SLAGERIJ KETELAARS B.V. Aan de praat met de distriktskatecheet Henri van Stiphout, die werkt voor onze scholen... 2.50 1.30 0.90 I 3 t Zuidamerikaanse danskampioenen I I 3 GEMEENTE MOERGESTEL PUBLIKATIE Vers gerookte paling VOLENDAMMER VISHANDEL @3 B Nu al weer enkele jaren werk zaam aan onze basisscholen, leek het ons een goede gedachte om Henri van Stiphout eens wat na der aan U voor te stellen... >ki- RUNDERROOKVLEES BOTERHAMWORST GEKOOKTE SCHOUDERHAM 100 gram NU OOK WEER OP ZONDAG DE WINKEL GEOPEND. MALSE BIEFSTUK 11 00 VARKENSLEVERLAPPEN O QC GORDON BLEU 1 CC PATÉ-ARDENNER 1 OE 100 gramI KERKSTRAAT 10 - MOERGESTEL - TELEFOON 04243-1262 i DE FIJNE SUPER "hollandse nieuwe" IS ER WEER A 2 PAGINA 3 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 19 JUNI 1985 I iar- ox. J. V L,at I UIT EIGEN ROKERIJ ;d nel. iaat oor tel. de gaan herkennen in Jezus van Nazareht, die God ’Vader’ noemde. Ze voelden zich thuis bij de verhalen die hij vertelde en bij de manier van leven zoals hij dat deed. En zoals mensen dat altijd al hadden gedaan zijn zij zijn leven gaan ’na-leven’ en verder vertellen. Ze zijn dat ook, om zijn aanwezigheid in hun leven levend te houden, gaan vieren om aan hem te blijven denken. Wat doet nu een katecheet? Hij probeert dat verder vertellen, verder leven en verder vieren van dat levensverhaal van mensen en hun God, die zij samen met Jezus ’Vader’ mogen noe men, om dat gaande te houden. Door toe te lichten, door te verklaren. Maar ook door het toe te spitsen op de konkrete situaties van de mensen, of op hun leeftijd. 100 gram k- n- la mt- en- n", ’42- de ki- 100 gram UIT EIGEN KEUKEN Ons huis is veel te groot geworden Als een gezin volgroeid is, met andere woorden als de kinderen het huis uit zijn, dan gebeurt het nogal eens, dat de zucht geslaakt wordt van "Ik wou, dat mijn huis de helft kleiner was!" Feitelijk bedoelt men te zeggen, dat een aantal slaapkamers overbodig geworden is en men het best zou afkunnen met de ruimte die men heeft op de begane grond. Met het vorderen der jaren immers wordt men minder mobiel; trappen klimmen gaat moeilijker en de veelheid werk, die men eerst aankon wordt aanmerkelijk minder door allerlei vermoeidheidsverschijnselen. Als de gemeente nou maar eens kleinere woningen bouwde Stel, dat u in een grote(re) woning woont, die uw eigendom is en u zou er voor voelen om kleiner te gaan wonen. U zou dan een stukje grond kunnen kopen van de gemeen te en in het nieuw bestemmingsplan of mogelijk ergens anders een kleinere woning kunnen bouwen: zelf kopen dus. "Nou, op mijn leeftijd wil ik al die rompslomp van bouwen niet meer", zult u misschien zeggen. Voor die groep zou dan huren een uitkomst kunnen zijn. Een belegger zou in zo'n geval van de gemeente grond kunnen kopen en er in overleg met het gemeente bestuur een aantal kleinere woningen bouwen, die dan voor verhuur in aanmerking ko men. Uiteraard staat nog niet vast voor welke prijs zo'n woning gebouwd kan worden en tegen welke prijs die kleinere woning verhuurd gaat worden. De gemeente zou het echter wèl op prijs stellen van u te vernemen of het bovenstaan de idee u aanspreekt. Als wij deze gegevens verzameld hebben, dan kunnen wij na gaan of er inderdaad voldoende belangstelling bestaat om zo'n projekt eventueel van de grond te tillen. Het gaat dus voorlopig om een inventarisatie. U verplicht zich tot niets. Wat te doen? U schrijft uw naam en adres op een papier en deelt aan het gemeente bestuur mee, dat u in principe belangstelling heeft voor een kleinere woning. U geeft dan tevens aan welke soort woning u thans bewoont (huurwoning of eigen woning). Het spreekt vanzelf, dat bewoners van een gemeentelijke huurwoning eveneens kun nen reageren. Vergeet daarbij niet te vermelden of u denkt aan koop of aan huur. Mocht u nog vragen hebben of op een of andere manier toch nog nader geïnformeerd worden, dan kunt u altijd kontakt opnemen met het gemeentehuis, afdeling Algemene Zaken. 388-i le ’t :n an, I. ide Een goed adres voor een lekkere haring, warme gebakken vis en alle soorten verse vis. GEMULLEHOEKENWEG 11, OISTERWIJK TELEFOON 042*2 82344 Voortaan woensdag- en vrijdagmorgen op het St. Jansplein en maandagmiddag op de markt. Het klinkt heel ingewikkeld, maar het valt wel mee. Eigenlijk laten we de oude geloofsverha- len weerklinken in onze tijd en in ons leven. Bij mij, in mijn werk gaat het er dus om om dat oude geloofsverhaal zo te vertalen dat het a) in de school en b) aan kinderen verteld kan worden. En dan nog liefst zo dat ouders en pa rochiegemeenschap erop aan kunnen sluiten, zodat kinderen op een weg komen die leidt naar een volwassen geloof. Nou vertel je zo’n geloofsverhaal natuurlijk niet zomaar even in één keer. We verdelen het in brokjes en stukjes. We nemen er thema’s uit. We zeggen dan dat we werken met thema’s die uitgewerkt zijn in projecten. En langzaam aan proberen we kinderen dan dat hele verhaal van God en de mensen te vertellen. En dat vertellen, of ’katechese geven’, dat doet de leerkracht in de klas. De katecheet zit meer op de achtergrond. Probeert leerkrachten te stimuleren, ze te ondersteunen. En dat werk doe je dan in een distrikt, dus in een afgeba kend gebied. Dat distrikt van mij omvat dan drie dorpen: Moergestel, uiteraard, en ook Oisterwijk en Haaren. En daar dan alle katho lieke scholen. Dat zijn er voor mij dertien, met ruim honderd klassen. De andere dorpen van het dekenaat vormen een ander distrikt, en daar werkt mijn kollega Walter Vercammen. Hoe bevalt je dit werk? Goed. Ik ga bij wijze van spreken ’s morgens fluitend naar mijn werk. Het is gevarieerd, Weekaanbiedingen van 20 tot 26 juni 500 gram (met ham en kaas) 100 gramI «UU Danscentrum Robben succesvol Op zondag 9 juni werden er in Eindhoven danskampioenschappen gehouden. Honderden leerlingen van diverse geselecteer de brabantse dansscholen namen hieraan deel. De organisator (BRADO Brabantse Danssport Organisatie) kon dan ook na afloop op een geslaagd dansevenement terugkijken. Het Oisterwijkse Danscentrum Robben lever de weer 2 danskampioenen op plus enkele fi naleplaatsen. Hieronder volgt het resultaat van Danscentrum Robben. Zuidamerikaanse dansen 4e klasse: le prijs Deep van Brakel en Marian ne van de Horst; 6e prijs Roel Oomen en Sas kia Rozenhart. 2e klasse: le prijs Pieter van de Winckel en Esmeralda Valks; 3e prijs Clemens Verhoeven en Angelie van lersel. Ballroom dansen 4e klasse: 3e prijs Deep van Brakel en Marian ne van de Horst. 2e klasse: 2e prijs Finley Koolhoven en Isis Koolhoven. Henri van Stiphout omdat de scholen gevarieerd zijn. Elke school is anders. Ik werk met verschillende mensen, en ook dat is iets wat ik er graag doe. Het is ook werk voor en ook met kinderen. En dat is nogal eens hartverwarmend. En ik kan er ook een stuk van mijn opleiding in kwijt, en dat was in het jeugd- en jongerenwerk veel min der. Wat soms minder leuk is, maar dat zit nou eenmaal aan de baan vast, is het vele vergade ren. Af en toe ben ik best wel eens blij als er een dag tussen zit zonder vergadering. Geef je nou zelf ook wel eens godsdienstles en waarom? In het begin heb ik dat eigenlijk nooit gedaan. Toen concentreerde ik mij helemaal op het be geleiden van de teams. Ook omdat ik dat moest leren. Ik gaf ook geen les omdat ik dacht dat ik dat niet kon. Ik heb per slot van rekening helemaal geen onderwijservaring. Ik was daar ook best een beetje bang voor. Ik dacht dat dat dan beslist een grote puinhoop in de klas zou worden. Maar de laatste tijd doe ik het steeds meer. En ook in alle klassen. En ik ontdek dat het best wel gaat. En ik ontdek dat het heel leuk is om te doen. En dat was juist één van de redenen om het te doen. Ik wilde zelf ervaren hoe het is om katechese te geven in de klas. Zélf prak tijkervaring opdoen. Ook omdat dat door leer krachten gevraagd werd. Die zeiden wel eens: ’Kom eens bij mij in de klas, ik heb het idee dat het niet helemaal loopt zoals het moet, en dan kun je me helpen.’ Vertel eens iets over jezelf. Om te beginnen: ik heet Henri van Stiphout. Ik ben op 3 januari 1951 geboren in Helmond als jongste in een gezin met twee kinderen. Mijn jeugd is eigenlijk heel gewoon verlopen: Naar de kleuterschool, dan naar de lagere school, eigenlijk niets aparts. In 1963 heb ik Helmond en thuis verlaten om naar het semi narie te gaan: het klein-seminarie, Beekvliet, in Sint Michielsgestel. De eerste stappen om priester te worden’, want zo noemde je dat toen nog. Daar, op Beekvliet, heb ik geleefd, gewoond en gestudeerd tot aan mijn eindexa men gymnasium A in 1970. Een nieuwe verhuizing volgde. Nu naar Til burg, waar ik theologie ging studeren - Dat duurde bij mij, door allerlei omstandigheden, wat langer dan gebruikelijk, en ging uiteinde lijk in de richting van de pastorale opleiding. Daar hoorden stages bij, die ik liep in de paro chie Noord-West in Tilburg en later bij een af deling van Jong Nederland. Daar ben ik wat langer blijven hangen dan ik had gedacht. Als vrijwilliger heb ik daar uit eindelijk zes jaar meegedaan. Een heerlijke tijd. Mijn theologie-studie heb ik ten lange leste niet afgemaakt, maar vond in 1981 wel werk waarin ik een groot stuk van mijn opleiding kwijt kon. Ik werd toen, in augustus distrikts- katecheet in Oisterwijk en later ook in Haaren. En in 1983 ook in Moergestel, als opvolger van Rinus Hart. Waarom ben je theologie gaan studeren? Dat lag eigenlijk zo’n beetje in de lijn van de ontwikkeling. De seminarie-opleiding speelde mee, denk ik. Hoewel maar vier van mijn 56 klasgenoten aan een theologie-studie zijn be gonnen. Maar er was toch ook nog altijd die wens om ’iets binnen de kerk te doen’. Om samen met mensen en voor mensen te werken, juist op dat terrein waar ze heel fundamenteel met hun menszijn, hun gelovig-zijn bezig zijn. Als je zoiets wilt dan is theologie de voorbereidende weg. Een weg die overigens ook ruimte biedt om meerdere kanten op te gaan: Parochie, on derwijs, maar ook het jeugd- en jongerenwerk, zoals bij mij bleek. Maar als ik het gekund had was ik misschien ook wel medicijnen gaan stu deren. Maar ik heb niet bepaald een wiskun deknobbel. Dus dat zat er niet in. Op het einde van je studie ben je distriktskate- cheet geworden. Kun je uitleggen wat bedoeld wordt met ’katecheet’ en met ’distrikt’? Tussen mijn studie en de benoeming als dis- triktskatecheet zit wel een tussenperiode. Maar uiteindelijk is het wel ervan gekomen. En wat is nou een katecheet? Een moeilijke term, tenminste om uit te leggen. Ik leg het wel eens zo uit: van oudsher al vertellen mensen el kaar verhalen over hoe zij God een plaats ge ven in hun leven. Hoe zij met God optrekken. Mensen herkenden zich in die verhalen, ze her kenden elkaar en organiseerden zich rond hun God. In latere tijden zijn mensen zich ook Maar een andere reden is om te ervaren wat je in de klas kunt doen en wat niet. En dat kan van nut zijn als wij zelf met een groepje kate- cheten nieuwe projecten maken. Als je denkt aan de toekomst, welke plannen heb je nog? Een wens, maar daaruit kan een plan groeien, is: ik zou zo graag op een of andere manier de ouders bij de schoolkatechese betrokken wil len zien. Ik wil ook proberen of daarvoor mo gelijkheden te vinden zijn. Daarvoor zijn er op dit moment heel prille plannen. Dan wil ik nog meer dan op dit moment zelf in de klassen werken. En ik hoop ook nog een mogelijkheid uit te kunnen knobbelen om meer volgens een be paald systeem bijbelverhalen te kunnen vertel len in de klas. Dus niet zo maar te hooi en te gras en wanneer het toevallig een keer uitkomt een bijbelverhaal; nee, volgens een bepaald rooster. En dan zijn we, op dit moment alleen nog met de Hertog Jan school, bezig om een vast rooster voor katecheses te ontwerpen, waarbij elke klas zijn vaste thema’s en projecten heeft. Elk jaar in dezelfde klas hetzelfde katechese- rooster. Daar zullen we het komende school jaar nog best wat tijd aan moeten geven om op het einde te kunnen zeggen: Dit is een goed rooster.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1985 | | pagina 3