Veilig Verkeer Nederland
bij lezen alleen
hoeft het niet te blijven:
J ongerenpastoraat
S.V. Roef!
Gilde St. Joris
Audacia-nieuws
Unieke Ferrari GTO Evoluzione
pv ’Over Berg en Dal’
komt vier dagen naar Autotron
Alternatieve
zomeravond-
competitie
F
openbare bibliotheek
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 11 MEI 1988
PAGINA 5
NA 4
o
Als u geïnteresseerd bent in de bestuurlijke kant van het bibliotheekwerk
en hiervoor tenminste 4 middagen/avonden per jaar kunt vrijmaken,
dan kunt u kontakt opnemen met:
Openbare Bibliotheek
Mevr. I. van der Velden,
p/a Schoolstraat 37, 5066 ED Moergestel, Tel. 2243
Voor verdere informatie zie elders in dit blad.
Reacties voor 20 mei a.s.
De openbare bibliotheek in Moergestel probeert de dienstverlening zoveel
mogelijk af te stemmen op de wensen en eisen van zijn lezers.
Verantwoordelijk hiervoor is het stichtingsbestuur. In dit bestuur hebben
een aantal leden zitting op voordracht van het personeel.
1- 2
verkeersveiligheid samen met de politie hebben opgezet.
S.V. Roef!
honkbal softbal peanut
Er is de laatste tijd nogal wat veranderd binnen de wegenverkeerswet
en in de toekomst zullen er nog wel enkele veranderingen plaats
vinden. V.V.N. stelt eenieder in staat om op de hoogte te blijven van de
aktuele verkeersregels middels.
Zo gaat zij de komende maanden weer extra aandacht besteden aan de
autogordel. Dat gebeurt via televisie-spots, folders, affiches en
stickers. De landelijke voorlichtingsaktie is een ondersteuning van
regionale autogordelkampagnes die tal van Regionale Organen voor de
Hiervoor worden bestuursleden gezocht.
J
14.00
14.00
Programma zondag 15 mei
14.30 u: Audacia 1-Baardwijk 1
12.00 u: Audacia 2-Veerse Boys 2
12.00 u: Gloria 3-Audacia 4
10.00 u: Audacia 4-J.Brabant 6
10.00 u: HMW 6-Audacia 9
Programma zaterdag 14 mei sen.
18.00 u: Audacia 3-Spoord. Boys 2
17.00 u: Audacia 5-Zigo 5
18.00 u: WSC 10-Audacia 6
18.00 u: Spoord. Boys 7-Audacia 8
De uitslag van het raden op de jaarmarkt van 1
mei 1.1. na een loting over 12 personen is dhr. J.
Verouden, Oirschotseweg, Moergestel, gewor
den. De prijs is reeds bezorgd.
De zaden en stro werd ter beschikking gesteld
door G. Kuipers, Moergestel.
bestuur Gilde St. Joris
8e plaats bij GSBW
1ste plaats bij GSBW
lste plaats bij GSBW
6e plaats
5e plaats
10.00
10.00
11.00
11.00
11.00
31-35
16-3
9-9
6-22
5-16
27-8
24-13
13-6
13.00
13.00
4- 5
5- 2
2- 1
1Boerenbond 2
2. De Schouw
3. ’t Draaiboompje
4. Chippendales
5. ’t Centrum
6. Boerenbond 1
7. Den Boogaard
VERWONDINGEN
Bij een frontale botsing met 50 km/uur worden
inzittenden zonder gordel tegen voorruit, dash
board en het stuurwiel gekwakt. Hersenletsel,
VERPLICHT
Sinds 1975 zijn vóór-inzittenden van personenau
to’s verplicht de gordel te dragen. Toch is het
draagpercentage lang geen 100. In 1985 droeg
slechts 57 van de autobestuurders de gordel.
Buiten de bebouwde kom wordt de gordel va
ker gedragen dan binnen de bebouwde kom;
mannen dragen hem minder dan vrouwen en jon
geren minder dan ouderen.
Sb 1 HBS-Roef!
Sb 2 Ducks 3-Roef!
Uitslagen
Peanuts Roef.-Starlights
Hb pup Roef 1-Roefl 2
Hb asp Tilburg-Roef
Hb 1 Roef.-Starlightse
Hb 2 Roef.-Mulo 3.......
Sb asp Roefl-HBS
Sb jun Roefl-All In
Sb 1 Roef.-Mulo
gezicht- en oogletsel, ingedeukte borstkas en een
verbrijzelde knie kunnen het gevolg zijn. Als de
autogordel gedragen wordt komt de klap ook
hard aan, maar dan wel op delen van het lichaam
die het beter kunnen hebben, n.l. schouder en
heup. Door het dragen van de gordel wordt de
kans op kneuzingen op de plaatsen waar de gor
del het lichaam raakt natuurlijk groter. Maar der
gelijke verwondingen zijn kleinigheden vergele
ken met het letsel dat men kan oplopen zonder
gordel.
Dringend Advies: Draag de autogordel altijd en
overal. Binnen en buiten de bebouwde kom. Bij
korte en bij lange ritten.
Wedstrijden donderdag 12 mei
Sb 1 Nuenen-Roef
Zaterdag 14 mei
Hb asp Stags 2-Roef.
Hb pup Ducks 2-Roefl 1
Hb pup Roef. 2-Ducks 1
Sb jun Ducks-Roefl
Sb asp Starlights-Roef
Zondag 15 mei
Hb 1 Tilburg 3-Roef
Hb 2 Gemert-Roef
Uitslag St. Quentin, 30-4-1988, afstand 232 km.
Eerste duif 10.57.33, laatste duif 11.09.37 uur.
I, 5,6, 7,24. L. v.d. Branden; 2, 3,4, 8,15,17,
22, 25, 27, 38, 46. H. Schepens; 9, 21, 36. L.
Heeffer; 10, 16, 18, 31, 32, 33, 41. L. Ligtvoet;
II, 12, 37, 39,43. W. d. Laat; 13,14, 45. L. v.d.
Branden; 19, 20, 26, 4. L. v.d. Ven; 23, 35. P.
v. Herck; 28, 30, 40, 44. J. v. Drunen; 29, 34.
A. Damen.
AUTOGORDELS: ALTIJD
Bij deze kampagne gaat het om een kombinatie
van voorlichting, intensief politietoezicht op het
dragen van de gordel en demonstraties met de
botssimulator. Gebleken is dat daarmee de bes
te resultaten zijn te bereiken. In de botssimula
tor kan men aan den lijve ondervinden wat het
is om al bij een geringe snelheid van 10 km/uur
ergens tegenaan te botsen. Iedereen die zich aan
de proef waagt, wordt in de gordel gezet voor
dat de stoel naar beneden glijdt en daar tegen een
blok tot stilstand komt. De gordel vangt de klap
op, zoals dat ook bij een echte botsing gebeurt.
Het Min. van Defensie start in september a.s.
een grote autogordelkampagne die wordt opge
zet in samenwerking met V.V.N. en zich over
een periode van vier jaar uitstrekt. In legerplaat
sen en kazernes zullen tal van voorlichtingsakti-
viteiten worden ontplooid die gericht zijn op de
jonge automobilist. De Kon. Marechaussee zal
tijdens de kampagne het toezicht op het dragen
van de gordel intensiveren. In 10 jaar tijd heeft
de autogordel naar schatting 3500 mensen het le
ven gered bij een botsing. Het aantal mensen dat
niet in een ziekenhuis hoefde te worden opge
nomen, omdat ze tijdens een botsing de gordel
droegen wordt geschat op 2000 tot 2500 per jaar.
Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat het dragen
van de autogordel de veiligheid van bestuurder
en passagier enorm vergroot. Onderzoek heeft
aangetoond dat het dragen van de gordel een ef-
fektiviteit heeft van 60 Dit betekent dat wan
neer bij een ongeluk de gordel wel gedragen
wordt, men ongeveer 60 meer kans heeft om
het er levend vanaf te brengen of om niet zwaar
gewond te raken.
ZWARE BOTSING
Bij een zware botsing kun je maar beter uit de
auto worden geslingerd, wordt wel eens gezegd.
Heel wat mensen die oiuniddellijk na een bot
sing uit hun auto werden geslingerd, zijn daar
door overreden door hun eigen wagen of door
ander verkeer. De kans om te overlijden als men
uit de auto wordt geslingerd is drie maal zo groot
als wanneer het niet gebeurt. Onderzoek heeft
aangetoond dat de moderne auto-karrosserie met
kreukelzönes en kooikonstruktie in kombinatie
met de autogordel verreweg de beste bescher
ming biedt.
HOE DRAGEN?
Autogordels moeten wel op de juiste manier wor
den gedragen. Pas dan is het effekt optimaal. De
juiste manier is: Strak over het lichaam. Zorg dat
er geen speling is. Gordels met een automatisch
oprolmechanisme zitten in beginsel altijd strak.
Als de gordel te strak zit kunt u er beter eens
door een vakman naar laten kijken. Niet gedraaid
dragen. Als de gordel gedraaid zit kunnen de ver
wondingen ernstiger zijn op het punt waar de
draai op het lichaam zit. Over de schouder, niet
over de hals. De schouder kan tegen een stoot
je, de hals zeker niet.
Uitslagen 4, 7, 8 mei
Sen. Bekerwedstrijd Roef. - Bedako
Asp. Roef. - Sp. Girls
Jun. A Roef - DDW
Sen. DSS - Roef
Wedstrijden 14-15 mei
Asp. vrij
Jun. B Roef! - Vr. wed. veld. 14.30 u.
Jun. A Sp. Girls - Roef. vertrek 14.30 u.
Sen. Reunistenwedstrijden veld. 10.00 u.
Rosmalen - Het Autotron mag vanaf Hemel
vaartsdag vier dagen beschikken over de snelste
personenauto ter wereld, de Ferrari GTO Evo
luzione. Dit rijdend ’laboratorium’ is het studie
model van de F40, waarvan er bij het 40-jarig ju
bileum van Ferrari een zeer beperkt aantal ge
maakt worden.
Het Autotron heeft alle registers moeten openzet
ten om het studiemodel naar Nederland te krij
gen. Bij hoe uitzondering leent de stal van Enzo
Ferrari deze unieke auto uit. Nooit eerder heeft
de GTO Evoluzione de Ferrari-fabriek in Mara-
nello mogen verlaten, omdat de productie van de
F40 in volle gang is. De doorslag gaf de
Autotron-tentoonsstelling Veertig Jaar Ferrari
die loopt tot 16 mei.
Snelheidsmonster
De Ferrari GTO Evoluzione is een plat, breed en
lang snelheidsmonster boordevol computers voor
het tot stand brengen van de uiteindelijke F40.
De revolutionaire wagen is een en al power en
snelheid. Een V8 motor met vier kleppen per cy
linder en een topsnelheid van 330 kilometer per
uur. Geen dashboard met digitale aanwijzingen,
maar een ’cockpit’ boordevol eletronica. Een
licht gewicht kunstof carrosserie, waardoor de ro
de snelheidsduivel nog geen duizend kilo weegt.
De GTO Evoluzione heefft de allermodernste
styling en technieken en is daardoor een absolu-
TOERNOOI UITSLAGEN JUNIOREN
ZATERDAG 7/5-’88
Audacia 1
Audacia 2
Audacia 5
Thuistoernooi
Audacia 3
Audacia 4
Programma toernooien zaterdag 14/5-’88
Audacia 5 thuistoernooi aanvang 10.30 uur aan
wezig 10.00 uur
Programma toernooien zondag 15/5-’88
Audacia 1 aanvang 10.30 uur aanwezig 10.00 uur
Audacia 6 uit naar Valkenswaard aanvang 14.00
uur vertrek is 13.00 uur.
VAN 10 METER HOOG
De meeste beseffen niet wat een autobotsing
eigenlijk is. Een botsing vergelijken met een
nood-stop is zinloos. De remweg van een auto
bij een noodstop met een snelheid van 50 km/uur
bedraagt tussen de 12 en 20 meter. De remweg
bij een botsing is niet meer dan een halve me
ter. Een botsing duurt minder dan 1/10 sekon-
de. Zo’n botsing geeft een klap die voor een mens
onmogelijk is te verwerken. Een botsing bij 50
km/uur is te vergelijken met een duik van 10 me
ter hoog in een leeg zwembad. Wie kan dat met
zijn armen en benen opvangen? Al bij een snel
heid van 50 km/uur komen er krachten vrij die
10 maal zo groot zijn als het eigen lichaamsge
wicht. Schrapzetten helpt niet. Alleen de auto
gordel biedt in zulke gevallen redding.
BRAND
Er zijn mensen die de gordel niet durven dra
gen omdat je bij brand niet snel genoeg uit de
auto kunt komen. Het in brand geraken van een
auto is bijna altijd het gevolg van een zware bot
sing. De kans op een slechte afloop voor de in
zittenden is dan extra groot. Vertrouw niet op
omstanders; die zijn vaak te bang voor explosie
gevaar. U moet zelf uit de auto zien te komen.
En om dat te kunnen moet u bij bewustzijn zijn
en zo min mogelijk letsel hebben opgelopen. De
gordel zorgt daarvoor en biedt u zo ontsnappings-
kansen.
WATER
Sommige automobilisten maken de gordel los als
ze langs water rijden. Hun argument: de gordel
belet een snelle ontsnapping als de auto in het
water terecht komt. Vergeten wordt dat de klap
waarmee de auto het water raakt, gelijk is aan
die van een middelzware botsing. Zonder gor
del bestaat de kans bewusteloos of gewond te ra
ken, waardoor ontsnappen vrijwel is uitgesloten.
De gordel houdt de inzittenden op hun plaats.
Zij kunnen zich oriënteren in de auto waardoor
paniek wordt voorkomen. Ook hier biedt de gor
del de beste ontsnappingskansen.
De aktie ’Talenten voor Theo’ op zondag 1 mei
op de jaarmarkt heeft het mooie bedrag opge
bracht van 249,45, dus Theo heeft zijn trap-
naaimachine. De jongeren van groep 2 hebben
enorm hun best gedaan en er was een leuke sfeer.
Zij danken hiermee het publiek dat hun zo goed
geholpen heeft. Zaterdag 7 mei in de H. Mis van
7.00 uur wordt het geld aan de parochie terug
gegeven.
Volgende aktiviteit is met groep 1 ’n bezoek aan
de St. Jan met daarna ’n picknick.
Groep 3 die nu het vormsel gaat doen wordt ook
een programma aangeboden.
Werkgroep Jongerenpastoraat
t
te topper in de exclusieve automobielindustrie.
De wagen is in Rosmalen te zien vanaf Hemel
vaartsdag 12 mei tot en met zondag 16 mei. Met
een speciaal transport gaat de GTO Evoluzione
17 mei al weer terug naar Maranello om het test
programma, dat acht dagen wordt onderbroken,
zo snel mogelijk weer op te pakken.
De bezienswaardigheden in het Autotron lopen
als een trein. Veel gezinnen brengen een bezoek
aan het nationaal themapark vervoer in Rosma
len. In drie weken liep het aantal bezoekers al op
tot 60.000. Rond Hemelvaartsdag wordt de
100.000e bezoeker verwacht. De sympathieke
prijs van het toegangskaartje is debet aan de grote
toeloop. Volwassenen betalen 9,75, senioren
krijgen een gulden korting. Kinderen tot vier jaar
mogen gratis binnen. Het Autotron is dagelijks
open van tien tot vijf uur.
De uitslagen van de op 27 april gespeelde-
wedstrijden:
’t Centrum - Boerenbond 22-3
De Schouw - ’t Draaiboompje1-0
Chippendales - Den Boogaard1-0
De uitslagen van de op 4 mei gespeelde wedstij-
den:
Boerenbond 2 - ’t Draaiboompje2-0
’t Centrum - De Schouw0-3
Chippendales - Boerenbond2-0
De wedstrijden tussen Boerenbond 2 en ’t Draai
boompje en tussen Chippendales en Boerenbond
1 zijn respectievelijk verloren met 2-0 door ’t
Draaiboompje en de Boerenbond 1doordat bei
de ploegen één speler opgesteld hadden die niet
op de spelerslijst voorkwam, hierdoor hebben de
ploegen reglementair verloren.
Hierdoor is de stand van de zomeravondcompe-
titie als volgt:
resp. wedst. punten, voor, tegen, saldo.
5 10 14 5+9
4 6 9 2 +7
5 6 10 3 +7
6 4 1111
4 4 6 8 -2
5 2 5 9 -4
5 2 3 15 -12