Z69
Z5.95
Zaterdag 1 en Zondag z november
de traditionele
1|
DE KEUZE VAN EEN KINDERBRIL
f------
Moriaan
Rootven moergestel.
D
69.-
ara
4 E
‘•tt r
f
j ook op
^Ond^^diddcip
geopend
Ki
K.V.O.-nieuws
E.H.B.O.-nieuws
Het caste-systeem en
de invloed daarvan op
het dagelijkse leven in
India
l>.
-nieuws
0
NOUWENS
VERHUIZINGEN
Ribbroeken
Bandcentuurs
't't
Een ruiten pantalon
C
r
INDIA
Leuke jurkjes en pakjes!
merken o.a. Linda Lu, Sua Sua,
Miss Britt, Pourtois.
100 lamswollen twinsets
in div. kleuren.
I
n
Ir
Z* 1,1 SOLIDARITEIT
11t
....is op de eerste plaats de keuze
van het kind zelf. U als ouders zullen zich
echter terdegen bezig houden met de
degelijkheid van een kinderbril.
Kinderbrillen uit de collectie
van Ruud Panis Brillen in Oisterwijk munten
uit in vorm èn kwaliteit. Zij geven het kind een
persoonlijk accent mee' zonder opvallend
1
M1'
1V
PAGINA 3
INA2
mber
n in
Bar de Schouw.
Theo Raaijmakers.
voor
voor
Het bestur.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuh
Lage Witsiebaan 102 - 112 - 136
Telefoon 013 - 670526 - 674796 - Tilburg
inC.
ïrlin-
■hou-
ere 2
iden)
rvan
Komt U gerust
vrijblijvend
kijken!
merk "Jack Jones
in alle modetinten
div. kleuren
Rootven 9 - Moergestel - Tel. 04243 - 1879
t V
■V
1
VOOR DE JEUGD
in de maten 34-36-38
voor de prijs van
zien
seven
aken
1243-
INTERNATIONALE
VERHUISONDERNEMING
EN OPSLAG VAN
INBOEDELS
VERPAKKINGEN
OVERZEE
RIJKSVERHUIZERS
Beste leden,
Door diverse omstandigheden is er a.s. don
derdag 30 oktober 1980 geen oefenavond. De
eerstvolgende oefenavond is weer op donder
dag 6 november. Op deze avond is er volop ge
legenheid om de foto’s die gemaakt bij het 40-
jarig jubileum te bekijken en eventueel te
bestellen. Verder zal op deze avond de film ge
draaid worden die gemaakt is tijdens de de
monstratie.
Wij rekenen op LI allen, met vriendelijke EH
BO groeten,
men worden, maar langzamerhand leidden die
gilden echt tot strakgeorganiseerde groepen -
casten.
Zo ongeveer rond de late middeleeuwen was
het caste-systeem echt strikt geworden, en of je
hoog of laag aangeschreven stond werd be
paald door de funktie of het beroep waar jouw
’groep’ mee bezig was. Het ergste was dat een
groot deel van de bevolking niet in deze groe
pen werd ingedeeld en werd ’verordeeld’ tot
’onaanraakbaarheid’, zij werden gezien als
mensen waar je echt vies van moest zijn, je kon
ze gewoon niet aanraken, het waren paria’s.
De hindoe-filosofie heeft het idee ’nul’ uitge
vonden, het getal nul, maar ook een systeem
waarin een mens gewoon wordt gezien als een
nul. Door de eeuwen heen zijn die paria’s vaak
onbeschrijfelijk beestachtig behandeld. Ze
hebben dan misschien nog geluk gehad dat ze
niet uitgemoord zijn, iets wat in andere landen
vaak gebeurd is met dat soort groepen.
Dat caste-systeem kom je elke dag tegen in je
leven in India. Paria’s mogen niet drinken uit
waterputten van caste-mensen. Caste-mensen
zullen geen eten tot zich nemen dat door de pa
ria’s is bereid. Huwelijken tussen mensen van
verschillenden casten zijn gewoon onmogelijk.
Volgens het Hindoeïsme hoor je bij een be-
Vorige keer ben ik geëindigd met te zeggen dat
ik U wat zou vertellen over het caste-systeem
en hoe het hele leven in zo’n dorp daar om
draait. Dat klinkt vrij eenvoudig, maar dan
moet je toch eerst wel het caste-systeem door
hebben en ik durf gerust te zeggen dat ik dat
nu nog niet snap. Dat is zo enorm ingewikkeld
dat ongeveer niemand weet hoe het nu eigen
lijk precies zit.
Ik zal pogen om het gewoon wat eenvoudiger
te houden en ’t heel in ’t kort proberen uit te
leggen. Als je in andere oude beschavingen
gaat kijken, dan vind je ook wel een soort hië
rarchie. Op de een of andere manier en in een
bepaalde vorm is er in alle oude beschavingen
wel een vorm van een caste-systeem geweest. In
India werd dat caste-systeem gewoon een deel
van het leven van elke dag. De mensen waren -
heel ruim gesproken - onderverdeeld in vier
groepen:
1) priesters en geleerden
2) koningen en strijders
3) handelslui en landeigenaren
4) werklieden.
In het begin was dat allemaal nogal flexiebel en
kon je eigenlijk niet spreken van een echt opge
legd systeem. Huwelijken tussen die verschil
lende groepen waren nog vrij algemeen en het
was oorspronkelijk dan ook vaak een mengel
moes - de ene groep liep gewoon over in de an
dere.
Op een gegeven moment kwamen er een soort
gilden; die gilden bestonden uit mensen uit een
bepaalde vak of beroep die zich in een ’vak
bond’ verenigden. Toen die gilden er nog maar
net waren konden allerlei mensen er in opgeno-
miljoen mensen en een erfenis van een ingewik
keld castesysteem, natuurlijk niet altijd even
gemakkelijk. Zij wil in elk geval de goede kant
op!
Een volgende keer vertel ik U wat over de kin
deren die bij mij in huis woonden en over het
onderwijs in India.
paalde caste omdat je dat in je vorige leven ver
diend hebt. Als je nu een goede paria bent, ben
je in je volgende leven misschien wel een caste-
mens! Je krijgt wat je toekomt. Als je nu me
laatse bent, dan komt dat omdat je dat in je
vorige leven hebt verdiend. Het idee van elkaar
helpen bestaat dan ook niet. Als je nu arm
bent heb je dat verdiend, pech gehad! Moet je
nu maar goed oppassen, dan heb je kans dat je
in je volgende leven hogerop komt. Het hele le-
ven van de mensen is op dit caste-systeem af
gestemd, en je komt daar niet doorheen. De
paria’s zijn automatisch onderdanig en de
caste-mensen voelen zich automatisch belan-
grijker. Ik weet wel dat ik het nu allemaal wat
simplistisch weergeef, er komen nog wel meer
problemen bij kijken, maar in principe gaat
het wel zoals hierboven is beschreven.
De vrouw heeft helemaal geen plaats in de In-
diasche maatschappij. Bij vergaderingen mag
zij niet aanwezig zjn. Studeren was er voor
meisjes vroeger helemaal niet bij, nu gaat dat
wat beter. Het is belangrijk voor een gezin om
zonen te krijgen, meisjes zijn niet zo belang
rijk! Een vrouw moet ’s morgens het eerst op;
eten klaarmaken voor man en kinderen en hen
te eten geven; daarna zelf de hele dag werken
op het land, ’s Avonds zo gauw als ze thuis
komt moet ze weer voor het eten gaan zorgen
en dan eerst haar man en kinderen te eten ge
ven; zelf eet ze het laatst. Geen kwestie van
emancipatie. Toch hebben we Indira Gandhi,
een vrouw, als onze premier; van de ene kant
scheelt het natuurlijk wel dat zij de dochter is
van Jawaharlal Nehru, die door Mahatme
Gandhi, de geestelijke vader van het onafhan
kelijke India, werd aangewezen als zijn opvol
ger; van de andere kant is Tiet ook zo dat zij
veel wil doen voor de paria’s. Ze hebben niet
alleen de nieuwe naam Harijans, ’’kinderen
van God”, gekregen, maar Indira Gandhi
heeft het ook erg goed met hen voor en wil van
alles voor hen doen.
We moeten daar erg blij mee zijn, ook al valt
dat haar, met zo’n bevolking van 650 of 700
MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 29 OKTOBER 1980
F
Op 6 november gespreksmiddag voor de leden
van de K.V.O. Het thema voor deze middag is
’’Vrede”. Gespreksleider Pastoor H. v.d.
Broek. Aanvang 14.00 uur in de Zaal van de
Boerenbond
De dames van de K.V.O. die zich opgegeven
hebben, en degenen die zich niet opgegeven
hebben en wel belangstelling hebben, gelieve
op tijd aanwezig te zijn.
Adspirantenavond.
De adspirantenavond die komende vrijdag ge
houden zou worden zal verschoven worden
naar vrijdag 28 november. Deze avond houden
jullie dus van ons tegoed.
Agrarische jongeren.
Op donderdag 6 november zal er weer een
studieklub-avond gehouden worden. We zul
len op deze avond verschillende varkenshoude
rij bedrijven gaan bezoeken. De leiding van de
ze avond zal in handen zijn van de heer Meule-
pas.
Datums om te onthouden.
Allereerst de dropping van volgende week vrij
dag. We zullen dan met de bus naar een onbe
kende plaats gebracht worden. De eigen bij
drage van deze avond is 2,50.
Op 15 november is er dan de lang verwachte
rock-en-roll-avond. Iedereen wordt dan in het
Draaiboompje verwacht. De entree zal 1,50
zijn voor rock-en-rollers en 10,00 voor de
rest.
Handbal.
Het programma van 2 november.
Meisjes: Moergestel 3 - Berkel-Enschot 2 aan
wezig om 9.30 uur.
Jongens: Moergestel 2 - Moergestel 3 aanvang
10.40 uur.
Enquête.
Iedereen die de enquête over het
K.P.J.-krantje nog niet heeft ingeleverd wordt
verzocht dit alsnog te doen. Je kunt dit formu
lier op elke aktiviteit kwijt. Breng het even
mee. Je doet er de redaktie een groot plezier
mee.
w
■h 11 I.
Ruud Panis Brillen, Gemullehoekenweg 23, Oisterwijk, tel. 04242-4899, 's-maandags gesloten, dinsdags de gehéle dag open
i
j."'-
t’