Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1988 1 Bi Algemene Beschouwingen van de WD 4 a SM MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987 PAGINA 14 "MOE (verve VVD: Paul Gerlach 1 s .S»'- Het jaar 1987 zal voor wat onze gemeente betreft niet als een bijzonder vruchtbaar jaar in de historie worden aangemerkt. Weliswaar kwamen enkele zaken gereed of in beweging maar te veel vertoonden geen of te weinig vooruitgang. Van te veel beleidsvoornemens en aangekondig- de nota’s is niets terecht gekomen, de voortgang in het beleid is veelal te traag. Ik kom daarop later in deze beschouwing terug. In ov< nu tot wa pr< vei nie no 6. So Wi dat tat rot cia me na: mt nie gel vai He scl be, me me on rijl hei titi hel me ko taa de zoi OVI val vex zijl ka: dai die vei ha: gel aai Ov ter kei zie ge pis Ve de noi sai me 8. Rt De en dij te Fu atx gei M< eei gir de hei eei 7. Vc Al vei die Hei te' no me te me bel ge: Ol gir zig De rir tw liei is vo vei Tc vei ve< ho vai po Ee lei we aai op Ier de leidsnota monumentenbeleid, milieubeleidsplan, automatiseringsplan, knelpuntennota buitenge bied, structuurnota bedrijventerrein en woning bouwlocaties, knelpuntennota stads- en dorpsver nieuwing, meerjarenplan stads- en dorpsvernieu wing, integrale milieunota, komplan deel II, no titie inzake de Londo-normen, (nieuwe) sportno- titie. Daarnaast zullen nog de nodige postzegel - plannen geproduceerd worden. Het is voor ons werkelijk de vraag hoe groot het realiteitsgehalte is van deze reeks voornemens. Voor de meeste plannen is daarbij ook geen bedrag in de begroting opgenomen of aangegeven. Ten aanzien van de voorgestelde plannen, ditmaal 8 in getal, willen wij op voorhand, gelet op de er varingen in 1987 onze scepsis richten op de haal baarheid. WeUicht ware hier een betere pohcy om minder voornemens te lanceren maar die dan wel te reaüseren, dan wel meteen een prioriteitsvolgor- de te bepalen. Van de 7 plannen die nog in porte feuille zitten van 1987 en de nu aangekondigde 9 nieuwe plannen zijn er overigens 4 identiek, zodat we per saldo 12 ’nieuwe’ beleidsstukken tegemoet kunnen zien. Dit betreft: het beheersplan huisart sen, papiële herziening bestemmingsplan buiten gebied,gemeentelijk volkshuisvestingsplan, be- Het doet de WD genoegen dat de begroting over 1988 sluitend is, met bovendien nog enige ruim te voor nieuw beleid. Voor ons is daarmee het ge presenteerde ook echt sluitend omdat iedere be groting voor ons geen doel op zichzelf is. We moe ten namelijk nagaan wat er in het afgelopen jaar al dan niet gebeurd is, zodat we hieruit lering kun nen trekken voor de toekomst, en dat sluit de lange termijn in. En ook op dat punt biedt de begroting 1988 inzicht, zij het lang niet compleet. gesteund wordt bij zijn moeilijke opgaven en bij het stellen van prioriteiten ter secretarie. Bij dezen kondigen wij dan ook aan dat wij de uitvoering van de beleidsvoornemens, met name op de hier in het geding zijnde onderwerpen, niet alleen kritisch zuHen volgen in algemene zin maar dat ook naar het persoonhjke functioneren van de wethouders. -■ ■v Na deze inleidende en evaluerende opmerkin gen ga ik over tot de behandeling van de begro ting en tot de gepresenteerde beleidsvoorstel len. Wat ons echter opvalt in deze begroting 1988 is dat het college bij de investeringen veel meer aandacht schenkt aan de niet direct noodzakelijke zaken, zo als een verbouw gemeentehuis dan aan de echt geïnventariseerde knelpunten als wegen en riole ringen. Dat lijkt ons wat kortzichtig, en we weten bovendien dat iedere vertraging van het aanpak ken Van onderhoud ons straks weer extra geld gaat kosten. Wat ons ook niet aanspreekt om alvast al lerlei plannen in het investeringsschema te plaat sen zonder dat daarover ook maar inleidend met elkaar gesproken is, laat staan over de benodigde omvang. Te noemen zijn hierbij de dorpsvernieu wing, het gemeentehuis en de sportzaal. Dat zijn dan meteen al punten waarover wij eerst nader overleg wensen. Ook het bedrag bestemd voor de openbare verhchting zou anders gefaseerd gaan verlopen dan nu is aangegeven. En ook het vrijge vallen bedrag voor de knipperHchtinstallatie op de T-31 is hierbij niet betrokken. Wij herhalen hier onze vraag uit 1986 of de vervangingsinvesterin gen voor openbare werken niet uit de eigen reser ves van deze dienst kunnen worden gedekt. Laten we de diverse hoofdfuncties binnen de be groting eens doornemen en becommentariëren. 0. Het Algemeen Bestuur Hier valt op dat het College voorstelt om de sa lariskosten te gaan doorberekenen naar de woning- en grondexploitaties. Behalve dat hiermee wat optische verschuivingen worden veroorzaakt ligt hier ook de vraag voor waar om nog steeds niet consequent in deze Hjn voor het gehele secretariegebeuren wordt gewerkt teneinde zichtbaar te maken welke kosten in personele zin voor de onderscheiden activitei ten worden gemaakt. De vraag wordt hiermee herhaald uit 1986. Het antwoord van toen dat de schaal van onze gemeente dat niet toelaat is kennelijk nu niet meer van toepassing. Dan automatisering. Onbegrijpelijk is het dat we onvoorzien door externe inwerking hier als nog 50.000,— moeten gaan investeren. Ver der valt niet in te zien waarom de voorziene kantoorautomatisering niet via standaardsoft ware kan geschieden. De kosten van het auto matiseringsplan zijn niet aangegeven. Het investeren in de opleiding van mensen ter secretarie is een goede, te waarderen zaak. Echter, plukt ook de kleine gemeente hiervan voldoende de vruchten, en leidt dit niet tot een grotere personeelsmobiliteit? Welke maatre gelen treft u om verzekerd te zijn van een op timaal rendement voor Moergestel? Treft u studie-overeenkomsten? Openbare orde en veiligheid Wij kijken met belangstelling uit naar de rap portage van de commissie kleine criminaüteit. Iets dergelijks zal overigens ook noodzakelijk zijn op het punt van de milieucriminaliteit, die hand over hand toeneemt, met name ook in agrarische gebieden. Wij verwachten van uw College op dit punt in de aangekondigde mi lieunota toezeggingen, zowel voor allerhande controles op de mestoverlast, hinder, bodem verontreiniging en dergelijke, voor beleid dat in 1988 effectief wordt. De voorstellen van een KCS-haalsysteem zullen hierin een plaats moe ten krijgen, naast allerlei voorlichtend werk, met name ook op scholen. De brandweerkosten gaan aanmerkelijk om hoog, door de bijdrage aan de regionale brand weer en een verhoogde vergoeding. Kan het CoUege aangeven wat de effecten zijn van de ze beide gegevens op het dienstverleningsni- veau en op de in eigen huis te verrichten in vesteringen in materieel? 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Alle wegen leiden naar Rome, behalve in Moergestel. Daar leiden alle wegen naar het buitengebiedMaar er zij n in Moergestel meer wegen dan alleen die van het buitengebied. Hoewel, vanzelfsprekend, de landbouwwe- gen, in een overwegend agrarische gemeente, van voldoende kwaliteit dienen te zijn, is de aandacht die geschonken wordt aan deze we gen te groot. Onevenredig ziware belasting Een andere opmerking in deze context is dat voor overleg nog steeds niet plaats vindt. Dat is een nog steeds gemiste kans, en dat leidt tot allerhande on voorziene en soms onnodige confrontaties op het raadsniveau. Wij moeten helaas constateren dat onze opmerking, vorig jaar, aan B&W om meer overleg te plegen met de raad in een vroeg voorbe reidend stadium niet tot het door ons beoogde re sultaat heeft gevoerd. Dat leidt er ongewild toe dat er te veel in termen van tegenstellingen met elkaar wordt gesproken in plaats van in termen van constructief overleg en gemeenschappelijke doel einden. Wij herhalen daarom de oproep zowel aan de collega raadsleden als B&W en de ambtenaren om meer en vroegtijdiger met elkaar overleg te ple gen, wanneer daartoe de tijd en de aanleiding aan wezig zijn. door weinig intensief landbouwverkeer heeft binnen onze fractie de visie doen ontstaan (ook bij verbreding) om ook in dit verband het prin cipe de ’gebruiker betaalt mee’ toe te passen. We willen maar aangeven dat, gelet op de ver keersintensiteit binnen de kom, het wegennet aldaar onvoldoende aandacht krijgt. Wat we waarderen is het streven van uw Col lege naar een betere verdeling van de onder houdskosten voor wegenbeheer in de komen de jaren. Indien er inderdaad een BELEID gaat ontstaan op dit punt dan verwachten we in de toekomst toch te komen tot, zoals dat in economische termen heet, een ideaalcomplex. Maar dat heeft verdergaande consequenties dan alleen de consequentie van onderhoud. We moeten durven nieuwe, fundamenteel nieuwe wegen, in te slaan. We mogen niet, in het jaar 1997, geconfronteerd worden met on- derhoudslasten die niet meer op te brengen zijn. Daarvoor is het nodig dat bij het wegen beheersplan niet alleen gekeken wordt naar een handhaving van de huidige situatie en daarop tot het onderhoud baseren. Nee, we moeten de durf hebben om nu aan bepaalde wegen een be wuste onderhoudsachterstand in te bouwen, teneinde bij het bereiken van de minimale vei- Hgheidsnorm nieuwe, aan de nieuwe verkeers situatie aangepaste, van onderhoudsarmer ma teriaal vervaardigde, wegen aan te leggen. Besparing op onderhoud in feite, om op plaat sen tot vernieuwing te komen. Onderzoek is nodig om tot een totaalplaatje voor onderhoud en vernieuwing te komen, zo dat in de periode 1995-2000 een gezonde situa tie ontstaat. Dat we voor die toekomstige ge zonde situatie nu al de rekening gepresenteerd kunnen krijgen moeten we politiek accepte ren, zodat ook later de wegenvoorzieningen nog betaalbaar kunnen blijven. Dat het huidige begrote bedrag hiervoor veel te laag is blijkt uit de onlangs verschenen on- derhoudsrapporten. Het College wordt ge vraagd welke aandachtspunten een hogere prioriteit mogen hebben dan de onderhoud/ kwaHteitsbewaking van de wegen. Beseft u wel duidelijk dat wegenonderhoud, geredeneerd vanuit de huidige situatie, ons de komende 15 jaar 6.288.000,— gaat kosten? Onder dit hoofd past ook aandacht voor de ver keersveiligheid. De Akkerweg is en blijft ge vaarlijk voor kruisend en afslaand verkeer en door het vele landbouwverkeer. De Akkerweg zal nog gevaarlijker worden na de ontsluiting van Papenacker. Korte termijn oplossingen zijn ook hier de fout. Stophchten worden om budgettaire redenen weggemoffeld. Er gaan al stemmen op om de voor deze doeleinden ge vormde reserves maar een andere bestemming te geven. 3. Economische zaken. Onder deze functie wordt ook dit jaar 1988 zo goed als niets vermeld. De WD meent dat de verantwoordelijke portefeuillehouder zich de reeds in 1986 gemaakte opmerkingen over het uitblijven van beleid nu eindelijk eens ter harte moet nemen en dat hij werkelijk inhoud gaat geven aan dit belangrij ke aandachtsgebiedEn daarbij zou overleg met de daarvoor ingestel de raadscommissie bepaald niet misstaan. De opmerking in de memorie van toelichting bij de begroting ten aanzien van de CAI had den hier wel wat uitvoeriger kunnen zijn, zo wel naar de voorziene uitbreiding als naar de financiële consequenties. Dan hadden we in Moergestel weer eens niet alles uit de krant hoeven te vernemen, uit Oisterwijkse bron. Op de beheersvorm van de CAI kom ik overi gens later nog terug. In dit kader een enkele opmerking over het in dustriebeleid. Bestemmingsplannen wachten op afronding, industrieterrein vergeet het maar. Dynamische ondernemers vluchten naar elders, omdat De Sonman vertraagt. Er wordt achter de problemen aangehold, elke oplossing geeft op zich nieuwe grotere proble men. Hier en daar worden we zelfs door dit ineffi ciënte beleid, ondanks ons partijprogram, ge dwongen te stemmen voor een beperkte af braak van het buitengebied. 4. Onderwijs Dat het College zich in zijn toefichting beperkt tot bijzonder basisonderwijs is een misser van de eerste orde. Als men weet dat op het punt van openbaar onderwijs in deze raad al hele be togen zijn gevoerd, als men op de hoogte is van particuliere initiatieven met een alleszins be hoorlijke respons, dan zou het bieden van een perspectief hier niet hebben misstaan, niet ter aanmoediging doch als informatie naar raad en burgers. Bovendien willen wij van uw college vernemen of de problemen met de wijkinde- ling voor onze basisscholen inmiddels zijn op gelost en zo ja hoe. 5Cultuur en recreatie Over de bibliotheek hebben wij al eerder gesproken; over de voorgestelde beheersvorm via een stichting komen wij later te spreken. Daarom zij hier de aandacht gevestigd op het sport- en op het subsidiebeleid. De VVD vindt - -■- (vervolg op volgende bladzijde) Laten we echter aan vangen met de positieve ont wikkelingen. Zo begonnen de bouwactiviteiten in het bestemmingsplan Papenacker; dagehjks kun nen we daar de contouren van ons dorp zien ver anderen. Ook kwam het wegenbeheersplan einde- Hjk gereed, evenals het rioleringsplan. Ook wer den we een nieuwe, riant te noemen, bibliotheek voorziening rijker en wat belangrijker is, het aantal lezers nam daarmee belangrijk toe. Dit laatste mag toch een punt van overdenking zijn voor de be zwaarmakers tegen deze voorziening, destijds in deze raad. Wat ook zijn beslag kreeg in dit jaar is de automatisering binnen de secretarie-afdelingen en dat is stelhg een grote prestatie te noemen. Ook werd een deel van het gefaseerd verlopende ver- fichtingsplan uitgevoerd. Tot slot in deze opsom ming zij vermeld dat we ook in dit jaar in de voor geschreven tijdspas gingen lopen ten aanzien van het beschikbaar komen van de jaarrekeningen en dat we ook in staat werden gesteld om de voort gang in financiële zin van een aantal projecten be ter te volgenalhoewel we er daarbij nog lang niet zijn in de bewakingssfeer. Dat brengt ons meteen op het punt om hier de waardering van de WD uit te spreken voor het ve le en goede werk dat door het gemeentefijk perso neel werd en wordt verricht, met veelal beperkte middelen en hierin willen wij graag alsnog betrek ken de dit jaar vertrokken medewerkers, met na me de heren De Rouw en Nijtmans. Waarom komt de WD dan toch tot de conclu sie dat 1987 in de gemeentelijke sfeer te weinig heeft opgeleverd. Wel, als we zien naar het lijst- je van voornemens voor 1987 dan moeten we con stateren dat het doorgaans vrome wensen zijn ge bleken zoals al door ons voorspeld in 1986. Van de 10 voor 1987 aangekondigde nota’s zijn er zeggen en schrijven 3 tot stand gekomen, te weten het ri oleringsplan, de sportnotitie en het hinderwetuit- voeringsplan; het al in 1986 aangekondigde we genbeheersplan kwam eveneens gereed. En alle genoemde stukken zijn nog steeds niet in het uit voeringsstadium aangeland, zo ze daarin ooit ko men. Daarmee is te veel bhjven liggen of wordt het doorgeschoven, zoals de dorpsvernieuwing. De met veel ophef in de vorige begrotingsbehandeling aangekondigde nieuwe verenigingsaccommodatie (le paal te slaan op 1 september 1987!) is niet tot de voorziene realisering gekomen. Naar aan te nemen valt realiseert ook uw College zich dit alles. Dit maken wij op uit het feit dat u an dermaal niet terugblikt op het jaar 1987, dat de confrontatie tussen voornemens en uitvoering voornamelijk betrekking heeft op hernieuwde aankondiging van actie in 1988, en dat u in strijd met de toezeggingen en discussies vorig jaar niet bent gekomen met de voorjaarsnota. Dit laatste achten wij een verwerpefijke zaak, niet passend in de bestuurlijke verhoudingen in Moergestel. Echter niet alles dat niet tot stand kwam is het Col lege aan te rekenen. Zo is het nog steeds niet kun nen beschikken over het zo broodnodige nieuwe industrieterrein De Sonman uitsluitend te wijten aan de opstelling van de betrokken grondeigena ren die hun prijzen onredelijk opschroeven. Niet dat een College hierin heus wel slagvaardiger en eerder tot actie had kunnen komen, maar hier ligt toch wel een belangrijk extern obstakel. SteUig ook was de onvoorziene personele wijziging ter secre tarie ook een factor die niet heeft bijgedragen tot een steeds even effectieve afhandeling van zaken, en die tot begrijpelijke onrust en soms tot stagna tie heeft bijgedragen. Wat de WD eigenlijk met deze spijtige opsom ming van niet goed verlopen zaken wil benadruk ken is dat wij in onze gemeente dringend behoef te hebben aan een adequate voortgangscontrole, een sluitende en realistische planning van activi teiten in de tijd en een op dit alles aansluitend ma nagement informatiesysteem. Dat zijn de instru menten voor het hoognodig sturend optreden door het College, voor het bepalen c.q. bijstellen van de prioriteiten. Dat maakt zicht op de mogefijkheden en bestuurfijk overleg tussen College en raad mo gelijk. Zo lopen we niet langer achter de feiten aan maar zijn we goed geïnformeerd om echt te kun nen besturen. Dat voorkomt ook dat we discussies in opvolgende jaren moeten gaan herhalen of on derwerpen nodeloos moeten gaan herkauwen. Dit zijn dan ook aanbevelingen die de VVD uw Col lege en ook de nieuwe secretaris met grote klem wil meegeven. Een volgend punt in het WD-aandeel in de be schouwingen is een voortzetting van opmerkingen van deze strekking in 1986. Dit betreft de profi lering van de verantwoordelijke portefeuillehou ders in het College. Wij vinden nog steeds de goed willende inbreng van wethouder Mulders voor veel verbetering vatbaar, zowel in commissie- als in raadsverband. Alhoewel hij de moed heeft ge had om zich in te laten met moeilijk te beheren portefeuilles, portefeuilles die ook niet zo gemak - kelijk liggen of de politicus in staat stellen leuke dingen te doen voor de mensen, is hij naar ons oor deel nog steeds te weinig doortastendEn dat gaat zich, zo valt te vrezen, in de toekomst wreken in talloze infrastructurele voorzieningen die, als ze niet'op korte termijn worden aangepakt, steeds meer geld vergen. Het vergt echter ook van het College als collegiaal geheel dat de wethouder meer V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 14