Moergestels kreatief 1982 I wil Modeshow druk bezocht «lm Postzegelprogramma 19 8 3 Het verhaal van Jezus Buikpijn. Oproep aan schapen houders van midden Brabant jS I Marieke Nefs Klas 3 - Boszicht Voorafgaand aan de expositie van werk van Moergestelse amateur-kunstenaars in de Bur gerzaal van het Gemeentehuis, zult u ditmaal iets kunnen lezen over werk en persoon van de navolgende deelnemers: Geert-Jan Smolders, Sissy van den Berg, Harry van Boxtel, J. Sche- pens, Jan Geerts, Carina Verhoeven, Ton van Elsdingen en C. van Gorp. Natascha de Wilde Klas 3 - Boszichtschool In 1983 zal de PTT, met instemming van de Minister van Verkeer en Waterstaat, een aantal bijzondere postzegels uitgeven. Jozef was een timmerman en Maria was een vrolijke vrouw. Ze zong elke dag. Als Jozef ’s- avonds thuiskwam hoorde Jozef Maria nog. Ze woonden op het marktplein in een geel huisje. Op een keer moesten ze zich laten in schrijven in Betlehem, daar was hun geboorte plaats. Nu waren ze in Nazareth. Ze moesten drie dagen en drie nachten lopen. Op een war me zomerdag vertrokken ze. Maria werd erg moe, ze moesten ergens zitten. Ze hadden ’n minuut of twee gezeten toen gingen ze verder. Jozef ging over zijn jeugd vertellen. Toen kon den ze een heel eind lopen. Ze kwamen einde lijk in Betlehem. Maria zei: ik heb honger. Ze gingen bij ”Het Goede Hart” binnen. De man van ”Het Goede Hart” deed de deur open. Hij zei: moeten jullie mij nou uit mijn slaap halen? Toen zei Jozef: kunnen wij hier binnenkomen, wij hebben drie dagen en nachten gelopen. De herbergier zei: sjonge jonge, dat is wel veel, helaas heb ik geen plek, ze liggen zelfs in de gang en zelfs mijn eigen bed heb ik verhuurd. De volgende morgen moesten ze zich in laten schrijven. Toen gingen ze weer terug naar Na zareth. Toen kreeg Maria plotseling een kind je, dat noemden ze Jezus. Maart: Een postzegel ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Koninklijke Neder landse Toeristenbond ANWB. April: Zomerpostzegels: een serie van vier postzegels met bijslag gewijd aan de Neder landse schilderkunst. Mei: Een serie van twee Europa-CEPT- postzegels, met als onderwerp: Grote werken van de menselijke geest, met de nadruk op communicatie. De afbeeldingen hebben be trekking op ruimtevaart en de betekenis van de pers in onze samenleving. Juni: Twee postzegels gewijd aan ’De Stijl’ (ontwikkelingen van de moderne kunst, vorm geving en architectuur). Augustus: Het Nederlandse Rode Kruis: een serie van vier postzegels met bijslag met het on derwerp: De vier Conventies van Genève. Oktober: Een postzegel gewijd aan de kerkher vormer Maarten Luther ter herdenking van zijn 500ste geboortedag. November: Kinderpostzegels met bijslag en een velletje met het thema: Kind en Milieu. De juiste data van uitgifte, de eventuele ver- kooptijdvakken en de waarden zullen te zijner tijd worden bekendgemaakt. Maria zat op haar blauwe mantel in het stro. Ze had buikpijn. Jozef voelde zich ook niet lekker. Hij had lang gelopen, en nu nog wak ker blijven, want Maria zou kunnen bevallen. En Maria kreeg ergere buikpijn, maar viel toch een keer in slaap. En midden in de nacht werd ze wakker. Haar buik begon op en neer te gaan. Ze dacht: nu zal het kindje komen. En na een uur lag het kindje in het stro. Jozef was ook wakker geworden en zei: de Verlosser is geboren. Maria was blij, en het kindje heette Jezus. kwam hij op 't idee met deze reeks foto’s een fotografisch gebed samen te stellen. Zijn foto’s zijn daarom allen vergezeld van een bijpassen de geallitereerde tekst. C. van Gorp - aquarellen, olieverfschilderijen Niets is voor iemand die gepensioneerd wordt vaak zo frustrerend als het probleem van de vrije tijd en de moeilijkheid die zinvol te vullen als je nooit aan een hobby hebt gedaan of hebt kunnen doen. Zoniet de heer van Gorp. Met veel elan kocht hij zich op 65-jarige leeftijd een schildersuitrusting en begon met schilderen en aquarelleren. Het is een hobby waarin hij zich helemaal thuisvoelt. Eenmaal in de twee weken gaat hij bovendien naar Loon op Zand om les te volgen bij Juan Broeders. Reeds eerder kon u werk van hem bewonderen in de Burgerzaal, namelijk in 1979. Dit jaar zal hij u enkele aquarellen en olieverfschilderijen tonen die hij in de afgelopen jaren heeft ge schilderd. De Stichting Schapenfokdag Esbeek is voorne mens een voorlichtingsavond te organiseren voor kleine en grote schapenhouders in Mid den Brabant. Omdat ieder jaar tijdens het lammeren zich de nodige problemen voordoen, waardoor toch altijd een aantal lammeren tijdens de geboorte of kort daarna komt te sterven, leek het ons verstandig om hierover voor de geïnteresseer den schapenhouders een inleiding te houden. Dierenarts Augustijn heeft zich bereid ver klaart de lezing over het aflam gebeuren voor zijn rekening te nemen. De voeding, huisvesting en verzorging van de schapen komt daarna aan de beurt en de heer Bastiaansen van de Voorlichtingsdienst heeft hiervoor zijn medewerking toegezegd. Na de pauze wordt er een film vertoond over de schapenhouderij. Het plan is om op 19 januari 1983 deze avond te houden. Of de avond wel of niet doorgaat is afhanke lijk van het aantal geïnteresseerden. Iedereen is welkom stamboeklid of niet. Alleen bij voldoende deelname wordt er een zaal gehuurd’en gaat de avond door. Iedere belangstellende wordt verzocht zich op te geven voor eind december. Dit kan ook tele fonisch gebeuren en wel bij van Gisbergen, tel. nr. 04246-395 en bij de heer Dirks 04243-2459. Als de avond doorgaat krijgt een ieder die zich opgegeven heeft een schriftelijke uitnodiging. Geert-Jan Smolders - olieverfschilderijen Een van de nieuwe exposanten bij Moergestel se Kreatief dit jaar is Geert-Jan Smolders. Ge boren in Tilburg in 1958, woont Geert-Jan sinds 1980 in Moergestel. Voordien studeerde hij enige tijd kunstgeschiedenis aan de Rijksu niversiteit Utrecht. Geert-Jan Smolders zal op de expositie schilde rijen laten zien, geschilderd op karton en hard board. Hij omschrijft zijn werk als ’’platoni sche landschappen en hij bedoelt hiermee symbolische landschappen waaraan een idee of gedachte ten grondslag ligt. Om die reden gaan de werken altijd vergezeld van een in gepaalde richting wijzende tekst. Menselijke figuren ontbreken. Zijn werk staat onmiskenbaar onder invloed van de Duitse romanticus Caspar David Frie drich en surrealisten als Dali en Margritte. Sissy van den Berg - brooddeegfiguren, boet seerwerk, schilderstukken Sissy van den Berg is sinds 1981 kreatief bezig geweest met brooddeegfiguren. Deze interes sante en niet eenvoudige techniek is op de ten toonstellingen van Moergestels Kreatief nog niet eerder te zien geweest. Omdat bij brooddeegfiguren altijd later de kans op barsten of weekworden bestaat, is zij vrij recent overgestapt naar klei-figuren, het geen een andere technische aanpak vereist. Het interessante daarbij is, dat zij haar kera misch werk combineert met schilderwerk, in die zin, dat u op de expositie schilderwerk kunt aantreffen waarop tevens kleifiguren zijn aan gebracht; ook een kreatieve uiting die u nog niet eerder in de Burgerzaal kon aantreffen. Het eerste wat Harry van Boxtel u, als u hem op de expositie tegenkomt, zal zeggen is, dat hij zich geen jonge kunstenaar voelt. Wat hij maakt is geen kunst, vindt hij. Dat wat een an der maakt en hij niet maken kan, noemt hij kunst. In al zijn bescheidenheid gaat hij dan voorbij aan het feit, dat anderen zijn werk dan toch ook weer kunst noemen, juist omdat zij dót nu weer niet kunnen maken. Maar goed, het is Harry van Boxtel meer te doen om de herkenbaarheid; hij vindt het fijn, als bezoekers tevreden opmerken: ”hé, dat is die!” Het gaat hem erom het wezen uit te beel den van de mens die hij voor zijn camera heeft. Om dat te kunnen heb je mensenkennis nodig en gevoel om met mensen om te gaan en dat heeft Harry in ruime mate. Niet voor niets is Harry van Boxtel onlangs nog in het onderwijs gestapt en niet voor niets regisseert hij graag toneel. Waren zijn zwart-wit-foto’s van ’’echte Gessel- se meensen” van vorig jaar gemaakt met na tuurlijk licht, dit jaar wil hij u portretten laten zien gemaakt met kunstlicht, met vlak verlich ting in donker-licht contrast. J. Schepens - olieverfschilderijen Met zijn bijna 82 jaren is de heer J. Schepens de oudste deelnemer aan de expositie. Hoewel hij met name bij de wat oudere garde van Moergestel een welbekende figuur is (vele jaren lang, sinds 1923, had hij een electriciteits- en radiohandel in het pand, waarin nu zijn zoon rijwielen verkoopt), toch zijn niet zoveel dorpsgenoten op de hoogte van zijn kreatieve bezigheden. het schilderwerk dat de heer Schepens maakt moet tot stand komen in de beperkte ruimte van zijn zit- slaapkamer, tevens atelier, op de Reuselhof. Hij heeft zich het tekenen en schil deren zelf eigen gemaakt. Toen hij als kind in Rhenen woonde, kwam hij, op weg naar school telkens langs een villa, waar op gezette tijden telkens een vuilnisbak buiten stond, waarin hij wel eens pleegde te rommelen, om er prachtig getekende portretjes uit te halen. Dit wekte zijn interesse en zette hem ertoe aan zelf ook te gaan tekenen en schilderen. Zijn eerste schilderij was een voorstelling van een vuurspuwende berg; hij was toen 17 jaar en apetrots op zijn kreatie. In de jaren daarna was er niet veel tijd voor zijn hobby, maar hij ging toch door. Op deze expositie zal hij 6 7 olieverfschilderi jen laten zien (landschappen, dieren, dorpsge zicht, interieur en stilleven). Een aantal van zijn werken zijn geïnspireerd op indrukken uit Australië, waar hij enige jaren geleden een tijd heeft doorgebracht. Jan Geerts - foto’s Reeds vanaf 1975 laat Jan Geerts trouw elk jaar zijn voortreffelijke foto’s zien op de ten toonstellingen van Moergestels Kreatief. Ook dit jaar doet hij weer mee, in de hoop weer iets nieuws te hebben gemaakt wat de moeite van het bekijken waard is. Iets nieuws? Ja, een ander onderwerp, of een onderwerp eens anders bekeken, een voortborduren op een vroeger thema of een andere uitwerking van een idee. Jan Geerts vindt het eigenlijk moeilijk om uit te leggen wat hij laat zien; hij vindt dat je over foto’s niet zozeer moet praten, je moet ze ko men bekijken, met eigen ogen zien waar een ander mee bezig is, een ander laten meegenie ten van je hobby. Misschien brengt het u op een idee Op de expositie kunt u van Jan Geerts enkele zwart-wit-foto’s en enkele kleurenfoto’s be wonderen. Carina Verhoeven - boetseerwerk Van Carina Verhoeven die reeds zeven jaar in Moergestel woont, herinnert u zich ongetwij feld de realistisch geboetseerde witte mensfi guurtjes die zij vorig jaar op de expositie liet zien. Getuige de reacties in het receptieboek waren velen van haar figuurtjes gecharmeerd. Ook dit jaar laat zij u weer genieten van voor treffelijk en vaak humoristisch werk. Ook en kele abstrakte figuren kunt u ditmaal bewon deren. Carina Verhoeven heeft de kunst van het boet seren geleerd op een cursus bij Louis de Groot in Diessen, waar zij vijf jaar geleden les is gaan volgen en bij wie zij nu nog steeds op cursus gaat. Ton van Elsdingen - kleurenfoto’s Ook Ton van Elsdingen exposeerde reeds een aantal malen op de tentoonstellingen van Moergestels Kreatief, eerst met zwart-wit- fotografie en vervolgens met kleurenfoto’s. Ook dit jaar zal hij u een aantal kleurenfoto’s laten zien. Bij de keuze van zijn onderwerpen (landschappen, bloemen, dieren en kinderen) PAGINA 13 "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 22 DECEMBER 1982 I I r d I. t t e n I, Harry van Boxtel - portretfoto’s Met genoegen kijkt Boutique Barbara te rug naar de geslaagde modeshow die vo rige week maandagavond plaats vond in Hotel-Café-Restaurant "Breda's Welva ren". In een sfeervolle omgeving, onder meer tot stand gekomen dankzij de wel willende medewerking van verschillende Moergestelse bedrijven, werd het een wa re mode-happening die door een mudvol le zaal met veel plezier werd gevolgd. Bij gaande foto's laten enkele modellen zien die daarbij werden geshowd door veelal Moergestelse dames, mannequins dus, die we als zodanig ook niet elke dag zien. Ongetwijfeld zal de publieke belangstel ling en het verloop van de avond Cocki en Cees Kouwenberg meer dan voldoende vertrouwen hebben gegeven om alvast weer te denken aan hun volgende mode show.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1982 | | pagina 13