RALEIGH
i
ij
K
|B
gil
Bloemzaden
Tuinkruiden
Groentezaden enz.
CEESOP'THOOG
louisv.d. meijdenberg
J. VOGELS
uw karnavalsfoto's binnen
twee dagen klaar!
Bach’s
Mattheus-
passion,
250 jaar
Bouwkamp:
'n andere vakantie
A
T
H
o
o
v
e
ti
n
Ie
K
g
g
sl
h
v
R
H
SI
s
V
ir
ir
g
e
g
h
P
s
li
d
d
e
k
v
h
b
C
F
v
ti
P
s
C
ti
k
V
V
ll
V
r
n
s
v
v
F
f
c
V
t
®SB
BLOEMSIERKUNST
b
c
A. van Elsdingen.
maandag en dinsdag met karnaval gesloten!
x.„-.
HILVARENBEEK:
Apollostraat 3 - Telefoon 04255-2651
MOERGESTEL:
Korenstraat 34 - Telefoon 04243-1794
0
0
0
0
photo-atelier
rootven 26 - moergestel - telefoon 04243-1421
Tweewielerspecialist
Rootven 62-68 - Moergestel
Tel. 04243-1435
V
n
k
n
g
c
n
K
n
v
l\
V
d
o
V
a
g
v
V
n
d
h
P
v
ti
a
Fietsen die zich
onderscheiden.
UW EERSTE KEUS!
Zie onze etalage!
t
ii
Of een bouwkamp inderdaad een onver
getelijke vakantie wordt, ligt voor het
grootste deel aan de groep waarin je te
recht komt. Samen maak je je eigen
kamp. Maar... een uitdaging blijft het!
Heb je interesse om in de zomervakantie
enkele weken aan zo'n bouwkamp deel te
nemen, neem dan contact op met: De In
ternationale Bouworde, St. Annastraat
172, Nijmegen, Tel. 080-226074.
Purcell en Schütz, waren reeds enkele ja-
ren vóór Bach's geboorte gestorven. Als
tijdgenoten van Bach kunnen we noemen:
letterkundigen als Voltaire en Montes
quieu, de botanicus Linnaeus, barokarchi-
tekten als Pöppelmann en Neumann en
componisten als Handel, Vivaldi, Rameau
en Telemann. Bij deze laatste, hoewel hij
volledig een tijdgenoot is van Johann Se
bastian, bemerken we al invloeden van
een nieuwe stijl, een meer galante stijl van
musiceren.
Bij Telemann is het begin van de Rococo,
de stijl waarin al Bach's zonen compo
neerden, waarin ook de zogenaamde
Mannheimers schreven, zoals Stamitz en
Richter met hun Sturm und Drang-sym-
phonieën en later ook Mozart, al goed
merkbaar. Johann Sebastian daarentegen
was geen vernieuwer, allerminst; Bach
hield vast aan oude tradities. De grote ver
anderingen die zich tijdens de laatste dec
cennia van zijn leven voltrokken, de ver
andering van het hoog-barokke forma
lisme via de op Franse leest geschoeide
verfijning van de Rococo in de onstuimige
Sturm und Drang, de natuurphilosofie van
Rousseau, de opkomst van het burger
dom en het begin van de vrouwenemanci
patie, kortom alle uitingen van het burger-
rationalisme, dat alles is aan hem voorbij
gegaan. Bach's gedachtenwereld was de
uiterste consequentie van de voorafgaan
de periode en hij heeft daardoor de onein
dige verdienste gehad dat hij die tijd en de
stijl van die tijd op magistrale wijze heeft
weten samen te vatten, te vervolmaken en
te voleinden.
Daarbij was Johann Sebastian een diep
gelovig mens, sterk geworteld in de ortho
doxie van het Lutheranisme.
Al zijn werken stelde hij in dienst van God;
uit zijn werken straalt een geloofsovertui
ging die zelfs ongelovigen weet te boeien.
Dit is zeker het geval met de Mattheus-
Passion. Hij had onmogelijk tot een zo
grootse schepping kunnen komen, wan
neer hij zich niet vanuit zijn geloof zo ver
bonden had gevoeld met het leven, lijden
en sterven en daardoor de heilstaak van
Jezus Christus.
denk aan uw rolletjes!!!
prettige dagen!!!
2. Bach, zijn leven, zijn persoon en de
tijd waarin hij leefde.
Misschein bent U wel eens geweest in de
kerk van Vierzehnheiligen in Lichtenfels,
vlakbij Bamberg in Duitsland, of in een an
dere kerk ontstaan in de Baroktijd. Of
deze stijl U ligt of niet, U moet ongetwij
feld onder de indruk gekomen zijn van de
uitbundigheid en de overdaad van lijnen
spel en licht- en kleureffecten. Veel licht
blauwe, rose en gouden tinten, licht dat
op onbegrijpelijke wijze binnenstroomt en
speelt langs zwierig lijnenspel, waardoor
je bijna moe wordt van het kijken: dat alles
typeert de stijl van de barok, de tijd waarin
ook Bach leefde en werkte en de wijze
waarop hij zijn muziek componeerde.
Johann Sebastian Bach werd geboren op
21 maart 1685, als zevende kind van de
stadsmuzikant van Eisenach in Thüringen,
Ambrosius Bach. Hoewel hij al vroegh
wees werd - zijn moeder stierf toen hij ne
gen was en zijn vader een jaar later - was
dit niet fnuikend voor zijn muzikale car
rière. Had hij van zijn vader al geleerd een
aantal instrumenten te bespelen - viool,
hobo, fluit, trompet - en van zijn oudoom,
Johann Christoph, die toen organist was
in Eisenach, het orgelspel, na de dood van
zijn vader kwam hij in de leer bij zijn
oudste broer, ook een Johann Christoph,
in wiens gezin hij toen was opgenomen.
De muzikale opleiding die hij van zijn
oudste broer ontving - hij was leerling van
de beroemde zuidduitse orgelmeester Pa
chelbel - was grondig, geheel volgens fa
milietraditie. Bijna al zijn familieleden im
mers, broers, ooms en neven en na hem
zijn kinderen en kleinkinderen, waren
werkzaam in de muziek, zozeer dat men in
die tijd van een "Bach” sprak wanneer
men een muzikant bedoelde.
Reeds op zeventienjarige lee "tijd werd Jo
han Sebastian al aangesteld als organist in
Arnstadt, vooreen veel hoger honorarium
dan zijn voorganger en opvolger genoten.
Dit bewijst dat hij al op deze leeftijd zich
een naam had verworven in het orgelspel,
waarin hij zich had kunnen bekwamen on
der leiding van beroemde organisten als
Georg Böhm en Johann Adams Reinken.
Na Arnstadt, waar hij maar vier jaar bleef,
werd hij achtereenvolgens organist in
Muhlhausen, organist en concertmeester
aan het hof te Weimar, Kapelmeester aan
het hof te Cöthen - een voor Sebastiaan
zeer gelukkige periode waarin het grootste
deel van zijn instrumentale werken ont
stond - en tenslotte cantor en later zelfs
director misicis in Leipzig. In deze laatste
functie was hij verantwoordelijk voor bijna
het gehele muzikale gebeuren in Leipzig,
inclusief de muzikale verzorging van de
erediensten in de vier kerken van Leipzig
en de muzikale opvoeding van de leerlin
gen van de Thomasschule. De muzikale
verzorging van de erediensten hield ook in
de compositie van in die erediensten uit te
voeren geestelijke composities. Zoals we
aan het verblijf van Bach te Cöthen bijna
al zijn instrumentale werken hebben te
Uit Nederland trekken elk jaar tussen 1 ju
ni en half september enkele honderden
jongeren erop uit om andere mensen te
helpen met vrijwillige arbeid. In groepen
van ongeveer 15 man, als het mogelijk is
van verschillende nationaliteit, bieden zij
hun diensten aan waar dat nodig is. Enke
le voorbeelden zijn: woningen bouwen
voor arme mensen, tehuizen voor wezen,
vormingscentra voor jongeren, etc.
De vrijwilligers werken acht uur per dag,
en doen meestal werk waar niet veel vak
manschap, maar wel wat spierkracht en
doorzettingsvermogen voor nodig is. Een
vakman heeft de leiding van het werk.
Bij elke groep is ook een groepsleider, die
namens de Bouworde zorgt voor een
goede gang van zaken op het kamp.
Het bouwkampavontuur is niet bepaald
een "geheel verzorgde" vakantietrip in de
zin zoals die op de folders van de reisbu-
ro's staat. Van elke vrijwilliger wordt een
bijdrage in de kosten gevraagd, die va
rieert van 75 tot 195 gulden, afhankelijk
van de afstand tot het bouwkamp. De
bouworde zorgt dan voor de reis en alle
andere voorzieningen. Al te veel moetje je
daar echter niet van voorstellen, want de
slaapgelegenheid is meestal erg proviso
risch en het eten wat de ter plaatse ge
bruikelijke pot schaft.
Ondanks dat er gewerkt moet worden
krijg je meestal veel te zien van het land
(uitzending vindt o.a. plaats naar Duits
land, Oostenrijk, Yoegoslavië, Italië,
Frankrijk, Spanje, Portugal en Ierland);
terwijl ook geen enkel reisburo zo'n indrin
gende manier van vakantie-vrienden ma
ken kent.
danken, zo hebben we aan zijn functie van
cantor te Leipzig de meeste van zijn meer
dan 200 cantates en zijn passiemuzieken
te verdanken.
De tijd waarin Bach leefde was allesbehal
ve een rustige tijd. De ene oorlog volgde
op de andere. Vooral de Dertigjarige Oor
log met zijn gevolg van pestepidemieën
had het Duitsland van die dagen ver
zwakt, zowel materieel als geestelijk. Net
als ieder ander moet ook Johann Sebas
tian onder deze situatie hebben geleden.
Ook huiselijke zorgen heeft hij gehad: van
zijn twintig kinderen - Maria Barbara, zijn
eerste vrouw, schonk hem zeven en Anna
Magdalena dertien kinderen - heeft hij er
elf ten grave moeten dragen. De aanvan
kelijk slechte behuizing in Leipzig was
hiervoor gedeeltelijk verantwoordelijk,
maar in groter verband zien we dat in die
tijd de kindersterfte nog hoog was. De op
komst van de medische wetenschap
kwam eerst veel later.
Cultureel bevond het Europa van die
dagen zich in de nadagen van de Barok.
Kunstenaars en wetenschappers die de
Renaissance hadden doen overgaan in de
Barok, Bach's voorlopers dus, zoals Rem
brandt, Vondel, Molière, Spinoza, Lully,