pipf’ ja 11 D nu i Kennisneming van de begroting Opzet van de begroting Algemeen begrotingsbeeld Inleiding De behandeling Begrotingsbeeld voor Moergestel in 1983. uitgaven c. Vi Evenals vorige jaren tracht het gemeentebestuur door deze publikatie om de gemeentebegroting voor het jaar 1983 en de daarbij behorende aanbiedingsbrief onder de aandacht van de bevolking te brengen. De begroting is het huishoudboekje van de gemeente voor het komende jaar en het is een goede zaak dat zoveel mogelijk mensen er kennis van nemen. inkomsten W "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 27 OKTOBER 1982 "Ml PAGINA 10 Berichten van het gemeentehuis b. Verhoging onvoorziene uitgaven 233.000,- De begroting werd op 19 en 20 oktober behandeld in de openbare vergaderingen van de kommissie voor financieën en belastingen. Deze kommissie bracht advies uit aan de burgemeester en wethouders over deze begroting, voor de behandeling in de gemeenteraad. De raadsleden hebben tot uiterlijk 27 oktober de gelegenheid schriftelijk vragen in te dienen bij burgemeester en wethouders over begrotings technische onderdelen. Daarna zal op woensdag 3 november 1982 om half acht een openbare raadsvergadering worden gehouden, waarin door de verschillende frakties de algemene beschouwingen worden gehouden. De frakties geven daarmee hun visie op het beleid in het komende jaar. In de raadsvergadering van vrijdag 5 november, die eveneens om half acht begint, geven burgemeester en wethouders antwoord op de algemene beschouwingen, waarna de raadsleden in tweede instantie de gelegenheid krijgen daarop in te gaan. In deze vergadering geven burgemeester en wethouders terstond antwoord op het gestelde door de raad. Daarna wordt de begroting per hoofdstuk behandeld en stelt de gemeenteraad die vast. Bij deze vaststelling bestaat de mogelijkheid om nog wijzigingen in de begroting aan te brengen. De vastgestelde begroting wordt daarna in tweevoud ter goedkeuring ingezonden aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant. Burgemeester en wethouders moeten dan met samenwerking van het ambtenarenkorps zorgdragen voor uitvoering van de in de begroting opgenomen taken. In de gemeentewet is bepaald dat iedereen in de gelegenheid moet zijn van deze begroting kennis te nemen. Daarom is de begroting op de afdeling financieën ter sekretarie ter inzage gelegd en tegen betaling van de kosten voor iedereen verkrijgbaar gesteld. Ook is de begroting ter lezing neergeiegd op de leestafel van de openbare bibliotheek aan de Kloosterlaan. De begrotingen van alle gemeenten worden opgezet volgens eenzelfde model, dat is vastgesteld bij Koninklijk Besluit van 1931. In de begroting treffen we twee afdelingen aan, de gewone dienst en de kapitaaldienst. De gewone dienst bevat alles wat betrekking heeft op het jaarlijks terugkerende gebeuren van de gemeente, zoals exploitatie van de sekretarie, sporthal, sportterreinen, onderhoud wegen, riolering, straatverlichting, brandweer, enz. In de kapitaaldienst vindt men alles waarvan het nut zich over meerdere dienstjaren uitstrekt, de investeringen, reserves en geldleningen. In de gewone dienst wordt het beleid voor het volgende jaar vastgelegd en daarom gaan de besprekingen in de raad alleen over deze dienst. De kapitaaldienst komt alleen aan de orde als in de loop van het jaar kredieten beschikbaar gesteld worden voor nieuwe investeringen. Uitkering gemeentefonds Ruimte door extra afschrijving Verlaging gemiddelde rente Dividend Intergas Leges bouwvergunningen Staangeld kermis Onroerend-goedbelasting Beschikking over de saldi-reserve Kosten van de sekretarie Reservering voor de brandweerauto Overige kosten brandweer, o.a. kursussen Kosten gemeentewerken Kosten onderwijs Kosten sociale zorg kunnen worden van 12% naar 10,5%. Dit betekent dat de totale renteberekening over alle investeringen verlaagd kon worden met 0,75%, hetgeen een verlaging van de rentekosten inhoudt van f 112.380,04. Zonder deze twee punten zou de begroting een nadelig saldo hebben opgeleverd van zo'n f 40.000, Het hiervoor weergegeven begrotingsbeeld met een post voor onvoorziene uitgaven van ruim f 140.000,— geeft geen reden voor groot optimisme, omdat hiervan een bedrag van f 90.000,— aangewend moet worden voor uitvoering van het in de raadsvergadering van 25 juni 1982 vastgestelde investeringsprogramma, te weten verbouw van de Vereniging en verbouw gemeentewerken. Op grond van die heroriëntatie is ook een bedrag van f 15.000,— gereserveerd voor een in 1985 aan te kopen nieuwe brandweerauto. Bij die uit< Toi mc vo< Da ran be( oni Da gel eer pla Ko Hie tot 75. Do ger te bel Eer be< kin de on< wo mc ins ver e.d Uitgangspunt is dat voor 1983 een sluitende begroting aangeboden kan worden met een post voor onvoorziene uitgaven van f 142.423,47. In 1982 werd gekozen voor een ongewijzigd beleid ten opzichte van de voorliggende jaren. Bij de begroting voor 1983 is meer nadruk gelegd op bezuingingen. Het gunstige beeld van deze begroting is voor een belangrijk deel gevolg van het feit dat: 1. bij heroriëntering van het investeringsprogramma 1982 is besloten om het batig saldo van de rekening 1978 ad. f 350.000,— aan te wenden voor extra afschrijving van twee onrendabele plannen, t.w. het Komplan en het plan Buitengebied. Dit betekent voor de begroting 1983 een extra ruimte van f 74.000,-. 2. verder is de rente voor nog te sluiten geldleningen verlaagd d. e. f. I He set vei brt scl of 24.000, - 15.000,— 20.000,— 26.000,— 30.000,— 78.000,- 133.000,— 100.000,- 233.000,— 100.000,- 74.000,— 112.000,— 15.000,— 17.000,— 10.000,- 25.000, - 36.000, - In vergelijking tot de begroting voor 1982 kunnen de verschillen in grote lijnen worden samengevat tot de volgende posten: WW I Eei gel 19f op a. Zoals bij de begrotingsbespreking van vorig jaar al werd vermeld, is de economische ontwikkeling in de afgelopen jaren steeds verder verslechterd. De gevolgen hiervan worden voor de gemeenten ook steeds meer voelbaar. De regering vraagt van de gezamenlijke gemeenten een bijdrage in de tekorten door de uitkering uit het gemeentefonds voor 1983 struktureel met 122,6 miljoen gulden te verlagen. In 1982 was dit nog slechts 47,9 miljoen en zoals het zich nu laat aanzien zal dat in 1985 zijn opgelopen tot 185,1 miljoen. Er zal hierbij voor de gemeenten geen of nauwelijks ruimte zijn voor taakuitbreiding en zelfs het afstoten of inkrimpen van taken zal veelal onontkoombaar zijn. F f r X*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1982 | | pagina 10