Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1989
3
i
a
a
a
a
y ,.<V:
Algemene
beschouwingen
van de S.P.M.
8
We hebben al meer bereikt
dan voor onze politieke
tegenvoeters gezond is toe
te geven.
-
-
- -
I
'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988
PAGINA 12
'MC
Th. Op ’t Hoog, fractievoorzitter S.P.M.
vervolg op pagina 13.
Een politieke partij die niet alleen zich
zelf maar ook de kiezers serieus neemt,
gaat de verkiezingen in met een partij
programma. Het is immers op basis
daarvan dat de kiezers hun stemkeuze
moeten kunnen bepalen. De Algemene
Beschouwingen vormen voor de
S.P.M. een dankbare aanleiding het tot
nu toe door ons gevoerde beleid nog
eens nadrukkelijk te toetsen aan ons
partijprogramma. Tevens willen wij aan
de hand van ons programma de voor
stellen van B&W toetsen, zoals zij de
ze in hun aanbiedingsnota te berde
brengen. Zo komt nieuw uit te stippe
len beleid op een verantwoorde wijze
tot stand.
0n<
Ron
S.P.
1981
lem
augi
gest
het
loka
vooi
een
diur
ver
vaar
loka
stut
vooi
Zo i
grie
ero'
te n
met
grie
verg
die
wer
de g
bele
van
Nog geen milieu-nota dus, maar intussen heb
ben wij wel het eindrapport over de uitvoering
van de Hinderwet. Met de bevindingen van de
Grondmij over dat Hinderwet Uitvoerings Pro
gramma kan de S.P.M. in hoofdlijnen instem
men:
- Er bestaat geen eenduidig beleid ten aanzien
van te ondernemen akties bij overtredingen van
de Hinderwet.
niet overal in voldoende staat van onderhoud.
Wij willen daarom slechts akkoord gaan met het
normale onderhoud aan de wegen.
Zoals gesteld achten wij gebruik van gelden uit
de post dorpsvernieuwing voor wegenonderhoud
niet juist. De 100.000 gulden, die worden uit
getrokken voor het aanbrengen van graskeien
moeten ten goede komen aan de dorpsvernieu
wing.
Ter bevordering van de verkeersveiligheid op het
kruispunt T-31/Tilburgseweg stelde het C.D.A.
destijds plaatsing van verkeerslichten voor. In
tussen is uit onderzoek gebleken, dat verkeers
lichten deze kruising zelfs verkeers-onveiliger
maken. Nu is met betrekking tot de T-31 weer
sprake van de aanleg van een rotonde. Wat voor
ons vaststaat is, dat de verkeersveiligheid ter
plekke te wensen overlaat en dat er sprake is van
geluidshinder. Wat voor ons niet vaststaat is, dat
deze problemen met een rotonde de wereld uit
zijn. Met de onderzoeksresultaten van de ver
keerslichten nog vers in het geheugen, dringt de
S.P.M. aan op nader onderzoek alvorens een
standpunt in te nemen.
Ook het voorstel tot aanleg van een fietspad vanaf
de Schoolstraat naar de Tilburgseweg langs de
T-31, vraagt om nadere bestudering. Daarin
moet ondermeer worden meegewogen of de aan-
legkosten voor ons evenredig zijn aan het te ver
wachten gebruik.
Milieu en Volksgezondheid
Als de kwaliteit straks navenant is aan de tijd die
aan het maken ervan is voorafgegaan, dan zou
den we de Milieunota vol vertrouwen tegemoet
moeten zien. Echter: tot nu toe heeft wethou
der Mulders in onze ogen van een redelijke af
weging van belangen in milieu-kwesties geen
blijk gegeven. Al te vaak prevaleerde het eko-
nomische belang van een relatief kleine groep
agrariërs boven het milieubelang van de voltal
lige gemeenschap. Bij zo’n korte-termijn-beleid
is hooguit een persoonlijk elektoraal suksesje te
boeken, waarbij uit het oog wordt verloren, dat
een degelijk milieubeleid op de langere termijn
ook voor onze agrariërs zijn vruchten afwerpt.
Kuituur, Rekreatie en Welzijn
Met de verwezenlijking van het nieuwe gebouw
aan de Bosstraat, menen wij dat kwa verenigings-
akkommodatie de voorzieningen voor het mo
ment kwalitatief en kwantitatief voldoende op
peil zijn gebracht. Overigens moeten wij daar
bij aanvullen dat onze wens om in de niet al te
verre toekomst de sportzaal te vergroten nog
steeds overeind blijft. Op termijn moet hiervoor
gereserveerd worden.
Het subsidie-beleid, en we wachten uw voorstel
len op dat gebied af, kan worden aangepast, zo
als bij de behandeling van de sportnotitie is af
gesproken. Wij spreken de hoop uit dat kan wor
den gesproken van een rechtvaardige verdeling
van subsidiegelden.
Het bedrag dat jaarlijks aan de streekmuziek-
school wordt uitgegeven, beloopt, inklusief de
indirekte subsidie via de harmonie, bijna een hal
ve ton. Een duidelijk beeld van wat wij daarvoor
terugkrijgen ontbreekt. Ons is ter ore gekomen,
dat het aantal Moergestelse deelnemers in ver
houding tot omliggende gemeenten achterblijft.
Graag vernemen wij van het kollege in hoeverre
deze informatie korrekt is. Tevens vragen wij in
zicht in de verhouding tussen uitgaven en aan
tal deelnemers aan de streekmuziekschool.
Het door het kollege voorgestelde ouderenbeleid,
met daarin de bijdragen voor de warme maaltij
den en de dagopvang, kan onze volledige goed
keuring wegdragen. De aanleg van eigentijdse
kommunicatiesystemen en alarmsystemen moet
zo snel mogelijk worden afgewerkt.
Onze unieke standaardmolen is voor velen een
niet weg te denken monument. Behalve wieken
hangt aan onze molen echter ook een niet mis
te verstaan prijskaartje. Realiteitszin blijft daar
om geboden. Daarom zouden wij graag een be
rekening tegemoet zien voor de molen, die be
drijfsklaar wordt gehouden, afgezet tegen een be
rekening van de molen als niet in gebruik zijnd
monument.
Verder lijkt het ons raadzaam te onderzoeken in
hoeverre via gerichte akties (sponsoring, dona
ties etc.) extra geld kan worden ingebracht. Af
hankelijk van deze voorstellen willen wij met u
van gedachten wisselen over de vraag hoe wij on
ze molen zo verstandig mogelijk kunnen behou
den.
Een niet gering aantal van onze uitgangspunten
begint in Moergestel steeds konkretere vormen
aan te nemen. Wij refereren onder meer aan
kwesties met betrekking tot openbaar onderwijs,
centrale antenne-inrichting, milieu-ambtenaar,
gemeentelijk minima-beleid en behoud van het
Stanislaus-klooster. Vaker dan voor henzelf ge
zond is toe te geven, is verwezenlijking van een
aantal van onze uitgangspunten mede dankzij
steun van onze politieke tegenvoeters dichterbij
gekomen. Veelal gepresenteerd met een air als
of ’men-het-altijd-al-zo-en-niet-anders-gewild-
had’, vonden wij mettertijd onze voorstellen op
voornoemde terreinen niet zelden terug in hun
ideeën. Hoewel lang niet alle daden en plannen
uit deze raadsperiode onze goedkeuring kunnen
wegdragen, is deze ’verdekte toenadering’ zeker
voor een oppositiepartij als de S.P.M. verheu
gend te noemen.
Des te schrijnender is de nuchtere konstatering,
dat uitgerekend de koalitie-partijen C.D.A. (ver
keerslichten op de kruising T-31/Tilburgseweg)
en P.G.B. (geen verhoging van onroerend-goed-
belasting) door hen belangrijk geachte doelen
voorbij schieten, respektievelijk voorbij dreigen
te schieten. Echter: liever dan ons tot in den treu-
re bezig te houden met al dan niet kromme be
leidslijnen van onze politieke opponenten, geven
wij hier op hoofdpunten onze eigen prioriteiten
van dit moment weer.
Dorpsvernieuwing
Laten we eerst vaststellen waarover wij het niet
hebben, als we praten over Dorpsvernieuwing.
We hebben het dan niet over riolen, wegen in
het buitengebied, of toeristische exploitatie a la
Oisterwijk. Voor de S.P.M. betekent Dorpsver
nieuwing het opknappen van de kom van ons
dorp met behoud van hetgeen dat voor Moer
gestel van historisch belang is.
De Tilburgseweg tot aan de T-31, de Oisterwijk-
seweg en het St. Jansplein schreeuwen om het
hardst om rekonstruktie. Gemeentelijke plannen
hieromtrent zijn ons nog steeds niet bekend. Ten
aanzien van de Oisterwijkseweg vragen wij met
spoed aandacht voor het volgende:
- Heeft het kollege serieus bekeken of het
S.P.M.-voorstel met betrekking tot verplaat
sing van de ingang van bedrijventerreinen naar
de Industrieweg mogelijk is?
- We dringen aan op verandering van het weg-
profiel, waarbij trottoirs en fietspaden een pro
minente plaats dienen te krijgen.
- Beplanting zou er bepaald geen overbodige luxe
zijn.
Helaas heeft het St. Jansplein in zijn huidige
vorm nog steeds met het karakter van een
dorpsplein. Het is niets meer of minder dan een
parkeerplaats voor kerkgangers, bezoekers van
den Boogaard en autobussen.
Het volgende is toch wel het minste wat moet
gebeuren:
- Met maatregelen als het aangeven van parkeer
vakken en het instellen van parkeerverboden
voor bedrijfswagens de parkeerfunktie van het
plein duidelijk afbakenen;
- Het creëren van een herkenbaar, centraal punt
(zoals een fontein, standbeeldengroep of kiosk).
We herhalen nog maar ’ns onze suggestie een
prijsvraag uit te schrijven om van het St.
Jansplein weer een echt dorpsplein te maken.
Dat zou misschien de bestuurderen van den Boo
gaard motiveren iets te laten doen aan het rond
uit afschuwelijke profiel van het gemeenschaps
huis.
Overigens nog de opmerking, dat het kollege in
onze ogen ten onrechte bermverhardingen in de
kom ten laste brengt van de post Dorpsvernieu
wing. Wat ons betreft horen deze thuis in het
Wegenbeheersplan.
Wegen
Ook dit jaar betreft uitvoering van het Wegen
plan weer ten onrechte hoofdzakelijk wegen in
het buitengebied. Bij voorbaat staat al vast dat
deze door gebruik van zwaar landbouwverkeer
binnen afzienbare tijd weer in dezelfde toestand
komen.
De wegen in de bebouwde kom verkeren lang
moet worden gehandhaafd. In de opvatting van
de S.P.M. is het nog steeds een taak van de ge
meente ervoor te waken voldoende woningen in
gemeentelijk eigendom te houden voor verhuur
aan dorpsgenoten die niet tot koop over willen
of kunnen gaan.
Diskutabel vinden wij het idee woningzoeken
den te laten betalen bij inschrijving. In uitkerin
gen en lonen voor onder meer jonge mensen heeft
de landelijke overheid de laatste jaren flink het
mes gezet. Bij inschrijving voor een woning moe
ten geen financiële obstakels worden opgewor
pen.
Als overigens inschrijfgeld uitsluitend wordt
overwogen om daarmee tot een zuiverder lijst van
woningzoekenden te komen hadden wij tenmin
ste een kollege-voorstel tot restitutie van het in
schrijfgeld bij uitschrijving verwacht.
Wij vragen het kollege niet teveel te strooien met
inbreidmgsplannen. De grootste inbreidingsgru-
wel die ons dit jaar is overkomen, is de toestem
ming van de raadsmeerderheid voor woningbouw
nabij het historisch Broothuys. Als we de mate
van bezorgdheid van wethouder Smits ten aan
zien van de molen afzetten tegen die ten aanzien
van het Broothuys, vinden wij dat hier sprake
is van een ongezond stukje selektief kultuurbe-
leid.
Wij vragen het kollege een vergelijkend onder
zoek in te (laten) stellen, waarin voor- en nade
len van woningbeheer en woningtoewijzing door
de gemeente worden afgewogen tegen gepriva
tiseerde vormen daarvan.
Het voorstel betreffende een verhuis- of herin-
richtingstoelage voor 60-plussers, die van een
huurwoning naar een bejaardenwoning verhui
zen, heeft onze zegen.
De financiële reserve van het woningbedrijf biedt
nog al wat ruimte om knelpunten in die sfeer op
te lossen. De S.P.M. vraagt in elk geval aandacht
voor woningonderhoud, mede omdat ons hier
over menig serieuze klacht heeft bereikt.
- Er bestaat geen kontróle op naleving van ver
gunningsvoorschriften.
- Binnen het ambtelijk apparaat wordt te weinig
tijd besteed aan uitvoering van de Hinderwet.
- De technische inbreng in de vergunningsvoor
schriften is onvoldoende.
Wij vrezen dat het er met betrekking tot andere
wetten op milieu-hygiënisch gebied niet veel be
ter uitziet. Daarom pleit de S.P.M. er andermaal
voor het milieutakenpakket zowel kwalitatief als
kwantitatief te verbeteren. Om met de woorden
van Grontmij te spreken, daar waar het gaat over
een goede afstemming tussen de hinderwettaken
en andere milieutaken:
’Dat vergt naast moderne hulpmiddelen ook vol
doende goed gekwalificeerde menskracht, die op
alle milieumarkten thuis is’.
En dat zit toch wel heel dicht tegen de al jaren
door de S.P.M. bepleite milieu-ambtenaar aan:
een funktionaris die niet alleen vanachter zijn bu
reau, maar ook in het veld grip heeft op ontwik
kelingen op milieugebied binnen de gemeente
grenzen.
Kontróle op naleving van voorschriften is daar
bij het essentiële element.
Met de komst van een nieuwe nertsfarm in Moer
gestel is de S.P.M. verre van blij. Op dit mo
ment kunnen wij slechts hopen dat het door ons
ingediende Kroonberoep de kwestie alsnog ten
goede keert. Intussen dringt de S.P.M. er op aan
vestiging van nog meer nertsfarms te voorkomen.
Wij vragen het kollege kontakt op te nemen met
ondermeer gemeenten, die een verbod op vesti
ging van nertsfarms in de voorschriften van hun
bestemmingsplannen hebben opgenomen. We
hopen erger te kunnen voorkomen voor mens,
dier en milieu.
De bedroevende resultaten van de tot nu toe ge
voerde passieve inzamelingswijze van klein che
misch afval heeft de kommissie Ruimtelijke Or
dening doen adviseren middels een aktivering
van de inzameling het inzamelpercentage bedui
dend op te schroeven. Misschien biedt in navol
ging van de reeds ingeburgerde kliko ’s, het uit
delen van zogenaamde ’chemo-kontainers’ de be
volking een extra steuntje in de rug.
Maar liefst drie glasbakken kent ons dorp. He
laas kennen ze slechts één lokatie, namelijk bij
het gemeentehuis. Van de Driehuizerweg tot aan
de Heukelomsebaan leveren milieubewuste
Moergestelnaren hun glas af aan de groene bak
ken. We vermoeden, dat voor een aantal dorps
genoten de af te leggen afstand wat te veel is ge
vraagd. Daarom heeft de S.P.M. al eerder aan
gedrongen op het plaatsen van glasbakken op
meerdere plaatsen in Moergestel. Daarmee bleek
de voltallige kommissie Ruimtelijke Ordening
het trouwens eens. Wil het kollege dus uit oog
punt van demokratie en milieubescherming ons
voorstel heroverwegen?
Wil het kollege de mogelijkheden onderzoeken
naar het gescheiden ophalen van huishoudelijk
afval? Wellicht bieden de plannen op provinci
aal niveau te komen tot een nieuwe opzet van de
vuilverwerking hiervoor enige ruimte.
Woningbedrijf en Volkshuisvesting
Het aantal te bouwen woningen dat Moergestel
het komende jaar is toegewezen is met 1 sociale
huurwoning en 3 premie C woningen wel heel
erg karig. Niettemin vraagt de S.P.M. zich af
of het verstandig is meer dan het aantal toege
wezen woningen te bouwen, als dit slechts voor
uitschuiven van problemen inhoudt.
Ten aanzien van de verkoop van gemeentelijke
woningwetwoningen vragen wij het kollege met
ons in diskussie te treden over de vraag tot welk
aantal het gemeentelijk woningbezit minimaal
ven
Wij
dier
deb
bied
daac
Het
kers
den
veer
gem
wen
toe l
zal t
gem
Mee
in d
gen:
isd<
gen<
inh
ke ti
blee
MM
H
•s-
- ,J