n.a.v Algemene Beschouwingen Begroting 1989 BURO ’76 Algemene Beschouwingen Lijst 4 Betsy Denissen Wij drukken alle (politieke) kleuren! Vraag vrijblijvend prijsopgave! ffe. PAGINA 11 10 MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 12 OKTOBER 1988 he in/ B. Denissen, fractievoorzitter Lijst 4. i i Oisterwijkseweg 43 - Moergestel Telefoon 04243 - 2268 V Het begrotingsjaar 1988 ligt weer bijna achter ons. Van de vele plannen en goede voornemens die wij gezamelijk ta- he ‘g- 31- It- dering te uiten voor het vele werk dat door het college, maar ook door alle afdelingen van de secretarie, is verzet om tot deze resultaten te komen. hoging van de tarieven voor reinigingsrechten, rioolrechten en bouwleges. Wij hebben echter onze bedenkingen tegen de jaarlijkse dreigende verhoging van de O.G.B. Wij vinden dat de lastenverhoging o.a. door de drasti sche verhoging van de Centrale Antennetarieven en de verhoging van de andere gemeentelijke be lastingen voor de burger zwaar genoeg wegen. Bovendien zal de opbrengst van de OGB door toeneming van het woningbestand in de laatste 4 jaar en de te verwachten hogere taxaties toch reeds redelijk stijgen. Wij zijn van mening dat le it i- de n- e- ig Hoofdfunctie 8: Ruimtelijke Ordening Dorpsvernieuwing (08.03) Wij zijn blij dat ook de vierde fase van dit project, verbetering en ver nieuwing van de dorpskom op korte termijn aan de orde zal komen. Wij beseffen dat dit een lang lopend projekt zal zijn dat met veel zorg zal moe ten worden voorbereid en begeleid en waarbij de inspraak van de burgers een belangrijke rol zal moeten spelen. Wij staan dan ook niet geheel zonder huiver tegenover deze onderneming. Bij vroegere reconstructies, denk maar aan het Sint Jansplein, zijn typische dorpselementen verdwe nen, die velen later hebben betreurd. Deze fou ten moeten nu vermeden worden en daarom plei ten wij ook voor een niet te overhaaste en des kundige aanpak. Wij zijn dan ook blij dat de ge meente zich door meerdere deskundige bureaus laat adviseren en inlichten. En zo ergens, dan vinden wij hier dat meerdere kosten voor een be tere opzet ruimschoots verantwoord zijn. Wij wensen het gemeentebestuur en vooral de ver antwoordelijke wethouder op dit punt - maar na tuurlijk ook op andere punten - veel wijsheid toe. tenheid wordt gestimuleerd. Een nadere bezin ning op de openbaarheid van bestuur lijkt ons een goede zaak die in elk geval budgetair neu traal kan verlopen. Komen wij nu tot het spel van ’cijfers en letters’ oftewel de begrotings voorstellen voor het jaar 1988. Wij hebben ons meer gespitst op de letters, omdat die de verant woording zijn van de cijfers die de computer ons feilloos voorschotelt. Met name de nota van aan bieding, het edelachtbaar presenteerblaadje van het beleid voor 1989 hebben wij met kritische interesse doorgeworsteld. Wij zullen onze kant tekeningen per hoofdfunctie formuleren. Hoofdfunctie 0: algemene zaken De verbouwing van het gemeentehuis (0.06) Het Rijwielpad T-31 (2.04) en de verkeersvoor- zieningen aan de T-31 (2.05) vinden wij een goe de zaak. Wij blijven hopen dat we het ook nog mogen beleven dat de prachtige fietspad richting Tilburg een vervolg krijgt en dat de fietspad van Oirschot naar Spoordonk ook nog eens zal wor den doorgetrokken richting Moergestel. Ook zouden wij graag ’n snelheidsbeperking willen, in de kom van ons dorp. Hoofdfunctie 3: Economische zaken Centrale Antenne: de koppeling van onze CAI aan de kabel in Tilburg zal hopelijk het einde zijn van een lange lijdensweg. Gelukkig zal er vooral de jeugd mee zijn. Voor de oudere brengt het financieel wel een behoorlijke lastenverzwa ring mee. Wij hopen in ieder geval dat de kosten bewaking bij de gemeente in betere handen is dan voorheen en dat we in de toekomst niet op nieuw voor verrassingen komen te staan. Anders zullen we op dit gebied in elk geval privatisering moeten overwegen. Hoofdfunctie 4: Onderwijs Met de start of liever gezegd: de nieuwe start- van het openbaar onderwijs in Moergestel zijn wij blij omdat hiermee recht wordt gedaan aan de sociografische structuur van ons dorp en een daaruit voortvloeiende behoefte. Wij hopen dat van dit initiatief zowel onderwijskundig als bestuurlijk nieuwe impulsen zullen uitgaan en dat er een goede samenwerking tot stand komt met de scholen van katholieke signatuur. Voor de gemeente als eerst-verantwoordelijke voor de ze openbare school is hier een nieuwe taak weg gelegd, waarvoor men niet te licht moet denken. Hoofdfunctie 5: Cultuur en Recreatie Molen (5.04) De molen is ongetwijfeld het meest opvallende, maar ook meest kwetsbare en kost bare monument van Moergestel. Wij zijn het er dan ook mee eens dat dit monument geld mag kosten. Wel vinden wij dat er vanuit gegaan dient te worden dat onze molen een monument is dat een historische en touristische functie heeft, en dat er niemand meer de kost hoeft te verdienen. Men moet dus ook geen nutteloze wensen stel len aan de vrije windvang, vrije zóne enzovoort. Bovendien vinden wij dat er ook andere, min der opvallende monumenten zijn in ons dorp, die met weinig middelen opgeknapt en onderhou den zouden kunnen worden. Voor het oude openbare kerkhofje aan de Industrieweg heeft de Heemkundegroep Moergestel reeds belang stelling getoond. Wij vinden dit een mooi voor beeld van monumentenzorg en wij hopen dat het gemeentebestuur zich voor dergelijke initiatie ven ontvankelijk zal tonen. Viskuit (5.05): De renovatie van de viskuil zal wel nodig zijn, anders zou zij door De Rietvoorn king plaats vindt. Dat de kosten jaarlijks stijgen lijkt ons normaal omdat met de groei van het wo- ningsbestand ook de huisvuilaanbieding nave nant zal stijgen. Het college zou volgens ons niet moeten onderzoeken of men deze dienst elders goedkoper kan onderbrengen, maar als men die elders evengoed of beter tegen minder kosten kan plaatsen. Wij denken dat we met Oisterwijk zo slecht nog niet zitten. Klein-chemisch Afval: de nieuwe ophaaldienst vinden wij als experiment een goede zaak, maar of het rendement beduidend hoger zal zijn is de vraag. Wij zouden het dan ook liefst zien als een experiment en na een jaar bekijken of dit rende ment de toch niet geringe kosten loont. Milieubeheer is, heel bijzonder in een groene ge meente, van levensbelang. Wij zijn dan ook blij met het opstarten van de HUP- en hopen dat de ze door een goede controle ook effectief zal wor den gemaakt. De aangekondigde milieu-nota zien wij met be langstelling tegemoet, en hopen dat deze in elk geval wat duidelijker en stringenter zal uitval len dan de hondepoep-nota, die tot op de dag van vandaag weinig zoden aan de dijk, maar wel veel drollen aan de straat zet. Bovendien waren de lettertjes van uw bekendmaking in Moerges- tel-Nieuws zo miniem dat geen hond ze kon le zen. Wij verwachten van deze nota helemaal niets als er geen controle wordt uitgeoefend. Wij ho pen dat de milieu-nota wat beter uitpakt. Natuurlijk leven er bij ons nog onvervulde wen sen. Wij vinden dat de openbaarheid van bestuur in onze gemeente nog steeds matig functioneert. De betrokkenheid van de belangstellende bur gers bij raads- en commissievergaderingen blijft nog steeds te passief. Van het toegestane spreek recht wordt nauwelijks gebruik gemaakt omdat daartoe zelden een uitnodigend gebaar van de voorzitter komt. Wij achten een open informatie gezonder dan ge- nichtvorming die maar al te vaak door de beslo- op stapel hebben gezet is veel gereali seerd of staat op het punt gerealiseerd te worden. Er is en wordt nog steeds hard gewerkt aan verbetering en onder houd van wegen, vooral in het buiten gebied. De realisering van het plan Pa- penacker nadert zijn afronding, en het lijkt een nieuwe wijk te worden waar we trots op kunnen zijn. Het bedrijven terrein De Sonman ligt te wachten op nieuwe bedrijvigheid. Het nieuwe jeugdgebouw schiet als een reuze- paddestoel uit de grond. En zo zijn er vele zaken, ook op het niet materiële oniveau, waar we blij mee kunnen zijn. blijft een hardnekkig stokpaard van het gemeen- Wij hebben de behoefte om onze waar- tebestuur en het globale daarvoor te besteden richtbedrag blijft even hardnekkig f 400.000,—. Maar de argumentatie voor deze niet geringe in vestering heeft ons nog steeds niet kunnen over tuigen. In het argument ’zo optimaal mogelijk functioneren’ geeft het woord ’mogelijk’ reeds de aan iedere voorziening inherente beperking aan. Men kan zo optimaal mogelijk functione ren in een gemeentehuis van 1.000.000,— maar ook niet méér in een van 6.000.000,—. Het ligt er maar net aan welke beperkingen in mogelijk heid men voor lief wil nemen. In het tweede ar gument zouden we eenzelfde kritische bemerking kunnen plaatsen bij de ruimtelijke eisen die men stelt om de bestuurlijke taken ’naar behoren’ te kunnen verrichten. Het laatste argument, waar bij de cliëntvriendelijkheid en de idee ’huis van de gemeente’ in stelling worden gebracht lijkt ons te marginaal. Wij vragen ons af of er werkelijk serieus is ge probeerd om binnen de marge van de vorig jaar door uw raad bestemde 200.000,— een accep tabel interne verbouwing te realiseren. Of heeft de nieuw- en verbouw in een aantal regiogemeen ten aanstekelijk gewerkt? Wij horen loco-burge- meester Smits na de verbouwing in 1976 nog vol trots verklaren dat het Moergestelse gemeente huis ruim genoeg was om een streekfunctie te vervullen. Er kan in 12 jaar tijd blijkbaar meer veranderen dan waar de burger erg in heeft. Het zal duidelijk zijn dat het gemeentebestuur voor ons met veel betere argumenten op tafel moet komen om deze forse investering acceptabel te maken. En wij vermoeden dat wij daarmee de tolk zijn van een groot deel van de Moergestelse burgerij. niet zijn aangedragen. Deze vereniging heeft al tijd een uitstekend beheer gevoerd over het vis water van de gemeente en alle werkzaamheden zoveel mogelijk met eigen middelen en man kracht uitgevoerd. Wij vinden dan ook dat de verdeelsleutel van de geraamde niet-subsidiabele kosten tussen gemeente en visclub niet reëel is, temeer daar deze zonder overleg in de begroting voor 1989 is opgenomen. Onze visserijdeskun- dige vindt dit een vreemde zaak en wil er graag kuit of hom van hebben. Hoofdfunctie 4: Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk Op dit gebied zijn kortelings enkele initiatieven genomen die in aanzet onze grote belangstelling hebben omdat ze, naar wij hopen, kunnen bij dragen tot een meer mondiaal levensgevoel. De huisvesting van asiel-zoekers en de adop tie van een ontwikkelingshulpproject juichen wij van harte toe. Als wij terugzien op de gelei de integratie van de woonwagenbewoners op het Brieltje in onze gemeenschap, met duidelijk be houd van hun eigenheid, dan hebben wij het volste vertrouwen dat ook de asiel-zoekers hier een eigen draai zullen vinden. Ook de stichting van een sociaalfonds voor ge zinnen met een minimuminkomen is een goed initiatief. Wel achten wij een zeer grote discre tie en soepelheid in de toepassing van de regel geving van het allergrootste belang. ÉÏ-- u- m k- ie n5 ik et s. in a- Belastingvoorstellen Uit het voorgaande is duidelijk dat wij voor het overgrote deel kunnen instemmen met de pri mitieve begroting, die ons door uw college is voorgelegd. Wij maken echter een duidelijke voorhoud voor de verbouwing c.q. uitbreiding van het gemeentehuis, zolang ons geen betere ar gumenten en eventueel gedetailleerder plannen Een investering in de dagopvang van bejaarden worden voorgelegd. heeft zeker onze instemming, op voorwaarde dat Wij kunnen het eens zijn met uw voorstel tot ver ifier aan werkelijk behoefte blijkt te zijn. Mocht -A~ --- uit ervaring blijken dat de belangstelling gering is of snel terug loopt, dan zou wellicht beter naar een andere voorziening worden uitgekeken. De toekomst zou het leren. Hoofdfunctie 7: Volksgezondheid De Gemeente-Reiniging is in het afgelopen jaar reeds meerdere malen onderwerp van discussie geweest in onze raad. Ging het toen over de mo gelijkheid van privatisering, nu wordt uitbeste ding aan een andere gemeente onderzocht. Wij staan daar huiverig tegenover. Wij hebben de ons voorgelegde begroting met enige fantasie j- j-.i. j— L—1—<— jook zonder verhoging van de OBG sluitend kan worden gemaakt. Hoofdfunctie 2: Verkeer, vervoer en Waterstaat Het Weg- en Rioolbeheersplan (1.01) heeft onze volledige instemming, op voorwaarde dat naar verhouding evenredige aandacht zal worden besteed aan deze voorzieningen binnen en bui ten de dorpskom. Wij hebben, sinds het wegen beheersplan met veel moeite de raad is gepas seerd, duidelijk een grote bedrijvigheid allerwe gen geconstateerd en wij achten een compliment aan wethouder Mulders op zijn plaats. Wij ho pen dat hij de kans krijgt dit beleid ook dit jaar verder door te voeren. Binnen de dorpskom zou den wij nog eens heel bijzonder willen attende ren op de Schoolstraat die wij met zijn smalle rijbreedte, zijn hoge stoepranden en zijn betrek kelijk druk verkeer levensgevaarlijk vinden. Ze ker nu de openbare bibliotheek veel jeugdige fiet sers aantrekt, lijkt ons dat er best iets aan die weg mag gebeuren. Ook willen wij attenderen op bet gevaar dat een onverwachts draaiende molen, vlak voorbij de af slag T 31-Schoolstraat, voor het verkeer gevaar kan opleveren. Ter oorzake hiervan heeft er minstens één aanrijding plaats gevonden. andere gemeente onderzocht. ^ng de indruk dat het ophalen door de Oisterwijkse dienst goed en naar tevredenheid van de bevol- i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 11