Toon Moorman
TOPVIDEOTHEEK OISTERW1JK
Nederlands Kampioen
Achteruitracing 1985
kpj -nieuws
i
GEMEENTE MOERGESTEL
VERREKENING AANSLUITKOSTEN
CENTRALE ANTENNE
in
VERZOEK TOT RESTITUTIE AANSLUITKOSTEN
CAI MOERGESTEL
ja
neen
1980
1981
1982
1983
1984
1985
PAGINA 7
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 NOVEMBER 1985
Ondergetekende (naam)
Adres
Nr,
De kosten van de aansluiting hebben bedragen f
termijnen
1985
mb
WW#®!*
7
Moergestel,
(handtekening)
ineens
Voor 15 december 1985 inleveren ter gemeentesecretarie van Moer
gestel, afdeling financiën.
De aansluitkosten zijn betaald op (datum)
per kas/bank/giro
Moergestel, 8 november 1985
Burgemeester en wethouders van Moergestel
deelnemer het snelst een vooraf bepaald aantal
ronden achteruitrijdend kan nemen. Vooral de
wat betere rijders,waarvan dus Toon Moor
man mede de beste is, rijden jaren met eenzelf
de auto.
De jaarlijkse kringdropping is dit jaar op 15
november. We verzamelen ons om 20.30 uur
bij de Boerenbond in Moergestel. Vandaaruit
vertrekken we naar:... Dat zien we dan wel.
Tot ziens op 15 november.
Vergeten jullie niet dat op 16 en 17 november
de reunie van de uitwisselingen is. Dus als je
met de uitwisselingen van de afgelopen jaren
bent meegeweest verwachten we zeker dat je
komt, want dat wordt natuurlijk geweldig.
Tot ziens in d’n tob.
De organisatoren
Doordat de auto’s bij het achteruitrijden veel
stuurgevoeliger zijn en de rijder een grote
’blinde hoek’ heeft gebeuren er toch nog vaak
de gekste dingen en het is dan ook niet zeld
zaam dat je een auto een paar keer over de kop
ziet gaan of dat er eentje flink de fout ingaat
en daardoor een mooie crash veroorzaakt.
Juist deze onverwachte acties maken de
wedstrijd voor de rijders en publiek extra
spannend.
Op zondag 17 november start het nieuwe sei
zoen van de S.A.R.N. De eerste wedstrijd
wordt verreden op het circuit van Lelystad.
Verder wordt er dit jaar gereden tijdens de
autospeedway-wedstrijden op 24 november en
26 december in Baarlo en op 29 december op
het Gannita-circuit in Gendt (bij Nijmegen).
Wilt u meer informatie of hebt u interese om
mee te gaan doen met deze aparte tak van au
tosport dan kunt u contact opnemen met Jan
Biemans uit Odiliapeel. tel. 04232-73179.
Hij/zij verzoekt restitutie van de aansluitkosten CAI overeenkomstig de op 30
augustus 1985 door de gemeenteraad gestelde regels.
Verzoeker/ster was ten tijde van de aansluiting bewoner/ster van deze wo
ning
Bank/giro nummer
verklaart dat zijn/haar woning op het Centraal Antenne systeem Moergestel
is aangesloten in het jaar
De frontbreedte van zijn/haar perceel bedraagt:
20 m. of meer
minder dan 20 m.
I
IS:
'7
De club achteruitrijders, kortweg
S.A.R.N. (Sport AchteruitRacing Nederland)
genoemd, is weer aan het einde van een succes
vol seizoen gekomen. Na 24 wedstrijden heeft
de S.A.R.N. het seizoen afgesloten met een
grote feestavond. Tijdens dit feest wertd de
Nederlands Kampioen Achteruitracing 1985
gehuldigd: Toon Moorman uit Moergestel.
Hij onttroonde de regerend kampioen Rian
v.d. Heyden uit Zijtaart, die in 1983 en 1984
winnaar werd.
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 30 augustus 1985 besloten de fi
nanciering van de centrale antenne opnieuw op te zetten.
Op dit besluit is inmiddels goedkeuring van Gedeputeerde Staten verkregen,
zodat tot uitvoering daarvan kan worden overgegaan.
Oorzaak van dit besluit is dat het oude systeem op meerdere punten niet goed
functioneerde.
Op de eerste plaats is door het oude systeem een financieringstekort ontstaan van
f 247.000,- dat op een of andere manier gedekt moet worden.
Om dit nader te verklaren is het nodig dat even terug gegaan wordt naar het ontstaan
van de Centrale Antenne in de kom.
Op 21 december 1973 werd opdracht gegeven voor de aanleg van centrale antenne
voor een bedrag van f 484.817,-. De aansluitkosten werden berekend op:
- voor percelen met een frontbreedte t/m 20 meter f 595,-
- voor percelen met een frontbreedte boven 20 meter f 825,-
Bij deze berekening is er vanuit gegaan dat direkt 100% van de aansluitbare percelen
ook daadwerkelijk zouden aansluiten. Dit was echter te hoog gegrepen want gebleken
is dat dit percentage op ongeveer 90 gesteld had moeten worden. Hierdoor en door
toevoeging van rente aan de niet gedekte investering is bovengenoemd tekort
ontstaan.
Een ander probleem dat zich steeds weer voordeed was de verrekening van aansluit
kosten bij verhuizing. Hierin was in de regeling niet voorzien en dit gaf in bepaalde ge
vallen aanleiding tot onrechtvaardigheden. Om al deze problemen op te lossen is nu
tot de volgende maatregelen besloten:
- Het bovengenoemde nadelig saldo wordt uit de saldi-reserve van de gemeente afge
schreven, zodat financieel met een schone lei begonnen kan worden.
Alle kosten, dus zowel aansluitkosten, de kosten van onderhoud en administratie,
de buma rechten enz. worden voortaan omgeslagen in een jaarlijkse exploitatiebijdra
ge, welke voor 1986 is vastgesteld op f 120,- per jaar.
Uit een oogpunt van billijkheid zullen de aansluitkosten die in de laatste 6 jaren zijn
betaald verrekend worden volgens het hierna gegeven schema:
de in 1985 aangesloten percelen 100%
de in 1984 aangesloten percelen 85%
de in 1983 aangesloten percelen 70%
de in 1982 aangesloten percelen 55%
de in 1981 aangesloten percelen 40%
de in 1980 aangesloten percelen 25%
- de terugbetaling van de aansluitkosten gebeurt alleen op verzoek. Om voor terugbe
taling in aanmerking te komen moet voor 15 december 1985 onderstaand formulier
worden ingeleverd.
- terugbetaling zal worden berekend over het oorspronkelijke bedrag van de aansluit
kosten en niet over daarop betaalde rente bij betaling in termijnen.
- terugbetaling zal alleen plaats hebben aan degene die op het moment van aansluiting
het pand bewoonde, dus die de aansluitbijdrage verschuldigd was, en nu nog in het
zelfde perceel woont.
Toon Moorman is een 29-jarige auto-
heftruckmonteur die werkzaam is bij Opstal-
lan in Oisterwijk. Vanaf 1981 doet hij mee aan
achteruitracing. Eind 1984 bouwde hij een sci-
rocco helemaal om. Hij maakte er een Daf-
variomatic onder en bouwde er een Renault-
alpine motor in. Met deze auto begon voor
Toon het succes. Hij had nu een auto die snel
was met een optimale wegligging, en vooral dit
laatste is bijzonder belangrijk bij het achterui
trijden. In Baarlo, een Autospeedway-baan
met een l?engte van 1 km, bereikte hij een ge
middelde snelheid van 107 km per uur met een
topsnelheid van 130 km per uur met zijn
prachtige scirocco.
Behaalde successen van Toon Moorman in het
seizoen 1985 zijn:
Vijf maal een eerste klassering, vier maal een
tweede klassering en drie maal een derde
klassering.
Op 8 september werd in Gendt het baankampi-
oenschap verreden. Ook hierbij behaalde
Toon Moorman een eerste plaats en werd dus
baankampioen achteruitracing 1985. Toon
verzamelde uit 24 wedstrijden 1175 punten.
Reserve kampioen is geworden: Bart Feyen uit
Sterksel met 1151 punten. Rian v.d. Heyden
uit Zijtaart werd derde met een puntentotaal
vanm 1125, Theo Claassen uit Maarheeze
plaatste zich als vierde met 1120 punen en vijf
de werd Frans Jongenelen uit Roosendaal met
een puntentotaal van 1108.
Als outsiders horen praten over achteruitra
cing denken deze meteen aan het TROS-
achteruitrijden, dus zoveel mogelijk koprol
len, crashes, duwen en in elkaar rijden. Dus el
ke wedstrijd kostje weer een nieuwe auto. On
ze wedstrijden hebben een geheel ander karak
ter. Achteruitracing is een echte auto-
snelheidssport waarbij het er om gaat welke
f’