T
m
k
w
Bf
4?7
De financiën van de gemeente
Bianchi jan yan Veithoven
r-vnr -JV
l<
Dames- en herenracefietsen
Batavus
Gazelle
i -I
II I
A-
J
Voor een oerdegelijke en toch
sportieve fiets
S3
.3,
I
5 >s|
a
lit
J
N
7
5 i
f 92.899,56
I!
ta
1,
ƒ8.541.047,29
ƒ8.448.147,73
Onderwijs
uitkering
f 526.677,08
O
5
Overige inkomsten
f 1.618.994,95
Verrekeningen
f 2.934.487,68
Rijksbijdragen
f 2.818.994,—
Algemene uitkering
gemeentefonds
f 2.996.762,26
Vraag eens een folder
of kom een kijkje nemen
bij:
V
e
Voor alle hiervoor genoemde aktivi-
teiten van de gemeente moet ook geld
zijn. Hiervoor werd al even aangetipt
dat een belangrijk deel van de inkoms
ten van de het rijk komt.
Daarnaast weet ook iedereen van het
bestaan van gemeentelijke belastingen
zoals de onroerend-goedbelasting,
Een sluitende begroting.
Uit de gegeven overzichten van inkom
sten en uitgaven kan de konklusie
getrokken worden dat de ramingen in
de begroting voor inkomsten en uit
gaven gelijk zijn. De begroting is dus
sluitend. Als dat echter zou betekenen
dat de uitgaven waren geraamd tot een
gelijk bedrag als de inkomsten zou dat
betekenen dat geen nieuwe plannen
meer uitgevoerd konden worden. De
inkomsten in de begroting zijn, met
uitzondering van de verrekeningen,
geraamd op:
de uitgaven
Zodat beschikbaar is
voor onvoorziene
uitgaven
In de begroting 1978 was voor on
voorziene uitgaven opgenomen een
bedrag van f 166.866,21. Het totaal
beeld van de begroting 1979 is dus
ongunstiger als dat over 1978.
De reden hiervan zijn onder andere:
a. de rentelast over de nog niet af
geschreven investeringen is hoger dan
vorig jaar.
b. door de uitwerking van Bestek 81 is
de uitkering uit het gemeentefonds
minder gestegen.
c. bij de gemeentelijke diensten heeft
uitbreiding van personeel plaats gehad.
d. twee belangrijke investeringen, t.w.
de aankoop van een gebouw en grond
voor gemeentewerken en het ontwer
pen van een komplan en een plan
buitengebied leggen een extra last op
de begroting.
De post voor onvoorziene uitgaven
1979 is gesplitst in 3 delen, t.w.: voor
echte onvoorziene uitgaven f 5,55 per
inwoner is f 29.213,-. Voor het vormen
van een fonds voor onderhoud van
wegen f 6.000,—.
Voor dekking van rente en aflossing van
nieuwe kapitaalwerken f 57.686,56.
Dit laatste bedrag is te laag om daarmee
de lasten te dekken van de in het
investeringsprogramma voor 1979
opgenomen kapitaalwerken. Daarom is
door de gemeenteraad besloten enkele
gemeentelijke belastingen te verhogen,
en wel de rioolrechten, reinigingsrech
ten, leges en onroerend-goedbelasting.
De drie eerstgenoemde betreffen meer
een trendmatige aanpassing en belopen
in totaal slechts ongeveer f 10.000,-.
Het accent komt te liggen bij de ver
hoging van de onroerend-goedbelasting
waaruit een opbrengst van plm.
f 50.000,- wordt verwacht. In concreto
betekent dit een verhoging van f 1,-
per f 3.000,- waarde van het on-
roerend-goed, voor eigenaren en ge
bruikers samen.
Voor dekking van rente en aflossing van
in 1979 uit te voeren kapitaallasten is
dan beschikbaar afgerond f 118.000,-.
Verwacht wordt dat daarmee alle plan
nen, die op het investeringsprogramma
1979 zijn opgenomen, uitgevoerd
kunnen worden en dat daarmee een
goed voorzieningspatroon voor Moer
gestel en zijn inwoners gewaarborgd zal
zijn.
woordigers van de bevolking, de
gemeenteraad, bestaande uit 11
personen, die verschillende
groeperingen vertegenwoordigen, die
op hun beurt weer bepaalde prioriteiten
stellen. Het is onmogelijk om aan alle
verlangens die bij de bevolking leven te
voldoen. Daarom wordt voor de
aanvang van elk dienstjaar een
begroting, die door de gemeenteraad
wordt vastgesteld en waarin alle te ver
wachten inkomsten en de geplande
uitgaven voor dat jaar worden op
genomen.
De gemeentebegroting.
Globaal genomen kent de gemeente
twee soorten uitgaven, te weten:
a. Uitgaven die regelmatig terugkeren.
b. Uitgaven die betrekking hebben op
een langere periode.
Om dit onderscheid ook in de begroting
duidelijk tot uitdrukking te brengen is
deze ingedeedl in 2 delen, namelijk een
gewone dienst en een kapitaaldienst.
De gewone dienst bevat de uitgaven die
jaarlijks terugkeren, zoals de salarissen,
onderhoudswerken, subsidies, uit
keringen sociale zorg en ook de rente en
afschrijfing over de niet regelmatig
terugkerende werken. In de tweede
afdeling, de Kapitaalsdienst vinden we
die uitgaven, waarvan het nut zich over
een lange periode uitstrekt, zoals:
het bouwen van een gemeentehuis, een
sportzaal, een school, aanleg van
wegen, riolering en straatverlichting,
aankoop van een boekhoudmachine,
een vrachtauto, een brandweerauto en
een gazonmaaier.
Voor deze kapitaaluitgaven wordt
meestal geld geleend en hierover moet
rente betaald en afgelost worden. De
afschrijving wordt gericht op de levens
duur van het object. Verder is de
begroting zowel in de gewone dienst,
als in de kapitaaldienst, verdeeld in
hoofdstukken. In elk hoofstuk wordt
een afzonderlijke taak van de gemeente
verantwoord. Globaal gezien worden de
gemeentelijke uitgaven verdeeld zoals
hieronder is weergegeven.
•4
rioolbelasting, reinigingsrechten, baat
belasting, bouwgrondbelasting, leges.
De hieruit verkregen inkomsten maken
echter slechts een gering deel uit van de
gemeentelijke inkomsten. Onderstaand
overzicht geeft een beeld van de
bronnen waar de gemeentelijke in -
komsten vandaan komen.
Nu de gemeentebegroting voor 1979
door de gemeenteraad is aangenomen,
meent het gemeentebestuur er goed
aan te doen daarover enige informatie
aan haar inwoners te geven. De
gemeente is, naast het rijk en de pro
vincie, een overheidslichaam, dat belast
is met behartiging van een aantal
bestuurlijke taken. Elk overheidslichaam
moet in eerste instantie van de haar
toebedeelde taken ook zelf de kosten
dragen. Voor de gemeente is dat echter
moeilijk, omdat die slechts een zeer
beperkt eigen belastinggebied hebben.
Het rijk heeft daarom een fonds in het
leven geroepen, waarin jaarlijks een
deel van de door het rijk te heffen
belastingen worden gestort, en waaruit
uitkeringen aan de gemeenten worden
gedaan. Daarnaast ontvangen de
gemeenten voor een aantal opgelegde
taken zogenaamde doeluitkeringen. Het
beleid van de overheid is er op gericht
om te voorkomen dat een gemeente
onevenredig zware lasten moet dragen.
Het voorzieningenpeil in de gemeenten
kan daardoor zoveel mogelijk gelijk
gehouden worden.
Het gemeentelijk huishoudpian.
De gemeente kunnen we, net als elk
gezin, zien als een huishouding, die
moet zien rond te komen met de
inkomsten die er zijn. Slechts op
beperkte schaal is er de mogelijkheid
om door middel van belastingverhoging
een tekort in de begroting aan te vullen.
In een gezin is het totaal der inkomsten
en wat daarvan gebeuren moet wel te
overzien en kan volstaan worden met
een globaal plan, waarin naast de voor
zieningen voor levensonderhoud ook
van tijd tot tijd gedacht wordt aan
aankoop of vervanging van duurzame
gebruiksvoorwerpen, zoals een was
machine, koelkast TV of auto.
Voor de gemeente ligt dit anders omdat
het aantal taken waarin voorzien moet
worden en het bedrag waarmee
gewerkt moet worden veel groter is.
Daarbij komt dat bij een gemeente de
leiding in handen ligt van de vertegen-
Schoolstraat 3 - Kerkstraat 21
Moergestel - Telefoon 04243-1284