Christ Smulders Oisterwijk - t/o Rabobank ill 1 I CEES OP 'T HOOG Zoekt U 'n leuk kadootje? I I Melaatsen Battlefield Band in Oisterwijk en Moergestel TEGEN DAGPRIJZEN!! BEKENDMAKING Kwaliteit een begrip! GEMEENTE MOERGESTEL DAGELIJKS AANVOER VAN VERSE GROENTEN tb Voetbalpyama’s van Ajax, P.S.V., Feyenoord en nu ook van AZ '67. fill SOLIDARITEIT 10% Korting op alle aardewerk! INDIA Theo Raaijmakers. i Warme gebakken vis en alle soorten verse vis! INDUSTRIEWEG 10 - MOERGESTEL TELEFOON 04243 - 2389 A volendammer vishandel bv. olielampjes van Klaas Fenne; kandelaars van Ochrid Acres; overpotten van Loré; kaarsen van Haweka enz. enz. •- Zaterdag 6 december: De Schuur, Hoogstraat 33, Oisterwijk (organisatie: Folkkafee ut Vloeike) 21.00 uur. Zondag 7 december: Trefsentrum, Kerkstraat 15, Moergestel, 14.30 uur. folkfestivals, zoals op de Folkdag in Moer gestel van 1979. Het jachtige toerleven en de daaruit voor tvloeiende spanningen waren de voornaamste oorzaken var. de diverse groepswisselingen, welke in de loop der jaren plaatsvonden. Brian McNeill en Alan Reid, de werkers van het eerste uur, wisten op basis van hun muzikale kwaliteit en inzicht tóch telkens weer met een verantwoorde, gedegen groepssamenstelling op de proppen te komen. Het enthousiasme, de humor en niet te vergeten de swingende jigs en reels waarmee een optreden van de Battle field Band is doorspekt, konden zodoende be waard blijven. Sinds het bestaan van de groep werden 4 uitste kende elpees gemaakt, welke vele positieve reakties bij zowel pers als publiek opriepen. De huidige bezetting is als volgt: Brian McNeill: viool, viola en zang; Alan Reid: pedaalorgel, synthesizer en zang; Op zaterdagavond 6 en zondagmiddag 7 de cember vindt in resp. de Schuur te Oisterwijk en het Trefsentrum te Moergestel een optreden plaats van de Schotse folkformatie Battlefield Band. Hoewel de eerste kennismaking tussen de Batt lefield Band en het Nederlandse folkpubliek dateert uit 1976, vond de echte doorbraak van deze Schotse formatie pas een jaar later plaats, en wel tijdens het eerste Rotterdam- folkfestival 1977. Dit festival plus een televisie optreden wekten de belangstelling bij het Ne derlandse folkpubliek en vanaf die tijd volgden vele optredens in Nederlandse folkclubs en op PAGINA 5 schappij die toch al zoveel verschoppelingen heeft. We hadden daar te maken met zo’n negentig melaatsen met wie we regelmatig kontakt had den. Ik zeg ’we’, want een groot aantal van hen ben ik tegengekomen via een-dominee met wie ik geprobeerd heb wat voor hen te doen. Hij had al een hele tijdkontakt met hen, maar door gebrek aan financiën kon hij nooit veel konkreets op poten zetten. We hebben op een via de regering verkregen terrein huizen ge bouwd voor hen, althans, alvast voor een aan tal van hen. Geen grote huizen, maar in elk ge val een behoorlijke kamei met een veranda er voor om op te slapen. Er wordt gewerkt aan goede watervoorziening. Ze hebben meestal aangepast schoeisel nodig omdat hun voeten zo misvormd zijn. We proberen ze af te krijgen van het eeuwige bedelen door wat werk te vin den wat ze wel kunnen doen, bv. vlechtwerk of kaarsen maken. Bij speciale gelegenheden of als iemand echt niets meer heeft moeten er ook kleren komen. Zo nu en dan moet er voor ex tra eten gezorgd worden. Ze hebben regelmatig hun medicijnen nodig; maanden, nee jaren achtereen dezelfde medicijnen, en als je er niet op blijft hameren nemen ze ze niet in. De won den moeten schoongemaakt en verzorgd wor den. Als hun kinderen nog niet besmet zijn, probe ren we ze onder te brengen in een tehuis in de buurt - erg hard, maar moet je de kinderen ook dezelfde ellende laten ondergaan als het mis schien kan worden voorkomen? Een groot aantal van hen kwam regelmatig bij ons aan huis, gewoon voor het kontakt met anderen, al was het alleen maar om de anderen eens te to nen dat melaatsen ook mensen zijn, mensen die de hulp en belangstelling van hun mede mens hard nodig hebben. Melaatsenkolonies of -kampen zijn helaas nog nodig; begrijpelijk want men weet nog niet hoe de ziekte overgaat op anderen. Intussen moeten we dan wel proberen om voor hen wat te doen: zorgen dat ze een behoorlijk dak boven hun hoofd hebben, voor medicijnen en verband zorgen, een wond schoonmaken en verbinden, proberen om van het bedelen over te schakelen op werk, kleding en eten regelma tig bijhouden en zorgen dat het hygiënischer wordt, door zelf met hen kontakt te hebben anderen laten zien dat melaatsen ook mensen zijn, pogen om wat regelmatiger en algemener controles op melaatsheid in de dorpen te krij gen. Wat in Gargeyapuram gebeurt is maar de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. India zit vol met melaatsheid. Er moet nog veel gebeuren, maar helpen moeten we, beetje bij beetje bij langzaam beetje. Een volgende keer neem ik U voor een dagje mee naar een ziekenhuis dat bij ons in de buurt lag om U eens te laten zien hoe het er daar aan toe kan gaan. j maten 116 - 176 vana, 29.95 Gegarandeerd sukses met surprise-avondü! Een goed adres voor een lekkere haring! Over de typisch-medische problematiek in ver band met melaatsheid kan ik U uiteraard niet veel vertellen. Het is in elk geval zo, dat er in feite nog veel te weinig over de ziekte bekend is. Er zijn medicijnen om het proces van de ziekte stop te zetten, men is begonnen met plastische chirurgie van misvormde lichaams delen, er zijn wat onderzoekjes hier en daar, maar alles staat nog in de kinderschoenen. In de buurt van Gargeyapuram is vier tot vijf pro cent van de bevolking melaats - op een plaats van tienduizenden inwoners zoals Gargeyapu ram betekent dat dan wel zo’n 450 melaatsen!! Slechts een heel klein aantal van hen is onder behandeling. Er zijn geen regelmatige contro les voor de gehele bevolking. Na een tijdje be gin je de symptonen van melaatsheid te kennen en ontdek je hier en daar een paar mensen die je dan op het ziekenhuis verder laat onderzoe ken; als blijkt dat je gelijk hebt en zo iemand is echt melaats, dan kun je gaan beginnen met een regelmatige behandeling. Maar dat is er maar zo hier en daar eentje, terwijl er zovelen zijn. De mensen willen het probleem natuurlijk ook niet graag onder ogen zien: iemand die melaats is wordt verstoten uit de maatschappij; iemand die melaats is kan een huwelijk verder wel vergeten tenzij het een huwelijk wordt met een andere melaatse; anderen zijn bang dat ze ook besmet zullen worden; een melaatse ver liest zijn baan; ze kunnen niet eens bij hun ei gen familie blijven; ze mogen niet drinken uit dezelfde waterput als anderen, en ga zo maar door! Als er alleen nog maar de eerste ver schijnselen van melaatsheid zijn, houden ze dat dan ook liefst zo lang mogelijk verborgen, in de vergeefse hoop dat het vanzelf gekomen is en ook wel weer vanzelf zal overgaan. Wat kun je doen? Je komt zulke verschrikke lijke gevallen tegen dat je iets wilt doen, al is het maar een heel klein beetje. Een vrouw bij wie de tenen zó ver weg waren, dat grote mie ren er in en uit kropen! Een melaatse vrouw met een gebroken arm die in het ziekenhuis niet geholpen werd, omdat men bang was dat men zelf besmet zou worden. Dat kan ook na tuurlijk, maar hoe groot dat gevaar van besmetting is en hoe je nu precies besmet wordt is eigenlijk niet duidelijk. Als je mensen met zoals hierboven beschreven problemen te genkomt, en dat is niet zelden, wil je toch niet de andere kant opkijken, al is het vaak wel te afschuwelijk om aan te zien. In Kurnool, een stad bij ons in de buurt, zaten ze zomaar op een erg laag plaatsje langs het ka naal; de eerste regens waren genoeg om de hele zaak te laten onderstromen; het slechtste stuk je grond van de hele stad, hutten van twee of drie vierkante meter; alleen maar bedelen om wat geld of eten; borden op deuren van restau rants en bioscopen; verboden voor melaatsen!! Gewoonweg verschoppelingen in een maat- «yin ;ii| •t I r Duncan MacGillvray: Highland bagpipes, gi taar en whistle; Ged Foley: gitaar en Northumbrian pipes. T I- hi- ROOTVEN 5 - MOERGESTEL l'l champignons, boontjes, aardbeien, komkommers enz. Gemullehoekenweg 11 Oisterwijk Telefoon 04242-2344 's-Maandags op de markt 's-Woensdags bij Gr oen te ha! Crisje Burgemeester en Wethouders van Moergestel maken bekend, dat zij voor nemens zijn om met toepassing van het bepaalde in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto artikel 50, lid 8 van de woningwet aan P.N. Terwindt, wonende Oirschotseweg 12 te Moergestel, vergunning te verlenen tot het bouwen en verbouwen van de woning op het perceel ka dastraal bekend gemeente Moergestel sectie B nr. 2196, plaatselijk bekend Oirschotseweg 2 en wel voor het realiseren van een artsenpraktijk ter plaat se. Dit bouwplan ligt met bijbehorende bescheiden vanaf 5 december 1980 ge durende 14 dagen voor een ieder ter gemeentesekretarie, afdeling Algeme ne Zaken, ter inzage. Gedurende deze termijn kan een ieder tegen genoemd bouwplan schrifte lijk bezwaren indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders. Moergestel, 28 november 1980. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, (w.g.) J.B.S. ter Veer, De Secretaris, (w.g.) A.P.A. de Rouw. BLOEMSIERKUNST Korenstraat 34 - MOERGESTEL - Tel. 04243 -1794 'MOERGESTEL NIEUWS" - WOENSDAG 3 DECEMBER 1980 i!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1980 | | pagina 5