Beantwoording Algemene Beschouwingen Begroting 1988 Bijgaand treft u onze beantwoording aan op de door u aan ons aangeboden algemene beschouwingen met betrekking tot de begroting 1988 van de Algemene Dienst en het Woningbedrijf. Hoofdfunctie 4 Hoofdfunctie 3 Algemeen Hoofdfunctie 0 Hoofdfunctie 1 Gemeenschappelijke regelingen Hoof Hoofdfunctie 2 MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987 PAGINA 10 MOE Aan de leden van de raad. 30 oktober 1987 rieën biedt naar ons oordeel voldoende inzicht in de diverse onderdelen. Onderwijs Openbaar onderwijs Ingevolge art. 54 van de Wet op het Basisonder wijs dient een gemeente een verzoek om een open bare school te stichten in het plan voor nieuwe scholen op te nemen als voldaan wordt aan een aantal normen en voorwaarden. Een van de nonnen is dat tenminste 50 leerlingen de school bezoeken en er binnen een afstand van 5 km geen openbare school aanwezig is. De af stand wordt hierbij gerekend van school tot school. Gelet op deze normen en het feit dat volgens onze informatie ouders van ongeveer 15 kinderen mo menteel bereid zijn hun kind op een openbare school te plaatsen, leek het ons voorbarig hiervan melding te maken. De ontwikkelingen van de in- itiatiefgi Wij zijn Een eve school v komenc gen te v Wel me school meebre I ander is meente Schooli De Sch< een met Er zijn, tussen c len. I Leerlin Centrale antenne De informatie, welke wij u in de aanbiedingsbrief, ten aanzien van de centrale antenne hebben gege ven, had naar de mening van diverse fracties uit voeriger mogen c.q. dienen te zijn. Bij het opstellen van de aanbiedingsnota was het eindadvies aan de kommissie voor financiën en be lastingen van de daartoe ingestelde werkgroep nog niet afgerond, daar dit wachtte op de eindrappor tage van Intercai, zijnde de externe deskundige. Deze eindrapportage was mede afhankelijk van de onderhandelingen welke werden gevoerd met de andere betrokken gemeenten: Oisterwijk, Haaren en Tilburg. In dat stadium achtten wij het niet juist nader in te gaan op de diverse aspecten met betrekking tot de ontwikkeling van de centrale antenne. In de aanbiedingsnota hebben wij melding ge maakt van een aanzienlijke stijging van het tarief. Dit element is eruit gelicht teneinde, in relatie met onze voorstellen tot verhoging van de gemeente lijke belastingen, een zo totaal mogelijk beeld van de mogelijke lastenverzwaring van onze ingezete nen aan te geven. De eindrapportage van de werkgroep staat geagen deerd voor de vergadering van de kommissie fi nanciën van 10 november 1987. passing van dit bedrag tot uw raad wenden. Voor wat betreft de watergangen wijzen wij erop, dat de gemeente door het Waterschap aan dezelf de plichten wordt onderworpen als particuliere eigenaren. De molgoten langs de Broekzijde zijn door ons niet meer als zodanig genoemd, omdat deze materie een eenheid vormt met de door u ter diskussie ge brachte graskeien langs asfaltwegen. In uitvoeringsvorm zijn deze namelijk nagenoeg gelijk. Openbare verlichting De openbare verlichting binnen de bebouwde kom is in 1985 door de PNEM geheel herzien en omgebouwd. Bij raadsbesluit van 31-8-84 heeft u middels het beschikbaarstellen van het benodigde krediet uw instemming met dit verlichtingsplan betuigd. Wij zien geen aanleiding hieromtrent een nieuw onderzoek in te doen stellen. Verkeer Bij het aanleggen van de Akkerweg (T-31) is na overleg met de verkeerskundige van de Rijkspo litie besloten geen landbouwverkeer op deze weg toe te laten. Aangezien naar ons oordeel bij het toelaten van landbouwverkeer op deze weg de verkeersonvei ligheid zal toenemen zien wij geen aanleiding dit besluit te herzien. Gezien hieromtrent uitgebrachte adviezen zien wij ook geen aanleiding ons besluit met betrekking tot de Tilburgseweg en De Stappert/Oirschotseweg te herzien. Ten aanzien van ’t Stokske menen wijdat door de reconstructie van de kruising een zodanige verbe tering in de verkeerssituatie is opgetreden, dat geen verdere maatregelen behoeven te worden ge troffen. Voor wat betreft Oistelvoortjes zullen wij in het kader van het beplantingsplan aandacht schenken aan de gevraagde visuele versmalling. meenschappelijke regelingen vooraf wordt mede gedeeld welk bedrag maximaal per inwoner be schikbaar zal zijn, lijkt ons geen juiste zaak. Doel van het aangaan van een dergelijke regeling is het gemeenschappelijk aanpakken door een aan tal gemeenten van bepaald zorggebied. Daarbij behoort ook het gemeenschappelijk dragen van de lasten. Niet in alle gevallen kan een bedrag per in woner de maatstaf zijn voor een rechtvaardige ver deling van de lasten. Wel willen wij de besturen van de gemeenschap pelijke regelingen er op wijzen dat een zo efficiënt en doelmatig mogelijk beleid dient te worden ge voerd, waarbij stijging van de lasten voor de ge meente alleen dan acceptabel is wanneer deze on ontkoombaar is. Wij stellen ons voor in de vergadering van Kom missie Algemene Beleidszaken van 2 december a.s. de terugkoppeling van afgevaardigden van on ze gemeente in samenwerkingsverbanden aan de orde te stellen. Omtrent het resultaat van deze bespreking zullen wij u alsdan in kennis stellen. Kommissies Wij zijn, hoewel een periodieke heroverweging van het aantal, de taken en de werkwijze van de di verse kommissies wenselijk is, van oordeel dat de huidige kommissies voor deze zittingsperiode van de raad gehandhaafd dienen te blijven. Wij stellen ons voor aan het eind van deze raadspe riode een en ander nader met u te evalueren. Wij zijn het overigens met de P.G. B. eens dat van de Kommissies een efficiënter gebruik gemaakt dient te worden. Bij de aanbieding van de begroting hebben wij de hoop uitgesproken in goed konstruktief overleg met uw raad een juist financieel beleid voor de ko mende jaren uit te kunnen zetten. Het verheugt ons na kennisneming van uw algemene beschou wingen te kunnen konstateren dat ook door de di verse frakties terecht dit uitgangspunt wordt on derschreven. Wij hechten er op dit moment, naar aanleiding vanuit de hieromtrent door de V. V. D.-fraktie ge maakte opmerkingen, echter nadrukkelijk aan om vast te stellen dat, zoals dat ook met de thans voor liggende begroting 1988 en de meerjarenplanning en investeringsplanning 1988-1991 is gebeurd, de beleidsvoorbereiding berust bij ons Kollege hier bij gesteund door het ons ten dienste staande amb telijk apparaat. Vanzelfsprekend vormen hierbij ook de adviezen van de daartoe ingestelde kom missies een belangrijk onderdeel. Het is uit een oogpunt van een goede en efficiën te voorbereiding van de aan uw raad voor te leggen zaken niet mogelijk, - afgezien van ingrijpende za ken zoals bijvoorbeeld de struktuurvisie omtrent de ruimtelijke opbouw van woningbouw en bedrijven-, in een vroegtijdiger stadium met uw raad vooroverleg te plegen. Hiertoe zijn immers de diverse kommissies ingesteld. Dit is temeer niet mogelijk omdat daardoor ook uw taak in het vast stellen van het te voeren beleid en de kontrole op de uitvoering daarvan door ons Kollege door de daarmee gepaardgaande werkbelasting in het ge drang zal komen. In aansluiting op het vorenstaande zijn wij dan ook van oordeel dat de konstatering van de V.V.D.- fraktie dat van veel beleidsvoornemens en aange- kondigde nota’s niets terecht is gekomen en de voortgang van het beleid veelal te traag is, te sterk is geformuleerd. Dit doet onvoldoende recht aan die zaken, die ook zonder dat deze in het kader van de behandeling van de begroting 1987 zijn aange- kondigd, wel zijn gerealiseerd of thans in een ver gevorderd stadium van voorbereiding verkeren. Hierbij zou ook onderkend dienen te worden dat wij voor een aantal zaken in belangrijke mate af hankelijk zijn van derden. Overigens zijn wij de eerste om te erkennen dat het toch wenselijk is hierin verbetering te brengen, hetgeen moge blij ken uit het feit dat per 1 januari 1988 in het kader van de verdergaande automatisering het pakket ’postregistratie’, dat ook de mogelijkheden tot een adequate voortgangskontrole biedt, operationeel zal zijn. Overigens moet het ons hierbij van het hart dat wij - onverlet latende de eigen politieke verantwoor delijkheid van de leden van ons Kollege - primair als Kollege verantwoordelijk zijn voor het door ons te voeren beleid en de ter sekretarie noodzakelij kerwijs te stellen prioriteiten. Vanzelfsprekend kan dan ook elk lid van ons Kol lege bij de behartiging van de belangen van zijn portefeuille rekenen op de volledige steun van zo wel ons Kollege als van het ambtelijk apparaat. Onderstaand zullen wij zoveel mogelijk uit gesplitst naar de hoofdfuncties op de gestelde vra gen ingaan. Automatisering Het verheugt ons Kollege dat nagenoeg alle frac ties bij hun algemene beschouwingen hun tevre denheid over de voortgang van de automatisering tot nu toe uitspreken. Uiteraard hebben wij ook kennis genomen van uw op- of aanmerkingen met betrekking tot de verde re realisering van de automatisering van de ge meentelijke administratie. Opmerkingen als zou de ’hardware’ niet aan on ze verwachtingen voldoen kunnen niet gehoord zij n in gangen waar het Kollege heeft gewandeld Wij zijn uiterst tevreden met het IBM S/36-systeem en de daarbij behorende software van L T. Actualisering van het automatiseringsplan, zal ge schieden op basis van algemene richtlijnen, zoals deze door de werkgroep ’coördinatoren automa tisering IBM S/36/LT’ van het Samenwerkings verband zullen worden vastgesteld. Deze werk groep zal zich laten adviseren door een terzake des kundige van het Samenwerkingsverband, terwijl bovendien de afdeling Support van L T-infor- matica de nodige adviezen in relatie met het Ge meentelijk informatie Model (GIM) zal uitbren gen. De kosten van opzet van dit plan zullen op deze wijze van geringe omvang zijn en zullen kunnen worden gedekt uit het automatiseringsfonds. Een duidelijk aanwijsbare relatie tussen de voorgeno men verbouwing van het gemeentehuis en de in voering van automatisering is niet aanwezig. Via de V.N.G. wordt gepoogd om een compensa tie te verkrijgen in de financiële gevolgen voor de gemeenten van de extra kosten van door het Rijk opgelegde verplichting in het kader van het GBA. Hieromtrent bestaat nog steeds geen duidelijk heid. Enerzijds wordt gedacht aan compensatie in een bedrag per inwoner, terwijl daarnaast de ge meenten inkomsten zullen verkrijgen, voor het ge ven van informatie aan derden uit het bevolkings register. Nogmaals dient te worden gesteld, dat een en an der nog niet concreet is ingevuld. Wel heeft de ge meente de verplichting om te zorgendat ingaan de 1 januari 1989 de gemeentelijke bevolkings boekhouding is geautomatiseerd. Om hiermede goed te kunnen werken is datanet-communicatie noodzakelijk, waarvoor een investering van 50.000,— benodigd is. Zoals wij u in de aanbiedingsnota mededeelden, zullen wij trachten u in de eerste helft van 1988 een geactualiseerd automatiseringsplan aan te bieden. Doorberekening salariskosten De doorberekening van salariskosten aan de grondexploitatie, welke in 1988 voor het eerst gaat plaatsvinden, is een vervolg op de verfijnde toere kening van de salariskosten van de gemeente arbeiders middels de diverse kostenplaatsen. De schaal van onze gemeente laat een verdere ver fijning, middels tijdschrijverij van het totale per soneel niet toe. Voorts achten wij thans geen termen aanwezig om nog meer onderdelen van de administratie onder te brengen in zogenaamde kostenplaatsen. Een verfijning in de subfunctie naar sub-catego- Gemeentehuis In de nota van aanbieding hebben wij ten aanzien van de indeling van de aanwezige ruimten in het gemeentehuis reeds een aantal knelpunten gesig naleerd, waarvan naar ons oordeel de ’toeganke lijkheid voor onze inwoners een belangrijk onder deel vormt, die een verbouwing van het gemeen tehuis noodzakelijk maken. Wij zijn verheugd te konstateren dat uw raad in be ginsel met ons van oordeel is dat het wenselijk c.q. noodzakelijk is dat het gemeentehuis ter verhoging van een efficiënt gebruik van dit gebouw door bestuur, ambtenaren en burgers, wordt aangepast aan de eisen van deze tijd. Wij zijn het volledig met u eens dat het bedrag dat hieraan besteed wordt, bij afweging ten opzichte van andere prioriteiten, verantwoord dient te zijn in relatie tot het rende ment dat de benodigde investering oplevert. Om deze reden gaan wij vooralsnog ook uit van een in terne verschuiving van werk- en vergaderruimte met de daaraan noodzakelijkerwijs verbonden in terne bouwkundige voorzieningen. Wij verwachten op korte termijn een aangepast globaal schetsplan ter bespreking voor te kunnen leggen aan de Kommissie Algemene Beleidsza ken. De gedane suggestie om een of meerdere ’Open Dagen’ te organiseren om de burgers meer inzicht te geven in de mogelijkheden en voordelen van automatisering van de gemeentelijke admi nistratie zou alsdan ook na voltooiing van de inter ne verbouwing opgepakt kunnen worden. Brandweer Zoals toegezegd bij de behandeling van de aanpas sing van de vergoedingsregeling voor de leden van de vrijwillige brandweer in de kommissie voor fi nanciën en belastingen, zal de commandant van de brandweer worden uitgenodigd om in de commis sie Algemene Beleidszaken achtergrondinformatie aangaande het funktioneren van de brandweer te verstrekken. Hierbij zal dan ook aandacht worden geschonken aan het opleidingsniveau, scholing en de mate van opkomst bij oefeningen. De bijdrage aan de regionale brandweer en een verhoogde vergoeding voor de personeelsleden heeft geen effekt op het dienstverleningsniveau en de door onze gemeente te verrichten investeringen in het materieel. Voor bijstand in regionaal verband worden geen andere kosten in rekening gebracht dan voor het gebruik van bijzondere blusstoffen, tenzij in zeer bijzondere gevallen het algemeen bestuur een na dere regeling vaststelt. Rampen(bestrijdings)plan De rampenwet van 1986 eist in artikel 3, dat de ge meenteraad voor het gehele gebied van de gemeen te een rampenplan vaststelt. Het voor onze gemeente geldende rampenplan van 1980 dient op grond van de nieuwe wetgeving te worden aangepast. In regionaal verband worden hiervoor al enige tijd de nodige voorbereidingen getroffen. Voor 1 maart 1989 dienen de bestaande plannen te zijn aangepast. Medio 1988 hoopt men het ont werp van een nieuw rampenplan voor behandeling in de raad aan te kunnen bieden. Artikel 7 van eerdergenoemde wet zegt, dat de burgemeester voor elke ramp, waarvan de plaats, de aard en de gevolgen voorzienbaar zijn, een ram penbestrijdingsplan vaststelt, waarin het geheel van bij de die ramp te nemen maatregelen is opge nomen. Het plan is niet openbaar. Een situatie als hiervoor omschreven is niet van toepassing op on ze gemeente. Een goed voorbeeld van een gemeente die over een rampenbestrijdingsplan dient te beschikken is o.a. de gemeente Dodewaard waar een kerncentrale is gevestigd. Kleine criminaliteit Het beleidsplan ’bestuurlijke en maatschappelijke preventie van kleine criminaliteit is in konsept ge reed en zal ons Kollege op korte termijn worden aangeboden. Wij stellen ons voor dit beleidsplan allereerst met de Kommissie Algemene Beleidszaken te bespre ken en wel op 2 december a.s. en vervolgens op 18 december aan uw raad voor te leggen. De kostenverdeling naar de diverse deelnemers in gemeenschappelijke regeling vindt plaats overeen komstig de in het besluit tot het aangaan van de re geling opgenomen maatstaven. Het voorstel om het beleid ten aanzien van de fi nanciering van gemeenschappelijke regelingen te wijzigen, in die zin dat aan de besturen van de ge- Deregulering De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een rondschrijven gedaan naar alle gemeenten in den lande, welke bereid zijn mede te werken aan proefproject deregulering. Met betrekking tot dit proefproject merken wij op dat zulks de nodige tijd en mankracht zal vergen. Ons Kollege opteert derhalve niet om gezien de personeelsbezetting aan deze proef mede te wer ken. Het komt ons nu prematuur voor om zelf een kom missie in het leven te roepen te meer omdat de re sultaten nog niet bekend zijn. Bovendien biedt de huidige wetgeving op dit moment nagenoeg geen ruimte om op lokaal nivo hieraan gestalte te geven. Wij stellen u voor de landelijke resultaten af te wachten. Materieel gemeentewerken Al enkele jaren wordt het materieel langer ge bruikt dan de afschrijvingsperiode en vindt ver vanging plaats wanneer de onderhoudskosten te hoog worden. Om verrassingsinvesteringen op te vangen is er ook hiervoor een fonds gevormd. Ons Kollege wil dit beleid handhaven. Arbeidsplaats gemeentewerken Het reorganisatierapport voor openbare werken, wat door de V.N.G. in 1985 is samengesteld, ad viseert om totaal 6 medewerkers voor de dienst openbare werken te hanteren. Daar de taken zich uitbreiden en door enkele an dere secundaire faktoren is ons Kollege van me ning dat de getalssterkte op 7 moet worden ge steld. Derhalve is het niet noodzakelijk om de openge vallen arbeidsplaats van openbare werken mo menteel in te vullen, daar hierdoor de perso neelssterkte is afgenomen van 8 naar 7. I ling te 1 scholen doende Wijkini Het sch voeding opbouw ander is bestuui Leerlin Zoals w leerplic Hetvoe gelegen duideli; ze vraa; Gevel In de ra ben wij werkinj Sport Sportz. Voorw; derhou onder s rapport middel betreffi Ook de 300.1 wing va onderzi ding va denger nomen in te st< Een res der beh men. Sportn Diverse de dive men en de orde In een 1 ten woi sing tar derling subsidi voorste ningen ken, wa zakelijl Wat be j wij van gezien ring int jl. heeft van M gangspi betreft van het datdaa banen accomi taak vo M.T.V totstan wijs in lisering Ten aa: nen is Enkele overgei privati: Uiteraa sie uitg onderh gegaan De nu zijn on; noodza kapitaa De gel Wegbeheer De hieromtrent door u gestelde vragen en sug gesties zijn zo verscheiden en complex dat deze een nader gedegen onderzoek vergen. Wij stellen ons voor op korte termijn een goed on derbouwde notitie, ook de bebouwde kom omvat tende, hierbij gesteund door externe deskundigen, voor te leggen aan de Kommissie voor Openbare Werken. Hierbij zal tevens aandacht worden ge schonken aan het aanbrengen van bermverhardin- gen c.q. trottoirs langs een aantal wegen in de be bouwde kom. Wij stellen u vooralsnog voor het wegenonder- houd jaarlijks een bedrag beschikbaar te stellen van 391.500,—. Indien eerdergenoemde notitite daartoe aanlei ding geeft zullen wij ons met een voorstel tot aan- Derege Moerge Verder

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 10