Beantwoording
Algemene Beschouwingen
Begroting 1988
Hoofdfunctie 6
Hoofdfunctie 5
Hoofdfunctie 7
10
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987
PAGINA 11
■S
v
a
a
t
t
t
r
T-
m
le
n
et
ie
Gezondheidstoestand bomenbestand
Wij zullen ons nader beraden over de wijze waar
op een onderzoek ingesteld kan worden naar de ge
zondheidstoestand van het gemeentelijk bomen
bestand.
ig-
en
it
d-
n-
P,
f-
re
•n-
it-
n,
re
fe-
n-
e-
Molen
Door de aankoop van de molen heeft de gemeen
te de zorg over dit objekt op zich genomen. Bij de
verwerving was de slechte toestand van dit bouw
werk bekend. Door het gemeentebestuur en de
Rijksdienst voor de Monumentenzorg werd inder
tijd gekozen voor het zolang mogelijk behouden
van de molen in de oude staat.
Recent is echter gebleken dat een groot aantal bal
ken door de hoge ouderdom zodanig is versleten
dat binnen niet al te lange termijn een restauratie
noodzakelijk is. Nadat het herstel is uitgevoerd,
zal, als het jaarlijks onderhoud regelmatig wordt
uitgevoerd, de molen een geruim aantal jaren van
grote kosten verschoond blijven.
Recent is het onderzoeksrapport (gemeente-eigen-
dommen) van architekt C. v.d. Schoot ontvangen.
De bevindingen zullen worden verwerkt in een no
ta, waaraan momenteel de laatste hand wordt ge
legd. Hierin worden de noodzakelijke restauratie
werkzaamheden beschreven en wordt een plan
ning met kostenraming gegeven van het toekom
stige periodieke onderhoud.
Zodra de nota gereed is zal in overleg worden ge
treden met de provincie en de Rijksdienst voor de
monumentenzorg om een zo gunstig mogelijke
subsidiëring te verkrijgen voor de restauratie. Als
uit het overleg blijkt dat een wijziging in de be
heersvorm van de molen binnen de budgetreser
vering voor monumentenrestauratie een hogere
subsidie kan opleveren, dan zullen wij u op dit
punt zeker voorstellen doen toekomen.
Wij zeggen u thans toe dat u in het eerste kwartaal
van 1988 onze definitieve plannen met betrekking
tot de molen zullen worden voorgelegd.
Toekomst Maria-school
De verenigingen hebben laten weten geen belang
stelling voor een tijdelijk gebruik van de voorma
lige Maria-kleuterschool te hebben.
Gelet ook op de toestand van het gebouw (achter
stallig onderhoud, leegstand etc.) is het niet wen
selijk dit gebouw tijdelijk in gebruik te geven.
Onze voorkeur gaat daarom uit naar sloop van dit
gebouw.
Sociale voorzieningen
Met betrekking tot dit onderdeel van de nota van
aanbieding zijn door enkele frakties opmerkingen
gemaakt. Als reaktie hierop delen wij u mede dat
wij zijn uitgegaan van de huidige situatie en regel
geving. Zoals u weet wordt door de rijksoverheid
een aktief bezuinigingsbeleid gevoerd en hieraan
ontkomt jammer genoeg het sociale zekerheids
stelsel niet.
In de voorbije periode heeft dit beleid een ver
schuiving van lasten te weeg gebracht naar de bur
gers en ook naar de gemeenten. Het eind van de
ze operatie is naar ons gevoel nog niet in zicht. Nog
regelmatig zullen we worden gekonfronteerd met
wijzigingen in het sociale zekerheidsstelsel.
Zoals u bekend is wordt thans op landelijk nivo ge-
diskussieerd over de herziening van de ziekte
kostenverzekering. Dit zal zeer waarschijnlijk een
lastenverzwaring voor de burgers met zich mee
brengen. Een aantal zal bij de gemeenten aanklop
pen met het verzoek om financiële bijstand, wat
uiteraard weer zal doorwerken in de gemeentelij -
ke financiën.
De plannen van de rijksoverheid zijn echter nog
niet zodanig konkreet dat deze begroting kunnen
worden verwerkt.
Wij hebben er de voorkeur aan gegeven om uit te
gaan van de huidige situatie indien door maatre
gelen van hogerhand ingrijpende wijzigingen
plaatsvinden, welke aanpassing vergen, dan zul
len wij u hiervan tijdig in kennis stellen.
Door de fraktie Denissen werd opgemerkt dat de
toelichting karig en zakelijk is. Naar onze mening
moet de toelichting om een goed inzicht te geven
zakelijk zijn. Wij kunnen slechts de grote lijnen
weergeven. In details treden kan en mag in een
kleine gemeenschap als Moergestel niet, omdat de
kans bestaat dat voorbeelden of beschreven situa
ties direkt naar individuele personen worden ver
taald. Dit moet te allen tijde worden voorkomen.
In de kontakten met kliënten streven wij een per
soonlijke benadering na. Door de hoeveelheid
kliënten en de administratieve voorschriften wordt
ook een efficiënte werkwijze verlangd. Wij probe
ren de balans tussen de beide uitgangspunten in
evenwicht te houden. U moet zich hierbij echter
wel realiseren dat wij gebonden zijn aan regels van
de hogere overheid.
Als uitvoerders worden wij regelmatig gekonfron
teerd met het feit dat niet alle aanvragen om finan
ciële ondersteuning kunnen worden gehonoreerd.
Precieze cijfers van afwijzingen kunnen wij niet
geven, omdat een aantal hulpvragen niet wordt
omgezet in officiële aanvragen.
In eerste instantie verzoeken kliënteel meestal om
informatie naar de hulpverleningsmogelijkheden.
Als deze aan de hand van de verkregen voorlich
ting tot de konklusie komen dat hulpverlening niet
mogelijk is, dan wordt in vele gevallen geen aan
vraag ingediend.
In sommmige gevallen acht ons Kollege hulpver
lening noodzakelijk, maar staan de betreffende
voorschriften dit niet toe.
Wij moeten hierbij opmerken dat individualise
rend altijd naar mogelijkheden wordt gezocht.
Soms lukt financiële hulpverlening binnen de so
ciale zekerheidsregels echter niet.
Het door deP.G.B. voorgesteld en door de S.P.M.
gevraagde steunfonds zou de nodige uitkomst
kunnen bieden. Inmiddels hebben wij de nodige
informatie opgevraagd bij en ontvangen van ande
re gemeenten. In het éerste kwartaal van 1988 zul
len wij u een voorstel doen met betrekking tot het
al dan niet instellen van een steunfonds en de hier
omtrent nader te stellen regels.
Wel wijzen wij u er nu reeds op dat de financiële
hulp uit dit fonds geen kategoriale inkomensaan-
vulling mag zijn, omdat dit het rijksinkomensbe-
leid zou doorkruisen. Wel kan in individuele ge
vallen en voor bijzondere situaties hulp worden
verstrekt.
Bij de behandeling van de begroting voor 1987
deelden wij u reeds mede dat de mogelijkheden
voor de aansluiting bij de Kredietbank Midden-
Langstraat te Waalwijk zouden worden onder
zocht. Bij deze instelling is onlangs de diskussie
over de uitbreiding van het werkgebied afgerond
en enige dagen geleden hebben wij de toezegging
ontvangen dat de gemeente Moergestel kan toetre
den.
De aansluitkosten worden op jaarbasis geraamd op
2.500,—. Wij zijn voornemens dit onderwerp in
de vergadering van 2 december asaan de orde te
stellen in de kommissie Algmene Beleidszaken en
zullen u zo spoedig mogelijk daarna een voorstel
voorleggen.
Werkgelegenheid
Het vinden van arbeidsplaatsen voor de werklozen
in onze gemeente heeft onze voortdurende aan
dacht. Rekening houdend met de individuele ver
langens hierover worden waar mogelijk uitke
ringsgerechtigden ingeschoven.
Periodiek vindt hierover overleg plaats tussen de
portefeuillehouder en de afdeling.
Het opzetten van lokale projekten en het regionaal
samenwerken, enerzijds om banen te vinden of te
kreëren en anderzijds om de werklozen arbeidser
varing te laten opdoen en om zich te kunnen scho
len, wordt door verschillende frakties on
dersteund. Dit onderwerp zal onze voortdurende
aandacht blijven behouden en waar mogelijk zul
len de aktiviteiten worden uitgebreid.
Flankerend ouderenbeleid
In de meerjarenbegroting hebben wij vooralsnog
eenmalig meegenomen een bedrag van 11.400,—
voor warme maaltijdvoorziening voor bejaarden.
De van de provincie te ontvangen bijdrage in het
flankerend ouderenbeleid, welke niet is geraamd,
is inmiddels voorlopig bekend en zal plm. 6.300,
bedragen.
De Minister heeft, na het opstellen van onze be
groting, in het kader van de bezuinigingsronde
ook weer kortingen op het sociaal cultureel werk
aangekondigd. In de begroting 1988 is uitgegaan
van een bijdrage van 17.500,—, terwijl deze,
wanneer de korting onverkort doorgaat, uitkomt
op plm. 11.000,—.
Zodra over beide zaken definitieve bedragen be
kend zijn, zullen wij u voorstellen de begroting in
verband hiermede te wijzigen.
Sport
Sportzaal
Voor wat betreft het meerjarenplan voor groot on
derhoud van gemeentelijke eigendommen, waar
onder sportzaal de Vonder, verwijzen wij naar de
rapportage van architekt v.d. Schoot, welke in
middels is ontvangen en op korte termijn aan de
betreffende kommissie zal worden voorgelegd.
Ook de investeringsplanning komt een bedrag van
300.000,— voor ten behoeve van de vernieu
wing van het dak van de sportzaal de Vonder. Een
onderzoek of hiermede tegelijkertijd de uitbrei
ding van de sportzaal naar een sporthal kan wor
den gerealiseerd zijn wijgelet op het eerder inge
nomen raadsstandpunt terzake, niet voornemens
in te stellen.
Een reservefonds voor de uitbreiding van de Von
der behoeft er naar onze mening dan ook niet te ko
men.
Sportnotitie
Diverse zaken, welke nu worden aangehaald door
de diverse frakties zijn in de sportnotitie opgeno
men en zullen via de betreffende kommissies aan
de orde worden gesteld.
In een later stadium zullen o.a. beslissingen moe
ten worden genomen met betrekking tot aanpas
sing tarieven teneinde daarmee een jarenlange on
derlinge discrepantie weg te werken, aanpassing
subsidieverordening in het licht van gewijzigde
voorstellen aangaande jeugdkontributie en trai
ning en kadervorming, privatisering en andere za
ken, waarvoor een financiële onderbouwing nood
zakelijk is.
Wat betreft de plannen van M.T. V. (tennis), zijn
wij van mening, dat, gezien de kostenaspekten en
gezien de voortgang van sportaktiviteiten realise
ring ineens dient te geschieden. Op 23 september
jl. heeft ons Kollege met een bestuursafvaardiging
van M.T.V. overleg gevoerd, waarbij het uit
gangspunt ons Kollege is geweest van om voor wat
betreft de eerste fase te komen tot een voortgang
van het daadwerkelijk aktief kunnen sporten, zo
dat daarmee gekozen is voor rekonstruktie van de
banen voor 1 april 1988. In de realisering van de
accommodatie ziet ons Kollege dan verder geen
taak voor de gemeente.
M.T.V. heeft echter duidelijk aangevoerd, dat de
totstandkoming van het paviljoen noodzakelijker
wijs in samenhang dient te geschieden met de rea
lisering van de rekonstruktie van de banen.
Ten aanzien van de privatisering onderhoud ba
nen is de datum van 1 januari 1989 genoemd.
Enkele fracties zetten vraagtekens bij het ’om niet’
overgedragen op het tijdstip van daadwerkelijke
privatisering.
Uiteraard heeft dit onderdeel ook punt van discus
sie uitgemaakt binnen ons Kollege alvorens wij de
onderhandelingen met de tennisclub zijn aan
gegaan.
De nu geplande investeringen ad 206.000,—
zijn ongeacht of er wel of niet geprivatiseerd wordt
noodzakelijk. De daarmede verband houdende
kapitaallast bedraagt 26.093,—.
De gebouwelijke accommodatie dient dringend
itiatiefgroep zullen wij echter nauwlettend volgen.
Wij zijn steeds bereid tot overleg.
Een eventuele oprichting van een openbare basis
school vindt verder eerst plaats in 1989. Voor het
komende jaar zijn daarom geen financiële gevol
gen te verwachten.
Wel merken wij op dat een eventuele openbare
school extra kosten voor de gemeente met zich
meebrengt, met name personele kosten. Een en
ander is dus niet budgettair neutraal voor de ge
meente.
Schoolbegeleiding
De Schoolbegeleidingsdienst Tilburg stelt elk jaar
een meerjarenraming op.
Er zijn, voor zover ons bekend, geen problemen
tussen deze dienst en de Moergestelse basisscho
len.
Leerlingenvervoer
De regeling Leerlingenvervoer is gepubliceerd in
Moergestel Nieuws d.d. 15 juli 1987.
Verder is te allen tijde informatie over deze rege
ling te verkrijgen zowel bij de gemeente als de
scholen. Naar onze mening is hier sprake van vol
doende voorlichting.
Wijkindeling
Het schoolbestuur heeft de wijken ingedeeld (zgn.
voedingsgebieden), om daarmee een evenwichtige
opbouw te bereiken van de 3 basisscholen. Een en
ander is een verantwoordelijkheid van het school
bestuur.
Leerlingenregistratie
Zoals wettelijk verplicht houdt de gemeente een
leerplichtadministratie bij.
Het voeren van een leerlingenregistratie is een aan
gelegenheid van het schoolbestuur. Ons is niet
duidelijk welke achterliggende gedachte aan de
ze vraag ten grondslag ligt.
Gevel Graaf van Ursel school
In de raadsvergadering van 30 oktober 1987 heb
ben wij u reeds een voorstel voorgelegd om mede
werking te verlenen aan het herstel van deze gevel.
Wanneer overeenkomstig ons voorstel tot algehele
privatisering in 1989 wordt overgegaan blijven al
leen de kapitaallasten van het huidige complex en
van de renovatie in 1988, oftewel 41.153,—
15.060 26.093,—ten onze laste.
Hierbij dient te worden aangetekend, dat de per
soneelskosten ad plm. 20.000,— buiten be
schouwing zijn gebleven, daar deze, alhoewel vrij
komend op de subfunctie ’tennispark’, geen bud
gettaire gevolgen hebben, daar het personeel als
dan ten behoeve van andere subfuncties zal wor
den ingezet.
Duidelijk moge zijn dat ook hierbij een relatie ge
legd kan worden met onze beantwoording ten aan
zien van de arbeidsplaats van gemeentewerken.
Privatisering heeft dan ook, zeker wanneer wij de
personeelskosten daarbij betrekken, financiële
voordelen.
Het vorenstaande overwegende hebben wij ge
meend het voorstel te moeten doen, zoals wij dat
op bladzijde 27 van de aanbiedingsnota hebben
verwoord. Een voorstel waarmede, zowel M.T.V.
Stokeind als de gemeente Moergestel, is gediend.
Hierbij niet alleen aansluitend bij de wens van
M.T.V. hebben wij ons eveneens uitgesproken ten
aanzien van het verlangen van Audacia met be
trekking tot privatisering van de kantine. Het ligt
in de rede, dat ten aanzien van gebruik van de kan
tine goede voorwaarden en regels opgesteld dienen
te worden teneinde te voorkomen, dat konkurren-
tie-vervalsend gewerkt wordt naar bestaande
plaatselijke horeca. Overigens staan daarvoor
richtlijnen van de landelijke overheid op stapel.
Bibliotheek
Verbouwing
Een voorlopige financiële afrekening van de ver
bouwing is opgesteld en besproken in de kommis
sie voor bibliotheekzakend.d. 8oktober 1987. Het
totale minderwerk zal ongeveer 50.000,— be
dragen.
Er resteren nog enkele kleinere zaken, waarna in
december de eindafrekening kan worden op
gesteld. Hieromtrent zullen wij u alsdan op de
hoogte stellen.
Gegevens leden
In verband met administratieve problemen bij de
P.B.C. is het voor de bibliotheek pas eind dit jaar
mogelijk een computeruitdraai te laten maken met
alle gegevens over de (nieuwe) leden.
In de kommissie bibliotheekzaken zullen wij de
ze nadere gegevens alsdan verstrekken.
Stichting
Dit jaar zullen wij een start maken met de omvor
ming van de beheerskommissie tot een stichting.
Naar ons oordeel zal dit geen gevolgen hebben
voor de toegankelijkheid van de bibliotheek voor
alle bevolkingsgroepen.
Reserve-uitbreiding boekenbestand
Wij bekijken momenteel hoe groot een reserve van
een bibliotheek normaliter mag zijn. Daarna kan
een eventuele snellere uitbreiding van het boeken
bestand nader besproken worden. In december
1987 komen deze zaken aan de orde in de kommis
sies voor bibliotheekzaken.
Sloop
De opdracht tot sloop is verstrekt.
Op korte termijn zal daadwerkelijk tot sloop wor
den overgegaan.
Leeszaal
Via publikaties e.d. zal meer aandacht worden ge
schonken aan het bestaan van de leeszaal.
Overigens merken wij op dat de resultaten tot nu
toe, niet wezenlijk verschillen met die van omlig
gende gemeenten.
Nieuwbouw verenigingen
Onderzoek plaats nieuwbouw
Wij hebben geen toezegging gedaan voor een on
derzoek naar een multi-funktioneel gebouw bij de
sportzaal.
Op basis van de nu bekende gegevens over een
nieuwe huisvesting in de Maria-kleuterschool, aan
de Bosstraat of aan de sportzaal gaat onze voorkeur
uit naar een nieuwbouw aan de Bosstraat. Voor on
ze argumentatie verwijzen wij naar de ’notitie
nieuwbouw Verenigingen’.
Nadat uw raad hierover een beslissing heeft geno
men, zullen wij u een kompleet uitgewerkt plan
voorleggen met o.a. het gebruik, huur etc. van dit
nieuwe gebouw.
Volksgezondheid
Beheersplannen huisartsen
Begin 1987 is het beheersplan huisartsen aan de ge
meenten binnen het samenwerkingsverband aan
geboden.
Wij hebben evenals de overige gemeenten dit plan
reeds goedgekeurd.
Huisvuil
Scheiding van huisvuil aan de bron is uit het oog
punt van milieu een goede zaak. Binnen het
S.M.B. wordt aan onderzoeken in deze zin ge
werkt Resultaten hiervan wensen wij af te wach
ten.
Een proef om huisvuil 1 x per 14 dagen op te ha
len is niet mogelijk daar de A. S. W. ons verplicht
om minimaal 1 x per week bij elk perceel huisvuil
op te halen.
Milieu
Wij bestrijden ten stelligste dat wij geen aandacht
aan het milieubeleid zouden schenken. Hierbij
wijzen wij o.a. u op het in 1987 in regionaal ver
band opgestelde irulieu-aktieplan. Op basis hier
van wordt eenmaal per kwartaal met een zgn.
’milieu-vliegtuigje’ een rondvlucht gemaakt ter
signalering van aantastingen van het milieu, het
geen dan kan leiden tot het nemen van de geëigen
de maatregelen. In regionaal verband zijn hiervan
al enkele voorbeelden bekend.
Wij vinden dat middels voorlichting de burgers er
op attent moeten worden gemaakt dat het klein
chemisch afval een andere wijze van aanpak heeft
vervangen te worden. De daarmede gepaard gaan
de investering bedraagt 260.000,— en de jaar
lijkse extra last voor de gemeente zou 26.000,—
bedragen.
De huidige huur van het complex is reeds geba
seerd op de aanwezigheid van een vol waardige ac
commodatie, zodat aanpassing daarvan in de nieu
we situatie niet rechtvaardig zou zijn.
In die situatie zou het tennisgebeuren de navolgen
de last met zich mede brengen:
- jaarlijkse materiaalkosten4.700,—
- kapitaallasten huidige complex 15.060,—
- renovatie 198826.093,—
- gebouwen 198826.000,—
-huuropbrengst-/-28.000,—
Totale last voor gemeente43.853,—