Beantwoording
Algemene Beschouwingen
Begroting 1988
Bijgaand treft u onze beantwoording aan op de door u aan ons
aangeboden algemene beschouwingen met betrekking tot de begroting
1988 van de Algemene Dienst en het Woningbedrijf.
Hoofdfunctie 4
Hoofdfunctie 3
Algemeen
Hoofdfunctie 0
Hoofdfunctie 1
Gemeenschappelijke regelingen
Hoof
Hoofdfunctie 2
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987
PAGINA 10
MOE
Aan de leden van de raad.
30 oktober 1987
rieën biedt naar ons oordeel voldoende inzicht in
de diverse onderdelen.
Onderwijs
Openbaar onderwijs
Ingevolge art. 54 van de Wet op het Basisonder
wijs dient een gemeente een verzoek om een open
bare school te stichten in het plan voor nieuwe
scholen op te nemen als voldaan wordt aan een
aantal normen en voorwaarden.
Een van de nonnen is dat tenminste 50 leerlingen
de school bezoeken en er binnen een afstand van
5 km geen openbare school aanwezig is. De af
stand wordt hierbij gerekend van school tot
school.
Gelet op deze normen en het feit dat volgens onze
informatie ouders van ongeveer 15 kinderen mo
menteel bereid zijn hun kind op een openbare
school te plaatsen, leek het ons voorbarig hiervan
melding te maken. De ontwikkelingen van de in-
itiatiefgi
Wij zijn
Een eve
school v
komenc
gen te v
Wel me
school
meebre
I ander is
meente
Schooli
De Sch<
een met
Er zijn,
tussen c
len.
I Leerlin
Centrale antenne
De informatie, welke wij u in de aanbiedingsbrief,
ten aanzien van de centrale antenne hebben gege
ven, had naar de mening van diverse fracties uit
voeriger mogen c.q. dienen te zijn.
Bij het opstellen van de aanbiedingsnota was het
eindadvies aan de kommissie voor financiën en be
lastingen van de daartoe ingestelde werkgroep nog
niet afgerond, daar dit wachtte op de eindrappor
tage van Intercai, zijnde de externe deskundige.
Deze eindrapportage was mede afhankelijk van de
onderhandelingen welke werden gevoerd met de
andere betrokken gemeenten: Oisterwijk, Haaren
en Tilburg.
In dat stadium achtten wij het niet juist nader in
te gaan op de diverse aspecten met betrekking tot
de ontwikkeling van de centrale antenne.
In de aanbiedingsnota hebben wij melding ge
maakt van een aanzienlijke stijging van het tarief.
Dit element is eruit gelicht teneinde, in relatie met
onze voorstellen tot verhoging van de gemeente
lijke belastingen, een zo totaal mogelijk beeld van
de mogelijke lastenverzwaring van onze ingezete
nen aan te geven.
De eindrapportage van de werkgroep staat geagen
deerd voor de vergadering van de kommissie fi
nanciën van 10 november 1987.
passing van dit bedrag tot uw raad wenden.
Voor wat betreft de watergangen wijzen wij erop,
dat de gemeente door het Waterschap aan dezelf
de plichten wordt onderworpen als particuliere
eigenaren.
De molgoten langs de Broekzijde zijn door ons niet
meer als zodanig genoemd, omdat deze materie
een eenheid vormt met de door u ter diskussie ge
brachte graskeien langs asfaltwegen.
In uitvoeringsvorm zijn deze namelijk nagenoeg
gelijk.
Openbare verlichting
De openbare verlichting binnen de bebouwde
kom is in 1985 door de PNEM geheel herzien en
omgebouwd.
Bij raadsbesluit van 31-8-84 heeft u middels het
beschikbaarstellen van het benodigde krediet uw
instemming met dit verlichtingsplan betuigd.
Wij zien geen aanleiding hieromtrent een nieuw
onderzoek in te doen stellen.
Verkeer
Bij het aanleggen van de Akkerweg (T-31) is na
overleg met de verkeerskundige van de Rijkspo
litie besloten geen landbouwverkeer op deze weg
toe te laten.
Aangezien naar ons oordeel bij het toelaten van
landbouwverkeer op deze weg de verkeersonvei
ligheid zal toenemen zien wij geen aanleiding dit
besluit te herzien.
Gezien hieromtrent uitgebrachte adviezen zien wij
ook geen aanleiding ons besluit met betrekking tot
de Tilburgseweg en De Stappert/Oirschotseweg
te herzien.
Ten aanzien van ’t Stokske menen wijdat door de
reconstructie van de kruising een zodanige verbe
tering in de verkeerssituatie is opgetreden, dat
geen verdere maatregelen behoeven te worden ge
troffen.
Voor wat betreft Oistelvoortjes zullen wij in het
kader van het beplantingsplan aandacht schenken
aan de gevraagde visuele versmalling.
meenschappelijke regelingen vooraf wordt mede
gedeeld welk bedrag maximaal per inwoner be
schikbaar zal zijn, lijkt ons geen juiste zaak.
Doel van het aangaan van een dergelijke regeling
is het gemeenschappelijk aanpakken door een aan
tal gemeenten van bepaald zorggebied. Daarbij
behoort ook het gemeenschappelijk dragen van de
lasten. Niet in alle gevallen kan een bedrag per in
woner de maatstaf zijn voor een rechtvaardige ver
deling van de lasten.
Wel willen wij de besturen van de gemeenschap
pelijke regelingen er op wijzen dat een zo efficiënt
en doelmatig mogelijk beleid dient te worden ge
voerd, waarbij stijging van de lasten voor de ge
meente alleen dan acceptabel is wanneer deze on
ontkoombaar is.
Wij stellen ons voor in de vergadering van Kom
missie Algemene Beleidszaken van 2 december
a.s. de terugkoppeling van afgevaardigden van on
ze gemeente in samenwerkingsverbanden aan de
orde te stellen. Omtrent het resultaat van deze
bespreking zullen wij u alsdan in kennis stellen.
Kommissies
Wij zijn, hoewel een periodieke heroverweging
van het aantal, de taken en de werkwijze van de di
verse kommissies wenselijk is, van oordeel dat de
huidige kommissies voor deze zittingsperiode van
de raad gehandhaafd dienen te blijven.
Wij stellen ons voor aan het eind van deze raadspe
riode een en ander nader met u te evalueren.
Wij zijn het overigens met de P.G. B. eens dat van
de Kommissies een efficiënter gebruik gemaakt
dient te worden.
Bij de aanbieding van de begroting hebben wij de
hoop uitgesproken in goed konstruktief overleg
met uw raad een juist financieel beleid voor de ko
mende jaren uit te kunnen zetten. Het verheugt
ons na kennisneming van uw algemene beschou
wingen te kunnen konstateren dat ook door de di
verse frakties terecht dit uitgangspunt wordt on
derschreven.
Wij hechten er op dit moment, naar aanleiding
vanuit de hieromtrent door de V. V. D.-fraktie ge
maakte opmerkingen, echter nadrukkelijk aan om
vast te stellen dat, zoals dat ook met de thans voor
liggende begroting 1988 en de meerjarenplanning
en investeringsplanning 1988-1991 is gebeurd, de
beleidsvoorbereiding berust bij ons Kollege hier
bij gesteund door het ons ten dienste staande amb
telijk apparaat. Vanzelfsprekend vormen hierbij
ook de adviezen van de daartoe ingestelde kom
missies een belangrijk onderdeel.
Het is uit een oogpunt van een goede en efficiën
te voorbereiding van de aan uw raad voor te leggen
zaken niet mogelijk, - afgezien van ingrijpende za
ken zoals bijvoorbeeld de struktuurvisie omtrent
de ruimtelijke opbouw van woningbouw en
bedrijven-, in een vroegtijdiger stadium met uw
raad vooroverleg te plegen. Hiertoe zijn immers de
diverse kommissies ingesteld. Dit is temeer niet
mogelijk omdat daardoor ook uw taak in het vast
stellen van het te voeren beleid en de kontrole op
de uitvoering daarvan door ons Kollege door de
daarmee gepaardgaande werkbelasting in het ge
drang zal komen.
In aansluiting op het vorenstaande zijn wij dan ook
van oordeel dat de konstatering van de V.V.D.-
fraktie dat van veel beleidsvoornemens en aange-
kondigde nota’s niets terecht is gekomen en de
voortgang van het beleid veelal te traag is, te sterk
is geformuleerd. Dit doet onvoldoende recht aan
die zaken, die ook zonder dat deze in het kader van
de behandeling van de begroting 1987 zijn aange-
kondigd, wel zijn gerealiseerd of thans in een ver
gevorderd stadium van voorbereiding verkeren.
Hierbij zou ook onderkend dienen te worden dat
wij voor een aantal zaken in belangrijke mate af
hankelijk zijn van derden. Overigens zijn wij de
eerste om te erkennen dat het toch wenselijk is
hierin verbetering te brengen, hetgeen moge blij
ken uit het feit dat per 1 januari 1988 in het kader
van de verdergaande automatisering het pakket
’postregistratie’, dat ook de mogelijkheden tot een
adequate voortgangskontrole biedt, operationeel
zal zijn.
Overigens moet het ons hierbij van het hart dat wij
- onverlet latende de eigen politieke verantwoor
delijkheid van de leden van ons Kollege - primair
als Kollege verantwoordelijk zijn voor het door ons
te voeren beleid en de ter sekretarie noodzakelij
kerwijs te stellen prioriteiten.
Vanzelfsprekend kan dan ook elk lid van ons Kol
lege bij de behartiging van de belangen van zijn
portefeuille rekenen op de volledige steun van zo
wel ons Kollege als van het ambtelijk apparaat.
Onderstaand zullen wij zoveel mogelijk uit
gesplitst naar de hoofdfuncties op de gestelde vra
gen ingaan.
Automatisering
Het verheugt ons Kollege dat nagenoeg alle frac
ties bij hun algemene beschouwingen hun tevre
denheid over de voortgang van de automatisering
tot nu toe uitspreken.
Uiteraard hebben wij ook kennis genomen van uw
op- of aanmerkingen met betrekking tot de verde
re realisering van de automatisering van de ge
meentelijke administratie.
Opmerkingen als zou de ’hardware’ niet aan on
ze verwachtingen voldoen kunnen niet gehoord
zij n in gangen waar het Kollege heeft gewandeld
Wij zijn uiterst tevreden met het IBM
S/36-systeem en de daarbij behorende software
van L T.
Actualisering van het automatiseringsplan, zal ge
schieden op basis van algemene richtlijnen, zoals
deze door de werkgroep ’coördinatoren automa
tisering IBM S/36/LT’ van het Samenwerkings
verband zullen worden vastgesteld. Deze werk
groep zal zich laten adviseren door een terzake des
kundige van het Samenwerkingsverband, terwijl
bovendien de afdeling Support van L T-infor-
matica de nodige adviezen in relatie met het Ge
meentelijk informatie Model (GIM) zal uitbren
gen.
De kosten van opzet van dit plan zullen op deze
wijze van geringe omvang zijn en zullen kunnen
worden gedekt uit het automatiseringsfonds. Een
duidelijk aanwijsbare relatie tussen de voorgeno
men verbouwing van het gemeentehuis en de in
voering van automatisering is niet aanwezig.
Via de V.N.G. wordt gepoogd om een compensa
tie te verkrijgen in de financiële gevolgen voor de
gemeenten van de extra kosten van door het Rijk
opgelegde verplichting in het kader van het GBA.
Hieromtrent bestaat nog steeds geen duidelijk
heid. Enerzijds wordt gedacht aan compensatie in
een bedrag per inwoner, terwijl daarnaast de ge
meenten inkomsten zullen verkrijgen, voor het ge
ven van informatie aan derden uit het bevolkings
register.
Nogmaals dient te worden gesteld, dat een en an
der nog niet concreet is ingevuld. Wel heeft de ge
meente de verplichting om te zorgendat ingaan
de 1 januari 1989 de gemeentelijke bevolkings
boekhouding is geautomatiseerd. Om hiermede
goed te kunnen werken is datanet-communicatie
noodzakelijk, waarvoor een investering van
50.000,— benodigd is.
Zoals wij u in de aanbiedingsnota mededeelden,
zullen wij trachten u in de eerste helft van 1988 een
geactualiseerd automatiseringsplan aan te bieden.
Doorberekening salariskosten
De doorberekening van salariskosten aan de
grondexploitatie, welke in 1988 voor het eerst gaat
plaatsvinden, is een vervolg op de verfijnde toere
kening van de salariskosten van de gemeente
arbeiders middels de diverse kostenplaatsen.
De schaal van onze gemeente laat een verdere ver
fijning, middels tijdschrijverij van het totale per
soneel niet toe.
Voorts achten wij thans geen termen aanwezig om
nog meer onderdelen van de administratie onder
te brengen in zogenaamde kostenplaatsen.
Een verfijning in de subfunctie naar sub-catego-
Gemeentehuis
In de nota van aanbieding hebben wij ten aanzien
van de indeling van de aanwezige ruimten in het
gemeentehuis reeds een aantal knelpunten gesig
naleerd, waarvan naar ons oordeel de ’toeganke
lijkheid voor onze inwoners een belangrijk onder
deel vormt, die een verbouwing van het gemeen
tehuis noodzakelijk maken.
Wij zijn verheugd te konstateren dat uw raad in be
ginsel met ons van oordeel is dat het wenselijk c.q.
noodzakelijk is dat het gemeentehuis ter verhoging
van een efficiënt gebruik van dit gebouw door
bestuur, ambtenaren en burgers, wordt aangepast
aan de eisen van deze tijd. Wij zijn het volledig met
u eens dat het bedrag dat hieraan besteed wordt,
bij afweging ten opzichte van andere prioriteiten,
verantwoord dient te zijn in relatie tot het rende
ment dat de benodigde investering oplevert. Om
deze reden gaan wij vooralsnog ook uit van een in
terne verschuiving van werk- en vergaderruimte
met de daaraan noodzakelijkerwijs verbonden in
terne bouwkundige voorzieningen.
Wij verwachten op korte termijn een aangepast
globaal schetsplan ter bespreking voor te kunnen
leggen aan de Kommissie Algemene Beleidsza
ken. De gedane suggestie om een of meerdere
’Open Dagen’ te organiseren om de burgers meer
inzicht te geven in de mogelijkheden en voordelen
van automatisering van de gemeentelijke admi
nistratie zou alsdan ook na voltooiing van de inter
ne verbouwing opgepakt kunnen worden.
Brandweer
Zoals toegezegd bij de behandeling van de aanpas
sing van de vergoedingsregeling voor de leden van
de vrijwillige brandweer in de kommissie voor fi
nanciën en belastingen, zal de commandant van de
brandweer worden uitgenodigd om in de commis
sie Algemene Beleidszaken achtergrondinformatie
aangaande het funktioneren van de brandweer te
verstrekken. Hierbij zal dan ook aandacht worden
geschonken aan het opleidingsniveau, scholing en
de mate van opkomst bij oefeningen.
De bijdrage aan de regionale brandweer en een
verhoogde vergoeding voor de personeelsleden
heeft geen effekt op het dienstverleningsniveau en
de door onze gemeente te verrichten investeringen
in het materieel.
Voor bijstand in regionaal verband worden geen
andere kosten in rekening gebracht dan voor het
gebruik van bijzondere blusstoffen, tenzij in zeer
bijzondere gevallen het algemeen bestuur een na
dere regeling vaststelt.
Rampen(bestrijdings)plan
De rampenwet van 1986 eist in artikel 3, dat de ge
meenteraad voor het gehele gebied van de gemeen
te een rampenplan vaststelt.
Het voor onze gemeente geldende rampenplan van
1980 dient op grond van de nieuwe wetgeving te
worden aangepast. In regionaal verband worden
hiervoor al enige tijd de nodige voorbereidingen
getroffen.
Voor 1 maart 1989 dienen de bestaande plannen
te zijn aangepast. Medio 1988 hoopt men het ont
werp van een nieuw rampenplan voor behandeling
in de raad aan te kunnen bieden.
Artikel 7 van eerdergenoemde wet zegt, dat de
burgemeester voor elke ramp, waarvan de plaats,
de aard en de gevolgen voorzienbaar zijn, een ram
penbestrijdingsplan vaststelt, waarin het geheel
van bij de die ramp te nemen maatregelen is opge
nomen. Het plan is niet openbaar. Een situatie als
hiervoor omschreven is niet van toepassing op on
ze gemeente.
Een goed voorbeeld van een gemeente die over een
rampenbestrijdingsplan dient te beschikken is o.a.
de gemeente Dodewaard waar een kerncentrale is
gevestigd.
Kleine criminaliteit
Het beleidsplan ’bestuurlijke en maatschappelijke
preventie van kleine criminaliteit is in konsept ge
reed en zal ons Kollege op korte termijn worden
aangeboden.
Wij stellen ons voor dit beleidsplan allereerst met
de Kommissie Algemene Beleidszaken te bespre
ken en wel op 2 december a.s. en vervolgens op 18
december aan uw raad voor te leggen.
De kostenverdeling naar de diverse deelnemers in
gemeenschappelijke regeling vindt plaats overeen
komstig de in het besluit tot het aangaan van de re
geling opgenomen maatstaven.
Het voorstel om het beleid ten aanzien van de fi
nanciering van gemeenschappelijke regelingen te
wijzigen, in die zin dat aan de besturen van de ge-
Deregulering
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft
een rondschrijven gedaan naar alle gemeenten in
den lande, welke bereid zijn mede te werken aan
proefproject deregulering.
Met betrekking tot dit proefproject merken wij op
dat zulks de nodige tijd en mankracht zal vergen.
Ons Kollege opteert derhalve niet om gezien de
personeelsbezetting aan deze proef mede te wer
ken.
Het komt ons nu prematuur voor om zelf een kom
missie in het leven te roepen te meer omdat de re
sultaten nog niet bekend zijn. Bovendien biedt de
huidige wetgeving op dit moment nagenoeg geen
ruimte om op lokaal nivo hieraan gestalte te geven.
Wij stellen u voor de landelijke resultaten af te
wachten.
Materieel gemeentewerken
Al enkele jaren wordt het materieel langer ge
bruikt dan de afschrijvingsperiode en vindt ver
vanging plaats wanneer de onderhoudskosten te
hoog worden.
Om verrassingsinvesteringen op te vangen is er
ook hiervoor een fonds gevormd.
Ons Kollege wil dit beleid handhaven.
Arbeidsplaats gemeentewerken
Het reorganisatierapport voor openbare werken,
wat door de V.N.G. in 1985 is samengesteld, ad
viseert om totaal 6 medewerkers voor de dienst
openbare werken te hanteren.
Daar de taken zich uitbreiden en door enkele an
dere secundaire faktoren is ons Kollege van me
ning dat de getalssterkte op 7 moet worden ge
steld.
Derhalve is het niet noodzakelijk om de openge
vallen arbeidsplaats van openbare werken mo
menteel in te vullen, daar hierdoor de perso
neelssterkte is afgenomen van 8 naar 7.
I ling te
1 scholen
doende
Wijkini
Het sch
voeding
opbouw
ander is
bestuui
Leerlin
Zoals w
leerplic
Hetvoe
gelegen
duideli;
ze vraa;
Gevel
In de ra
ben wij
werkinj
Sport
Sportz.
Voorw;
derhou
onder s
rapport
middel
betreffi
Ook de
300.1
wing va
onderzi
ding va
denger
nomen
in te st<
Een res
der beh
men.
Sportn
Diverse
de dive
men en
de orde
In een 1
ten woi
sing tar
derling
subsidi
voorste
ningen
ken, wa
zakelijl
Wat be
j wij van
gezien
ring int
jl. heeft
van M
gangspi
betreft
van het
datdaa
banen
accomi
taak vo
M.T.V
totstan
wijs in
lisering
Ten aa:
nen is
Enkele
overgei
privati:
Uiteraa
sie uitg
onderh
gegaan
De nu
zijn on;
noodza
kapitaa
De gel
Wegbeheer
De hieromtrent door u gestelde vragen en sug
gesties zijn zo verscheiden en complex dat deze een
nader gedegen onderzoek vergen.
Wij stellen ons voor op korte termijn een goed on
derbouwde notitie, ook de bebouwde kom omvat
tende, hierbij gesteund door externe deskundigen,
voor te leggen aan de Kommissie voor Openbare
Werken. Hierbij zal tevens aandacht worden ge
schonken aan het aanbrengen van bermverhardin-
gen c.q. trottoirs langs een aantal wegen in de be
bouwde kom.
Wij stellen u vooralsnog voor het wegenonder-
houd jaarlijks een bedrag beschikbaar te stellen
van 391.500,—.
Indien eerdergenoemde notitite daartoe aanlei
ding geeft zullen wij ons met een voorstel tot aan-
Derege
Moerge
Verder