1 1 1 I li Revival van de heteluchtballon Ion en heteluchtballon Al sinds mensenheugenis proberen eenvoudige stervelingen zich van de aarde te verheffen en te vliegen als een vogel. Uit de Griekse mythologie kennen we het verhaal van Daidalos en zijn zoon Ikaros, die Kreta ontvluchtten met eigen gemaakte vleugels. Aangezien hun vlucht zeer voorspoedig verliep, werd Ikaros overmoedig en vloog hij te hoog. Hij kwam zo te dicht bij de zon waardoor de was van zijn vleugels smolt: hij viel in zee en verdronk. Ook Leonardo da Vinei hield zich bezig met de vliegerij. Echter pas in 1783 zweefden de eerste bemande ballons door het zwerk. Daarmee werd het startschot gelost voor de moderne lucht- en ruimtevaart. Heel wat revolutionaire ontwikkelingen bleken nodig voor de Amerikaanse astronaut Neil Amstrong die in juli 1969 als eerste mens voet op de maan kon zetten met z’n ’kleine stap voor een mens, maar een reuzesprong voor de mensheid’. B Dit komt er voor kijken Veiligheid Ballonvaart in Nederland Montgolfières en Charlières a Besturen De moderne heteluchtballon Hoogtepunten uit de ballonvaart A 6 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 JULI 1988 Sinds de eerste vlucht van de gasbal lon, de Charliere in 1783, beheerste vooral dit type ballon het luchtruim. In het begin van deze eeuw werden de zeppelins als het nieuwe vervoermid del beschouwd tot in 1936 de ramp met de 236 meter lange Hindenburg na een vlucht met 72 passagiers van Frankfurt naar Lakehurst in de V.S. een einde maakte aan deze vorm van het eerst in de geschiedenis in per bal lon de Atlantische Oceaan over te ste ken. Hun vlucht duurt 137 uur en zij leggen een afstand af van 5900 km. Overigens hebben de zo goed als on bestuurbare ballonnen als ’speelballen’ Tussen de hedendaagse gasballon, de nazaat van de Charlières, en de moder- luchtvaart. Voornaamste probleem van zowel de gasballonnen als de zeppelins is het waterstofgas, dit gas namelijk snel ont vlambaar. Het alternatief hiervoor, on brandbaar helium, is moeilijk verkrijg baar en dus bijna onbetaalbaar. In de loop van de jaren ’50 pikken de Amerikanen de vondst van de gebroe ders Montgolfier weer op. In het kader van het United States Research wor den voor onder meer NASA, onder zoekingen verricht om vluchten te ma ken met een heteluchtballon, waarvan de ballon bestaat uit vlamdovend ny lon met een polyurethaan coating. Sindsdien is het heteluchtballonvaren in vrijwel de gehele wereld tot een wa re rage uitgegroeid. In de VS zijn er momenteel circa 2000 gebrevetteerde piloten voor heteluchtballonnen, West Duitsland en Frankrijk tellen ieder zo’n 400 ballonvaarders, in Groot- Brittanië zijn er ongeveer 600 terwijl in Nederland 30 ballonvaarders in het be zit zijn van een brevet. ne heteluchtballon, als afstammeling van de Montgolfières, bestaan enige opvallende verschillen. De gasballon is kleiner dan de gemiddelde hetelucht ballon. Er komt een tankauto met uiterst brandbaar waterstofgas of heli um aan te pas. Het vullen van een gas ballon vergt enige uren en de kosten van zo’n vulling bedragen al ras een paar duizend gulden. Als tijdens het vullen de weersomstandigheden ver slechteren, waardoor de vaart moet worden geannuleerd, dan zijn geld en moeite verspild. De voordelen van de gasballon zijn de relatief veel grotere draagkracht, waar door meer passagiers mee kunnen, de langere vluchtduur en dus grote actie radius en het feit dat er geen branders aan boord zijn, zodat de vlucht in stilte verloopt, wat als een van de grote char mes van deze vorm van ballonvaren geldt. Gasballon is dus duur, maar de pret is van lange duur en veel mensen kunnen er van meegenieten. Bij de heteluchtballon is het belang rijkste voordeel, dat de ballon in enke le tientallen minuten startklaar is. Ballonvaarders trekken er dan ook ’s zomers vaak na het avondeten op uit om een paar uur te gaan varen. De brandstofkosten voor een vaart zijn verhoudingsgewijs laag. De gemiddel de vluchtduur beloopt 1 Vi a 2 uur. Een nadeel van de heteluchtballon is de kleinere actieradius. Op 19 september 1783 volgt te Versail les de eerste ballonvaart in de geschie denis met levende wezens aan boord. Een schaap een haan en een eend wor den in een mand gezet en ongeveer 2 kilometer verder ongeschonden op de aarde neergezet. Deze gebeurtenissen laten het Frankrijk van die dagen niet onberoerd en er ontstaat grote opwin ding als op 21 november van dat zelf de jaar de eerste bemande vaart plaats vindt. De vraag rees wie deze dappe re zou moeten zijn en koning Lode- wijk XVI stelde voor een tot levens lang veroordeelde misdadiger aan te wijzen, die op deze manier gratie zou kunnen krijgen. Francois Pilatre de Voordat een ballonvaarder zelfstandig het aardse gekrioel mag ontstijgen, dienen hij en zijn ballon aan enige eisen te voldoen. De ballonvaarder moet in het bezit zijn van een officieel Bewijs van Bevoegd heid (een zogeheten B.v.B.) als ballon vaarder. Om dit brevet te krijgen dient hij/zij het officiële staatsexamen van de Examencommissie Ballonvaarder met goed gevolg af te leggen. Als er radio apparatuur aan boord is, dient de schipper tevens een Bewijs van Be voegdheid als boordtelefonist te bezit ten. In de zin der wet is een luchtballon een luchtvaartuig, dat officieel bij de Rijksluchtvaartdienst (RLD) moet worden geregistreerd. De RLD geeft voor een geregistreerd ballon een Be wijs van Luchtwaardigheid af en een Bewijs van Inschrijving in het Lucht vaartuigenregister Voor het voeren van communicatieap paratuur aan boord van een luchtbal lon is een zendmachtiging van de radi- ocontroledienst van de PTT vereist. Voorts is het gebruikelijk de ballon en passagiers te verzekeren tegen wettelij- ^rafen toe’debrandérinwëridng ke aansprakelijkheidvoor derdenivoor de ballon 0D de Bewenste hooate minimaal 1.000.000,— per schade geval. Hoewel veel mensen het nogal eng vin den om in zo’n klein mandje de aarde te verlaten, is de ballonvaart een erg veilige sport. Het goede opleidingsni veau in Nederland, met de hoogst denkbare eisen ter wereld op theore tisch gebied met vakken als meteoro logie, aërodynamica en luchtvaartwet ten, als in de praktijk, vormt een waar borg voor optimale vliegveiligheid. Als enige luchtvaartsport heeft de ballon vaart in Nederland nog nimmer een fa taal ongeluk beleefd. In Nederland doet in 1804 de Amster dammer Hopman pogingen om met een zelfgemaakte luchtballon de eerste Nederlandse luchtreiziger te worden. Het massaal toegestroomde publiek ziet Hopman’s inspanningen tot drie maal toe mislukken, waardoor hij al gauw de bijnaam ’Fopman’ krijgt. Na de derde mislukte poging dreigen de toeschouwers hem zelfs te stenigen en Hopmans neemt de wijk naar Rotter dam. Hier stijgt hij dan op 26 augus tus 1804 met zijn ballon genaamd ’Lust tot Onderzoek’ en landt vervol gens op het landgoed ’Backerhage’ te Wassenaar. In de 20-ste eeuw bepalen vooral Jan en Nini Boesman het ge zicht van de Nederlandse ballonvaart. Honderden malen doorkruisen ze met hun gasballonnen het luchtruim. Te genwoordig zijn er in Nederland nog drie gasballonnen, allen in het bezit van de door Nini Boesman geleide Haagse Ballonclub. In de jaren ’80 van de 18e eeuw wer ken in Annonay, ten zuiden van Lyon, de gebroeders Joseph en Etienne Montgolfier als papierfabrikanten. Als ze boven een vuur stukjes papier om hoog zien kringelen, worden ze aan het denken gezet. Hoe komt het dat die papiersnippers opstijgen? Met hun kennis van papiermaken slagen de Montgolfières erin kleine proefballons te maken, die gevuld met warme lucht lichter is dan koude: zij menen dat de ballon opstijgt dankzij de rook die vrij komt uit het vuur onder de ballon. Om nu zoveel mogelijk rook te krij gen, verstoken zij van alles en nog wat, vooral flinke hoeveelheden koemest blijken goed te werken. Wanneer zij op 4 juni 1783 in het openbaar een gro te heteluchtballon van linnen en papier oplaten, zat hieraan duidelijk een luchtje. f Een gasballon kan men - in verticale richting - besturen door zand over boord te gooien, waardoor de ballon stijgt of door enig gas te laten ontsnap pen uit de ballon wat tot een stukje da len leidt. Bij heteluchtballon zorgt het al dan niet gebruiken van de branders voor de meer of mindere stijging. Door de lucht in de ballon te laten af koelen of ietwat warme lucht te laten ontsnappen kan men dalen. In hori zontale richting valt er bij beide vor men van ballonvaren nauwelijks iets te besturen. Men is afhankelijk van de grillen van de wind. Heteluchtballonnen, zoals die tegen woordig het luchtruim doorklieven, zijn gemaakt van zeer lichte ballonstof, bestaande uit speciaal geprepareerd zogeheten ’vlamdovend’ nylon aan binnen- en buitenkant voorzien van een polyuethaan coating. In de rieten mand onder de ballon zijn de branders aangebracht. Iedere ballon heeft altijd twee branders aan boord: een werkt, de andere is reserve. De branders ver stoken progaangas, waarvoor vier gas flessen aan boord zijn van ieder 20 kg. Per vlucht van 1 Vi a 2 uur worden ge middeld vier gasflessen verbruikt. Na een opbouwtijd van circa 20 minuten kan er worden gevlogen, mits de bal lonvaarder een opstijgvergunning heeft. Tijdens de vlucht werken de branders niet constant. Ongeveer iedere 30 se conden worden de branders even aan gezet om de lucht in de ballon op de gewenste temperatuur te houden. De vijf meter hoge steekvlam verhit de lucht boven in de ’koepel’ tot rond 90 graden Celsius. Maximaal kan de bal lonstof een temperatuur van rond 120 graden Celsius verdragen. De passagiersmand onder de ballon wordt nog steeds van twijgen en riet gemaakt. Er bestaat blijkbaar geen kunststof, die veerkrachtig en taai ge noeg is om de schokken bij de landing op te vangen. De maximale daalsnel heid van een heteluchtballon komt overeen met die van een parachutist. Afhankelijk van de grootte kost een heteluchtballon tussen de 40 en 80 dui zend gulden. Bij normaal gebruik gaat een ballon zo’n 400 vlieguren mee. Bij een windkracht van meer dan 4 op de schaal van Beaufort is het eigenlijk niet meer verantwoord om met een he teluchtballon op pad te gaan. In de mand heeft de ballonvaarder de beschikking over een hoogtemeter, stijgsnelheidsmeter en een kompas. Tijdens de vlucht stelt de ballonvaar- jom de ballon op de gewenste hoogte te houden. Voor de rest drijft de ballon mee in de richting van de wind. Daar bij wordt de ballon vanuit een auto ge- Het verschil tussen gasbal- volgd door de grondploeg. Na de lan ding pakt de grond-ploeg de ballon met toebehoren in de auto. Vervolgens wordt de ballon gereedgemaakt voor een volgende vaart. Rozier protesteerde hier heftig tegen; hij was er zeer verbolgen over dat mis dadigers de eer te beurt zou vallen als eerste mensen van de aarde op te stij gen en hij stelde zichzelf dan ook ter beschikking. Samen met markies d’Arlandes stijgt hij, terwijl heel Parijs is uitgelopen om dit spektakel te zien, op 21 november 1783 langzaam boven de mensenmassa uit. Dit is zo indru kwekkend dat de twee ballonvaarders vergeten het vuur op te stoken, maar na stro op het vuur gegooid te hebben legt de Montgolfiere in 25 minuten een afstand van circa 9 kilometer af. Pila tre de Rozier, inmiddels een fervent ballonvaartpionier, komt twee jaar la ter om het leven als tijdens een vaart de ballon vlam vat en brandend ter aarde stort. Naast de eerste vaart heeft De Rozier dus ook het eerste gere gistreerde lüchtvaartongeluk op zijn naam. Eveneens in 1783 experimenteerde de Franse natuurkundig Jacques Charles met ’ontvlambare lucht’ - waterstofgas - als ballonvulling. Op 1 december van dat jaar stijgt Charles persoonlijk vanaf de Tuile- rieen met een ’gasballon’ op en over treft de Montgolfières op alle fronten. Hij blijft twee uur in de lucht, legt 40 kilometer af en breekt nog dezelfde dag bij een tweede opstijging het hoog- terekord: 3000 meter. De hierna ontbrandende strijd tussen de Montgolfières en de Charlières wordt door de veelveiligere Charlières beslist en vanaf dat moment tot in de vijfiger jaren van deze eeuw beheersen zij het luchtruim. de Noordpool vliegt. In 1931 bereikt de Belgische professor August Picard, gekleed in een drukpak en ademend via een zuurstoffles, een recordhoogte van bijna 16.000 meter. Zijn prestatie is inmiddels alweer ettelijke malen overtroffen. In 1978 slagen drie Amerikanen An derson, Abruzzo en Newman er voor Gedurende deze tijd vinden er een aantal hoogtepunten plaats. Zo steekt al in 1785 Dr. Jeffries uit Amerika Het Kanaal van Frankrijk naar Engeland over en wordt a Ia Lindberg ingehaald. In 1836 varen ballonvaarders van Lon den naar Nassau in Duitsland en in 1849 koersen koene avonturiers over de Alpen. Vervolgens maken de ballons met hulpmotor (zeppelins) hun opwach ting. Alberto Santos Dumont, een van de populairste aviateurs van Europa, vliegt op 19 september 1901 een rondje om de Eiffeltoren in een door een ben zinemotor aangedreven luchtschip. De 20-ste eeuw is er getuige van hoe het gebruik van zeppelins een hoge vlucht neemt. Grote opwinding ontstaat als in 1926 de zeppelin Norge als eerste over van de wind voorrang op al het overi ge gemotoriseerde luchtverkeer, in drukwekkende jumbojets als een DC-10 en Boeing 747 incluis. PAGINA 7 Geschiedenis 200 jaar ballonvaart

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 7