Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1989 i 1 1 Algemene beschouwingen van de WD 1 i I. 1 G< vo PAGINA 8 'MOER P. Gerlach, fractievoorzitter WD j t bc tring zullen wij te uw college terug- 'lijk werk deelname aan raat en de vast- Jaarmee worden geboden voor de <e positie verke- chappelijke ver- Maar zicht dient derwe gewij; drijfn name Blij is verse! (HUI uiteer bij de is het gunn perce trole kendl is in vraag leidst lege i lijke komt ’4 Het jaar 1988 zal voor wat Moergestel betreft de geschiedenis ingaan van een jaar waarin veel in beweging kwam of veranderde. Diverse grotere projecten konden worden aangepakt en andere werden voorbereid. Het lijstje van wen sen werd verder ingevuld. Wat dit aan gaat kan ook van een vruchtbaar jaar worden gesproken. Projecten die in het oog springen zijn de versnelde realise ring van het verlichtingsplan buitenge bied, de renovatie en uitbreiding van de centrale antenne, de forse aanpak van het wegenbeheer via vernieuwing en reconstructie, de verwerving van in dustrieterrein De Sonman, niet te ver geten het in aanbouw zijnde nieuwe jeugdgebouw aan de Bosstraat en het principe-besluit betreffende een nieuwe openbare lagere school. ^5*2 I 4 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988 vervolg dan we met an 7. Vol In het l onze p; het mil den zij ling, m de kon ten we voorsts den op verban kan vo Voorts tiever l trole ei delijki wordt, ding v ledige ke effecten inmiddels zijn waargenomen van het wegenprogramma 1988, (b) of het van oordeel is dat de oplossing van graskeien langs smalle landbouwwegen werkelijk effectief is en (c) of de gebruikelijke betrekkelijke lange afschrij vingstermijn voor wegen voor landbouwgebie den nog wel te handhaven is. Het antwoord hier op zullen wij betrekken bij ons eindoordeel om alsnog 50.000 extra voor wegen uit te trekken via het wegenonderhoudsfonds. Voorshands ach ten wij 385.000 voldoende. Overigens zijn en blijven wij voorstander zijn van het verkeersin- tensiteitsonderzoek. In de tweede plaats willen wij gaarne van het col lege inzicht verkrijgen hoe het de discrepantie qua wegenaandacht tussen kom- en buitengebied denkt te gaan wegwerken. Naar onze mening moet aan de komwegen en trottoirs minstens ge lijkwaardige aandacht en geld worden besteed. In verband met wegenonderhoud in de kom me nen wij dat de situatie van het Rootven onhoud baar is geworden. Dat alles vond plaats temidden van een aanmer kelijke druk op het gemeentelijk ambtelijk ap paraat, waar de nodige personele en organisato rische veranderingen plaats hebben gehad. Die inspanningen, tezamen met de toenemende au- tomatiseringswerkzaamheden, worden door de WD hier met veel waardering voor de staf en het personeel vermeld. Dit te meer omdat een aantal belangrijke achterstanden op financieel ge bied definitief konden worden ingelopen, het geen de controlerende functie van de gemeente raad ten goede komt. Naast deze als positief aan te merken zaken moet helaas toch ook geconstateerd worden dat een aantal belangrijke zaken niet zo uit de verf is ge komen als dat was aangekondigd. Dat betreft dan in de eerste plaats de stads- en dorpsvernieuwing. Deze voor Moergestel zo belangrijke aangelegen heid wordt veel te traag en te weinig voortvarend aangepakt. Sedert 1985 hebben we aangedron gen op spoed bij een drastische reconstructie van de dorpskom doch anno 1988 zijn we niet ver der gekomen dan het vaststellen van knelpun ten die we al lang wisten. Hier is echt sprake van een zwak collegebeleid en het wordt de hoogste tijd daaraan met grote spoed iets te gaan doen. In de tweede plaats handelt het dan om het mi lieubeleid. Nog steeds wachten we met smart op het al lang aangekondigde milieubeleidsplan en dat gaat ons steeds verder voor de voeten lopen, bij de zorg voor een gezond buitengebied, het voorkomen van hinder en overlast, toezicht op milieuvandalisme, bij de discussie over scheiden van huisvuil en bij allerhande controlewerkzaam heden. Het is niet langer verantwoord om in onze gemeente maar wat te blijven aanmodderen op dit voor ons zelf maar voor de jeugd vooral zo belangrijke gebied. Het derde punt waaraan de WD zeer hecht in het beleid is de verkeersvei ligheid. Op talloze plaatsen in de kom, Rootven, Schoolstraat, Tilburgseweg en T-31 is de veilig heid van de weggebruiker onvoldoende gewaar borgd en op meerdere punten zijn de p^_ 'r- voorzieningen gevaarlijk. Het is zaak van het Col lege om hieraan op zo kort mogelijke termijn een reeks veranderingen ten goede aan te brengen. We hoeven echt niet te wachten op meer blik schade en op slachtoffers. Hiermee zijn voor de WD meteen de prioriteiten aangegeven voor het volgende begrotingsjaar, 1989. Afaar hiermee zijn we nog niet aan het eind van onze wensen. Wij willen het College op het hart binden om vooral een actief beleid te voeren met betrekking tot - de uitgifte van industrieterrein; - de vergroting van het contingent woningbouw voor Moergestel; Verheugd zijn we met uw voornemen, door ons al enige jaren bepleit, om de bewegwijzering in ons dorp te verbeteren door het plaatsen van in formatieborden. Met weinig voortvarendheid komt het fietspad naar Tilburg tot stand. Onterecht wordt in het SMB gesteld dat het fietspad naar Tilburg geen toeristisch karakter heeft en daarom een lage prioriteit heeft bij realisatie. Dit bevreemdt ons, constaterend welke aantallen niet-scholieren rich ting Tilburg fietsen. De stem die uw college in het SMB heeft klinkt niet op of is vaak te zacht. Denkt u nog maar eens aan de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening. Ook de verlichting langs de Oisterwijkseweg dient snel en in 1989 gerealiseerd te worden. De WD geeft u voor dit laatste een expliciete be grotingswijziging in overweging. Ten aanzien van het rijwielpad langs de T-31 zouden wij van uw college willen vernemen, al vorens kredieten te voteren voor dit alternatief, welke bedragen tot nu toe al gemoeid zijn ge weest met grondaankopen voor dit doel in het groot bungalowpark. De VVD is gelukkig met het nieuwe voorstel om te komen tot een verhoging van de verkeersvei ligheid op het kruispunt Akkerweg/Tilburgse- weg door middel van een rotonde. Dat in samen hang met deze aanpassing overwogen wordt de maximumsnelheid te verhogen tot 70 km betreu ren we ten zeerste. Enerzijds omdat dit een toe name van geluidsoverlast voor de aanwonenden inhoudt, anderzijds omdat hierdoor een nieuwe gevaarlijke situatie ontstaat bij de uitvalsweg van de Papenacker. Met betrekking tot deze roton de merken wij alvast op uw raming te laag te ach ten, zeker als als gevolg van deze reconstructie geluidswerende voorzieningen nodig zullen zijn. onze opvatting dient hierin verandering te ko men, teneinde de verantwoordelijkheid van par tijen over het gevoerde beleid jegens de kiezers meer en beter recht te doen. In de tweede plaats willen wij opmerken dat het voor de VVD steeds moeilijker wordt het bestuurlijk optreden van wethouder Mulders, die met de hem toever trouwde portefeuilles steeds verder afdrijft van wat als duidelijk en slagvaardig optreden ge noemd kan worden, te steunen. Op belangrijke aan hem toevertrouwde terreinen gebeurt niets tot weinig zoals we in deze beschouwingen zul len aangeven. Dit kan zo niet langer doorgaan en daarom moet overleg plaatsvinden binnen de coalitie. Een volgende wens is een bij uw college al be kende WD-opstelling en die betreft dat wij van oordeel zijn en blijven dat het college zijn beleid - en niet alleen projecten of financiën - periodiek en tenminste jaarlijks evalueert en met de raad bespreekt. Dat dit in de Nota van aanbieding wordt afgedaan als ’uitgebreid’ en ’verhalende koppeling’ laat onverlet dat de WD op het standpunt staat dat het een goede zaak is als u tussentijds een inzicht geeft van de stand van za ken met betrekking tot de beleidsvoornemens, opdat eventueel in overleg de prioriteit kan wor den verlegd. Het is nu telkenjare zo dat van een aantal voor nemens niet meer gerept wordt en dat van an dere geconstateerd moet worden, na een vol jaar, dat er ernstige vertraging is ontstaan. Hoe dan ook er blijft bij de VVD behoefte aan een slui tende periodieke algehele voortgangscontrole. Na deze inleidende en evaluerende opmerkingen gaan wij dan nu over naar de begroting 1989 en de gepresenteerde beleidsvoorstellen. Daarover kunnen we betrekkelijk kort zijn. De sluitende begroting ziet er redelijk gezond uit. i en aan zien van de diverse voornemens hebben we hier voor al aangegeven dat wij meer willen dan al leen de vier door het college gepresenteerde grote zaken, zoals gemeentehuis, rijwielpad langs en reconstructie van het kruispunt bij de T-31, en voortzetting van de activiteiten in het kader van het wegenbeheersplan. Wij zijn dan ook van oor deel dat voor de hiervoor door de WD aange geven prioriteiten en wensen extra gelden gevo; teerd zullen moeten worden. We komen hierop later terug. Laten we de hoofdfuncties van de begroting thans nader beschouwen. 0. Algemeen bestuur De kosten van de automatisering zijn van een zo danige omvang geworden dat hierin een effec tieve controle en sturing niet meer gemist kan worden, willen we de zaak in de hand houden. Kan het college aangeven wat het hierin doet c.q. gaat doen, en wat de inmiddels al verworven ba ten of voordelen (personeel, taken, ruimte) zijn van de gerealiseerde automatisering? 1. Openbare orde en veiligheid De politie krijgt steeds meer taken, onder meer in verband met kleine criminaliteitsbestrijding, milieu- en hinderwetcontrole, hondenuitlaatbe- leid. Kan de politie dit allemaal qua personeel en qua effectieve bevoegdheden aan of zijn hier andere aanvullende maatregelen vereist (denk eens aan inzet werkelozen)? 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Naast de hiervoor al gemaakte opmerkingen aan gaande de verkeersveiligheid en de parkeervoor zieningen en vooral de noodzaak daaraan snel iets te gaan doen wil de WD hieronder nog enkele zaken naar voren brengen. Allereerst is het zo dat wij gaarne van het college vernemen (a) wel- De 198 de ciëi Nii kir. vra ser cië OVI Hc gei M< gei ke bij inl aai inl foi ve ge Bi ge en ge dr sti H vc lij M U -ii m over de nood- nomisch beleid kgelegenheids- Kan het college laatste ■g op p&gha y - economische aangelegenheden; - benutten van de mogelijkheden van het SMB, in plaats van alleen maar volgzaam solidariteits bijdragen te leveren; - de promotie van Moergestel, meer in het bij zonder het ontwikkelen van een toeristische vi sie, ook op het vlak van water- en verblijfsre- creatie; - onderzoek naar en uitbreiding van privatise- rings- en dereguleringsmogelijkheden; - de ruimtelijke ordening in de ware zin des woords, duidelijk en dynamisch; - de controle op allerhande maatregelen en ver ordeningen, zoals bouwvergunningen, honden- uitlaatverordening, milieucriminaliteit en hin- derwetvoorschriften; - het planmatig plegen van onderhoud bij de di verse gemeentelijke eigendommen, waaronder de sportaccomodaties; -de verdere aanscherping van de budgetbewa king ten gemeentehuize en bij de grotere pro jecten en van de rapportage-afspraken richting gemeenteraad. Een volgend wensenpakket heeft van doen met de bestuurlijke verhoudingen in Moergestel. Al lereerst willen wij opmerken dat wij als onder deel van de coalitie vreemd blijven aankijken te gen het gemis aan coalitie-overleg. Het feit dat partijen elkaar doorgaans snel en goed weten te vinden is toch naar onze mening geen reden om niet vanuit de coalitie-partijen na gezamenlijk pe riodiek overleg signalen af te geven aan het col lege. Daarmee is er de vreemde situatie van een ongewenste, nodeloos dualistische verhouding tussen de fracties en de ’eigen’ wethouders. Naar 6. Sociaal en maatsch; Van belang is het realiser de Kredietbank Midden stelling van het minimabt ondersteuningsmogelijkhi mensen die echt in een m ren in de deelname aan het keer. Hiervoor hebben we al ges zaak van een werkelijk ac laaraa- ekoppeld e i op A. crgestelse s ’en w activiteit’ toch wel noodza- een eindoordeel. Overigens staat voor ons va: dat, als we beslui ten om voort te gaan met de molen, deze ook per fect in orde moet zijn en b ven. Ten aanzien van de kwestie van de priva zijner tijd in de discussie r. komen. Bovendien vinden wij dat u de provincie alsnog op dit wanproduct moet aanspreken. Niet anders dan kortzichtig noemt onze fractie uw visie op de parkeersituatie aan de Tilburgse weg, omgevingen Krijtenbogtstraat. Herhaalde lijke opmerkingen hieromtrent in de Commis sie Ruimtelijke Ordening werden afgedaan met ’er is toch nog niets gebeurd’ of ’de verkeers schout meent dat deze situatie juist gunstig is voor de veiligheid, omdat automobilisten dan ex tra uitkijken...’. Waar is het gezonde verstand gebleven? 3. Economische zaken Het is triest maar waar helaas. Hier gebeurt nog steeds niets aan beleid of gedachtenvorming. Terwijl de regio zich buigt over toeristisch be leid en extra inspanningen wachten wij af en la ten de ontwikkelingen over ons heen komen. Dat de CAI gereconstrueerd wordt kan toch bezwaar lijk als beleid in economische zin worden opge- voerd. Wanneer gaat de wethouder met de op nieuw samengestelde commissie nu eens overleg gen, wanneer ligt het toeristisch beleid op tafel? En welk actief industrievestigings- en werkge legenheidsbeleid gaat er gevoerd worden? 4. Onderwijs De WD is verheugd dat op basis van argumen ten besloten is tot de realisering van een open bare school. Wij hopen oprecht dat de aange toonde behoefte reëel is en ook op termijn blijft. Betreurenswaardig achten wij het dat het niet mogelijk is gebleken om met het schoolbestuur bijzonder onderwijs tot overeenstemming te ge raken omtrent gezamenlijk gebouwelijk school gebruik dan wel gedeeltelijk kleurverschieten. Daarmee had gemeenschapsgeld bespaard kun nen worden. Overigens w 'en wij opmerken waardering te hebben voor et collegehandelen inzake de nieuwe centrale lo tie voor deze nieu we basisschool. Tot slot merken wij op er voor stander van te zijn dat er g *d overlegd wordt aangaande het te kiezen sc oltype, omdat de kans op verbreding van hoolvariëteit zich slechts zelden voordoet. 5. Cultuur en recreatie De WD ziet met grote belangstelling de komen de voorstellen en discussie omtrent het subsidie beleid en de sporttarieven tes moet. Op basis van het historische materiaal dat e Sportnotitie heeft aangereikt moet het moge zijn om verant woorde beslissingen te neg n. Ditzelfde geldt voor het beleid aangaande vatisering van ge meentelijke sportaccomod; In dit opzicht is het voorbeeld van MTV St eind, en de voort varende wijze waarop geopereerd is door alle be trokkenen, voor ons richtinggevend. In geen ge val zullen wij instemmen r ;t de gedachte van een slechts gedeeltelijke ovc ame van clubhuis- accomodaties, zoals voorgesteld voor Audacia. Uw voorstel ten aanzien vr visclub De Riet voorn zullen wij gaarne onde eunen, mede gelet op de voorziene eigen bijdrage. Een onderwerp van grote zo is de situatie rond een der weinige monument in Moergestel, de molen. Wij zijn erkentelijk ,r de gepresenteer de notitie maar daarin ontbr t helaas een histo risch kostenoverzicht, hetgi kelijk is voor het vormen y - r »-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 8