i
lil
R
i
k
I
BEGROTING 1981
I’
n
-11
Jf?
r
1
Ten geleide
De behandeling
Ter inzage
Opzet van de begroting
Begrotingsbeeld
Post Onvoorziene Uitgaven
Onroerend-goedbelasting
r
4
Investeringen
985.000,-
i
ri
7
PAGINA 6
MOERGESTEL-NIEUWS' JOENSC
s>
r
L
Evenals vorig jaar wil het
gemeentebestuur met deze
publikatie een poging wagen om de
gemeentebegroting van inkomsten
en uitgaven voor het jaar 1981 en
de daarbij behorende
aanbiedingsbrief onder ieders
aandacht te brengen.
De begroting is het huishoudboekje
van de gemeente en het is een
goede zaak dat zoveel mogelijk
ingezetenen daar kennis van
dragen.
Op 28 november 1980 zullen in een
openbare raadsvergadering die om 7
uur 's avonds beginj, de algemene
beschouwingen worden gehouden.
In deze beschouwingen geven de
verschillende frakties in de raad hun
visie op het beleid in het komend
jaar.
In de raadsvergadering van vrijdag
19 december a.s. 's avonds om 5
uur geven burgemeester en
wethouders antwoord op de
algemene beschouwingen en
vervolgens krijgen de frakties in
tweede instantie gelegenheid
daarop in te gaan.
Hierop reageren burgemeester en
wethouders opnieuw en vervolgens
wordt de begroting per hoofdstuk
behandeld. Tot slot stelt de
gemeenteraad de begroting
eventueel voor het dienstjaar 1981
vast, nadat hier mogelijk nog
wijzigingen op aangebracht worden.
De begroting behoeft de
goedkeuring van Gedeputeerde
Staten en dient daarna voor het
gemeentebestuur als leidraad bij de
uitoefening van haar taak.
De begroting met bijlagen ligt voor
een ieder ter inzage in het
gemeentehuis, afdeling Financiën
en op de leestafel van de openbare
bibliotheek aan de Kloosterlaan.
De begroting wordt opgezet
volgens een wettelijk
voorgeschreven model, waarin een
aantal verplichte en niet verplichte
posten zijn opgenomen.
De verplichte uitgaven zijn in het
kort samen te vatten met alle
kosten die nodig zijn voor het
bestuur, de administratie, het
onderhoud van bezittingen en
aangegane verplichtingen.
Nadat aan al die verplichtingen is
voldaan, blijft er bij de huidige
economische situatie niet veel
ruimte meer over voor nieuwe
investeringen in het komende jaar.
De gemeenteraad zal bij de
vaststelling van de begroting aan
moeten geven of door verhoging
van belasting of bezuiniging die
ruimte gemaakt zal moeten worden.
In eerste instantie gaf de begroting
een nadelig saldo te zien van f
54.000,-, doch het gemeentebestuur
was van mening dat dit geen
Hierbij is tevens beschikt over het
gebruikelijke 1/30e deel van de
saldireserve, zijnde f 36.000,-. Deze
reserve is samengesteld uit de
gunstige resultaten van de vorige
jaren.
Als belangrijkste oorzaak voor dit
ongunstig beeld moet genoemd
worden de verslechterde (sociaal-)
economische toestand van
Nederland. Deze toestand geeft een
onzeker beeld, zowel voor de
vooruitzichten op korte- als die op
langere termijn. De overheid staat
aan de grenzen van haar financiële
mogelijkheden.
Ten opzichte van 1980 zijn de
financiële omstandigheden sterk
verslechterd. De oorspronkelijk door
de regering voorgestane
uitgavenstijging moest daardoor
met drie miljard gulden worden
beperkt. Het is duidelijk dat ook de
uitkeringen die het rijk jaarlijks doet
in het gemeentefonds, ter verdeling
over de gemeenten, in deze
ombuiging worden betrokken.
De trendmatige groei van het
nationaal inkomen, die aanvankelijk
gesteld was op 3% per jaar, moet
volgens deze inzichten aanzienlijk
naar beneden worden bijgesteld. De
feitelijke groei ligt de laatste jaren
beneden de 1% en deze lagere
groeiverwachting heeft zijn
uitwerking in de uitkeringen uit het
gemeentefonds, terwijl de vaste
verplichtingen blijven of nog groter
worden.
Het hiervoor genoemde bedrag van
f 6.813,87, dat beschikbaar is voor
onvoorziene uitgaven, is beslist
onvoldoende om daarmee de meest
dringende tegenvallers in de loop
van het dienstjaar op te kunnen
vangen. Burgemeester en
wethouders stellen dan ook in de
aanbiedingsnota aan de
gemeenteraad dat hiervoor een
bedrag van f 35.000,- toch zeker
nodig zal zijn.
De enige mogelijkheid om deze
ruimte nog te vinden is een
verhoging van de onroerend-
goedbelasting. Het tarief zou
daarvoor, voor eigenaren en voor
gebruikers tesamen met 40 cent
per f 3.000,- waarde verhoogd
moeten worden. Daarenboven is
het gewenst, dat in de begroting
1981 ruimte wordt geschapen voor
BERICHTEN VAH HF
MOERGESTEL HEEFT IN 1
uitgangspunt kon zijn voor het
beleid in 1981.
Met het doorvoeren van vrij scherpe
bezuinigingen is het gelukt een
begroting samen te stellen met een
klein batig saldo, t.w. f 6.813,87 of
f 1,30 per inwoner.
r I
’7-'
f’
I
1
dekking van die investeringen,
waarvoor een DACW-subsidie
wordt toegekend. Hierbij wordt
gedacht aan een bedrag van f
50.000, waarvoor ruim f 300.000,-
geïnvesteerd kan worden. Ook
hiervoor zal alleen een verhoging
van de onroerend-goedbelasting
uitkomst kunnen brengen, welke
extra verhoging dan nog eens 60
cent per f 3.000,- waarde bedraagt.
In totaal zal de opbrengst dan zo'n
f 83.000,- 33.000,- f 50.000,-1
hoger moeten komen te liggen,
zodat de tarieven als volgt moeten
worden verhoogd:
voor gebruikers van 2,95 naar f
3.40
voor eigenaren van 3,65 naar f 4,20
per f 3.000,- waarde.
De verhoging voor eigenaar en
gebruiker samen bedraagt dan f 1,-
per f 3.000,- waarde.
Door het niet doen van
investeringen op korte termijn
ontstaat in de komende jaren
automatisch weer ruimte in de
begroting. De totale afschrijving op
investeringen bedraagt in 1981 f
527.313,90. Als dit bedrag niet
opnieuw geïnvesteerd wordt, dan
betekent dit, dat daarover in 1982
en ook in de daarop volgende jaren,
geen rente verschuldigd is.
Bij een rentepercentage van 10
betekent dat een verlaging van de
rentelast met f 52.700,-. Bovendien
wordt in de komende jaren telkens
op een aantal investeringen voor
het laatst af geschreven, zodat het
afschrijvingsbedrag daarvan in de
daarop volgende jaren vrijkomt.
Met deze financiële vooruitzichten
heeft het niet veel zin een
investeringsprogramma voor 1981
en volgende jaren samen te stellen.
Toch hebben burgemeester en
wethouders een indrukwekkende
lijst van toekomstige investeringen
die de aandacht vragen, t.w.:
- rekonstruktie Zandstraat - Heikant enz «olgens
begroting Heidemij december 1977
(in 1981 mogelijk uitvoeringsfase van 00.000
gemeente Moergestel)
- rekonstruktie Heuvelstraat volgens beating Bi
april 1980
exclusief grondaankopen.
Deze rekonstruktie voldoet aan eisen pvincie.
Alternatief eenvoudiger, geen grondaaltopen
rekonstruktie
- rekonstruktie Schout van de Wouwstraat tusse
en Burgemeester Bardoelstraat
- 2e fase rekonstruktie Kruysackerbuurt
- bouw brandweergarage - gemeentewet!
- verbouw oude kleuterschool tot openbarebibliot
- uitbreiding sportpark
fase I 595.000,
fase II 390.000,-
- aanleg T. 31 - fietspaden
- riolering Oirschotseweg
Te dekken uit verfijningsuitkering gemsntefont
- aankoop pick-up gemeentewerken
- aanbrengen luik in de burgerzaal
- aanschaf nieuwe brandweerauto (19831
- verbouw van de oude vereniging-