Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1988
3
J. SMITS
MET AVI A AUTOMATIC
GM
l!
HET TANKSTATION DAT
DAG EN NACHT OPEN IS
Autobedrijf Fa. BIJVELT-VAN DE VEN
VOLVO
Meubelstoffeerderij
Tilburgseweg 6 - 5066 BV Moergestel - Tel. 04243-2345
VRAAG INLICHTINGEN VOOR
VERKRIJGING VAN EEN PASJE
Ai
A
3?
33
A'
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987
PAGINA 15
I
(vervolg WD van vorige bladzijde)
2
t
l
i
PG/MK/1987-10-22
U boft
OPEL
SUB DEALER OPEL
SPECIALIST
tAi?
I
Industrieweg 5
5066 XJ Moergestel
Telefoon 04243 - 2134
R il'
Sjr
plan ingestemd, nadat is komen vast te staan
dat het Maria-kleuterschoolgebouw - onze
eerste voorkeur - niet tegen redelijke kosten te
renoveren is. Wel betreuren wij het dat het
niet mogelijk is om in onze kleine gemeen
schap deze behoefte aan ruimte te dekken uit
ons gemeenschapshuis Den Boogaard en dat
dit de gemeenschap onnodig geld gaat kosten.
9. Schrobmachine Vereniging. Akkoord.
10. Vrachtwagen met kraan. Akkoord met het
voorshands doorschuiven van deze investe
ring naar 1990.
11Stads- en dorpsvernieuwing. Zoals al eerder
is aangegeven in deze beschouwing vindt de
WD dat we eerst een goed plan voor de
dorpsvernieuwing moeten krijgen alvorens we
gelden voteren. Als zo’n plan er snel komt zijn
wij bereid om voor de VVD vrijgevallen gel
den voor de investeringen 1988 eenmalig voor
deze integrale dorpsvernieuwing aan te wen
den en dan nog doen we, gelet op de staat van
onderhoud, te weinig.
12. Warme maaltijd voorziening bejaarden.
Eenmalig akkoord.
1Beheersvorm gemeentelijke taken. De WD
stelt voor dat de gemeente, in navolging van
het Collegevoorstel voor de Bibliotheek, in
1988 gaat studeren op verzelfstandigingsmo-
gelijkheden middels aparte stichtingen voor
(a) de Molen - dit vergroot ook de externe sub-
De WD is tot slot van deze beschouwingen van
oordeel dat het beleid in 1988 in Moergestel wel
iswaar grotendeels positief kan worden beoordeeld
maar dat meer rekening dient te worden gehouden
met de lange termijn onzekerheden. We moeten
niet, nu er weer enige ruimte is, doorgaan met pot
verteren. We moeten meer werken op basis van
plannen die de noodzakelijke middelenkaders on
derbouwen, en niet voor leuke dingen maar vast
geld gaan uitgeven.
De VVD meent dat er met de voorgestelde wijzi
gingen ook in de toekomst nog enige ruimte over
blijft voor het afwegen van prioriteiten. Wij me
nen dat dat dan ook een betere keuze is in de hui
dige situatie.
sidie- en financieringsmogelijkheden, (b) het
woningbedrijf en (c) de CAI. Dit alles in het
kader van afstoting en privatisering van taken.
Deregulering. De WD stelt voor dat de ge
meente Moergestel zich aanmeldt als zoge
naamde D-gemeente waarin gewerkt gaat
worden met een uiterst lichte regelgeving. In
lijn hiermee stellen wij voor dat de Raad een
eigen dereguleringscommissie instelt die
systematisch per secretarie-afdeling nagaat
waar het met minder en eenvoudiger regelge
ving toe kan.
3. Concentreren van specifieke reserves. De
WD stelt voor om af te stappen van allerhan
de specifiek benoemde reserves of voorzienin
gen in de algemene dienst. De inzichtelijkheid
en aanwendingsmogelijkheden worden ons
inziens verhoogd door het opnemen van alle
potjes in een grote pot. In lijn hiermee dienen
ook alle overschotten hierin gestort te worden
en niet zonder meer te worden opgesoupeerd
4. Gedeeltelijke afbouw reserves woningbe
drijf. De VVD meent dat de reserves veel nut
tiger besteed kunnen worden. Per jaar wordt
meer gereserveerd dan begroot voor b.v. on
derhoud. Overigens is dit punt te betrekken
bij het onderzoek naar privatisering.
5. Doorrekening kostenplaatsen. De WD
vindt dat binnen de gemeente alle kosten
zichtbaar moeten zijn op de plaatsen waar ze
worden gemaaktDe aanzet daartoe bestaat al
bij openbare werken; het betreft hier een in
tegrale uitbreiding.
Thans gaan wij over naar het door het College op-
gesomde nieuwe beleid
1. Gebouw gemeentewerken. Dat het gebouw
inbraakveilig dient te zijn is buiten kijf; daar
bij zij overigens opgemerkt dat het gebouw
overdag ook vrij toegankelijk is, zonder aan
wezigheid van personeel. Doch de benodigde
16.000,— dient uit de eigen reserves van de
dienst te worden verhaald c.q. uit de reserve
onderhoud gemeentelijk eigendom.
2. Molen. Voor de molen dient op korte termijn
een sluitend algeheel restauratieplan te wor
den opgesteld, alvorens te kunnen beslissen
over reserveringen en investeringen.
3. Sportpark Andacia. Met de benodigde
12.000,—kan worden ingestemd. Depri-
vatiseringsvoorwaarden dienen echter bij de
sportnotitie aan de orde te komen.
4. Sportpark MTV. De WD ondersteunt de in
spanning om MTV aan een beter bruikbare
accommodatie te helpen. Ook hier dienen
echter de privatiseringsvoorwaarden nader
beschouwd te worden, zonder dat hiermee de
plannen moeten worden opgehouden. Zie
overigens onze eerdere opmerkingen ter zake.
5. Dak De Vonder.
De WD stelt voor om de investering voor een
nieuw dak eerst te betrekken bij de discussie
over de toekomst van deze sportzaal, alvorens
deze nu in het schema op te nemen.
7. Verbouw gemeentehuis. Zonder inzicht in
een plan, een onderbouwde noodzaak, achten
wij deze inwerking in 1988 prematuur. Deze
400.000,— dient dan vooralsnog geschrapt
te worden voor 1988.
8. Huisvesting verenigingen
Al eerder heeft de VVD in principe met dit
Wij komen daarmee op de voor dit nieuwe beleid
benodigde dekking, via verhoging van enkele be
lastingen. De WD stemt, zij het niet juichend, in
met de verhoging van de reinigingsheffing van 60
naar 80% en van de OGB en de leges met 3%. Met
onze OGB zitten we dan nog aan de lage kant ten
overstaan van de toegestane maxima. Niet ak
koord gaan wij ermee dat we meteen besluiten tot
een trendmatige belastingverhoging. De WD
wenst dat per jaar te bezien. Dit wordt mede inge
geven door de wetenschap dat ook de CAI in 1988
nog haar tol zal opeisen. In dat verband stemmen
wij niet in met verhoogde rioolrechten, mede om
dat uw College vorig jaar aangegeven heeft 60%
dekking toereikend te vinden.
het zeer te betreuren dat de ontwerpsportno-
titie na heel wat onrust in de verenigingen te-
hebben veroorzaakt weer geheel is teruggeno
men en pas eind 1987 opnieuw in bespreking
komt. Dit duurt veel te lang. In ons commen
taar op de notitie hebben wij al aangegeven dat
de notitie veel te veel ineens overhoop haalt,
zonder dat deze raad zich heeft uitgesproken
over uitgangspunten, beleidsdoeleinden, pri
vatisering, de richting in het subsidiebeleid
voortspruitend uit de kaderwet speicifiek wel
zijn. Doch wij komen daarop stellig nog met el
kaar terug. Wel willen wij hier benadrukken
dat wijzigingen in het beleid hun vertrekpunt
dienen te vinden in gelijke uitgangspunten,
vergelijkbare uitgangssituaties en gelijke be
handeling voor alle verenigingen. Dit laatste
geldt wat ons betreft ook als we gaan sleutelen
aan het subsidiebeleid.
Over sportzaal De Vonder wordt in feite bui
ten de nieuwe 4e beheerder, niet meer gespro
ken qua aanpassing. Wel is een renovatie voor
zien in 1991 ad 300.000,—. Kan het Colle
ge op dat punt wat specifieker zijn; wat zijn de
plannen precies?
Verheugd is mijn fractie over de deelname aan
de basiseducatie volwassenen, ook al kan die
nog altijd hoger zijn, en ook over de bereikte
samenwerking op dit gebied met andere ge
meenten.
In dit kader hoort thuis een enkele opmerking
over onze molen, een van de weinige echte mo
numenten in Moergestel die het afbraakbeleid
tot nu toe heeft overleefd. We moeten er voor
waken dat deze molen niet een geldverslindend
prestige-object gaat worden. Het doorschui
ven van investeringen naar 1989 lost op zich
niets op, en werkt, zoals vaak bij uitgestelde re
novaties, alleen maar kostenverhogend.
Fundamenteler is de vraag of het niet-subsidi-
abele deel van de te verwachten kosten nog lan
ger ten laste mag worden gebracht van de
Moergestelse bevolking. De VVD vindt dat we
een uiterste poging, zij het in redelijke afwe
ging met andere prioriteiten, moeten doen om
de molen wel te behouden. Ten aanzien van
het beheer zal ik straks nog in breder verband
een enkele opmerking maken.
6. Sociaal en maatschappelijk werk
Wij zijn het College erkentelijk voor het inzicht
dat de toelichting op de begroting in kwanti
tatief opzicht verschaft ten aanzien van het be
roep dat in Moergestel wordt gedaan op de so
ciale wetgeving. Duidelijk is daarbij dat de ge
meente nog een aantal onzekerheden qua fi
nanciële last, aan dit alles verbonden, kent,
maar die schijnen mee te vallen als ons geen
nieuwe bezuiningingsmaatregelen worden op
gelegd, anders gezegd als geen verschuiving
van lasten plaatsvindt naar de gemeenten.
Het is plezierig te vernemen dat onze klein
schalige werkgelegenheidsinsparming effect
begint te sorteren. Niettemin dringen wij er
met klem bij uw college op aan om blijvend,
met andere gemeenten maar ook in eigen huis,
om te zien naar stimulansen op dit zo belang
rijke volksgebied.
7. Volksgezondheid en milieu
Al in de vorige beschouwing hebben wij onze
verbazing uitgesproken over de overambitie
die spreekt uit aangekondigde nota’s op mi
lieugebied. Niet dat ons milieu het niet brood
nodig heeft om krachtig aangepakt en hersteld
te worden. Wij hebben hierover al eerder het
nodige gezegd. Ligt het hier echter niet veel
meer voor de hand dit type nota’s gezamenlijk
te produceren met omringende groene ge
meenten. En dient naast zo’n positief milieu
beleid ook niet een regelmatige effectieve en
gezamenlijke controle te worden uitgevoerd.
Op dat punt missen wij een beleidsaankondi-
ging en dan lijkt het ons dat we halfslachtig be
zig zijn.
Dan een opmerking over het hinderwetuitvoe-
ringsprogramma. In het buitengebied zijn
twee zaken zwaar belast: de wegen en het mi
lieu. Een concrete vraag van onze fractie is: hoe
is de stand van zaken rond het hinderwetuit-
voeringsprogramma? Wanneer vinden de in
ventariserende onderzoeken plaats?
Tot slot nog het onderwerp van de hondeno-
verlast. Ook hier loopt alles zeer traag. Met
veel verve is in het verleden gesproken over
hondenoverlast en wat hieraan door middel
van aanwijzing van uitlaatplaatsen en ’honden-
poepvrije zones’ zou kunnen worden gedaan.
Eerst zeer recent is uw college met concreet be
leid naar buiten getreden; een jaar lang is vrij
wel niets gebeurd. Een hoge prioriteit dient
aan het laatste geschonken te worden, omdat
op een aantal plaatsen, waar veel kinderen spe
len of waarlangs kinderen naar school toe gaan,
de vervuiling onacceptabel hoog is.
8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
De gotspe van uw begroting 1988 is dat u stads
en dorpsvernieuwing als nieuw beleid aankon
dig! En hoeDoor de riolering en wegen erbij
te betrekken meent u nu te kunnen spreken
Na al dit door B&W gepresenteerde beleid wil de
WD graag enkele eigen wensen en ideeën op ta
fel leggen die nog niet eerder aan bod zijn gekomen
in eeb
van beleid. Al in 1985 en 1986 hebben wij als
raad uitvoerig met u van gedachten gewisseld
over dit onderwerp, doch het resultaat tot op
heden is nihil.
Het gaat bij de dorpsvernieuwing om het mooi
en bij de tijd houden van ons hele dorp en dat
vergt primair een visie op knelpunten, wensen,
aankleding en herinrichtingsmogelijkheden.
Pas daarna komen riolen en wegen in beeld,
waarna tot een gezamenlijke afweging moet
worden gekomen. Als wij uw toelichting zo
mogen verstaan zijn wij het geheel met u eens,
dan is er sprake van een gecoördineerd beleid
waarin riolen en wegen niet mogen domineren.
In het begin van onze beschouwing hebben wij
al gesignaleerd dat het ruimtelijk ordeningsbe
leid niet goed uit de verf komt. Aangekondig
de planherzieningen blijven uit, nieuwe plan
nen eveneens, en we hebben continu proble
men als het op grond aankomt. Voor een ade
quaat beleid is het nodig dat bestemmingsplan
nen snel tot realisatie gebracht kunnen wor
den. Onderhandelingen omtrent grondver
werving duren te lang, de bevolking in onze ge
meente dient te beseffen dat de gemeentelijke
financiële melkkoe reeds lang droog staat. Mo
gelijk kan het versneld starten van onteige
ningsprocedures in dezen een voor de toe
komst duidelijke prcedentwerking hebben.
De WD hoopt met uw College dat het verloop
van de aankoop van grond voor De Sonman en
het overleg met Avang zeer voorspoedig mo
ge zijn, tot heil van alle betrokkenen, met na
me de industrie en de gemeente ten aanzien van
een uitgelezen nieuwe woningbouwlocatie.
Wij gaan er daarbij van uit dat u ook zeer snel
met de raad in overleg treedt over de invulling
van dit zo centraal gelegen gebied.
Uw zorgen ten aanzien van toekomstige wo-
ningbouwcontingenten delen wij ten volle.
Doch de uitweg die u ziet in alsmaar inbreiden
in de komt dient een uiterst redmiddel te zijn,
ter voorkoming van verdere aantasting van de
kenmerkende dorpsbebouwing met veel open
ruimte rond huizen. We hebben al veel dorps-
aanzien verloren zien gaan; dit is een kans op
enig behoud.
Het is niet alleen de vergrijzing van de bevol
king waarmee we in de toekomst rekening
moeten houden. Ook andere leefwijzen vergen
een duidelijk beleid inzake het opvullen van
inbreidings- en uitbreidingsplannen. Een vol
gende opmerking in dit verband is dat de afne
mende contigentering ertoe noodzaakt om ons
beleid ten aanzien van de verkoop van wo-
ningswetwoningen te herzien, om in de toe
komst in voldoende mate de woningzoekenden
in alle categoriën in Moergestel te kunnen be
dienen.
9Financiering en algemene dekkingsmiddelen
De financiële situatie van onze gemeente is niet
riant te noemen, doch ook niet direct zorgen
barend. Er blijft enige ruimte om nieuw beleid
op te zetten. Gelet op de nog maar bescheiden
omvang van de algemene reserves achten wij
het aanspreken hiervan voor 1/30 deel onjuist.
Wij stellen dan ook voor om dit bedrag niet als
dekkingsmiddel te benutten. Hiermee moet
voor/ 14.300,— aanvullende dekking worden
gevonden.
Ingestemd wordt onzerzijds met het innemen
van een personeelsplaats op openbare werken.
-
-
A;
Ég.
POEFS
echt leder
in div. kleuren
van 225.-
voor I O«J.
herstoffering in leder en meubelstof
gespecialiseerd in kapitonneerwerk
polyether in alle soorten en maten
echte lederen poefs
ruime sortering meubelstoffen
VRIJBLIJVEND PRIJSOPGAVE 'S AVONDS TOT 20.00 U. EN ZA. TOT 12.00 U.