D66 D66 gilze en rijen 'ieuioe kandidaten D66 stellen ich voor: Elvir en Yvonne Prijsuitreiking van speurtocht open dag Cambreur College VIP Repair Café opent opnieuw de deuren Béton op Locatie voor een betaalbare prijs!! 1 i Ir 1 I Yvonne den Draak Beton op maat: Een beter milieu. Gezellige, huiselijke sfeer. Petitie D66: "Tegen de onveilige, ontoegankelijke en veel te dure auto-te-gast tunnel in Rijen" SCHAAFSTRA BV BREIDT ZIJN ACTIVITEITEN UIT ei BEZOEKERS VAN HARTE WELKOM OP 25 FEBRUARI VAN 9.30 TOT 12.00 UUR IN CC DE BOODSCHAP (betaalde redactie) Ehri Hadic I J PAGINA 5 Swe doen? chine kunnen wij de volgende bilisatiezand. Frits van Vugt en Antonet Krol (raadsleden D66) Reacties? Mail ons: fractie@D66gilzerijen.nl indidatenlijst van D66 voor de gemeenteraadsverkiezing is Ik di Handige vrijwilligers in actie in het Repair Café DOOR DIANNE HUUSKENS plekke gebakken, lekkernij krijgt aangeboden.” Onder het genot van een glaas je fris en een snoepje kregen de prijswinnaars een goed gevulde goodiebag uitgereikt. prijsuitreiking. Conrector onder wijs Rinke Koppert ontving de teerlingen in The Globe. Aansluitend was er nog een kor te rondleiding doof het gebouw. Daarna gingen de prijswinnaars tevreden huiswaarts. ontwikkelen van talenten en het investeren in mensen. Alle men sen, van welke komaf dan ook. Maar D66 kijkt ook om naar de mensen die het moeilijk hebben. “Laat iedereen vrij, maar niemand vallen” is het motto van D66, waar ik me helemaal in kan vin- onze jongeren aan onze gemeen te kunnen binden en behouden. Ik woon sinds 2000 met veel plezier in Hutten. Als geboren en Kortom: alle cementgebonden producten. Het is voordeliger: u betaalt alleen datgene wat is afgenomen. U kunt op 3 verschillende manie ren uw bestelling doorgeven. Via het invullen van ons bestelfor mulier op www.betonmixoplo- catie.nl geeft u ons uw gegevens en wensen door, zodat wij u ge richter kunnen helpen. Ook kunt u direct contact opnemen via mobiele telefoonnr. 06-30518187. Of stuur een e-mail naar info@ betonmixoplocatie.nl was: waar voel ik me het meest mee verbonden en waar zou ik litieke landschap heeft inmiddels geleid tot het lidmaatschap van D66. Mijn ideale beeld is dat we leven in een samenleving waarin we ons vrij voelen om te kunnen kaar daar ook de ruimte in geven. Een samenleving met diversiteit is worden. Dat is beter voor het milieu én voor de eigen porte monnee. De slechte inpasbaarheid van een autotunnel (die 3,5 m diep moet worden) leidt ook tot een te steile helling van rond de 4,5%. Zo'n steile helling zal niette nemen zijn voor sommige weer gaat gebeuren en dat we op vrijdagochtend 25 februari weer volop werk hebben. Hoe meer we kunnen repareren, hoe fijner wij dat vinden!” Beton is op maat in te stellen tij dens het storten. De kwaliteit kan ter plekke aangepast worden naar uw wensen (droger, natter). De geplande autotunnel in Rijen, waar ook fietsers doorheen zouden moeten, is een splijtzwam in de gemeentepolitiek. Een meer derheid van de gemeenteraad wil dat er per sé auto's door kunnen, hoewel er straks al twee autotunnels zullen zijn in Rijen: één aan de oostkant (Maczektunnel) en één 2,3 km verder op aan de westkant (de geplande tunnel aan de Oosterhoutse weg). Die derde tunnel in het centrum is daarom helemaal niet nodig, vinden D66, PvdA en GGR. Bovendien blijkt zo'n tun nel ook nog eens onveilig en moeilijke toe gankelijk te zijn en Rijen-zuid te isoleren van de rest. Tel daarbij de (veel te) hoge kosten, en dan zou de simpele conclusie moeten zijn: niet doen! Maar nee hoor: college van B&W en de coalitiepartijen willen hun zin doordrijven en kost wat kost de autotunnel realiseren. Bezoekers die tevreden zijn over de reparatie en de service van het Repair Café kunnen, als blijk van waardering, een fooi achterlaten. “Voor ons is het allerbelangrijkste dat kapotte spullen niet zomaar weggegooid worden”, benadrukt Wim. “Er is zoveel dat na een re paratie of na onderhoud gewoon nogjaren mee kan. Je kunt bij ons ook terecht voor het slijpen van messen, scharen en klein tuinge reedschap. Onze vrijwilligers vin den het hartstikke leuk om bezig te zijn met reparaties of onder houd binnen hun vakgebied. Zo zorgen we er samen voor dat het milieu minder belast wordt met overbodig afval. Alle kleine beet jes helpen, daar ben ik van over tuigd. Dus pakje kapotte spullen onder de arm en kom vrijdagoch tend 25 februari naar het Repair Café! Wij zijn er klaar voor!” Het Repair Café wordt vanaf nu weer elke laatste vrijdagochtend van de maand, van 9.30 tot 12.00 uur, georganiseerd in de Huis kamer van CC De Boodschap. Daar is voldoende ruimte om de nodige afstand te houden, voor mensen die wellicht nog huiverig zijn vanwege corona. Bezoekers kunnen er, zonder afspraak te maken, met hun kapotte spullen naartoe komen. “En als mensen dat leuk vinden, kunnen ze van dichtbij meekijken hoe iets ge repareerd wordt”, vertelt Wim. “Maar rustig wachten, onder het genot van een vers kopje koffie of thee, kan natuurlijk ook altijd. Wie weet, maak je ondertussen nog een gezellig praatje met andere bezoekers. En dan kan het zomaar gebeuren datje opeens een, ter En dan de kosten. Aanvankelijk zou het hele spoorzoneproject (dus incl. de verbeteringen aan het perron e.d.) zo'n 40 miljoen kosten. Daarvan zou de gemeente 10 miljoen betalen. Maar inmiddels zijn de kosten al met 15 miljoen opgelopen. Inclusief risico's is het zelfs al in totaal 60 miljoen. “We zijn ontzettend blij dat we weer aan de slag kunnen”, ver telt coördinator Wim Helmer. “Het Repair Café is inmiddels een begrip geworden in Rijen. Maar dan moetje wel continu ïteit kunnen bieden. Na de vori ge sluiting wisten de mensen in het dorp ons gelukkig weer snel en in grote getalen te vinden. Ik hoop zo dat dat deze maand ook materialen leveren: betonspecie (standaard beton, kleurenbeton, beton met diverse hulpvloeistof- fen, beton met kunstofvezel, Voordelen op een rij stampbeton, vloerenspecie, sta- tend van de maand weer open zijn om met hun vakkundige mijn steentje aan willen bijdra- handjes (bijna) alles wat ka- werkgelegenheid biedt, zodat we gen? Een zoektocht die eerst leid- pot is, te repareren. Van kle- de tot lidmaatschap van de Ad- ding tot elektrische appara- viesraad Sociaal Domein Gilze en Rijen, waar ik nog steeds lid van ben. Door betrokkenheid binnen ten, van fietsen tot printers, van keukengerei tot tampen en nog veel meer. Veel spullen deze Adviesraad heb ik kennis ge- krijgen zo een tweede leven en maakt met hoe je een brugfunctie hoeven nog niet weggegooid te hebt tussen inwoners en gemeen- getogen Eindhovense bevalt het te. De verdieping binnen het po- dorpse leven goed. Samen met mijn gezin (man en twee volwas sen dochters) hebben we hier een mooi en waardevol sociaal leven opgebouwd. Ik ben werk ten we vooral krachten bundelen. In de standpunten van D66 voel ik mij gesterkt. Het voelt voor mij goed om me op lokaal niveau in te kunnen zetten, waarbij ik me gesteund voel vanuit een lande- Kom maar op met die lijke partij met enorm veel erva- kapotte spullen! ring, kennis en gedrevenheid. Op deze manier wil ik me inzetten voor meer kansen voor (kwets bare) jongeren. Het is van belang dat jongeren alle kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Daar moeten we ons als gemeente op inzetten. Immers de jeugd is de toekomst. U kunt ons bereiken per mail frac- tie@D66gilzerijen.nl V Elvir Hadic en Yvonne den Draak: kandidaten op de verkiezingslijst van D66 n 0n Ine een school bezoeken? Dat kon 5 februari op het Cam- B ur College. Er was een mooie en interactieve rondleiding ge organiseerd met een echte speurtocht. De leerlingen van groep 7 en groep 8 van de basisscholen konden op die manier kennis- :en met het Cambreur College. Auto-te-gast tunnel slecht idee: huizensloop en onveilig D66 is vanaf 2018 tegen de extra autotunnel geweest. Al meteen bleek daardoor straks 13 huizen verdwijnen en alleen dat kost al 5 tot 6 miljoen. Bovendien krijgen anderen straks een grote tunnelbak voor de deur. Het woongenot daalt dus fors in zowel de Julianastraat als de Stationsstraat. fietsers. Veilig Verkeer Nederland liet in 2019 al weten dat auto's en fietsers in twee richtin gen door een smalle tunnelbuis van 4 m breed geduwd, tot een onveilige situatie zal leiden. Maar dat was aan dovemans oren gericht. Want zowel het college van B&W als de fracties van Kern '75, Gemeentebelang, VVD en CDA blijven beweren dat het veilig kan. Gemeente zit op een dwaalspoor Het wordt dus ook financieel een drama. Ook al zouden provincie en Rijk wederom de buidel trekken, dan nog komt de gemeente geld tekort, dat er gewoon niet is. Vandaar dat D66 de coalitiepartijen oproept om af te stappen van het onzalige autotunnel- plan. En te kiezen voor een veilige en comfor tabele langzaam verkeerstunnel. Zo'n smallere fietstunnel, die ook minder diep hoeft te zijn, bespaart miljoenen, o.a. omdat de tunnel korter kan, er minder of niet gesloopt hoeft te worden. Onderteken de petitie! Om dit pleidooi kracht bij te zetten, is D66 gisteren een petitie gestart. Wij hopen dat veel inwoners die zullen ondertekenen. Niet alleen de Rijenaren, die beter af zullen zijn met een fietstunnel, maar ook de in woners van Gilze, Molenschot en Hulten, die anders mee moeten betalen aan een ongewenste autotunnel. En wij hopen ook dat u hieraan denkt als u binnenkort gaat stemmen voor de gemeenteraad. Want alleen een anders samengestelde raad gaat deze autotunnel stoppen. De petitie is te vinden bij petities.nl. jÉ^Beerlingen van groep 7 en :p 8 en hun ouder(s)/ver- er(s) ’liepen’ online door de sch >ol en op diverse plaatsen wai >n letters verstopt. Zowel in WWet toofdgebouw als in het vm- jebouw waren deze letters te vin en. De oplossing werd door veel leerlingen ingestuurd. Onder deinzendingen zijn de eerste 10 goede oplossingen gekozen als prijswinnaars. Woensdag 16 februari was de Ontoegankelijk en veel te duur Feitelijk zullen daardoor maar weinig fietsers door de tunnel durven, waardoor Rijen-zuid voor hen geïsoleerd komt te liggen. Maar ook voor voetgangers die slecht te been zijn, met een kinderwagen of scootmobiel wordt de tunnel moeilijk tot niet begaanbaar. Dat vindt ook de bewonersgroep RijenOntspoorT, maar ook naar hen wordt niet geluisterd. Omdat er geen hellingbaan komt, is men aan gewezen op een lift aan weerszijden van het spoor. Als er één buiten werking is, is er geen alternatief om te voet van noord naar zuid of andersom te gaan. Onacceptabel, vindt de Seniorenvereniging Rijen. Het team van het Repair Café zaam binnen het sociaal domein, zijn wie we willen zijn en dat we el- bestaat uit zon 12 vrijwilligers, met name op het gebied van jeugdhulp en mensen met een die gratis allerlei reparaties ver richten. Iedereen heeft zijn eigen beperking. De behoefte om meer juist een sterke samenleving; la- specialiteit: van ICT-er tot kleer- te kunnen betekenen binnen het ten we vooral krachten bundelen, maakster, van techneut tot mes senslijper. Stuk voor stuk vakmen sen, die met hun handen kleine wonderen verrichten. ildKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 23 FEBRUARI 2022 De mobiele betoncentrale kan bij u op locatie tot wel 7 kuub van netlindproduct produceren. De Ideale oplossing voor kleine aouwprojecten. Met deze ma- Wat was het een domper om na de succesvolle herstart van het Repair Café afgelopen sep tember, opnieuw weer dicht te moeten in de maanden decem ber en januari. Maar nu zijn ze weer helemaal terug: de vrij willigers van het Repair Café! sociaal domein heeft er toe geleid Hopelijk kunnen ze vanaf nu, dat ik me steeds meer ben gaan zonder corona-onderbrekin- den. In de komende vier jaar wil verdiepen in de politiek. De vraag gen, elke laatste vrijdagoch- ik samen met team D66 Gilze en Rijen werken aan een gemeente die veel kansen en diversiteit aan ■«Kandidatenlijst van D66 voor de gemeenteraadsverkiezing is p® prachtige mix van actieve en gedreven inwoners uit al onze jig| kernen. Vandaag twee ‘nieuwe gezichten’ aan het woord: Elvii uit Rijen en Yvonne uit Hulten. ..pT ion in Rijen sinds 2001, ben ^Jouwd en vader van twee kin in van 19 en 21 jaar. Ik ben in srland sinds 1995 waar ik van- ^■osnië en Herzegovina naar ben gekomen. Als politiek ^Bhteling was ik genoodzaakt Mi leven opnieuw op te bou- |*e|. Dat heb ik gedaan, ondanks ^■tegenvallers. Sinds ik in Ne- derl; id woon heb ik hier mijn op- leidi, g afgerond en mijn carrière joptebouwd. Ik heb me ingebur- fesiti in Nederland en stap voor stab heb ik gewerkt aan de toe- t van mezelf en mijn gezin. Dat was niet altijd makkelijk, maar Öetpen doorzetter. In 2003 ben ik mijn eigen bedrijf begonnen en werk inmiddels als directeur/eige- naar van een Gevelbouwkundig Ingenieurs- en Adviesbureau. Ik heb 'ol overtuiging voor D66 ge- ^fn- Een partij die iedereen de lelijkheid wil gunnen om door del van goed onderwijs zich kwamen. En vervolgens zijn en te grijpen. D66 is vóór het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2022 | | pagina 5