J. VAN BOMMEL B.V fLIGTVOET^ RALE/Off ■9 IJ 2,75 ■I SPECIALE HOUTPRIJSÜ! 1,80 3,45 5x5 cm 5x7 5 x 10 J. VOGELS Vastenaktie 1979 Bach’s Mattheus- passion, 250 jaar h zandstraat 1 tel. 04243-1385 moergestel .^1 l A, ÜF j I ÏV Samen bouwen - Leven op aarde. 4. Tekst en tekstverklanking. INDUSTRIEWEG 10 - MOERGESTEL - TEL. 04243-2389 i DOE-HET-ZELF-ARTIKELEN GEZONDHEIDSSCHOENEN J ;h Uw leverancier voor hout, triplex, meubelplaat, verf, ijzerwaren. Tilburg, Hoevenseweg 45 - Tel. 013-421977 Moergestel, Kerkstraat 16 - Telefoon 04243-1846 Specialist in hardhouten voordeuren. Tevens maken wij ramen, deuren, kozijnen. Vraagt U eens vrijblijvend prijsopgave. Dit 4e deel wordt vervolgd! Industrieweg 13 - Moergestel Telefoon 04243 - 1867 in de lengtes 2.70 - 3.90 in de lengtes 3.60, 3.90, 4.50, 4.80 in de lengtes 3.30, 3.60, 3.90, 4.20 0 G d A Ei di ni D di S H gi di rr rii Tweewielerspecialist Rootven 62-68 - Moergestel Tel. 04243-1435 Fietsen die zich onderscheiden. UW EERSTE KEUS! Zie onze etalage! Vi lijl di ac w Vi bi zaken te behandelen krijgen. Want in vele gevallen worden ze omgekocht door de grootgrondbezitters. De boeren worden dan van hun grond verjaagd en worden dan losse loonarbeiders. In 1967 waren en 3.900.000 en in 1978 10.000.000 losse arbeiders. Deze men sen worden 's morgens opgepakt en met een vrachtauto naar de stad ge bracht waar ze aan het einde van de week hun loontje krijgen. Zij worden de mensen van „het koude eten" genoemd, omdat ze vrijwel nooit de kans krijgen thuis warm te eten. De regering doet niets voor deze mensen, ze liggen allemaal rond de grote steden te wachten totdat iemand hum werk aanbiedt. Door het grote arbeidsover- schot krijgt men goedkope arbeids krachten. Dat geeft de grote winst voor de multinationals. Hier zullen we vol gende week op ingaan. De dekenale werkgroep voor missie en ontwikkelingswerk. De Mattheus-Passion is de tweede door Bach gecomponeerde passiemuziek. De eerste, de Johannes-Passion ont stond zes jaar vroeger, meteen na Bach's ambtsaanvaarding als cantor te Leipzig. Waren de vrijgedichte teksten voor koralen en aria's van de Johannes- Passion nog voor het grootste deel geschreven door de Hamburgse dichter Brockes, wiens teksten door veel com ponisten werden gebruikt voor cantates en passies, de teksten van de koralen, recitatieven en aria's van de Mattheus- Passion zijn van de hand van de Leipziger postambtenaar Henrici, die onder de schuilnaam Picander, Bach veel teksten heeft geleverd. Hoewel Picander als amateur een slechts mid delmatig dichter is geweest, is er een uitstekende samenwerking geweest tussen Bach en Picander. stokske Pastoral da terra heeft al verschillende kleine overwinningen geboekt. Een fa- brieksdirekteur in Brazilië kocht het land op dat aan de boeren van Badagos behoorde. Hij scheepte ze af met een klein bedrag. De helft van de boeren accepteerde dit niet en ging naar de Pastoral da Terra om hulp. Deze nu ging praten met een advokaat en die zei dat het land aan het volk behoorde. De boeren zetten het land toen af met prikkeldraad. De fabrieksdirekteur ver nielde de afrastering en bleef zeggen dat het land van hem was. De mensen stichtten een coöperatief en begonnen de grond te ontginnen. Tenslotte heeft de rechter de boeren in het gelijk gesteld en ze kregen de eigendomsbe wijzen. Veel hangt af van de onkreuk baarheid van de rechters die zulke Ons doen de teksten van Picander soms wat overdreven en piëtistisch aan, maar men moet bedenken dat ze geschreven zijn in de tijd van de Barok, die niet alleen tot uiting kwam in het overvloe dige en zwierige lijnenspel van altaren, niet alleen in de rijk geornamenteerde muziek van Bach, maar ook in de poëzie. We moeten dan ook deze tekst lezen in combinatie met de muziek van Bach. Omgekeerd moeten we de mu ziek van Bach ook weer beluisteren met de tekst erbij en dat geldt evenzeer de tekst van de evangelist als de vrijgedich te teksten van Picander. Wanneer we namelijk de Mattheus-Passion aandach tig beluisteren met de tekst erbij gaat er een nieuwe wereld voor ons open, waarbij het verrassende is dat we zelfs na tien- tot twintigmaal beluisteren elke keer weer nieuwe dingen ontdekken. Allereerst zien we dan hoe geniaal de teksten van de recitatieven, aria's en koralen op de evangelietekst aansluiten. Enkele voorbeelden; - Wanneer meteen aan het begin van de passie de evangelist verhaalt dat de Mensenzoon zal worden overgeleverd om gekruisigd te worden, klinkt onmid dellijk het koraal op enigszins verbaasde toon; „Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen, dass man ein solch hart Urteil hat gesprochen....": het is als de stem van het geweten van de hele Christengemeenschap die zich afvraagt wat Jezus dan wel heeft misdaan. - Wanneer na Petrus alle apostelen in Gethsemane hebben uitgesproken dat ze Jezus niet zullen verloochenen, springt de Christengemeenschap in een koraal bij door te zingen; Ich will hier bei dir stehen....". - Wanneer Jezus dan neervalt in de Hof van Olijven werkt het aansluitende recitatief de zieletoestand van Jezus nader uit; de tenor zingt; „O Schmerz! hier zittert das gequalte Herz", waarna ie een koraal de Christengemeenschap zich mijmerend afvraagt; „Was ist die Ursach' aller solcher Plagen?", waarop ze even later zelf het antwoord geeft; „Ach, meine Sünden haben dich ge- schlagenl". -HU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1979 | | pagina 4