Christ
Smulders
Oisterwijk - t/o Rabobank
ill
1
I
CEES OP 'T HOOG
Zoekt U 'n leuk kadootje?
I
I
Melaatsen
Battlefield Band in
Oisterwijk en
Moergestel
TEGEN DAGPRIJZEN!!
BEKENDMAKING
Kwaliteit een begrip!
GEMEENTE MOERGESTEL
DAGELIJKS AANVOER
VAN VERSE GROENTEN
tb
Voetbalpyama’s
van Ajax, P.S.V.,
Feyenoord en nu ook van
AZ '67.
fill
SOLIDARITEIT
10% Korting op alle aardewerk!
INDIA
Theo Raaijmakers.
i
Warme gebakken vis
en alle soorten verse vis!
INDUSTRIEWEG 10 - MOERGESTEL
TELEFOON 04243 - 2389
A
volendammer vishandel
bv. olielampjes van Klaas Fenne;
kandelaars van Ochrid Acres;
overpotten van Loré;
kaarsen van Haweka
enz. enz.
•-
Zaterdag 6 december: De Schuur, Hoogstraat
33, Oisterwijk (organisatie: Folkkafee ut
Vloeike) 21.00 uur.
Zondag 7 december: Trefsentrum, Kerkstraat
15, Moergestel, 14.30 uur.
folkfestivals, zoals op de Folkdag in Moer
gestel van 1979.
Het jachtige toerleven en de daaruit voor
tvloeiende spanningen waren de voornaamste
oorzaken var. de diverse groepswisselingen,
welke in de loop der jaren plaatsvonden. Brian
McNeill en Alan Reid, de werkers van het
eerste uur, wisten op basis van hun muzikale
kwaliteit en inzicht tóch telkens weer met een
verantwoorde, gedegen groepssamenstelling
op de proppen te komen. Het enthousiasme,
de humor en niet te vergeten de swingende jigs
en reels waarmee een optreden van de Battle
field Band is doorspekt, konden zodoende be
waard blijven.
Sinds het bestaan van de groep werden 4 uitste
kende elpees gemaakt, welke vele positieve
reakties bij zowel pers als publiek opriepen.
De huidige bezetting is als volgt:
Brian McNeill: viool, viola en zang;
Alan Reid: pedaalorgel, synthesizer en zang;
Op zaterdagavond 6 en zondagmiddag 7 de
cember vindt in resp. de Schuur te Oisterwijk
en het Trefsentrum te Moergestel een optreden
plaats van de Schotse folkformatie Battlefield
Band.
Hoewel de eerste kennismaking tussen de Batt
lefield Band en het Nederlandse folkpubliek
dateert uit 1976, vond de echte doorbraak van
deze Schotse formatie pas een jaar later plaats,
en wel tijdens het eerste Rotterdam-
folkfestival 1977. Dit festival plus een televisie
optreden wekten de belangstelling bij het Ne
derlandse folkpubliek en vanaf die tijd volgden
vele optredens in Nederlandse folkclubs en op
PAGINA 5
schappij die toch al zoveel verschoppelingen
heeft.
We hadden daar te maken met zo’n negentig
melaatsen met wie we regelmatig kontakt had
den. Ik zeg ’we’, want een groot aantal van
hen ben ik tegengekomen via een-dominee met
wie ik geprobeerd heb wat voor hen te doen.
Hij had al een hele tijdkontakt met hen, maar
door gebrek aan financiën kon hij nooit veel
konkreets op poten zetten. We hebben op een
via de regering verkregen terrein huizen ge
bouwd voor hen, althans, alvast voor een aan
tal van hen. Geen grote huizen, maar in elk ge
val een behoorlijke kamei met een veranda er
voor om op te slapen. Er wordt gewerkt aan
goede watervoorziening. Ze hebben meestal
aangepast schoeisel nodig omdat hun voeten
zo misvormd zijn. We proberen ze af te krijgen
van het eeuwige bedelen door wat werk te vin
den wat ze wel kunnen doen, bv. vlechtwerk of
kaarsen maken. Bij speciale gelegenheden of
als iemand echt niets meer heeft moeten er ook
kleren komen. Zo nu en dan moet er voor ex
tra eten gezorgd worden. Ze hebben regelmatig
hun medicijnen nodig; maanden, nee jaren
achtereen dezelfde medicijnen, en als je er niet
op blijft hameren nemen ze ze niet in. De won
den moeten schoongemaakt en verzorgd wor
den.
Als hun kinderen nog niet besmet zijn, probe
ren we ze onder te brengen in een tehuis in de
buurt - erg hard, maar moet je de kinderen ook
dezelfde ellende laten ondergaan als het mis
schien kan worden voorkomen? Een groot
aantal van hen kwam regelmatig bij ons aan
huis, gewoon voor het kontakt met anderen, al
was het alleen maar om de anderen eens te to
nen dat melaatsen ook mensen zijn, mensen
die de hulp en belangstelling van hun mede
mens hard nodig hebben.
Melaatsenkolonies of -kampen zijn helaas nog
nodig; begrijpelijk want men weet nog niet hoe
de ziekte overgaat op anderen.
Intussen moeten we dan wel proberen om voor
hen wat te doen: zorgen dat ze een behoorlijk
dak boven hun hoofd hebben, voor medicijnen
en verband zorgen, een wond schoonmaken en
verbinden, proberen om van het bedelen over
te schakelen op werk, kleding en eten regelma
tig bijhouden en zorgen dat het hygiënischer
wordt, door zelf met hen kontakt te hebben
anderen laten zien dat melaatsen ook mensen
zijn, pogen om wat regelmatiger en algemener
controles op melaatsheid in de dorpen te krij
gen. Wat in Gargeyapuram gebeurt is maar de
spreekwoordelijke druppel op de gloeiende
plaat. India zit vol met melaatsheid. Er moet
nog veel gebeuren, maar helpen moeten we,
beetje bij beetje bij langzaam beetje.
Een volgende keer neem ik U voor een dagje
mee naar een ziekenhuis dat bij ons in de buurt
lag om U eens te laten zien hoe het er daar aan
toe kan gaan.
j
maten 116 - 176
vana, 29.95
Gegarandeerd sukses
met surprise-avondü!
Een goed adres voor een
lekkere haring!
Over de typisch-medische problematiek in ver
band met melaatsheid kan ik U uiteraard niet
veel vertellen. Het is in elk geval zo, dat er in
feite nog veel te weinig over de ziekte bekend
is. Er zijn medicijnen om het proces van de
ziekte stop te zetten, men is begonnen met
plastische chirurgie van misvormde lichaams
delen, er zijn wat onderzoekjes hier en daar,
maar alles staat nog in de kinderschoenen. In
de buurt van Gargeyapuram is vier tot vijf pro
cent van de bevolking melaats - op een plaats
van tienduizenden inwoners zoals Gargeyapu
ram betekent dat dan wel zo’n 450 melaatsen!!
Slechts een heel klein aantal van hen is onder
behandeling. Er zijn geen regelmatige contro
les voor de gehele bevolking. Na een tijdje be
gin je de symptonen van melaatsheid te kennen
en ontdek je hier en daar een paar mensen die
je dan op het ziekenhuis verder laat onderzoe
ken; als blijkt dat je gelijk hebt en zo iemand is
echt melaats, dan kun je gaan beginnen met
een regelmatige behandeling. Maar dat is er
maar zo hier en daar eentje, terwijl er zovelen
zijn. De mensen willen het probleem natuurlijk
ook niet graag onder ogen zien: iemand die
melaats is wordt verstoten uit de maatschappij;
iemand die melaats is kan een huwelijk verder
wel vergeten tenzij het een huwelijk wordt met
een andere melaatse; anderen zijn bang dat ze
ook besmet zullen worden; een melaatse ver
liest zijn baan; ze kunnen niet eens bij hun ei
gen familie blijven; ze mogen niet drinken uit
dezelfde waterput als anderen, en ga zo maar
door! Als er alleen nog maar de eerste ver
schijnselen van melaatsheid zijn, houden ze
dat dan ook liefst zo lang mogelijk verborgen,
in de vergeefse hoop dat het vanzelf gekomen
is en ook wel weer vanzelf zal overgaan.
Wat kun je doen? Je komt zulke verschrikke
lijke gevallen tegen dat je iets wilt doen, al is
het maar een heel klein beetje. Een vrouw bij
wie de tenen zó ver weg waren, dat grote mie
ren er in en uit kropen! Een melaatse vrouw
met een gebroken arm die in het ziekenhuis
niet geholpen werd, omdat men bang was dat
men zelf besmet zou worden. Dat kan ook na
tuurlijk, maar hoe groot dat gevaar van
besmetting is en hoe je nu precies besmet
wordt is eigenlijk niet duidelijk. Als je mensen
met zoals hierboven beschreven problemen te
genkomt, en dat is niet zelden, wil je toch niet
de andere kant opkijken, al is het vaak wel te
afschuwelijk om aan te zien.
In Kurnool, een stad bij ons in de buurt, zaten
ze zomaar op een erg laag plaatsje langs het ka
naal; de eerste regens waren genoeg om de hele
zaak te laten onderstromen; het slechtste stuk
je grond van de hele stad, hutten van twee of
drie vierkante meter; alleen maar bedelen om
wat geld of eten; borden op deuren van restau
rants en bioscopen; verboden voor melaatsen!!
Gewoonweg verschoppelingen in een maat-
«yin ;ii|
•t I r
Duncan MacGillvray: Highland bagpipes, gi
taar en whistle;
Ged Foley: gitaar en Northumbrian pipes.
T
I- hi-
ROOTVEN 5 - MOERGESTEL
l'l
champignons, boontjes,
aardbeien, komkommers enz.
Gemullehoekenweg 11
Oisterwijk
Telefoon 04242-2344
's-Maandags op de markt
's-Woensdags bij Gr oen te ha! Crisje
Burgemeester en Wethouders van Moergestel maken bekend, dat zij voor
nemens zijn om met toepassing van het bepaalde in artikel 19 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening juncto artikel 50, lid 8 van de woningwet aan
P.N. Terwindt, wonende Oirschotseweg 12 te Moergestel, vergunning te
verlenen tot het bouwen en verbouwen van de woning op het perceel ka
dastraal bekend gemeente Moergestel sectie B nr. 2196, plaatselijk bekend
Oirschotseweg 2 en wel voor het realiseren van een artsenpraktijk ter plaat
se.
Dit bouwplan ligt met bijbehorende bescheiden vanaf 5 december 1980 ge
durende 14 dagen voor een ieder ter gemeentesekretarie, afdeling Algeme
ne Zaken, ter inzage.
Gedurende deze termijn kan een ieder tegen genoemd bouwplan schrifte
lijk bezwaren indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders.
Moergestel, 28 november 1980.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester, (w.g.) J.B.S. ter Veer,
De Secretaris, (w.g.) A.P.A. de Rouw.
BLOEMSIERKUNST
Korenstraat 34 - MOERGESTEL - Tel. 04243 -1794
'MOERGESTEL NIEUWS" - WOENSDAG 3 DECEMBER 1980
i!