n.a.v
Algemene Beschouwingen
Begroting 1989
BURO ’76
Algemene
Beschouwingen Lijst 4
Betsy Denissen
Wij drukken alle
(politieke) kleuren!
Vraag vrijblijvend prijsopgave!
ffe.
PAGINA 11
10
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988
he
in/
B. Denissen, fractievoorzitter Lijst 4.
i
i
Oisterwijkseweg 43 - Moergestel
Telefoon 04243 - 2268
V
Het begrotingsjaar 1988 ligt weer bijna
achter ons. Van de vele plannen en
goede voornemens die wij gezamelijk
ta-
he
‘g-
31-
It-
dering te uiten voor het vele werk dat
door het college, maar ook door alle
afdelingen van de secretarie, is verzet
om tot deze resultaten te komen.
hoging van de tarieven voor reinigingsrechten,
rioolrechten en bouwleges.
Wij hebben echter onze bedenkingen tegen de
jaarlijkse dreigende verhoging van de O.G.B. Wij
vinden dat de lastenverhoging o.a. door de drasti
sche verhoging van de Centrale Antennetarieven
en de verhoging van de andere gemeentelijke be
lastingen voor de burger zwaar genoeg wegen.
Bovendien zal de opbrengst van de OGB door
toeneming van het woningbestand in de laatste
4 jaar en de te verwachten hogere taxaties toch
reeds redelijk stijgen. Wij zijn van mening dat
le
it
i-
de
n-
e-
ig
Hoofdfunctie 8: Ruimtelijke Ordening
Dorpsvernieuwing (08.03) Wij zijn blij dat ook
de vierde fase van dit project, verbetering en ver
nieuwing van de dorpskom op korte termijn aan
de orde zal komen. Wij beseffen dat dit een lang
lopend projekt zal zijn dat met veel zorg zal moe
ten worden voorbereid en begeleid en waarbij de
inspraak van de burgers een belangrijke rol zal
moeten spelen. Wij staan dan ook niet geheel
zonder huiver tegenover deze onderneming. Bij
vroegere reconstructies, denk maar aan het Sint
Jansplein, zijn typische dorpselementen verdwe
nen, die velen later hebben betreurd. Deze fou
ten moeten nu vermeden worden en daarom plei
ten wij ook voor een niet te overhaaste en des
kundige aanpak. Wij zijn dan ook blij dat de ge
meente zich door meerdere deskundige bureaus
laat adviseren en inlichten. En zo ergens, dan
vinden wij hier dat meerdere kosten voor een be
tere opzet ruimschoots verantwoord zijn. Wij
wensen het gemeentebestuur en vooral de ver
antwoordelijke wethouder op dit punt - maar na
tuurlijk ook op andere punten - veel wijsheid toe.
tenheid wordt gestimuleerd. Een nadere bezin
ning op de openbaarheid van bestuur lijkt ons
een goede zaak die in elk geval budgetair neu
traal kan verlopen. Komen wij nu tot het spel
van ’cijfers en letters’ oftewel de begrotings
voorstellen voor het jaar 1988. Wij hebben ons
meer gespitst op de letters, omdat die de verant
woording zijn van de cijfers die de computer ons
feilloos voorschotelt. Met name de nota van aan
bieding, het edelachtbaar presenteerblaadje van
het beleid voor 1989 hebben wij met kritische
interesse doorgeworsteld. Wij zullen onze kant
tekeningen per hoofdfunctie formuleren.
Hoofdfunctie 0: algemene zaken
De verbouwing van het gemeentehuis (0.06)
Het Rijwielpad T-31 (2.04) en de verkeersvoor-
zieningen aan de T-31 (2.05) vinden wij een goe
de zaak. Wij blijven hopen dat we het ook nog
mogen beleven dat de prachtige fietspad richting
Tilburg een vervolg krijgt en dat de fietspad van
Oirschot naar Spoordonk ook nog eens zal wor
den doorgetrokken richting Moergestel. Ook
zouden wij graag ’n snelheidsbeperking willen,
in de kom van ons dorp.
Hoofdfunctie 3: Economische zaken
Centrale Antenne: de koppeling van onze CAI
aan de kabel in Tilburg zal hopelijk het einde
zijn van een lange lijdensweg. Gelukkig zal er
vooral de jeugd mee zijn. Voor de oudere brengt
het financieel wel een behoorlijke lastenverzwa
ring mee. Wij hopen in ieder geval dat de kosten
bewaking bij de gemeente in betere handen is
dan voorheen en dat we in de toekomst niet op
nieuw voor verrassingen komen te staan. Anders
zullen we op dit gebied in elk geval privatisering
moeten overwegen.
Hoofdfunctie 4: Onderwijs
Met de start of liever gezegd: de nieuwe start-
van het openbaar onderwijs in Moergestel zijn
wij blij omdat hiermee recht wordt gedaan aan
de sociografische structuur van ons dorp en een
daaruit voortvloeiende behoefte. Wij hopen dat
van dit initiatief zowel onderwijskundig als
bestuurlijk nieuwe impulsen zullen uitgaan en
dat er een goede samenwerking tot stand komt
met de scholen van katholieke signatuur. Voor
de gemeente als eerst-verantwoordelijke voor de
ze openbare school is hier een nieuwe taak weg
gelegd, waarvoor men niet te licht moet denken.
Hoofdfunctie 5: Cultuur en Recreatie
Molen (5.04) De molen is ongetwijfeld het meest
opvallende, maar ook meest kwetsbare en kost
bare monument van Moergestel. Wij zijn het er
dan ook mee eens dat dit monument geld mag
kosten. Wel vinden wij dat er vanuit gegaan dient
te worden dat onze molen een monument is dat
een historische en touristische functie heeft, en
dat er niemand meer de kost hoeft te verdienen.
Men moet dus ook geen nutteloze wensen stel
len aan de vrije windvang, vrije zóne enzovoort.
Bovendien vinden wij dat er ook andere, min
der opvallende monumenten zijn in ons dorp, die
met weinig middelen opgeknapt en onderhou
den zouden kunnen worden. Voor het oude
openbare kerkhofje aan de Industrieweg heeft
de Heemkundegroep Moergestel reeds belang
stelling getoond. Wij vinden dit een mooi voor
beeld van monumentenzorg en wij hopen dat het
gemeentebestuur zich voor dergelijke initiatie
ven ontvankelijk zal tonen.
Viskuit (5.05): De renovatie van de viskuil zal
wel nodig zijn, anders zou zij door De Rietvoorn
king plaats vindt. Dat de kosten jaarlijks stijgen
lijkt ons normaal omdat met de groei van het wo-
ningsbestand ook de huisvuilaanbieding nave
nant zal stijgen. Het college zou volgens ons niet
moeten onderzoeken of men deze dienst elders
goedkoper kan onderbrengen, maar als men die
elders evengoed of beter tegen minder kosten
kan plaatsen.
Wij denken dat we met Oisterwijk zo slecht nog
niet zitten.
Klein-chemisch Afval: de nieuwe ophaaldienst
vinden wij als experiment een goede zaak, maar
of het rendement beduidend hoger zal zijn is de
vraag. Wij zouden het dan ook liefst zien als een
experiment en na een jaar bekijken of dit rende
ment de toch niet geringe kosten loont.
Milieubeheer is, heel bijzonder in een groene ge
meente, van levensbelang. Wij zijn dan ook blij
met het opstarten van de HUP- en hopen dat de
ze door een goede controle ook effectief zal wor
den gemaakt.
De aangekondigde milieu-nota zien wij met be
langstelling tegemoet, en hopen dat deze in elk
geval wat duidelijker en stringenter zal uitval
len dan de hondepoep-nota, die tot op de dag
van vandaag weinig zoden aan de dijk, maar wel
veel drollen aan de straat zet. Bovendien waren
de lettertjes van uw bekendmaking in Moerges-
tel-Nieuws zo miniem dat geen hond ze kon le
zen. Wij verwachten van deze nota helemaal niets
als er geen controle wordt uitgeoefend. Wij ho
pen dat de milieu-nota wat beter uitpakt.
Natuurlijk leven er bij ons nog onvervulde wen
sen. Wij vinden dat de openbaarheid van bestuur
in onze gemeente nog steeds matig functioneert.
De betrokkenheid van de belangstellende bur
gers bij raads- en commissievergaderingen blijft
nog steeds te passief. Van het toegestane spreek
recht wordt nauwelijks gebruik gemaakt omdat
daartoe zelden een uitnodigend gebaar van de
voorzitter komt.
Wij achten een open informatie gezonder dan ge-
nichtvorming die maar al te vaak door de beslo- op stapel hebben gezet is veel gereali
seerd of staat op het punt gerealiseerd
te worden. Er is en wordt nog steeds
hard gewerkt aan verbetering en onder
houd van wegen, vooral in het buiten
gebied. De realisering van het plan Pa-
penacker nadert zijn afronding, en het
lijkt een nieuwe wijk te worden waar
we trots op kunnen zijn. Het bedrijven
terrein De Sonman ligt te wachten op
nieuwe bedrijvigheid. Het nieuwe
jeugdgebouw schiet als een reuze-
paddestoel uit de grond. En zo zijn er
vele zaken, ook op het niet materiële
oniveau, waar we blij mee kunnen zijn.
blijft een hardnekkig stokpaard van het gemeen- Wij hebben de behoefte om onze waar-
tebestuur en het globale daarvoor te besteden
richtbedrag blijft even hardnekkig f 400.000,—.
Maar de argumentatie voor deze niet geringe in
vestering heeft ons nog steeds niet kunnen over
tuigen. In het argument ’zo optimaal mogelijk
functioneren’ geeft het woord ’mogelijk’ reeds
de aan iedere voorziening inherente beperking
aan. Men kan zo optimaal mogelijk functione
ren in een gemeentehuis van 1.000.000,— maar
ook niet méér in een van 6.000.000,—. Het ligt
er maar net aan welke beperkingen in mogelijk
heid men voor lief wil nemen. In het tweede ar
gument zouden we eenzelfde kritische bemerking
kunnen plaatsen bij de ruimtelijke eisen die men
stelt om de bestuurlijke taken ’naar behoren’ te
kunnen verrichten. Het laatste argument, waar
bij de cliëntvriendelijkheid en de idee ’huis van
de gemeente’ in stelling worden gebracht lijkt
ons te marginaal.
Wij vragen ons af of er werkelijk serieus is ge
probeerd om binnen de marge van de vorig jaar
door uw raad bestemde 200.000,— een accep
tabel interne verbouwing te realiseren. Of heeft
de nieuw- en verbouw in een aantal regiogemeen
ten aanstekelijk gewerkt? Wij horen loco-burge-
meester Smits na de verbouwing in 1976 nog vol
trots verklaren dat het Moergestelse gemeente
huis ruim genoeg was om een streekfunctie te
vervullen. Er kan in 12 jaar tijd blijkbaar meer
veranderen dan waar de burger erg in heeft. Het
zal duidelijk zijn dat het gemeentebestuur voor
ons met veel betere argumenten op tafel moet
komen om deze forse investering acceptabel te
maken. En wij vermoeden dat wij daarmee de
tolk zijn van een groot deel van de Moergestelse
burgerij.
niet zijn aangedragen. Deze vereniging heeft al
tijd een uitstekend beheer gevoerd over het vis
water van de gemeente en alle werkzaamheden
zoveel mogelijk met eigen middelen en man
kracht uitgevoerd. Wij vinden dan ook dat de
verdeelsleutel van de geraamde niet-subsidiabele
kosten tussen gemeente en visclub niet reëel is,
temeer daar deze zonder overleg in de begroting
voor 1989 is opgenomen. Onze visserijdeskun-
dige vindt dit een vreemde zaak en wil er graag
kuit of hom van hebben.
Hoofdfunctie 4: Sociale voorzieningen
en maatschappelijk werk
Op dit gebied zijn kortelings enkele initiatieven
genomen die in aanzet onze grote belangstelling
hebben omdat ze, naar wij hopen, kunnen bij
dragen tot een meer mondiaal levensgevoel.
De huisvesting van asiel-zoekers en de adop
tie van een ontwikkelingshulpproject juichen
wij van harte toe. Als wij terugzien op de gelei
de integratie van de woonwagenbewoners op het
Brieltje in onze gemeenschap, met duidelijk be
houd van hun eigenheid, dan hebben wij het
volste vertrouwen dat ook de asiel-zoekers hier
een eigen draai zullen vinden.
Ook de stichting van een sociaalfonds voor ge
zinnen met een minimuminkomen is een goed
initiatief. Wel achten wij een zeer grote discre
tie en soepelheid in de toepassing van de regel
geving van het allergrootste belang.
ÉÏ--
u-
m
k-
ie
n5
ik
et
s.
in
a-
Belastingvoorstellen
Uit het voorgaande is duidelijk dat wij voor het
overgrote deel kunnen instemmen met de pri
mitieve begroting, die ons door uw college is
voorgelegd. Wij maken echter een duidelijke
voorhoud voor de verbouwing c.q. uitbreiding
van het gemeentehuis, zolang ons geen betere ar
gumenten en eventueel gedetailleerder plannen
Een investering in de dagopvang van bejaarden worden voorgelegd.
heeft zeker onze instemming, op voorwaarde dat Wij kunnen het eens zijn met uw voorstel tot ver
ifier aan werkelijk behoefte blijkt te zijn. Mocht -A~ ---
uit ervaring blijken dat de belangstelling gering
is of snel terug loopt, dan zou wellicht beter naar
een andere voorziening worden uitgekeken. De
toekomst zou het leren.
Hoofdfunctie 7: Volksgezondheid
De Gemeente-Reiniging is in het afgelopen jaar
reeds meerdere malen onderwerp van discussie
geweest in onze raad. Ging het toen over de mo
gelijkheid van privatisering, nu wordt uitbeste
ding aan een andere gemeente onderzocht.
Wij staan daar huiverig tegenover. Wij hebben de ons voorgelegde begroting met enige fantasie
j- j-.i. j— L—1—<— jook zonder verhoging van de OBG sluitend kan
worden gemaakt.
Hoofdfunctie 2: Verkeer, vervoer
en Waterstaat
Het Weg- en Rioolbeheersplan (1.01) heeft onze
volledige instemming, op voorwaarde dat naar
verhouding evenredige aandacht zal worden
besteed aan deze voorzieningen binnen en bui
ten de dorpskom. Wij hebben, sinds het wegen
beheersplan met veel moeite de raad is gepas
seerd, duidelijk een grote bedrijvigheid allerwe
gen geconstateerd en wij achten een compliment
aan wethouder Mulders op zijn plaats. Wij ho
pen dat hij de kans krijgt dit beleid ook dit jaar
verder door te voeren. Binnen de dorpskom zou
den wij nog eens heel bijzonder willen attende
ren op de Schoolstraat die wij met zijn smalle
rijbreedte, zijn hoge stoepranden en zijn betrek
kelijk druk verkeer levensgevaarlijk vinden. Ze
ker nu de openbare bibliotheek veel jeugdige fiet
sers aantrekt, lijkt ons dat er best iets aan die
weg mag gebeuren.
Ook willen wij attenderen op bet gevaar dat een
onverwachts draaiende molen, vlak voorbij de af
slag T 31-Schoolstraat, voor het verkeer gevaar
kan opleveren. Ter oorzake hiervan heeft er
minstens één aanrijding plaats gevonden.
andere gemeente onderzocht.
^ng
de indruk dat het ophalen door de Oisterwijkse
dienst goed en naar tevredenheid van de bevol-
i