T m k w Bf 4?7 De financiën van de gemeente Bianchi jan yan Veithoven r-vnr -JV l< Dames- en herenracefietsen Batavus Gazelle i -I II I A- J Voor een oerdegelijke en toch sportieve fiets S3 .3, I 5 >s| a lit J N 7 5 i f 92.899,56 I! ta 1, ƒ8.541.047,29 ƒ8.448.147,73 Onderwijs uitkering f 526.677,08 O 5 Overige inkomsten f 1.618.994,95 Verrekeningen f 2.934.487,68 Rijksbijdragen f 2.818.994,— Algemene uitkering gemeentefonds f 2.996.762,26 Vraag eens een folder of kom een kijkje nemen bij: V e Voor alle hiervoor genoemde aktivi- teiten van de gemeente moet ook geld zijn. Hiervoor werd al even aangetipt dat een belangrijk deel van de inkoms ten van de het rijk komt. Daarnaast weet ook iedereen van het bestaan van gemeentelijke belastingen zoals de onroerend-goedbelasting, Een sluitende begroting. Uit de gegeven overzichten van inkom sten en uitgaven kan de konklusie getrokken worden dat de ramingen in de begroting voor inkomsten en uit gaven gelijk zijn. De begroting is dus sluitend. Als dat echter zou betekenen dat de uitgaven waren geraamd tot een gelijk bedrag als de inkomsten zou dat betekenen dat geen nieuwe plannen meer uitgevoerd konden worden. De inkomsten in de begroting zijn, met uitzondering van de verrekeningen, geraamd op: de uitgaven Zodat beschikbaar is voor onvoorziene uitgaven In de begroting 1978 was voor on voorziene uitgaven opgenomen een bedrag van f 166.866,21. Het totaal beeld van de begroting 1979 is dus ongunstiger als dat over 1978. De reden hiervan zijn onder andere: a. de rentelast over de nog niet af geschreven investeringen is hoger dan vorig jaar. b. door de uitwerking van Bestek 81 is de uitkering uit het gemeentefonds minder gestegen. c. bij de gemeentelijke diensten heeft uitbreiding van personeel plaats gehad. d. twee belangrijke investeringen, t.w. de aankoop van een gebouw en grond voor gemeentewerken en het ontwer pen van een komplan en een plan buitengebied leggen een extra last op de begroting. De post voor onvoorziene uitgaven 1979 is gesplitst in 3 delen, t.w.: voor echte onvoorziene uitgaven f 5,55 per inwoner is f 29.213,-. Voor het vormen van een fonds voor onderhoud van wegen f 6.000,—. Voor dekking van rente en aflossing van nieuwe kapitaalwerken f 57.686,56. Dit laatste bedrag is te laag om daarmee de lasten te dekken van de in het investeringsprogramma voor 1979 opgenomen kapitaalwerken. Daarom is door de gemeenteraad besloten enkele gemeentelijke belastingen te verhogen, en wel de rioolrechten, reinigingsrech ten, leges en onroerend-goedbelasting. De drie eerstgenoemde betreffen meer een trendmatige aanpassing en belopen in totaal slechts ongeveer f 10.000,-. Het accent komt te liggen bij de ver hoging van de onroerend-goedbelasting waaruit een opbrengst van plm. f 50.000,- wordt verwacht. In concreto betekent dit een verhoging van f 1,- per f 3.000,- waarde van het on- roerend-goed, voor eigenaren en ge bruikers samen. Voor dekking van rente en aflossing van in 1979 uit te voeren kapitaallasten is dan beschikbaar afgerond f 118.000,-. Verwacht wordt dat daarmee alle plan nen, die op het investeringsprogramma 1979 zijn opgenomen, uitgevoerd kunnen worden en dat daarmee een goed voorzieningspatroon voor Moer gestel en zijn inwoners gewaarborgd zal zijn. woordigers van de bevolking, de gemeenteraad, bestaande uit 11 personen, die verschillende groeperingen vertegenwoordigen, die op hun beurt weer bepaalde prioriteiten stellen. Het is onmogelijk om aan alle verlangens die bij de bevolking leven te voldoen. Daarom wordt voor de aanvang van elk dienstjaar een begroting, die door de gemeenteraad wordt vastgesteld en waarin alle te ver wachten inkomsten en de geplande uitgaven voor dat jaar worden op genomen. De gemeentebegroting. Globaal genomen kent de gemeente twee soorten uitgaven, te weten: a. Uitgaven die regelmatig terugkeren. b. Uitgaven die betrekking hebben op een langere periode. Om dit onderscheid ook in de begroting duidelijk tot uitdrukking te brengen is deze ingedeedl in 2 delen, namelijk een gewone dienst en een kapitaaldienst. De gewone dienst bevat de uitgaven die jaarlijks terugkeren, zoals de salarissen, onderhoudswerken, subsidies, uit keringen sociale zorg en ook de rente en afschrijfing over de niet regelmatig terugkerende werken. In de tweede afdeling, de Kapitaalsdienst vinden we die uitgaven, waarvan het nut zich over een lange periode uitstrekt, zoals: het bouwen van een gemeentehuis, een sportzaal, een school, aanleg van wegen, riolering en straatverlichting, aankoop van een boekhoudmachine, een vrachtauto, een brandweerauto en een gazonmaaier. Voor deze kapitaaluitgaven wordt meestal geld geleend en hierover moet rente betaald en afgelost worden. De afschrijving wordt gericht op de levens duur van het object. Verder is de begroting zowel in de gewone dienst, als in de kapitaaldienst, verdeeld in hoofdstukken. In elk hoofstuk wordt een afzonderlijke taak van de gemeente verantwoord. Globaal gezien worden de gemeentelijke uitgaven verdeeld zoals hieronder is weergegeven. •4 rioolbelasting, reinigingsrechten, baat belasting, bouwgrondbelasting, leges. De hieruit verkregen inkomsten maken echter slechts een gering deel uit van de gemeentelijke inkomsten. Onderstaand overzicht geeft een beeld van de bronnen waar de gemeentelijke in - komsten vandaan komen. Nu de gemeentebegroting voor 1979 door de gemeenteraad is aangenomen, meent het gemeentebestuur er goed aan te doen daarover enige informatie aan haar inwoners te geven. De gemeente is, naast het rijk en de pro vincie, een overheidslichaam, dat belast is met behartiging van een aantal bestuurlijke taken. Elk overheidslichaam moet in eerste instantie van de haar toebedeelde taken ook zelf de kosten dragen. Voor de gemeente is dat echter moeilijk, omdat die slechts een zeer beperkt eigen belastinggebied hebben. Het rijk heeft daarom een fonds in het leven geroepen, waarin jaarlijks een deel van de door het rijk te heffen belastingen worden gestort, en waaruit uitkeringen aan de gemeenten worden gedaan. Daarnaast ontvangen de gemeenten voor een aantal opgelegde taken zogenaamde doeluitkeringen. Het beleid van de overheid is er op gericht om te voorkomen dat een gemeente onevenredig zware lasten moet dragen. Het voorzieningenpeil in de gemeenten kan daardoor zoveel mogelijk gelijk gehouden worden. Het gemeentelijk huishoudpian. De gemeente kunnen we, net als elk gezin, zien als een huishouding, die moet zien rond te komen met de inkomsten die er zijn. Slechts op beperkte schaal is er de mogelijkheid om door middel van belastingverhoging een tekort in de begroting aan te vullen. In een gezin is het totaal der inkomsten en wat daarvan gebeuren moet wel te overzien en kan volstaan worden met een globaal plan, waarin naast de voor zieningen voor levensonderhoud ook van tijd tot tijd gedacht wordt aan aankoop of vervanging van duurzame gebruiksvoorwerpen, zoals een was machine, koelkast TV of auto. Voor de gemeente ligt dit anders omdat het aantal taken waarin voorzien moet worden en het bedrag waarmee gewerkt moet worden veel groter is. Daarbij komt dat bij een gemeente de leiding in handen ligt van de vertegen- Schoolstraat 3 - Kerkstraat 21 Moergestel - Telefoon 04243-1284

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1979 | | pagina 4