D 5.50 1.50 1.75 1.10 SLAGERIJ KETELAARS B.V. 50% 5.- tot 25.- 1.- 2.- 3.- l.v.m. verhuizing 4, 5, 6 en 7 maart gesloten Bond van Ouderen De Harmonie en het oud papier ML POTGROND 25 COMPOST BUITENBAKKENvan PLANTEN 50% GLASWERK 50% 1^ JtBl i j VRIJDAG - ZATERDAG LAATSTE RESTANTEN VOOR WEGGEEFPRIJZEN, O.A. cees op ’t hooq Bloemsiepkunst KATENSPEK RUNDERBRAADVLEES n nn OF LAPPEN 500 gramwbUU VARKENSPOULET OF NASSIEVLEES 500 gram FILET AMERICAN GEROOKTE BACON DIVERSE ARTIKELEN...voor van 6.50 voor 2.50 k2 PAGINA 3 Vervolg van voorpagina n Herman Coenen Herman Coenen. Thieu Bruurs I Volgens het programma zal er in de maand maart voor onze leden een joker- en rikkon- koers gehouden worden. Deze zal plaats vinden op dinsdag 12 maart a.s. in ”den Boogaard”. Aan vang 1.30 uur. Het is de bedoeling, dat er aan iedere tafel een eerste prijs verdiend kan worden. Tevens zal er ook aan iedere tafel een tweede, derde en vier de prijs ter beschikking zijn. Zodat eenieder tegen een kleine inleg met een prijs naar huis gaat. Aan de deelnemers zal er ook een gratis kop koffie worden aangeboden. Het is voor het eerst dat wij dergelijke middag organiseren en wij hopen dat deze ook zal sla gen. Wij verwachten ook weer een groot aan tal deelnemers. 100 gram Weekaanbieding van 28 febr. tot 6 maart UIT EIGEN KEUKEN 100 gram 100 gram De elfstedentocht De eerste honderd kilometers tot Bolsward wa ren vrij spel zonder al te veel problemen afge legd; daarna begon het extra klunen vanwege het steeds slechter wordend ijs. Dit extra klünen werd ruimschoots gecompen seerd door het enthousiaste publiek in Frane- ker, dat extra werd opgejut door een man schaatsend met een Friese vlag in zijn rugzak. Twintig kilometer voor Bartlehiem op een smalle vaart was het ijs zo slecht en moest er zoveel gekluund worden, dat ik achteraf deze 5 km beter had kunnen lopen. Rond 18.30 uur in het donker kwam ik in Bart lehiem aan, waar 2 groepen schaatsers frontaal op elkaar botsten. Zoals genoegzaam bekend haalt Harmonie Prinses Juliana al jaren oud papier e.d. op. Ie dere zaterdag, weer of geen weer, rijden wij door Moergestel. Nu heeft de heer Huybregts uit Biest- Houtakker een vergunning aangevraagd om ook papier op te halen. Op wettelijke gronden kon de gemeente dit niet weigeren. Als u uw papier e.d. wilt bestemmen voor de Harmonie, dan is dit zeer simpel. Als u het geen u mee wilt geven aan de Harmonie, BIN NEN uw erfafscheiding houdt, dan is niemand weer de gids van een andere groep stille thuis- gangers. Leeuwarden kan niet ver meer zijn. Maar pas als je scherp rechtsafdraaiend de ho ge lichtmasten met hun koppen glanzend in de nevel het definitieve eind aan dit duister ziet maken, weet je dat je aangekomen bent. Dan pas mogen de tranen naar boven komen, mag je voluit zwaaien naar al die hartelijk wuiven de mensen, mag je hun gejuich echt horen. Elf steden, zo oud was de droom dat hij bijna droom was geworden. Deze dag mag nu jaren duren... Jan v/d Wiel. Het publiek was zo enthousiast, dat ze me één keer bij het klünen op de schouders namen (in Franeker op 129 km). Bij één van die kluun plaatsen heb ik Thieu gemist. Ik ben in een ho ger tempo doorgegaan van Franeker naar Dokkum heb ik precies in 2 uur geschaatst. In Dokkum was het inmiddels donker en mistig 19.00 uur in de avond). De laatste 24 km zijn onvergetelijk geweest. Ik kan u verzekeren dat ik erg bang ben ge weest. Voor me reed iemand met een been in een wak, wat niet afgebakend was, links en rechts van me reden schaatsers in de rietkraag. Zonder enig risico te nemen heb ik toen een schaatser opgezocht met een lamp. Ik had maar één doel: zorgen dat ik heelhuids bij de finish kwam. Samen met die bovenge noemde schaatser passeerde ik de finishlijn om 20.30 uur een staande ovatie van de volle tri bunes. Op techniek en doorzettingsvermogen kom je ver. Een jongensdroom is waarheid geworden, al met al één van de mooiste dagen van mijn le ven. Friesland bedankt, tot over 22 jaar. P.S. ik denk wel dat de Gesselse mensen weten van wie ik het schaatsen heb geleerd. D’n ap pel valt nooit zover van d’n boom. Hij is nog trotser dan ik!! gerechtigd dit mee te nemen zonder uw toestemming. Helemaal mooi zou het natuur lijk zijn als u ook nog de moeite zou willen ne men, een papier met voor de Harmonie hier- bovenop zou bevestigen. Een kostbare vereniging zoals onze Harmonie, is in de loop der jaren gedeeltelijk afhankelijk geworden van de opbrengst van deze activitei ten. Wij hopen dat u dit in gedachten wilt hou den. Zo ging het verder, langs dorpen, vlekken, buurtschappen en boerderijen, hobbelend, glijdend, struikelend over ijs, wadend door voethoog water, klauterend tegen modderige bermen, gesteund door handen, leunend op schouders, dankbaar drinkend van lauw water uit grote wasteilen, altijd voort door de lange lange dag. Een dag in elf bedrijven, ieder zijn eigen drama, blijspel of tragedie. Je sloot vriendschappen van halve uren, tot je viel of in de drukte over een loopplank de makker voor altijd voor altijd weer kwijtraakte, zijn tempo toch te hoog vond of ongemerkt van hem weg schaatste. Ieder voor zich en toch nooit alleen. Je leek deel van een onafgebroken keten, door het geestdrijvend lawaai van de kanten voor uitgetrokken; maar steeds weer ook wist je dat de ketting stilviel zodra je het zelf op zou ge ven of op een ongelukkige manier op het ijs te recht zou komen. Steeds was er de dreiging dat het opeens afgelopen zou zijn: de kilometers achtereen onder water wegzakkend ijs in dat eindeloze stuk tussen Franeker en Bartlehiem deden de schim van de eeuwige agent al opdoe men: u kunt hier niet meer verder, het comité heeft besloten... Maar ik was vroeg genoeg, het donker viel pas in bij de muziek van Dokkum, ik mocht verder over mijn smal spoortje licht op die wijde, wij de Dokkumer Ee, als vogels met gebroken vleugels een zestal zwijgende anderen om mij heen. Ik val over een witte sneeuwrand, kom overeind, ik hoor hoe de slepende schaatsen zich verwijderen; na enkele minuten ben ik "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 27 FEBRUARI 1985 Elf steden Als een omgekeerde echo klonk het gejuich voor mij uit in het dichte donker; een dwalend geluid, komend van overal en nergens, spo kend, een laatste aanslag op het richtings- instinct, dat in die avondlijke uren al nauwe lijks meer houvast gaf. De mist, zo dik, dat het riet in de boorden van de vaart niet meer zicht baar was, week alleen nog voor de iele straal van mijn lampje en af en toe een andere schaatser, die krassend over het ijs weer werd opgezogen. Geen evenwicht, geen ruimte, geen nabijheid. Alleen nog die wil, die er de hele dag was geweest, en het vertrouwen: ik zal er komen, de bewegingen dragen me. Dokkum, Birdaard, Bartlehiem, Oudkerk, na elke scheut van vreugde om dat feestelijke licht, die duizenden zingende en joelende stem men over de randen van bruggen en walkan ten, werd het duister intenser. En daarmee het gevoel: ik zal dit zelf moeten doen. In dat duister van die laatste uren kwam alles samen wat zich in die eindeloos lange dag aan de stille draad van mijn concentratie had aaneengere gen. Het duister van de avond, het donkere be gin van de tocht weerspiegelend, bond de draad aaneen. Een krans vol flarden, snippers puntige scherven en glanzend ronde kralen. De snelle rit over het gladde ijs om zes uur in de ochtend, in de zwijgende verstandhouding van tientallen andere schaatsers, als beweeglijke vliegen zwermend om de enkele lichtjes; een molen, een stenen sierlijk gebogen brug met guirlandes van gezichten en zwaaiende han den; boeren met tractoren die hun schijnwer pers over de ijsvloer laten gaan; Sneek, de dui zenden mensen in de vroege morgen, ons aan moedigend langs de eerste kluunplaats, waar we waggelend als eenden over planken en ta pijten gingen; de troep vogels die eenzaam schreeuwend en verloren boven de grijswitte vlakte van het Slotermeer dreef; de kerkklok van het stadje aan de rand van het meer, onop houdelijk luidend. En de gedachten, de vele gedachten die uit mijn schaatsende lijf om hoog kwamen: let op je voeten, je knie doet pijn, pas op die scheur voor je in het ijs, daar staat water op de baan, hoe lang nog tot Sta voren, waar is de controlepost, wat een mooie tjalk, verdomd man je snijdt me, ik heb veel teveel bagage op mijn rug, als ik dat maar niet moet bekopen, straks na Franeker, ik moet onderhand weer wat eten, drinken niet verge ten. En dan rijd ik, zo verdiept in mijn gedach ten, bijna tegen de houten onderkant van een bruggetje, ik kan nog met met mijn hoofd naar beneden duiken en vlieg voorover, lang uit op het ijs; sta op, doornat, de schrik begint pas door me heen te trillen als ik al weer hon derd meter verder ben. Stommeling, wakker blijven, dat had het einde kunnen zijn. Thieu Bruurs. ”De man met de hamer” kwam voor mij tus sen Bartlehiem en Dokkum, doordat ik te veel gedronken en te weinig gegeten had. Het rij den in het donker was zeer onheilspellend en niet zonder risico’s; regelmatig stond er een man op het ijs met de boodschap ’’rechts aan houden, links is een wak”. In een vrij rustig tempo ben ik daarom naar Dokkum gereden; daar heb ik het een en ander gegeten en om 21.45 uur arriveerde ik op de Bonkevaart in Leeuwarden. Wat het meest indruk op mij gemaakt heeft, is het enthousiaste behulpzame en medelevende publiek. Ik zal nog lang en met vele dierbare herinne ringen terugdenken aan deze donderdag 21 fe bruari 1985. koRenstRAAt 34 5066 vb moeRqestel tel. 04243-1794

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1985 | | pagina 3