D66
D66
gilze en rijen
'ieuioe kandidaten D66 stellen
ich voor: Elvir en Yvonne
Prijsuitreiking van speurtocht
open dag Cambreur College
VIP Repair Café opent opnieuw de deuren
Béton op Locatie voor een betaalbare prijs!!
1
i
Ir
1
I
Yvonne den Draak
Beton op maat:
Een beter milieu.
Gezellige, huiselijke sfeer.
Petitie D66: "Tegen de onveilige, ontoegankelijke
en veel te dure auto-te-gast tunnel in Rijen"
SCHAAFSTRA BV BREIDT ZIJN ACTIVITEITEN UIT
ei
BEZOEKERS VAN HARTE WELKOM OP 25 FEBRUARI
VAN 9.30 TOT 12.00 UUR IN CC DE BOODSCHAP
(betaalde redactie)
Ehri Hadic
I
J
PAGINA 5
Swe doen? chine kunnen wij de volgende bilisatiezand.
Frits van Vugt en Antonet Krol (raadsleden D66)
Reacties? Mail ons: fractie@D66gilzerijen.nl
indidatenlijst van D66 voor de gemeenteraadsverkiezing is
Ik
di
Handige vrijwilligers in actie in het Repair Café
DOOR DIANNE HUUSKENS
plekke gebakken, lekkernij krijgt
aangeboden.”
Onder het genot van een glaas
je fris en een snoepje kregen de
prijswinnaars een goed gevulde
goodiebag uitgereikt.
prijsuitreiking. Conrector onder
wijs Rinke Koppert ontving de
teerlingen in The Globe.
Aansluitend was er nog een kor
te rondleiding doof het gebouw.
Daarna gingen de prijswinnaars
tevreden huiswaarts.
ontwikkelen van talenten en het
investeren in mensen. Alle men
sen, van welke komaf dan ook.
Maar D66 kijkt ook om naar de
mensen die het moeilijk hebben.
“Laat iedereen vrij, maar niemand
vallen” is het motto van D66,
waar ik me helemaal in kan vin-
onze jongeren aan onze gemeen
te kunnen binden en behouden.
Ik woon sinds 2000 met veel
plezier in Hutten. Als geboren en
Kortom: alle cementgebonden
producten.
Het is voordeliger: u betaalt alleen
datgene wat is afgenomen.
U kunt op 3 verschillende manie
ren uw bestelling doorgeven.
Via het invullen van ons bestelfor
mulier op www.betonmixoplo-
catie.nl geeft u ons uw gegevens
en wensen door, zodat wij u ge
richter kunnen helpen. Ook kunt
u direct contact opnemen via
mobiele telefoonnr. 06-30518187.
Of stuur een e-mail naar info@
betonmixoplocatie.nl
was: waar voel ik me het meest
mee verbonden en waar zou ik
litieke landschap heeft inmiddels
geleid tot het lidmaatschap van
D66. Mijn ideale beeld is dat we
leven in een samenleving waarin
we ons vrij voelen om te kunnen
kaar daar ook de ruimte in geven.
Een samenleving met diversiteit is
worden. Dat is beter voor het
milieu én voor de eigen porte
monnee.
De slechte inpasbaarheid van een autotunnel
(die 3,5 m diep moet worden) leidt ook tot een
te steile helling van rond de 4,5%. Zo'n steile
helling zal niette nemen zijn voor sommige
weer gaat gebeuren en dat we op
vrijdagochtend 25 februari weer
volop werk hebben. Hoe meer we
kunnen repareren, hoe fijner wij
dat vinden!”
Beton is op maat in te stellen tij
dens het storten. De kwaliteit kan
ter plekke aangepast worden naar
uw wensen (droger, natter).
De geplande autotunnel in Rijen, waar ook
fietsers doorheen zouden moeten, is een
splijtzwam in de gemeentepolitiek. Een meer
derheid van de gemeenteraad wil dat er per sé
auto's door kunnen, hoewel er straks al twee
autotunnels zullen zijn in Rijen: één aan de
oostkant (Maczektunnel) en één 2,3 km verder
op aan de westkant (de geplande tunnel aan
de Oosterhoutse weg). Die derde tunnel in het
centrum is daarom helemaal niet nodig, vinden
D66, PvdA en GGR. Bovendien blijkt zo'n tun
nel ook nog eens onveilig en moeilijke toe
gankelijk te zijn en Rijen-zuid te isoleren van
de rest. Tel daarbij de (veel te) hoge kosten, en
dan zou de simpele conclusie moeten zijn: niet
doen! Maar nee hoor: college van B&W en de
coalitiepartijen willen hun zin doordrijven en
kost wat kost de autotunnel realiseren.
Bezoekers die tevreden zijn over
de reparatie en de service van het
Repair Café kunnen, als blijk van
waardering, een fooi achterlaten.
“Voor ons is het allerbelangrijkste
dat kapotte spullen niet zomaar
weggegooid worden”, benadrukt
Wim. “Er is zoveel dat na een re
paratie of na onderhoud gewoon
nogjaren mee kan. Je kunt bij ons
ook terecht voor het slijpen van
messen, scharen en klein tuinge
reedschap. Onze vrijwilligers vin
den het hartstikke leuk om bezig
te zijn met reparaties of onder
houd binnen hun vakgebied. Zo
zorgen we er samen voor dat het
milieu minder belast wordt met
overbodig afval. Alle kleine beet
jes helpen, daar ben ik van over
tuigd. Dus pakje kapotte spullen
onder de arm en kom vrijdagoch
tend 25 februari naar het Repair
Café! Wij zijn er klaar voor!”
Het Repair Café wordt vanaf nu
weer elke laatste vrijdagochtend
van de maand, van 9.30 tot 12.00
uur, georganiseerd in de Huis
kamer van CC De Boodschap.
Daar is voldoende ruimte om de
nodige afstand te houden, voor
mensen die wellicht nog huiverig
zijn vanwege corona. Bezoekers
kunnen er, zonder afspraak te
maken, met hun kapotte spullen
naartoe komen. “En als mensen
dat leuk vinden, kunnen ze van
dichtbij meekijken hoe iets ge
repareerd wordt”, vertelt Wim.
“Maar rustig wachten, onder het
genot van een vers kopje koffie of
thee, kan natuurlijk ook altijd. Wie
weet, maak je ondertussen nog
een gezellig praatje met andere
bezoekers. En dan kan het zomaar
gebeuren datje opeens een, ter
En dan de kosten. Aanvankelijk zou het hele
spoorzoneproject (dus incl. de verbeteringen
aan het perron e.d.) zo'n 40 miljoen kosten.
Daarvan zou de gemeente 10 miljoen betalen.
Maar inmiddels zijn de kosten al met 15 miljoen
opgelopen. Inclusief risico's is het zelfs al in
totaal 60 miljoen.
“We zijn ontzettend blij dat we
weer aan de slag kunnen”, ver
telt coördinator Wim Helmer.
“Het Repair Café is inmiddels
een begrip geworden in Rijen.
Maar dan moetje wel continu
ïteit kunnen bieden. Na de vori
ge sluiting wisten de mensen in
het dorp ons gelukkig weer snel
en in grote getalen te vinden. Ik
hoop zo dat dat deze maand ook
materialen leveren: betonspecie
(standaard beton, kleurenbeton,
beton met diverse hulpvloeistof-
fen, beton met kunstofvezel, Voordelen op een rij
stampbeton, vloerenspecie, sta-
tend van de maand weer open
zijn om met hun vakkundige
mijn steentje aan willen bijdra- handjes (bijna) alles wat ka-
werkgelegenheid biedt, zodat we gen? Een zoektocht die eerst leid- pot is, te repareren. Van kle-
de tot lidmaatschap van de Ad- ding tot elektrische appara-
viesraad Sociaal Domein Gilze en
Rijen, waar ik nog steeds lid van
ben. Door betrokkenheid binnen
ten, van fietsen tot printers,
van keukengerei tot tampen
en nog veel meer. Veel spullen
deze Adviesraad heb ik kennis ge- krijgen zo een tweede leven en
maakt met hoe je een brugfunctie hoeven nog niet weggegooid te
hebt tussen inwoners en gemeen-
getogen Eindhovense bevalt het te. De verdieping binnen het po-
dorpse leven goed. Samen met
mijn gezin (man en twee volwas
sen dochters) hebben we hier
een mooi en waardevol sociaal
leven opgebouwd. Ik ben werk
ten we vooral krachten bundelen.
In de standpunten van D66 voel
ik mij gesterkt. Het voelt voor mij
goed om me op lokaal niveau in
te kunnen zetten, waarbij ik me
gesteund voel vanuit een lande- Kom maar op met die
lijke partij met enorm veel erva- kapotte spullen!
ring, kennis en gedrevenheid. Op
deze manier wil ik me inzetten
voor meer kansen voor (kwets
bare) jongeren. Het is van belang
dat jongeren alle kans krijgen zich
optimaal te ontwikkelen. Daar
moeten we ons als gemeente op
inzetten. Immers de jeugd is de
toekomst.
U kunt ons bereiken per mail frac-
tie@D66gilzerijen.nl
V
Elvir Hadic en Yvonne den Draak: kandidaten
op de verkiezingslijst van D66
n
0n Ine een school bezoeken? Dat kon 5 februari op het Cam-
B ur College. Er was een mooie en interactieve rondleiding ge
organiseerd met een echte speurtocht. De leerlingen van groep
7 en groep 8 van de basisscholen konden op die manier kennis-
:en met het Cambreur College.
Auto-te-gast tunnel slecht idee:
huizensloop en onveilig
D66 is vanaf 2018 tegen de extra autotunnel
geweest. Al meteen bleek daardoor straks 13
huizen verdwijnen en alleen dat kost al 5 tot 6
miljoen. Bovendien krijgen anderen straks een
grote tunnelbak voor de deur. Het woongenot
daalt dus fors in zowel de Julianastraat als de
Stationsstraat.
fietsers. Veilig Verkeer Nederland liet in 2019
al weten dat auto's en fietsers in twee richtin
gen door een smalle tunnelbuis van 4 m breed
geduwd, tot een onveilige situatie zal leiden.
Maar dat was aan dovemans oren gericht.
Want zowel het college van B&W als de fracties
van Kern '75, Gemeentebelang, VVD en CDA
blijven beweren dat het veilig kan.
Gemeente zit op een dwaalspoor
Het wordt dus ook financieel een drama. Ook
al zouden provincie en Rijk wederom de buidel
trekken, dan nog komt de gemeente geld
tekort, dat er gewoon niet is.
Vandaar dat D66 de coalitiepartijen oproept
om af te stappen van het onzalige autotunnel-
plan. En te kiezen voor een veilige en comfor
tabele langzaam verkeerstunnel. Zo'n smallere
fietstunnel, die ook minder diep hoeft te zijn,
bespaart miljoenen, o.a. omdat de tunnel
korter kan, er minder of niet gesloopt hoeft te
worden.
Onderteken de petitie!
Om dit pleidooi kracht bij te zetten, is D66 gisteren een petitie gestart.
Wij hopen dat veel inwoners die zullen ondertekenen. Niet alleen de
Rijenaren, die beter af zullen zijn met een fietstunnel, maar ook de in
woners van Gilze, Molenschot en Hulten, die anders mee moeten betalen
aan een ongewenste autotunnel. En wij hopen ook dat u hieraan denkt
als u binnenkort gaat stemmen voor de gemeenteraad. Want alleen een
anders samengestelde raad gaat deze autotunnel stoppen. De petitie is
te vinden bij petities.nl.
jÉ^Beerlingen van groep 7 en
:p 8 en hun ouder(s)/ver-
er(s) ’liepen’ online door de
sch >ol en op diverse plaatsen
wai >n letters verstopt. Zowel in
WWet toofdgebouw als in het vm-
jebouw waren deze letters te
vin en. De oplossing werd door
veel leerlingen ingestuurd. Onder
deinzendingen zijn de eerste 10
goede oplossingen gekozen als
prijswinnaars.
Woensdag 16 februari was de
Ontoegankelijk en veel te duur
Feitelijk zullen daardoor maar weinig fietsers
door de tunnel durven, waardoor Rijen-zuid
voor hen geïsoleerd komt te liggen. Maar ook
voor voetgangers die slecht te been zijn, met
een kinderwagen of scootmobiel wordt de
tunnel moeilijk tot niet begaanbaar. Dat vindt
ook de bewonersgroep RijenOntspoorT, maar
ook naar hen wordt niet geluisterd.
Omdat er geen hellingbaan komt, is men aan
gewezen op een lift aan weerszijden van het
spoor. Als er één buiten werking is, is er geen
alternatief om te voet van noord naar zuid
of andersom te gaan. Onacceptabel, vindt de
Seniorenvereniging Rijen.
Het team van het Repair Café
zaam binnen het sociaal domein, zijn wie we willen zijn en dat we el- bestaat uit zon 12 vrijwilligers,
met name op het gebied van
jeugdhulp en mensen met een
die gratis allerlei reparaties ver
richten. Iedereen heeft zijn eigen
beperking. De behoefte om meer juist een sterke samenleving; la- specialiteit: van ICT-er tot kleer-
te kunnen betekenen binnen het ten we vooral krachten bundelen, maakster, van techneut tot mes
senslijper. Stuk voor stuk vakmen
sen, die met hun handen kleine
wonderen verrichten.
ildKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 23 FEBRUARI 2022
De mobiele betoncentrale kan bij
u op locatie tot wel 7 kuub van
netlindproduct produceren.
De Ideale oplossing voor kleine
aouwprojecten. Met deze ma-
Wat was het een domper om
na de succesvolle herstart van
het Repair Café afgelopen sep
tember, opnieuw weer dicht te
moeten in de maanden decem
ber en januari. Maar nu zijn ze
weer helemaal terug: de vrij
willigers van het Repair Café!
sociaal domein heeft er toe geleid Hopelijk kunnen ze vanaf nu,
dat ik me steeds meer ben gaan zonder corona-onderbrekin-
den. In de komende vier jaar wil verdiepen in de politiek. De vraag gen, elke laatste vrijdagoch-
ik samen met team D66 Gilze en
Rijen werken aan een gemeente
die veel kansen en diversiteit aan
■«Kandidatenlijst van D66 voor de gemeenteraadsverkiezing is
p® prachtige mix van actieve en gedreven inwoners uit al onze jig|
kernen. Vandaag twee ‘nieuwe gezichten’ aan het woord:
Elvii uit Rijen en Yvonne uit Hulten. ..pT
ion in Rijen sinds 2001, ben
^Jouwd en vader van twee kin
in van 19 en 21 jaar. Ik ben in
srland sinds 1995 waar ik van-
^■osnië en Herzegovina naar
ben gekomen. Als politiek
^Bhteling was ik genoodzaakt
Mi leven opnieuw op te bou-
|*e|. Dat heb ik gedaan, ondanks
^■tegenvallers. Sinds ik in Ne-
derl; id woon heb ik hier mijn op-
leidi, g afgerond en mijn carrière
joptebouwd. Ik heb me ingebur-
fesiti in Nederland en stap voor
stab heb ik gewerkt aan de toe-
t van mezelf en mijn gezin.
Dat was niet altijd makkelijk, maar
Öetpen doorzetter. In 2003 ben
ik mijn eigen bedrijf begonnen en
werk inmiddels als directeur/eige-
naar van een Gevelbouwkundig
Ingenieurs- en Adviesbureau. Ik
heb 'ol overtuiging voor D66 ge-
^fn- Een partij die iedereen de
lelijkheid wil gunnen om door
del van goed onderwijs zich
kwamen. En vervolgens zijn
en te grijpen. D66 is vóór het