795,-
299.-
1195,
Koop bij de vakman, koop bij
FRANS VAN VELTHOVEN
L
995,-
CHRIST SMULDERS
PI
Lois pantalons - kom maar op!!!
1
75-
129,-
24,-
Dieren -
Welzijn -
Economie
Portable TV
SCHOOLSTRAAT 7, MOERGESTEL. TEL. 04243-1245
40,—
60,—
60,—
Speciale aanbiedingen
’n Philips 4-kilo
wasdroger. Voor
jarenlang gemak.
Elektro-grammofoon
vanaf
Philips video recorder
Portable radio
vanaf
Klokradio
vanaf
Philips HI-FI stereo
Audiorack
een formidabel mooie
installatie.
Stereo-installatie
Kleinbeeld kleuren IV
prijzen bijvoorbeeld:
995,-1295,-
1395 enz. enz.
Hi-Fi stereokombinatle
MISTRAL - van 72,- voor
RECTO - van 75,- voor
Alle corduroy pantalons van 75,- voor
zelfs 10,— voordeliger!
Kinder Lois
PROFITEERT BIJ:
OISTERWIJK t/o Rabobank
DE ZAAK MET DE ECHTE SERVICE
vanaf
nu
DE ETHISCHE ASPEKTEN VAN DE
DIERHOUDERIJ DOOR DHR. LAM-
BERTZ:
Tot zover de persoonlijke visie van dhr.
Lambertz over de ethische aspekten
van dierhouderij. De volgende week:
Het gedrag van de landbouwhuisdieren
in relatie met hun huisvestingssysteem.
3 uur speeltijd, met tijdklok.
Normaal 2495,-,
3 in één apparaat, radio,
grammofoon, cassette-
VERMOGEN
2 x 12 WATT.
31 cm beeld, in verschillende
kleuren, normaal 339,-,
NEVADA - van 69,- voor35,—
zowel aan zijn moraal als zijn gezond
heid wordt toegebracht.
De veehouderijsystemen die momenteel
worden toegepast bij het mesten en
houden van dieren, zijn soms, zelfs heel
vaak monsterachtig. En dit zowel voor
de dieren als ook voor de mensen. De
mens heeft t.a.v. de dieren een enorm
meerderwaardigheidsgevoel. Trek uit
dit superioriteitsgevoel dan ook eens
konklussies! Misschien zou het voor het
leven op aarde voor zover overgeble
ven en in staat tot voortplanting het
beste zijn als de superieur waanende
mens verdween van het aangezicht
dezer aarde. Maar daarover moet U zelf
uw eigen mening vormen.
Moreel staat vast dat we er alles aan
moeten doen om de wetgever ervan te
overtuigen met argumenten van ge
dragsdeskundigen, dierenartsen, ethi-
cie en andere, dat er regelend moet
worden opgetreden in de relatie tussen
de mens en de dieren, dus ook in de
bio-industrie.
De vraag of we optimistisch kunnen zijn
zou ik persoonlijk echter ontkennend
willen beantwoorden. In onze heden
daagse kuituur, die in technisch opzicht
de hoogste kuituur van de mensheid
geschiedenis genoemd mag worden,
worden niet alleen dieren maar ook
medemensen, meer dan ooit te voren
individueel en massaal gemarteld, ver
minkt en afgeslacht. Daarvoor laten U
en ik geen kop koffie staan. Ethicie en
moralisten hebben in de loop der
geschiedenis weinig uitgehaald.
Een ding is echter zeker, dat zonder
moraal de mens in ieder geval zijn
koffers kan pakken voor een enkele reis
naar de ondergang.
\öroo^:?e^'0
\°^éé^ryeeUig
Dit is de inleiding van dhr. Lambertz,
die zijn persoonlijke visie op de ethische
aspekten van de dierhouderij geeft.
Dhr. Lambertz is een ex-bestuurslid van
de dierenbescherming.
dieren te schieten dan voor het leven
nodig was. Ze vonden jagen een nood
zakelijke kwaad.
Toen de mens landbouwer werd verloor
hij zijn besef van verbondenheid met
andere diersoorten. Vervreemding van
het dier zette zich voort toen mensen in
steden bij elkaar gingen leven.
Het hoogtepunt, of beter het diepte
punt werd bereikt in de westerse
geïndustrialiseerde wereld. Wie zijn
biefstuk eet, denkt nauwelijke of geheel
niet aan het dier dat daarvoor geslacht
is. Reclame werkt deze vervreemding
nog eens extra in de hand: "drink melk
uit de fles". Er zijn zelfs kinderen die
vragen in welke fabrieken bloemkool
gemaakt wordt.
Voor de grootste meerderheid in het
westen geldt het dogma "alles draait
om de mens", de westerse mens wel te
verstaan, die heer en meester is over de
aarde en haar volheid én over de niet
Radio, grammofoon,
cassetterecorder, 2x35 Watt,
normaal 1595,-,
De mens die op deze aardkloot is
begonnen als jager is meer en meer van
het dier vervreemd, welke momenteel
totaal is geworden. Het dier heeft alleen
nog maar betekenis als consumptie-ar-
tikel. Massaprodukten en massacon
sumptie zijn de centrale en fundamen
tele waarden geworden. Waar is ons
aller geweten? Wie realiseert zich nog
dat we met medeindividuen omgaan
wanneer we in de bio-industrie bij de
biggen de tanden uit hun bek knippen,
de kippen hun snavels afbranden en bij
varkens de staarten afsnijden' Wie
realiseert zich dat in die fabriekshallen
medeschepsels zitten opgesloten en
een ellendig bestaan moeten uitzitten,
zonder echte aarde onder hun voeten te
voelen, zonder ooit zonlicht te zien of
de meest elementaire behoeften, zoals
natuurlijk voedsel, moeten missen.
Voor de mensen die hierin hun kostwin
ning hebben is dit een traanklierverstop-
pende bezigheid.
De industriële boer kan niet, net als zijn
voorvaderen, op ervaringen die van de
dieren zelf werden verkregen, en die
gedurende generaties lang werden
doorgegeven van vader op zoon voort
bouwen.
Hij is aangewezen op de reusachtige
schare werkers op de achtergrond, die
met rekenmachines in de hand in de
weer zijn, om te ontdekken welk ras,
welke voeding en welk milieu het best
geschikt is om voedsel zo snel mogelijk
om te zetten in vlees.
Er is geen bioloog die er niet van
overtuigd is, dat wanneer de mens
doorgaat op die wijze waarop hij mo
menteel bezig is in milieu, bio-industrie,
etc., wij allen onherroepelijk naar de
bliksem gaan. De burgers hebben te
weinig zicht op de schade, die aan
milieu en dier, maar ook aan de mens.
westerse volken, daarbij dieren en
dingen inbegrepen.
Wat is de mens voor een dier in zijn
betrekking met andere dieren?
De mens is begonnen als jager en
verzamelaar. Dieren werden be
schouwd als medebewoners van de
aarde. Jagers hadden dan ook strenge
regels. Verboden was het om méér
nu
nu tijdelijk