J. VAN BOMMEL B.V
fLIGTVOET^
RALE/Off
■9
IJ
2,75
■I
SPECIALE HOUTPRIJSÜ!
1,80
3,45
5x5 cm
5x7
5 x 10
J. VOGELS
Vastenaktie 1979
Bach’s
Mattheus-
passion,
250 jaar
h
zandstraat 1 tel. 04243-1385 moergestel
.^1
l
A,
ÜF
j
I ÏV
Samen bouwen - Leven op aarde.
4. Tekst en tekstverklanking.
INDUSTRIEWEG 10 - MOERGESTEL - TEL. 04243-2389
i
DOE-HET-ZELF-ARTIKELEN
GEZONDHEIDSSCHOENEN J
;h
Uw leverancier voor hout, triplex, meubelplaat, verf,
ijzerwaren.
Tilburg, Hoevenseweg 45 - Tel. 013-421977
Moergestel, Kerkstraat 16 - Telefoon 04243-1846
Specialist in hardhouten voordeuren.
Tevens maken wij ramen, deuren, kozijnen.
Vraagt U eens vrijblijvend prijsopgave.
Dit 4e deel
wordt vervolgd!
Industrieweg 13 - Moergestel
Telefoon 04243 - 1867
in de lengtes 2.70 - 3.90
in de lengtes 3.60, 3.90, 4.50, 4.80
in de lengtes 3.30, 3.60, 3.90, 4.20
0
G
d
A
Ei
di
ni
D
di
S
H
gi
di
rr
rii
Tweewielerspecialist
Rootven 62-68 - Moergestel
Tel. 04243-1435
Fietsen die zich
onderscheiden.
UW EERSTE KEUS!
Zie onze etalage!
Vi
lijl
di
ac
w
Vi
bi
zaken te behandelen krijgen. Want in
vele gevallen worden ze omgekocht
door de grootgrondbezitters. De boeren
worden dan van hun grond verjaagd en
worden dan losse loonarbeiders. In
1967 waren en 3.900.000 en in 1978
10.000.000 losse arbeiders. Deze men
sen worden 's morgens opgepakt en
met een vrachtauto naar de stad ge
bracht waar ze aan het einde van de
week hun loontje krijgen. Zij worden
de mensen van „het koude eten"
genoemd, omdat ze vrijwel nooit de
kans krijgen thuis warm te eten. De
regering doet niets voor deze mensen,
ze liggen allemaal rond de grote steden
te wachten totdat iemand hum werk
aanbiedt. Door het grote arbeidsover-
schot krijgt men goedkope arbeids
krachten. Dat geeft de grote winst voor
de multinationals. Hier zullen we vol
gende week op ingaan.
De dekenale werkgroep voor missie en
ontwikkelingswerk.
De Mattheus-Passion is de tweede door
Bach gecomponeerde passiemuziek.
De eerste, de Johannes-Passion ont
stond zes jaar vroeger, meteen na
Bach's ambtsaanvaarding als cantor te
Leipzig. Waren de vrijgedichte teksten
voor koralen en aria's van de Johannes-
Passion nog voor het grootste deel
geschreven door de Hamburgse dichter
Brockes, wiens teksten door veel com
ponisten werden gebruikt voor cantates
en passies, de teksten van de koralen,
recitatieven en aria's van de Mattheus-
Passion zijn van de hand van de
Leipziger postambtenaar Henrici, die
onder de schuilnaam Picander, Bach
veel teksten heeft geleverd. Hoewel
Picander als amateur een slechts mid
delmatig dichter is geweest, is er een
uitstekende samenwerking geweest
tussen Bach en Picander.
stokske
Pastoral da terra heeft al verschillende
kleine overwinningen geboekt. Een fa-
brieksdirekteur in Brazilië kocht het land
op dat aan de boeren van Badagos
behoorde. Hij scheepte ze af met een
klein bedrag. De helft van de boeren
accepteerde dit niet en ging naar de
Pastoral da Terra om hulp. Deze nu
ging praten met een advokaat en die zei
dat het land aan het volk behoorde. De
boeren zetten het land toen af met
prikkeldraad. De fabrieksdirekteur ver
nielde de afrastering en bleef zeggen
dat het land van hem was. De mensen
stichtten een coöperatief en begonnen
de grond te ontginnen. Tenslotte heeft
de rechter de boeren in het gelijk
gesteld en ze kregen de eigendomsbe
wijzen. Veel hangt af van de onkreuk
baarheid van de rechters die zulke
Ons doen de teksten van Picander soms
wat overdreven en piëtistisch aan, maar
men moet bedenken dat ze geschreven
zijn in de tijd van de Barok, die niet
alleen tot uiting kwam in het overvloe
dige en zwierige lijnenspel van altaren,
niet alleen in de rijk geornamenteerde
muziek van Bach, maar ook in de
poëzie. We moeten dan ook deze tekst
lezen in combinatie met de muziek van
Bach. Omgekeerd moeten we de mu
ziek van Bach ook weer beluisteren met
de tekst erbij en dat geldt evenzeer de
tekst van de evangelist als de vrijgedich
te teksten van Picander. Wanneer we
namelijk de Mattheus-Passion aandach
tig beluisteren met de tekst erbij gaat er
een nieuwe wereld voor ons open,
waarbij het verrassende is dat we zelfs
na tien- tot twintigmaal beluisteren elke
keer weer nieuwe dingen ontdekken.
Allereerst zien we dan hoe geniaal de
teksten van de recitatieven, aria's en
koralen op de evangelietekst aansluiten.
Enkele voorbeelden;
- Wanneer meteen aan het begin van
de passie de evangelist verhaalt dat de
Mensenzoon zal worden overgeleverd
om gekruisigd te worden, klinkt onmid
dellijk het koraal op enigszins verbaasde
toon; „Herzliebster Jesu, was hast du
verbrochen, dass man ein solch hart
Urteil hat gesprochen....": het is als de
stem van het geweten van de hele
Christengemeenschap die zich afvraagt
wat Jezus dan wel heeft misdaan.
- Wanneer na Petrus alle apostelen in
Gethsemane hebben uitgesproken dat
ze Jezus niet zullen verloochenen,
springt de Christengemeenschap in een
koraal bij door te zingen; Ich will hier
bei dir stehen....".
- Wanneer Jezus dan neervalt in de Hof
van Olijven werkt het aansluitende
recitatief de zieletoestand van Jezus
nader uit; de tenor zingt; „O Schmerz!
hier zittert das gequalte Herz", waarna
ie een koraal de Christengemeenschap
zich mijmerend afvraagt; „Was ist die
Ursach' aller solcher Plagen?", waarop
ze even later zelf het antwoord geeft;
„Ach, meine Sünden haben dich ge-
schlagenl".
-HU