Beantwoording
Algemene Beschouwingen
Begroting 1988
I
I
g
i
Mee
JH
/-
W
Hoofdfunctie 9
Hoofdfunctie 8
7?
4
xs
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987
"MOE
PAGINA 12
St.
I totaa
To,
Vrije i
Meerj
Omsc
40kandidaten
60 kandidaten
38 kandidaten
3. oefenkooi
4. toegangsweg
5. riolering
6. overige voorzieningen
wegenonderhoud, de tennisaccommodatie en het
gemeentehuis.
Wegenonderhoud
Resume
stelling
lOSal
20 Rei
31 Em
33 Du
34 Ov
42 Ov
43 Ov
60 Re:
00 No
me
aug
Invest
Onvo<
Meerj
Omsc:
20 Rei
30 Vei
32 Hu
34 Ov
40 Bel
41 Ov
42 Ov'
60 Re;
Alg
■ia
Alarmeringssysteem in bejaardenwoningen
Het aanbrengen van een alarmeringssysteem is een
kostbare zaak. Dit betreft niet zo zeer de appara
tuur op zich, maar wel de hulpverleningsorgani
satie die daarbij opgezet moet worden.
In onze gemeente zijn momenteel geen mogelijk
heden om een centrale post (tegen geringe kosten)
onder te brengen.
De aan het alarmeringssysteem verbonden kosten
zouden overigens doorberekend moeten worden
in de huurprijs van de woningen.
In onze gemeente is echter wel een andere moge
lijkheid om gebruik te maken van een alarmerings
systeem. Als op medische, sociale of psychische
Reserves
Zoals wij u reeds bij de algemene beschouwingen
over de begrotingen 1987 en in de aanbiedingsnota
bij de begroting 1988 mededeelden, zijn wij van
mening dat de stand van de VRIJE RESERVES
een zodanig laag peil hebben bereikt, dat deze niet
voorshands mogen worden aangewend als dek-
kingsmiddel voor te doene investeringen.
De Algemene Reserve mag voorshands uitsluitend
gebruikt worden voor dekking van eventuele na
delige saldi van jaarrekeningen.
In de kommissie voor financiën is onlangs de eer
ste aanzet aan de orde geweest om te komen tot een
goed beheersbaar kredietbewakingssysteem. In
goed overleg met de betreffende kommissie zal dit
verder worden uitgebouwd.
Wij hopen hiermede te bereiken, dat aanwending
Woningbouw
Hieromtrent kunnen wij u de volgende informa
tie verstrekken. Momenteel staan op de lijst van
woningzoekende ingschreven voor:
een huurwoning
een premie-koopwoning
een HAT-woning
een bejaardenwoning30 kandidaten
Het door ons gevoerde doorstromingsbeleid met
betrekking tot bejaardenwoningen heeft in 1986
en 1987 geleid tot de toewijzing van 8 van de 11 in
gebouwde bejaardenwoningen aan bewoners van
een woningwetwoning. De vrijkomende wonin
gen zijn uiteraard aan kandidaten van de lijst van
woningzoekenden toegewezen.
Bij de toewijzing van woningen wordt door ons de
nodige zorgvuldigheid in acht genomen. Er valt
echter niet aan te ontkomen dat soms voorrang
moet worden gegeven aan urgentiegevallen. Dat
hierdoor plannen van andere woningzoekenden
worden doorkruist kan voorkomen.
De oorzaak is dan niet gelegen in door ons op eni
gerlei wijze gedane toezeggingen of gewekte ver
wachtingen.
Wij kunnen u verder mededelen dat de mogelijk
heden voor gemeente-garantie voor het bouwen in
de premiesfeer door ons goed worden toegepast en
wel in die zin dat enerzijds gekeken wordt naar de
risico’s voor de gemeente in financiële zin en an
derzijds in navolging van het rijksbeleid de wo
ningbouw wordt gestimuleerd.
Naar verwachting zal het volkshuisvestingplan op
korte termijn gereed zijn voor een behandeling in
de kommissie Volkshuisvesting. Het punten
systeem bij de toewijzing van huur en koopwonin
gen behoeft o.i. geen aanpassing. Ook komen de
normale aanmeldingen niet in het gedrang door
het aanmerken van urgentiegevallen.
Wij zijn, zoals wij dat ook in de aanbiedingsnota
hebben aangekondigd, met u van mening, dat de
reserves van het Woningbedrijf, daar waar moge
lijk, en met in achtneming van de daarvoor door
het Ministerie van VROM vastgestelde voorschrif
ten, benut dienen te worden.
Wij zullen met de daartoe bevoegde instanties
overleg plegen aangaande de bestaande mogelijk
heden binnen de huidige regeling.
Wij denken dan met name aan het op een goed on-
derhoudsniveau brengen van onze woningwetwo
ningen, de aanpassing van bejaardenwoning aan
de eisen zoals die voor nieuwe gebouwde bejaar
denwoningen in onze gemeente gelden en bijdra
gen in de bouw van nieuwe bejaardenwoningen.
Het m.i. v. 1-1-88 op te voeren NKS-systeem biedt
hiertoe mogelijkheden.
Deze reserves aanwenden ter gehele financiering
van huurwoningen in de vrije sektor zijn wij, me
de gelet op de daarmede verbonden financiële ri
sico’s niet voornemens.
dan het reguliere ophalen van huishoudelijke af
valstoffen. In de nog op te stellen milieu-nota zul
len wij hieromtrent alsmede aan de verdere voor
lichting bijzondere aandacht schenken.
Ons Kollege acht de aanstelling van een milieu
ambtenaar voor het draagvlak van Moergestel niet
haalbaar.
Ook in het Samenwerkingsverband Midden-Bra-
bant blijkt dat er nagenoeg geen behoefte is om
zulks op regionaal nivo te organiseren. Met de ons
ten dienste staande ambtenaren inclusief B. W. T.
en het politionele apparaat zullen wij opsporing en
handhaving van het milieubeleid moeten effectue
ren. Een reële aanzet hiertoe hebben wij reeds ge
nomen met het opstarten van de zogenaamde
HUP-regeling.
Wij merken op dat het opnemen in bestem
mingsplanvoorschriften, dat milieu-onvriendelij-
ke bedrijven niet worden toegelaten, niet mogelijk
is vanwege het feit dat milieu-onvriendelijke ak-
tiviteiten niet geobjectiveerd kunnen worden aan
geven. Wel is in de planvoorschriften de catego
riale lijst van bedrijven, welke kunnen worden toe
gelaten op een lokaal bedrijventerrein zoals in
Moergestel opgenomen. De met name genoemde
bedrijven worden mits dien dan als zodanig geac
cepteerd in milieuhygiënische zin.
Volledigheidshalve merken wij op dat voor zover
ons bekend ook op de basisscholen ruime aandacht
aan de milieu-problematiek wordt besteed. Opge
merkt moet verder nog worden, dat de afhande
ling van de voor realisering van mestbassins beno
digde vergunningen met voortvarendheid ge
schiedt.
Bestemmingsplan kom Moergestel I
Het bestemmingsplan Kom Moergestel I ligt mo
menteel ter goedkeuring bij de Kroon. Uit amb
telijke informatie is gebleken dat de bezwaarma
kers tegen het vastgestelde en goedgekeurde
bestemmingsplan beroep op de Kroon hebben in
gesteld.
In onze visie is het zeker niet redelijk om een plan-
herziening voor te bereiden naar analogie van de
beslissing van het Kollege van Gedeputeerde Sta
ten van Noord-Brabant. Onderstaand zal hierom
trent nader worden ingegaan.
Bij de brief van 16 april 1987 deelt het Kollege van
Gedeputeerde Staten mede dat het bestem
mingsplan Kom gedeeltelijk is goedgekeurd. Het
besluit tot gedeeltelijke goedkeuring hebben zij
medegezonden. Op 11 mei 1987 deelt Gedeputeer
de Staten het Kollege van burgemeester en wet
houders mede, dat zij tot hun spijt hebben ge
constateerd dat de bestemmingsplannen Kom en
Papenacker te laat zijn verzonden en derhalve nie
tig zijn. Deze plannen zijn automatisch goedge
keurd ex art. 28, lid 3 van de wet op de ruimtelij
ke ordening. Tevens bieden zij hun verontschul
digingen aan.
Een en ander impliceert dat het besluit van Gede
puteerde Staten waar inhoudelijk op de bezwaren
is ingegaan geen relevantie meer heeft.
Het ligt derhalve niet in de rede het eerste, nieti
ge besluit te volgen en het besluit van de raad tot
vaststelling van het plan in die voege te wijzigen.
Het overzicht van de nog beschikbare bouwgrond
en de daarbij behorende grondprijzen zullen wij
u bij de eerstvolgende herziening van de exploita-
tie-opzet ter beschikking stellen.
van die Algemene Reserve tengevolge nadelige re
keningsaldi achterwege kan blijven.
De overige reserves en voorzieningen zijn door uw
raad specifiek aangewezen ter dekking van bepaal
de kapitaaluitgaven.
Door het benoemen van die reserves wordt een
goed inzicht verkregen in de dekkingsmogelijkhe
den van diverse te doene kapitaaluitgaven.
Bij samenvoeging van deze specifieke reserves in
een reserve wordt naar onze mening de inzichte
lijkheid verminderd. Wij zijn dan ook niet voor
nemens daartoe over te gaan.
Wanneer de bestemmingsreserve groter is dan
voor het specifieke kapitaalswerk benodigd, vin
den wij, dat het overschot dient te worden toege
voegd aan de Algemene Reserve.
Vervangingsinvesteringen voor openbare werken,
welke gedekt worden uit de daarvoor bestemde re
serve, worden eerst gedaan op basis van technische
afschrijving.
In de begroting 1988 is wederom gebruik gemaakt
van de mogelijkheid, neergelegd in de comptabi-
liteitsvoorschriften, om ’begrotingstechnisch’ te
beschikken over 1/30 deel van de Algemene Reser
ve.
Anderzijds dienen de uitgaven, bijvoorbeeld bij
berekening van de rente voor kort geld of over de
reserve, gefixeerd te worden naar de toestand per
1 januari.
Bij het samenstellen van de jaarrekeningen blijkt
dan vaak, dat deze fictieve uitgaaframing niet
wordt gehaald.
Door nu bij de begroting reeds hierop in te spelen,
door opname van de fictieve inkomstenpost, het
1/30 deel dus, wordt een zo reëel mogelijk beeld
van de werkelijke lasten benaderd.
Wij zijn dan ook niet voornemens daarin wijziging
te brengen.
Belastingen
Onderdeel van beleidsvoornemens, zoals neerge
legd in de aanbiedingsnota, vormde de trendma
tige aanpassing met 3% van alle gemeentelijke hef
fingen, met uitzondering van de afvalstoffenhef
fing.
Voor deze laatste belasting heeft uw raad immers
bij de vaststelling van de begroting voor 1987
besloten gefaseerd te komen tot 100% dekking in
1990. Het dekkingspercentage in 1988 bedraagt
80%.
Ten aanzien van de trendmatigheid delen wij u
mede de hoogte van het percentage gerelateerd te
hebben aan de verwachte inflatie.
Wij blijven van mening, om redenen zoals op blz.
31 van de aanbiedingsnota weergegeven, dat het
beleid van trendmatige belastingverhogig gehand
haafd dient te blijven.
Uit de algemene beschouwingen is ons gebleken,
dat u niet in kunt stemmen met een verhoging van
de onroerendgoedbelasting.
Gelet op het vorenstaande zullen onze voorstellen
tot verhoging van de gemeentelijke belastingen
dan ook beperkt blijven tot:
-rioolrechten(3% stijging)
- gemeentelijke leges(3% stijging)
- afvalstoffenheffing (70% naar 80% dekking)
Vervolgens willen wij nog ingaan op, met betrek
king tot het onderdeel gemeentelijke belastingen,
gestelde vragen.
Rioolrechten
Overeenkomstig de richtlijnen van de provincie
mogen bij bepaling van het dekkingspercentage
van de rioolrechten, de in het kader van de alge
mene uitkering uit het gemeentefonds ingevolge
de verfijningsregeling riolering, ontvangen gelden
buiten beschouwing blijven.
De uitgaven voor riolering worden in de begroting
1988 geraamd op 427.672,—.
De raming van de opbrengst van de rioolrechten
bedraagt, na verhoging met 3%, 121.095,—
Het dekkingspercentage is alsdan te bepalen op
28,3%, hetgeen, landelijk gezien, laag kan worden
genoemd.
Afvalstoffenheffing
Zoals uit een arrest van de Hoge Raad van 15 juli
1983 blijkt is heffing van deze rechten naar draag
kracht strijdig met de aard van-het terzake in de
wetgeving bepaalde.
In de huidige verordening is, naar onze mening,
het zgn. profijtbeginsel, meer aanbieden van huis
vuil dus ook meer betalen, voldoende gewaar
borgd.
Belasting voor onderhoud van wegen in buiten
gebied
De huidige wetgeving biedt geen mogelijkheden
tot invoeren van een extra belasting ter dekking
van extra lasten van wegenonderhoud in het Bui
tengebied.
Investeringsplanning 1988-1991
Het verheugt ons Kollege dat het merendeel van
de fracties in grote lijnen kan instemmen met de
voorgestelde investeringsplanning voor de jaren
1988-1991.
Drie van de daarin opgenomen investeringen ga
ven nagenoeg alle fracties aanleiding tot het stel
len van vragen dan wel het maken van opmerkin
gen.
Het betreft de investeringen ten behoeve van het
gronden een bejaarde een alarmeringssysteem ter
beschikking moet hebben, dan bestaat de moge
lijkheid om dit tegen een geringe vergoeding te
kunnen krijgen bij de Regionale Stichting Oude
ren te Oisterwijk. Door deze stichting zijn in het
kader van het flankerend ouderenbeleid 20 alar-
meringsapparaten voor de regio aangeschaft. Jaar
lijks wordt dit aantal volgens de begroting van de
betreffende stichting met 3 uitgebreid.
Stads- en dorpsvernieuwing
Ons Kollege heeft de stads- en dorpsvernieuwing
in breed perspectief geplaatst door haar onder te
brengen het wegenbeheersplan, rioolbeheersplan,
rioolplan 2000 en de overige aspecten de stads- en
dorpsvernieuwing betreffende.
Thans is de Grontmij doende om een knelpunten
nota op te stellen. Zodra deze gereed is zullen wij
deze aan u voorleggen.
Avang terrein
Zoals uw raad bekend zijn wij met de onderhan-
delingen terzake aankoop van het bedrijfscomplex
aan de Schoolstraat van Avang gestart.
Door de directie van Avang dienen nog de beno
digde bescheiden worden aangedragen. Wanneer
overeenstemming bestaat over de aankoopprijs in
clusief sloopkosten van het complex en inzicht
bestaat over de bodemgesteldheid ter plaatse
(milieu-onderzoek) dan kan het totale plaatje met
de invulling en exploitatie-opzet in bespreking
worden gebracht bij het Kollege van Gedeputeer
de Staten ter verkrijging van een bijdrage op ba
sis van de knelpuntenpot.
Voorts zal daarbij zeker medespelen welke bijdra
ge de gemeente zelf in het project stopt.
Bestemmingsplan Papenacker en Sonman
De benodigde stukken voor de onteigening van
het bestemmingsplan Papenacker zijn gereed. De
publikatie tot onteigening Papenacker is reeds ver
zonden voor publikatie.
Heden zijn ook de onteigeningsstukken van het
plan de Sonman in ons bezit gekomen, zodat ook
hiervoor tot publikatie kan worden overgegaan.
Zoals te doen gebruikelijk worden de procedures
rond de grondverwerking door ons Kollege met de
nodige zorgvuldigheid afgewerkt.
Volledigheidshalve merken wij hierbij op dat het
bedrijventerrein de Sonman evenals de nieuw te
realiseren bedrijventerrein in eerste aanleg
bestemd is voor plaatselijke ondernemingen.
Wij zijn ervan overtuigd dat met realisering van
deze terreinen een belangrijke bijdrage aan de be
vordering van de werkgelegenheid zal worden ge
leverd.
u voor de bedragen zoals deze nu, overeenkomstig
het meerderheidsstandpunt van ons Kollege, in de
begroting zijn opgenomen te handhaven.
Invulling van dit bedrag zal door uw raad in een la
ter stadium kunnen geschieden aan de hand van
de u toegezegde notitie inzake het wegenbeheer.
T ennisaccommodatie
ÏX
/X
Zoals h
voorger
voorgaa
- de een s
Ten aanzien van het wegenonderhoud stellen wij Ten ove
deze me
trendm;
ten. Te'
king vai
1989 en
Zoals hierboven onder hoofdfunctie 5 is weerge
geven willen wij ons voorstel met betrekking tot
renovatie en privatisering van de tennisaccommo
datie onverkort handhaven.
Om de plannen, voor het komende tennisseizoen,
te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat op zeer
korte termijn met de werkzaamheden kan worden
gestart.
Wij stellen u dan ook voor in de vergadering van
6 november een crediet van/ 206.000,—beschik
baar te stellen door de renovatie van de tennisac
commodatie.
Dit bedrag is als volgt te specificeren:
a. investeringen
1verlegging van 344.760,—
2. verlegging/renovatie van 4 en 5 75.600,— I
r 19.920,-
16.200,-
9.600,—
28.020,—
7’194.100?-
b. huurderving 12.500,—
Zoals reeds eerder is aangekondigd zal de tennis
vereniging vooruitlopend op de algehele privati
sering per 1 januari 1989, in het jaar 1988 reeds het
onderhoud ’binnen de hekken’ gaan verzorgen.
In de begroting is aan huuropbrengst/ 28.500,—
geraamd, gebaseerd op totaal van onderhoud door
de gemeente.
Nu het grootste deel van het onderhoud niet meer
van gemeentewege behoeft te worden gedaan is het
alleszins gerechtvaardigd de huur in verband hier-
mede aan te passen.
In overleg met de tennisclub is overeengekomen
dat deze verlaging 12.500,—zou bedragen. I
Gemeentehuis
De opgenomen investering van 400.000,—ten l
behoeve van het gemeentehuis is afgeleid van een
raming van kosten, gebaseerd op een globaal I
schetsplan, van Architect Bedaux te Goirle.
Met dit plan zouden de knelpunten, zoals ge
noemd in de aanbiedingsnota, optimaal kunnen
worden opgeheven.
Zoals wij hiervoor onze hoofdfunctie 0 reeds heb-
ben aangekondigd zullen wij op korte termijn in
de kommissie Algemene Beleidszaken een aange
past globaal schetsplan ter bespreking voorleggen.
De kosten van een aangepast plan, gebaseerd op
de overweging zoals onder hoofdfunctie 0 opgeno
men, ramen wij op 200.000,—, terwijl daaren
boven ten behoeve van de aanvulling van meubi
lair e.d. een bedrag van plm. 20.000,— beno
digd zal zijn.
Wij stellen u voor de op de planning voor 1988
voorkomende investering van 400.000,— te wij
zigen in 200.000,—, en de aanvullingen van het
meubilair, zoals te doen gebruikelijk, te dekken
uit de post meubilair op hoofdfunctie 0, die daar
toe dient te worden aangepast.
Herziening investeringsplanning en meerjaren
raming 1988-1991
Als bijlage treft u hierbij aan een herziene investe-
ringsplanning voor de jaren 1988-1991.
Deze planning wijkt op een tweetal punten af van
die, zoals wij u die eerder hebben aangeboden.
Allereerst is, daarin verwerkt de verlaging van de
investering voor het gemeentehuis in 1988 van
400.000,- naar 200.000,-.
De andere wijziging betreft de berekening van de
kapitaallasten van de betreffende investeringen in
het eerste jaar.
Overeenkomstig de terzake geldende richtlijnen
hebben wij die kapitaallasten het eerste jaar volle
dig geraamd.
Het is echter duidelijk dat deze investeringen ver
deeld over het gehele jaar zullen worden gerea
liseerd.
Gesteld kan dan ook worden dat met name de ren
telast lager zal zijn dan thans is becijferd.
Hieromtrent heeft overleg plaats gehad met terza
ke bevoegde provinciale ambtenaren.
Met ons voorstel om in het jaar van investering de
kapitaallasten op de investeringsplanning te bere
kenen op basis van inschrijving de helft van de
jaarrente-last kon worden ingestemd.
Voorwaarde is uiteraard dat de totale kapitaallast
in het daaropvolgende jaar binnen het budget van
de gewone dienst kan worden gedekt.
Het rente-percentage dat bij berekening van de ka
pitaallasten wordt meegenomen is gelijk aan het
rente-omslagpercentage, hetgeen voor 1988 is be
cijferd op 5,9%.
Het vorenstaande heeft uiteraard ook gevolg voor
de meer jarenplanning 1988-1991, waarvan een
herzien exemplaar eveneens is bijgevoegd.