Restauratie kerktoren
Speciale januari-aanbieding
RALE/Off
HERENKOSTUUMS f 200,- en f 225,-
BLAZERS - SPORTCOLBERTS f 125,-
PANTALONS f 50,-
OVERHEMDEN - DASSEN
25% KORTING!!
GEVONDEN:
J. VOGELS
GEOPEND:
STATIONSSTRAAT
OISTERWIJK
TELEFOON 2139
■MBi,
ZATERDAG
VAN 9.30-17 UUR
VRIJDAG
VAN 18-21 UUR
ZWARTE GLACÉ
DAMESHANDSCHOEN
Te verkrijgen bij:
J. Bertens,
Raadhuisstr. 7, Moergestel.
Tweewielerspecialist
Rootven 62-68 - Moergestel
Tel. 04243-1435
Fietsen die zich
onderscheiden.
UW EERSTE KEUS!
Zie onze etalage!
->y,
In 1931 werd de oude parochiekerk ge
sloopt, waarna aan de toren, die men had
laten staan, een nieuwe kerk werd ge
bouwd. Hierbij werd tevens de toren ge
restaureerd, met name het buitenmetsel
werk en de spits. Dit is slecht gebeurd.
Men heeft een verkeerd cement (te hard)
gebruikt, zodat op den duur de voegen
bleven zitten, maar de stenen er tussen uit
rotten.
Wat moet er gebeuren?
De toren wordt zowel inwendig als uit
wendig helemaal onder handen genomen.
Alles wat versleten en verrot is wordt ver
vangen. Begonnen wordt met het plaat
sen van een dubbele stalen steiger rond
om de toren. Ongeveer 200 m2 van het
buitenmetselwerk wordt gesloopt en ver
vangen. Het gehele buitenvoegwerk
wordt uitgekapt en opnieuw gevoegd.
Nagenoeg alle natuurstenen afdekplaten,
omlijstingen en ornamenten worden ver-
wijderd en vervangen.
Hiervoor zal een 30 m3 natuursteen aange
voerd moeten worden en ter plaatse ver
werkt.
De kap van de toren blijft gehandhaafd,
behoudens vernieuwing van enkele bal
ken. Wel wordt het leien dak van de spits,
met haan, bol en kruis geheel opgeknapt.
Ook de konstruktie van de klokkenstoel en
het uurwerk moet grondig nagezien wor
den.
Wat het inwendige van de toren betreft
worden alle houten vloeren door nieuwe
vervangen, evenals de trappen, terwijl ook
de grote wenteltrap hersteld moet worden
en bijna alle moerbalken.
Er zullen nieuwe hoofdtoegangsdeuren
gemaakt worden en deuren in de trapto-
ren.
De werkzaamheden zullen zodanig uitge
voerd worden dat de kerk te allen tijde in
gebruik kan blijven. Hiertoe worden stof-
dichte schotten geplaatst en een tunnel
gemaakt onder de toren door.
De komende weken zult U in deze krant een viertal artikelen kunnen vinden die
betrekking hebben op de op handen zijnde torenrestauratie, waarmee in febru
ari begonnen wordt. Met deze artikelen werken we toe naar het centrale "to
renweekend" op 10-11 februari en de daaraan voorafgaande bliksemaktie onder
de plaatselijke bevolking op 2 februari. Dit alles met het doel om de benodigde
gelden voor de eigen bijdrage van de parochie te verkrijgen.
Historisch overzicht
In het Katholiek Meijerijs Memorieboek,
uitgegeven in het jaar 1819 wordt over
Moergestel vermeld: "Dat de oude pa
rochiekerk, ingewijd ter ere van de Heilige
Johannes Baptista, geheel is afgebrand in
het jaar 1584 en in 1610 weder is opge
bouwd. Deze kerk is in het bezit en het
gebruik der Katholyken wedergekeerd in
het jaar 1811" (In 1648 bij de Vrede van
Munster werd de kerk door de protestan
ten in beslag genomen).
De ouderdom van Moergestels kerktoren
gaat minstens terug tot het jaar 1610 doch
algemeen wordt aangenomen dat de
toren van rond 1500 zou stammen. Een
preciese datering is niet te geven. De to
ren is gebouwd in de zogeheten Kem-
pisch-Gotische bouwstijl, die in onze regio
vele mooie torens opleverde.
Uit oude protokollen uit Moergestels ver
leden blijkt dat het bij de opbouw van de
kerk in 1610 voornamelijk het houtwerk
betrof, zodat waarschijnlijk de muren
overeind zijn gebleven.
Over hoe de toren de jaren is doorgeko
men weten we weinig. In de aantekenin
gen van pastoor Lambertus van Dooren
(pastoor van onze parochie van 1838tot
1878) lezen we: "In de zomer van het jaar
1849 sloeg de bliksem in de toren, die de
noord oost zijde van de toren geheel van
leien ontblootte, en de ingang van de to
ren verbrijzelde. Gelukkig gebeurde het op
een dag dat er niemand in de kerk was,
zodat er verder geen ongelukken zijn ge
volgd."
In 1879 onder het pastoraat van Andreas
de Louw werd begonnen met een algehele
restauratie van de kerk. Deze werd ver
groot met een nieuwe doopkapel, sacristie
en priesterkoor, terwijl tevens de gehele
houten kapkonstruktie en het plafond
werden vernieuwd en de muren opgetrok
ken. Ook aan de toren werd het een en
ander gedaan. In 1844 al was met toe
stemming van de Burgemeester (de toren
was toen nog eigendom van de gemeen
te) de toegang tot de kerk veranderd en
wel met een ingang door de toren, doch
dit was een zeer smalle pijp. Hierin werd
door het weghalen van enige muren ver
betering gebracht. Het koor dat eerst in de
kerk aan de buitenzijde van de toren was
aangebracht werd afgebroken. Bij raads
besluit werd het gebruik van de toren als
.ingang en als koor toegestaan evenals het
voor de lichttoetreding tot koor en kerk
noodzakelijke openbreken van een dicht
gemetseld torenraam.
In 1972 zorgde pastoor Muskens dat er
weer een toegangspui in de binnentoren-
boog kwam.
Recente ontwikkelingen
Sedert enkele jaren vertoont de toren
scheuren en ging hij door vallend ge
steente gevaar opleveren voor de veilig
heid van voorbijgangers en kerkbezoe
kers.
In 1975 heeft de Rijksdienst voor Monu
mentenzorg 'n onderzoek ingesteld, waar
uit bleek dat de toren in een niet al te
beste staat verkeerde en dringend aan res
tauratie toe was.
In 1976 werd in opdracht van het kerkbe
stuur en in overleg met B en W en Monu
mentenzorg, door architektenbureau
Manning uit Budel een restauratieplan op
gesteld en ingediend.
Wegens het grote aantal restauratieaan-
vragen en het ontbreken van de daarvoor
benodigde geldmiddelen werd de subsi
dieaanvrage afgewezen.
Omdat door verdergaande scheurvorming
in de steunberen en loszittende stenen de
situatie steeds onveiliger werd, heeft men
in 1977 als noodvoorziening een steiger
geplaatst en gevaar opleverende stukken
verwijderd. De kosten hiervan, in totaal
een bedrag van f 27.900,— (hoofdzakelijk
voor steigerhuur) zijn door de gemeente
voorgefinancierd en worden later in de
subsidiebijdrage verrekend.
In 1978 werd het restauratieplan van ar-
chitekt Manning opnieuw ingediend bij
Monumentenzorg, die toen de subsidie
aanvrage, vanwege de slechte staat waar
in de toren verkeerde, als "rampgeval"
behandelde en in november 1978 de sub
sidie toewees, uit te keren in 1982 en
1983. Doordat de gemeente de restaura
tiekosten voorfinanciert kan binnenkort al
begonnen worden.