795,- 299.- 1195, Koop bij de vakman, koop bij FRANS VAN VELTHOVEN L 995,- CHRIST SMULDERS PI Lois pantalons - kom maar op!!! 1 75- 129,- 24,- Dieren - Welzijn - Economie Portable TV SCHOOLSTRAAT 7, MOERGESTEL. TEL. 04243-1245 40,— 60,— 60,— Speciale aanbiedingen ’n Philips 4-kilo wasdroger. Voor jarenlang gemak. Elektro-grammofoon vanaf Philips video recorder Portable radio vanaf Klokradio vanaf Philips HI-FI stereo Audiorack een formidabel mooie installatie. Stereo-installatie Kleinbeeld kleuren IV prijzen bijvoorbeeld: 995,-1295,- 1395 enz. enz. Hi-Fi stereokombinatle MISTRAL - van 72,- voor RECTO - van 75,- voor Alle corduroy pantalons van 75,- voor zelfs 10,— voordeliger! Kinder Lois PROFITEERT BIJ: OISTERWIJK t/o Rabobank DE ZAAK MET DE ECHTE SERVICE vanaf nu DE ETHISCHE ASPEKTEN VAN DE DIERHOUDERIJ DOOR DHR. LAM- BERTZ: Tot zover de persoonlijke visie van dhr. Lambertz over de ethische aspekten van dierhouderij. De volgende week: Het gedrag van de landbouwhuisdieren in relatie met hun huisvestingssysteem. 3 uur speeltijd, met tijdklok. Normaal 2495,-, 3 in één apparaat, radio, grammofoon, cassette- VERMOGEN 2 x 12 WATT. 31 cm beeld, in verschillende kleuren, normaal 339,-, NEVADA - van 69,- voor35,— zowel aan zijn moraal als zijn gezond heid wordt toegebracht. De veehouderijsystemen die momenteel worden toegepast bij het mesten en houden van dieren, zijn soms, zelfs heel vaak monsterachtig. En dit zowel voor de dieren als ook voor de mensen. De mens heeft t.a.v. de dieren een enorm meerderwaardigheidsgevoel. Trek uit dit superioriteitsgevoel dan ook eens konklussies! Misschien zou het voor het leven op aarde voor zover overgeble ven en in staat tot voortplanting het beste zijn als de superieur waanende mens verdween van het aangezicht dezer aarde. Maar daarover moet U zelf uw eigen mening vormen. Moreel staat vast dat we er alles aan moeten doen om de wetgever ervan te overtuigen met argumenten van ge dragsdeskundigen, dierenartsen, ethi- cie en andere, dat er regelend moet worden opgetreden in de relatie tussen de mens en de dieren, dus ook in de bio-industrie. De vraag of we optimistisch kunnen zijn zou ik persoonlijk echter ontkennend willen beantwoorden. In onze heden daagse kuituur, die in technisch opzicht de hoogste kuituur van de mensheid geschiedenis genoemd mag worden, worden niet alleen dieren maar ook medemensen, meer dan ooit te voren individueel en massaal gemarteld, ver minkt en afgeslacht. Daarvoor laten U en ik geen kop koffie staan. Ethicie en moralisten hebben in de loop der geschiedenis weinig uitgehaald. Een ding is echter zeker, dat zonder moraal de mens in ieder geval zijn koffers kan pakken voor een enkele reis naar de ondergang. \öroo^:?e^'0 \°^éé^ryeeUig Dit is de inleiding van dhr. Lambertz, die zijn persoonlijke visie op de ethische aspekten van de dierhouderij geeft. Dhr. Lambertz is een ex-bestuurslid van de dierenbescherming. dieren te schieten dan voor het leven nodig was. Ze vonden jagen een nood zakelijke kwaad. Toen de mens landbouwer werd verloor hij zijn besef van verbondenheid met andere diersoorten. Vervreemding van het dier zette zich voort toen mensen in steden bij elkaar gingen leven. Het hoogtepunt, of beter het diepte punt werd bereikt in de westerse geïndustrialiseerde wereld. Wie zijn biefstuk eet, denkt nauwelijke of geheel niet aan het dier dat daarvoor geslacht is. Reclame werkt deze vervreemding nog eens extra in de hand: "drink melk uit de fles". Er zijn zelfs kinderen die vragen in welke fabrieken bloemkool gemaakt wordt. Voor de grootste meerderheid in het westen geldt het dogma "alles draait om de mens", de westerse mens wel te verstaan, die heer en meester is over de aarde en haar volheid én over de niet Radio, grammofoon, cassetterecorder, 2x35 Watt, normaal 1595,-, De mens die op deze aardkloot is begonnen als jager is meer en meer van het dier vervreemd, welke momenteel totaal is geworden. Het dier heeft alleen nog maar betekenis als consumptie-ar- tikel. Massaprodukten en massacon sumptie zijn de centrale en fundamen tele waarden geworden. Waar is ons aller geweten? Wie realiseert zich nog dat we met medeindividuen omgaan wanneer we in de bio-industrie bij de biggen de tanden uit hun bek knippen, de kippen hun snavels afbranden en bij varkens de staarten afsnijden' Wie realiseert zich dat in die fabriekshallen medeschepsels zitten opgesloten en een ellendig bestaan moeten uitzitten, zonder echte aarde onder hun voeten te voelen, zonder ooit zonlicht te zien of de meest elementaire behoeften, zoals natuurlijk voedsel, moeten missen. Voor de mensen die hierin hun kostwin ning hebben is dit een traanklierverstop- pende bezigheid. De industriële boer kan niet, net als zijn voorvaderen, op ervaringen die van de dieren zelf werden verkregen, en die gedurende generaties lang werden doorgegeven van vader op zoon voort bouwen. Hij is aangewezen op de reusachtige schare werkers op de achtergrond, die met rekenmachines in de hand in de weer zijn, om te ontdekken welk ras, welke voeding en welk milieu het best geschikt is om voedsel zo snel mogelijk om te zetten in vlees. Er is geen bioloog die er niet van overtuigd is, dat wanneer de mens doorgaat op die wijze waarop hij mo menteel bezig is in milieu, bio-industrie, etc., wij allen onherroepelijk naar de bliksem gaan. De burgers hebben te weinig zicht op de schade, die aan milieu en dier, maar ook aan de mens. westerse volken, daarbij dieren en dingen inbegrepen. Wat is de mens voor een dier in zijn betrekking met andere dieren? De mens is begonnen als jager en verzamelaar. Dieren werden be schouwd als medebewoners van de aarde. Jagers hadden dan ook strenge regels. Verboden was het om méér nu nu tijdelijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1979 | | pagina 4