Novib GAST I 1 ij I Mwll it Uit Moergestel’s verleden? Sexualiteit in het Christelijk leven 4 T Hl 4 1 '*sBK81 Ook de VARA zond op 6 november een docu mentaire uit over Matagalpa. Informatie ge noeg dus. Mocht U toch nog vragen hebben dan kunt U terecht bij de NOVIB, Amali- astraat 7 in Den Haag of bij het Nicaragua ko- mitee, Postbus 13005, Utrecht. Nicaragua steunen kan ook. Via giro 100200 t.n.v. Gast aan Tafel, Den Haag. Gast aan Tafel bestaat nu vijftien jaar en telt meer dan 140.000 deelnemers. In haar beginpe riode was Gast aan Tafel helemaal gericht op voedselhulp, de naam zegt het al. Daarna ging het veel meer om projekten die te maken heb ben met landbouwproduktie, kursussen over voedsel en hygiëne, veefokkerijen en drinkwa tervoorzieningen. Tegenwoordig is het doel verder uitgebreid naar de eerste behoeften van mensen: voedsel, kleding, huisvesting, gezondheidszorg en on derwijs. De projekten komen vooral ten goede van de allerarmsten. k I ook ten aanzien van de middelen zelf. Ik noem met name de door ingreep veroorzaakte abor tus. Dat voorkomt niet de zwangerschap, maar onderbreekt deze. En moet daarom als een on geoorloofde methode van geboorteregeling worden beschouwd. Daar doet geen wetson- derwerp iets aan af. De wet regelt slechts, dat geen strafvervolging wordt ingesteld als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. C. Echtscheiding. Ondanks alle goede bedoelingen, waarmee jonge mensen aan hun liefde een duurzaam ka rakter willen geven door het huwelijk, kan het voorkomen, dat zij gaandeweg hun huwe lijksleven ontdekken, niet dat antwoord te zijn voor elkaar, dat zij hadden bedoeld te zijn en dat dit zó teleurstellend is, dat uiteen gaan hun uiteindelijke zeer pijnlijke besluit wordt. Dat is helemaal tegen hun oorspronkelijke bedoelin gen in en tegen de bedoeling van het huwelijk zelf in. En daarom een zeer ingrijpende beslis sing, te meer, als ook kinderen de pijn moeten ervaren, dat vader en moeder niet langer sa men voor hen kunnen zorgen. Ik vind, dat de ze mensen - eerder dan een hard oordeel - ons oprecht meeleven en onze ondersteuning nodig hebben. Als blijkt, dat zij niet tot diepe relatie met el kaar in staat waren, die je van een huwelijk mag verwachten, is het soms inderdaad beter, dat zij uit elkaar gaan. Binnen de kerkorde kan dan een gedegen on derzoek plaats vinden. Het resultaat daarvan kan zijn, dat inderdaad blijkt, dat het huwelijk eigenlijk geen waarde had of onmogelijk was. Als iemand, door het leven gerijpt, later met een ander wel tot een diepe huwelijksrelatie in staat is, kan dit soms door een kerkelijke vie ring worden bevestigd. Het zal de grootste zorg van de kerk, van ons samen, moeten zijn, dat het geluk van de men sen gediend wordt. Daar is veel begrip voor nodig, begrip voor het sexueel anders-geaard-zijn van medemensen, begrip voor de falende medemens, voor de mens in ontplooiing maar ook is nodig: de voortdurende uitdaging te streven naar het ideaal van een diep gravende liefde: dat is zoe ken naar goddelijk goud. H. v.d. Broek, pastoor Vele mensen uit onze geloofsgemeenschap hebben vragen over de beleving van de sexuali- teit, nu zij verbaasd hebben kennis genomen van uitspraken vanuit Rome. Met deze vragen moet een Christen terecht kunnen bij de ge loofsgemeenschap. Maar menige Christen heeft niet dat gevoel. Dat vind ik erg jammer. Sexualiteit immers heeft zo zeer met je mens zijn te maken, dat het te betreuren is, dat ie mand zou denken: mijn mens-zijn vindt in de kerk ternauwernood begrip. Juist door wat markante uitspraken, die los van een breder verband tot ons zijn gekomen, kan dat gevoel gemakkelijk ontstaan. Vanuit een diepe bezorgdheid voor het mense lijk geluk, vanuit een even diepe overtuiging, dat een hartelijke kerkgemeenschap kan bij dragen tot dat geluk, wil ik graag enkele ge dachten geven over de beleving van sexualiteit; in de overtuiging, dat ik daarmee geen recht kan doen aan alle vragen. A. De gave van de sexualiteit. In het scheppingsverhaal kunnen wij lezen, hoe de mens verrukt is over het man-zijn en vrouw-zijn: ’’Deze is eindelijk vlees van mijn vlees en been van mijn gebeente”. In volko men gelijkwaardigheid zijn man en vrouw voor elkaar diegene, die ’’antwoord geeft”, diegene met wie je in diep contact kunt treden. Ik versta dat verhaal graag als een uitnodiging om intens blij te zijn met de gave van het sexu eel zijn: het is de mogelijkheid om - gehuwd en ongehuwd - in hartelijk contact te komen met de medemens; antwoord te geven om de hun kering, die in ieder mens aanwezig is, naar warmte, begrip en geborgenheid. Ik denk, dat deze gave daarom als vanzelf een opgave herbergt: om van sexualiteit DAT dan ook te maken: een mogelijkheid tot diep con tact en liefde. Veel mensen slagen daarin een trouwe verbondenheid met elkaar. Van zelfsprekend, dat de sexualiteit voor hen een vreugde is, waarnaar zij kunnen verlangen, zo- meer harmonische beleving. B. Geboorteregeling. Sexualiteit is zo’n wondere gave van Gods schepping, dat de eenwording van man en vrouw vruchtbaar kan worden in een kind. Het spreekt vanzelf, dat de verantwoordelijkheid van mensen zich richt op regeling van de ge- boorten. Het lijkt me ideaal, als man en vrouw zelf deze verantwoordelijkheid helemaal in eigen hand kunnen hebben en deze verantwoordelijkheid niet te zeer afhankelijk is van factoren, die ei genlijk buiten de liefdesrelatie staan, zoals fac toren van financiële aard: als een te hoge hypo theek meer bepaald in dezen, dan de liefde van twee mensen. Aan deze verantwoordelijkheid staan heden daags middelen ter beschikking om zwanger schap te voorkomen, indien man en vrouw dit beter achten. Het is de opgave om deze midde len in te ordenen in de liefdesrelatie. Man en vrouw zullen daarover voortdurend met elkaar van gedachten moeten wisselen en krities de vraag blijven stellen, in hoeverre deze midde len hun relatie écht ten dienste staan. Krities r w ook besloten om via publiciteit de situatie in Nicaragua onder de aandacht van de landgeno ten te brengen en fondsen te verzamelen voor het Sandinistisch Front voor de Bevrijding. Na de bevrijding in juli 1979 kwam daarvoor in de plaats het ondersteunen van de ontwikke lingen in het Nieuwe Nicaragua en het inzame len van geld voor projekten, onder meer voor de verenigingen waarin het volk van dat land zich heeft georganiseerd. En daarmee zijn we terug bij de acht delegatie leden uit Matagalpa die nu naar Nederland ko men. Want elk lid komt uit zo’n vereniging. OlgL' Larios Lopez bijvoorbeeld vertegenwoordigt de wijkkomitees. In de opstand waren deze ko- mitees aktief bij het verstoppen van wapens, het verspreiden van informatie uit geheime drukkerijen. Zij hadden zelfs illegale zieken huizen en verleenden onderdak aan mensen uit het verzet. In een aantal wijken werd op deze manier verzet geboden tegen het leger en in verschillende wijken durfde de Nationale Gar de niet te patrouilleren. Nu, nadat de machtshebbers zijn verdreven, spelen de wijkkomitees een belangrijke rol in de ’’waakzaamheid”. Want nog steeds zijn er aanhangers van het oude regime en worden er saboteurs opgespoord. Verder zijn de komitees belast met een recht vaardige verdeling van levensmiddelen als rijst en bonen en betrokken bij de verbetering van de gezondheidszorg. Een ander voorbeeld: Ernesto Cabrera is nog geen twintig jaar oud. Hij komt dan ook namens de jeugdbeweging van Nicaragua. Al werden in de strijd veel jongeren gedood, toch is het grootste deel van de bevolking jong, waardoor de jeugdbeweging een belangrijke plaats inneemt. De foto’s van tieners op de barrikaden zijn de hele wereld overgegaan en menigeen verbaasde zich over hun inzet. Ook na de overwinning zijn de jongeren niet stil blijven zitten. Ongeveer 50.000 van hen zijn het platteland opgegaan om in kleine groepjes de boeren te leren lezen en schrijven, vijf maanden met hen samen te leven en mee te helpen bij het bewer ken van het land. Het analfabetisme is na een half jaar dan ook teruggelopen van 65% tot 15%. Het zijn slechts twee voorbeelden van vertegenwoordigers van de diverse organisa ties. Ook de vrouwenbeweging, de boeren, de vakbond en de organisatie van Nicaraguaanse kinderen sturen hun vertegenwoordigers. Ver der komt er iemand mee van het regionaal bestuur van Matagalpa. Zij allen zullen in ons land in kontakt gebracht worden met soortge lijke organisaties, universiteiten, scholen, be drijven en buurthuizen bezoeken. Soms zal dat gebeuren in de vorm van een gesprek, soms wordt er een manifestatie georganiseerd. Dit jaar gaat het om solidariteit met een land waar uit alle macht gewerkt wordt aan een menswaardig bestaan: Nicaragua. Omdat het om Nicaragua gaat is er nóg een or ganisatie betrokken bij de Gast aan Tafel-aktie van dit jaar: het Nicaragua Komitee in Utrecht. Dit komitee ontstond uit een groepje mensen dat bezig was boeken van Nicaragu aanse schrijvers in het nederlands te vertalen. De aktiviteiten werden al snel uitgebreid toen veel mensen gingen informeren hoe zij het ver zet tegen de diktator Somozo konden on dersteunen. In het begin van 1978 werd dan Minstens acht inwoners van Matagalpa, een van de belangrijkste streken in Nicaragua, wa ren een beetje zenuwachtig. Sinds kort wisten zij dat in het vliegtuig dat op 27 oktober naar Nederland vertrok er voor hen plaatsen waren gereserveerd. De acht vormen samen de delegatie die ons land zal bezoeken in het kader van de jaarlijkse Gast aan Tafel-aktie van de Novib. Bij deze aktie komt elk jaar een ander land in de belangstelling. Dit jaar is het Nicaragua en dat is allesbehalve toevallig, want al is het afge lopen met de massa-moorden, de martelingen en de korruptie, het gevecht tegen de armoede, het analfabetisme en de slechte gezondheid is eigenlijk pas begonnen. De acht uit Matagalpa komen niet alleen naar Nederland om te vertellen hoe het gegaan is in hun land sinds Somoza ruim een jaar geleden werd verdreven. Zij komen ook om steun te vragen voor de wederopbouw van hun land. Nicaragua ligt in Midden-Amerika. Het land is vier maal zo groot als Nederland en telt twee en een half miljoen inwoners. Omdat het land bijzonder geschikt zou zijn voor het aanleggen van een kanaal om de At lantische Oceaan met de Stille Zuidzee te ver binden en ook op andere manieren een strate gische positie inneemt, is er vanuit het buiten land altijd veel belangstelling geweest. Zo werd Nicaragua lange tijd bezet door Ame rikaanse troepen. Toen deze waren vertrokken kon de familie- diktatuur van de Somoza’s beginnen. De Ame rikanen lieten een goed getraind en zwaar be wapend leger achter dat nu door Somoza kon worden gebruikt. Door terreur kon de familie tientallen jaren aan de macht blijven en zich verrijken door korruptie. De hulp die na de zware aardbeving van 1972 op gang komt verdwijnt in de zakken van de familie en komt niet terecht bij het zwaar ge troffen volk. Dit had wel tot gevolg dat nu bevriende groe pen zoals de middenklasse zich tegen de dikta tor gingen keren. Het Sandinistisch Bevrij dingsleger kreeg steeds meer aanhang. In september 1978 worden verschillende steden door dit leger bezet. Door zware bombarde menten op de burgerbevolking ziet de diktator nog kans de opstand neer te slaan. Het is weer even rustig in het land. Maar het blijkt stilte voor de storm. Het bevrijdingsleger bereidt zich voor op de eindafrekening, de be volking organiseert zich steeds beter in allerlei verenigingen, om verzet te kunnen bieden aan de Nationale Garde. Na vier weken van harde strijd volgt de overwinning op 19 juli 1979. De ’’Tweede Bevrijdingsoorlog”, het herstel van het in puin liggende land, kan dan begin nen. Zonder buitenlandse hulp en akties zoals Gast aan Tafel zou dit herstel niet mogelijk zijn. Inderdaad, want dit eens zo vertrouwde beeld zien we al enige tijd niet meer. Het heet ondertussen dan ook al ’n stukje nostalgie te zijn. Enzeg nou eerlijk, dit behoort ook tot Moergestel’s verleden, reden waarom we U dit plaatje van Photo-atelier Louis van de Meydenberg niet wilden onthouden! De radio zal veel aandacht schenken aan de ak tie. Sommige kranten hebben inmiddels hun journalisten naar Nicaragua gestuurd om hier te kunnen melden wat er in een jaar veranderd is. als naar andere vreugde van het leven. Als wij de sexualiteit leren waarderen als een positieve mogelijkheid in ons spreekt het van zelf, dat het als een kwaad valt aan te merken, als sexualiteit niet als zodanig wordt beleefd: 1. als mensen in dè beleving van sexualiteit geen rekening houden met de wederkerigheid van de sexuele vreugde; 2. als mensen geen respect op zouden brengen voor andermans relaties; 3. als een kind zou worden verwekt, zonder dat een veilige geborgenheid voor het kind gewaar borgd is; 4. als mensen in hun beleving van sexualiteit niet eerlijk zijn; m.a.w. met de lichamelijke be leving een diepe verbondenheid suggereren, die er van binnenuit niet is. Sexualiteit krijgt dan een consumptief karakter en verliest veel van haar eigenlijke betekenis. In de uitgroei tot volwaardig mens-zijn, zo kan ik me voorstellen, is het evenwicht in de bele ving van sexualiteit vanzelf gegeven. Een barmhartig woord van vergeving binnen onze kerk zet dan telkens opnieuw op weg naar een Veel mensen hebben gereageerd op de toespraak tijdens de kerkdiensten van 8 en 9 november over de sexuele verantwoordelijk heid. Daaruit is gebleken, dat een pastoraal woord in eigen parochiekerk over dit onder werp wel van belang was. Om inwoners van ons dorp, die deze toespraak niet hebben gehoord, en om allen de gelegen heid te bieden de tekst nog eens rustig na te le zen, wordt deze hieronder afgedrukt. Mis schien is de tekst opnieuw een aanzet tot nade re bezinning en gesprek. Een woord van dank aan de redaktie van Moergestel Nieuws, die ons allen deze dienst wil bewijzen door plaatsing, is zeker op zijn plaats. I l F. III] PAGINA 11 u 1 4 H' «XI "MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 19 NOVEMBER 1980 L 4 H I f - i I -I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1980 | | pagina 11