Beantwoording Algemene Beschouwingen Begroting 1988 Hoofdfunctie 6 Hoofdfunctie 5 Hoofdfunctie 7 10 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987 PAGINA 11 ■S v a a t t t r T- m le n et ie Gezondheidstoestand bomenbestand Wij zullen ons nader beraden over de wijze waar op een onderzoek ingesteld kan worden naar de ge zondheidstoestand van het gemeentelijk bomen bestand. ig- en it d- n- P, f- re •n- it- n, re fe- n- e- Molen Door de aankoop van de molen heeft de gemeen te de zorg over dit objekt op zich genomen. Bij de verwerving was de slechte toestand van dit bouw werk bekend. Door het gemeentebestuur en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg werd inder tijd gekozen voor het zolang mogelijk behouden van de molen in de oude staat. Recent is echter gebleken dat een groot aantal bal ken door de hoge ouderdom zodanig is versleten dat binnen niet al te lange termijn een restauratie noodzakelijk is. Nadat het herstel is uitgevoerd, zal, als het jaarlijks onderhoud regelmatig wordt uitgevoerd, de molen een geruim aantal jaren van grote kosten verschoond blijven. Recent is het onderzoeksrapport (gemeente-eigen- dommen) van architekt C. v.d. Schoot ontvangen. De bevindingen zullen worden verwerkt in een no ta, waaraan momenteel de laatste hand wordt ge legd. Hierin worden de noodzakelijke restauratie werkzaamheden beschreven en wordt een plan ning met kostenraming gegeven van het toekom stige periodieke onderhoud. Zodra de nota gereed is zal in overleg worden ge treden met de provincie en de Rijksdienst voor de monumentenzorg om een zo gunstig mogelijke subsidiëring te verkrijgen voor de restauratie. Als uit het overleg blijkt dat een wijziging in de be heersvorm van de molen binnen de budgetreser vering voor monumentenrestauratie een hogere subsidie kan opleveren, dan zullen wij u op dit punt zeker voorstellen doen toekomen. Wij zeggen u thans toe dat u in het eerste kwartaal van 1988 onze definitieve plannen met betrekking tot de molen zullen worden voorgelegd. Toekomst Maria-school De verenigingen hebben laten weten geen belang stelling voor een tijdelijk gebruik van de voorma lige Maria-kleuterschool te hebben. Gelet ook op de toestand van het gebouw (achter stallig onderhoud, leegstand etc.) is het niet wen selijk dit gebouw tijdelijk in gebruik te geven. Onze voorkeur gaat daarom uit naar sloop van dit gebouw. Sociale voorzieningen Met betrekking tot dit onderdeel van de nota van aanbieding zijn door enkele frakties opmerkingen gemaakt. Als reaktie hierop delen wij u mede dat wij zijn uitgegaan van de huidige situatie en regel geving. Zoals u weet wordt door de rijksoverheid een aktief bezuinigingsbeleid gevoerd en hieraan ontkomt jammer genoeg het sociale zekerheids stelsel niet. In de voorbije periode heeft dit beleid een ver schuiving van lasten te weeg gebracht naar de bur gers en ook naar de gemeenten. Het eind van de ze operatie is naar ons gevoel nog niet in zicht. Nog regelmatig zullen we worden gekonfronteerd met wijzigingen in het sociale zekerheidsstelsel. Zoals u bekend is wordt thans op landelijk nivo ge- diskussieerd over de herziening van de ziekte kostenverzekering. Dit zal zeer waarschijnlijk een lastenverzwaring voor de burgers met zich mee brengen. Een aantal zal bij de gemeenten aanklop pen met het verzoek om financiële bijstand, wat uiteraard weer zal doorwerken in de gemeentelij - ke financiën. De plannen van de rijksoverheid zijn echter nog niet zodanig konkreet dat deze begroting kunnen worden verwerkt. Wij hebben er de voorkeur aan gegeven om uit te gaan van de huidige situatie indien door maatre gelen van hogerhand ingrijpende wijzigingen plaatsvinden, welke aanpassing vergen, dan zul len wij u hiervan tijdig in kennis stellen. Door de fraktie Denissen werd opgemerkt dat de toelichting karig en zakelijk is. Naar onze mening moet de toelichting om een goed inzicht te geven zakelijk zijn. Wij kunnen slechts de grote lijnen weergeven. In details treden kan en mag in een kleine gemeenschap als Moergestel niet, omdat de kans bestaat dat voorbeelden of beschreven situa ties direkt naar individuele personen worden ver taald. Dit moet te allen tijde worden voorkomen. In de kontakten met kliënten streven wij een per soonlijke benadering na. Door de hoeveelheid kliënten en de administratieve voorschriften wordt ook een efficiënte werkwijze verlangd. Wij probe ren de balans tussen de beide uitgangspunten in evenwicht te houden. U moet zich hierbij echter wel realiseren dat wij gebonden zijn aan regels van de hogere overheid. Als uitvoerders worden wij regelmatig gekonfron teerd met het feit dat niet alle aanvragen om finan ciële ondersteuning kunnen worden gehonoreerd. Precieze cijfers van afwijzingen kunnen wij niet geven, omdat een aantal hulpvragen niet wordt omgezet in officiële aanvragen. In eerste instantie verzoeken kliënteel meestal om informatie naar de hulpverleningsmogelijkheden. Als deze aan de hand van de verkregen voorlich ting tot de konklusie komen dat hulpverlening niet mogelijk is, dan wordt in vele gevallen geen aan vraag ingediend. In sommmige gevallen acht ons Kollege hulpver lening noodzakelijk, maar staan de betreffende voorschriften dit niet toe. Wij moeten hierbij opmerken dat individualise rend altijd naar mogelijkheden wordt gezocht. Soms lukt financiële hulpverlening binnen de so ciale zekerheidsregels echter niet. Het door deP.G.B. voorgesteld en door de S.P.M. gevraagde steunfonds zou de nodige uitkomst kunnen bieden. Inmiddels hebben wij de nodige informatie opgevraagd bij en ontvangen van ande re gemeenten. In het éerste kwartaal van 1988 zul len wij u een voorstel doen met betrekking tot het al dan niet instellen van een steunfonds en de hier omtrent nader te stellen regels. Wel wijzen wij u er nu reeds op dat de financiële hulp uit dit fonds geen kategoriale inkomensaan- vulling mag zijn, omdat dit het rijksinkomensbe- leid zou doorkruisen. Wel kan in individuele ge vallen en voor bijzondere situaties hulp worden verstrekt. Bij de behandeling van de begroting voor 1987 deelden wij u reeds mede dat de mogelijkheden voor de aansluiting bij de Kredietbank Midden- Langstraat te Waalwijk zouden worden onder zocht. Bij deze instelling is onlangs de diskussie over de uitbreiding van het werkgebied afgerond en enige dagen geleden hebben wij de toezegging ontvangen dat de gemeente Moergestel kan toetre den. De aansluitkosten worden op jaarbasis geraamd op 2.500,—. Wij zijn voornemens dit onderwerp in de vergadering van 2 december asaan de orde te stellen in de kommissie Algmene Beleidszaken en zullen u zo spoedig mogelijk daarna een voorstel voorleggen. Werkgelegenheid Het vinden van arbeidsplaatsen voor de werklozen in onze gemeente heeft onze voortdurende aan dacht. Rekening houdend met de individuele ver langens hierover worden waar mogelijk uitke ringsgerechtigden ingeschoven. Periodiek vindt hierover overleg plaats tussen de portefeuillehouder en de afdeling. Het opzetten van lokale projekten en het regionaal samenwerken, enerzijds om banen te vinden of te kreëren en anderzijds om de werklozen arbeidser varing te laten opdoen en om zich te kunnen scho len, wordt door verschillende frakties on dersteund. Dit onderwerp zal onze voortdurende aandacht blijven behouden en waar mogelijk zul len de aktiviteiten worden uitgebreid. Flankerend ouderenbeleid In de meerjarenbegroting hebben wij vooralsnog eenmalig meegenomen een bedrag van 11.400,— voor warme maaltijdvoorziening voor bejaarden. De van de provincie te ontvangen bijdrage in het flankerend ouderenbeleid, welke niet is geraamd, is inmiddels voorlopig bekend en zal plm. 6.300, bedragen. De Minister heeft, na het opstellen van onze be groting, in het kader van de bezuinigingsronde ook weer kortingen op het sociaal cultureel werk aangekondigd. In de begroting 1988 is uitgegaan van een bijdrage van 17.500,—, terwijl deze, wanneer de korting onverkort doorgaat, uitkomt op plm. 11.000,—. Zodra over beide zaken definitieve bedragen be kend zijn, zullen wij u voorstellen de begroting in verband hiermede te wijzigen. Sport Sportzaal Voor wat betreft het meerjarenplan voor groot on derhoud van gemeentelijke eigendommen, waar onder sportzaal de Vonder, verwijzen wij naar de rapportage van architekt v.d. Schoot, welke in middels is ontvangen en op korte termijn aan de betreffende kommissie zal worden voorgelegd. Ook de investeringsplanning komt een bedrag van 300.000,— voor ten behoeve van de vernieu wing van het dak van de sportzaal de Vonder. Een onderzoek of hiermede tegelijkertijd de uitbrei ding van de sportzaal naar een sporthal kan wor den gerealiseerd zijn wijgelet op het eerder inge nomen raadsstandpunt terzake, niet voornemens in te stellen. Een reservefonds voor de uitbreiding van de Von der behoeft er naar onze mening dan ook niet te ko men. Sportnotitie Diverse zaken, welke nu worden aangehaald door de diverse frakties zijn in de sportnotitie opgeno men en zullen via de betreffende kommissies aan de orde worden gesteld. In een later stadium zullen o.a. beslissingen moe ten worden genomen met betrekking tot aanpas sing tarieven teneinde daarmee een jarenlange on derlinge discrepantie weg te werken, aanpassing subsidieverordening in het licht van gewijzigde voorstellen aangaande jeugdkontributie en trai ning en kadervorming, privatisering en andere za ken, waarvoor een financiële onderbouwing nood zakelijk is. Wat betreft de plannen van M.T. V. (tennis), zijn wij van mening, dat, gezien de kostenaspekten en gezien de voortgang van sportaktiviteiten realise ring ineens dient te geschieden. Op 23 september jl. heeft ons Kollege met een bestuursafvaardiging van M.T.V. overleg gevoerd, waarbij het uit gangspunt ons Kollege is geweest van om voor wat betreft de eerste fase te komen tot een voortgang van het daadwerkelijk aktief kunnen sporten, zo dat daarmee gekozen is voor rekonstruktie van de banen voor 1 april 1988. In de realisering van de accommodatie ziet ons Kollege dan verder geen taak voor de gemeente. M.T.V. heeft echter duidelijk aangevoerd, dat de totstandkoming van het paviljoen noodzakelijker wijs in samenhang dient te geschieden met de rea lisering van de rekonstruktie van de banen. Ten aanzien van de privatisering onderhoud ba nen is de datum van 1 januari 1989 genoemd. Enkele fracties zetten vraagtekens bij het ’om niet’ overgedragen op het tijdstip van daadwerkelijke privatisering. Uiteraard heeft dit onderdeel ook punt van discus sie uitgemaakt binnen ons Kollege alvorens wij de onderhandelingen met de tennisclub zijn aan gegaan. De nu geplande investeringen ad 206.000,— zijn ongeacht of er wel of niet geprivatiseerd wordt noodzakelijk. De daarmede verband houdende kapitaallast bedraagt 26.093,—. De gebouwelijke accommodatie dient dringend itiatiefgroep zullen wij echter nauwlettend volgen. Wij zijn steeds bereid tot overleg. Een eventuele oprichting van een openbare basis school vindt verder eerst plaats in 1989. Voor het komende jaar zijn daarom geen financiële gevol gen te verwachten. Wel merken wij op dat een eventuele openbare school extra kosten voor de gemeente met zich meebrengt, met name personele kosten. Een en ander is dus niet budgettair neutraal voor de ge meente. Schoolbegeleiding De Schoolbegeleidingsdienst Tilburg stelt elk jaar een meerjarenraming op. Er zijn, voor zover ons bekend, geen problemen tussen deze dienst en de Moergestelse basisscho len. Leerlingenvervoer De regeling Leerlingenvervoer is gepubliceerd in Moergestel Nieuws d.d. 15 juli 1987. Verder is te allen tijde informatie over deze rege ling te verkrijgen zowel bij de gemeente als de scholen. Naar onze mening is hier sprake van vol doende voorlichting. Wijkindeling Het schoolbestuur heeft de wijken ingedeeld (zgn. voedingsgebieden), om daarmee een evenwichtige opbouw te bereiken van de 3 basisscholen. Een en ander is een verantwoordelijkheid van het school bestuur. Leerlingenregistratie Zoals wettelijk verplicht houdt de gemeente een leerplichtadministratie bij. Het voeren van een leerlingenregistratie is een aan gelegenheid van het schoolbestuur. Ons is niet duidelijk welke achterliggende gedachte aan de ze vraag ten grondslag ligt. Gevel Graaf van Ursel school In de raadsvergadering van 30 oktober 1987 heb ben wij u reeds een voorstel voorgelegd om mede werking te verlenen aan het herstel van deze gevel. Wanneer overeenkomstig ons voorstel tot algehele privatisering in 1989 wordt overgegaan blijven al leen de kapitaallasten van het huidige complex en van de renovatie in 1988, oftewel 41.153,— 15.060 26.093,—ten onze laste. Hierbij dient te worden aangetekend, dat de per soneelskosten ad plm. 20.000,— buiten be schouwing zijn gebleven, daar deze, alhoewel vrij komend op de subfunctie ’tennispark’, geen bud gettaire gevolgen hebben, daar het personeel als dan ten behoeve van andere subfuncties zal wor den ingezet. Duidelijk moge zijn dat ook hierbij een relatie ge legd kan worden met onze beantwoording ten aan zien van de arbeidsplaats van gemeentewerken. Privatisering heeft dan ook, zeker wanneer wij de personeelskosten daarbij betrekken, financiële voordelen. Het vorenstaande overwegende hebben wij ge meend het voorstel te moeten doen, zoals wij dat op bladzijde 27 van de aanbiedingsnota hebben verwoord. Een voorstel waarmede, zowel M.T.V. Stokeind als de gemeente Moergestel, is gediend. Hierbij niet alleen aansluitend bij de wens van M.T.V. hebben wij ons eveneens uitgesproken ten aanzien van het verlangen van Audacia met be trekking tot privatisering van de kantine. Het ligt in de rede, dat ten aanzien van gebruik van de kan tine goede voorwaarden en regels opgesteld dienen te worden teneinde te voorkomen, dat konkurren- tie-vervalsend gewerkt wordt naar bestaande plaatselijke horeca. Overigens staan daarvoor richtlijnen van de landelijke overheid op stapel. Bibliotheek Verbouwing Een voorlopige financiële afrekening van de ver bouwing is opgesteld en besproken in de kommis sie voor bibliotheekzakend.d. 8oktober 1987. Het totale minderwerk zal ongeveer 50.000,— be dragen. Er resteren nog enkele kleinere zaken, waarna in december de eindafrekening kan worden op gesteld. Hieromtrent zullen wij u alsdan op de hoogte stellen. Gegevens leden In verband met administratieve problemen bij de P.B.C. is het voor de bibliotheek pas eind dit jaar mogelijk een computeruitdraai te laten maken met alle gegevens over de (nieuwe) leden. In de kommissie bibliotheekzaken zullen wij de ze nadere gegevens alsdan verstrekken. Stichting Dit jaar zullen wij een start maken met de omvor ming van de beheerskommissie tot een stichting. Naar ons oordeel zal dit geen gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de bibliotheek voor alle bevolkingsgroepen. Reserve-uitbreiding boekenbestand Wij bekijken momenteel hoe groot een reserve van een bibliotheek normaliter mag zijn. Daarna kan een eventuele snellere uitbreiding van het boeken bestand nader besproken worden. In december 1987 komen deze zaken aan de orde in de kommis sies voor bibliotheekzaken. Sloop De opdracht tot sloop is verstrekt. Op korte termijn zal daadwerkelijk tot sloop wor den overgegaan. Leeszaal Via publikaties e.d. zal meer aandacht worden ge schonken aan het bestaan van de leeszaal. Overigens merken wij op dat de resultaten tot nu toe, niet wezenlijk verschillen met die van omlig gende gemeenten. Nieuwbouw verenigingen Onderzoek plaats nieuwbouw Wij hebben geen toezegging gedaan voor een on derzoek naar een multi-funktioneel gebouw bij de sportzaal. Op basis van de nu bekende gegevens over een nieuwe huisvesting in de Maria-kleuterschool, aan de Bosstraat of aan de sportzaal gaat onze voorkeur uit naar een nieuwbouw aan de Bosstraat. Voor on ze argumentatie verwijzen wij naar de ’notitie nieuwbouw Verenigingen’. Nadat uw raad hierover een beslissing heeft geno men, zullen wij u een kompleet uitgewerkt plan voorleggen met o.a. het gebruik, huur etc. van dit nieuwe gebouw. Volksgezondheid Beheersplannen huisartsen Begin 1987 is het beheersplan huisartsen aan de ge meenten binnen het samenwerkingsverband aan geboden. Wij hebben evenals de overige gemeenten dit plan reeds goedgekeurd. Huisvuil Scheiding van huisvuil aan de bron is uit het oog punt van milieu een goede zaak. Binnen het S.M.B. wordt aan onderzoeken in deze zin ge werkt Resultaten hiervan wensen wij af te wach ten. Een proef om huisvuil 1 x per 14 dagen op te ha len is niet mogelijk daar de A. S. W. ons verplicht om minimaal 1 x per week bij elk perceel huisvuil op te halen. Milieu Wij bestrijden ten stelligste dat wij geen aandacht aan het milieubeleid zouden schenken. Hierbij wijzen wij o.a. u op het in 1987 in regionaal ver band opgestelde irulieu-aktieplan. Op basis hier van wordt eenmaal per kwartaal met een zgn. ’milieu-vliegtuigje’ een rondvlucht gemaakt ter signalering van aantastingen van het milieu, het geen dan kan leiden tot het nemen van de geëigen de maatregelen. In regionaal verband zijn hiervan al enkele voorbeelden bekend. Wij vinden dat middels voorlichting de burgers er op attent moeten worden gemaakt dat het klein chemisch afval een andere wijze van aanpak heeft vervangen te worden. De daarmede gepaard gaan de investering bedraagt 260.000,— en de jaar lijkse extra last voor de gemeente zou 26.000,— bedragen. De huidige huur van het complex is reeds geba seerd op de aanwezigheid van een vol waardige ac commodatie, zodat aanpassing daarvan in de nieu we situatie niet rechtvaardig zou zijn. In die situatie zou het tennisgebeuren de navolgen de last met zich mede brengen: - jaarlijkse materiaalkosten4.700,— - kapitaallasten huidige complex 15.060,— - renovatie 198826.093,— - gebouwen 198826.000,— -huuropbrengst-/-28.000,— Totale last voor gemeente43.853,—

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 11