f 250.-
K\t’
ie
11
•IBI
'bï
Bouwen in plan Oistelvoirt
P. Terwindt
SI
I
Zeer gevaarlijk
speelgoed!!!
II
Oud papier Harmonie
geen praktijk
van 18 tot 31 juni a.s.
Donderdag 23 juni
in Den Boogaard
HOOFDPRIJS:
(aangepast voor de vakantie!)
y
a.s. vrijdag
het oud papier opgehaald
r j
Ook onze bekende levensmiddelenmand is weer aanwezig.
LAATSTE KEER KIENEN BIJ "GEZWIENE"
VOOR DE VAKANTIE!
F
Waarneming:
Dr. van Delft, telefoon 1424
Tot dan!
Ml
Voor deze laatste kien als extra attractie EEN GRATIS LOTERIJ
Vóór elke ronde wordt één lot getrokken!
Er zijn leuke prijzen, waaronder een EIKEN MIMI-SET!
Komt U ook?
In verband met de reis naar
Heiden wordt
Wordt wekelijks gratis huis-aan-huis
bezorgd in geheel Moergestel.
Uitgave en redaktie:
Buro '76 - Oisterwijkseweg 43,
5066 XC Moergestel - Tel. 04243 2268
Inleveren kopij en advertenties:
tot uiterlijk 's zondagsavonds vóór 't
verschijnen van dit blad,
op bovenstaand adres.
HUISARTS
WOENSDAG 15 JUNI 1983
8e Jaargang - Nr. 292
14
Aanvang 20.30 uur.
Mi
Graag vragen we uw mede
werking om het papier reeds
op donderdagavond of vrij
dagmorgen buiten te zetten.
Door een besluit van de gemeenteraad in
de vergadering van mei 1983, is het moge
lijk geworden, dat mensen, die van buiten
Moergestel komen, toch in Moergestel
kunnen bouwen.
Hierover bestaat nogal wat onduidelijk
heid en daardoor is bij sommige dorpsge
noten, die plannen hebben om vroeg of
laat in de Oistelvoirt te gaan bouwen of in
een huurwoning te gaan wonen, onrust
ontstaan over de mogelijkheden, die
mensen van buiten nu wel zouden
krijgen.
Het leek ons daarom goed om met de ver
antwoordelijke wethouder, Noud Smits,
hierover te gaan praten om tot een beter
inzicht te komen, wat nu precies de ach
tergronden zijn geweest en wat het beoog
de doel van het genomen besluit is.
Wethouder Smits, goed voorbereid als al
tijd, had, om zijn eigen woorden te ge
bruiken, zijn huiswerk al gemaakt en de
verschillende punten al op papier gezet.
Zijn er nog punten, die we vergeten zijn?
Over het woningbouwbeleid en de daarmee ge
paard gaande problemen zou ik nogwel iets
willen zeggen.
In Moergestel is de woningvoorraad slechts be
perkt toegenomen. Lag dit voor met Moer
gestel vergelijkbare gemeenten op 17 a 20%, in
Moergestel was dit dan maar 15% van de wo
ningvoorraad in 1975. Ook hebben we in ons
dorp een oververtegenwoordiging van de leef
tijdsgroep 10-19 jarigen.
Dit betekent, dat er in de komende jaren een
relatief grote vraag naar betaalbare woningen
komt.
Als het aantal toegewezen woningen in de soci
ale sektor, en ik bedoel hier huurwoningen,
drastisch verminderd, zoals we al eerder aan
gaven, is het zaak om een beleggingsmaat
schappij te vinden, die huurwoningen kan
bouwen voor een aanvaardbare huurprijs. De
ze huurprijs moet op te brengen zijn voor die
categorie mensen, waarvoor het gemeente
bestuur in eerste instantie verantwoordelijk is,
namelijk de sociaal zwakkeren. Nogmaals ge
zegd kan dit alleen maar gerealiseerd worden,
als men de verkoop in de vrije sektor vlot
trekt. En deze verkoop gaat heus niet ten koste
van het aantal te bouwen sociale woningen.
Nee, alleen ten koste van het aantal in de vrije
sektor.
Als gunstig nevenverschijnsel zal door de
bouw in de vrije sektor de werkgelegenheid
worden gestimuleerd. Daarmee zijn toch ook
onze plaatselijke aannemers gebaat. Inspelen
op de marktsituatie is erg belangrijk. De ren
testand kan mensen doen besluiten tot het
bouwen van een woning. Daaraan moet wor
den meegewerkt. Niet allerlei beperkingen in
bouwen. Er wordt toch al veel te veel geregeld
in Nederland. We verzuipen in de regeltjes,
stapels formulieren moeten worden ingevuld.
Hou het eenvoudig, handel snel en zorg voor
werk. Zoals in de kranten reeds te lezen is ge
weest, zijn al verschillende kombinaties bezig
met het ontwikkelen van plannen. Daarmee
moeten we door kunnen gaan totdat we weten,
dat het ergste leed met betrekking tot de
Oistelvoirt is geleden. Dan zullen we ons op
nieuw moeten beraden.
Als verantwoordelijk wethouder vind ik, dat
het beleid erop gericht moet zijn in te spelen op
de zich aanbiedende markt en in die richting
initiatieven te nemen en te stimuleren.
Men moet achteraf niet het verwijt horen, dat
door gezond initiatief af te remmen, de ge
meenschap met een schuld opgezadeld wordt.
Daarom herhaal ik en daar wil ik nu mee
eindigen:
BIJSTELLING van het BELEID is NOOD-
ZAKELIJK. NU!!! Theo op’t Hoog
Wat zijn de problemen rond het bestem
mingsplan Oistelvoirt?
- Hoge verwervingskosten.
- Voortdurende wijziging van de planopzet.
Het plan wordt nu veel kleiner opgezet als
oorspronkelijk de bedoeling was. Daardoor
zijn de kosten voor bijvoorbeeld de stede-
bouwkundige en bouw- en woningtoezicht
veel hoger dan aanvankelijk geraamd.
De lange duur van de voorbereiding.
De opgelopen achterstand in de sociale wo
ningbouw. Woningwetwoningen werden nog
gebouwd op de Heivelden, in de Aanstede
werd ook nog sociale woningbouw gepleegd
evenals op de Hoefkens, maar dit waren alle
maal koopwoningen.
Verminderde vraag naar vrije sektor kavels
en premie-B woningen in verband met de fi
nanciële onzekerheid en de hoge rentevoet.
- De toewijzing van het aantal te bouwen wo
ningen in de sociale sfeer, zoals woningwet
woningen en premie-A woningen. Eveneens
valt hier nog te verwachten dat de toe te ken
nen premies zullen dalen.
- Oplopende rente-verliezen. De grond in het
plan is niet rendabel, zolang deze niet binnen
een behoorlijke periode is verkocht.
Duidelijk gezegd: de grond ligt gewoon te
’’verinteresten”.
- Ontbreken van stimulerende maatregelen
van de rijksoverheid.
- Het verband, dat bestaat tussen de gemeente
begroting 1982 en de volgende jaren met de
op stapel staande civieltechnische werken.
Stel dat de T31 aansluitend wordt uitgevoerd
aan de werkzaamheden in Oisterwijk, dan
zal onze gemeente daaraan ook een finan
cieel steentje moeten bijdragen. De gewone
sociaal-culturele werkzaamheden zullen ge
woon door moeten kunnen gaan, om nog
maar niet te spreken over de aanleg en onder
houd van de verschillende wegen in ons
dorp, die aan een onderhoudsbeurt toe zijn.
Onlangs zijn wij tot de ontdekking gekomen
dat de kinderen die gebruik maken van de
speelgoedgelegenheid op het Kruysackerplein
er een gevaarlijke bezigheid op na houden, na
melijk door de klinkers die het speelveld sieren
er uit te breken en deze vanaf een bepaalde
hoogte op de daar aanwezige glijbaan te gooi
en.
Tot nu toe is de schade beperkt gebleven tot
een tiental deuken in deze glijbaan, maar ik
moet er niet aan denken wat er gebeurt met de
kinderen als er scheurtjes ontstaan op het glij-
vak. Omdat het niet alleen kinderen uit onze
buurt betreft zouden wij iederen willen verzoe
ken hieraan te willen meewerken om erger te
voorkomen.
Ziet U de kinderen bezig met deze gevaarlijke
praktijken waarschuw ze dan of bel de politie.
Wij van onze kant zullen zo snel mogelijk de
keien inmetselen zodat deze niet zo gemakke
lijk meer te verwijderen zijn.
’’GEZWIENE WAAI”
Voorzitter Ad Nouwens
I
aantal beleidsuitgangspunten. Het mag alleen
maar betekenen dat er INCIDENTEEL afge
weken wordt van het provinciale streekplan en
het stadsgewestelijk beleid. De regeling selec
tief gronduitgifte-beleid, een zaak die de ge
meente in eerste instantie zelf kan regelen,
maakte het mogelijk alleen maar te bouwen
voor kortweg gezegd Moergestelse mensen,
met enige uitzonderingsmogelijkheden. Het
eerder genoemde streekplan is van 1978 en het
stadsgewestelijk struktuurplan is nog ouder en
wel van 1974. Deze plannen hadden best uit
gangspunten, die we TOEN konden onder
schrijven. Er is echter de laatste tijd nogal het
een en ander veranderd en vooral ten nadele
van onze gemeente.
Zijn er moeilijkheden met de provincie en het
stadsgewest te verwachten?
De provincie is meer dan voldoende op de
hoogte gesteld van onze wensen een noden. In
januari 1983 is al een gesprek geweest met de
gedeputeerde Brugman. Een duidelijke
respons hebben we nog niet mogen horen. Het
stadsgewest weet ook van onze problemen.
Zijzelf brengen deze naar voren in het Dorpen
plan. Toestemming gaan vragen bij het stads
gewest heeft geen zin, alhoewel dit wel zou
moeten kunnen in het kader van verlengd lo
kaal bestuur.
Een gemeente mag zich echt wel solidair weten
met andere gemeenten en met de provincie.
Maar, er zijn grenzen. Het stadsgewest en de
provincie komen onze verliezen echt niet bij
passen. Het gemeentebestuur is in eerste in
stantie zelf verantwoordelijk en hoeft niet
steeds te kijken naar wat andere gemeenten
doen.
Kan Jan en Alleman nu gaan bouwen in ons
dorp?
Dat wat wij willen bereiken is het dreigend èn
voorspelbaar verlies zo klein mogelijk probe
ren te houden. TIJDELIJK belangstellenden
van buiten Moergestel aan bod laten komen,
zodat we de dure grond nu kwijt raken, ten
minste een deel van die grond, en dat we op de
ze manier verder kunnen met de sociale
woningbouw.
De provincie heeft tot taak om na te gaan of
dat wat wij doen in strijd is met het financieel
belang, het ruimtelijke ordeningsbeleid en het
algemeen belang. De provincie zal bij haar
overweging prioriteiten moeten stellen. Het is
niet zo, dat nu in Moergestel alles kan en mag.
Moergestel houdt geen uitverkoop. Zoiets
wordt beweerd door lieden, die niet positief
willen meedenken met de grote problemen,
waarin wij als Moergestel beland zijn.
Kan er dan nog ’’dorps” gebouwd worden?
’’Dorps” wonen in ons dorp kan nog steeds.
Daarom niet te lang wachten. Door dreigende
financiële tekorten moeten méér woningen op
een hectare worden gebouwd. Moeten straten
en groenvoorzieningen versoberd worden en
andere bovenwijkse voorzieningen kunnen
niet worden uitgevoerd. We krijgen dan op de
duur een verstedelijkte wijk, waarvoor we la
ter dan weer de rekening gepresenteerd krij
gen. Denk maar eens na wat bijvoorbeeld de
renovatie, welke gelukkig tot ieders tevreden
heid is uitgevoerd, aan de gemeenschap heeft
gekost. Zoiets moeten we nu voorkomen.
Wat gebeurt er als er nu geen maatregelen wor
den genomen?
Het renteverlies als gevolg van het niet bouwen
van vrije sektor-woningen gaat ons in de
naaste toekomst zó veel kosten, dat dit opge
vangen dient te worden door bijvoorbeeld een
verhoging van de Onroerend Goed Belasting.
Als je dat als gemeentebestuur nu ziet aanko
men, dan dient datzelfde bestuur daar nu op in
te spelen. Je kunt het nalaten van maatregelen
niet afwentelen op de totale gemeenschap, in
clusief de mensen met de lagere inkomens.
Wethouder Noud Smits
Moergestel houdt géén uitverkoop.
woning-wetwoningen zullen komen. De na
druk zal dan komen te liggen op premie-A wo
ningen en mogelijk goedkopere premie-B wo
ningen. Dit moet natuurlijk wel betaalbaar
blijven voor de mensen met de lagere inko
mens. Samengevat kan men dus zeggen, dat,
als je geen meter grond verkoopt in de vrije
sektor en alleen maar zit te wachten tot we de
grond kunnen verkopen aan Moergestelse
mensen, en voor de lagere inkomens is de
grond in de vrije sektor duur, dan het rentever
lies steeds groter wordt en de bouw van wonin
gen in de sociale sektor steeds minder moge
lijkheden krijgt.
Wijkt het nu genomen besluit van de gemeen
teraad af van eerdere besluiten?
De dwangsituatie, waarin wij nu dreigen te ko
men leidt NOODZAKELIJKERWIJZE tot ge
deeltelijk loslaten dan wel bijstellen van een
Als het plan Oistelvoirt nu te veel geld op zou
gaan slokken, zouden al deze zaken in het ge
drang kunnen komen.
Maakt de verkoop van kavels in de vrije sektor
aan niet-Moergestelnaren de eerder genoemde
problemen kleiner?
Er bestaat wel degelijk een verband tussen de
verkopen in de vrije sektor en de sociale wo
ningbouw. De opbrengst van vrije sektor-
kavels maakt het mede mogelijk om de sociale
woningbouw van de grond te krijgen. Ideaal
zou nu zijn om alle sektor-kavels aan Moer-
gestelnaren te verkopen, maar hoeveel van on
ze mensen uit Moergestel kunnen zich dit in
deze onzekere tijd veroorloven. De minister
heeft onlangs gezegd, dat er steeds minder