i lil R i k I BEGROTING 1981 I’ n -11 Jf? r 1 Ten geleide De behandeling Ter inzage Opzet van de begroting Begrotingsbeeld Post Onvoorziene Uitgaven Onroerend-goedbelasting r 4 Investeringen 985.000,- i ri 7 PAGINA 6 MOERGESTEL-NIEUWS' JOENSC s> r L Evenals vorig jaar wil het gemeentebestuur met deze publikatie een poging wagen om de gemeentebegroting van inkomsten en uitgaven voor het jaar 1981 en de daarbij behorende aanbiedingsbrief onder ieders aandacht te brengen. De begroting is het huishoudboekje van de gemeente en het is een goede zaak dat zoveel mogelijk ingezetenen daar kennis van dragen. Op 28 november 1980 zullen in een openbare raadsvergadering die om 7 uur 's avonds beginj, de algemene beschouwingen worden gehouden. In deze beschouwingen geven de verschillende frakties in de raad hun visie op het beleid in het komend jaar. In de raadsvergadering van vrijdag 19 december a.s. 's avonds om 5 uur geven burgemeester en wethouders antwoord op de algemene beschouwingen en vervolgens krijgen de frakties in tweede instantie gelegenheid daarop in te gaan. Hierop reageren burgemeester en wethouders opnieuw en vervolgens wordt de begroting per hoofdstuk behandeld. Tot slot stelt de gemeenteraad de begroting eventueel voor het dienstjaar 1981 vast, nadat hier mogelijk nog wijzigingen op aangebracht worden. De begroting behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten en dient daarna voor het gemeentebestuur als leidraad bij de uitoefening van haar taak. De begroting met bijlagen ligt voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Financiën en op de leestafel van de openbare bibliotheek aan de Kloosterlaan. De begroting wordt opgezet volgens een wettelijk voorgeschreven model, waarin een aantal verplichte en niet verplichte posten zijn opgenomen. De verplichte uitgaven zijn in het kort samen te vatten met alle kosten die nodig zijn voor het bestuur, de administratie, het onderhoud van bezittingen en aangegane verplichtingen. Nadat aan al die verplichtingen is voldaan, blijft er bij de huidige economische situatie niet veel ruimte meer over voor nieuwe investeringen in het komende jaar. De gemeenteraad zal bij de vaststelling van de begroting aan moeten geven of door verhoging van belasting of bezuiniging die ruimte gemaakt zal moeten worden. In eerste instantie gaf de begroting een nadelig saldo te zien van f 54.000,-, doch het gemeentebestuur was van mening dat dit geen Hierbij is tevens beschikt over het gebruikelijke 1/30e deel van de saldireserve, zijnde f 36.000,-. Deze reserve is samengesteld uit de gunstige resultaten van de vorige jaren. Als belangrijkste oorzaak voor dit ongunstig beeld moet genoemd worden de verslechterde (sociaal-) economische toestand van Nederland. Deze toestand geeft een onzeker beeld, zowel voor de vooruitzichten op korte- als die op langere termijn. De overheid staat aan de grenzen van haar financiële mogelijkheden. Ten opzichte van 1980 zijn de financiële omstandigheden sterk verslechterd. De oorspronkelijk door de regering voorgestane uitgavenstijging moest daardoor met drie miljard gulden worden beperkt. Het is duidelijk dat ook de uitkeringen die het rijk jaarlijks doet in het gemeentefonds, ter verdeling over de gemeenten, in deze ombuiging worden betrokken. De trendmatige groei van het nationaal inkomen, die aanvankelijk gesteld was op 3% per jaar, moet volgens deze inzichten aanzienlijk naar beneden worden bijgesteld. De feitelijke groei ligt de laatste jaren beneden de 1% en deze lagere groeiverwachting heeft zijn uitwerking in de uitkeringen uit het gemeentefonds, terwijl de vaste verplichtingen blijven of nog groter worden. Het hiervoor genoemde bedrag van f 6.813,87, dat beschikbaar is voor onvoorziene uitgaven, is beslist onvoldoende om daarmee de meest dringende tegenvallers in de loop van het dienstjaar op te kunnen vangen. Burgemeester en wethouders stellen dan ook in de aanbiedingsnota aan de gemeenteraad dat hiervoor een bedrag van f 35.000,- toch zeker nodig zal zijn. De enige mogelijkheid om deze ruimte nog te vinden is een verhoging van de onroerend- goedbelasting. Het tarief zou daarvoor, voor eigenaren en voor gebruikers tesamen met 40 cent per f 3.000,- waarde verhoogd moeten worden. Daarenboven is het gewenst, dat in de begroting 1981 ruimte wordt geschapen voor BERICHTEN VAH HF MOERGESTEL HEEFT IN 1 uitgangspunt kon zijn voor het beleid in 1981. Met het doorvoeren van vrij scherpe bezuinigingen is het gelukt een begroting samen te stellen met een klein batig saldo, t.w. f 6.813,87 of f 1,30 per inwoner. r I ’7-' f’ I 1 dekking van die investeringen, waarvoor een DACW-subsidie wordt toegekend. Hierbij wordt gedacht aan een bedrag van f 50.000, waarvoor ruim f 300.000,- geïnvesteerd kan worden. Ook hiervoor zal alleen een verhoging van de onroerend-goedbelasting uitkomst kunnen brengen, welke extra verhoging dan nog eens 60 cent per f 3.000,- waarde bedraagt. In totaal zal de opbrengst dan zo'n f 83.000,- 33.000,- f 50.000,-1 hoger moeten komen te liggen, zodat de tarieven als volgt moeten worden verhoogd: voor gebruikers van 2,95 naar f 3.40 voor eigenaren van 3,65 naar f 4,20 per f 3.000,- waarde. De verhoging voor eigenaar en gebruiker samen bedraagt dan f 1,- per f 3.000,- waarde. Door het niet doen van investeringen op korte termijn ontstaat in de komende jaren automatisch weer ruimte in de begroting. De totale afschrijving op investeringen bedraagt in 1981 f 527.313,90. Als dit bedrag niet opnieuw geïnvesteerd wordt, dan betekent dit, dat daarover in 1982 en ook in de daarop volgende jaren, geen rente verschuldigd is. Bij een rentepercentage van 10 betekent dat een verlaging van de rentelast met f 52.700,-. Bovendien wordt in de komende jaren telkens op een aantal investeringen voor het laatst af geschreven, zodat het afschrijvingsbedrag daarvan in de daarop volgende jaren vrijkomt. Met deze financiële vooruitzichten heeft het niet veel zin een investeringsprogramma voor 1981 en volgende jaren samen te stellen. Toch hebben burgemeester en wethouders een indrukwekkende lijst van toekomstige investeringen die de aandacht vragen, t.w.: - rekonstruktie Zandstraat - Heikant enz «olgens begroting Heidemij december 1977 (in 1981 mogelijk uitvoeringsfase van 00.000 gemeente Moergestel) - rekonstruktie Heuvelstraat volgens beating Bi april 1980 exclusief grondaankopen. Deze rekonstruktie voldoet aan eisen pvincie. Alternatief eenvoudiger, geen grondaaltopen rekonstruktie - rekonstruktie Schout van de Wouwstraat tusse en Burgemeester Bardoelstraat - 2e fase rekonstruktie Kruysackerbuurt - bouw brandweergarage - gemeentewet! - verbouw oude kleuterschool tot openbarebibliot - uitbreiding sportpark fase I 595.000, fase II 390.000,- - aanleg T. 31 - fietspaden - riolering Oirschotseweg Te dekken uit verfijningsuitkering gemsntefont - aankoop pick-up gemeentewerken - aanbrengen luik in de burgerzaal - aanschaf nieuwe brandweerauto (19831 - verbouw van de oude vereniging-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1980 | | pagina 6