RALEIGH i ij K |B gil Bloemzaden Tuinkruiden Groentezaden enz. CEESOP'THOOG louisv.d. meijdenberg J. VOGELS uw karnavalsfoto's binnen twee dagen klaar! Bach’s Mattheus- passion, 250 jaar Bouwkamp: 'n andere vakantie A T H o o v e ti n Ie K g g sl h v R H SI s V ir ir g e g h P s li d d e k v h b C F v ti P s C ti k V V ll V r n s v v F f c V t ®SB BLOEMSIERKUNST b c A. van Elsdingen. maandag en dinsdag met karnaval gesloten! x.„-. HILVARENBEEK: Apollostraat 3 - Telefoon 04255-2651 MOERGESTEL: Korenstraat 34 - Telefoon 04243-1794 0 0 0 0 photo-atelier rootven 26 - moergestel - telefoon 04243-1421 Tweewielerspecialist Rootven 62-68 - Moergestel Tel. 04243-1435 V n k n g c n K n v l\ V d o V a g v V n d h P v ti a Fietsen die zich onderscheiden. UW EERSTE KEUS! Zie onze etalage! t ii Of een bouwkamp inderdaad een onver getelijke vakantie wordt, ligt voor het grootste deel aan de groep waarin je te recht komt. Samen maak je je eigen kamp. Maar... een uitdaging blijft het! Heb je interesse om in de zomervakantie enkele weken aan zo'n bouwkamp deel te nemen, neem dan contact op met: De In ternationale Bouworde, St. Annastraat 172, Nijmegen, Tel. 080-226074. Purcell en Schütz, waren reeds enkele ja- ren vóór Bach's geboorte gestorven. Als tijdgenoten van Bach kunnen we noemen: letterkundigen als Voltaire en Montes quieu, de botanicus Linnaeus, barokarchi- tekten als Pöppelmann en Neumann en componisten als Handel, Vivaldi, Rameau en Telemann. Bij deze laatste, hoewel hij volledig een tijdgenoot is van Johann Se bastian, bemerken we al invloeden van een nieuwe stijl, een meer galante stijl van musiceren. Bij Telemann is het begin van de Rococo, de stijl waarin al Bach's zonen compo neerden, waarin ook de zogenaamde Mannheimers schreven, zoals Stamitz en Richter met hun Sturm und Drang-sym- phonieën en later ook Mozart, al goed merkbaar. Johann Sebastian daarentegen was geen vernieuwer, allerminst; Bach hield vast aan oude tradities. De grote ver anderingen die zich tijdens de laatste dec cennia van zijn leven voltrokken, de ver andering van het hoog-barokke forma lisme via de op Franse leest geschoeide verfijning van de Rococo in de onstuimige Sturm und Drang, de natuurphilosofie van Rousseau, de opkomst van het burger dom en het begin van de vrouwenemanci patie, kortom alle uitingen van het burger- rationalisme, dat alles is aan hem voorbij gegaan. Bach's gedachtenwereld was de uiterste consequentie van de voorafgaan de periode en hij heeft daardoor de onein dige verdienste gehad dat hij die tijd en de stijl van die tijd op magistrale wijze heeft weten samen te vatten, te vervolmaken en te voleinden. Daarbij was Johann Sebastian een diep gelovig mens, sterk geworteld in de ortho doxie van het Lutheranisme. Al zijn werken stelde hij in dienst van God; uit zijn werken straalt een geloofsovertui ging die zelfs ongelovigen weet te boeien. Dit is zeker het geval met de Mattheus- Passion. Hij had onmogelijk tot een zo grootse schepping kunnen komen, wan neer hij zich niet vanuit zijn geloof zo ver bonden had gevoeld met het leven, lijden en sterven en daardoor de heilstaak van Jezus Christus. denk aan uw rolletjes!!! prettige dagen!!! 2. Bach, zijn leven, zijn persoon en de tijd waarin hij leefde. Misschein bent U wel eens geweest in de kerk van Vierzehnheiligen in Lichtenfels, vlakbij Bamberg in Duitsland, of in een an dere kerk ontstaan in de Baroktijd. Of deze stijl U ligt of niet, U moet ongetwij feld onder de indruk gekomen zijn van de uitbundigheid en de overdaad van lijnen spel en licht- en kleureffecten. Veel licht blauwe, rose en gouden tinten, licht dat op onbegrijpelijke wijze binnenstroomt en speelt langs zwierig lijnenspel, waardoor je bijna moe wordt van het kijken: dat alles typeert de stijl van de barok, de tijd waarin ook Bach leefde en werkte en de wijze waarop hij zijn muziek componeerde. Johann Sebastian Bach werd geboren op 21 maart 1685, als zevende kind van de stadsmuzikant van Eisenach in Thüringen, Ambrosius Bach. Hoewel hij al vroegh wees werd - zijn moeder stierf toen hij ne gen was en zijn vader een jaar later - was dit niet fnuikend voor zijn muzikale car rière. Had hij van zijn vader al geleerd een aantal instrumenten te bespelen - viool, hobo, fluit, trompet - en van zijn oudoom, Johann Christoph, die toen organist was in Eisenach, het orgelspel, na de dood van zijn vader kwam hij in de leer bij zijn oudste broer, ook een Johann Christoph, in wiens gezin hij toen was opgenomen. De muzikale opleiding die hij van zijn oudste broer ontving - hij was leerling van de beroemde zuidduitse orgelmeester Pa chelbel - was grondig, geheel volgens fa milietraditie. Bijna al zijn familieleden im mers, broers, ooms en neven en na hem zijn kinderen en kleinkinderen, waren werkzaam in de muziek, zozeer dat men in die tijd van een "Bach” sprak wanneer men een muzikant bedoelde. Reeds op zeventienjarige lee "tijd werd Jo han Sebastian al aangesteld als organist in Arnstadt, vooreen veel hoger honorarium dan zijn voorganger en opvolger genoten. Dit bewijst dat hij al op deze leeftijd zich een naam had verworven in het orgelspel, waarin hij zich had kunnen bekwamen on der leiding van beroemde organisten als Georg Böhm en Johann Adams Reinken. Na Arnstadt, waar hij maar vier jaar bleef, werd hij achtereenvolgens organist in Muhlhausen, organist en concertmeester aan het hof te Weimar, Kapelmeester aan het hof te Cöthen - een voor Sebastiaan zeer gelukkige periode waarin het grootste deel van zijn instrumentale werken ont stond - en tenslotte cantor en later zelfs director misicis in Leipzig. In deze laatste functie was hij verantwoordelijk voor bijna het gehele muzikale gebeuren in Leipzig, inclusief de muzikale verzorging van de erediensten in de vier kerken van Leipzig en de muzikale opvoeding van de leerlin gen van de Thomasschule. De muzikale verzorging van de erediensten hield ook in de compositie van in die erediensten uit te voeren geestelijke composities. Zoals we aan het verblijf van Bach te Cöthen bijna al zijn instrumentale werken hebben te Uit Nederland trekken elk jaar tussen 1 ju ni en half september enkele honderden jongeren erop uit om andere mensen te helpen met vrijwillige arbeid. In groepen van ongeveer 15 man, als het mogelijk is van verschillende nationaliteit, bieden zij hun diensten aan waar dat nodig is. Enke le voorbeelden zijn: woningen bouwen voor arme mensen, tehuizen voor wezen, vormingscentra voor jongeren, etc. De vrijwilligers werken acht uur per dag, en doen meestal werk waar niet veel vak manschap, maar wel wat spierkracht en doorzettingsvermogen voor nodig is. Een vakman heeft de leiding van het werk. Bij elke groep is ook een groepsleider, die namens de Bouworde zorgt voor een goede gang van zaken op het kamp. Het bouwkampavontuur is niet bepaald een "geheel verzorgde" vakantietrip in de zin zoals die op de folders van de reisbu- ro's staat. Van elke vrijwilliger wordt een bijdrage in de kosten gevraagd, die va rieert van 75 tot 195 gulden, afhankelijk van de afstand tot het bouwkamp. De bouworde zorgt dan voor de reis en alle andere voorzieningen. Al te veel moetje je daar echter niet van voorstellen, want de slaapgelegenheid is meestal erg proviso risch en het eten wat de ter plaatse ge bruikelijke pot schaft. Ondanks dat er gewerkt moet worden krijg je meestal veel te zien van het land (uitzending vindt o.a. plaats naar Duits land, Oostenrijk, Yoegoslavië, Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en Ierland); terwijl ook geen enkel reisburo zo'n indrin gende manier van vakantie-vrienden ma ken kent. danken, zo hebben we aan zijn functie van cantor te Leipzig de meeste van zijn meer dan 200 cantates en zijn passiemuzieken te verdanken. De tijd waarin Bach leefde was allesbehal ve een rustige tijd. De ene oorlog volgde op de andere. Vooral de Dertigjarige Oor log met zijn gevolg van pestepidemieën had het Duitsland van die dagen ver zwakt, zowel materieel als geestelijk. Net als ieder ander moet ook Johann Sebas tian onder deze situatie hebben geleden. Ook huiselijke zorgen heeft hij gehad: van zijn twintig kinderen - Maria Barbara, zijn eerste vrouw, schonk hem zeven en Anna Magdalena dertien kinderen - heeft hij er elf ten grave moeten dragen. De aanvan kelijk slechte behuizing in Leipzig was hiervoor gedeeltelijk verantwoordelijk, maar in groter verband zien we dat in die tijd de kindersterfte nog hoog was. De op komst van de medische wetenschap kwam eerst veel later. Cultureel bevond het Europa van die dagen zich in de nadagen van de Barok. Kunstenaars en wetenschappers die de Renaissance hadden doen overgaan in de Barok, Bach's voorlopers dus, zoals Rem brandt, Vondel, Molière, Spinoza, Lully,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1979 | | pagina 8