Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1988 3 J. SMITS MET AVI A AUTOMATIC GM l! HET TANKSTATION DAT DAG EN NACHT OPEN IS Autobedrijf Fa. BIJVELT-VAN DE VEN VOLVO Meubelstoffeerderij Tilburgseweg 6 - 5066 BV Moergestel - Tel. 04243-2345 VRAAG INLICHTINGEN VOOR VERKRIJGING VAN EEN PASJE Ai A 3? 33 A' "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987 PAGINA 15 I (vervolg WD van vorige bladzijde) 2 t l i PG/MK/1987-10-22 U boft OPEL SUB DEALER OPEL SPECIALIST tAi? I Industrieweg 5 5066 XJ Moergestel Telefoon 04243 - 2134 R il' Sjr plan ingestemd, nadat is komen vast te staan dat het Maria-kleuterschoolgebouw - onze eerste voorkeur - niet tegen redelijke kosten te renoveren is. Wel betreuren wij het dat het niet mogelijk is om in onze kleine gemeen schap deze behoefte aan ruimte te dekken uit ons gemeenschapshuis Den Boogaard en dat dit de gemeenschap onnodig geld gaat kosten. 9. Schrobmachine Vereniging. Akkoord. 10. Vrachtwagen met kraan. Akkoord met het voorshands doorschuiven van deze investe ring naar 1990. 11Stads- en dorpsvernieuwing. Zoals al eerder is aangegeven in deze beschouwing vindt de WD dat we eerst een goed plan voor de dorpsvernieuwing moeten krijgen alvorens we gelden voteren. Als zo’n plan er snel komt zijn wij bereid om voor de VVD vrijgevallen gel den voor de investeringen 1988 eenmalig voor deze integrale dorpsvernieuwing aan te wen den en dan nog doen we, gelet op de staat van onderhoud, te weinig. 12. Warme maaltijd voorziening bejaarden. Eenmalig akkoord. 1Beheersvorm gemeentelijke taken. De WD stelt voor dat de gemeente, in navolging van het Collegevoorstel voor de Bibliotheek, in 1988 gaat studeren op verzelfstandigingsmo- gelijkheden middels aparte stichtingen voor (a) de Molen - dit vergroot ook de externe sub- De WD is tot slot van deze beschouwingen van oordeel dat het beleid in 1988 in Moergestel wel iswaar grotendeels positief kan worden beoordeeld maar dat meer rekening dient te worden gehouden met de lange termijn onzekerheden. We moeten niet, nu er weer enige ruimte is, doorgaan met pot verteren. We moeten meer werken op basis van plannen die de noodzakelijke middelenkaders on derbouwen, en niet voor leuke dingen maar vast geld gaan uitgeven. De VVD meent dat er met de voorgestelde wijzi gingen ook in de toekomst nog enige ruimte over blijft voor het afwegen van prioriteiten. Wij me nen dat dat dan ook een betere keuze is in de hui dige situatie. sidie- en financieringsmogelijkheden, (b) het woningbedrijf en (c) de CAI. Dit alles in het kader van afstoting en privatisering van taken. Deregulering. De WD stelt voor dat de ge meente Moergestel zich aanmeldt als zoge naamde D-gemeente waarin gewerkt gaat worden met een uiterst lichte regelgeving. In lijn hiermee stellen wij voor dat de Raad een eigen dereguleringscommissie instelt die systematisch per secretarie-afdeling nagaat waar het met minder en eenvoudiger regelge ving toe kan. 3. Concentreren van specifieke reserves. De WD stelt voor om af te stappen van allerhan de specifiek benoemde reserves of voorzienin gen in de algemene dienst. De inzichtelijkheid en aanwendingsmogelijkheden worden ons inziens verhoogd door het opnemen van alle potjes in een grote pot. In lijn hiermee dienen ook alle overschotten hierin gestort te worden en niet zonder meer te worden opgesoupeerd 4. Gedeeltelijke afbouw reserves woningbe drijf. De VVD meent dat de reserves veel nut tiger besteed kunnen worden. Per jaar wordt meer gereserveerd dan begroot voor b.v. on derhoud. Overigens is dit punt te betrekken bij het onderzoek naar privatisering. 5. Doorrekening kostenplaatsen. De WD vindt dat binnen de gemeente alle kosten zichtbaar moeten zijn op de plaatsen waar ze worden gemaaktDe aanzet daartoe bestaat al bij openbare werken; het betreft hier een in tegrale uitbreiding. Thans gaan wij over naar het door het College op- gesomde nieuwe beleid 1. Gebouw gemeentewerken. Dat het gebouw inbraakveilig dient te zijn is buiten kijf; daar bij zij overigens opgemerkt dat het gebouw overdag ook vrij toegankelijk is, zonder aan wezigheid van personeel. Doch de benodigde 16.000,— dient uit de eigen reserves van de dienst te worden verhaald c.q. uit de reserve onderhoud gemeentelijk eigendom. 2. Molen. Voor de molen dient op korte termijn een sluitend algeheel restauratieplan te wor den opgesteld, alvorens te kunnen beslissen over reserveringen en investeringen. 3. Sportpark Andacia. Met de benodigde 12.000,—kan worden ingestemd. Depri- vatiseringsvoorwaarden dienen echter bij de sportnotitie aan de orde te komen. 4. Sportpark MTV. De WD ondersteunt de in spanning om MTV aan een beter bruikbare accommodatie te helpen. Ook hier dienen echter de privatiseringsvoorwaarden nader beschouwd te worden, zonder dat hiermee de plannen moeten worden opgehouden. Zie overigens onze eerdere opmerkingen ter zake. 5. Dak De Vonder. De WD stelt voor om de investering voor een nieuw dak eerst te betrekken bij de discussie over de toekomst van deze sportzaal, alvorens deze nu in het schema op te nemen. 7. Verbouw gemeentehuis. Zonder inzicht in een plan, een onderbouwde noodzaak, achten wij deze inwerking in 1988 prematuur. Deze 400.000,— dient dan vooralsnog geschrapt te worden voor 1988. 8. Huisvesting verenigingen Al eerder heeft de VVD in principe met dit Wij komen daarmee op de voor dit nieuwe beleid benodigde dekking, via verhoging van enkele be lastingen. De WD stemt, zij het niet juichend, in met de verhoging van de reinigingsheffing van 60 naar 80% en van de OGB en de leges met 3%. Met onze OGB zitten we dan nog aan de lage kant ten overstaan van de toegestane maxima. Niet ak koord gaan wij ermee dat we meteen besluiten tot een trendmatige belastingverhoging. De WD wenst dat per jaar te bezien. Dit wordt mede inge geven door de wetenschap dat ook de CAI in 1988 nog haar tol zal opeisen. In dat verband stemmen wij niet in met verhoogde rioolrechten, mede om dat uw College vorig jaar aangegeven heeft 60% dekking toereikend te vinden. het zeer te betreuren dat de ontwerpsportno- titie na heel wat onrust in de verenigingen te- hebben veroorzaakt weer geheel is teruggeno men en pas eind 1987 opnieuw in bespreking komt. Dit duurt veel te lang. In ons commen taar op de notitie hebben wij al aangegeven dat de notitie veel te veel ineens overhoop haalt, zonder dat deze raad zich heeft uitgesproken over uitgangspunten, beleidsdoeleinden, pri vatisering, de richting in het subsidiebeleid voortspruitend uit de kaderwet speicifiek wel zijn. Doch wij komen daarop stellig nog met el kaar terug. Wel willen wij hier benadrukken dat wijzigingen in het beleid hun vertrekpunt dienen te vinden in gelijke uitgangspunten, vergelijkbare uitgangssituaties en gelijke be handeling voor alle verenigingen. Dit laatste geldt wat ons betreft ook als we gaan sleutelen aan het subsidiebeleid. Over sportzaal De Vonder wordt in feite bui ten de nieuwe 4e beheerder, niet meer gespro ken qua aanpassing. Wel is een renovatie voor zien in 1991 ad 300.000,—. Kan het Colle ge op dat punt wat specifieker zijn; wat zijn de plannen precies? Verheugd is mijn fractie over de deelname aan de basiseducatie volwassenen, ook al kan die nog altijd hoger zijn, en ook over de bereikte samenwerking op dit gebied met andere ge meenten. In dit kader hoort thuis een enkele opmerking over onze molen, een van de weinige echte mo numenten in Moergestel die het afbraakbeleid tot nu toe heeft overleefd. We moeten er voor waken dat deze molen niet een geldverslindend prestige-object gaat worden. Het doorschui ven van investeringen naar 1989 lost op zich niets op, en werkt, zoals vaak bij uitgestelde re novaties, alleen maar kostenverhogend. Fundamenteler is de vraag of het niet-subsidi- abele deel van de te verwachten kosten nog lan ger ten laste mag worden gebracht van de Moergestelse bevolking. De VVD vindt dat we een uiterste poging, zij het in redelijke afwe ging met andere prioriteiten, moeten doen om de molen wel te behouden. Ten aanzien van het beheer zal ik straks nog in breder verband een enkele opmerking maken. 6. Sociaal en maatschappelijk werk Wij zijn het College erkentelijk voor het inzicht dat de toelichting op de begroting in kwanti tatief opzicht verschaft ten aanzien van het be roep dat in Moergestel wordt gedaan op de so ciale wetgeving. Duidelijk is daarbij dat de ge meente nog een aantal onzekerheden qua fi nanciële last, aan dit alles verbonden, kent, maar die schijnen mee te vallen als ons geen nieuwe bezuiningingsmaatregelen worden op gelegd, anders gezegd als geen verschuiving van lasten plaatsvindt naar de gemeenten. Het is plezierig te vernemen dat onze klein schalige werkgelegenheidsinsparming effect begint te sorteren. Niettemin dringen wij er met klem bij uw college op aan om blijvend, met andere gemeenten maar ook in eigen huis, om te zien naar stimulansen op dit zo belang rijke volksgebied. 7. Volksgezondheid en milieu Al in de vorige beschouwing hebben wij onze verbazing uitgesproken over de overambitie die spreekt uit aangekondigde nota’s op mi lieugebied. Niet dat ons milieu het niet brood nodig heeft om krachtig aangepakt en hersteld te worden. Wij hebben hierover al eerder het nodige gezegd. Ligt het hier echter niet veel meer voor de hand dit type nota’s gezamenlijk te produceren met omringende groene ge meenten. En dient naast zo’n positief milieu beleid ook niet een regelmatige effectieve en gezamenlijke controle te worden uitgevoerd. Op dat punt missen wij een beleidsaankondi- ging en dan lijkt het ons dat we halfslachtig be zig zijn. Dan een opmerking over het hinderwetuitvoe- ringsprogramma. In het buitengebied zijn twee zaken zwaar belast: de wegen en het mi lieu. Een concrete vraag van onze fractie is: hoe is de stand van zaken rond het hinderwetuit- voeringsprogramma? Wanneer vinden de in ventariserende onderzoeken plaats? Tot slot nog het onderwerp van de hondeno- verlast. Ook hier loopt alles zeer traag. Met veel verve is in het verleden gesproken over hondenoverlast en wat hieraan door middel van aanwijzing van uitlaatplaatsen en ’honden- poepvrije zones’ zou kunnen worden gedaan. Eerst zeer recent is uw college met concreet be leid naar buiten getreden; een jaar lang is vrij wel niets gebeurd. Een hoge prioriteit dient aan het laatste geschonken te worden, omdat op een aantal plaatsen, waar veel kinderen spe len of waarlangs kinderen naar school toe gaan, de vervuiling onacceptabel hoog is. 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting De gotspe van uw begroting 1988 is dat u stads en dorpsvernieuwing als nieuw beleid aankon dig! En hoeDoor de riolering en wegen erbij te betrekken meent u nu te kunnen spreken Na al dit door B&W gepresenteerde beleid wil de WD graag enkele eigen wensen en ideeën op ta fel leggen die nog niet eerder aan bod zijn gekomen in eeb van beleid. Al in 1985 en 1986 hebben wij als raad uitvoerig met u van gedachten gewisseld over dit onderwerp, doch het resultaat tot op heden is nihil. Het gaat bij de dorpsvernieuwing om het mooi en bij de tijd houden van ons hele dorp en dat vergt primair een visie op knelpunten, wensen, aankleding en herinrichtingsmogelijkheden. Pas daarna komen riolen en wegen in beeld, waarna tot een gezamenlijke afweging moet worden gekomen. Als wij uw toelichting zo mogen verstaan zijn wij het geheel met u eens, dan is er sprake van een gecoördineerd beleid waarin riolen en wegen niet mogen domineren. In het begin van onze beschouwing hebben wij al gesignaleerd dat het ruimtelijk ordeningsbe leid niet goed uit de verf komt. Aangekondig de planherzieningen blijven uit, nieuwe plan nen eveneens, en we hebben continu proble men als het op grond aankomt. Voor een ade quaat beleid is het nodig dat bestemmingsplan nen snel tot realisatie gebracht kunnen wor den. Onderhandelingen omtrent grondver werving duren te lang, de bevolking in onze ge meente dient te beseffen dat de gemeentelijke financiële melkkoe reeds lang droog staat. Mo gelijk kan het versneld starten van onteige ningsprocedures in dezen een voor de toe komst duidelijke prcedentwerking hebben. De WD hoopt met uw College dat het verloop van de aankoop van grond voor De Sonman en het overleg met Avang zeer voorspoedig mo ge zijn, tot heil van alle betrokkenen, met na me de industrie en de gemeente ten aanzien van een uitgelezen nieuwe woningbouwlocatie. Wij gaan er daarbij van uit dat u ook zeer snel met de raad in overleg treedt over de invulling van dit zo centraal gelegen gebied. Uw zorgen ten aanzien van toekomstige wo- ningbouwcontingenten delen wij ten volle. Doch de uitweg die u ziet in alsmaar inbreiden in de komt dient een uiterst redmiddel te zijn, ter voorkoming van verdere aantasting van de kenmerkende dorpsbebouwing met veel open ruimte rond huizen. We hebben al veel dorps- aanzien verloren zien gaan; dit is een kans op enig behoud. Het is niet alleen de vergrijzing van de bevol king waarmee we in de toekomst rekening moeten houden. Ook andere leefwijzen vergen een duidelijk beleid inzake het opvullen van inbreidings- en uitbreidingsplannen. Een vol gende opmerking in dit verband is dat de afne mende contigentering ertoe noodzaakt om ons beleid ten aanzien van de verkoop van wo- ningswetwoningen te herzien, om in de toe komst in voldoende mate de woningzoekenden in alle categoriën in Moergestel te kunnen be dienen. 9Financiering en algemene dekkingsmiddelen De financiële situatie van onze gemeente is niet riant te noemen, doch ook niet direct zorgen barend. Er blijft enige ruimte om nieuw beleid op te zetten. Gelet op de nog maar bescheiden omvang van de algemene reserves achten wij het aanspreken hiervan voor 1/30 deel onjuist. Wij stellen dan ook voor om dit bedrag niet als dekkingsmiddel te benutten. Hiermee moet voor/ 14.300,— aanvullende dekking worden gevonden. Ingestemd wordt onzerzijds met het innemen van een personeelsplaats op openbare werken. - - A; Ég. POEFS echt leder in div. kleuren van 225.- voor I O«J. herstoffering in leder en meubelstof gespecialiseerd in kapitonneerwerk polyether in alle soorten en maten echte lederen poefs ruime sortering meubelstoffen VRIJBLIJVEND PRIJSOPGAVE 'S AVONDS TOT 20.00 U. EN ZA. TOT 12.00 U.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 15