Toon Moorman TOPVIDEOTHEEK OISTERW1JK Nederlands Kampioen Achteruitracing 1985 kpj -nieuws i GEMEENTE MOERGESTEL VERREKENING AANSLUITKOSTEN CENTRALE ANTENNE in VERZOEK TOT RESTITUTIE AANSLUITKOSTEN CAI MOERGESTEL ja neen 1980 1981 1982 1983 1984 1985 PAGINA 7 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 13 NOVEMBER 1985 Ondergetekende (naam) Adres Nr, De kosten van de aansluiting hebben bedragen f termijnen 1985 mb WW#®!* 7 Moergestel, (handtekening) ineens Voor 15 december 1985 inleveren ter gemeentesecretarie van Moer gestel, afdeling financiën. De aansluitkosten zijn betaald op (datum) per kas/bank/giro Moergestel, 8 november 1985 Burgemeester en wethouders van Moergestel deelnemer het snelst een vooraf bepaald aantal ronden achteruitrijdend kan nemen. Vooral de wat betere rijders,waarvan dus Toon Moor man mede de beste is, rijden jaren met eenzelf de auto. De jaarlijkse kringdropping is dit jaar op 15 november. We verzamelen ons om 20.30 uur bij de Boerenbond in Moergestel. Vandaaruit vertrekken we naar:... Dat zien we dan wel. Tot ziens op 15 november. Vergeten jullie niet dat op 16 en 17 november de reunie van de uitwisselingen is. Dus als je met de uitwisselingen van de afgelopen jaren bent meegeweest verwachten we zeker dat je komt, want dat wordt natuurlijk geweldig. Tot ziens in d’n tob. De organisatoren Doordat de auto’s bij het achteruitrijden veel stuurgevoeliger zijn en de rijder een grote ’blinde hoek’ heeft gebeuren er toch nog vaak de gekste dingen en het is dan ook niet zeld zaam dat je een auto een paar keer over de kop ziet gaan of dat er eentje flink de fout ingaat en daardoor een mooie crash veroorzaakt. Juist deze onverwachte acties maken de wedstrijd voor de rijders en publiek extra spannend. Op zondag 17 november start het nieuwe sei zoen van de S.A.R.N. De eerste wedstrijd wordt verreden op het circuit van Lelystad. Verder wordt er dit jaar gereden tijdens de autospeedway-wedstrijden op 24 november en 26 december in Baarlo en op 29 december op het Gannita-circuit in Gendt (bij Nijmegen). Wilt u meer informatie of hebt u interese om mee te gaan doen met deze aparte tak van au tosport dan kunt u contact opnemen met Jan Biemans uit Odiliapeel. tel. 04232-73179. Hij/zij verzoekt restitutie van de aansluitkosten CAI overeenkomstig de op 30 augustus 1985 door de gemeenteraad gestelde regels. Verzoeker/ster was ten tijde van de aansluiting bewoner/ster van deze wo ning Bank/giro nummer verklaart dat zijn/haar woning op het Centraal Antenne systeem Moergestel is aangesloten in het jaar De frontbreedte van zijn/haar perceel bedraagt: 20 m. of meer minder dan 20 m. I IS: '7 De club achteruitrijders, kortweg S.A.R.N. (Sport AchteruitRacing Nederland) genoemd, is weer aan het einde van een succes vol seizoen gekomen. Na 24 wedstrijden heeft de S.A.R.N. het seizoen afgesloten met een grote feestavond. Tijdens dit feest wertd de Nederlands Kampioen Achteruitracing 1985 gehuldigd: Toon Moorman uit Moergestel. Hij onttroonde de regerend kampioen Rian v.d. Heyden uit Zijtaart, die in 1983 en 1984 winnaar werd. De gemeenteraad heeft in de vergadering van 30 augustus 1985 besloten de fi nanciering van de centrale antenne opnieuw op te zetten. Op dit besluit is inmiddels goedkeuring van Gedeputeerde Staten verkregen, zodat tot uitvoering daarvan kan worden overgegaan. Oorzaak van dit besluit is dat het oude systeem op meerdere punten niet goed functioneerde. Op de eerste plaats is door het oude systeem een financieringstekort ontstaan van f 247.000,- dat op een of andere manier gedekt moet worden. Om dit nader te verklaren is het nodig dat even terug gegaan wordt naar het ontstaan van de Centrale Antenne in de kom. Op 21 december 1973 werd opdracht gegeven voor de aanleg van centrale antenne voor een bedrag van f 484.817,-. De aansluitkosten werden berekend op: - voor percelen met een frontbreedte t/m 20 meter f 595,- - voor percelen met een frontbreedte boven 20 meter f 825,- Bij deze berekening is er vanuit gegaan dat direkt 100% van de aansluitbare percelen ook daadwerkelijk zouden aansluiten. Dit was echter te hoog gegrepen want gebleken is dat dit percentage op ongeveer 90 gesteld had moeten worden. Hierdoor en door toevoeging van rente aan de niet gedekte investering is bovengenoemd tekort ontstaan. Een ander probleem dat zich steeds weer voordeed was de verrekening van aansluit kosten bij verhuizing. Hierin was in de regeling niet voorzien en dit gaf in bepaalde ge vallen aanleiding tot onrechtvaardigheden. Om al deze problemen op te lossen is nu tot de volgende maatregelen besloten: - Het bovengenoemde nadelig saldo wordt uit de saldi-reserve van de gemeente afge schreven, zodat financieel met een schone lei begonnen kan worden. Alle kosten, dus zowel aansluitkosten, de kosten van onderhoud en administratie, de buma rechten enz. worden voortaan omgeslagen in een jaarlijkse exploitatiebijdra ge, welke voor 1986 is vastgesteld op f 120,- per jaar. Uit een oogpunt van billijkheid zullen de aansluitkosten die in de laatste 6 jaren zijn betaald verrekend worden volgens het hierna gegeven schema: de in 1985 aangesloten percelen 100% de in 1984 aangesloten percelen 85% de in 1983 aangesloten percelen 70% de in 1982 aangesloten percelen 55% de in 1981 aangesloten percelen 40% de in 1980 aangesloten percelen 25% - de terugbetaling van de aansluitkosten gebeurt alleen op verzoek. Om voor terugbe taling in aanmerking te komen moet voor 15 december 1985 onderstaand formulier worden ingeleverd. - terugbetaling zal worden berekend over het oorspronkelijke bedrag van de aansluit kosten en niet over daarop betaalde rente bij betaling in termijnen. - terugbetaling zal alleen plaats hebben aan degene die op het moment van aansluiting het pand bewoonde, dus die de aansluitbijdrage verschuldigd was, en nu nog in het zelfde perceel woont. Toon Moorman is een 29-jarige auto- heftruckmonteur die werkzaam is bij Opstal- lan in Oisterwijk. Vanaf 1981 doet hij mee aan achteruitracing. Eind 1984 bouwde hij een sci- rocco helemaal om. Hij maakte er een Daf- variomatic onder en bouwde er een Renault- alpine motor in. Met deze auto begon voor Toon het succes. Hij had nu een auto die snel was met een optimale wegligging, en vooral dit laatste is bijzonder belangrijk bij het achterui trijden. In Baarlo, een Autospeedway-baan met een l?engte van 1 km, bereikte hij een ge middelde snelheid van 107 km per uur met een topsnelheid van 130 km per uur met zijn prachtige scirocco. Behaalde successen van Toon Moorman in het seizoen 1985 zijn: Vijf maal een eerste klassering, vier maal een tweede klassering en drie maal een derde klassering. Op 8 september werd in Gendt het baankampi- oenschap verreden. Ook hierbij behaalde Toon Moorman een eerste plaats en werd dus baankampioen achteruitracing 1985. Toon verzamelde uit 24 wedstrijden 1175 punten. Reserve kampioen is geworden: Bart Feyen uit Sterksel met 1151 punten. Rian v.d. Heyden uit Zijtaart werd derde met een puntentotaal vanm 1125, Theo Claassen uit Maarheeze plaatste zich als vierde met 1120 punen en vijf de werd Frans Jongenelen uit Roosendaal met een puntentotaal van 1108. Als outsiders horen praten over achteruitra cing denken deze meteen aan het TROS- achteruitrijden, dus zoveel mogelijk koprol len, crashes, duwen en in elkaar rijden. Dus el ke wedstrijd kostje weer een nieuwe auto. On ze wedstrijden hebben een geheel ander karak ter. Achteruitracing is een echte auto- snelheidssport waarbij het er om gaat welke f’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1985 | | pagina 7