s I I I 'Ml I I I GEMEENTELIJKE VOORLICHTINGSPAGINA I If - II r? I I r 9 f 185.490,- f f 1.116.000,— 558.000,- 528.000,- f 13.950,— f 72.540,- Onroerend-goedbelasting en andere belastingen Dekkingsmiddelen Besluit Investeringsbeeld •I'M Investeringen voor 1982 ,*-V MM PAGINA 7 WOENSDAG 4 NOVEMBER 1981 GEMEENTEHUIS 3t 1 f 86.490,- f 99.000,- Totaal r i I I°P jaarbasis). f f f 86.490,- - 1982 OOK INLEVEREN!! 558.000,- 30.000,- f f 48 bouw van een nieuw onderkomen voor gemeentewerken annex brandweer aan het Rootven; aanleg c.q. rekonstruktie van diverse buitenwegen; - De bouw van een openbare bibliotheek aan de Kloosterlaan hoek Kasteellaan; de interne verbouwing van de oude vereniging aan de Postelstraat; de bouw van een kleedakkommodatie voor sportvereniging Roef; - de aanleg provinciale weg T.31; fietspadenplan Tilburgseweg; - vervanging brandweerauto; vervanging office-komputer. Het is konsekwent het in 1981 gekozen beleid voort te zetten en daarin past een verhoging van de Het zal moeilijk zijn voor deze investeringen dekkingsmiddelen te vinden. Het nogmaals post-voor-post beschouwen van de begroting bracht ons niet verder dan een kleine f 10.000,- aan bezuinigingen. De rekonstruktie van de landbouwwegen is door de raad naar het einde van de jaren '80 verschoven, om dan te worden meegenomen in het ruilverkavelingsplan "De Hilver". Tot die tijd zal er enerzijds extra onderhoud dringend noodzakelijk zijn, terwijl er anderzijds ruimte gevonden zal moeten worden om het gemeentelijk aandeel in de ruilverkaveling "De Hilver” te kunnen financieren. In de hierna nog te noemen beleidsvoornemens wordt met nadruk gewezen op de afwerking en invulling van het komplan voor Moergestel. De vraag is nu welk minimaal investeringsprogram onze aandacht vraagt. De navolgende opzet geeft ons hiervan een beeld. Met deze publikatie is getracht een beeld te geven van de problemen waarvoor het gemeentebestuur zich geplaatst ziet. De begroting is een belangrijk stuk om deze problemen zichtbaar te maken en om wegen te zoeken voor een oplossing daarvan. De gemeenteraad moet nu de belangen afwegen om dat beleid richting te geven. De raadsvergaderingen, dus ook die op 5 en 6 november zijn openbaar, zodat elke inwoner die daar belang in stelt die ook kan bijwonen en zelf kan horen hoe de gemeenteraad de belangen afweegt en tot een besluitvorming komt. Algemeen Ook al is het begrotingsbeeld 1982 - kwa gewone dienst - niet ongunstig te noemen, anders ligt het waar het gaat om het doen van uitgaven in de kapitaalsfeer, die nu en in de toekomst onvermijdelijk op ons afkomen. Daarvoor zal ruimte gemaakt moeten worden. Als kapitaalsinvesteringen noemen wij: Investeringsbeeld in cijfers 1. Gemeentewerken annex brandweerkazerne gemeentelijk aandeel f 528.000,-. Kapitaallasten: afschrijvingstermijn 40 jaar rente 13% f 13.950,- f 72.540,- 2. Extra onderhoud Zandstraat - Vossenhoorn - Oudeweg - Floraweg - Driehuizerweg. Totale kosten f 300.000,-. Kapitaallasten: afschrijvingstermijn 5 jaar rente 13% f 60.000,- f 39.000,- leiden tot een inbreuk in de samenleving. Dit alles vraagt om een algemene herbezinning op de situatie die nu is ontstaan. Het gemeentebestuur realiseert zich dat bijzonder na het gereedkomen van deze begroting voor 1982 en hoewel zij in beginsel de voorkeur geven aan handhaving van de gedane prioriteitsstelling, is duidelijk dat een algehele herziening, heroriëntatie op de financiële invulling van de plannen nodig is. Zij vragen de raad daarom om gelegenheid voor een herbezinning. Voor het voorzichtig aftasten van de mogelijkheden, door bij de behandeling van de begroting 1982 alles wat beleid met zich draagt open te laten tot een totaal beeld zichtbaar is. Zij denken met dit onderzoek, waarbij kontakten met andere instanties onvermijdelijk zijn, enkele maanden nodig te hebben. Zij overwegen zeker in dit onderzoek te betrekken een uitvoerig overleg met de provincie over de mogelijkheden die de saldireserve en andere reserves daarbij bieden. In deze periode zullen ook geen maatregelen getroffen worden die een verandering teweeg brengen in het begrotingsbeeld. p. Ook moet duidelijk zijn, dat niet alles kan en dat hetgeen dat wel kan, mogelijk niet maksimaal kan. Er moet uitgegaan worden van het standpunt, dat goed goed is en dat we praktisch moeten blijven. Bepaalde projekten zijn aan bod gekomen in een tijd, dat er ruimte voor was, dat nog gedacht werd aan D.A.C.W.-subsidies van 80 en 90%. Als zo'n subsidie nu op 50% uitvalt, maakt dat een kapitaal verschil. Toch is voorzichtigheid geboden met deze bezuinigingen omdat bezuinigingen, die bij de bevolking direkt tastbaar zijn, zouden kunnen onroerend-goedbelasting met 4%. De raad heeft inmiddels reeds besloten om de overige gemeentelijke belastingen, zoals de rioolbelasting, de reinigingsrechten en de leges met eenzelfde percentage te verhogen. De verhoging van de onroerend- goedbelasting met 4% zal een meeropbrengst te zien geven van f 24.000,-, zodat een tekort aan dekkingsmiddelen blijft van f 151.900,-. Het gemeentebestuur realiseert zich, dat dit op basis van de huidige prioriteitsstelling, geprojekteerd tegen de voorliggende begroting, geen haalbare kaart is. Er zal een stuk bevriezing van de huidige situatie nodig zijn. Objekten, die in het verleden opgezet zijn, zullen derhalve aan een kritische beoordeling moeten worden onderworpen. Ook hier geldt, dat met gegevenheden zal dienen te worden rekening gehouden. Het voor 1981 vastgestelde investeringsbeleid c.q. -program heeft tot konsekwentie, dat het ook voor 1982 en volgende jaren doorwerkt. ■'iil dan zal met de volgende bedragen rekening moeten worden gehouden Prioriteitsstelling Voor de bouw van gemeentewerken annex brandweerkazerne is vorig jaar reeds ruimte gemaakt bij de vaststelling van de begroting 1981. In de thans voorliggende begroting 1982is die niet benutte ruimte ad. f 30.000,— thans voor ditzelfde doel gereserveerd. Wil echter ook de begroting 1982 ruimte bieden voor de invulling van eerder genoemde eerste prioriteit. tf. Ui

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1981 | | pagina 7