Z69 Z5.95 Zaterdag 1 en Zondag z november de traditionele 1| DE KEUZE VAN EEN KINDERBRIL f------ Moriaan Rootven moergestel. D 69.- ara 4 E ‘•tt r f j ook op ^Ond^^diddcip geopend Ki K.V.O.-nieuws E.H.B.O.-nieuws Het caste-systeem en de invloed daarvan op het dagelijkse leven in India l>. -nieuws 0 NOUWENS VERHUIZINGEN Ribbroeken Bandcentuurs 't't Een ruiten pantalon C r INDIA Leuke jurkjes en pakjes! merken o.a. Linda Lu, Sua Sua, Miss Britt, Pourtois. 100 lamswollen twinsets in div. kleuren. I n Ir Z* 1,1 SOLIDARITEIT 11t ....is op de eerste plaats de keuze van het kind zelf. U als ouders zullen zich echter terdegen bezig houden met de degelijkheid van een kinderbril. Kinderbrillen uit de collectie van Ruud Panis Brillen in Oisterwijk munten uit in vorm èn kwaliteit. Zij geven het kind een persoonlijk accent mee' zonder opvallend 1 M1' 1V PAGINA 3 INA2 mber n in Bar de Schouw. Theo Raaijmakers. voor voor Het bestur. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuh Lage Witsiebaan 102 - 112 - 136 Telefoon 013 - 670526 - 674796 - Tilburg inC. ïrlin- ■hou- ere 2 iden) rvan Komt U gerust vrijblijvend kijken! merk "Jack Jones in alle modetinten div. kleuren Rootven 9 - Moergestel - Tel. 04243 - 1879 t V ■V 1 VOOR DE JEUGD in de maten 34-36-38 voor de prijs van zien seven aken 1243- INTERNATIONALE VERHUISONDERNEMING EN OPSLAG VAN INBOEDELS VERPAKKINGEN OVERZEE RIJKSVERHUIZERS Beste leden, Door diverse omstandigheden is er a.s. don derdag 30 oktober 1980 geen oefenavond. De eerstvolgende oefenavond is weer op donder dag 6 november. Op deze avond is er volop ge legenheid om de foto’s die gemaakt bij het 40- jarig jubileum te bekijken en eventueel te bestellen. Verder zal op deze avond de film ge draaid worden die gemaakt is tijdens de de monstratie. Wij rekenen op LI allen, met vriendelijke EH BO groeten, men worden, maar langzamerhand leidden die gilden echt tot strakgeorganiseerde groepen - casten. Zo ongeveer rond de late middeleeuwen was het caste-systeem echt strikt geworden, en of je hoog of laag aangeschreven stond werd be paald door de funktie of het beroep waar jouw ’groep’ mee bezig was. Het ergste was dat een groot deel van de bevolking niet in deze groe pen werd ingedeeld en werd ’verordeeld’ tot ’onaanraakbaarheid’, zij werden gezien als mensen waar je echt vies van moest zijn, je kon ze gewoon niet aanraken, het waren paria’s. De hindoe-filosofie heeft het idee ’nul’ uitge vonden, het getal nul, maar ook een systeem waarin een mens gewoon wordt gezien als een nul. Door de eeuwen heen zijn die paria’s vaak onbeschrijfelijk beestachtig behandeld. Ze hebben dan misschien nog geluk gehad dat ze niet uitgemoord zijn, iets wat in andere landen vaak gebeurd is met dat soort groepen. Dat caste-systeem kom je elke dag tegen in je leven in India. Paria’s mogen niet drinken uit waterputten van caste-mensen. Caste-mensen zullen geen eten tot zich nemen dat door de pa ria’s is bereid. Huwelijken tussen mensen van verschillenden casten zijn gewoon onmogelijk. Volgens het Hindoeïsme hoor je bij een be- Vorige keer ben ik geëindigd met te zeggen dat ik U wat zou vertellen over het caste-systeem en hoe het hele leven in zo’n dorp daar om draait. Dat klinkt vrij eenvoudig, maar dan moet je toch eerst wel het caste-systeem door hebben en ik durf gerust te zeggen dat ik dat nu nog niet snap. Dat is zo enorm ingewikkeld dat ongeveer niemand weet hoe het nu eigen lijk precies zit. Ik zal pogen om het gewoon wat eenvoudiger te houden en ’t heel in ’t kort proberen uit te leggen. Als je in andere oude beschavingen gaat kijken, dan vind je ook wel een soort hië rarchie. Op de een of andere manier en in een bepaalde vorm is er in alle oude beschavingen wel een vorm van een caste-systeem geweest. In India werd dat caste-systeem gewoon een deel van het leven van elke dag. De mensen waren - heel ruim gesproken - onderverdeeld in vier groepen: 1) priesters en geleerden 2) koningen en strijders 3) handelslui en landeigenaren 4) werklieden. In het begin was dat allemaal nogal flexiebel en kon je eigenlijk niet spreken van een echt opge legd systeem. Huwelijken tussen die verschil lende groepen waren nog vrij algemeen en het was oorspronkelijk dan ook vaak een mengel moes - de ene groep liep gewoon over in de an dere. Op een gegeven moment kwamen er een soort gilden; die gilden bestonden uit mensen uit een bepaalde vak of beroep die zich in een ’vak bond’ verenigden. Toen die gilden er nog maar net waren konden allerlei mensen er in opgeno- miljoen mensen en een erfenis van een ingewik keld castesysteem, natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Zij wil in elk geval de goede kant op! Een volgende keer vertel ik U wat over de kin deren die bij mij in huis woonden en over het onderwijs in India. paalde caste omdat je dat in je vorige leven ver diend hebt. Als je nu een goede paria bent, ben je in je volgende leven misschien wel een caste- mens! Je krijgt wat je toekomt. Als je nu me laatse bent, dan komt dat omdat je dat in je vorige leven hebt verdiend. Het idee van elkaar helpen bestaat dan ook niet. Als je nu arm bent heb je dat verdiend, pech gehad! Moet je nu maar goed oppassen, dan heb je kans dat je in je volgende leven hogerop komt. Het hele le- ven van de mensen is op dit caste-systeem af gestemd, en je komt daar niet doorheen. De paria’s zijn automatisch onderdanig en de caste-mensen voelen zich automatisch belan- grijker. Ik weet wel dat ik het nu allemaal wat simplistisch weergeef, er komen nog wel meer problemen bij kijken, maar in principe gaat het wel zoals hierboven is beschreven. De vrouw heeft helemaal geen plaats in de In- diasche maatschappij. Bij vergaderingen mag zij niet aanwezig zjn. Studeren was er voor meisjes vroeger helemaal niet bij, nu gaat dat wat beter. Het is belangrijk voor een gezin om zonen te krijgen, meisjes zijn niet zo belang rijk! Een vrouw moet ’s morgens het eerst op; eten klaarmaken voor man en kinderen en hen te eten geven; daarna zelf de hele dag werken op het land, ’s Avonds zo gauw als ze thuis komt moet ze weer voor het eten gaan zorgen en dan eerst haar man en kinderen te eten ge ven; zelf eet ze het laatst. Geen kwestie van emancipatie. Toch hebben we Indira Gandhi, een vrouw, als onze premier; van de ene kant scheelt het natuurlijk wel dat zij de dochter is van Jawaharlal Nehru, die door Mahatme Gandhi, de geestelijke vader van het onafhan kelijke India, werd aangewezen als zijn opvol ger; van de andere kant is Tiet ook zo dat zij veel wil doen voor de paria’s. Ze hebben niet alleen de nieuwe naam Harijans, ’’kinderen van God”, gekregen, maar Indira Gandhi heeft het ook erg goed met hen voor en wil van alles voor hen doen. We moeten daar erg blij mee zijn, ook al valt dat haar, met zo’n bevolking van 650 of 700 MOERGESTEL-NIEUWS" - WOENSDAG 29 OKTOBER 1980 F Op 6 november gespreksmiddag voor de leden van de K.V.O. Het thema voor deze middag is ’’Vrede”. Gespreksleider Pastoor H. v.d. Broek. Aanvang 14.00 uur in de Zaal van de Boerenbond De dames van de K.V.O. die zich opgegeven hebben, en degenen die zich niet opgegeven hebben en wel belangstelling hebben, gelieve op tijd aanwezig te zijn. Adspirantenavond. De adspirantenavond die komende vrijdag ge houden zou worden zal verschoven worden naar vrijdag 28 november. Deze avond houden jullie dus van ons tegoed. Agrarische jongeren. Op donderdag 6 november zal er weer een studieklub-avond gehouden worden. We zul len op deze avond verschillende varkenshoude rij bedrijven gaan bezoeken. De leiding van de ze avond zal in handen zijn van de heer Meule- pas. Datums om te onthouden. Allereerst de dropping van volgende week vrij dag. We zullen dan met de bus naar een onbe kende plaats gebracht worden. De eigen bij drage van deze avond is 2,50. Op 15 november is er dan de lang verwachte rock-en-roll-avond. Iedereen wordt dan in het Draaiboompje verwacht. De entree zal 1,50 zijn voor rock-en-rollers en 10,00 voor de rest. Handbal. Het programma van 2 november. Meisjes: Moergestel 3 - Berkel-Enschot 2 aan wezig om 9.30 uur. Jongens: Moergestel 2 - Moergestel 3 aanvang 10.40 uur. Enquête. Iedereen die de enquête over het K.P.J.-krantje nog niet heeft ingeleverd wordt verzocht dit alsnog te doen. Je kunt dit formu lier op elke aktiviteit kwijt. Breng het even mee. Je doet er de redaktie een groot plezier mee. w ■h 11 I. Ruud Panis Brillen, Gemullehoekenweg 23, Oisterwijk, tel. 04242-4899, 's-maandags gesloten, dinsdags de gehéle dag open i j."'- t’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1980 | | pagina 3