Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1989
i
1
1
Algemene
beschouwingen
van de WD
1
i
I.
1
G<
vo
PAGINA 8
'MOER
P. Gerlach, fractievoorzitter WD
j
t
bc
tring zullen wij te
uw college terug-
'lijk werk
deelname aan
raat en de vast-
Jaarmee worden
geboden voor de
<e positie verke-
chappelijke ver-
Maar
zicht
dient
derwe
gewij;
drijfn
name
Blij is
verse!
(HUI
uiteer
bij de
is het
gunn
perce
trole
kendl
is in
vraag
leidst
lege i
lijke
komt
’4
Het jaar 1988 zal voor wat Moergestel
betreft de geschiedenis ingaan van een
jaar waarin veel in beweging kwam of
veranderde. Diverse grotere projecten
konden worden aangepakt en andere
werden voorbereid. Het lijstje van wen
sen werd verder ingevuld. Wat dit aan
gaat kan ook van een vruchtbaar jaar
worden gesproken. Projecten die in het
oog springen zijn de versnelde realise
ring van het verlichtingsplan buitenge
bied, de renovatie en uitbreiding van
de centrale antenne, de forse aanpak
van het wegenbeheer via vernieuwing
en reconstructie, de verwerving van in
dustrieterrein De Sonman, niet te ver
geten het in aanbouw zijnde nieuwe
jeugdgebouw aan de Bosstraat en het
principe-besluit betreffende een nieuwe
openbare lagere school.
^5*2
I
4 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988
vervolg
dan we
met an
7. Vol
In het l
onze p;
het mil
den zij
ling, m
de kon
ten we
voorsts
den op
verban
kan vo
Voorts
tiever l
trole ei
delijki
wordt,
ding v
ledige
ke effecten inmiddels zijn waargenomen van het
wegenprogramma 1988, (b) of het van oordeel
is dat de oplossing van graskeien langs smalle
landbouwwegen werkelijk effectief is en (c) of
de gebruikelijke betrekkelijke lange afschrij
vingstermijn voor wegen voor landbouwgebie
den nog wel te handhaven is. Het antwoord hier
op zullen wij betrekken bij ons eindoordeel om
alsnog 50.000 extra voor wegen uit te trekken
via het wegenonderhoudsfonds. Voorshands ach
ten wij 385.000 voldoende. Overigens zijn en
blijven wij voorstander zijn van het verkeersin-
tensiteitsonderzoek.
In de tweede plaats willen wij gaarne van het col
lege inzicht verkrijgen hoe het de discrepantie
qua wegenaandacht tussen kom- en buitengebied
denkt te gaan wegwerken. Naar onze mening
moet aan de komwegen en trottoirs minstens ge
lijkwaardige aandacht en geld worden besteed.
In verband met wegenonderhoud in de kom me
nen wij dat de situatie van het Rootven onhoud
baar is geworden.
Dat alles vond plaats temidden van een aanmer
kelijke druk op het gemeentelijk ambtelijk ap
paraat, waar de nodige personele en organisato
rische veranderingen plaats hebben gehad. Die
inspanningen, tezamen met de toenemende au-
tomatiseringswerkzaamheden, worden door de
WD hier met veel waardering voor de staf en
het personeel vermeld. Dit te meer omdat een
aantal belangrijke achterstanden op financieel ge
bied definitief konden worden ingelopen, het
geen de controlerende functie van de gemeente
raad ten goede komt.
Naast deze als positief aan te merken zaken moet
helaas toch ook geconstateerd worden dat een
aantal belangrijke zaken niet zo uit de verf is ge
komen als dat was aangekondigd. Dat betreft dan
in de eerste plaats de stads- en dorpsvernieuwing.
Deze voor Moergestel zo belangrijke aangelegen
heid wordt veel te traag en te weinig voortvarend
aangepakt. Sedert 1985 hebben we aangedron
gen op spoed bij een drastische reconstructie van
de dorpskom doch anno 1988 zijn we niet ver
der gekomen dan het vaststellen van knelpun
ten die we al lang wisten. Hier is echt sprake van
een zwak collegebeleid en het wordt de hoogste
tijd daaraan met grote spoed iets te gaan doen.
In de tweede plaats handelt het dan om het mi
lieubeleid. Nog steeds wachten we met smart op
het al lang aangekondigde milieubeleidsplan en
dat gaat ons steeds verder voor de voeten lopen,
bij de zorg voor een gezond buitengebied, het
voorkomen van hinder en overlast, toezicht op
milieuvandalisme, bij de discussie over scheiden
van huisvuil en bij allerhande controlewerkzaam
heden. Het is niet langer verantwoord om in onze
gemeente maar wat te blijven aanmodderen op
dit voor ons zelf maar voor de jeugd vooral zo
belangrijke gebied. Het derde punt waaraan de
WD zeer hecht in het beleid is de verkeersvei
ligheid. Op talloze plaatsen in de kom, Rootven,
Schoolstraat, Tilburgseweg en T-31 is de veilig
heid van de weggebruiker onvoldoende gewaar
borgd en op meerdere punten zijn de p^_ 'r-
voorzieningen gevaarlijk. Het is zaak van het Col
lege om hieraan op zo kort mogelijke termijn een
reeks veranderingen ten goede aan te brengen.
We hoeven echt niet te wachten op meer blik
schade en op slachtoffers. Hiermee zijn voor de
WD meteen de prioriteiten aangegeven voor het
volgende begrotingsjaar, 1989.
Afaar hiermee zijn we nog niet aan het eind van
onze wensen. Wij willen het College op het hart
binden om vooral een actief beleid te voeren met
betrekking tot
- de uitgifte van industrieterrein;
- de vergroting van het contingent woningbouw
voor Moergestel;
Verheugd zijn we met uw voornemen, door ons
al enige jaren bepleit, om de bewegwijzering in
ons dorp te verbeteren door het plaatsen van in
formatieborden.
Met weinig voortvarendheid komt het fietspad
naar Tilburg tot stand. Onterecht wordt in het
SMB gesteld dat het fietspad naar Tilburg geen
toeristisch karakter heeft en daarom een lage
prioriteit heeft bij realisatie. Dit bevreemdt ons,
constaterend welke aantallen niet-scholieren rich
ting Tilburg fietsen. De stem die uw college in
het SMB heeft klinkt niet op of is vaak te zacht.
Denkt u nog maar eens aan de Vierde Nota
Ruimtelijke Ordening.
Ook de verlichting langs de Oisterwijkseweg
dient snel en in 1989 gerealiseerd te worden. De
WD geeft u voor dit laatste een expliciete be
grotingswijziging in overweging.
Ten aanzien van het rijwielpad langs de T-31
zouden wij van uw college willen vernemen, al
vorens kredieten te voteren voor dit alternatief,
welke bedragen tot nu toe al gemoeid zijn ge
weest met grondaankopen voor dit doel in het
groot bungalowpark.
De VVD is gelukkig met het nieuwe voorstel om
te komen tot een verhoging van de verkeersvei
ligheid op het kruispunt Akkerweg/Tilburgse-
weg door middel van een rotonde. Dat in samen
hang met deze aanpassing overwogen wordt de
maximumsnelheid te verhogen tot 70 km betreu
ren we ten zeerste. Enerzijds omdat dit een toe
name van geluidsoverlast voor de aanwonenden
inhoudt, anderzijds omdat hierdoor een nieuwe
gevaarlijke situatie ontstaat bij de uitvalsweg van
de Papenacker. Met betrekking tot deze roton
de merken wij alvast op uw raming te laag te ach
ten, zeker als als gevolg van deze reconstructie
geluidswerende voorzieningen nodig zullen zijn.
onze opvatting dient hierin verandering te ko
men, teneinde de verantwoordelijkheid van par
tijen over het gevoerde beleid jegens de kiezers
meer en beter recht te doen. In de tweede plaats
willen wij opmerken dat het voor de VVD steeds
moeilijker wordt het bestuurlijk optreden van
wethouder Mulders, die met de hem toever
trouwde portefeuilles steeds verder afdrijft van
wat als duidelijk en slagvaardig optreden ge
noemd kan worden, te steunen. Op belangrijke
aan hem toevertrouwde terreinen gebeurt niets
tot weinig zoals we in deze beschouwingen zul
len aangeven. Dit kan zo niet langer doorgaan
en daarom moet overleg plaatsvinden binnen de
coalitie.
Een volgende wens is een bij uw college al be
kende WD-opstelling en die betreft dat wij van
oordeel zijn en blijven dat het college zijn beleid
- en niet alleen projecten of financiën - periodiek
en tenminste jaarlijks evalueert en met de raad
bespreekt. Dat dit in de Nota van aanbieding
wordt afgedaan als ’uitgebreid’ en ’verhalende
koppeling’ laat onverlet dat de WD op het
standpunt staat dat het een goede zaak is als u
tussentijds een inzicht geeft van de stand van za
ken met betrekking tot de beleidsvoornemens,
opdat eventueel in overleg de prioriteit kan wor
den verlegd.
Het is nu telkenjare zo dat van een aantal voor
nemens niet meer gerept wordt en dat van an
dere geconstateerd moet worden, na een vol jaar,
dat er ernstige vertraging is ontstaan. Hoe dan
ook er blijft bij de VVD behoefte aan een slui
tende periodieke algehele voortgangscontrole.
Na deze inleidende en evaluerende opmerkingen
gaan wij dan nu over naar de begroting 1989 en
de gepresenteerde beleidsvoorstellen. Daarover
kunnen we betrekkelijk kort zijn. De sluitende
begroting ziet er redelijk gezond uit. i en aan
zien van de diverse voornemens hebben we hier
voor al aangegeven dat wij meer willen dan al
leen de vier door het college gepresenteerde grote
zaken, zoals gemeentehuis, rijwielpad langs en
reconstructie van het kruispunt bij de T-31, en
voortzetting van de activiteiten in het kader van
het wegenbeheersplan. Wij zijn dan ook van oor
deel dat voor de hiervoor door de WD aange
geven prioriteiten en wensen extra gelden gevo;
teerd zullen moeten worden. We komen hierop
later terug. Laten we de hoofdfuncties van de
begroting thans nader beschouwen.
0. Algemeen bestuur
De kosten van de automatisering zijn van een zo
danige omvang geworden dat hierin een effec
tieve controle en sturing niet meer gemist kan
worden, willen we de zaak in de hand houden.
Kan het college aangeven wat het hierin doet c.q.
gaat doen, en wat de inmiddels al verworven ba
ten of voordelen (personeel, taken, ruimte) zijn
van de gerealiseerde automatisering?
1. Openbare orde en veiligheid
De politie krijgt steeds meer taken, onder meer
in verband met kleine criminaliteitsbestrijding,
milieu- en hinderwetcontrole, hondenuitlaatbe-
leid. Kan de politie dit allemaal qua personeel
en qua effectieve bevoegdheden aan of zijn hier
andere aanvullende maatregelen vereist (denk
eens aan inzet werkelozen)?
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Naast de hiervoor al gemaakte opmerkingen aan
gaande de verkeersveiligheid en de parkeervoor
zieningen en vooral de noodzaak daaraan snel iets
te gaan doen wil de WD hieronder nog enkele
zaken naar voren brengen. Allereerst is het zo
dat wij gaarne van het college vernemen (a) wel-
De
198
de
ciëi
Nii
kir.
vra
ser
cië
OVI
Hc
gei
M<
gei
ke
bij
inl
aai
inl
foi
ve
ge
Bi
ge
en
ge
dr
sti
H
vc
lij
M
U
-ii
m over de nood-
nomisch beleid
kgelegenheids-
Kan het college
laatste
■g op p&gha y
- economische aangelegenheden;
- benutten van de mogelijkheden van het SMB,
in plaats van alleen maar volgzaam solidariteits
bijdragen te leveren;
- de promotie van Moergestel, meer in het bij
zonder het ontwikkelen van een toeristische vi
sie, ook op het vlak van water- en verblijfsre-
creatie;
- onderzoek naar en uitbreiding van privatise-
rings- en dereguleringsmogelijkheden;
- de ruimtelijke ordening in de ware zin des
woords, duidelijk en dynamisch;
- de controle op allerhande maatregelen en ver
ordeningen, zoals bouwvergunningen, honden-
uitlaatverordening, milieucriminaliteit en hin-
derwetvoorschriften;
- het planmatig plegen van onderhoud bij de di
verse gemeentelijke eigendommen, waaronder
de sportaccomodaties;
-de verdere aanscherping van de budgetbewa
king ten gemeentehuize en bij de grotere pro
jecten en van de rapportage-afspraken richting
gemeenteraad.
Een volgend wensenpakket heeft van doen met
de bestuurlijke verhoudingen in Moergestel. Al
lereerst willen wij opmerken dat wij als onder
deel van de coalitie vreemd blijven aankijken te
gen het gemis aan coalitie-overleg. Het feit dat
partijen elkaar doorgaans snel en goed weten te
vinden is toch naar onze mening geen reden om
niet vanuit de coalitie-partijen na gezamenlijk pe
riodiek overleg signalen af te geven aan het col
lege. Daarmee is er de vreemde situatie van een
ongewenste, nodeloos dualistische verhouding
tussen de fracties en de ’eigen’ wethouders. Naar
6. Sociaal en maatsch;
Van belang is het realiser
de Kredietbank Midden
stelling van het minimabt
ondersteuningsmogelijkhi
mensen die echt in een m
ren in de deelname aan het
keer.
Hiervoor hebben we al ges
zaak van een werkelijk ac
laaraa- ekoppeld e
i op A. crgestelse s
’en w activiteit’
toch wel noodza-
een eindoordeel.
Overigens staat voor ons va: dat, als we beslui
ten om voort te gaan met de molen, deze ook per
fect in orde moet zijn en b ven. Ten aanzien
van de kwestie van de priva
zijner tijd in de discussie r.
komen.
Bovendien vinden wij dat u de provincie alsnog
op dit wanproduct moet aanspreken.
Niet anders dan kortzichtig noemt onze fractie
uw visie op de parkeersituatie aan de Tilburgse
weg, omgevingen Krijtenbogtstraat. Herhaalde
lijke opmerkingen hieromtrent in de Commis
sie Ruimtelijke Ordening werden afgedaan met
’er is toch nog niets gebeurd’ of ’de verkeers
schout meent dat deze situatie juist gunstig is
voor de veiligheid, omdat automobilisten dan ex
tra uitkijken...’. Waar is het gezonde verstand
gebleven?
3. Economische zaken
Het is triest maar waar helaas. Hier gebeurt nog
steeds niets aan beleid of gedachtenvorming.
Terwijl de regio zich buigt over toeristisch be
leid en extra inspanningen wachten wij af en la
ten de ontwikkelingen over ons heen komen. Dat
de CAI gereconstrueerd wordt kan toch bezwaar
lijk als beleid in economische zin worden opge-
voerd. Wanneer gaat de wethouder met de op
nieuw samengestelde commissie nu eens overleg
gen, wanneer ligt het toeristisch beleid op tafel?
En welk actief industrievestigings- en werkge
legenheidsbeleid gaat er gevoerd worden?
4. Onderwijs
De WD is verheugd dat op basis van argumen
ten besloten is tot de realisering van een open
bare school. Wij hopen oprecht dat de aange
toonde behoefte reëel is en ook op termijn blijft.
Betreurenswaardig achten wij het dat het niet
mogelijk is gebleken om met het schoolbestuur
bijzonder onderwijs tot overeenstemming te ge
raken omtrent gezamenlijk gebouwelijk school
gebruik dan wel gedeeltelijk kleurverschieten.
Daarmee had gemeenschapsgeld bespaard kun
nen worden. Overigens w 'en wij opmerken
waardering te hebben voor et collegehandelen
inzake de nieuwe centrale lo tie voor deze nieu
we basisschool. Tot slot merken wij op er voor
stander van te zijn dat er g *d overlegd wordt
aangaande het te kiezen sc oltype, omdat de
kans op verbreding van hoolvariëteit zich
slechts zelden voordoet.
5. Cultuur en recreatie
De WD ziet met grote belangstelling de komen
de voorstellen en discussie omtrent het subsidie
beleid en de sporttarieven tes moet. Op basis van
het historische materiaal dat e Sportnotitie heeft
aangereikt moet het moge zijn om verant
woorde beslissingen te neg n. Ditzelfde geldt
voor het beleid aangaande vatisering van ge
meentelijke sportaccomod; In dit opzicht is
het voorbeeld van MTV St eind, en de voort
varende wijze waarop geopereerd is door alle be
trokkenen, voor ons richtinggevend. In geen ge
val zullen wij instemmen r ;t de gedachte van
een slechts gedeeltelijke ovc ame van clubhuis-
accomodaties, zoals voorgesteld voor Audacia.
Uw voorstel ten aanzien vr visclub De Riet
voorn zullen wij gaarne onde eunen, mede gelet
op de voorziene eigen bijdrage.
Een onderwerp van grote zo is de situatie rond
een der weinige monument in Moergestel, de
molen. Wij zijn erkentelijk ,r de gepresenteer
de notitie maar daarin ontbr t helaas een histo
risch kostenoverzicht, hetgi
kelijk is voor het vormen y
- r »-