i R. v.d. Geyn PODOTHERAPEUT f PEDICURE 9.00 5.50 1.25 SLAGERIJ KETELAARS E.V. J i I I OPZICHTER onderhoud (M/V) I I Wegens groot succes gaan wij door met onze^actie I A K.V.O. Uit het Jaarverslag 1984 van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening P.V. Over berg en dal y2 PRIJS u GEMEENTE MOERGESTEL geen praktijk van 29 juli t/m 18 augustus NOUWENS VERHUIZINGEN I r I I h will n- w«- 977. F I k In verband met een wijziging van de organisatie is bij de afdeling Openbare Werken de funktie vacant van Uitslag Vilvoorde 7-7-’85 I, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 28, 34, 35, 39, 42, 52, 55, 64, 66, 68, 75, 78. H. Schepens; 3, 26, 61. P. Kerkhof; 4, 29, 31, 49, 54, 60, 62, 69. L. v.d. Ven; 8, 27, 32, 63, 73. L. Heeffer; 17, 20, 36, 65. J. v.d. Wouw H; 22. J. Oerlemans; 24, 50, 51, 56, 67, 74, 76. J. Smolders; 25, 30, 33, 43, 70. P. v.Herck; 37, 48. A. op ’t Hoob; 40, 45, 47, 53, 57, 58, 71. J. v.Drunen; 41, 44, 72. J. D.Wit; 46. L. v.d. Branden K; 59. H. v.d. Wouw; 77, 80. L. v.d. Branden R; 79. A. Damen. KERKSTRAAT 10 - MOERGESTEL - TELEFOON 04243-1262 Politiek! Hoe doe je dat? Durf ik! De politieke scholingscursus die wij gaan ge ven is niet, zoals vorige week in ’Moergestel Nieuws’ stond 3 maar 6 lesavondn. Te begin nen 9 september 8 uur bovenzaal Boerenbond. Met de cursus actief in eigen gemeente wordt vrouwen inzicht gegeven in de gemeentepoli tiek en hoe zij er zelf in betrokken (kunnen) zijn. Alle inlichtingen -kunt u weer krijgen bij tel. 2376 of 1492. UIT EIGEN KEUKEN SMEERLEVERWORST100 gram 0.85 UIT EIGEN ROKERIJ RAUWE HAM100 gram 1.95 RUNDERROOKVLEES100 gram 2.50 Alle soorten vlees en sauzen voor een goeie barbecuen Weekaanbieding van 18 tot 24 juli RUNDERBRAADVLEES of -LAPPEN mager500 gram VARKENSPOULET of NASIVLEES500 gram BLINDE VINKEN per stuk 1984 in grote lijnen Een vraag die in elk jaarverslag centraal moet staan is: Is de doelstelling gehaald? Voor de regionale stichting kan deze vraag na der worden toegespitst: Hebben Gezinsverzor ging en Algemeen Maatschappelijk Werk in 1984 voldaan aan de hulpvraag? Deze hulp wordt geboden in de gezinnen/leef- eenheden of op het bureau. Bestuur, management en leiding spannen zich ieder op hun niveau in om deze hulpverlening richting te geven. Een organisatie, en dus ook de regionale in stelling, is zeker geen gesloten systeem. Invloe den van buitenaf bepalen voor een groot ge deelte welke mogelijkheden de instelling heeft om haar doelstelling uit te voeren. Veranderin gen in subsidiebedragen, veranderingen in rechtspositieregeling en arbeidsvoorwaarden gaan aan een instelling niet ongemerkt voor bij. Maar belangrijker nog is de wijze waarop men lokaal, provinciaal en landelijk tegen Ge zinsverzorging (G.V.) en Algemeen Maat schappelijk Werk (A.M.W.) aankijkt. In het politieke besluitvormingsproces ontkomen ook deze twee voorzieningen er niet aan dat baten en kosten tegen elkaar worden afgewo gen. G.V. en A.M.W. hebben in voorgaande jaren moeten inleveren, maar zijn in 1984 ont snapt aan nieuwe bezuinigingen. Helaas is in 1984 nog eens bevestigd dat de trendvolgende sektor, waartoe ook A.N.W. en G.V. behoren, het vijfde rad aan de wagen is waar het gaat om het invoeren van arbeids duurverkorting (A.D.V.). Hoezeer op landelijk niveau ook is aangedron gen op een tijdig vaststellen van het aantal roostervrije dagen, als aanloop naar een A.D.V. van 5 feit is dat pas ver in 1984 be kend werd dat 5 dagen konden worden toege kend, zodat een redelijke spreiding over een geheel jaar in de knel kwam. Dat is één kant van de zaak. Verder kan men zich afvragen of in de G.V., waar zeer velen al in deeltijd wer ken (zo werkt slechts 22 van het personeel in de stichting op.volle-tijdsbasis), A.D.V. niet zal leiden tot nog meer versnippering van uren. Anders gezegd: gezinsverzorging wordt meege zogen in de maalstroom van het politie- maaschappelijk uitgangspunt dat A.D.V. leidt tot meer arbeidsplaatsen en deeltijdbanen zon der dat ook maar bij de politieke besluitvor mers de vraag opkomt of dit uitgangspunt voor alle werksoorten het geëigende middel is. Als men zich deze fundamentele vraag niet stelt mag toch minstens worden verwacht dat A.D.V. dan zó wordt geregeld dat de cliënten er niet de dupe van worden. Dit laatste zal zeker gebeuren als de overheid tegenover de A.D.V. geen volledige dan wel nagenoeg volledige herbezetting stelt. Dan zijn er minder hulpverleningen beschikbaar, zodat aan de hulpvraag op den duur niet meer kan worden voldaan. Dit effekt wordt nog ver sterkt door de landelijke beleidslijn waarbij men uitgaat van de gedachte dat alles moet worden gedaan om zieken, bejaarden, gehan dicapten en mensen met psychische problemen zo lang mogelijk in de thuissituatie te laten. Het is daarom van groot belang dat afstem ming middels een wettelijk kader, zo snel mo gelijk geregeld wordt. Uiteraard wacht de regi onale instelling niet tot landelijk een en ander is geregeld. In 1984 zijn er funktionele kontakten gelegd tussen het Kruiswerk en de gezinsverzorging, welke in de komende jaren zullen worden uit gebouwd en zullen leiden tot een betere samen hang en afstemming. In 1984 is eveneens het overleg in het kader van het Flankerend Be jaardenbeleid van de grond gekomen tussen de bejaardentehuizen, kruiswerk en gezinsverzor ging. De initiatiefnemer in deze was de Stich ting Welzijn Ouderen. Bejaardentehuizen of verzorgingstehuizen gaan een rol spelen in de thuiszorgontwikkelingen, b.v. door het aan- J bieden van faciliteiten ten behoeve van dagop vang, maaltijdvoorziening, tijdelijke opvang in acute situaties en alarmering. Budgetbeheersing, de samenhang en samen werking met andere voorzieningen en wijzigin gen in de hulpvraag nopen de stichting ertoe de mogelijkheden van automatisering in eigen huis onder de loep te nemen. Daartoe is in 1984 een eerste aanzet gegeven. Voor het A.M.W. was 1984 van belang met betrekking tot ontwikkelingen op het gebied van de wetge ving (de eerdergenoemde W.G.M.), de jeugd hulpverlening en de samenwerking met het R.I.A.G.G. (Regionale Instelling voor Ambu lante en geestelijke Gezondheidszorg). Daar naast hebben landelijke beleidsontwikkelin gen, zoals het flankerend bejaardenbeleid en het thuiszorgbeleid ook invloed op het plaat selijk maatschappelijk werk. Zoals in voorgaande verslagjaren was 1984 dus een jaar van positieve en minder positieve za ken. Gelukkig had het eerste de overhand, zo dat ook zeker niet van een ongunstige balans kan worden gesproken. J.J.M. Muurlink (direkteur) Berkel-Enschot Haaren Hilvarenbeek Moergestel Oisterwijk Udenhout Vergelijken we de gemeenten onderling dan zien we dat in Hilvarenbeek het percentage be jaarden een dalende tendens vertoont; in Berkel-Enschot, Moergestel, en Oisterwijk een stijgende tendens, terwijl Haaren en udenhout stabiel zijn. Tot zover een beknopt overzicht uit het Jaar verslag van de Stichting. Werkgebied De totale bevolking van alle gemeenten van het werkgebied van de stichting (Berkel-Enschot, Hilvarenbeek, Moergestel, Oisterwijk en Udenhout) was per 1 januari 1984 54.832, in vergelijking met 1 januari 1983 een toename van 370 inwoners. Daarvan namen Berkel- Enschot en Hilvarenbeek resp. 104 en 140 voor hun rekening. Het inwonertal van de gemeente Oisterwijk, met 16.881 de grootste van het werkgebied, nam met slechts 67 toe. Omdat veel personen van 65 jaar en ouder met name van de diensten van de gezinsverzorging, maar ook van het algemeen maatschappelijk werk gebruik maken, is het interessant om de per centages van die leeftijdscategorie hieronder te vermelden per plaats. Voor Haaren moet worden aangetekend dat de stichting daar alleen het algemeen maatschap pelijk werk-aanbod verzorgt. Overzicht personen 65 jaar en ouder per ge meente in van de totale bevolking Rokken jurken Sweatshirts Pantalons Blouses Polo's f Bermuda s Nachtkleding Ook 2 rekken met kinderkleding (j| Komt u maarH—^ PAGINA 3 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 17 JULI 1985 NA 2 I taat. dere 392-3 MDOUf J Lage Witsiebaan 102 - 112 - 136 Telefoon 013 - 670526 - 674796 - Tilburg JOt. 2 of op- Phi- van bon oer- ink. >nt- en- n", !42- F Peildatum 1-1-82 5,9 8,5 9,3 10,2 9,1 7,7 Peildatum 1-1-83 6,2 8,6 8,5 10,3 9,3 7,8 of en s, I INTERNATIONALE VERHUISONDERNEMING EN OPSLAG VAN INBOEDELS VERPAKKINGEN L OVERZEE l’ RIJKSVERHUIZERS Algemene informetie. De gemeente Moergestel is 2800 ha groot en telt ruim 5200 inwoners. De afdeling Openbare Werken telt 9 medewerkers in vaste dienst, welke geheel in de buitendienst werkzaam zijn. Funktie-informatie. De te benoemen funktionaris zal in hoofdzaak met de volgende werkzaamheden wor den belast: - het leiding geven aan de medewerkers in de buitendienst; - het voorbereiden en begeleiden van door derden uit te voeren onderhoudswerk zaamheden; - het verzorgen van de urenadministratie ten behoeve van de nakalkulatie; - het zorgdragen voor de organisatie van: de huisvuilruiming en containerophaaldienst; onderhoud van wegen (binnen en buiten de bebouwde kom); onderhoud en reiniging van de riolering; de gladheidsbestrijding; onderhoud van waterlopen en bermsloten; onderhoud van het sportpark en het openbaar groen; de uitvoering van verkeersmaatregelen. Funktie-eisen. Van de kandidaten wordt verwacht dat zij: - in het bezit zijn van het diploma M.T.S. weg- en waterbouwkunde of een gelijkwaar dige opleiding hebben genoten; - een aanvullende opleiding met betrekking tot onderhoudswerkzaamheden in het openbaar groen hebben gevolgd; - tenminste 2 jaar ervaring hebben opgedaan in een soortgelijke funktie; - een leeftijd hebben van maksimaal 30 jaar; - bereid zijn in Moergestel te komen wonen. Salaris. Aanstelling vindt plaats op nivo 7, waaraan een maksimum salaris is verbonden van f 3.601,— bruto per maand. De gebruikélijek rechtspositieregelingen zijn van toepassing. Nadere inlichtingen. Deze zijn te verkrijgen bij de gemeentesekretaris, de heer A.P.A. de Rouw, tel. 04243 - 1235 of bij het hoofd van de afdeling Openbare Werken, de heer J.C. Vervoort, tel. 04243 - 1244. Sollicitaties. Belangstellenden kunnen binnen 14 dagen na het verschijnen van dit blad een sollicita- tie-formulier aanvragen bij de gemeentesekretarie, afdeling Personeelszaken, Raad huisstraat 21, 5066 AP Moergestel, onder vermelding op de enveloppe van 'sollicitatie opzichter'. Per omgaande wordt u dan een sollicitatie-formulier met nadere informatie toegezonden. I h h U TEL 1287 Peildatum 1-184 6,4 8,6 8,4 10,6 9,4 7,8

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1985 | | pagina 3