Veilig Verkeer Nederland bij lezen alleen hoeft het niet te blijven: J ongerenpastoraat S.V. Roef! Gilde St. Joris Audacia-nieuws Unieke Ferrari GTO Evoluzione pv ’Over Berg en Dal’ komt vier dagen naar Autotron Alternatieve zomeravond- competitie F openbare bibliotheek "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 11 MEI 1988 PAGINA 5 NA 4 o Als u geïnteresseerd bent in de bestuurlijke kant van het bibliotheekwerk en hiervoor tenminste 4 middagen/avonden per jaar kunt vrijmaken, dan kunt u kontakt opnemen met: Openbare Bibliotheek Mevr. I. van der Velden, p/a Schoolstraat 37, 5066 ED Moergestel, Tel. 2243 Voor verdere informatie zie elders in dit blad. Reacties voor 20 mei a.s. De openbare bibliotheek in Moergestel probeert de dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de wensen en eisen van zijn lezers. Verantwoordelijk hiervoor is het stichtingsbestuur. In dit bestuur hebben een aantal leden zitting op voordracht van het personeel. 1- 2 verkeersveiligheid samen met de politie hebben opgezet. S.V. Roef! honkbal softbal peanut Er is de laatste tijd nogal wat veranderd binnen de wegenverkeerswet en in de toekomst zullen er nog wel enkele veranderingen plaats vinden. V.V.N. stelt eenieder in staat om op de hoogte te blijven van de aktuele verkeersregels middels. Zo gaat zij de komende maanden weer extra aandacht besteden aan de autogordel. Dat gebeurt via televisie-spots, folders, affiches en stickers. De landelijke voorlichtingsaktie is een ondersteuning van regionale autogordelkampagnes die tal van Regionale Organen voor de Hiervoor worden bestuursleden gezocht. J 14.00 14.00 Programma zondag 15 mei 14.30 u: Audacia 1-Baardwijk 1 12.00 u: Audacia 2-Veerse Boys 2 12.00 u: Gloria 3-Audacia 4 10.00 u: Audacia 4-J.Brabant 6 10.00 u: HMW 6-Audacia 9 Programma zaterdag 14 mei sen. 18.00 u: Audacia 3-Spoord. Boys 2 17.00 u: Audacia 5-Zigo 5 18.00 u: WSC 10-Audacia 6 18.00 u: Spoord. Boys 7-Audacia 8 De uitslag van het raden op de jaarmarkt van 1 mei 1.1. na een loting over 12 personen is dhr. J. Verouden, Oirschotseweg, Moergestel, gewor den. De prijs is reeds bezorgd. De zaden en stro werd ter beschikking gesteld door G. Kuipers, Moergestel. bestuur Gilde St. Joris 8e plaats bij GSBW 1ste plaats bij GSBW lste plaats bij GSBW 6e plaats 5e plaats 10.00 10.00 11.00 11.00 11.00 31-35 16-3 9-9 6-22 5-16 27-8 24-13 13-6 13.00 13.00 4- 5 5- 2 2- 1 1Boerenbond 2 2. De Schouw 3. ’t Draaiboompje 4. Chippendales 5. ’t Centrum 6. Boerenbond 1 7. Den Boogaard VERWONDINGEN Bij een frontale botsing met 50 km/uur worden inzittenden zonder gordel tegen voorruit, dash board en het stuurwiel gekwakt. Hersenletsel, VERPLICHT Sinds 1975 zijn vóór-inzittenden van personenau to’s verplicht de gordel te dragen. Toch is het draagpercentage lang geen 100. In 1985 droeg slechts 57 van de autobestuurders de gordel. Buiten de bebouwde kom wordt de gordel va ker gedragen dan binnen de bebouwde kom; mannen dragen hem minder dan vrouwen en jon geren minder dan ouderen. Sb 1 HBS-Roef! Sb 2 Ducks 3-Roef! Uitslagen Peanuts Roef.-Starlights Hb pup Roef 1-Roefl 2 Hb asp Tilburg-Roef Hb 1 Roef.-Starlightse Hb 2 Roef.-Mulo 3....... Sb asp Roefl-HBS Sb jun Roefl-All In Sb 1 Roef.-Mulo gezicht- en oogletsel, ingedeukte borstkas en een verbrijzelde knie kunnen het gevolg zijn. Als de autogordel gedragen wordt komt de klap ook hard aan, maar dan wel op delen van het lichaam die het beter kunnen hebben, n.l. schouder en heup. Door het dragen van de gordel wordt de kans op kneuzingen op de plaatsen waar de gor del het lichaam raakt natuurlijk groter. Maar der gelijke verwondingen zijn kleinigheden vergele ken met het letsel dat men kan oplopen zonder gordel. Dringend Advies: Draag de autogordel altijd en overal. Binnen en buiten de bebouwde kom. Bij korte en bij lange ritten. Wedstrijden donderdag 12 mei Sb 1 Nuenen-Roef Zaterdag 14 mei Hb asp Stags 2-Roef. Hb pup Ducks 2-Roefl 1 Hb pup Roef. 2-Ducks 1 Sb jun Ducks-Roefl Sb asp Starlights-Roef Zondag 15 mei Hb 1 Tilburg 3-Roef Hb 2 Gemert-Roef Uitslag St. Quentin, 30-4-1988, afstand 232 km. Eerste duif 10.57.33, laatste duif 11.09.37 uur. I, 5,6, 7,24. L. v.d. Branden; 2, 3,4, 8,15,17, 22, 25, 27, 38, 46. H. Schepens; 9, 21, 36. L. Heeffer; 10, 16, 18, 31, 32, 33, 41. L. Ligtvoet; II, 12, 37, 39,43. W. d. Laat; 13,14, 45. L. v.d. Branden; 19, 20, 26, 4. L. v.d. Ven; 23, 35. P. v. Herck; 28, 30, 40, 44. J. v. Drunen; 29, 34. A. Damen. AUTOGORDELS: ALTIJD Bij deze kampagne gaat het om een kombinatie van voorlichting, intensief politietoezicht op het dragen van de gordel en demonstraties met de botssimulator. Gebleken is dat daarmee de bes te resultaten zijn te bereiken. In de botssimula tor kan men aan den lijve ondervinden wat het is om al bij een geringe snelheid van 10 km/uur ergens tegenaan te botsen. Iedereen die zich aan de proef waagt, wordt in de gordel gezet voor dat de stoel naar beneden glijdt en daar tegen een blok tot stilstand komt. De gordel vangt de klap op, zoals dat ook bij een echte botsing gebeurt. Het Min. van Defensie start in september a.s. een grote autogordelkampagne die wordt opge zet in samenwerking met V.V.N. en zich over een periode van vier jaar uitstrekt. In legerplaat sen en kazernes zullen tal van voorlichtingsakti- viteiten worden ontplooid die gericht zijn op de jonge automobilist. De Kon. Marechaussee zal tijdens de kampagne het toezicht op het dragen van de gordel intensiveren. In 10 jaar tijd heeft de autogordel naar schatting 3500 mensen het le ven gered bij een botsing. Het aantal mensen dat niet in een ziekenhuis hoefde te worden opge nomen, omdat ze tijdens een botsing de gordel droegen wordt geschat op 2000 tot 2500 per jaar. Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat het dragen van de autogordel de veiligheid van bestuurder en passagier enorm vergroot. Onderzoek heeft aangetoond dat het dragen van de gordel een ef- fektiviteit heeft van 60 Dit betekent dat wan neer bij een ongeluk de gordel wel gedragen wordt, men ongeveer 60 meer kans heeft om het er levend vanaf te brengen of om niet zwaar gewond te raken. ZWARE BOTSING Bij een zware botsing kun je maar beter uit de auto worden geslingerd, wordt wel eens gezegd. Heel wat mensen die oiuniddellijk na een bot sing uit hun auto werden geslingerd, zijn daar door overreden door hun eigen wagen of door ander verkeer. De kans om te overlijden als men uit de auto wordt geslingerd is drie maal zo groot als wanneer het niet gebeurt. Onderzoek heeft aangetoond dat de moderne auto-karrosserie met kreukelzönes en kooikonstruktie in kombinatie met de autogordel verreweg de beste bescher ming biedt. HOE DRAGEN? Autogordels moeten wel op de juiste manier wor den gedragen. Pas dan is het effekt optimaal. De juiste manier is: Strak over het lichaam. Zorg dat er geen speling is. Gordels met een automatisch oprolmechanisme zitten in beginsel altijd strak. Als de gordel te strak zit kunt u er beter eens door een vakman naar laten kijken. Niet gedraaid dragen. Als de gordel gedraaid zit kunnen de ver wondingen ernstiger zijn op het punt waar de draai op het lichaam zit. Over de schouder, niet over de hals. De schouder kan tegen een stoot je, de hals zeker niet. Uitslagen 4, 7, 8 mei Sen. Bekerwedstrijd Roef. - Bedako Asp. Roef. - Sp. Girls Jun. A Roef - DDW Sen. DSS - Roef Wedstrijden 14-15 mei Asp. vrij Jun. B Roef! - Vr. wed. veld. 14.30 u. Jun. A Sp. Girls - Roef. vertrek 14.30 u. Sen. Reunistenwedstrijden veld. 10.00 u. Rosmalen - Het Autotron mag vanaf Hemel vaartsdag vier dagen beschikken over de snelste personenauto ter wereld, de Ferrari GTO Evo luzione. Dit rijdend ’laboratorium’ is het studie model van de F40, waarvan er bij het 40-jarig ju bileum van Ferrari een zeer beperkt aantal ge maakt worden. Het Autotron heeft alle registers moeten openzet ten om het studiemodel naar Nederland te krij gen. Bij hoe uitzondering leent de stal van Enzo Ferrari deze unieke auto uit. Nooit eerder heeft de GTO Evoluzione de Ferrari-fabriek in Mara- nello mogen verlaten, omdat de productie van de F40 in volle gang is. De doorslag gaf de Autotron-tentoonsstelling Veertig Jaar Ferrari die loopt tot 16 mei. Snelheidsmonster De Ferrari GTO Evoluzione is een plat, breed en lang snelheidsmonster boordevol computers voor het tot stand brengen van de uiteindelijke F40. De revolutionaire wagen is een en al power en snelheid. Een V8 motor met vier kleppen per cy linder en een topsnelheid van 330 kilometer per uur. Geen dashboard met digitale aanwijzingen, maar een ’cockpit’ boordevol eletronica. Een licht gewicht kunstof carrosserie, waardoor de ro de snelheidsduivel nog geen duizend kilo weegt. De GTO Evoluzione heefft de allermodernste styling en technieken en is daardoor een absolu- TOERNOOI UITSLAGEN JUNIOREN ZATERDAG 7/5-’88 Audacia 1 Audacia 2 Audacia 5 Thuistoernooi Audacia 3 Audacia 4 Programma toernooien zaterdag 14/5-’88 Audacia 5 thuistoernooi aanvang 10.30 uur aan wezig 10.00 uur Programma toernooien zondag 15/5-’88 Audacia 1 aanvang 10.30 uur aanwezig 10.00 uur Audacia 6 uit naar Valkenswaard aanvang 14.00 uur vertrek is 13.00 uur. VAN 10 METER HOOG De meeste beseffen niet wat een autobotsing eigenlijk is. Een botsing vergelijken met een nood-stop is zinloos. De remweg van een auto bij een noodstop met een snelheid van 50 km/uur bedraagt tussen de 12 en 20 meter. De remweg bij een botsing is niet meer dan een halve me ter. Een botsing duurt minder dan 1/10 sekon- de. Zo’n botsing geeft een klap die voor een mens onmogelijk is te verwerken. Een botsing bij 50 km/uur is te vergelijken met een duik van 10 me ter hoog in een leeg zwembad. Wie kan dat met zijn armen en benen opvangen? Al bij een snel heid van 50 km/uur komen er krachten vrij die 10 maal zo groot zijn als het eigen lichaamsge wicht. Schrapzetten helpt niet. Alleen de auto gordel biedt in zulke gevallen redding. BRAND Er zijn mensen die de gordel niet durven dra gen omdat je bij brand niet snel genoeg uit de auto kunt komen. Het in brand geraken van een auto is bijna altijd het gevolg van een zware bot sing. De kans op een slechte afloop voor de in zittenden is dan extra groot. Vertrouw niet op omstanders; die zijn vaak te bang voor explosie gevaar. U moet zelf uit de auto zien te komen. En om dat te kunnen moet u bij bewustzijn zijn en zo min mogelijk letsel hebben opgelopen. De gordel zorgt daarvoor en biedt u zo ontsnappings- kansen. WATER Sommige automobilisten maken de gordel los als ze langs water rijden. Hun argument: de gordel belet een snelle ontsnapping als de auto in het water terecht komt. Vergeten wordt dat de klap waarmee de auto het water raakt, gelijk is aan die van een middelzware botsing. Zonder gor del bestaat de kans bewusteloos of gewond te ra ken, waardoor ontsnappen vrijwel is uitgesloten. De gordel houdt de inzittenden op hun plaats. Zij kunnen zich oriënteren in de auto waardoor paniek wordt voorkomen. Ook hier biedt de gor del de beste ontsnappingskansen. De aktie ’Talenten voor Theo’ op zondag 1 mei op de jaarmarkt heeft het mooie bedrag opge bracht van 249,45, dus Theo heeft zijn trap- naaimachine. De jongeren van groep 2 hebben enorm hun best gedaan en er was een leuke sfeer. Zij danken hiermee het publiek dat hun zo goed geholpen heeft. Zaterdag 7 mei in de H. Mis van 7.00 uur wordt het geld aan de parochie terug gegeven. Volgende aktiviteit is met groep 1 ’n bezoek aan de St. Jan met daarna ’n picknick. Groep 3 die nu het vormsel gaat doen wordt ook een programma aangeboden. Werkgroep Jongerenpastoraat t te topper in de exclusieve automobielindustrie. De wagen is in Rosmalen te zien vanaf Hemel vaartsdag 12 mei tot en met zondag 16 mei. Met een speciaal transport gaat de GTO Evoluzione 17 mei al weer terug naar Maranello om het test programma, dat acht dagen wordt onderbroken, zo snel mogelijk weer op te pakken. De bezienswaardigheden in het Autotron lopen als een trein. Veel gezinnen brengen een bezoek aan het nationaal themapark vervoer in Rosma len. In drie weken liep het aantal bezoekers al op tot 60.000. Rond Hemelvaartsdag wordt de 100.000e bezoeker verwacht. De sympathieke prijs van het toegangskaartje is debet aan de grote toeloop. Volwassenen betalen 9,75, senioren krijgen een gulden korting. Kinderen tot vier jaar mogen gratis binnen. Het Autotron is dagelijks open van tien tot vijf uur. De uitslagen van de op 27 april gespeelde- wedstrijden: ’t Centrum - Boerenbond 22-3 De Schouw - ’t Draaiboompje1-0 Chippendales - Den Boogaard1-0 De uitslagen van de op 4 mei gespeelde wedstij- den: Boerenbond 2 - ’t Draaiboompje2-0 ’t Centrum - De Schouw0-3 Chippendales - Boerenbond2-0 De wedstrijden tussen Boerenbond 2 en ’t Draai boompje en tussen Chippendales en Boerenbond 1 zijn respectievelijk verloren met 2-0 door ’t Draaiboompje en de Boerenbond 1doordat bei de ploegen één speler opgesteld hadden die niet op de spelerslijst voorkwam, hierdoor hebben de ploegen reglementair verloren. Hierdoor is de stand van de zomeravondcompe- titie als volgt: resp. wedst. punten, voor, tegen, saldo. 5 10 14 5+9 4 6 9 2 +7 5 6 10 3 +7 6 4 1111 4 4 6 8 -2 5 2 5 9 -4 5 2 3 15 -12

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1988 | | pagina 5