Algemene Beschouwingen
n.a.v. Begroting 1988
Algemene
Beschouwingen
SPM
Milieu
PAGINA 10
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987
"MC
(ver
PGB Theo op ’t Hoog
Onderwijs. Bijzonder en Openbaar
Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, waar-
Een meerderheid van de gemeenteraad
heeft onlangs besloten, om als proef de
algemene beschouwingen bij de begro
ting 1988 via ’Moergestel-Nieuws’ bij de
inwoners van Moergestel te brengen.
De SPM heeft daar tegen gestemd.
Zij vinden, dat de algemene beschouwin
gen uitgesproken dienen te worden tij
dens de vergadering van de gemeente
raad. Op dit moment blijft hen echter
geen andere mogelijkheid dan het geno
men besluit van de raad mee uit te voe
ren. Hieronder vindt u dus haar algeme
ne beschouwingen.
Er zit een goede kant aan deze zaak, al
thans voor de andere partijen.
Zij kunnen nu ook eens iets van zich la
ten horen, uiteraard wel op kosten van de
gemeenschap.
Bestemmingsplannen
Om allerlei postzegelplannen te voorkomen is het
zaak, dat de bestaande bestemmingsplannen
steeds blijven voldoen aan veranderende inzichten
op dit gebied. Het maken van nieuwe voorkomt
dat allerlei procedures moeten worden gevolgd om
de plannen van de inwoners uit te voeren.
De SPM heeft echter begrip voor het standpunt
van het college om hieraan niet de hoogste prio
riteit te geven. Eerst moet afgewerkt worden,
wat nog onderhanden is.
Dot
Ale<
SPA
dacl
winj
Nu;
VOOI
acht
en d
Dit;
Ziji
deze
delij
won
Ink<
nieu
den
Dat
hou
uitg
nen
gesc
Om
nu e
oogt
tent
stej:
ken
Een
Ven
met
om
dusi
loka
De
brie
een
jaart
kan
deel
(T3
een
De:
uitt
fenc
een
ting
dat
trim
oml
van
daai
Een
wor
naai
doo
grie
den
Opi
sub;
deg
een
her
real
tot t
Rio
Het
hou
aan
kon
gesj
Voc
lege
isw
475
De
autt
te li
Bestuur
Het funktioneren van de gemeenteraad wordt voor
een gedeelte ook bepaald door de kommissies van
advies en bijstand, welke een adviserende funktie
hebben. Al in hun verkiezingsprogramma gaf de
SPM aan, dat zij een voorstandster is van drie
kommissies, welke in een vorm van vooroverleg
met de verantwoordelijke leden van het college de
in de raad te besluiten zaken doornemen. Het
funktioneren van de kommissies NU geeft de
SPM geen aanleiding om hiermee door te gaan. Al
verschillende keren heeft zij kunnen constateren,
dat een goede wisselwerking ontbreektOok zij n
de kosten, welke deze kommissies meebrengen
aan presentiegelden dusdanig hoog, dat na een se
rieuze afweging van het belang van deze kommis
sies voor de besluitvorming, niet van een verant
woorde uitgave kan worden gesproken.
Daarom verzoekt de SPM het college aan de
raad een voorstel te doen, om binnen een rede
lijke termijn tot een drietal kommissies te ko
men, welke kunnen bestaan uit raadsleden of uit
door de frakties voor te stellen kandidaten.
De SPM levert hiermee geen kritiek op de kwali
teit van de leden van de nu bestaande kommissies,
maar beoogt een zo goed mogelijk funktioneren
van het gehele bestuurs-apparaat voor zo weinig
mogelijk kosten.
Woningbouw
Gezien het aantal toewijzingen voor de woning
bouw kan de SPM instemmen met het voorstel van
het college om in de woningwet sfeer alleen
bejaarden- of seniorenwoningen te bouwen. Zij
koppelt hier wel de voorwaarde aan, dat
doorstroming naar die woningen moet gebeuren
vanuit woningen in de woningwetsfeer daar an
ders aan het doel wordt voorbijgegaan.
Gezien het bovenstaande is het ook van belang
of de keuze voor het duurdere type bejaarden
woning wel verantwoord blijft.
Goed onderhoud en aanpassing van de bestaan
de bejaardenwoningen is een vanzelfsprekend
heid, evenals het gebruik maken van moderne
alarmsystemen in deze woningen.
Ook acht zij het dan van het grootste belang, dat
de mogelijkheden voor een gemeentegarantie voor
het bouwen in de premiesfeer goed worden toege
past, waarbij zeker ook rekening moet worden ge
houden met de belangen van de gemeente zelf. Het
volkshuisvestingsplan, waarmee de stagiaire van
de verkeersacademie zich bezighoudt, kan de
SPM misschien duidelijk maken wanneer een ver
zadigingspeil is bereikt en met hoeveel te bouwen
(vervolg op volgende pagina)
won
moe
mie.
tor.
De 5
uitgi
het J
zij zi
inhc
gent
aide
beh;
Hoe
heid
wen
sekt
derz
Zijh
sekt
gen
moe
gels
Ook
ems
geve
erns
De 5
lope
lege
vest
Belastingen, tarieven, leges en rechten
Nu de SPM de aanbiedingsbrief van het college
van burgemeester en wethouders bij de begroting
1988 heeft bestudeerd, geeft zij voordat zij op de
onderdelen ingaathier reeds aan, dat hetgeen zij
kan of wil doen geen invloed mag hebben op het
besteedbare inkomen van haar medeburgers.
Zonder dat dit in de begroting tot uitdrukking
komt, zal het besteedbare inkomen toch al nega
tief worden beïnvloed door een stijging van de ta
rieven van de centrale antenne.
Over trendmatige verhogingen van onroerend
goed belasting of leges kan met hen niet gespro
ken worden, eerst moet aangegeven worden
naar welke trend deze tarieven gezet worden.
De kosten van het riool, maar ook het onderhoud
daarvan, worden geheel gedekt door de daarvoor
bestemde uitkeringen en de opbrengsten uit de ri
oolrechten.
Verhoging van de rioolrechten is dus uiteraard
niet nodig. De SPM stelt voor om de reinigings
rechten op een andere wijze te gaan berekenen.
Zij vindt een berekening van deze rechten op ba
sis van tarieven niet juist. Beter zou zijn om de
rechten te berekenen op basis van draagkracht.
De berekening zoals nu gebruikt voor de OGB,
zou als uitgangspunt kunnen dienen. Zij verzoe
ken het college om ook na te gaan of er niet geko
men kan worden tot een betere verdeling van
kosten. Misschien is het mogelijk om de grote aan
bieders van huis- of industrie-afval op een ande
re manier te belasten, dan degeen, die wekelijks
maximaal een mini-container aanbiedt.
Al eerder heeft de SPM haar bezorgdheid uit
gesproken over het afnemen van de reserves. Zij
heeft in de kommissie financiën daar regelmatig op
gewezen.
Zij zal dan ook geen instemming meer verlenen
aan voorstellen en om kapitaalsuitgaven uit reser
ves te halen, totdat een aanvaardbaar peil van de
ze reserve is bereikt.
Het college biedt een sluitende begroting aan,
maar de SPM stelt vast, dat dit alleen mogelijk
was door het wegvallen van salariskosten en het
niet invullen van arbeidsplaatsen. Misschien wel
de laatste posten, waar nog op te bezuinigen valt,
maar waar toch kanttekeningen bij kunnen wor
den gemaakt. Zeker voor wat betreft het niet in
vullen van arbeidsplaatsen. Later meer hier
over.
Gezien de sluitende begroting, een post voor on
voorziene uitgaven van 42375en een struc
tureel te gebruiken bedrag van 51.863,— en dit
alles gebaseerd op de tarieven, zoals ze golden voor
het jaar 1987 dus zonder de nu voorgestelde ver
hogingen, meent de SPM dat er geen aanleiding
bestaat om de medeburger, waarbij wij vooral den
ken aan de laagstbetaalde, zwaarder te belasten.
Ook het nieuwe beleid, zoals verwoord in de aan
biedingsbrief van het college, rechtvaardigt zo’n
verzwaring niet. Overigens meent zij zich te her
inneren, dat bij de verkiezingen alle andere partij
en ook voorstander waren van zo weinig mogelijk
lastenverzwaringen
Het voorrecht om nog steeds in een dorp als Moer
gestel te mogen wonen en werken, brengt ver
plichtingen mee. Om in de toekomst deze moge
lijkheden te waarborgen is een goed milieubeleid
een eerste vereiste. Zaken als lucht- en bodemver
ontreiniging, geluidshinder, intensieve veehoude
rij, mestoverschotten en illegale stortplaatsen van
(chemisch) afval, om er maar een paar te noemen,
halen dagelijks de pers.
Mocht er van de veronderstelling uitgegaan wor
den, dat dit ver van Moergestels deur is, tekent de
SPM hiertegen bezwaar aan. Ook hier is op dit ge
bied veel te doen om niet te zeggen, dat er nog een
begin gemaakt moet worden met een goed milieu
beleid.
Op het gebied van milieubeleid heeft de SPM bij
de algemene beschouwingen van vorig jaar al een
Woningbouwlokaties en
bedrijventerreinen
Door de gemeenteraad is verzocht te laten inven
tariseren waar nog mogelijkheden zijn voor het
bouwen van woningen en het vestigen van in
dustrie.
In haar aanbiedingsbrief geeft het college aan dat
deze inventarisatie klaar is en ter behandeling aan
de gemeenteraad zal worden aangeboden.
De SPM had liever gezien, dat een en ander zijn
beslag had gekregen voor de begrotingsbehande
ling. Zij hadden dan voor 1988 rekening kunnen
houden met de conclusies van deze inventarisatie.
Voorwaarde voor de SPM blijft in ieder geval, dat
het weinige van het dorpse karakter van Moer
gestel wat nog over is, behouden moet blijven.
Het realiseren van bedrijventerrein De Sonrnan en
de overplaatsing van de AVANG schoenfabriek
daarheen geeft een mogelijkheid om een ingrijpen
de operatie uit te voeren, welke voor de woning
bouw een tijdelijke oplossing kan betekenen. Dit
kan een onderdeel gaan uitmaken van de gehele
plannen op het gebied van de dorpsvernieuwing.
Hieraan wijdt de SPM een apart hoofdstuk. Eer
der heeft de SPM al uitgesproken tegen het vol
bouwen van de vrijkomende ruimte aan de
Kloosterlaan te zijn. Zeker zal daar plaats komen
voor het bouwen van een aantal bejaardenwonin-
gen, maar waar en hoeveel wil de SPM af laten
meente moet goed onder de aandacht van de inwo
ners worden gebracht.
Een goede interpretatie van hetgeen in de regeling
staat, opent, nu er een rijksvergoeding achter
staat, nieuwe mogelijkheden voor de inwoners.
Als laatste wenst de SPM het schoolbestuur veel
wijsheid toe op het gebied van haar aannamebe
leid. Een stukje gezonde konkurrentie tussen de
drie basisscholen kan de kwaliteit alleen maar ver
beteren.
Grote openheid van bestuurszaken op alle gebied,
zal de wisselwerking tussen school- en gemeente
bestuur alleen maar dienen.
Een aardige gedachte over onderwijs, vrij naar
Multatuli, het is immers het Multatuli-jaar: ik ken
een vader, die precies weet wat zijn zoon kost aan
onderwijs. Hij schrijft alles op. Maar wat hijzelf
leert van zijn zoon, schrijft hij niet op. Dat is on
billijk.
duidelijke voorzet gegeven op het gebied van kern
bewapening en kernenergie. Dat zij hiermee op
het goede spoor zat, mag blijken uit hetgeen intus
sen mondiaal wordt overlegd op het gebied van de
bewapening. Ook de verwerking van radio-aktief
rc. 1 J__1_ J 1 t 1 J
nationale belangstelling. Op dat gebied mag ver
wachten worden, dat de enige konklusie kan zijn:
stoppen tot een oplossing is gevonden voor het
radio-aktieve afval.
Bij een andere samenstelling van de gemeente
raad komen wij hier ongetwijfeld op terug, als de
situatie niet ten goede is gekeerd.
Het college geeft Hinderwet-vergunningen af,
maar houden zij ook controle op de naleving van
de voorschriften?
Het college inventariseert stortplaatsen van (che-
misch)afval, maar betrekken zij hierbij ook de be
drijventerreinen? Wordt er ooit controle gehou
den op de meststoffenwet? Het aanwijzen van ge
bieden, waar honden kunnen worden uitgelaten
is op zichzelf een goede zaak, de controle dan in
handen leggen van de politie, welke de handen
meer dan vol heeft aan vele andere zaken, maakt
het aanwijzen van zo’n gebieden tot een loze regel,
waar niemand zich aan houdt. De SPM stelde al
eerder voor een milieu-ambtenaar te benoemen,
desnoods in samenwerking met andere gemeenten
of met het Samenwerkingsverband Midden-
Brabant. Zij vinden, dat zo’n ambtenaar alle wet
geving op het gebied van het milieu regelmatig on
der de aandacht van de bestuurders moet brengen
en zorgen dat deze wetgeving ook inderdaad wordt
nageleefd door het uitoefenen van voortdurende
controles.
De SPM zou graag zien, dat iedereen in Moer
gestel zich betrokken weet bij zijn woonomgeving.
Daarom zal de SPM blijven voorstellen een
milieu-ambtenaar te benoemen tot het moment,
waarop zij kunnen vaststellen, dat er sprake is
van een goed toezicht.
Buiten deze wens zou zij nog het volgende verwe
zenlijkt willen zien.
Het Hinderwet UitvoeringsProgramma (HUP)
onmiddellijk ter hand nemen en wel met een goe
de inventarisatie van hetgeen op dit gebied nog
moet gebeuren en van hetgeen moet worden aan
gepast. Bij de inventarisatie gebruik maken van de
meest moderne middelen op dit gebied, zoals
luchtfotografie, en de konsekwenties van deze in
ventarisatie systematisch aanpakken. Hiervoor
kan dan de geautomatiseerde registratie dienen.
In de voorschriften van alle bestemmingsplannen
regels opnemen, welke het onmogelijk maken om
milieu-onvriendelijke aktiviteiten in de ruimste
zin toe te laten.
Het indelen in groepen op basis van landelijke ge
gevens gaat de SPM lang niet ver genoeg. Lande
lijke regels lopen altijd achter bij de werkelijkheid.
Óp de basisscholen in Moergestel zo veel mogelijk
aandacht besteden aan de omgang met het milieu.
Daar moet de basis gelegd worden van een gene
ratie, die niet meer geattendeerd hoeft te worden
op de ondergang van het milieu, maar waarvoor
een gezond milieu een vanzelfsprekendheid is.
Tot slot zou de SPM eigenaren en gebruikers van
industrie- en landbouwgronden, maar ook de ge
hele verdere bevolking van Moergestel willen vra
gen zich te realiseren, dat de gevolgen van een ver
keerd gebruik van onze woonomgeving zich niet
alleen wreekt op hen, maar op de gehele gemeen
schap.
Tot in lengte van dagen.
Een goede voorlichting op dit gebied is een taak
van de gemeente.
om ook in Moergestel steeds meer over openbaar
onderwijs wordt gesproken. De ontkerstening zal
hierbij als reden zijn aan te voeren, maar ook, dat
inwoners van buitenaf naar Moergestel zijn geko
men Ook de gedachtedat nu in Moergestel geen
afval, produkt van de kernenergie, heeft de inter- keuze mogelijk is, kan een oorzaak aangeven.
Hoe dit ook zijde SPM heeft in het verleden hier
een voorlichtingsavond voor georganiseerd, met
als gevolg, dat een initiatiefgroep werd samen
gesteld.
Deze initiatiefgroep is reeds bezig om tot de
oprichting van een openbare school te komen.
Het is u bekend, dat de SPM dit initiatief van harte
ondersteund. Niet alleen omdat iedere gemeente
moet zorgen voor voldoende openbaar onderwijs,
maar ook omdat het een zaak is, die niet veel geld
hoeft te kosten.
De LONDO-financiering, die in 1985 werd inge
voerd, zorgt ervoor dat gemeentebesturen voort
aan ook overheidsgelden mogen reserveren voor
te verwachten grote uitgaven. Verder geeft het mi
nisterie voortaan hogere vergoedingen voor oude
re onderhoudsgevoelige scholen.
Daarmee hoeft openbaar onderwijs de gemeente
niet meer geld te kosten dan bijzonder onderwijs.
Uit recent onderzoek blijkt overigens, dat niet het
openbaar onderwijs, maar juist de verzuiling Ne
derland per jaar 1 Vi miljard gulden kost. Met na
me het alsmaar geven van ontheffingen voor zeer
kleine bijzondere scholen is daarvan de oorzaak.
Een proefschrift van de Erasmus universiteit in
Rotterdam wijst duidelijk in die richting.
In de begroting 1988 is nog niet terug te vinden,
dat het college rekening houdt met de komst van
openbaar onderwijs. De SPM vraagt van het col
lege de volle steun voor de initiatiefgoep, indien
deze aantoont, dat een openbare school in
Moergestel levensvatbaar is. De inspecteur van
het basisonderwijs kan het college zeker van
dienst zijn bij de vaststelling van die levensvat
baarheid.
Ook het bijzonder onderwijs kan op de steun van
de SPM blijven rekenen. Niet voor niets heeft zij
zich sterk gemaakt voor de aanschaf van compu
ters voor de basisscholen. Een eigentijdse invul
ling van het basisonderwijs kan alleen maar bevor
deren, dat de aansluiting naar het vervolgonder
wijs in de regio optimaal verloopt.
Om deze kwaliteit nu zo goed mogelijk in stand te
houden, hecht zij veel waarde aan een goede
schoolbegeleiding. De SPM vindt overigens wel,
dat er wat meer zicht moet komen op de resulta
ten en plannen voor de komende jaren van deze
dienst.
De SPM is voorstander van een begeleiding door
de schoolbegeleidingsdienst op basis van een
meerjarenplanning. Zij vertrouwt er op, dat er
sprake is van een goede wisselwerking tussen de
ze dienst en de teams van de basisscholen.
Plannen van de scholen om in de toekomst ge
bruik te gaan maken van de dito-eindtoets zal de
CPM van harte ondersteunen.
Een geautomatiseerde leerlingen-registratie zou
een goede hulp kunnen zijn om de doorstroming
naar het voortgezet onderwijs in beeld te
brengen.
De SPM nodigt het college uit zo’n leerlingen
registratie aan te leggen.
De vergoeding voor godsdienstonderwijs heeft al
tijd de steun van de SPM gekregen. Zij neemt de
vrijheid deze vergoeding opnieuw bespreekbaar te
maken, als duidelijk wordt, dat de kerkelijke over
heden door hun invloed de klok zouden willen te
rugdraaien ten aanzien van het karakter van het
bijzonder onderwijs.
De mogelijkheid om een vergoeding te krijgen
voor leerlingenvervoer naar scholen buiten de ge
hangen van de ruimte, die nodig is voor het reali
seren van een sporthal cqmultifunktioneel een- j
trum. Ook hier komt zij nog op terug. Over andere I
lokaties voor woningbouw en bedrijven geeft de I
SPM voorzichtig een paar opmerkingen, zij wil
pas een definitieve visie geven op het moment, dat
bekend is hoe deze zich verhoudt tot de totale
ruimtelijke ordening in en om de bebouwde kom
van Moergestel.
Voor industrie-vestiging bestaan ook nog moge
lijkheden bij de Industrieweg, terwijl de SPM in
een ander hoofdstuk nog spreekt van lokaties voor
woningbouw.
De SPM is zich terdege bewust van het feit, dat
de verwerving van grond voor het uitvoeren van
de verschillende bestemmingsplannen voor het
college welhaast onoverkomelijke moeilijkhe
den met zich meebrengt. Het college kan dan
ook rekenen op hun steun, als na goed overleg
en bemiddeling zou blijken, dat alleen onteige
ning de mogelijkheid van verwerving in zou hou
den. Het niet uitvoeren van de geplande bestem
mingsplannen of een vertraging zou weleens
mee kunnen brengen, dat we moeten gaan bou
wen op plaatsen, die niet verantwoord zijn.
1