i
R. v.d. Geyn
PODOTHERAPEUT
f PEDICURE
9.00
5.50
1.25
SLAGERIJ KETELAARS E.V.
J i
I
I
OPZICHTER
onderhoud (M/V)
I
I
Wegens groot succes
gaan wij door
met onze^actie
I
A
K.V.O.
Uit het Jaarverslag
1984 van de Stichting
Maatschappelijke
Dienstverlening
P.V. Over berg en dal
y2 PRIJS
u
GEMEENTE MOERGESTEL
geen praktijk
van 29 juli
t/m 18 augustus
NOUWENS
VERHUIZINGEN
I
r
I
I
h
will
n-
w«-
977.
F
I
k
In verband met een wijziging van de organisatie is bij de afdeling
Openbare Werken de funktie vacant van
Uitslag Vilvoorde 7-7-’85
I, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19,
28, 34, 35, 39, 42, 52, 55, 64, 66, 68, 75, 78.
H. Schepens; 3, 26, 61. P. Kerkhof; 4, 29, 31,
49, 54, 60, 62, 69. L. v.d. Ven; 8, 27, 32, 63,
73. L. Heeffer; 17, 20, 36, 65. J. v.d. Wouw
H; 22. J. Oerlemans; 24, 50, 51, 56, 67, 74, 76.
J. Smolders; 25, 30, 33, 43, 70. P. v.Herck;
37, 48. A. op ’t Hoob; 40, 45, 47, 53, 57, 58,
71. J. v.Drunen; 41, 44, 72. J. D.Wit; 46.
L. v.d. Branden K; 59. H. v.d. Wouw; 77, 80.
L. v.d. Branden R; 79. A. Damen.
KERKSTRAAT 10 - MOERGESTEL - TELEFOON 04243-1262
Politiek! Hoe doe je dat? Durf ik!
De politieke scholingscursus die wij gaan ge
ven is niet, zoals vorige week in ’Moergestel
Nieuws’ stond 3 maar 6 lesavondn. Te begin
nen 9 september 8 uur bovenzaal Boerenbond.
Met de cursus actief in eigen gemeente wordt
vrouwen inzicht gegeven in de gemeentepoli
tiek en hoe zij er zelf in betrokken (kunnen)
zijn.
Alle inlichtingen -kunt u weer krijgen bij tel.
2376 of 1492.
UIT EIGEN KEUKEN
SMEERLEVERWORST100 gram 0.85
UIT EIGEN ROKERIJ
RAUWE HAM100 gram 1.95
RUNDERROOKVLEES100 gram 2.50
Alle soorten vlees en sauzen voor een goeie barbecuen
Weekaanbieding van 18 tot 24 juli
RUNDERBRAADVLEES of
-LAPPEN mager500 gram
VARKENSPOULET of
NASIVLEES500 gram
BLINDE VINKEN
per stuk
1984 in grote lijnen
Een vraag die in elk jaarverslag centraal moet
staan is: Is de doelstelling gehaald?
Voor de regionale stichting kan deze vraag na
der worden toegespitst: Hebben Gezinsverzor
ging en Algemeen Maatschappelijk Werk in
1984 voldaan aan de hulpvraag?
Deze hulp wordt geboden in de gezinnen/leef-
eenheden of op het bureau.
Bestuur, management en leiding spannen zich
ieder op hun niveau in om deze hulpverlening
richting te geven.
Een organisatie, en dus ook de regionale in
stelling, is zeker geen gesloten systeem. Invloe
den van buitenaf bepalen voor een groot ge
deelte welke mogelijkheden de instelling heeft
om haar doelstelling uit te voeren. Veranderin
gen in subsidiebedragen, veranderingen in
rechtspositieregeling en arbeidsvoorwaarden
gaan aan een instelling niet ongemerkt voor
bij. Maar belangrijker nog is de wijze waarop
men lokaal, provinciaal en landelijk tegen Ge
zinsverzorging (G.V.) en Algemeen Maat
schappelijk Werk (A.M.W.) aankijkt. In het
politieke besluitvormingsproces ontkomen
ook deze twee voorzieningen er niet aan dat
baten en kosten tegen elkaar worden afgewo
gen. G.V. en A.M.W. hebben in voorgaande
jaren moeten inleveren, maar zijn in 1984 ont
snapt aan nieuwe bezuinigingen.
Helaas is in 1984 nog eens bevestigd dat de
trendvolgende sektor, waartoe ook A.N.W. en
G.V. behoren, het vijfde rad aan de wagen is
waar het gaat om het invoeren van arbeids
duurverkorting (A.D.V.).
Hoezeer op landelijk niveau ook is aangedron
gen op een tijdig vaststellen van het aantal
roostervrije dagen, als aanloop naar een
A.D.V. van 5 feit is dat pas ver in 1984 be
kend werd dat 5 dagen konden worden toege
kend, zodat een redelijke spreiding over een
geheel jaar in de knel kwam. Dat is één kant
van de zaak. Verder kan men zich afvragen of
in de G.V., waar zeer velen al in deeltijd wer
ken (zo werkt slechts 22 van het personeel
in de stichting op.volle-tijdsbasis), A.D.V. niet
zal leiden tot nog meer versnippering van uren.
Anders gezegd: gezinsverzorging wordt meege
zogen in de maalstroom van het politie-
maaschappelijk uitgangspunt dat A.D.V. leidt
tot meer arbeidsplaatsen en deeltijdbanen zon
der dat ook maar bij de politieke besluitvor
mers de vraag opkomt of dit uitgangspunt
voor alle werksoorten het geëigende middel is.
Als men zich deze fundamentele vraag niet
stelt mag toch minstens worden verwacht dat
A.D.V. dan zó wordt geregeld dat de cliënten
er niet de dupe van worden.
Dit laatste zal zeker gebeuren als de overheid
tegenover de A.D.V. geen volledige dan wel
nagenoeg volledige herbezetting stelt. Dan zijn
er minder hulpverleningen beschikbaar, zodat
aan de hulpvraag op den duur niet meer kan
worden voldaan. Dit effekt wordt nog ver
sterkt door de landelijke beleidslijn waarbij
men uitgaat van de gedachte dat alles moet
worden gedaan om zieken, bejaarden, gehan
dicapten en mensen met psychische problemen
zo lang mogelijk in de thuissituatie te laten.
Het is daarom van groot belang dat afstem
ming middels een wettelijk kader, zo snel mo
gelijk geregeld wordt. Uiteraard wacht de regi
onale instelling niet tot landelijk een en ander
is geregeld.
In 1984 zijn er funktionele kontakten gelegd
tussen het Kruiswerk en de gezinsverzorging,
welke in de komende jaren zullen worden uit
gebouwd en zullen leiden tot een betere samen
hang en afstemming. In 1984 is eveneens het
overleg in het kader van het Flankerend Be
jaardenbeleid van de grond gekomen tussen de
bejaardentehuizen, kruiswerk en gezinsverzor
ging. De initiatiefnemer in deze was de Stich
ting Welzijn Ouderen. Bejaardentehuizen of
verzorgingstehuizen gaan een rol spelen in de
thuiszorgontwikkelingen, b.v. door het aan-
J
bieden van faciliteiten ten behoeve van dagop
vang, maaltijdvoorziening, tijdelijke opvang
in acute situaties en alarmering.
Budgetbeheersing, de samenhang en samen
werking met andere voorzieningen en wijzigin
gen in de hulpvraag nopen de stichting ertoe de
mogelijkheden van automatisering in eigen
huis onder de loep te nemen. Daartoe is in
1984 een eerste aanzet gegeven. Voor het
A.M.W. was 1984 van belang met betrekking
tot ontwikkelingen op het gebied van de wetge
ving (de eerdergenoemde W.G.M.), de jeugd
hulpverlening en de samenwerking met het
R.I.A.G.G. (Regionale Instelling voor Ambu
lante en geestelijke Gezondheidszorg). Daar
naast hebben landelijke beleidsontwikkelin
gen, zoals het flankerend bejaardenbeleid en
het thuiszorgbeleid ook invloed op het plaat
selijk maatschappelijk werk.
Zoals in voorgaande verslagjaren was 1984 dus
een jaar van positieve en minder positieve za
ken. Gelukkig had het eerste de overhand, zo
dat ook zeker niet van een ongunstige balans
kan worden gesproken.
J.J.M. Muurlink (direkteur)
Berkel-Enschot
Haaren
Hilvarenbeek
Moergestel
Oisterwijk
Udenhout
Vergelijken we de gemeenten onderling dan
zien we dat in Hilvarenbeek het percentage be
jaarden een dalende tendens vertoont; in
Berkel-Enschot, Moergestel, en Oisterwijk een
stijgende tendens, terwijl Haaren en udenhout
stabiel zijn.
Tot zover een beknopt overzicht uit het Jaar
verslag van de Stichting.
Werkgebied
De totale bevolking van alle gemeenten van het
werkgebied van de stichting (Berkel-Enschot,
Hilvarenbeek, Moergestel, Oisterwijk en
Udenhout) was per 1 januari 1984 54.832, in
vergelijking met 1 januari 1983 een toename
van 370 inwoners. Daarvan namen Berkel-
Enschot en Hilvarenbeek resp. 104 en 140 voor
hun rekening. Het inwonertal van de gemeente
Oisterwijk, met 16.881 de grootste van het
werkgebied, nam met slechts 67 toe. Omdat
veel personen van 65 jaar en ouder met name
van de diensten van de gezinsverzorging, maar
ook van het algemeen maatschappelijk werk
gebruik maken, is het interessant om de per
centages van die leeftijdscategorie hieronder te
vermelden per plaats.
Voor Haaren moet worden aangetekend dat de
stichting daar alleen het algemeen maatschap
pelijk werk-aanbod verzorgt.
Overzicht personen 65 jaar en ouder per ge
meente in van de totale bevolking
Rokken
jurken
Sweatshirts
Pantalons
Blouses
Polo's f
Bermuda s
Nachtkleding
Ook 2 rekken met
kinderkleding (j|
Komt u maarH—^
PAGINA 3
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 17 JULI 1985
NA 2
I
taat.
dere
392-3
MDOUf J
Lage Witsiebaan 102 - 112 - 136
Telefoon 013 - 670526 - 674796 - Tilburg
JOt.
2 of
op-
Phi-
van
bon
oer-
ink.
>nt-
en-
n",
!42-
F
Peildatum
1-1-82
5,9
8,5
9,3
10,2
9,1
7,7
Peildatum
1-1-83
6,2
8,6
8,5
10,3
9,3
7,8
of
en
s,
I
INTERNATIONALE
VERHUISONDERNEMING
EN OPSLAG VAN
INBOEDELS
VERPAKKINGEN L
OVERZEE l’
RIJKSVERHUIZERS
Algemene informetie.
De gemeente Moergestel is 2800 ha groot en telt ruim 5200 inwoners. De afdeling
Openbare Werken telt 9 medewerkers in vaste dienst, welke geheel in de buitendienst
werkzaam zijn.
Funktie-informatie.
De te benoemen funktionaris zal in hoofdzaak met de volgende werkzaamheden wor
den belast:
- het leiding geven aan de medewerkers in de buitendienst;
- het voorbereiden en begeleiden van door derden uit te voeren onderhoudswerk
zaamheden;
- het verzorgen van de urenadministratie ten behoeve van de nakalkulatie;
- het zorgdragen voor de organisatie van:
de huisvuilruiming en containerophaaldienst;
onderhoud van wegen (binnen en buiten de bebouwde kom);
onderhoud en reiniging van de riolering;
de gladheidsbestrijding;
onderhoud van waterlopen en bermsloten;
onderhoud van het sportpark en het openbaar groen;
de uitvoering van verkeersmaatregelen.
Funktie-eisen.
Van de kandidaten wordt verwacht dat zij:
- in het bezit zijn van het diploma M.T.S. weg- en waterbouwkunde of een gelijkwaar
dige opleiding hebben genoten;
- een aanvullende opleiding met betrekking tot onderhoudswerkzaamheden in het
openbaar groen hebben gevolgd;
- tenminste 2 jaar ervaring hebben opgedaan in een soortgelijke funktie;
- een leeftijd hebben van maksimaal 30 jaar;
- bereid zijn in Moergestel te komen wonen.
Salaris.
Aanstelling vindt plaats op nivo 7, waaraan een maksimum salaris is verbonden van
f 3.601,— bruto per maand.
De gebruikélijek rechtspositieregelingen zijn van toepassing.
Nadere inlichtingen.
Deze zijn te verkrijgen bij de gemeentesekretaris, de heer A.P.A. de Rouw, tel. 04243
- 1235 of bij het hoofd van de afdeling Openbare Werken, de heer J.C. Vervoort, tel.
04243 - 1244.
Sollicitaties.
Belangstellenden kunnen binnen 14 dagen na het verschijnen van dit blad een sollicita-
tie-formulier aanvragen bij de gemeentesekretarie, afdeling Personeelszaken, Raad
huisstraat 21, 5066 AP Moergestel, onder vermelding op de enveloppe van 'sollicitatie
opzichter'. Per omgaande wordt u dan een sollicitatie-formulier met nadere informatie
toegezonden.
I
h
h
U TEL 1287
Peildatum
1-184
6,4
8,6
8,4
10,6
9,4
7,8