f 250.- K\t’ ie 11 •IBI 'bï Bouwen in plan Oistelvoirt P. Terwindt SI I Zeer gevaarlijk speelgoed!!! II Oud papier Harmonie geen praktijk van 18 tot 31 juni a.s. Donderdag 23 juni in Den Boogaard HOOFDPRIJS: (aangepast voor de vakantie!) y a.s. vrijdag het oud papier opgehaald r j Ook onze bekende levensmiddelenmand is weer aanwezig. LAATSTE KEER KIENEN BIJ "GEZWIENE" VOOR DE VAKANTIE! F Waarneming: Dr. van Delft, telefoon 1424 Tot dan! Ml Voor deze laatste kien als extra attractie EEN GRATIS LOTERIJ Vóór elke ronde wordt één lot getrokken! Er zijn leuke prijzen, waaronder een EIKEN MIMI-SET! Komt U ook? In verband met de reis naar Heiden wordt Wordt wekelijks gratis huis-aan-huis bezorgd in geheel Moergestel. Uitgave en redaktie: Buro '76 - Oisterwijkseweg 43, 5066 XC Moergestel - Tel. 04243 2268 Inleveren kopij en advertenties: tot uiterlijk 's zondagsavonds vóór 't verschijnen van dit blad, op bovenstaand adres. HUISARTS WOENSDAG 15 JUNI 1983 8e Jaargang - Nr. 292 14 Aanvang 20.30 uur. Mi Graag vragen we uw mede werking om het papier reeds op donderdagavond of vrij dagmorgen buiten te zetten. Door een besluit van de gemeenteraad in de vergadering van mei 1983, is het moge lijk geworden, dat mensen, die van buiten Moergestel komen, toch in Moergestel kunnen bouwen. Hierover bestaat nogal wat onduidelijk heid en daardoor is bij sommige dorpsge noten, die plannen hebben om vroeg of laat in de Oistelvoirt te gaan bouwen of in een huurwoning te gaan wonen, onrust ontstaan over de mogelijkheden, die mensen van buiten nu wel zouden krijgen. Het leek ons daarom goed om met de ver antwoordelijke wethouder, Noud Smits, hierover te gaan praten om tot een beter inzicht te komen, wat nu precies de ach tergronden zijn geweest en wat het beoog de doel van het genomen besluit is. Wethouder Smits, goed voorbereid als al tijd, had, om zijn eigen woorden te ge bruiken, zijn huiswerk al gemaakt en de verschillende punten al op papier gezet. Zijn er nog punten, die we vergeten zijn? Over het woningbouwbeleid en de daarmee ge paard gaande problemen zou ik nogwel iets willen zeggen. In Moergestel is de woningvoorraad slechts be perkt toegenomen. Lag dit voor met Moer gestel vergelijkbare gemeenten op 17 a 20%, in Moergestel was dit dan maar 15% van de wo ningvoorraad in 1975. Ook hebben we in ons dorp een oververtegenwoordiging van de leef tijdsgroep 10-19 jarigen. Dit betekent, dat er in de komende jaren een relatief grote vraag naar betaalbare woningen komt. Als het aantal toegewezen woningen in de soci ale sektor, en ik bedoel hier huurwoningen, drastisch verminderd, zoals we al eerder aan gaven, is het zaak om een beleggingsmaat schappij te vinden, die huurwoningen kan bouwen voor een aanvaardbare huurprijs. De ze huurprijs moet op te brengen zijn voor die categorie mensen, waarvoor het gemeente bestuur in eerste instantie verantwoordelijk is, namelijk de sociaal zwakkeren. Nogmaals ge zegd kan dit alleen maar gerealiseerd worden, als men de verkoop in de vrije sektor vlot trekt. En deze verkoop gaat heus niet ten koste van het aantal te bouwen sociale woningen. Nee, alleen ten koste van het aantal in de vrije sektor. Als gunstig nevenverschijnsel zal door de bouw in de vrije sektor de werkgelegenheid worden gestimuleerd. Daarmee zijn toch ook onze plaatselijke aannemers gebaat. Inspelen op de marktsituatie is erg belangrijk. De ren testand kan mensen doen besluiten tot het bouwen van een woning. Daaraan moet wor den meegewerkt. Niet allerlei beperkingen in bouwen. Er wordt toch al veel te veel geregeld in Nederland. We verzuipen in de regeltjes, stapels formulieren moeten worden ingevuld. Hou het eenvoudig, handel snel en zorg voor werk. Zoals in de kranten reeds te lezen is ge weest, zijn al verschillende kombinaties bezig met het ontwikkelen van plannen. Daarmee moeten we door kunnen gaan totdat we weten, dat het ergste leed met betrekking tot de Oistelvoirt is geleden. Dan zullen we ons op nieuw moeten beraden. Als verantwoordelijk wethouder vind ik, dat het beleid erop gericht moet zijn in te spelen op de zich aanbiedende markt en in die richting initiatieven te nemen en te stimuleren. Men moet achteraf niet het verwijt horen, dat door gezond initiatief af te remmen, de ge meenschap met een schuld opgezadeld wordt. Daarom herhaal ik en daar wil ik nu mee eindigen: BIJSTELLING van het BELEID is NOOD- ZAKELIJK. NU!!! Theo op’t Hoog Wat zijn de problemen rond het bestem mingsplan Oistelvoirt? - Hoge verwervingskosten. - Voortdurende wijziging van de planopzet. Het plan wordt nu veel kleiner opgezet als oorspronkelijk de bedoeling was. Daardoor zijn de kosten voor bijvoorbeeld de stede- bouwkundige en bouw- en woningtoezicht veel hoger dan aanvankelijk geraamd. De lange duur van de voorbereiding. De opgelopen achterstand in de sociale wo ningbouw. Woningwetwoningen werden nog gebouwd op de Heivelden, in de Aanstede werd ook nog sociale woningbouw gepleegd evenals op de Hoefkens, maar dit waren alle maal koopwoningen. Verminderde vraag naar vrije sektor kavels en premie-B woningen in verband met de fi nanciële onzekerheid en de hoge rentevoet. - De toewijzing van het aantal te bouwen wo ningen in de sociale sfeer, zoals woningwet woningen en premie-A woningen. Eveneens valt hier nog te verwachten dat de toe te ken nen premies zullen dalen. - Oplopende rente-verliezen. De grond in het plan is niet rendabel, zolang deze niet binnen een behoorlijke periode is verkocht. Duidelijk gezegd: de grond ligt gewoon te ’’verinteresten”. - Ontbreken van stimulerende maatregelen van de rijksoverheid. - Het verband, dat bestaat tussen de gemeente begroting 1982 en de volgende jaren met de op stapel staande civieltechnische werken. Stel dat de T31 aansluitend wordt uitgevoerd aan de werkzaamheden in Oisterwijk, dan zal onze gemeente daaraan ook een finan cieel steentje moeten bijdragen. De gewone sociaal-culturele werkzaamheden zullen ge woon door moeten kunnen gaan, om nog maar niet te spreken over de aanleg en onder houd van de verschillende wegen in ons dorp, die aan een onderhoudsbeurt toe zijn. Onlangs zijn wij tot de ontdekking gekomen dat de kinderen die gebruik maken van de speelgoedgelegenheid op het Kruysackerplein er een gevaarlijke bezigheid op na houden, na melijk door de klinkers die het speelveld sieren er uit te breken en deze vanaf een bepaalde hoogte op de daar aanwezige glijbaan te gooi en. Tot nu toe is de schade beperkt gebleven tot een tiental deuken in deze glijbaan, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt met de kinderen als er scheurtjes ontstaan op het glij- vak. Omdat het niet alleen kinderen uit onze buurt betreft zouden wij iederen willen verzoe ken hieraan te willen meewerken om erger te voorkomen. Ziet U de kinderen bezig met deze gevaarlijke praktijken waarschuw ze dan of bel de politie. Wij van onze kant zullen zo snel mogelijk de keien inmetselen zodat deze niet zo gemakke lijk meer te verwijderen zijn. ’’GEZWIENE WAAI” Voorzitter Ad Nouwens I aantal beleidsuitgangspunten. Het mag alleen maar betekenen dat er INCIDENTEEL afge weken wordt van het provinciale streekplan en het stadsgewestelijk beleid. De regeling selec tief gronduitgifte-beleid, een zaak die de ge meente in eerste instantie zelf kan regelen, maakte het mogelijk alleen maar te bouwen voor kortweg gezegd Moergestelse mensen, met enige uitzonderingsmogelijkheden. Het eerder genoemde streekplan is van 1978 en het stadsgewestelijk struktuurplan is nog ouder en wel van 1974. Deze plannen hadden best uit gangspunten, die we TOEN konden onder schrijven. Er is echter de laatste tijd nogal het een en ander veranderd en vooral ten nadele van onze gemeente. Zijn er moeilijkheden met de provincie en het stadsgewest te verwachten? De provincie is meer dan voldoende op de hoogte gesteld van onze wensen een noden. In januari 1983 is al een gesprek geweest met de gedeputeerde Brugman. Een duidelijke respons hebben we nog niet mogen horen. Het stadsgewest weet ook van onze problemen. Zijzelf brengen deze naar voren in het Dorpen plan. Toestemming gaan vragen bij het stads gewest heeft geen zin, alhoewel dit wel zou moeten kunnen in het kader van verlengd lo kaal bestuur. Een gemeente mag zich echt wel solidair weten met andere gemeenten en met de provincie. Maar, er zijn grenzen. Het stadsgewest en de provincie komen onze verliezen echt niet bij passen. Het gemeentebestuur is in eerste in stantie zelf verantwoordelijk en hoeft niet steeds te kijken naar wat andere gemeenten doen. Kan Jan en Alleman nu gaan bouwen in ons dorp? Dat wat wij willen bereiken is het dreigend èn voorspelbaar verlies zo klein mogelijk probe ren te houden. TIJDELIJK belangstellenden van buiten Moergestel aan bod laten komen, zodat we de dure grond nu kwijt raken, ten minste een deel van die grond, en dat we op de ze manier verder kunnen met de sociale woningbouw. De provincie heeft tot taak om na te gaan of dat wat wij doen in strijd is met het financieel belang, het ruimtelijke ordeningsbeleid en het algemeen belang. De provincie zal bij haar overweging prioriteiten moeten stellen. Het is niet zo, dat nu in Moergestel alles kan en mag. Moergestel houdt geen uitverkoop. Zoiets wordt beweerd door lieden, die niet positief willen meedenken met de grote problemen, waarin wij als Moergestel beland zijn. Kan er dan nog ’’dorps” gebouwd worden? ’’Dorps” wonen in ons dorp kan nog steeds. Daarom niet te lang wachten. Door dreigende financiële tekorten moeten méér woningen op een hectare worden gebouwd. Moeten straten en groenvoorzieningen versoberd worden en andere bovenwijkse voorzieningen kunnen niet worden uitgevoerd. We krijgen dan op de duur een verstedelijkte wijk, waarvoor we la ter dan weer de rekening gepresenteerd krij gen. Denk maar eens na wat bijvoorbeeld de renovatie, welke gelukkig tot ieders tevreden heid is uitgevoerd, aan de gemeenschap heeft gekost. Zoiets moeten we nu voorkomen. Wat gebeurt er als er nu geen maatregelen wor den genomen? Het renteverlies als gevolg van het niet bouwen van vrije sektor-woningen gaat ons in de naaste toekomst zó veel kosten, dat dit opge vangen dient te worden door bijvoorbeeld een verhoging van de Onroerend Goed Belasting. Als je dat als gemeentebestuur nu ziet aanko men, dan dient datzelfde bestuur daar nu op in te spelen. Je kunt het nalaten van maatregelen niet afwentelen op de totale gemeenschap, in clusief de mensen met de lagere inkomens. Wethouder Noud Smits Moergestel houdt géén uitverkoop. woning-wetwoningen zullen komen. De na druk zal dan komen te liggen op premie-A wo ningen en mogelijk goedkopere premie-B wo ningen. Dit moet natuurlijk wel betaalbaar blijven voor de mensen met de lagere inko mens. Samengevat kan men dus zeggen, dat, als je geen meter grond verkoopt in de vrije sektor en alleen maar zit te wachten tot we de grond kunnen verkopen aan Moergestelse mensen, en voor de lagere inkomens is de grond in de vrije sektor duur, dan het rentever lies steeds groter wordt en de bouw van wonin gen in de sociale sektor steeds minder moge lijkheden krijgt. Wijkt het nu genomen besluit van de gemeen teraad af van eerdere besluiten? De dwangsituatie, waarin wij nu dreigen te ko men leidt NOODZAKELIJKERWIJZE tot ge deeltelijk loslaten dan wel bijstellen van een Als het plan Oistelvoirt nu te veel geld op zou gaan slokken, zouden al deze zaken in het ge drang kunnen komen. Maakt de verkoop van kavels in de vrije sektor aan niet-Moergestelnaren de eerder genoemde problemen kleiner? Er bestaat wel degelijk een verband tussen de verkopen in de vrije sektor en de sociale wo ningbouw. De opbrengst van vrije sektor- kavels maakt het mede mogelijk om de sociale woningbouw van de grond te krijgen. Ideaal zou nu zijn om alle sektor-kavels aan Moer- gestelnaren te verkopen, maar hoeveel van on ze mensen uit Moergestel kunnen zich dit in deze onzekere tijd veroorloven. De minister heeft onlangs gezegd, dat er steeds minder

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1983 | | pagina 1