s
I
I
I
'Ml
I
I
I
GEMEENTELIJKE VOORLICHTINGSPAGINA
I
If
- II
r? I
I
r
9
f 185.490,-
f
f 1.116.000,—
558.000,-
528.000,-
f 13.950,—
f 72.540,-
Onroerend-goedbelasting en
andere belastingen
Dekkingsmiddelen
Besluit
Investeringsbeeld
•I'M
Investeringen voor 1982
,*-V MM
PAGINA 7
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1981
GEMEENTEHUIS
3t
1
f 86.490,-
f 99.000,-
Totaal
r
i
I
I°P jaarbasis).
f
f
f 86.490,-
-
1982 OOK INLEVEREN!!
558.000,-
30.000,-
f
f
48 bouw van een nieuw
onderkomen voor
gemeentewerken annex brandweer
aan het Rootven;
aanleg c.q. rekonstruktie van
diverse buitenwegen;
- De bouw van een openbare
bibliotheek aan de Kloosterlaan
hoek Kasteellaan;
de interne verbouwing van de
oude vereniging aan de
Postelstraat;
de bouw van een
kleedakkommodatie voor
sportvereniging Roef;
- de aanleg provinciale weg T.31;
fietspadenplan Tilburgseweg;
- vervanging brandweerauto;
vervanging office-komputer.
Het is konsekwent het in 1981
gekozen beleid voort te zetten en
daarin past een verhoging van de
Het zal moeilijk zijn voor deze
investeringen dekkingsmiddelen te
vinden. Het nogmaals post-voor-post
beschouwen van de begroting bracht
ons niet verder dan een kleine
f 10.000,- aan bezuinigingen.
De rekonstruktie van de
landbouwwegen is door de raad naar
het einde van de jaren '80
verschoven, om dan te worden
meegenomen in het
ruilverkavelingsplan "De Hilver".
Tot die tijd zal er enerzijds extra
onderhoud dringend noodzakelijk zijn,
terwijl er anderzijds ruimte gevonden
zal moeten worden om het
gemeentelijk aandeel in de
ruilverkaveling "De Hilver” te kunnen
financieren.
In de hierna nog te noemen
beleidsvoornemens wordt met nadruk
gewezen op de afwerking en invulling
van het komplan voor Moergestel.
De vraag is nu welk minimaal
investeringsprogram onze aandacht
vraagt.
De navolgende opzet geeft ons
hiervan een beeld.
Met deze publikatie is getracht een
beeld te geven van de problemen
waarvoor het gemeentebestuur zich
geplaatst ziet. De begroting is een
belangrijk stuk om deze problemen
zichtbaar te maken en om wegen te
zoeken voor een oplossing daarvan.
De gemeenteraad moet nu de
belangen afwegen om dat beleid
richting te geven.
De raadsvergaderingen, dus ook die
op 5 en 6 november zijn openbaar,
zodat elke inwoner die daar belang in
stelt die ook kan bijwonen en zelf kan
horen hoe de gemeenteraad de
belangen afweegt en tot een
besluitvorming komt.
Algemeen
Ook al is het begrotingsbeeld 1982 -
kwa gewone dienst - niet ongunstig
te noemen, anders ligt het waar het
gaat om het doen van uitgaven in de
kapitaalsfeer, die nu en in de
toekomst onvermijdelijk op ons
afkomen.
Daarvoor zal ruimte gemaakt moeten
worden.
Als kapitaalsinvesteringen noemen
wij:
Investeringsbeeld in cijfers
1. Gemeentewerken annex brandweerkazerne
gemeentelijk aandeel f 528.000,-.
Kapitaallasten:
afschrijvingstermijn 40 jaar
rente 13% f 13.950,- f 72.540,-
2. Extra onderhoud Zandstraat - Vossenhoorn - Oudeweg -
Floraweg - Driehuizerweg.
Totale kosten f 300.000,-.
Kapitaallasten:
afschrijvingstermijn 5 jaar
rente 13% f 60.000,- f 39.000,-
leiden tot een inbreuk in de
samenleving.
Dit alles vraagt om een algemene
herbezinning op de situatie die nu is
ontstaan. Het gemeentebestuur
realiseert zich dat bijzonder na het
gereedkomen van deze begroting
voor 1982 en hoewel zij in beginsel
de voorkeur geven aan handhaving
van de gedane prioriteitsstelling, is
duidelijk dat een algehele herziening,
heroriëntatie op de financiële invulling
van de plannen nodig is.
Zij vragen de raad daarom om
gelegenheid voor een herbezinning.
Voor het voorzichtig aftasten van de
mogelijkheden, door bij de
behandeling van de begroting 1982
alles wat beleid met zich draagt open
te laten tot een totaal beeld zichtbaar
is.
Zij denken met dit onderzoek, waarbij
kontakten met andere instanties
onvermijdelijk zijn, enkele maanden
nodig te hebben. Zij overwegen zeker
in dit onderzoek te betrekken een
uitvoerig overleg met de provincie
over de mogelijkheden die de
saldireserve en andere reserves
daarbij bieden.
In deze periode zullen ook geen
maatregelen getroffen worden die
een verandering teweeg brengen in
het begrotingsbeeld.
p.
Ook moet duidelijk zijn, dat niet alles
kan en dat hetgeen dat wel kan,
mogelijk niet maksimaal kan. Er moet
uitgegaan worden van het standpunt,
dat goed goed is en dat we praktisch
moeten blijven.
Bepaalde projekten zijn aan bod
gekomen in een tijd, dat er ruimte
voor was, dat nog gedacht werd aan
D.A.C.W.-subsidies van 80 en 90%.
Als zo'n subsidie nu op 50% uitvalt,
maakt dat een kapitaal verschil.
Toch is voorzichtigheid geboden met
deze bezuinigingen omdat
bezuinigingen, die bij de bevolking
direkt tastbaar zijn, zouden kunnen
onroerend-goedbelasting met 4%.
De raad heeft inmiddels reeds
besloten om de overige gemeentelijke
belastingen, zoals de rioolbelasting,
de reinigingsrechten en de leges met
eenzelfde percentage te verhogen.
De verhoging van de onroerend-
goedbelasting met 4% zal een
meeropbrengst te zien geven van f
24.000,-, zodat een tekort aan
dekkingsmiddelen blijft van f
151.900,-.
Het gemeentebestuur realiseert zich,
dat dit op basis van de huidige
prioriteitsstelling, geprojekteerd tegen
de voorliggende begroting, geen
haalbare kaart is.
Er zal een stuk bevriezing van de
huidige situatie nodig zijn. Objekten,
die in het verleden opgezet zijn,
zullen derhalve aan een kritische
beoordeling moeten worden
onderworpen.
Ook hier geldt, dat met
gegevenheden zal dienen te worden
rekening gehouden.
Het voor 1981 vastgestelde
investeringsbeleid c.q. -program heeft
tot konsekwentie, dat het ook voor
1982 en volgende jaren doorwerkt.
■'iil
dan zal met de volgende bedragen
rekening moeten worden gehouden
Prioriteitsstelling
Voor de bouw van gemeentewerken
annex brandweerkazerne is vorig jaar
reeds ruimte gemaakt bij de
vaststelling van de begroting 1981.
In de thans voorliggende begroting
1982is die niet benutte ruimte ad.
f 30.000,— thans voor ditzelfde doel
gereserveerd.
Wil echter ook de begroting 1982
ruimte bieden voor de invulling van
eerder genoemde eerste prioriteit.
tf. Ui