HOUT eenvoudig en betrouwbaar HENK BOOGAERS Frans van Velthoven RADIO - T.V. - ELEKTRO nu Hout en bouwmaterialen Dagelijks aanvoer van verse groenten: champignons, boontjes, aardbeien, komkommers enz. tegen dagprijzen! Plantenbelichtings- armatuur, compleet, f49,50 V Bach’s Mattheus- passion, 250 jaar .4'mi «3 I v/h Hoevenaars INDUSTRIEWEG 10 MOERGESTEL - TEL. 04243-2389 Uw leverancier voor: Onze machinale afdeling staat graag voor U klaar. Rootven 5 - Moergestel Levering aan particulieren mogelijk. Industrieweg 1 - Moergestel - Telefoon 04243-2560 A. van Elsdingen. SPECIALE AANBIEDING: Schoolstraat 7 - Moergestel - Telefoon 04243-1245 DIV. PROFIELSCHROTEN RABATDELEN ALLE SOORTEN PLAATMATERIALEN BINNEN- EN BUITENDEUREN GOLFPLATEN VURENHOUT HARDHOUT ter de behoefte om de dramatische mo- mentenjn de passie verder te dramatise ren en wel door aan het verhaal op de be treffende plaatsen nieuwe teksten toe te voegen van beschouwende aard, die als doel hebben het zojuist gehoorde gegeven uit het evangelieverhaal nader uit te werken of te bemediteren. Dergelijke toe voegingen konden dan óf door het koor gezongen worden in de vorm van een pro testants koraal maar dan meerstemmig gezet, óf in de vorm van een aria met M di w ht nt of Vc 0\ te te t/ of S' O| sc ui jei wi st< pr St( dit gr< Je Dt he pe bn va de gi< cli vo toi zijl hit fur eei jor grt aai elk eei Wi len no vai werd gebracht tot nu toe eenstemmig en is deze, zoals wij boven zagen, in de Ka tholieke Kerk zo gebleven, zo ontstond en dan met name in de Protestantse kerken een meerstemmige of polyphone versie, de polyphone passie, waarbij de verschil lende stemmen, dus ook die van enkele personen, inclusief die van Christus zelf, door een heel koor meerstemmig werden gezongen. We zijn dan al ia het begin van de 16e eeuw, waarin de meerstemmigheid al op ruimere schaal wordt toegepast. 3. Het begrip "Passie" Voor we ons gaan bezighouden met de Mattheus-Passion zelf, is het nuttig om eerst eens stil te staan bij het begrip "pas sie". Onder passie verstaan we een toonzetting van het lijdensverhaal van Jezus Christus, met als uitgangspunt de tekst hiervan zo als die door de evangelisten is vastgelegd. Reeds in de vroegste eeuwen van het christendom was het al gebruikelijk om in een eenvoudige vorm het lijdensverhaal aanleiding. Hierbij werden de woorden van Christus toevertrouwd aan een pries ter met een lage stem, die deze woorden sonoor en waardig kon weergeven, de woorden van de evangelist die het verhaal van de gebeurtenissen weergeeft aan een priester met een hoger stemgeluid, die dit verhaal op een normaal reciterende toon weergaf en de woorden van de overigen, Pilatus, Petrus, etc. en vooral ook de jo denkoren aan een derde priester met een hoog en rauw stemgeluid. Deze vorm van de gregoriaanse passie is de meesten onder ons nog bekend, omdat de passie tot een aantal jaren terug nog regelmatig in alle kerken werd uitgevoerd, op Palmzondag die naar het evangelie van Mattheus en op Goede Vrijdag de passie naar het evangelie van Johannes. Het is eigenlijk verschrikkelijk spijtig dat deze al vanaf de dertiende eeuw gevestigde tradi tie na zeven eeuwen langzamerhand in onbruik is geraakt. Was de muzikale vorm waarin de passie Ook deze ontwikkeling, met name in de Protestantse kerken, zette zich door en leidde tot een combinatievorm van de gre goriaanse passie en de polyphone passie, waarbij als logische ontwikkeling de woor den van de enkele personen en dus ook die van de evangelist door solisten werden vertolkt en waarbij de woorden van meer dere personen tegelijk meerstemmig door het koor werden gezongen. Bovendien werd aan het geheel een openingskoer (Exordium) en een slotkoor (Conclusio) toegevoegd. Het geheel vond niet meer plaats in het Latijn maar in de landstaal. U ziet, we zijn al dicht genaderd tot de vorm waarin de passionen van o.a. Bach werden gecomponeerd. Tot nu toe werd bij de vorm van de passie echter uitgegaan van alléén de woorden van de evangelisten. Geleidelijk aan ont stond bij de componisten van die tijd ech- voorafgaand recitatief, zoals in die tijd in opera en oratorium gebruikelijk was. Deze vernieuwde vorm van de passio die bij de componisten van de 17e en 18e eeuw en dus ook bij J.S. Bach geliefd was, heet dan ook de oratorische passie. De Mattheus-Passion is in deze vorm ge schreven. Een laatste vorm van passie werd bereikt door voor het verhaal alleen vrijgedichte teksten te gebruiken en dus het evangelie verhaal in het geheel niet te benutten. Dergelijke gezongen overwegingen bij het lijden en de dood van Jezus Christus, worden wel Passie-cantates genoemd. In de volgende afleveringen zullen we overgaan tot bespreking van de Mattheus- Passion van Bach zelf. dan op een muzikaal reciterende manier, waarbij de melodie zich bewoog rondom een vaste grondtoon; een dergelijke ma nier van voordragen wordt de psalmodië rende voordracht genoemd. Reeds spoe dig ontstond de behoefte om bij momen ten in het lijdensverhaal met een grote dramatische spanning extra accenten aan te brengen in de melodische voordracht, teneinde deze spanning ook muzikaal weer te geven. Als voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld worden genoemd de klacht van Jezus aan het kruis, het "Eli, eli, lama asabthani", waarbij Jezus even volledig mens is geworden. Op deze plaatsen werd die eenvoudig reciterende voordracht even opgegeven om plaats te maken voor een sterker melodische lijn. Een dergelijke passie wordt genoemd gregoriaanse pas sie. De in de vorige alinea geschilderde ont wikkeling, de dramatisering van de passie, ging verder en leidde ertoe dat rond de 13e eeuw de muzikale voordracht van de passie werd verdeeld over meer personen; de aard van het verhaal gaf hiertoe immers

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1979 | | pagina 8