Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1988 I B kKs 0 PAGINA 11 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987 '0- (vervolg SPM van vorige bladzijde) d, it andere visie, de SPM meent, dat in het verleden s t Si [1 r ri et fi at m t 1 1 t I t A t 1 in ;n ar m in :lf n- ng er s. :el •e- de ar il k Kuituur en rekreatie Zonder afbreuk te willen doen aan de belangrijk heid van dit onderwerp heeft de SPM dit als laat ste gekozen voor haar algemene beschouwingen. Bij de vorige beschouwingen was dit onderwerp oorzaak van veel diskussie, welke werd voortgezet in het begin van 1987 in samengevoegde kommis sies. Er werd toen een koppeling gelegd tussen de wo ningbouw aan de Kloosterlaan en de bouw van een onderkomen voor verschillende verenigingen, on der andere St. Jan. Dit heeft toen niet gewerkt, mede omdat de SPM daartegen fel gekant was en is. De sportnotitie zou uitkomst en duidelijkheid in een groot aantal zaken brengen, maar daar is tot nu toe, en het is toch al oktober, niets van uitgeko men. Het financiële plaatje ontbrak en ih de kom missie Welzijn is de notitie nog niet eens behan deld. Wat de SPM nu het meest verbaast, is, dat onder delen uit die sportnotitie al wel meegenomen wor den in de begroting, maar dat er geen vooroverleg is geweest hoe de verschillende partijen daar nu over denken. Een korte opmerking in de aanbie dingsbrief, dat de notitie op korte termijn wordt aangeboden, moet volstaan voor deze ongewone gang van zaken. Vrede heeft de SPM hier niet mee, te meer daar zij een ander inzicht heeft in hetgeen er voor de toe komst op dit gebied staat te gebeuren. Hieronder volgen hun ideeën. Reserveren, en er wordt al rekening gehouden met 300.000 gulden voor reparatie van het dak, voor uitbreiding van ’De Vonder’, tot een volwaardi ge sporthal, waarin ook ruimte wordt gemaakt T- it le r- l- e n n i- l- e e il it e n Sociale voorzieningen Het gaat de SPM aan haar hart te moeten consta teren, dat de landelijke overheid stelselmatig af breekt, wat aan sociale zekerheid de voorliggen de jaren werd opgebouwd. Een eigen gemeente lijk beleid ten aanzien van de zwaksten in onze sa menleving is de enige oplossing, die mogelijk is, waar het landelijk beleid faalt. In verschillende gemeenten hebben bestuurders al besloten om aanvullingen te geven op landelijk gebaseerde uitkeringen of eenmalige uitkeringen. Kan het college de SPM enig inzicht geven of zich in onze gemeente gevallen voordoen, wel ke op basis van de landelijke normen niet vol doende kunnen worden geholpen en zo ja is het college dan voornemens om hier een eigen be leid te ontwikkelen? Ten aanzien van de werkgelegenheid kan de SPM begrip opbrengen voor de gedachte, dat dit beter regionaal geregeld kan worden. Zij blijft aandacht vragen voor scholingsprojecten en begeleiding van mensen, welke moeilijker in het arbeidsproces kunnen worden opgenomen. Van de mensen verwacht zij, dat de bereidwillig heid om weer aan zo’n arbeidsproces deel te ne men, aanwezig is. Over het aantrekken van in dustrie naar onze gemeente wil de SPM spreken als eerst de plaatselijke ondernemers gevestigd zijn op de voor de industrie bestemde lokaties. voor andere doeleinden. Een multifunktioneel centrum. Onderzoek hiernaar is toegezegd, maar tot heden niet uitgevoerd. De reservering voor het gebouw aan de Bosstraat, groot 190.000 gulden, hierbij betrekken en de mo gelijkheden tot realisering komen aanmerkelijk dichterbij. Ruimtelijk hoeft dit ook geen bezwaar te zijn als de ingang van zo’n komplex naar de Kloosterlaan wordt geplaatst. De Aanstede valt dan helemaal buiten het gebeuren, zeker als eventueel ook de Maria kleuterschool verdwijnt. Er blijft dan nog ruimte aan de noord-oost zijde voor de bouw van bejaardenwoningen. Een tijdelijke oplossing voor de verenigingen kan alsnog gevonden worden in de Maria kleuterschool of op de plaatsen waar ze nu zijn ondergebracht met een tijdelijke onder steuning voor de hoge energiekosten. Over de gedachten van het college wat er eventueel met de Maria kleuterschool moet gebeuren, tast de SPM toch totaal in het duister, om niet te zeggen, dat het college haar hierover in de kou heeft laten staan. Enige duidelijkheid hierover is toch gebo den. Kleuterschool ’t Heiveldje was per slot al biblio theek toen de laatste kleuter nog maar net op Bos bomen. Bij privatisering is voor de SPM de achterliggen de gedachte, dat dit in ieder geval geen gevolgen mag hebben voor de arbeidsplaatsen en dat de ge meente goed toezicht moet kunnen uitoefenen op het gebruik van gemeenschapsgoederen. Op termijn stelt het college voor om de tennisba nen geheel te privatiseren ten gunste van MTV en voor Audacia wil het college dit gedeeltelijk. De SPM is tegen het privatiseren van lukratieve onderdelen van sportakkommodaties als daar niet bij betrokken wordt, dat ook andere gedeelten, zo als kleedgelegenheid en onderhoud van gebouwen dan naar die verenigingen overgaan. Privatiseren moet niet alleen betekenis hebben voor de verenigingen, maar ook voor de gemeen schap. Ook al geeft het rapport van de VNG hierover een Nogmaals, en in de sportnotitie is er ook sprake kk, 7; 2?” ±27 van, dringt de SPM aan op een subsidiebeleid, dat minder is gekeken naar de kwalitatieve invulling gelijkwaardig is, voor wat betreft de jeugdleden, van arbeidsplaatsen en dat daardoor een hoger aantal dan aangegeven door de VNG akseptabel is. Een verbouwing van het gemeentehuis om het meer funktioneel te kunnen gebruiken vraagt de komende jaren een bedrag van 400.000 gulden. Een globaal schetsplan is hiervoor al gemaakt. In een informele bespreking heeft de SPM aangedra gen, dat zij het gemeentehuis inderdaad niet funk tioneel vindt. Ook heeft zij de opmerking ge maakt, dat indien de kosten voor verbouwing erg Riolering. Wegen en -onderhoud Het geautomatiseerde beheersplan wegenonder- houd, en in mindere mate het rioolplan 2000, geeft aan, dat voor een verantwoord onderhoud in de komende jaren miljoenen nodig zijn. Er wordt gesproken over een slordige zes miljoen gulden. Voor komend jaar wil de meerderheid van het col lege een bedrag uitgeven van 391500 gulden. Dit is wethouder Mulders nog niet genoeg. Hij vraagt 475.000 gulden. De SPM stelt vast, dat door het gebruik van de ge automatiseerde planning te veel de nadruk komt te liggen bij het onderhoud aan de wegen in het buitengebied. Ook al is hier sprake van asfaltwe gen, welke meer onderhoud vergen. Ook stelt zij vast, dat door het gebruik van zware landbouwtraktoren en -machines deze wegen meer te lijden hebben, dan de wegen in de be bouwde kom. De gedachte om in de onroerend goed belasting tot uitdrukking te brengen, dat voor het onderhoud van wegen in het buitengebied extra moet worden betaald, kon de SPM onmiddellijk vergeten. Een goede lobby heeft er voor gezorgd, dat bedrijfsma tig geëxploiteerde cultuurgrond niet mag worden meegerekend bij vaststelling van de waarde voor de OGB. Een nadeel voor elke gemeente met veel langbouwgrond. Toch vraagt de SPM het college om te bezien of er een vorm te vinden is, waarmee een extra be lasting kan worden opgelegd voor het onder houd van wegen specifiek in het buitengebied. De meerderheid van het college kan rekenen op steun van de SPM bij vaststelling van de hoogte van het bedrag voor wegenonderhoud, maar pas nadat zij de toezegging hebben gedaan om weer in het investeringsprogramma voor 1988 op te nemen om de bermen in de bebouwde kom, Prinses senstraten, Krijtestraat, Korenstraat etc. te ver harden De verwachtingen die hierover bij de aan- wonenden zijn gewekt, moeten ook maar ingelost worden. Openbare orde en veiligheid Gelukkig kan nog steeds gezegd worden, dat de in woners van ons dorp een vrij ongestoord bestaan leiden. Dit in tegenstelling tot de grote steden. Goed politietoezicht op die plaatsen en tijden, dat een verstoring van de rust kan worden verwacht, blij ft noodzakelijk. Ook goede samenwerking tus sen de korpsen van rijkspolitie in de regio en de ge meentepolitie van de grote steden kan helpen ver storing van orde en rust te voorkomen. Het project ’kleine criminaliteit’ kan blijven reke nen op de steun van de SPM, maar wel zag zij graag, dat in dit kader ook in ons dorp de fietsre- gistratie zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Dit kan de burger alleen maar de overtuiging geven, dat ook aan de kleine zaken aandacht wordt besteed. Als de stelling, dat goed voorbeeld goed doet vol gen, nog steeds opgaat, wil de SPM onder de aan dacht brengen, dat niet alleen het meewerken aan een project ’kleine criminaliteit’ verbetering zal brengen in het gedrag van onze burgers, maar dat het twijfelachtige gedrag van topmensen in de bestuurswereld en in de wereld van de industrie meer afbreekt aan het normbesef, dan dat met dat project goedgemaakt kan worden. Ook daar moet dus de aandacht op gevestigd blijven. Met verhoging van de vergoeding voor de leden van de vrijwillige brandweer kan de SPM instem men, maar wil wel meer inzicht in de mate van opleiding en de opkomst bij oefeningen en scho ling. De benaming ’vrijwillige brandweer’ lijkt de SPM wat achterhaald en zag daarvoor graag een ande re term. Bij vrijwilligheid denkt zij aan onbezol- digden en daar is nu geen sprake meer van. Gemeentehuis Met instemming heeft de SPM gelezen, dat aan ambtenaren de mogelijkheid tot bijscholing wordt gegeven via een tegemoetkoming in de studie kosten. Zij wil daarvoor wel, dat er een studie-overeen- komst met de betrokken ambtenaar wordt afgeslo ten voor een bepaalde periode, met de bepaling, dat de ambtenaar naar rato terugbetaalt als hij bin nen de gestelde periode Moergestel verlaat. Dit lijkt de SPM een billijke overeenkomst en het geeft de gemeente de garantie, dat de kosten niet voor andere gemaakt worden. Dit geldt vooral voor het vertrekken naar andere dan ambtelijke funkties, concreet gesproken naar het bedrijfsleven. Automatisering heeft er in ieder geval het afgelo pen jaar voor gezorgd, dat meer inzicht bestaat in de financiële mogelijkheden of onmogelijkheden van de gemeente. Een achterstand bij de afreke ningen is weggewerkt, terwijl meer tussentijds in zicht bestaat over de financiële positie van de ge meente. De SPM blijft voorstander van een goede automa tisering en steunt de reserveringen met dat doel ge maakt. Het geaktualiseerde automatiseringsplan heeft Dorpsvernieuwing Al eerder in deze algemene beschouwingen gaf de SPM aan, dat in de voor ons liggende jaren aan dacht moet worden besteed aan de dorpsvernieu wing. Nu ziet zij tot haar verbazing, dat het college het voornemen heeft om hierbij onder te brengen het achterstallige onderhoud aan de openbare wegen en de riolen. Dit acht de SPM een ongewenste samenvoeging. Zij vindt het begrotingstechnisch zuiverder om deze posten apart te vermelden, om steeds een dui delijk beeld te hebben, welke vooruitgang geboekt wordt per onderdeel. Inkomsten en reserveringen voor de dorpsver nieuwing moeten ook voor DAT doel besteed wor den. Dat gedeelten van dorpsvernieuwing en onder houd aan wegen en riolen samen kunnen worden uitgevoerd, is een kwestie van de zaken goed plan nen. Begrotingstechnisch moeten de zaken zeker gescheiden blijven. Om de inwoners van Moergestel te laten zien wat nu eigenlijk met de dorpsvernieuwing wordt be oogd, stelt de SPM voor om daadwerkelijk projec ten op dit terrein onder handen te nemen. Als eer ste project zou aandacht moeten worden geschon ken aan de Oisterwijkseweg. Een nieuw wegprofiel en beplanting. Verder kan bekeken worden of het mogelijk is om met de bedrijven aan deze straat overeen te komen om hun uitritten te laten verplaatsen naar de In dustrieweg. Dit kan nog een aantal woningbouw- lokaties opleveren. De SPM stelt zich hierbij voor, dat op het fa brieksterrein aan de zijde van de Oisterwijkseweg een prachtige gelegenheid ligt om een hofje van be jaardenwoningen te situeren. Aansluitend hieraan kan zo’n uitvoering gegeven worden aan het ge deelte van de Tilburgseweg tussen de Akkerstraat (T31)enRootven. Ookhet St. Janspleinverdient een beter uiterlijk dan het nu heeft. De SPM nodigt het college uit om een prijsvraag uit te schrijven voor afstuderenden aan de betref fende akademies, zoals b.v. St. Joost in Breda, om een ontwerp te maken voor een eigentijdse inrich ting van dit plein. Zij spreekt de verwachting uit, dat na deze herinrichting ook ontmoetingscen trum ’Den Boogaard’ bereid is iets te ondernemen om het plein een fraaier aanzicht te geven. Een blik van hen naar de overkant van het plein kan hen daar misschien van overtuigen. Een groot onderdeel van de dorpsvernieuwing wordt de overplaatsing van schoenfabriek Avang’ naar het bedrijventerrein. Gezien de lokatie en het doorlopen van dit terrein tot aan de Prinses Mar- grietstraat kan van een ingrijpend gebeuren wor den gesproken. Op tijd aandragen van dit plan bij de overheid voor subsidie in het kader van de dorpsvernieuwing zal de grootste prioriteit moeten hebben, wil zo’n plan een kans van slagen hebben. De SPM wenst zowel het college als de betrokken eigenaren een goede realiteitszin toe om een en ander voor het hele dorp tot een goed einde te brengen. Centrale antenne Vooruitlopend op het rapport van het onderzoeks bureau INTERCAI geeft de SPM nu al aan, dat zij kiest voor een dusdanige verbetering van de aan levering van programma’s, dat de inwoners de ver hoging van het tarief evenredig vinden aan hetgeen zij er voor terugkrijgen. Een eerste koppeling naar Oisterwijk kan al uit breiding van het aanbod betekenen, maar de SPM houdt toch vast aan een op termijn doorkoppelen naar Tilburg. Regionale uitzendingen zijn niet ver van ons af en het zou jammer zijn als door een verkeerde keuze de boot wordt gemist. Een kanaal van het net moet gereserveerd blijven voor M.T.V. woningen per categorie zij in de toekomst rekening moet houden. Zoals woningwet-woningen, pre mie A, B, C, woningen en eventueel in de vrije sek- tor. De SPM blijft vasthouden aan het selectief grond- uitgiftebeleid. Wel stemt zij in met het voorstel om het puntensysteem aan te passen. Hierbij vraagt zij zich af of de normale aanmeldingen niet te veel in het gedrang komen door het aanmerken van ur- gentiegevallen. Urgentiebehandeling brengt veel al de plannen van de kandidaten zonder urgentie behandeling in gevaar. Hoewel de SPM niet zeker is van de mogelijk heid om reserves uit het woningbedrijf aan te wenden voor de bouw van woningen in de vrije sektor, wil zij het college toch uitnodigen om on derzoek te doen naar deze mogelijkheid. Zij heeft hierbij voor ogen om op een aantal vrije sektor percelen in Papenacker goedkope wonin gen te realiseren. Uiteraard zal hierbij rekening moeten worden gehouden met de landelijke re gels op dit gebied. Ook mag dit voorstel niet tot gevolg hebben, dat ernstige verdichting van het aantal woningen het gevolg is, een te dichte bebouwing zou dit plan ernstig kunnen schaden. De SPM acht dit een reële mogelijkheid om in te lopen op het woningbouwprogramma en het col lege geeft zelf aan, dat benutting van deze reser ves in een zo breed mogelijk kader kan geschieden. Met de toeloop van nieuwe leden naar de biblio theek is de SPM erg gelukkig. Een aanpassing van het boekenbestand kan dit alleen nog maar laten toenemen. Zij stelt voor om de reserve op de be groting van de bibliotheek daarvoor te gebruiken. Inderdaad lijkt het de SPM het beste de bestaan de beheerskommissie op te heffen en als bestuur een stichting in het leven te roepen. Een en ander zal dan wel moeten gebeuren in het tempo zoals dat is neergelegd in het ’Stappenplan’. Wel denkt de SPM, dat er een addertje onder het gras schuilt. De toegankelijkheid van de biblio theek voor sociaal zwakkere groepen dient ook on der een nieuwe bestuursvorm gehandhaafd te blij ven. Hiertoe moet enerzijds het invoeren van leen geld en jeugdkontributie vermeden worden en an derzijds de kontributie op een zo laag mogelijk peil gehouden worden. Een ’geprivatiseerd’ bestuur zou, in haar poging de exploitatie zo gunstig mogelijk ter hand te ne men, wel eens aan dit doel voorbij kunnen schie ten. Zaak is dus, dat ’de politiek’, wat betreft de sociale drempels van de bibliotheek, de vinger aan de pols houdt. Dit moet naar de mening van de SPM bestuurlijk te regelen zijn. De door de wethouder zo gewilde ’investering in de mens’ mag immers niet uitdraaien op een inves tering in de wat meer gefortuneerde medemens. Voor de leeszaal staat de SPM een uitgebreide in- formatiekampagne voor, zodat deze beter aanslaat bij het grote publiek. De volwassen-edukatie kan op steun van de SPM blijven rekenen en zij spreekt de hoop uit, dat het college er alles aan zal doen om deelname hieraan te stimuleren. Ondanks haar ongenoegen over de manier waar op deze algemene beschouwingen bij de burger komen, meent de SPM, dat haar visie ten volle onder de aandacht moet worden gebracht en heeft zij haar best gedaan om alle zaken, voor nu en de toekomst, hierboven weer te geven. Nogmaals benadrukt zij, dat het niet haar wens was om dit via ’Moergestel-Nieuws’ te doen, maar op de plaats, waar het thuishoort: name lijk in de vergadering van de gemeenteraad. hun aandacht. De reserveringen op dit gebied zicht was aangek; moeten worden aangepast, als deze niet voldoen- de zijn om de automatisering bij de tijd te houden. Voor aankoop van materialen, groot of klein, moet voor elke dienst afzonderlij k worden gereserveerd De dienst kan dan zelf bepalen wanneer tot aan schaf wordt overgegaan. Overschrijdingen van die reserveringen moeten vermeden worden. De SPM heeft er geen behoefte aan om over tech nische kanten van de aanschaf in de raadszitting te debateren. De gebruikers van het materiaal moeten zelf kun nen kiezen voor het materiaal, waarmee zij moe ten werken. Het niet invullen van arbeidsplaatsen bij openbare werken, vindt de SPM bedenkelijk. Het strookt ook niet met het beleid wat tot nu toe is gevoerd. van, dringt de SPM aan op een subsidiebeleid, dat 1 - -t t 1 1 J 1 J voor iedereen en niet afhankelijk is van de kontri butie, welke zij moeten betalenNatuurlijk moet rekening gehouden worden met die kontributie, maar er moet een plafond aangegeven worden tot welk bedrag die kontributie meegeteld wordt voor subsidie. Ook niet subsidiabel zouden moeten zijn kleine verbruiksgoederen, waarbij de gemeente geen in zicht heeft over het gebruik. Tarieven voor huur van sportakkommodaties niet aanpassen voor de hoog zouden oplopen, zij een andere lokatie voor sportnotitie is behandeld. het gemeentehuis in gedachten had en noemde 'l~ 1 u.ui.„ hierbij Stanislaus. Hoe revolutionair dit ook mag klinken, de SPM blijft bij de gedachte, dat dit op termijn, samen met het onderbrengen van ande re aktiviteiten, wel eens een oplossing zou kunnen zijn. Met een goede inventarisatie welke soorten van huisvesting op termijn, maar ook nu al, op de gemeente afkomen, zou het zeer wel mogelijk zijn, dat op deze plaats de oplossing voor veel proble men ligt. De SPM noemt hierbij onder andere een mogelijkheid voor de harmonie om te concerteren, het onderbrengen van een museum en meer zulk soort kulturele aktiviteiten, welke niet strijdig zijn met het rustige karakter van de omgeving. De SPM realiseert zich terdege, dat deze ideeën over Stanislaus op lange termijn moeten worden ge zien, maar met investeringen in andere zaken, zou daar nu reeds rekening mee gehouden kunnen worden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 11