Beantwoording Algemene Beschouwingen Begroting 1988 I I g i Mee JH /- W Hoofdfunctie 9 Hoofdfunctie 8 7? 4 xs MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987 "MOE PAGINA 12 St. I totaa To, Vrije i Meerj Omsc 40kandidaten 60 kandidaten 38 kandidaten 3. oefenkooi 4. toegangsweg 5. riolering 6. overige voorzieningen wegenonderhoud, de tennisaccommodatie en het gemeentehuis. Wegenonderhoud Resume stelling lOSal 20 Rei 31 Em 33 Du 34 Ov 42 Ov 43 Ov 60 Re: 00 No me aug Invest Onvo< Meerj Omsc: 20 Rei 30 Vei 32 Hu 34 Ov 40 Bel 41 Ov 42 Ov' 60 Re; Alg ■ia Alarmeringssysteem in bejaardenwoningen Het aanbrengen van een alarmeringssysteem is een kostbare zaak. Dit betreft niet zo zeer de appara tuur op zich, maar wel de hulpverleningsorgani satie die daarbij opgezet moet worden. In onze gemeente zijn momenteel geen mogelijk heden om een centrale post (tegen geringe kosten) onder te brengen. De aan het alarmeringssysteem verbonden kosten zouden overigens doorberekend moeten worden in de huurprijs van de woningen. In onze gemeente is echter wel een andere moge lijkheid om gebruik te maken van een alarmerings systeem. Als op medische, sociale of psychische Reserves Zoals wij u reeds bij de algemene beschouwingen over de begrotingen 1987 en in de aanbiedingsnota bij de begroting 1988 mededeelden, zijn wij van mening dat de stand van de VRIJE RESERVES een zodanig laag peil hebben bereikt, dat deze niet voorshands mogen worden aangewend als dek- kingsmiddel voor te doene investeringen. De Algemene Reserve mag voorshands uitsluitend gebruikt worden voor dekking van eventuele na delige saldi van jaarrekeningen. In de kommissie voor financiën is onlangs de eer ste aanzet aan de orde geweest om te komen tot een goed beheersbaar kredietbewakingssysteem. In goed overleg met de betreffende kommissie zal dit verder worden uitgebouwd. Wij hopen hiermede te bereiken, dat aanwending Woningbouw Hieromtrent kunnen wij u de volgende informa tie verstrekken. Momenteel staan op de lijst van woningzoekende ingschreven voor: een huurwoning een premie-koopwoning een HAT-woning een bejaardenwoning30 kandidaten Het door ons gevoerde doorstromingsbeleid met betrekking tot bejaardenwoningen heeft in 1986 en 1987 geleid tot de toewijzing van 8 van de 11 in gebouwde bejaardenwoningen aan bewoners van een woningwetwoning. De vrijkomende wonin gen zijn uiteraard aan kandidaten van de lijst van woningzoekenden toegewezen. Bij de toewijzing van woningen wordt door ons de nodige zorgvuldigheid in acht genomen. Er valt echter niet aan te ontkomen dat soms voorrang moet worden gegeven aan urgentiegevallen. Dat hierdoor plannen van andere woningzoekenden worden doorkruist kan voorkomen. De oorzaak is dan niet gelegen in door ons op eni gerlei wijze gedane toezeggingen of gewekte ver wachtingen. Wij kunnen u verder mededelen dat de mogelijk heden voor gemeente-garantie voor het bouwen in de premiesfeer door ons goed worden toegepast en wel in die zin dat enerzijds gekeken wordt naar de risico’s voor de gemeente in financiële zin en an derzijds in navolging van het rijksbeleid de wo ningbouw wordt gestimuleerd. Naar verwachting zal het volkshuisvestingplan op korte termijn gereed zijn voor een behandeling in de kommissie Volkshuisvesting. Het punten systeem bij de toewijzing van huur en koopwonin gen behoeft o.i. geen aanpassing. Ook komen de normale aanmeldingen niet in het gedrang door het aanmerken van urgentiegevallen. Wij zijn, zoals wij dat ook in de aanbiedingsnota hebben aangekondigd, met u van mening, dat de reserves van het Woningbedrijf, daar waar moge lijk, en met in achtneming van de daarvoor door het Ministerie van VROM vastgestelde voorschrif ten, benut dienen te worden. Wij zullen met de daartoe bevoegde instanties overleg plegen aangaande de bestaande mogelijk heden binnen de huidige regeling. Wij denken dan met name aan het op een goed on- derhoudsniveau brengen van onze woningwetwo ningen, de aanpassing van bejaardenwoning aan de eisen zoals die voor nieuwe gebouwde bejaar denwoningen in onze gemeente gelden en bijdra gen in de bouw van nieuwe bejaardenwoningen. Het m.i. v. 1-1-88 op te voeren NKS-systeem biedt hiertoe mogelijkheden. Deze reserves aanwenden ter gehele financiering van huurwoningen in de vrije sektor zijn wij, me de gelet op de daarmede verbonden financiële ri sico’s niet voornemens. dan het reguliere ophalen van huishoudelijke af valstoffen. In de nog op te stellen milieu-nota zul len wij hieromtrent alsmede aan de verdere voor lichting bijzondere aandacht schenken. Ons Kollege acht de aanstelling van een milieu ambtenaar voor het draagvlak van Moergestel niet haalbaar. Ook in het Samenwerkingsverband Midden-Bra- bant blijkt dat er nagenoeg geen behoefte is om zulks op regionaal nivo te organiseren. Met de ons ten dienste staande ambtenaren inclusief B. W. T. en het politionele apparaat zullen wij opsporing en handhaving van het milieubeleid moeten effectue ren. Een reële aanzet hiertoe hebben wij reeds ge nomen met het opstarten van de zogenaamde HUP-regeling. Wij merken op dat het opnemen in bestem mingsplanvoorschriften, dat milieu-onvriendelij- ke bedrijven niet worden toegelaten, niet mogelijk is vanwege het feit dat milieu-onvriendelijke ak- tiviteiten niet geobjectiveerd kunnen worden aan geven. Wel is in de planvoorschriften de catego riale lijst van bedrijven, welke kunnen worden toe gelaten op een lokaal bedrijventerrein zoals in Moergestel opgenomen. De met name genoemde bedrijven worden mits dien dan als zodanig geac cepteerd in milieuhygiënische zin. Volledigheidshalve merken wij op dat voor zover ons bekend ook op de basisscholen ruime aandacht aan de milieu-problematiek wordt besteed. Opge merkt moet verder nog worden, dat de afhande ling van de voor realisering van mestbassins beno digde vergunningen met voortvarendheid ge schiedt. Bestemmingsplan kom Moergestel I Het bestemmingsplan Kom Moergestel I ligt mo menteel ter goedkeuring bij de Kroon. Uit amb telijke informatie is gebleken dat de bezwaarma kers tegen het vastgestelde en goedgekeurde bestemmingsplan beroep op de Kroon hebben in gesteld. In onze visie is het zeker niet redelijk om een plan- herziening voor te bereiden naar analogie van de beslissing van het Kollege van Gedeputeerde Sta ten van Noord-Brabant. Onderstaand zal hierom trent nader worden ingegaan. Bij de brief van 16 april 1987 deelt het Kollege van Gedeputeerde Staten mede dat het bestem mingsplan Kom gedeeltelijk is goedgekeurd. Het besluit tot gedeeltelijke goedkeuring hebben zij medegezonden. Op 11 mei 1987 deelt Gedeputeer de Staten het Kollege van burgemeester en wet houders mede, dat zij tot hun spijt hebben ge constateerd dat de bestemmingsplannen Kom en Papenacker te laat zijn verzonden en derhalve nie tig zijn. Deze plannen zijn automatisch goedge keurd ex art. 28, lid 3 van de wet op de ruimtelij ke ordening. Tevens bieden zij hun verontschul digingen aan. Een en ander impliceert dat het besluit van Gede puteerde Staten waar inhoudelijk op de bezwaren is ingegaan geen relevantie meer heeft. Het ligt derhalve niet in de rede het eerste, nieti ge besluit te volgen en het besluit van de raad tot vaststelling van het plan in die voege te wijzigen. Het overzicht van de nog beschikbare bouwgrond en de daarbij behorende grondprijzen zullen wij u bij de eerstvolgende herziening van de exploita- tie-opzet ter beschikking stellen. van die Algemene Reserve tengevolge nadelige re keningsaldi achterwege kan blijven. De overige reserves en voorzieningen zijn door uw raad specifiek aangewezen ter dekking van bepaal de kapitaaluitgaven. Door het benoemen van die reserves wordt een goed inzicht verkregen in de dekkingsmogelijkhe den van diverse te doene kapitaaluitgaven. Bij samenvoeging van deze specifieke reserves in een reserve wordt naar onze mening de inzichte lijkheid verminderd. Wij zijn dan ook niet voor nemens daartoe over te gaan. Wanneer de bestemmingsreserve groter is dan voor het specifieke kapitaalswerk benodigd, vin den wij, dat het overschot dient te worden toege voegd aan de Algemene Reserve. Vervangingsinvesteringen voor openbare werken, welke gedekt worden uit de daarvoor bestemde re serve, worden eerst gedaan op basis van technische afschrijving. In de begroting 1988 is wederom gebruik gemaakt van de mogelijkheid, neergelegd in de comptabi- liteitsvoorschriften, om ’begrotingstechnisch’ te beschikken over 1/30 deel van de Algemene Reser ve. Anderzijds dienen de uitgaven, bijvoorbeeld bij berekening van de rente voor kort geld of over de reserve, gefixeerd te worden naar de toestand per 1 januari. Bij het samenstellen van de jaarrekeningen blijkt dan vaak, dat deze fictieve uitgaaframing niet wordt gehaald. Door nu bij de begroting reeds hierop in te spelen, door opname van de fictieve inkomstenpost, het 1/30 deel dus, wordt een zo reëel mogelijk beeld van de werkelijke lasten benaderd. Wij zijn dan ook niet voornemens daarin wijziging te brengen. Belastingen Onderdeel van beleidsvoornemens, zoals neerge legd in de aanbiedingsnota, vormde de trendma tige aanpassing met 3% van alle gemeentelijke hef fingen, met uitzondering van de afvalstoffenhef fing. Voor deze laatste belasting heeft uw raad immers bij de vaststelling van de begroting voor 1987 besloten gefaseerd te komen tot 100% dekking in 1990. Het dekkingspercentage in 1988 bedraagt 80%. Ten aanzien van de trendmatigheid delen wij u mede de hoogte van het percentage gerelateerd te hebben aan de verwachte inflatie. Wij blijven van mening, om redenen zoals op blz. 31 van de aanbiedingsnota weergegeven, dat het beleid van trendmatige belastingverhogig gehand haafd dient te blijven. Uit de algemene beschouwingen is ons gebleken, dat u niet in kunt stemmen met een verhoging van de onroerendgoedbelasting. Gelet op het vorenstaande zullen onze voorstellen tot verhoging van de gemeentelijke belastingen dan ook beperkt blijven tot: -rioolrechten(3% stijging) - gemeentelijke leges(3% stijging) - afvalstoffenheffing (70% naar 80% dekking) Vervolgens willen wij nog ingaan op, met betrek king tot het onderdeel gemeentelijke belastingen, gestelde vragen. Rioolrechten Overeenkomstig de richtlijnen van de provincie mogen bij bepaling van het dekkingspercentage van de rioolrechten, de in het kader van de alge mene uitkering uit het gemeentefonds ingevolge de verfijningsregeling riolering, ontvangen gelden buiten beschouwing blijven. De uitgaven voor riolering worden in de begroting 1988 geraamd op 427.672,—. De raming van de opbrengst van de rioolrechten bedraagt, na verhoging met 3%, 121.095,— Het dekkingspercentage is alsdan te bepalen op 28,3%, hetgeen, landelijk gezien, laag kan worden genoemd. Afvalstoffenheffing Zoals uit een arrest van de Hoge Raad van 15 juli 1983 blijkt is heffing van deze rechten naar draag kracht strijdig met de aard van-het terzake in de wetgeving bepaalde. In de huidige verordening is, naar onze mening, het zgn. profijtbeginsel, meer aanbieden van huis vuil dus ook meer betalen, voldoende gewaar borgd. Belasting voor onderhoud van wegen in buiten gebied De huidige wetgeving biedt geen mogelijkheden tot invoeren van een extra belasting ter dekking van extra lasten van wegenonderhoud in het Bui tengebied. Investeringsplanning 1988-1991 Het verheugt ons Kollege dat het merendeel van de fracties in grote lijnen kan instemmen met de voorgestelde investeringsplanning voor de jaren 1988-1991. Drie van de daarin opgenomen investeringen ga ven nagenoeg alle fracties aanleiding tot het stel len van vragen dan wel het maken van opmerkin gen. Het betreft de investeringen ten behoeve van het gronden een bejaarde een alarmeringssysteem ter beschikking moet hebben, dan bestaat de moge lijkheid om dit tegen een geringe vergoeding te kunnen krijgen bij de Regionale Stichting Oude ren te Oisterwijk. Door deze stichting zijn in het kader van het flankerend ouderenbeleid 20 alar- meringsapparaten voor de regio aangeschaft. Jaar lijks wordt dit aantal volgens de begroting van de betreffende stichting met 3 uitgebreid. Stads- en dorpsvernieuwing Ons Kollege heeft de stads- en dorpsvernieuwing in breed perspectief geplaatst door haar onder te brengen het wegenbeheersplan, rioolbeheersplan, rioolplan 2000 en de overige aspecten de stads- en dorpsvernieuwing betreffende. Thans is de Grontmij doende om een knelpunten nota op te stellen. Zodra deze gereed is zullen wij deze aan u voorleggen. Avang terrein Zoals uw raad bekend zijn wij met de onderhan- delingen terzake aankoop van het bedrijfscomplex aan de Schoolstraat van Avang gestart. Door de directie van Avang dienen nog de beno digde bescheiden worden aangedragen. Wanneer overeenstemming bestaat over de aankoopprijs in clusief sloopkosten van het complex en inzicht bestaat over de bodemgesteldheid ter plaatse (milieu-onderzoek) dan kan het totale plaatje met de invulling en exploitatie-opzet in bespreking worden gebracht bij het Kollege van Gedeputeer de Staten ter verkrijging van een bijdrage op ba sis van de knelpuntenpot. Voorts zal daarbij zeker medespelen welke bijdra ge de gemeente zelf in het project stopt. Bestemmingsplan Papenacker en Sonman De benodigde stukken voor de onteigening van het bestemmingsplan Papenacker zijn gereed. De publikatie tot onteigening Papenacker is reeds ver zonden voor publikatie. Heden zijn ook de onteigeningsstukken van het plan de Sonman in ons bezit gekomen, zodat ook hiervoor tot publikatie kan worden overgegaan. Zoals te doen gebruikelijk worden de procedures rond de grondverwerking door ons Kollege met de nodige zorgvuldigheid afgewerkt. Volledigheidshalve merken wij hierbij op dat het bedrijventerrein de Sonman evenals de nieuw te realiseren bedrijventerrein in eerste aanleg bestemd is voor plaatselijke ondernemingen. Wij zijn ervan overtuigd dat met realisering van deze terreinen een belangrijke bijdrage aan de be vordering van de werkgelegenheid zal worden ge leverd. u voor de bedragen zoals deze nu, overeenkomstig het meerderheidsstandpunt van ons Kollege, in de begroting zijn opgenomen te handhaven. Invulling van dit bedrag zal door uw raad in een la ter stadium kunnen geschieden aan de hand van de u toegezegde notitie inzake het wegenbeheer. T ennisaccommodatie ÏX /X Zoals h voorger voorgaa - de een s Ten aanzien van het wegenonderhoud stellen wij Ten ove deze me trendm; ten. Te' king vai 1989 en Zoals hierboven onder hoofdfunctie 5 is weerge geven willen wij ons voorstel met betrekking tot renovatie en privatisering van de tennisaccommo datie onverkort handhaven. Om de plannen, voor het komende tennisseizoen, te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat op zeer korte termijn met de werkzaamheden kan worden gestart. Wij stellen u dan ook voor in de vergadering van 6 november een crediet van/ 206.000,—beschik baar te stellen door de renovatie van de tennisac commodatie. Dit bedrag is als volgt te specificeren: a. investeringen 1verlegging van 344.760,— 2. verlegging/renovatie van 4 en 5 75.600,— I r 19.920,- 16.200,- 9.600,— 28.020,— 7’194.100?- b. huurderving 12.500,— Zoals reeds eerder is aangekondigd zal de tennis vereniging vooruitlopend op de algehele privati sering per 1 januari 1989, in het jaar 1988 reeds het onderhoud ’binnen de hekken’ gaan verzorgen. In de begroting is aan huuropbrengst/ 28.500,— geraamd, gebaseerd op totaal van onderhoud door de gemeente. Nu het grootste deel van het onderhoud niet meer van gemeentewege behoeft te worden gedaan is het alleszins gerechtvaardigd de huur in verband hier- mede aan te passen. In overleg met de tennisclub is overeengekomen dat deze verlaging 12.500,—zou bedragen. I Gemeentehuis De opgenomen investering van 400.000,—ten l behoeve van het gemeentehuis is afgeleid van een raming van kosten, gebaseerd op een globaal I schetsplan, van Architect Bedaux te Goirle. Met dit plan zouden de knelpunten, zoals ge noemd in de aanbiedingsnota, optimaal kunnen worden opgeheven. Zoals wij hiervoor onze hoofdfunctie 0 reeds heb- ben aangekondigd zullen wij op korte termijn in de kommissie Algemene Beleidszaken een aange past globaal schetsplan ter bespreking voorleggen. De kosten van een aangepast plan, gebaseerd op de overweging zoals onder hoofdfunctie 0 opgeno men, ramen wij op 200.000,—, terwijl daaren boven ten behoeve van de aanvulling van meubi lair e.d. een bedrag van plm. 20.000,— beno digd zal zijn. Wij stellen u voor de op de planning voor 1988 voorkomende investering van 400.000,— te wij zigen in 200.000,—, en de aanvullingen van het meubilair, zoals te doen gebruikelijk, te dekken uit de post meubilair op hoofdfunctie 0, die daar toe dient te worden aangepast. Herziening investeringsplanning en meerjaren raming 1988-1991 Als bijlage treft u hierbij aan een herziene investe- ringsplanning voor de jaren 1988-1991. Deze planning wijkt op een tweetal punten af van die, zoals wij u die eerder hebben aangeboden. Allereerst is, daarin verwerkt de verlaging van de investering voor het gemeentehuis in 1988 van 400.000,- naar 200.000,-. De andere wijziging betreft de berekening van de kapitaallasten van de betreffende investeringen in het eerste jaar. Overeenkomstig de terzake geldende richtlijnen hebben wij die kapitaallasten het eerste jaar volle dig geraamd. Het is echter duidelijk dat deze investeringen ver deeld over het gehele jaar zullen worden gerea liseerd. Gesteld kan dan ook worden dat met name de ren telast lager zal zijn dan thans is becijferd. Hieromtrent heeft overleg plaats gehad met terza ke bevoegde provinciale ambtenaren. Met ons voorstel om in het jaar van investering de kapitaallasten op de investeringsplanning te bere kenen op basis van inschrijving de helft van de jaarrente-last kon worden ingestemd. Voorwaarde is uiteraard dat de totale kapitaallast in het daaropvolgende jaar binnen het budget van de gewone dienst kan worden gedekt. Het rente-percentage dat bij berekening van de ka pitaallasten wordt meegenomen is gelijk aan het rente-omslagpercentage, hetgeen voor 1988 is be cijferd op 5,9%. Het vorenstaande heeft uiteraard ook gevolg voor de meer jarenplanning 1988-1991, waarvan een herzien exemplaar eveneens is bijgevoegd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 12