s 1 Vernieuwde scholingsmogelijkheid voor maatschappelijk werkenden Het schoolkamp van Boszicht Projekt Bouwen aan Werk Oisterwijk p °p r Fr fes. k 8 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 JULI 1988 PAGINA 9 Hogeschool Katholieke Leergangen Tilburg Buro Kleinschalig Werk Oisterwijk Stationstraat 5, 5061 HE Oisterwijk, telefoon: 04242/83407 013/321461. werk. konkrete vernieuwingen De vernieuwde HBO-MW bestaat uit: a. een algemeen pakket in een basisperiode van anderhalf jaar, waarin algemene kennis en vaar digheden aangeboden worden; b. een gediffertieerd, funktiegericht pakket in een afstudeerperiode van eveneens anderhalf jaar. Er zijn nu twee richtingen: - afstudeerrichting hulverlening, vooral gericht op psychosociale hulpverlening. Deze is meer dan voorheen taak-en funktiegericht opgezet. - afstudeerrichting dienstverlening, vooral ge richt op konkrete dienstverlening op midden- kademivo. Deze richting is geheel nieuw, (o.a. bedoeld voor (aankomende) leidinggevenden in de gezinszorg en dienstencentra). vonden er elf en werden daarmee eerste samen met de B-engeltjes van Netersel. Daarna moch ten wij ons verstoppen en moest de leiding ons zoeken. Mijn vriendin en ik verstopten ons on der een braamstruik. Ze hebben ons niet gevon den. Trouwens niemand van onze groep werd ge vonden en nog twee anderen ook niet. Toen was het inmiddels al avond en gingen we terug naar het kamp. Na lekker warm eten van de kookstaf mevr. Vissers en mevr. v.d. Loo oefenden we voor de bonte Avond van donderdag. Dat ging lang niet zo goed als de Bonte Avond zelf. Toen gingen we naar bed, waar we nog wat nabuurten. Woensdagmorgen, 22 juni, gingen we allemaal op de foto op het bruggetje van de prachtige tuin van de familie Vermeulen, ’s Morgens om 11 uur reden we weg voor een fietstocht. Het regende een beetje, daarom trokken we gauw onze regen pakken aan. We moesten allemaal vragen beant woorden bv. uit het woord Adranahoeve moesten we twee meisjesnamen opschrijven. We fietsten naar de Belgische grens. Daar kregen we drinken en een stempel van de Nederlandse en de Belgi sche douane. In Hooge Mierde gingen we friet eten met wat erbij. Toen kwam de tweede tocht door het landgoed “De Utrecht”. Bijna bij het eind kregen we een ijsje. Wij, the Heartbreakers, waren als tweede binnen. Toen alle groepen bin nen waren, werd er een sjoelbakwedstrijd gehou den. Na de sjoelbakwedstrijd hadden we een ei- landenspel. We werden met een dicht busje weg gebracht, zodat we niets konden zien. We moesten voor elke post twee dingen invullen, die we mee zouden willen nemen om op een onbe kend eiland te overleven. Bij elke post kregen we een snoepje. Wij waren het eerste binnen en voordat de andere groepen binnen waren, duurde het wel zo’n 35 minuten. Daarna werden we weer met het busje teruggebracht. Het was een gezel lige, leuke dag geweest. Donderdag, 23 juni, stonden we om half negen op. We gingen ons op ons gemak wassen en gin gen daarna lekker boterhammen eten. We zijn toen de boel op gaan ruimen en toen.naar de speelweide. Hier werd het spel zonder grenzen of levende toto gespeeld met drie partijen o.a. wa ter in flesjes zuigen, penalty schieten, bierviltjes gooien, toren bouwen, etc. ’s Middags gingen we een mozaïek leggen van denneappels. Wij zouden wel eens een eekhoorn maken. Dat was heel goed verzonnen van onze leidster Lian. We hadden er Op grond van de behoeften uit werkveld en sa menleving, zijn binnen de opleiding de volgen de leergebieden ontwikkeld: - hulpverlening aan vrouwen - leiding en organisatie - hulpverlening en sexualiteit - systeemtheorie Op deze gebieden is in Tilburg reeds enkele ja- ren een grote ervaring en deskundigheid aanwezig. Deze vernnieuwingen sluiten beter aan op de vraag naar gekwalificeerde beroepskrachten in de diverse instellingen anno 1988. Toelatingseisen: MBO-nivo, twee jaar praktijk ervaring en minimaal 20 uur per week (onbe taald passend werk. Voor meer informatie bel: HBO-MW in Tilburg, tel 013-350005. Hein v. letsel, Inge v.d. Boogaart, Elly Willems, Luc v.d. Avoort, Michiel Appeldoorn, alsmede Lauran v. Poppel, leider en Lian v. Esch, leidster. zo goed ons best op gedaan, maar toch werden we op een na laatste. Maar.... niets aan de hand hoor! ’s Avonds hadden we onze traditionele Bonte Avond. Tussen half acht en acht uur stroomden de ouders binnen. Er waren play-backs, to neelstukjes en kluchten. We begonnen om acht uur en waren pas om 12 uur klaar. Het ging heel erg goed, tenminste dat zei meneer Klomberg en dat zeiden onze ouders ook. In de pauze was er limonade, pils of koffie. Je mocht op je gemak door de tuin van de familie Vermeulen wandelen. Toen we klaar waren met de uitvoering, moesten we nog opruimen. Daarna werd er gezellig ge danst. De disco duurde tot twee uur. Om twee uur lagen we te bed, maar we waren nog niet aan slapen toe. Vrijdag, 24 juni, Toen we wakker werden, kre gen we ontbijt-op-bed. We kregen een snoep- ontbijt bv. een boterham met een snoepbanaan of een boterham met snoepboomstammen Na het eten gingen we buiten met het Rad van Avontuur spelen. Eigenlijk was er een sportdag gepland, maar omdat het toneel zo goed geslaagd was, hadden we langer geslapen en ging die niet door. Ook begon de meester met de prijsuitreiking. Je kon er van alles winnen, zoals multomappen, stif ten, schetsboeken en pennebanken. Onze groep - the Heartbreakers - kwam als eerste uit de bus. Wij mochten dus het eerste kiezen. Daarna kwam er een vrachtwagen van de Boerenbond om onze spullen op te halen. Toen we alles in hadden geladen, vertrokken we op de fiets naar huis. Op onze school haalden we om kwart vóór vier onze spullen op en kregen we de foto en een herinneringstegel. Daarna schreven wij op school dit verslag. Tot slot willen wij iedereen bedanken, die ons de ze grandioze week hebben bezorgd. Met name de kooksters, Pita en Koosje, de familie Vermeulen, alle leiders en leidsters, mijnheer van letsel, de toneelmoeders, Tonnie, Nel en Nancy, ook Jo, onze conciërge en natuurlijk speciaal onze eigen meester Klomberg. Dit verslag is geschreven door de groep “the Heartbreakers” Inleiding In Brabant (Den Bosch en Breda) wordt mo menteel in de bouwsektor geëxperimenteerd met nieuwe vormen van praktijkonderwijs ten be hoeve van vakopleiding aan jongeren. Deze ex perimenten zijn opgezet om twee redenen, waar aan de doelstelling is ontleend, namelijk: - de bouwsektor kampt met tekort aan (jonge) vaklieden wat leidt tot een onevenwichtige leeftijdsopbouw en een kostenverhoging. - en er bestaat een algemeen maatschappelijk probleem, de (jeugd)werkloosheid onder laag geschoolden. De projekten Bouwen aan Werk trachten bo vengenoemde gegevens te kombineren. Als mid del is gekozen voor een samenwerking tussen be langhebbenden en een vooropleiding in een praktijkwerkplaats. In de gemeente Oisterwijk gaat gestart worden met eenzelfde experiment in de wegenbouwsek- tor. Het projekt heeft als doel werkloze jonge ren op te leiden tot leerling-stratenmaker. Het is een voortrajekt voor de opleiding in het kader van het leerlingwezen. De doelgroep bestaat uit 16- tot en met 20-jarigen die een half jaar werk loos zijn. Het projekt De essentie van het projekt is gelegen in het opleiden van een relatief kleine groep jongeren, met behulp van een aangepast praktij kprogram- ma door een gekwalificeerde leermeester. Dit opleiden geschiedt deels in een werkplaats en deels door het uitvoeren van niet kommerciële buitenaktiviteiten. Bij voldoende deelnemers start het projekt op 1 juli 1988. Dan voorziet het in een werkervaringsplaats voor 19 uur per week (betaling volgens wettelijke minimumloon) bij de gemeente Oisterwijk met een verplichte scho ling van 19 uur per week. Het opleidingstrajekt duurt maximaal 11 maan den. Eindnivo van de opleiding moet minimaal vol doende zijn om in te kunnen stromen in de re guliere opleiding van de wegenbouw. Voor deze vorm is om 4 redenen gekozen, name lijk: - L.B.O. leerlingen vinden allemaal een baan, zodat om aan potentiële wegenbouwers te ko men buiten deze scholen geworven moet worden. - er zodoende onvoldoende vooropleiding is om direkt een volledig leerlingstelsel programma te volgen. - er over het algemeen deze groep gekenmerkt wordt door een gebrek aan dagritme, onaan gepast sociaal gedrag, geen bereidheid tot le ren binnen schoolsystemen etc. - de reguliere opleidingen de genoemde doel groep niet kan/wil opnemen. Het aangeboden programma moet rekening houden met bovengenoemde gegevens. De werkmeester speelt bij de deelnemers een centra le rol en dient zonder meer goed overweg te kun nen met de doelgroep. Voor de uitstroom van het projekt heeft het Samenwerkingsverband in de GWW-sektor zich garant gesteld door de jon geren een dienstverband aan te bieden van 38 uur per week voor twee jaar. De werving De werving moet via niet gebruikelijke kanalen lopen, namelijk; via vormingswerk en/of jongerenwerk. Gegeven is dat het GAB en het LBO nauwelijks meer leerlingen kunnen leveren dan nu het geval is, en dat de bedoelde groep jongeren alleen te berei ken is via die mensen, die direkt met de jonge ren en hun omgeving begeleiding van de deelne mers door genoemde instituten worden uitge voerd voor de duur van het projekt. Praktijk Het projekt in de wegenbouw start voor 10 jon gens die in 3 tot 11 maanden opgeleid worden tot aspirant leerling stratenmaker. Daarvoor wordt een geschikte werkmeester aangesteld, die goed op de hoogte is van de gebruikelijke oplei dingseisen en de doelgroep. De jongeren krijgen een 19-urig contract met de gemeente Oisterwijk en verplichten zich tot het volgen van 19 uur scholing. De scholing vindt plaats in een werk plaats in de gemeente Oisterwijk en door mid del van concrete buitenactiviteiten in Oisterwijk en de kleine regiogemeenten. In deze 19 uur wordt er gewerkt aan het verbeteren van de taal c.q. rekenvaardigheid en een vormingsprogram ma op het vormingsinstituut Oisterwijk/Sonne- vanck. De startdatum is gepland op 1 juli 1988 waarbij er rekening wordt gehouden met eventuele ge plande vakanties. De kosten De totale kosten van dit experiment worden ge raamd op 120.OCX),per jaar. Centrale af spraak is dat het eerste projektjaar gefinancierd wordt door 3 partijen namelijk; !6 deel Provincie Noord-Brabant, !6 deel GAB of gemeente en '/i deel door de werkgevers. Informatie Voor meer informatie over het projekt Brouwen aan Werk Oisterwijk kun je het beste kontakt opnemen met Pieter van den Akker, telefoon: 04242-83407 op maandag- en dinsdagochtend of 013-321461. Heel lang hadden we er naar uitgekeken. Eindelijk was het zover. Maandag, 20 juni, vertrokken vijf groepen via een oriëntatierit naar ons schoolkamp in Neter sel. De vijf groepen waren: De Schatjes, de B- engeltjes van Netersel, the Crazy Girls, the Heartbreakers en the Masters. Elk kwartier vertrok een groep. Om kwart vóór tien vertrok de eerste groep. Onze groep the Heartbreakers met Inge, Elly, Luc, Michiel en Hein vertrok om 10.45 uur. We zijn eerst naar huis geweest om de vragen en opdrachten door te lezen. Onderweg kwamen we zes verschillen de posten tegen. Eerst verzamelden we ons bij het kapelletje in Westelbeers en in de bossen van Netersel, maar rond half vijf ’s middags kwamen we aan op de kampeerboerderij van de familie H. Vermeulen, Fons v.d. Heydenstraat 21. Daar werden de bedden verdeeld. Ook kreeg elke groep twee leiders of leidsters. Wij kregen twee heel leuke leiders: Lian en Lauran. Toen gingen we eten, lekkere koude schotel, klaar gemaakt door Pita Vissers en Koosje van der Loo. Na een kennismakingstochtje en het beschilderen van la kens ter versiering van het toneel, gingen we spelletjes doen, zoals tafeltennissen, twister en voetballen, tot het donker was. Tegen kwart vóór elf begon de nachttocht. We moesten toen enve loppen zoeken met daarin geheime opdrachten. Toen we de opdrachten gemaakt hadden, gingen we terug naar het kamp en aten daar nog wat. We sliepen pas héél, héél laat. Dinsdagmorgen, 21 juni, stonden we tegen een uur of acht op. Nog een beetje slaperig - want we hadden die nacht ervoor niet zoveel geslapen - wasten we ons en aten buiten. Toen gingen we de hele dag naar het bos. Eerst hielden we een Vlaamse Kermis met o.a. korfbal gooien, water- wip, scrabble, kogelstoten, blikken gooien en wa- terdoorgeefspel. Toen gingen we gezamenlijk picknicken; dat was erg gezellig. Na een Morse- opdracht, die erg moeilijk was hielden we een be roepentest. De leiding moest zich in de bossen verstoppen en een bepaald beroep uitbeelden, zo als verkoopster, timmerman, automonteur enz. Je kon er dertien vinden; wij, the Heartbreakers, De HBO-MW (Hogere Beroepsopleiding Maat schappelijk Werk) van de Hogeschool Katholieke Leergangen verzorgt een opleiding tot maat schappelijk werkende. De opleiding is: - een deeltijdopleiding (lessen worden gegeven op één aaneengesloten middag-avond per week); - en vorm van tweede kans onderwijs aan vol wassenen die werkzaam zijn in de sociale sector; - praktijkgericht; - voor de regio Brabant gevestigd in Tilburg. Vernieuwde opleiding De HBO-MW is met ingang van het studiejaar 88/89 grondig vernieuwd. JÖe opleiding is duide lijker doel- en taakgericht en sluit aan bij de hui dige ontwikkelingen in het maatschappelijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 9