Moergestels
kreatief 1982
I
wil
Modeshow
druk bezocht
«lm
Postzegelprogramma
19 8 3
Het verhaal van Jezus
Buikpijn.
Oproep aan schapen
houders van midden
Brabant
jS
I
Marieke Nefs
Klas 3 - Boszicht
Voorafgaand aan de expositie van werk van
Moergestelse amateur-kunstenaars in de Bur
gerzaal van het Gemeentehuis, zult u ditmaal
iets kunnen lezen over werk en persoon van de
navolgende deelnemers: Geert-Jan Smolders,
Sissy van den Berg, Harry van Boxtel, J. Sche-
pens, Jan Geerts, Carina Verhoeven, Ton van
Elsdingen en C. van Gorp.
Natascha de Wilde
Klas 3 - Boszichtschool
In 1983 zal de PTT, met instemming van de
Minister van Verkeer en Waterstaat, een aantal
bijzondere postzegels uitgeven.
Jozef was een timmerman en Maria was een
vrolijke vrouw. Ze zong elke dag. Als Jozef ’s-
avonds thuiskwam hoorde Jozef Maria nog.
Ze woonden op het marktplein in een geel
huisje. Op een keer moesten ze zich laten in
schrijven in Betlehem, daar was hun geboorte
plaats. Nu waren ze in Nazareth. Ze moesten
drie dagen en drie nachten lopen. Op een war
me zomerdag vertrokken ze. Maria werd erg
moe, ze moesten ergens zitten. Ze hadden ’n
minuut of twee gezeten toen gingen ze verder.
Jozef ging over zijn jeugd vertellen. Toen kon
den ze een heel eind lopen. Ze kwamen einde
lijk in Betlehem. Maria zei: ik heb honger. Ze
gingen bij ”Het Goede Hart” binnen. De man
van ”Het Goede Hart” deed de deur open. Hij
zei: moeten jullie mij nou uit mijn slaap halen?
Toen zei Jozef: kunnen wij hier binnenkomen,
wij hebben drie dagen en nachten gelopen. De
herbergier zei: sjonge jonge, dat is wel veel,
helaas heb ik geen plek, ze liggen zelfs in de
gang en zelfs mijn eigen bed heb ik verhuurd.
De volgende morgen moesten ze zich in laten
schrijven. Toen gingen ze weer terug naar Na
zareth. Toen kreeg Maria plotseling een kind
je, dat noemden ze Jezus.
Maart: Een postzegel ter gelegenheid van het
100-jarig bestaan van de Koninklijke Neder
landse Toeristenbond ANWB.
April: Zomerpostzegels: een serie van vier
postzegels met bijslag gewijd aan de Neder
landse schilderkunst.
Mei: Een serie van twee Europa-CEPT-
postzegels, met als onderwerp: Grote werken
van de menselijke geest, met de nadruk op
communicatie. De afbeeldingen hebben be
trekking op ruimtevaart en de betekenis van de
pers in onze samenleving.
Juni: Twee postzegels gewijd aan ’De Stijl’
(ontwikkelingen van de moderne kunst, vorm
geving en architectuur).
Augustus: Het Nederlandse Rode Kruis: een
serie van vier postzegels met bijslag met het on
derwerp: De vier Conventies van Genève.
Oktober: Een postzegel gewijd aan de kerkher
vormer Maarten Luther ter herdenking van
zijn 500ste geboortedag.
November: Kinderpostzegels met bijslag en
een velletje met het thema: Kind en Milieu.
De juiste data van uitgifte, de eventuele ver-
kooptijdvakken en de waarden zullen te zijner
tijd worden bekendgemaakt.
Maria zat op haar blauwe mantel in het stro.
Ze had buikpijn. Jozef voelde zich ook niet
lekker. Hij had lang gelopen, en nu nog wak
ker blijven, want Maria zou kunnen bevallen.
En Maria kreeg ergere buikpijn, maar viel toch
een keer in slaap. En midden in de nacht werd
ze wakker. Haar buik begon op en neer te
gaan. Ze dacht: nu zal het kindje komen. En
na een uur lag het kindje in het stro. Jozef was
ook wakker geworden en zei: de Verlosser is
geboren. Maria was blij, en het kindje heette
Jezus.
kwam hij op 't idee met deze reeks foto’s een
fotografisch gebed samen te stellen. Zijn foto’s
zijn daarom allen vergezeld van een bijpassen
de geallitereerde tekst.
C. van Gorp - aquarellen, olieverfschilderijen
Niets is voor iemand die gepensioneerd wordt
vaak zo frustrerend als het probleem van de
vrije tijd en de moeilijkheid die zinvol te vullen
als je nooit aan een hobby hebt gedaan of hebt
kunnen doen. Zoniet de heer van Gorp. Met
veel elan kocht hij zich op 65-jarige leeftijd een
schildersuitrusting en begon met schilderen en
aquarelleren. Het is een hobby waarin hij zich
helemaal thuisvoelt. Eenmaal in de twee weken
gaat hij bovendien naar Loon op Zand om les
te volgen bij Juan Broeders.
Reeds eerder kon u werk van hem bewonderen
in de Burgerzaal, namelijk in 1979. Dit jaar zal
hij u enkele aquarellen en olieverfschilderijen
tonen die hij in de afgelopen jaren heeft ge
schilderd.
De Stichting Schapenfokdag Esbeek is voorne
mens een voorlichtingsavond te organiseren
voor kleine en grote schapenhouders in Mid
den Brabant.
Omdat ieder jaar tijdens het lammeren zich de
nodige problemen voordoen, waardoor toch
altijd een aantal lammeren tijdens de geboorte
of kort daarna komt te sterven, leek het ons
verstandig om hierover voor de geïnteresseer
den schapenhouders een inleiding te houden.
Dierenarts Augustijn heeft zich bereid ver
klaart de lezing over het aflam gebeuren voor
zijn rekening te nemen.
De voeding, huisvesting en verzorging van de
schapen komt daarna aan de beurt en de heer
Bastiaansen van de Voorlichtingsdienst heeft
hiervoor zijn medewerking toegezegd.
Na de pauze wordt er een film vertoond over
de schapenhouderij.
Het plan is om op 19 januari 1983 deze avond
te houden.
Of de avond wel of niet doorgaat is afhanke
lijk van het aantal geïnteresseerden.
Iedereen is welkom stamboeklid of niet.
Alleen bij voldoende deelname wordt er een
zaal gehuurd’en gaat de avond door.
Iedere belangstellende wordt verzocht zich op
te geven voor eind december. Dit kan ook tele
fonisch gebeuren en wel bij van Gisbergen, tel.
nr. 04246-395 en bij de heer Dirks 04243-2459.
Als de avond doorgaat krijgt een ieder die zich
opgegeven heeft een schriftelijke uitnodiging.
Geert-Jan Smolders - olieverfschilderijen
Een van de nieuwe exposanten bij Moergestel
se Kreatief dit jaar is Geert-Jan Smolders. Ge
boren in Tilburg in 1958, woont Geert-Jan
sinds 1980 in Moergestel. Voordien studeerde
hij enige tijd kunstgeschiedenis aan de Rijksu
niversiteit Utrecht.
Geert-Jan Smolders zal op de expositie schilde
rijen laten zien, geschilderd op karton en hard
board. Hij omschrijft zijn werk als ’’platoni
sche landschappen en hij bedoelt hiermee
symbolische landschappen waaraan een idee of
gedachte ten grondslag ligt. Om die reden gaan
de werken altijd vergezeld van een in gepaalde
richting wijzende tekst. Menselijke figuren
ontbreken.
Zijn werk staat onmiskenbaar onder invloed
van de Duitse romanticus Caspar David Frie
drich en surrealisten als Dali en Margritte.
Sissy van den Berg - brooddeegfiguren, boet
seerwerk, schilderstukken
Sissy van den Berg is sinds 1981 kreatief bezig
geweest met brooddeegfiguren. Deze interes
sante en niet eenvoudige techniek is op de ten
toonstellingen van Moergestels Kreatief nog
niet eerder te zien geweest.
Omdat bij brooddeegfiguren altijd later de
kans op barsten of weekworden bestaat, is zij
vrij recent overgestapt naar klei-figuren, het
geen een andere technische aanpak vereist.
Het interessante daarbij is, dat zij haar kera
misch werk combineert met schilderwerk, in
die zin, dat u op de expositie schilderwerk kunt
aantreffen waarop tevens kleifiguren zijn aan
gebracht; ook een kreatieve uiting die u nog
niet eerder in de Burgerzaal kon aantreffen.
Het eerste wat Harry van Boxtel u, als u hem
op de expositie tegenkomt, zal zeggen is, dat
hij zich geen jonge kunstenaar voelt. Wat hij
maakt is geen kunst, vindt hij. Dat wat een an
der maakt en hij niet maken kan, noemt hij
kunst. In al zijn bescheidenheid gaat hij dan
voorbij aan het feit, dat anderen zijn werk dan
toch ook weer kunst noemen, juist omdat zij
dót nu weer niet kunnen maken.
Maar goed, het is Harry van Boxtel meer te
doen om de herkenbaarheid; hij vindt het fijn,
als bezoekers tevreden opmerken: ”hé, dat is
die!” Het gaat hem erom het wezen uit te beel
den van de mens die hij voor zijn camera heeft.
Om dat te kunnen heb je mensenkennis nodig
en gevoel om met mensen om te gaan en dat
heeft Harry in ruime mate. Niet voor niets is
Harry van Boxtel onlangs nog in het onderwijs
gestapt en niet voor niets regisseert hij graag
toneel.
Waren zijn zwart-wit-foto’s van ’’echte Gessel-
se meensen” van vorig jaar gemaakt met na
tuurlijk licht, dit jaar wil hij u portretten laten
zien gemaakt met kunstlicht, met vlak verlich
ting in donker-licht contrast.
J. Schepens - olieverfschilderijen
Met zijn bijna 82 jaren is de heer J. Schepens
de oudste deelnemer aan de expositie. Hoewel
hij met name bij de wat oudere garde van
Moergestel een welbekende figuur is (vele jaren
lang, sinds 1923, had hij een electriciteits- en
radiohandel in het pand, waarin nu zijn zoon
rijwielen verkoopt), toch zijn niet zoveel
dorpsgenoten op de hoogte van zijn kreatieve
bezigheden.
het schilderwerk dat de heer Schepens maakt
moet tot stand komen in de beperkte ruimte
van zijn zit- slaapkamer, tevens atelier, op de
Reuselhof. Hij heeft zich het tekenen en schil
deren zelf eigen gemaakt. Toen hij als kind in
Rhenen woonde, kwam hij, op weg naar
school telkens langs een villa, waar op gezette
tijden telkens een vuilnisbak buiten stond,
waarin hij wel eens pleegde te rommelen, om er
prachtig getekende portretjes uit te halen. Dit
wekte zijn interesse en zette hem ertoe aan zelf
ook te gaan tekenen en schilderen. Zijn eerste
schilderij was een voorstelling van een
vuurspuwende berg; hij was toen 17 jaar en
apetrots op zijn kreatie. In de jaren daarna was
er niet veel tijd voor zijn hobby, maar hij ging
toch door.
Op deze expositie zal hij 6 7 olieverfschilderi
jen laten zien (landschappen, dieren, dorpsge
zicht, interieur en stilleven). Een aantal van
zijn werken zijn geïnspireerd op indrukken uit
Australië, waar hij enige jaren geleden een tijd
heeft doorgebracht.
Jan Geerts - foto’s
Reeds vanaf 1975 laat Jan Geerts trouw elk
jaar zijn voortreffelijke foto’s zien op de ten
toonstellingen van Moergestels Kreatief. Ook
dit jaar doet hij weer mee, in de hoop weer iets
nieuws te hebben gemaakt wat de moeite van
het bekijken waard is. Iets nieuws?
Ja, een ander onderwerp, of een onderwerp
eens anders bekeken, een voortborduren op
een vroeger thema of een andere uitwerking
van een idee.
Jan Geerts vindt het eigenlijk moeilijk om uit
te leggen wat hij laat zien; hij vindt dat je over
foto’s niet zozeer moet praten, je moet ze ko
men bekijken, met eigen ogen zien waar een
ander mee bezig is, een ander laten meegenie
ten van je hobby. Misschien brengt het u op
een idee
Op de expositie kunt u van Jan Geerts enkele
zwart-wit-foto’s en enkele kleurenfoto’s be
wonderen.
Carina Verhoeven - boetseerwerk
Van Carina Verhoeven die reeds zeven jaar in
Moergestel woont, herinnert u zich ongetwij
feld de realistisch geboetseerde witte mensfi
guurtjes die zij vorig jaar op de expositie liet
zien. Getuige de reacties in het receptieboek
waren velen van haar figuurtjes gecharmeerd.
Ook dit jaar laat zij u weer genieten van voor
treffelijk en vaak humoristisch werk. Ook en
kele abstrakte figuren kunt u ditmaal bewon
deren.
Carina Verhoeven heeft de kunst van het boet
seren geleerd op een cursus bij Louis de Groot
in Diessen, waar zij vijf jaar geleden les is gaan
volgen en bij wie zij nu nog steeds op cursus
gaat.
Ton van Elsdingen - kleurenfoto’s
Ook Ton van Elsdingen exposeerde reeds een
aantal malen op de tentoonstellingen van
Moergestels Kreatief, eerst met zwart-wit-
fotografie en vervolgens met kleurenfoto’s.
Ook dit jaar zal hij u een aantal kleurenfoto’s
laten zien. Bij de keuze van zijn onderwerpen
(landschappen, bloemen, dieren en kinderen)
PAGINA 13
"MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 22 DECEMBER 1982
I
I
r
d
I.
t
t
e
n
I,
Harry van Boxtel - portretfoto’s
Met genoegen kijkt Boutique Barbara te
rug naar de geslaagde modeshow die vo
rige week maandagavond plaats vond in
Hotel-Café-Restaurant "Breda's Welva
ren". In een sfeervolle omgeving, onder
meer tot stand gekomen dankzij de wel
willende medewerking van verschillende
Moergestelse bedrijven, werd het een wa
re mode-happening die door een mudvol
le zaal met veel plezier werd gevolgd. Bij
gaande foto's laten enkele modellen zien
die daarbij werden geshowd door veelal
Moergestelse dames, mannequins dus,
die we als zodanig ook niet elke dag zien.
Ongetwijfeld zal de publieke belangstel
ling en het verloop van de avond Cocki en
Cees Kouwenberg meer dan voldoende
vertrouwen hebben gegeven om alvast
weer te denken aan hun volgende mode
show.