Algemene Beschouwingen n.a.v. Begroting 1988 Algemene Beschouwingen SPM Milieu PAGINA 10 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 28 OKTOBER 1987 "MC (ver PGB Theo op ’t Hoog Onderwijs. Bijzonder en Openbaar Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen, waar- Een meerderheid van de gemeenteraad heeft onlangs besloten, om als proef de algemene beschouwingen bij de begro ting 1988 via ’Moergestel-Nieuws’ bij de inwoners van Moergestel te brengen. De SPM heeft daar tegen gestemd. Zij vinden, dat de algemene beschouwin gen uitgesproken dienen te worden tij dens de vergadering van de gemeente raad. Op dit moment blijft hen echter geen andere mogelijkheid dan het geno men besluit van de raad mee uit te voe ren. Hieronder vindt u dus haar algeme ne beschouwingen. Er zit een goede kant aan deze zaak, al thans voor de andere partijen. Zij kunnen nu ook eens iets van zich la ten horen, uiteraard wel op kosten van de gemeenschap. Bestemmingsplannen Om allerlei postzegelplannen te voorkomen is het zaak, dat de bestaande bestemmingsplannen steeds blijven voldoen aan veranderende inzichten op dit gebied. Het maken van nieuwe voorkomt dat allerlei procedures moeten worden gevolgd om de plannen van de inwoners uit te voeren. De SPM heeft echter begrip voor het standpunt van het college om hieraan niet de hoogste prio riteit te geven. Eerst moet afgewerkt worden, wat nog onderhanden is. Dot Ale< SPA dacl winj Nu; VOOI acht en d Dit; Ziji deze delij won Ink< nieu den Dat hou uitg nen gesc Om nu e oogt tent stej: ken Een Ven met om dusi loka De brie een jaart kan deel (T3 een De: uitt fenc een ting dat trim oml van daai Een wor naai doo grie den Opi sub; deg een her real tot t Rio Het hou aan kon gesj Voc lege isw 475 De autt te li Bestuur Het funktioneren van de gemeenteraad wordt voor een gedeelte ook bepaald door de kommissies van advies en bijstand, welke een adviserende funktie hebben. Al in hun verkiezingsprogramma gaf de SPM aan, dat zij een voorstandster is van drie kommissies, welke in een vorm van vooroverleg met de verantwoordelijke leden van het college de in de raad te besluiten zaken doornemen. Het funktioneren van de kommissies NU geeft de SPM geen aanleiding om hiermee door te gaan. Al verschillende keren heeft zij kunnen constateren, dat een goede wisselwerking ontbreektOok zij n de kosten, welke deze kommissies meebrengen aan presentiegelden dusdanig hoog, dat na een se rieuze afweging van het belang van deze kommis sies voor de besluitvorming, niet van een verant woorde uitgave kan worden gesproken. Daarom verzoekt de SPM het college aan de raad een voorstel te doen, om binnen een rede lijke termijn tot een drietal kommissies te ko men, welke kunnen bestaan uit raadsleden of uit door de frakties voor te stellen kandidaten. De SPM levert hiermee geen kritiek op de kwali teit van de leden van de nu bestaande kommissies, maar beoogt een zo goed mogelijk funktioneren van het gehele bestuurs-apparaat voor zo weinig mogelijk kosten. Woningbouw Gezien het aantal toewijzingen voor de woning bouw kan de SPM instemmen met het voorstel van het college om in de woningwet sfeer alleen bejaarden- of seniorenwoningen te bouwen. Zij koppelt hier wel de voorwaarde aan, dat doorstroming naar die woningen moet gebeuren vanuit woningen in de woningwetsfeer daar an ders aan het doel wordt voorbijgegaan. Gezien het bovenstaande is het ook van belang of de keuze voor het duurdere type bejaarden woning wel verantwoord blijft. Goed onderhoud en aanpassing van de bestaan de bejaardenwoningen is een vanzelfsprekend heid, evenals het gebruik maken van moderne alarmsystemen in deze woningen. Ook acht zij het dan van het grootste belang, dat de mogelijkheden voor een gemeentegarantie voor het bouwen in de premiesfeer goed worden toege past, waarbij zeker ook rekening moet worden ge houden met de belangen van de gemeente zelf. Het volkshuisvestingsplan, waarmee de stagiaire van de verkeersacademie zich bezighoudt, kan de SPM misschien duidelijk maken wanneer een ver zadigingspeil is bereikt en met hoeveel te bouwen (vervolg op volgende pagina) won moe mie. tor. De 5 uitgi het J zij zi inhc gent aide beh; Hoe heid wen sekt derz Zijh sekt gen moe gels Ook ems geve erns De 5 lope lege vest Belastingen, tarieven, leges en rechten Nu de SPM de aanbiedingsbrief van het college van burgemeester en wethouders bij de begroting 1988 heeft bestudeerd, geeft zij voordat zij op de onderdelen ingaathier reeds aan, dat hetgeen zij kan of wil doen geen invloed mag hebben op het besteedbare inkomen van haar medeburgers. Zonder dat dit in de begroting tot uitdrukking komt, zal het besteedbare inkomen toch al nega tief worden beïnvloed door een stijging van de ta rieven van de centrale antenne. Over trendmatige verhogingen van onroerend goed belasting of leges kan met hen niet gespro ken worden, eerst moet aangegeven worden naar welke trend deze tarieven gezet worden. De kosten van het riool, maar ook het onderhoud daarvan, worden geheel gedekt door de daarvoor bestemde uitkeringen en de opbrengsten uit de ri oolrechten. Verhoging van de rioolrechten is dus uiteraard niet nodig. De SPM stelt voor om de reinigings rechten op een andere wijze te gaan berekenen. Zij vindt een berekening van deze rechten op ba sis van tarieven niet juist. Beter zou zijn om de rechten te berekenen op basis van draagkracht. De berekening zoals nu gebruikt voor de OGB, zou als uitgangspunt kunnen dienen. Zij verzoe ken het college om ook na te gaan of er niet geko men kan worden tot een betere verdeling van kosten. Misschien is het mogelijk om de grote aan bieders van huis- of industrie-afval op een ande re manier te belasten, dan degeen, die wekelijks maximaal een mini-container aanbiedt. Al eerder heeft de SPM haar bezorgdheid uit gesproken over het afnemen van de reserves. Zij heeft in de kommissie financiën daar regelmatig op gewezen. Zij zal dan ook geen instemming meer verlenen aan voorstellen en om kapitaalsuitgaven uit reser ves te halen, totdat een aanvaardbaar peil van de ze reserve is bereikt. Het college biedt een sluitende begroting aan, maar de SPM stelt vast, dat dit alleen mogelijk was door het wegvallen van salariskosten en het niet invullen van arbeidsplaatsen. Misschien wel de laatste posten, waar nog op te bezuinigen valt, maar waar toch kanttekeningen bij kunnen wor den gemaakt. Zeker voor wat betreft het niet in vullen van arbeidsplaatsen. Later meer hier over. Gezien de sluitende begroting, een post voor on voorziene uitgaven van 42375en een struc tureel te gebruiken bedrag van 51.863,— en dit alles gebaseerd op de tarieven, zoals ze golden voor het jaar 1987 dus zonder de nu voorgestelde ver hogingen, meent de SPM dat er geen aanleiding bestaat om de medeburger, waarbij wij vooral den ken aan de laagstbetaalde, zwaarder te belasten. Ook het nieuwe beleid, zoals verwoord in de aan biedingsbrief van het college, rechtvaardigt zo’n verzwaring niet. Overigens meent zij zich te her inneren, dat bij de verkiezingen alle andere partij en ook voorstander waren van zo weinig mogelijk lastenverzwaringen Het voorrecht om nog steeds in een dorp als Moer gestel te mogen wonen en werken, brengt ver plichtingen mee. Om in de toekomst deze moge lijkheden te waarborgen is een goed milieubeleid een eerste vereiste. Zaken als lucht- en bodemver ontreiniging, geluidshinder, intensieve veehoude rij, mestoverschotten en illegale stortplaatsen van (chemisch) afval, om er maar een paar te noemen, halen dagelijks de pers. Mocht er van de veronderstelling uitgegaan wor den, dat dit ver van Moergestels deur is, tekent de SPM hiertegen bezwaar aan. Ook hier is op dit ge bied veel te doen om niet te zeggen, dat er nog een begin gemaakt moet worden met een goed milieu beleid. Op het gebied van milieubeleid heeft de SPM bij de algemene beschouwingen van vorig jaar al een Woningbouwlokaties en bedrijventerreinen Door de gemeenteraad is verzocht te laten inven tariseren waar nog mogelijkheden zijn voor het bouwen van woningen en het vestigen van in dustrie. In haar aanbiedingsbrief geeft het college aan dat deze inventarisatie klaar is en ter behandeling aan de gemeenteraad zal worden aangeboden. De SPM had liever gezien, dat een en ander zijn beslag had gekregen voor de begrotingsbehande ling. Zij hadden dan voor 1988 rekening kunnen houden met de conclusies van deze inventarisatie. Voorwaarde voor de SPM blijft in ieder geval, dat het weinige van het dorpse karakter van Moer gestel wat nog over is, behouden moet blijven. Het realiseren van bedrijventerrein De Sonrnan en de overplaatsing van de AVANG schoenfabriek daarheen geeft een mogelijkheid om een ingrijpen de operatie uit te voeren, welke voor de woning bouw een tijdelijke oplossing kan betekenen. Dit kan een onderdeel gaan uitmaken van de gehele plannen op het gebied van de dorpsvernieuwing. Hieraan wijdt de SPM een apart hoofdstuk. Eer der heeft de SPM al uitgesproken tegen het vol bouwen van de vrijkomende ruimte aan de Kloosterlaan te zijn. Zeker zal daar plaats komen voor het bouwen van een aantal bejaardenwonin- gen, maar waar en hoeveel wil de SPM af laten meente moet goed onder de aandacht van de inwo ners worden gebracht. Een goede interpretatie van hetgeen in de regeling staat, opent, nu er een rijksvergoeding achter staat, nieuwe mogelijkheden voor de inwoners. Als laatste wenst de SPM het schoolbestuur veel wijsheid toe op het gebied van haar aannamebe leid. Een stukje gezonde konkurrentie tussen de drie basisscholen kan de kwaliteit alleen maar ver beteren. Grote openheid van bestuurszaken op alle gebied, zal de wisselwerking tussen school- en gemeente bestuur alleen maar dienen. Een aardige gedachte over onderwijs, vrij naar Multatuli, het is immers het Multatuli-jaar: ik ken een vader, die precies weet wat zijn zoon kost aan onderwijs. Hij schrijft alles op. Maar wat hijzelf leert van zijn zoon, schrijft hij niet op. Dat is on billijk. duidelijke voorzet gegeven op het gebied van kern bewapening en kernenergie. Dat zij hiermee op het goede spoor zat, mag blijken uit hetgeen intus sen mondiaal wordt overlegd op het gebied van de bewapening. Ook de verwerking van radio-aktief rc. 1 J__1_ J 1 t 1 J nationale belangstelling. Op dat gebied mag ver wachten worden, dat de enige konklusie kan zijn: stoppen tot een oplossing is gevonden voor het radio-aktieve afval. Bij een andere samenstelling van de gemeente raad komen wij hier ongetwijfeld op terug, als de situatie niet ten goede is gekeerd. Het college geeft Hinderwet-vergunningen af, maar houden zij ook controle op de naleving van de voorschriften? Het college inventariseert stortplaatsen van (che- misch)afval, maar betrekken zij hierbij ook de be drijventerreinen? Wordt er ooit controle gehou den op de meststoffenwet? Het aanwijzen van ge bieden, waar honden kunnen worden uitgelaten is op zichzelf een goede zaak, de controle dan in handen leggen van de politie, welke de handen meer dan vol heeft aan vele andere zaken, maakt het aanwijzen van zo’n gebieden tot een loze regel, waar niemand zich aan houdt. De SPM stelde al eerder voor een milieu-ambtenaar te benoemen, desnoods in samenwerking met andere gemeenten of met het Samenwerkingsverband Midden- Brabant. Zij vinden, dat zo’n ambtenaar alle wet geving op het gebied van het milieu regelmatig on der de aandacht van de bestuurders moet brengen en zorgen dat deze wetgeving ook inderdaad wordt nageleefd door het uitoefenen van voortdurende controles. De SPM zou graag zien, dat iedereen in Moer gestel zich betrokken weet bij zijn woonomgeving. Daarom zal de SPM blijven voorstellen een milieu-ambtenaar te benoemen tot het moment, waarop zij kunnen vaststellen, dat er sprake is van een goed toezicht. Buiten deze wens zou zij nog het volgende verwe zenlijkt willen zien. Het Hinderwet UitvoeringsProgramma (HUP) onmiddellijk ter hand nemen en wel met een goe de inventarisatie van hetgeen op dit gebied nog moet gebeuren en van hetgeen moet worden aan gepast. Bij de inventarisatie gebruik maken van de meest moderne middelen op dit gebied, zoals luchtfotografie, en de konsekwenties van deze in ventarisatie systematisch aanpakken. Hiervoor kan dan de geautomatiseerde registratie dienen. In de voorschriften van alle bestemmingsplannen regels opnemen, welke het onmogelijk maken om milieu-onvriendelijke aktiviteiten in de ruimste zin toe te laten. Het indelen in groepen op basis van landelijke ge gevens gaat de SPM lang niet ver genoeg. Lande lijke regels lopen altijd achter bij de werkelijkheid. Óp de basisscholen in Moergestel zo veel mogelijk aandacht besteden aan de omgang met het milieu. Daar moet de basis gelegd worden van een gene ratie, die niet meer geattendeerd hoeft te worden op de ondergang van het milieu, maar waarvoor een gezond milieu een vanzelfsprekendheid is. Tot slot zou de SPM eigenaren en gebruikers van industrie- en landbouwgronden, maar ook de ge hele verdere bevolking van Moergestel willen vra gen zich te realiseren, dat de gevolgen van een ver keerd gebruik van onze woonomgeving zich niet alleen wreekt op hen, maar op de gehele gemeen schap. Tot in lengte van dagen. Een goede voorlichting op dit gebied is een taak van de gemeente. om ook in Moergestel steeds meer over openbaar onderwijs wordt gesproken. De ontkerstening zal hierbij als reden zijn aan te voeren, maar ook, dat inwoners van buitenaf naar Moergestel zijn geko men Ook de gedachtedat nu in Moergestel geen afval, produkt van de kernenergie, heeft de inter- keuze mogelijk is, kan een oorzaak aangeven. Hoe dit ook zijde SPM heeft in het verleden hier een voorlichtingsavond voor georganiseerd, met als gevolg, dat een initiatiefgroep werd samen gesteld. Deze initiatiefgroep is reeds bezig om tot de oprichting van een openbare school te komen. Het is u bekend, dat de SPM dit initiatief van harte ondersteund. Niet alleen omdat iedere gemeente moet zorgen voor voldoende openbaar onderwijs, maar ook omdat het een zaak is, die niet veel geld hoeft te kosten. De LONDO-financiering, die in 1985 werd inge voerd, zorgt ervoor dat gemeentebesturen voort aan ook overheidsgelden mogen reserveren voor te verwachten grote uitgaven. Verder geeft het mi nisterie voortaan hogere vergoedingen voor oude re onderhoudsgevoelige scholen. Daarmee hoeft openbaar onderwijs de gemeente niet meer geld te kosten dan bijzonder onderwijs. Uit recent onderzoek blijkt overigens, dat niet het openbaar onderwijs, maar juist de verzuiling Ne derland per jaar 1 Vi miljard gulden kost. Met na me het alsmaar geven van ontheffingen voor zeer kleine bijzondere scholen is daarvan de oorzaak. Een proefschrift van de Erasmus universiteit in Rotterdam wijst duidelijk in die richting. In de begroting 1988 is nog niet terug te vinden, dat het college rekening houdt met de komst van openbaar onderwijs. De SPM vraagt van het col lege de volle steun voor de initiatiefgoep, indien deze aantoont, dat een openbare school in Moergestel levensvatbaar is. De inspecteur van het basisonderwijs kan het college zeker van dienst zijn bij de vaststelling van die levensvat baarheid. Ook het bijzonder onderwijs kan op de steun van de SPM blijven rekenen. Niet voor niets heeft zij zich sterk gemaakt voor de aanschaf van compu ters voor de basisscholen. Een eigentijdse invul ling van het basisonderwijs kan alleen maar bevor deren, dat de aansluiting naar het vervolgonder wijs in de regio optimaal verloopt. Om deze kwaliteit nu zo goed mogelijk in stand te houden, hecht zij veel waarde aan een goede schoolbegeleiding. De SPM vindt overigens wel, dat er wat meer zicht moet komen op de resulta ten en plannen voor de komende jaren van deze dienst. De SPM is voorstander van een begeleiding door de schoolbegeleidingsdienst op basis van een meerjarenplanning. Zij vertrouwt er op, dat er sprake is van een goede wisselwerking tussen de ze dienst en de teams van de basisscholen. Plannen van de scholen om in de toekomst ge bruik te gaan maken van de dito-eindtoets zal de CPM van harte ondersteunen. Een geautomatiseerde leerlingen-registratie zou een goede hulp kunnen zijn om de doorstroming naar het voortgezet onderwijs in beeld te brengen. De SPM nodigt het college uit zo’n leerlingen registratie aan te leggen. De vergoeding voor godsdienstonderwijs heeft al tijd de steun van de SPM gekregen. Zij neemt de vrijheid deze vergoeding opnieuw bespreekbaar te maken, als duidelijk wordt, dat de kerkelijke over heden door hun invloed de klok zouden willen te rugdraaien ten aanzien van het karakter van het bijzonder onderwijs. De mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor leerlingenvervoer naar scholen buiten de ge hangen van de ruimte, die nodig is voor het reali seren van een sporthal cqmultifunktioneel een- j trum. Ook hier komt zij nog op terug. Over andere I lokaties voor woningbouw en bedrijven geeft de I SPM voorzichtig een paar opmerkingen, zij wil pas een definitieve visie geven op het moment, dat bekend is hoe deze zich verhoudt tot de totale ruimtelijke ordening in en om de bebouwde kom van Moergestel. Voor industrie-vestiging bestaan ook nog moge lijkheden bij de Industrieweg, terwijl de SPM in een ander hoofdstuk nog spreekt van lokaties voor woningbouw. De SPM is zich terdege bewust van het feit, dat de verwerving van grond voor het uitvoeren van de verschillende bestemmingsplannen voor het college welhaast onoverkomelijke moeilijkhe den met zich meebrengt. Het college kan dan ook rekenen op hun steun, als na goed overleg en bemiddeling zou blijken, dat alleen onteige ning de mogelijkheid van verwerving in zou hou den. Het niet uitvoeren van de geplande bestem mingsplannen of een vertraging zou weleens mee kunnen brengen, dat we moeten gaan bou wen op plaatsen, die niet verantwoord zijn. 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1987 | | pagina 10