s
1
Vernieuwde scholingsmogelijkheid voor maatschappelijk werkenden
Het schoolkamp van
Boszicht
Projekt Bouwen aan
Werk Oisterwijk
p
°p
r
Fr
fes.
k 8
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 JULI 1988
PAGINA 9
Hogeschool Katholieke Leergangen Tilburg
Buro Kleinschalig Werk Oisterwijk
Stationstraat 5, 5061 HE Oisterwijk, telefoon:
04242/83407 013/321461.
werk.
konkrete vernieuwingen
De vernieuwde HBO-MW bestaat uit:
a. een algemeen pakket in een basisperiode van
anderhalf jaar, waarin algemene kennis en vaar
digheden aangeboden worden;
b. een gediffertieerd, funktiegericht pakket in
een afstudeerperiode van eveneens anderhalf jaar.
Er zijn nu twee richtingen:
- afstudeerrichting hulverlening, vooral gericht
op psychosociale hulpverlening. Deze is meer
dan voorheen taak-en funktiegericht opgezet.
- afstudeerrichting dienstverlening, vooral ge
richt op konkrete dienstverlening op midden-
kademivo. Deze richting is geheel nieuw, (o.a.
bedoeld voor (aankomende) leidinggevenden in
de gezinszorg en dienstencentra).
vonden er elf en werden daarmee eerste samen
met de B-engeltjes van Netersel. Daarna moch
ten wij ons verstoppen en moest de leiding ons
zoeken. Mijn vriendin en ik verstopten ons on
der een braamstruik. Ze hebben ons niet gevon
den. Trouwens niemand van onze groep werd ge
vonden en nog twee anderen ook niet. Toen was
het inmiddels al avond en gingen we terug naar
het kamp. Na lekker warm eten van de kookstaf
mevr. Vissers en mevr. v.d. Loo oefenden we
voor de bonte Avond van donderdag. Dat ging
lang niet zo goed als de Bonte Avond zelf. Toen
gingen we naar bed, waar we nog wat nabuurten.
Woensdagmorgen, 22 juni, gingen we allemaal
op de foto op het bruggetje van de prachtige tuin
van de familie Vermeulen, ’s Morgens om 11 uur
reden we weg voor een fietstocht. Het regende
een beetje, daarom trokken we gauw onze regen
pakken aan. We moesten allemaal vragen beant
woorden bv. uit het woord Adranahoeve moesten
we twee meisjesnamen opschrijven. We fietsten
naar de Belgische grens. Daar kregen we drinken
en een stempel van de Nederlandse en de Belgi
sche douane. In Hooge Mierde gingen we friet
eten met wat erbij. Toen kwam de tweede tocht
door het landgoed “De Utrecht”. Bijna bij het
eind kregen we een ijsje. Wij, the Heartbreakers,
waren als tweede binnen. Toen alle groepen bin
nen waren, werd er een sjoelbakwedstrijd gehou
den. Na de sjoelbakwedstrijd hadden we een ei-
landenspel. We werden met een dicht busje weg
gebracht, zodat we niets konden zien. We
moesten voor elke post twee dingen invullen, die
we mee zouden willen nemen om op een onbe
kend eiland te overleven. Bij elke post kregen we
een snoepje. Wij waren het eerste binnen en
voordat de andere groepen binnen waren, duurde
het wel zo’n 35 minuten. Daarna werden we weer
met het busje teruggebracht. Het was een gezel
lige, leuke dag geweest.
Donderdag, 23 juni, stonden we om half negen
op. We gingen ons op ons gemak wassen en gin
gen daarna lekker boterhammen eten. We zijn
toen de boel op gaan ruimen en toen.naar de
speelweide. Hier werd het spel zonder grenzen of
levende toto gespeeld met drie partijen o.a. wa
ter in flesjes zuigen, penalty schieten, bierviltjes
gooien, toren bouwen, etc. ’s Middags gingen we
een mozaïek leggen van denneappels. Wij zouden
wel eens een eekhoorn maken. Dat was heel goed
verzonnen van onze leidster Lian. We hadden er
Op grond van de behoeften uit werkveld en sa
menleving, zijn binnen de opleiding de volgen
de leergebieden ontwikkeld:
- hulpverlening aan vrouwen
- leiding en organisatie
- hulpverlening en sexualiteit
- systeemtheorie
Op deze gebieden is in Tilburg reeds enkele ja-
ren een grote ervaring en deskundigheid
aanwezig.
Deze vernnieuwingen sluiten beter aan op de
vraag naar gekwalificeerde beroepskrachten in de
diverse instellingen anno 1988.
Toelatingseisen: MBO-nivo, twee jaar praktijk
ervaring en minimaal 20 uur per week (onbe
taald passend werk.
Voor meer informatie bel: HBO-MW in Tilburg,
tel 013-350005.
Hein v. letsel, Inge v.d. Boogaart, Elly
Willems, Luc v.d. Avoort, Michiel
Appeldoorn, alsmede Lauran v. Poppel, leider
en Lian v. Esch, leidster.
zo goed ons best op gedaan, maar toch werden we
op een na laatste. Maar.... niets aan de hand
hoor!
’s Avonds hadden we onze traditionele Bonte
Avond. Tussen half acht en acht uur stroomden
de ouders binnen. Er waren play-backs, to
neelstukjes en kluchten. We begonnen om acht
uur en waren pas om 12 uur klaar. Het ging heel
erg goed, tenminste dat zei meneer Klomberg en
dat zeiden onze ouders ook. In de pauze was er
limonade, pils of koffie. Je mocht op je gemak
door de tuin van de familie Vermeulen wandelen.
Toen we klaar waren met de uitvoering, moesten
we nog opruimen. Daarna werd er gezellig ge
danst. De disco duurde tot twee uur. Om twee
uur lagen we te bed, maar we waren nog niet aan
slapen toe.
Vrijdag, 24 juni, Toen we wakker werden, kre
gen we ontbijt-op-bed. We kregen een snoep-
ontbijt bv. een boterham met een snoepbanaan
of een boterham met snoepboomstammen Na het
eten gingen we buiten met het Rad van Avontuur
spelen. Eigenlijk was er een sportdag gepland,
maar omdat het toneel zo goed geslaagd was,
hadden we langer geslapen en ging die niet door.
Ook begon de meester met de prijsuitreiking. Je
kon er van alles winnen, zoals multomappen, stif
ten, schetsboeken en pennebanken. Onze groep
- the Heartbreakers - kwam als eerste uit de bus.
Wij mochten dus het eerste kiezen. Daarna
kwam er een vrachtwagen van de Boerenbond
om onze spullen op te halen. Toen we alles in
hadden geladen, vertrokken we op de fiets naar
huis. Op onze school haalden we om kwart vóór
vier onze spullen op en kregen we de foto en een
herinneringstegel. Daarna schreven wij op school
dit verslag.
Tot slot willen wij iedereen bedanken, die ons de
ze grandioze week hebben bezorgd. Met name de
kooksters, Pita en Koosje, de familie Vermeulen,
alle leiders en leidsters, mijnheer van letsel, de
toneelmoeders, Tonnie, Nel en Nancy, ook Jo,
onze conciërge en natuurlijk speciaal onze eigen
meester Klomberg.
Dit verslag is geschreven door de groep “the
Heartbreakers”
Inleiding
In Brabant (Den Bosch en Breda) wordt mo
menteel in de bouwsektor geëxperimenteerd met
nieuwe vormen van praktijkonderwijs ten be
hoeve van vakopleiding aan jongeren. Deze ex
perimenten zijn opgezet om twee redenen, waar
aan de doelstelling is ontleend, namelijk:
- de bouwsektor kampt met tekort aan (jonge)
vaklieden wat leidt tot een onevenwichtige
leeftijdsopbouw en een kostenverhoging.
- en er bestaat een algemeen maatschappelijk
probleem, de (jeugd)werkloosheid onder laag
geschoolden.
De projekten Bouwen aan Werk trachten bo
vengenoemde gegevens te kombineren. Als mid
del is gekozen voor een samenwerking tussen be
langhebbenden en een vooropleiding in een
praktijkwerkplaats.
In de gemeente Oisterwijk gaat gestart worden
met eenzelfde experiment in de wegenbouwsek-
tor. Het projekt heeft als doel werkloze jonge
ren op te leiden tot leerling-stratenmaker. Het is
een voortrajekt voor de opleiding in het kader
van het leerlingwezen. De doelgroep bestaat uit
16- tot en met 20-jarigen die een half jaar werk
loos zijn.
Het projekt
De essentie van het projekt is gelegen in het
opleiden van een relatief kleine groep jongeren,
met behulp van een aangepast praktij kprogram-
ma door een gekwalificeerde leermeester. Dit
opleiden geschiedt deels in een werkplaats en
deels door het uitvoeren van niet kommerciële
buitenaktiviteiten. Bij voldoende deelnemers
start het projekt op 1 juli 1988. Dan voorziet het
in een werkervaringsplaats voor 19 uur per week
(betaling volgens wettelijke minimumloon) bij
de gemeente Oisterwijk met een verplichte scho
ling van 19 uur per week.
Het opleidingstrajekt duurt maximaal 11 maan
den.
Eindnivo van de opleiding moet minimaal vol
doende zijn om in te kunnen stromen in de re
guliere opleiding van de wegenbouw.
Voor deze vorm is om 4 redenen gekozen, name
lijk:
- L.B.O. leerlingen vinden allemaal een baan,
zodat om aan potentiële wegenbouwers te ko
men buiten deze scholen geworven moet
worden.
- er zodoende onvoldoende vooropleiding is om
direkt een volledig leerlingstelsel programma
te volgen.
- er over het algemeen deze groep gekenmerkt
wordt door een gebrek aan dagritme, onaan
gepast sociaal gedrag, geen bereidheid tot le
ren binnen schoolsystemen etc.
- de reguliere opleidingen de genoemde doel
groep niet kan/wil opnemen.
Het aangeboden programma moet rekening
houden met bovengenoemde gegevens. De
werkmeester speelt bij de deelnemers een centra
le rol en dient zonder meer goed overweg te kun
nen met de doelgroep. Voor de uitstroom van
het projekt heeft het Samenwerkingsverband in
de GWW-sektor zich garant gesteld door de jon
geren een dienstverband aan te bieden van 38
uur per week voor twee jaar.
De werving
De werving moet via niet gebruikelijke kanalen
lopen, namelijk;
via vormingswerk en/of jongerenwerk. Gegeven
is dat het GAB en het LBO nauwelijks meer
leerlingen kunnen leveren dan nu het geval is, en
dat de bedoelde groep jongeren alleen te berei
ken is via die mensen, die direkt met de jonge
ren en hun omgeving begeleiding van de deelne
mers door genoemde instituten worden uitge
voerd voor de duur van het projekt.
Praktijk
Het projekt in de wegenbouw start voor 10 jon
gens die in 3 tot 11 maanden opgeleid worden
tot aspirant leerling stratenmaker. Daarvoor
wordt een geschikte werkmeester aangesteld, die
goed op de hoogte is van de gebruikelijke oplei
dingseisen en de doelgroep. De jongeren krijgen
een 19-urig contract met de gemeente Oisterwijk
en verplichten zich tot het volgen van 19 uur
scholing. De scholing vindt plaats in een werk
plaats in de gemeente Oisterwijk en door mid
del van concrete buitenactiviteiten in Oisterwijk
en de kleine regiogemeenten. In deze 19 uur
wordt er gewerkt aan het verbeteren van de taal
c.q. rekenvaardigheid en een vormingsprogram
ma op het vormingsinstituut Oisterwijk/Sonne-
vanck.
De startdatum is gepland op 1 juli 1988 waarbij
er rekening wordt gehouden met eventuele ge
plande vakanties.
De kosten
De totale kosten van dit experiment worden ge
raamd op 120.OCX),per jaar. Centrale af
spraak is dat het eerste projektjaar gefinancierd
wordt door 3 partijen namelijk;
!6 deel Provincie Noord-Brabant, !6 deel GAB
of gemeente en '/i deel door de werkgevers.
Informatie
Voor meer informatie over het projekt Brouwen
aan Werk Oisterwijk kun je het beste kontakt
opnemen met Pieter van den Akker, telefoon:
04242-83407 op maandag- en dinsdagochtend of
013-321461.
Heel lang hadden we er naar uitgekeken.
Eindelijk was het zover.
Maandag, 20 juni, vertrokken vijf groepen via
een oriëntatierit naar ons schoolkamp in Neter
sel.
De vijf groepen waren: De Schatjes, de B-
engeltjes van Netersel, the Crazy Girls, the
Heartbreakers en the Masters.
Elk kwartier vertrok een groep. Om kwart vóór
tien vertrok de eerste groep. Onze groep the
Heartbreakers met Inge, Elly, Luc, Michiel en
Hein vertrok om 10.45 uur. We zijn eerst naar
huis geweest om de vragen en opdrachten door
te lezen. Onderweg kwamen we zes verschillen
de posten tegen. Eerst verzamelden we ons bij
het kapelletje in Westelbeers en in de bossen van
Netersel, maar rond half vijf ’s middags kwamen
we aan op de kampeerboerderij van de familie H.
Vermeulen, Fons v.d. Heydenstraat 21. Daar
werden de bedden verdeeld. Ook kreeg elke
groep twee leiders of leidsters. Wij kregen twee
heel leuke leiders: Lian en Lauran. Toen gingen
we eten, lekkere koude schotel, klaar gemaakt
door Pita Vissers en Koosje van der Loo. Na een
kennismakingstochtje en het beschilderen van la
kens ter versiering van het toneel, gingen we
spelletjes doen, zoals tafeltennissen, twister en
voetballen, tot het donker was. Tegen kwart vóór
elf begon de nachttocht. We moesten toen enve
loppen zoeken met daarin geheime opdrachten.
Toen we de opdrachten gemaakt hadden, gingen
we terug naar het kamp en aten daar nog wat. We
sliepen pas héél, héél laat.
Dinsdagmorgen, 21 juni, stonden we tegen een
uur of acht op. Nog een beetje slaperig - want we
hadden die nacht ervoor niet zoveel geslapen -
wasten we ons en aten buiten. Toen gingen we de
hele dag naar het bos. Eerst hielden we een
Vlaamse Kermis met o.a. korfbal gooien, water-
wip, scrabble, kogelstoten, blikken gooien en wa-
terdoorgeefspel. Toen gingen we gezamenlijk
picknicken; dat was erg gezellig. Na een Morse-
opdracht, die erg moeilijk was hielden we een be
roepentest. De leiding moest zich in de bossen
verstoppen en een bepaald beroep uitbeelden, zo
als verkoopster, timmerman, automonteur enz.
Je kon er dertien vinden; wij, the Heartbreakers,
De HBO-MW (Hogere Beroepsopleiding Maat
schappelijk Werk) van de Hogeschool Katholieke
Leergangen verzorgt een opleiding tot maat
schappelijk werkende.
De opleiding is:
- een deeltijdopleiding (lessen worden gegeven
op één aaneengesloten middag-avond per
week);
- en vorm van tweede kans onderwijs aan vol
wassenen die werkzaam zijn in de sociale
sector;
- praktijkgericht;
- voor de regio Brabant gevestigd in Tilburg.
Vernieuwde opleiding
De HBO-MW is met ingang van het studiejaar
88/89 grondig vernieuwd. JÖe opleiding is duide
lijker doel- en taakgericht en sluit aan bij de hui
dige ontwikkelingen in het maatschappelijk