'U I H I I Hl obsidiaan en bergkristal. Over kristal gaat dit verhaal. Kristal is zo oud als de wereld. Althans, natuurkristal. Wat is kristal eigenlijk? In feite is kristal niets anders dan glas. Bijzonder glas welis waar, maar toch....glas. In de natuur komen twee soorten glas voor: gj O Mooi en nadeel Primitief Revolutionair Sieraad fc 3 Geheim ’"5 iff MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984 PAGINA 7 EEN SPROOKJE DAT WERKELIJKHEID WERD Hel geheime procédé. Kunst in kristal; begeerd door de eeuwen heen. Ruwe vorm groeiend tot schoonheid. En als siervoorwerp: pure gratie in kristal. ,1 Kristal werpt een romantisch licht. Bergkristal is mooi. Juist door z’n grilligheid en vaak bizarre vorm boeit bergkristal de lief hebber. Maar bergkristal heeft ook een nadeel: het is meestal niet volkomen zuiver en bevat over ’t algemeen veel ’valse’ lucht. Dat kan het eindprodukt, zoals vazen, kommen en glazen, negatief beïnvloeden. Zo’n driehonderd jaar terug (relatief kort geleden, dus) begint de moderne geschiedenis van het kristal. Toen namelijk, ontdekte men dat gewoon glas kon worden bewerkt tot kristal. Hierdoor werd het glas veredeld tot een waardevol sierprodukt dat door z’n fraaie schittering en geheimzinnige glans grote aan trekkingskracht uitoefende op mensen met ge voel voor schoonheid en vorm. Zo groot was de begeerte naar dit unieke produkt dat kristal maatschappelijk werd op- Ook in ’gewone’ gebruiksvoorwerpen verheft kristal zich tot glanzende schoonheid. Toen bewezen de technische vernieuwingen die Swarovski op het gebied van de polijstme- thode had getest hun onschatbare waarde. Na invoering van dit slijpsysteem bleken de kristalstenen probleemloos geslepen te kunnen worden. Zonder kras of braam. Diende een ’steen’ een doorsnee van 0,8 milimeter te krij gen dan gebeurde dat ook. Desnoods 100.000 maal achtereen. Om zijn geheim tegen industriële spionage (toen ook al!) te beschermen, trok Daniël met zijn familie naar Oostenrijk en vond in de buurt van Innsbruck een fabriek met water krachtenergie. Daar vestigde hij zich en be gon aan de produktie van zijn (lood)kristal. Een andere, wellicht meer bekende naam voor bergkristal is kwarts. Kwarts werd al in ’primitieve’ tijden door mensen gebruikt voor de vervaardiging van gereedschappen, wapens en gebruiksvoorwerpen. Waaruit maar weer blijkt dat het vroeger minder primitief toeging dan wij wel eens geneigd zijn aan te nemen. Men wist dus al duizenden jaren geleden op welke wijze kwarts gesmolten moest worden om te kunnen worden bewerkt. Talloze kollekties uit opgravingen in Voor- Indië, het Romeinse Rijk, het Midden-Oosten en zelfs Nederland getuigen in vele musea van de grote kennis die men al ver voor onze jaar telling van het fenomeen glas c.q. kristal bezat. Een beroemd negentiende eeuwse glasslijper was de in Böhmen geboren Daniël Swarovski. Zoon van een glasslijper dus ’gepokt en gema zeld’ in het vak. Hij was ’t die de tot dan gebruikte traditio nele en arbeidsintensieve polijstmethode ver ving door een revolutionair mechanisch slijp systeem. Dit nieuwe produktieproces gaf het kristal in z’n uiteindelijke vorm een onverge lijkbaar veel grotere nauwkeurigheid. Een pre cisie die -zo bleek- onontbeerlijk is om het kristal zijn raffinement te geven. De faam die van Swarovski’s kristal uitging, bezorgde zijn kreaties in korte tijd een wereld naam én een plaats tussen zilver en goud. De warme glans en de fonkelende spektraalkleu- ren maakten dit kristal tot één van de meest geliefde sieraden uit zijn tijd. Kunst in kristal! Zo groeide Daniël Swarovski’s ontdekking uit tot een succes-story in de negentiende eeuw. Die faam is tot op de dag van vandaag onaan getast gebleven. Boeiend door z’n grillige vorm. gewaardeerd tot een statussymbool. Vermo gende mensen verzamelden de meest kostbare kristalobjekten om hun welvaart te tonen. Dat leidde tot een steeds grotere vraag naar siera den en gebruiksvoorwerpen uit kristal vervaar digd. Bovendien werd aan de kwaliteit die het kristal als kunstvoorwerp diende te bezitten steeds hogere eisen gesteld. En, zoals dat meestal gaat bij een marktme chanisme van vraag en aanbod, begonnen de makers en ontwerpers zich een steeds grotere vakbekwaamheid te verwerven in de mogelijk heid tot verbetering van het smeltproces van glas. De perfektie van hun eindprodukten móest worden opgevoerd. Daniël Swarovski deed nóg een bijzondere vondst. Hij ontdekte dat indien het loodoxide- volume (PbO) in het kristal verhoogd kon wor den tot 32%, het kristal in waarde en schoon heid tot ’edel’ niveau verheven werd. Een dergelijke menging echter vergt een bui tengewoon ingewikkeld produktieproces. Toch slaagde hij er na lang experimenteren in dit procédé te realiseren. Niet alle moeilijkhe den waren daarmee opgelost. Het nieuwe lood- kristal namelijk, bleek in zijn bijzondere sa menstelling relatief zacht en daardoor tijdens het slijpproces licht te beschadigen. i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1984 | | pagina 7