Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1988
I
B
kKs
0
PAGINA 11
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987
'0-
(vervolg SPM van vorige bladzijde)
d,
it
andere visie, de SPM meent, dat in het verleden
s
t
Si
[1
r
ri
et
fi
at
m
t
1
1
t
I
t
A
t
1
in
;n
ar
m
in
:lf
n-
ng
er
s.
:el
•e-
de
ar
il
k
Kuituur en rekreatie
Zonder afbreuk te willen doen aan de belangrijk
heid van dit onderwerp heeft de SPM dit als laat
ste gekozen voor haar algemene beschouwingen.
Bij de vorige beschouwingen was dit onderwerp
oorzaak van veel diskussie, welke werd voortgezet
in het begin van 1987 in samengevoegde kommis
sies.
Er werd toen een koppeling gelegd tussen de wo
ningbouw aan de Kloosterlaan en de bouw van een
onderkomen voor verschillende verenigingen, on
der andere St. Jan. Dit heeft toen niet gewerkt,
mede omdat de SPM daartegen fel gekant was en
is.
De sportnotitie zou uitkomst en duidelijkheid in
een groot aantal zaken brengen, maar daar is tot nu
toe, en het is toch al oktober, niets van uitgeko
men. Het financiële plaatje ontbrak en ih de kom
missie Welzijn is de notitie nog niet eens behan
deld.
Wat de SPM nu het meest verbaast, is, dat onder
delen uit die sportnotitie al wel meegenomen wor
den in de begroting, maar dat er geen vooroverleg
is geweest hoe de verschillende partijen daar nu
over denken. Een korte opmerking in de aanbie
dingsbrief, dat de notitie op korte termijn wordt
aangeboden, moet volstaan voor deze ongewone
gang van zaken.
Vrede heeft de SPM hier niet mee, te meer daar zij
een ander inzicht heeft in hetgeen er voor de toe
komst op dit gebied staat te gebeuren. Hieronder
volgen hun ideeën.
Reserveren, en er wordt al rekening gehouden met
300.000 gulden voor reparatie van het dak, voor
uitbreiding van ’De Vonder’, tot een volwaardi
ge sporthal, waarin ook ruimte wordt gemaakt
T-
it
le
r-
l-
e
n
n
i-
l-
e
e
il
it
e
n
Sociale voorzieningen
Het gaat de SPM aan haar hart te moeten consta
teren, dat de landelijke overheid stelselmatig af
breekt, wat aan sociale zekerheid de voorliggen
de jaren werd opgebouwd. Een eigen gemeente
lijk beleid ten aanzien van de zwaksten in onze sa
menleving is de enige oplossing, die mogelijk is,
waar het landelijk beleid faalt.
In verschillende gemeenten hebben bestuurders
al besloten om aanvullingen te geven op landelijk
gebaseerde uitkeringen of eenmalige uitkeringen.
Kan het college de SPM enig inzicht geven of
zich in onze gemeente gevallen voordoen, wel
ke op basis van de landelijke normen niet vol
doende kunnen worden geholpen en zo ja is het
college dan voornemens om hier een eigen be
leid te ontwikkelen?
Ten aanzien van de werkgelegenheid kan de SPM
begrip opbrengen voor de gedachte, dat dit beter
regionaal geregeld kan worden. Zij blijft aandacht
vragen voor scholingsprojecten en begeleiding van
mensen, welke moeilijker in het arbeidsproces
kunnen worden opgenomen.
Van de mensen verwacht zij, dat de bereidwillig
heid om weer aan zo’n arbeidsproces deel te ne
men, aanwezig is. Over het aantrekken van in
dustrie naar onze gemeente wil de SPM spreken
als eerst de plaatselijke ondernemers gevestigd zijn
op de voor de industrie bestemde lokaties.
voor andere doeleinden. Een multifunktioneel
centrum. Onderzoek hiernaar is toegezegd, maar
tot heden niet uitgevoerd.
De reservering voor het gebouw aan de Bosstraat,
groot 190.000 gulden, hierbij betrekken en de mo
gelijkheden tot realisering komen aanmerkelijk
dichterbij.
Ruimtelijk hoeft dit ook geen bezwaar te zijn als
de ingang van zo’n komplex naar de Kloosterlaan
wordt geplaatst. De Aanstede valt dan helemaal
buiten het gebeuren, zeker als eventueel ook de
Maria kleuterschool verdwijnt. Er blijft dan nog
ruimte aan de noord-oost zijde voor de bouw van
bejaardenwoningen. Een tijdelijke oplossing voor
de verenigingen kan alsnog gevonden worden in
de Maria kleuterschool of op de plaatsen waar ze
nu zijn ondergebracht met een tijdelijke onder
steuning voor de hoge energiekosten.
Over de gedachten van het college wat er eventueel
met de Maria kleuterschool moet gebeuren, tast de
SPM toch totaal in het duister, om niet te zeggen,
dat het college haar hierover in de kou heeft laten
staan. Enige duidelijkheid hierover is toch gebo
den.
Kleuterschool ’t Heiveldje was per slot al biblio
theek toen de laatste kleuter nog maar net op Bos
bomen.
Bij privatisering is voor de SPM de achterliggen
de gedachte, dat dit in ieder geval geen gevolgen
mag hebben voor de arbeidsplaatsen en dat de ge
meente goed toezicht moet kunnen uitoefenen op
het gebruik van gemeenschapsgoederen.
Op termijn stelt het college voor om de tennisba
nen geheel te privatiseren ten gunste van MTV en
voor Audacia wil het college dit gedeeltelijk.
De SPM is tegen het privatiseren van lukratieve
onderdelen van sportakkommodaties als daar niet
bij betrokken wordt, dat ook andere gedeelten, zo
als kleedgelegenheid en onderhoud van gebouwen
dan naar die verenigingen overgaan.
Privatiseren moet niet alleen betekenis hebben
voor de verenigingen, maar ook voor de gemeen
schap.
Ook al geeft het rapport van de VNG hierover een Nogmaals, en in de sportnotitie is er ook sprake
kk, 7; 2?” ±27 van, dringt de SPM aan op een subsidiebeleid, dat
minder is gekeken naar de kwalitatieve invulling gelijkwaardig is, voor wat betreft de jeugdleden,
van arbeidsplaatsen en dat daardoor een hoger
aantal dan aangegeven door de VNG akseptabel is.
Een verbouwing van het gemeentehuis om het
meer funktioneel te kunnen gebruiken vraagt de
komende jaren een bedrag van 400.000 gulden.
Een globaal schetsplan is hiervoor al gemaakt. In
een informele bespreking heeft de SPM aangedra
gen, dat zij het gemeentehuis inderdaad niet funk
tioneel vindt. Ook heeft zij de opmerking ge
maakt, dat indien de kosten voor verbouwing erg
Riolering. Wegen en -onderhoud
Het geautomatiseerde beheersplan wegenonder-
houd, en in mindere mate het rioolplan 2000, geeft
aan, dat voor een verantwoord onderhoud in de
komende jaren miljoenen nodig zijn. Er wordt
gesproken over een slordige zes miljoen gulden.
Voor komend jaar wil de meerderheid van het col
lege een bedrag uitgeven van 391500 gulden. Dit
is wethouder Mulders nog niet genoeg. Hij vraagt
475.000 gulden.
De SPM stelt vast, dat door het gebruik van de ge
automatiseerde planning te veel de nadruk komt
te liggen bij het onderhoud aan de wegen in het
buitengebied. Ook al is hier sprake van asfaltwe
gen, welke meer onderhoud vergen.
Ook stelt zij vast, dat door het gebruik van zware
landbouwtraktoren en -machines deze wegen
meer te lijden hebben, dan de wegen in de be
bouwde kom.
De gedachte om in de onroerend goed belasting tot
uitdrukking te brengen, dat voor het onderhoud
van wegen in het buitengebied extra moet worden
betaald, kon de SPM onmiddellijk vergeten. Een
goede lobby heeft er voor gezorgd, dat bedrijfsma
tig geëxploiteerde cultuurgrond niet mag worden
meegerekend bij vaststelling van de waarde voor
de OGB. Een nadeel voor elke gemeente met veel
langbouwgrond.
Toch vraagt de SPM het college om te bezien of
er een vorm te vinden is, waarmee een extra be
lasting kan worden opgelegd voor het onder
houd van wegen specifiek in het buitengebied.
De meerderheid van het college kan rekenen op
steun van de SPM bij vaststelling van de hoogte
van het bedrag voor wegenonderhoud, maar pas
nadat zij de toezegging hebben gedaan om weer in
het investeringsprogramma voor 1988 op te nemen
om de bermen in de bebouwde kom, Prinses
senstraten, Krijtestraat, Korenstraat etc. te ver
harden De verwachtingen die hierover bij de aan-
wonenden zijn gewekt, moeten ook maar ingelost
worden.
Openbare orde en veiligheid
Gelukkig kan nog steeds gezegd worden, dat de in
woners van ons dorp een vrij ongestoord bestaan
leiden. Dit in tegenstelling tot de grote steden.
Goed politietoezicht op die plaatsen en tijden, dat
een verstoring van de rust kan worden verwacht,
blij ft noodzakelijk. Ook goede samenwerking tus
sen de korpsen van rijkspolitie in de regio en de ge
meentepolitie van de grote steden kan helpen ver
storing van orde en rust te voorkomen.
Het project ’kleine criminaliteit’ kan blijven reke
nen op de steun van de SPM, maar wel zag zij
graag, dat in dit kader ook in ons dorp de fietsre-
gistratie zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Dit
kan de burger alleen maar de overtuiging geven,
dat ook aan de kleine zaken aandacht wordt
besteed.
Als de stelling, dat goed voorbeeld goed doet vol
gen, nog steeds opgaat, wil de SPM onder de aan
dacht brengen, dat niet alleen het meewerken aan
een project ’kleine criminaliteit’ verbetering zal
brengen in het gedrag van onze burgers, maar dat
het twijfelachtige gedrag van topmensen in de
bestuurswereld en in de wereld van de industrie
meer afbreekt aan het normbesef, dan dat met dat
project goedgemaakt kan worden. Ook daar moet
dus de aandacht op gevestigd blijven.
Met verhoging van de vergoeding voor de leden
van de vrijwillige brandweer kan de SPM instem
men, maar wil wel meer inzicht in de mate van
opleiding en de opkomst bij oefeningen en scho
ling.
De benaming ’vrijwillige brandweer’ lijkt de SPM
wat achterhaald en zag daarvoor graag een ande
re term. Bij vrijwilligheid denkt zij aan onbezol-
digden en daar is nu geen sprake meer van.
Gemeentehuis
Met instemming heeft de SPM gelezen, dat aan
ambtenaren de mogelijkheid tot bijscholing wordt
gegeven via een tegemoetkoming in de studie
kosten.
Zij wil daarvoor wel, dat er een studie-overeen-
komst met de betrokken ambtenaar wordt afgeslo
ten voor een bepaalde periode, met de bepaling,
dat de ambtenaar naar rato terugbetaalt als hij bin
nen de gestelde periode Moergestel verlaat. Dit
lijkt de SPM een billijke overeenkomst en het geeft
de gemeente de garantie, dat de kosten niet voor
andere gemaakt worden. Dit geldt vooral voor het
vertrekken naar andere dan ambtelijke funkties,
concreet gesproken naar het bedrijfsleven.
Automatisering heeft er in ieder geval het afgelo
pen jaar voor gezorgd, dat meer inzicht bestaat in
de financiële mogelijkheden of onmogelijkheden
van de gemeente. Een achterstand bij de afreke
ningen is weggewerkt, terwijl meer tussentijds in
zicht bestaat over de financiële positie van de ge
meente.
De SPM blijft voorstander van een goede automa
tisering en steunt de reserveringen met dat doel ge
maakt.
Het geaktualiseerde automatiseringsplan heeft
Dorpsvernieuwing
Al eerder in deze algemene beschouwingen gaf de
SPM aan, dat in de voor ons liggende jaren aan
dacht moet worden besteed aan de dorpsvernieu
wing.
Nu ziet zij tot haar verbazing, dat het college het
voornemen heeft om hierbij onder te brengen het
achterstallige onderhoud aan de openbare wegen
en de riolen.
Dit acht de SPM een ongewenste samenvoeging.
Zij vindt het begrotingstechnisch zuiverder om
deze posten apart te vermelden, om steeds een dui
delijk beeld te hebben, welke vooruitgang geboekt
wordt per onderdeel.
Inkomsten en reserveringen voor de dorpsver
nieuwing moeten ook voor DAT doel besteed wor
den.
Dat gedeelten van dorpsvernieuwing en onder
houd aan wegen en riolen samen kunnen worden
uitgevoerd, is een kwestie van de zaken goed plan
nen. Begrotingstechnisch moeten de zaken zeker
gescheiden blijven.
Om de inwoners van Moergestel te laten zien wat
nu eigenlijk met de dorpsvernieuwing wordt be
oogd, stelt de SPM voor om daadwerkelijk projec
ten op dit terrein onder handen te nemen. Als eer
ste project zou aandacht moeten worden geschon
ken aan de Oisterwijkseweg.
Een nieuw wegprofiel en beplanting.
Verder kan bekeken worden of het mogelijk is om
met de bedrijven aan deze straat overeen te komen
om hun uitritten te laten verplaatsen naar de In
dustrieweg. Dit kan nog een aantal woningbouw-
lokaties opleveren.
De SPM stelt zich hierbij voor, dat op het fa
brieksterrein aan de zijde van de Oisterwijkseweg
een prachtige gelegenheid ligt om een hofje van be
jaardenwoningen te situeren. Aansluitend hieraan
kan zo’n uitvoering gegeven worden aan het ge
deelte van de Tilburgseweg tussen de Akkerstraat
(T31)enRootven. Ookhet St. Janspleinverdient
een beter uiterlijk dan het nu heeft.
De SPM nodigt het college uit om een prijsvraag
uit te schrijven voor afstuderenden aan de betref
fende akademies, zoals b.v. St. Joost in Breda, om
een ontwerp te maken voor een eigentijdse inrich
ting van dit plein. Zij spreekt de verwachting uit,
dat na deze herinrichting ook ontmoetingscen
trum ’Den Boogaard’ bereid is iets te ondernemen
om het plein een fraaier aanzicht te geven. Een blik
van hen naar de overkant van het plein kan hen
daar misschien van overtuigen.
Een groot onderdeel van de dorpsvernieuwing
wordt de overplaatsing van schoenfabriek Avang’
naar het bedrijventerrein. Gezien de lokatie en het
doorlopen van dit terrein tot aan de Prinses Mar-
grietstraat kan van een ingrijpend gebeuren wor
den gesproken.
Op tijd aandragen van dit plan bij de overheid voor
subsidie in het kader van de dorpsvernieuwing zal
de grootste prioriteit moeten hebben, wil zo’n plan
een kans van slagen hebben. De SPM wenst zowel
het college als de betrokken eigenaren een goede
realiteitszin toe om een en ander voor het hele dorp
tot een goed einde te brengen.
Centrale antenne
Vooruitlopend op het rapport van het onderzoeks
bureau INTERCAI geeft de SPM nu al aan, dat zij
kiest voor een dusdanige verbetering van de aan
levering van programma’s, dat de inwoners de ver
hoging van het tarief evenredig vinden aan hetgeen
zij er voor terugkrijgen.
Een eerste koppeling naar Oisterwijk kan al uit
breiding van het aanbod betekenen, maar de SPM
houdt toch vast aan een op termijn doorkoppelen
naar Tilburg.
Regionale uitzendingen zijn niet ver van ons af en
het zou jammer zijn als door een verkeerde keuze
de boot wordt gemist. Een kanaal van het net moet
gereserveerd blijven voor M.T.V.
woningen per categorie zij in de toekomst rekening
moet houden. Zoals woningwet-woningen, pre
mie A, B, C, woningen en eventueel in de vrije sek-
tor.
De SPM blijft vasthouden aan het selectief grond-
uitgiftebeleid. Wel stemt zij in met het voorstel om
het puntensysteem aan te passen. Hierbij vraagt
zij zich af of de normale aanmeldingen niet te veel
in het gedrang komen door het aanmerken van ur-
gentiegevallen. Urgentiebehandeling brengt veel
al de plannen van de kandidaten zonder urgentie
behandeling in gevaar.
Hoewel de SPM niet zeker is van de mogelijk
heid om reserves uit het woningbedrijf aan te
wenden voor de bouw van woningen in de vrije
sektor, wil zij het college toch uitnodigen om on
derzoek te doen naar deze mogelijkheid.
Zij heeft hierbij voor ogen om op een aantal vrije
sektor percelen in Papenacker goedkope wonin
gen te realiseren. Uiteraard zal hierbij rekening
moeten worden gehouden met de landelijke re
gels op dit gebied.
Ook mag dit voorstel niet tot gevolg hebben, dat
ernstige verdichting van het aantal woningen het
gevolg is, een te dichte bebouwing zou dit plan
ernstig kunnen schaden.
De SPM acht dit een reële mogelijkheid om in te
lopen op het woningbouwprogramma en het col
lege geeft zelf aan, dat benutting van deze reser
ves in een zo breed mogelijk kader kan geschieden.
Met de toeloop van nieuwe leden naar de biblio
theek is de SPM erg gelukkig. Een aanpassing van
het boekenbestand kan dit alleen nog maar laten
toenemen. Zij stelt voor om de reserve op de be
groting van de bibliotheek daarvoor te gebruiken.
Inderdaad lijkt het de SPM het beste de bestaan
de beheerskommissie op te heffen en als bestuur
een stichting in het leven te roepen. Een en ander
zal dan wel moeten gebeuren in het tempo zoals dat
is neergelegd in het ’Stappenplan’.
Wel denkt de SPM, dat er een addertje onder het
gras schuilt. De toegankelijkheid van de biblio
theek voor sociaal zwakkere groepen dient ook on
der een nieuwe bestuursvorm gehandhaafd te blij
ven. Hiertoe moet enerzijds het invoeren van leen
geld en jeugdkontributie vermeden worden en an
derzijds de kontributie op een zo laag mogelijk peil
gehouden worden.
Een ’geprivatiseerd’ bestuur zou, in haar poging
de exploitatie zo gunstig mogelijk ter hand te ne
men, wel eens aan dit doel voorbij kunnen schie
ten. Zaak is dus, dat ’de politiek’, wat betreft de
sociale drempels van de bibliotheek, de vinger aan
de pols houdt. Dit moet naar de mening van de
SPM bestuurlijk te regelen zijn.
De door de wethouder zo gewilde ’investering in
de mens’ mag immers niet uitdraaien op een inves
tering in de wat meer gefortuneerde medemens.
Voor de leeszaal staat de SPM een uitgebreide in-
formatiekampagne voor, zodat deze beter aanslaat
bij het grote publiek.
De volwassen-edukatie kan op steun van de SPM
blijven rekenen en zij spreekt de hoop uit, dat het
college er alles aan zal doen om deelname hieraan
te stimuleren.
Ondanks haar ongenoegen over de manier waar
op deze algemene beschouwingen bij de burger
komen, meent de SPM, dat haar visie ten volle
onder de aandacht moet worden gebracht en
heeft zij haar best gedaan om alle zaken, voor nu
en de toekomst, hierboven weer te geven.
Nogmaals benadrukt zij, dat het niet haar wens
was om dit via ’Moergestel-Nieuws’ te doen,
maar op de plaats, waar het thuishoort: name
lijk in de vergadering van de gemeenteraad.
hun aandacht. De reserveringen op dit gebied zicht was aangek;
moeten worden aangepast, als deze niet voldoen-
de zijn om de automatisering bij de tijd te houden.
Voor aankoop van materialen, groot of klein, moet
voor elke dienst afzonderlij k worden gereserveerd
De dienst kan dan zelf bepalen wanneer tot aan
schaf wordt overgegaan. Overschrijdingen van die
reserveringen moeten vermeden worden.
De SPM heeft er geen behoefte aan om over tech
nische kanten van de aanschaf in de raadszitting
te debateren.
De gebruikers van het materiaal moeten zelf kun
nen kiezen voor het materiaal, waarmee zij moe
ten werken.
Het niet invullen van arbeidsplaatsen bij openbare
werken, vindt de SPM bedenkelijk. Het strookt
ook niet met het beleid wat tot nu toe is gevoerd.
van, dringt de SPM aan op een subsidiebeleid, dat
1 - -t t 1 1 J 1 J
voor iedereen en niet afhankelijk is van de kontri
butie, welke zij moeten betalenNatuurlijk moet
rekening gehouden worden met die kontributie,
maar er moet een plafond aangegeven worden tot
welk bedrag die kontributie meegeteld wordt voor
subsidie.
Ook niet subsidiabel zouden moeten zijn kleine
verbruiksgoederen, waarbij de gemeente geen in
zicht heeft over het gebruik. Tarieven voor huur
van sportakkommodaties niet aanpassen voor de
hoog zouden oplopen, zij een andere lokatie voor sportnotitie is behandeld.
het gemeentehuis in gedachten had en noemde 'l~ 1 u.ui.„
hierbij Stanislaus. Hoe revolutionair dit ook mag
klinken, de SPM blijft bij de gedachte, dat dit op
termijn, samen met het onderbrengen van ande
re aktiviteiten, wel eens een oplossing zou kunnen
zijn. Met een goede inventarisatie welke soorten
van huisvesting op termijn, maar ook nu al, op de
gemeente afkomen, zou het zeer wel mogelijk zijn,
dat op deze plaats de oplossing voor veel proble
men ligt. De SPM noemt hierbij onder andere een
mogelijkheid voor de harmonie om te concerteren,
het onderbrengen van een museum en meer zulk
soort kulturele aktiviteiten, welke niet strijdig zijn
met het rustige karakter van de omgeving. De
SPM realiseert zich terdege, dat deze ideeën over
Stanislaus op lange termijn moeten worden ge
zien, maar met investeringen in andere zaken, zou
daar nu reeds rekening mee gehouden kunnen
worden.