MIDZUID
1
UITVOERDERS GROENTEAM
^-Rii
DA: bezoek aan Scouting Rijen
Financiën
tietsuriendelijke dorpskernen
d| basisscholen zijn gelukkig al weer een tijdje opend. De leden van van de autotunnel bij het station.
GKen Gilze en Rijen hebben kinderen van verschillende leeftijden Telkens heeft de coalitie gekozen
el brengen ze naar school op de fiets of te voet. Iedere ochtend voor het huidige ontwerp waarbij
ho tden we onze harten weer vast. De Hoofdstraat, Mariastraat de auto centraal staat. Keer op
jir
«I
werkt voor iedereen
E
Goede Spoorzone onmisbaar voor toekomst Rijen
36-40 uur
Wiek
GPOEN GILZE EN RIJEN (GGR):
Voor het onderhoud van het groen zoeken wij per direct versterking.
Wilhelminakanaal Noord 3 Oosterhout www.midzuid.nl
ril
i
Waardering
*sprek
Rondleiding en presentatie
WATJIJ ONS TE BIEDEN HEBT
- Je krijgt energie van het begeleiden en ontwikkelen van mensen
- Je bent stressbestendig
- Je bent een kei in plannen en coördineren
- Je hebt kennis van het hoveniersvak
- Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden
- Je kan goed samenwerken
- Je bent VCA-VOL en BHV gecertificeerd
- Je bezit een rijbewijs B E
- Je bent niet bang voor vieze veiligheidsschoenen
WAT WIJ JOU BIEDEN
Je komt te werken in een inspirerende en gezellige organisatie.
Wij bieden je een goed salaris met goede arbeidsvoorwaarden.
WERKT MIDZUID OOK VOOR JOU?
Ben jij of ken jij dé uitvoerder die wij zoeken?
Stuur vandaag nog je motivatiebrief en cv naar hrm@midzuid.nl of bel
gerust naar Frits in 't Groen op 0162 374 000 voor meer informatie.
MidZuid begeleidt als sociaal werkbedrijf inwoners uit de gemeenten Altena,
Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout die hulp nodig hebben op hun
weg naar werk. Wij zijn er van overtuigd dat iedereen op zijn tempo en
met de juiste ondersteuning en begeleiding kan werken.
VVD GILZE EN RIJEN:
Contact
F
PAGINA 13
ÉKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 FEBRUARI 2022
NA1
zo belangrijk is voor de toekomst
ir
dat met gevaar voor eigen leven
bereikt moet worden. De aan
passingen aan het kruispunt met
de Stationsstraat hebben niet
met iedereen. En als het aan de
coalitie ligt, komt er een gevaar
lijke autotunnel bij het station.
programma en is opgenomen in
het coalitieprogramma. En met
het feit dat we inmiddels hon-
Leystromen zoveel mogelijk hui
zen bouwt en in bezit houdt. Via
hen in gesprek zou gaan. We zijn blij
te horen dat inmiddels een eerste
gesprek heeft plaatsgevonden en
dat in maart een vervolggesprek
staat ingepland. De scouting hoopt
dan een vollediger beeld te kunnen
geven van de door hen gewenste
aanpassingen en aanbouw.
naar een duurzame en veilige ge
meente.
dan ook vastgelegd worden. Een
nader punt dat verder uitgewerkt
aan onze inwoners bij nieuw
bouwprojecten. Op deze wijze
kunnen we starters en doorstro
mers een voorsprong geven om
hier te blijven wonen. Gemeente
belang is dan ook benieuwd hoe
we deze regeling in onze gemeen
te kunnen invoeren.
Het CDA heeft grote waardering voor
de open manier waarop de scouting
alle partijen heeft geïnformeerd over
de door hun gewenste verbouwing.
We hopen dat er een goede op
lossing wordt gevonden om ook
de financiën rond te krijgen. Zowel
Scouting Rijen als ook de scouting
in Gilze spelen in onze gemeente
net als de vele andere verenigingen
een belangrijke rol voor onze jeugd!
Wilt u reageren of hebt u andere op
merkingen of vragen stuur dan een
mailtje naar secretaris@cdagilzerijen.
nl. Een kijkje op onze website kan na
tuurlijk ook ga dan naar www.cda.nl/
noord-brabant/gilze-rijen
voorzitter Hans Rutten is al vanaf
het begin als raadslid betrokken
bij dit project: “Dat Rijen de af-
door de gunstige ligging tussen
Breda en Tilburg en door het
station. Voor veel mensen is dat
een reden geweest om in Rijen te
komen wonen. Je zit immers zo in
Breda of Tilburg en studerende
kinderen kunnen per trein makke
lijk naar MBO, HBO of universiteit.
En ook voor bedrijven die in Rijen
reikbaar is, omdat we gekozen
hebben voor een onderdoorgang
waar alleen fietsers doorpassen
en de brandweerauto niet."
raamd is. Dat is grofweg driekwart
van de kosten. In Gilze en Rijen
dragen we ongeveer l/7e bij. Dat
kan alleen omdat ook provincie
en Rijk het belang van de Spoor-
zone Rijen onderschrijven en er
ook fors in investeren.”
we hii
nzebe
>kge«
=eldl*
oadefl
■der dienden we over dit onder-
wrP een motie in. De uitkomst
toen dat de gemeente met
Eerst kregen we een rondleiding
door het gebouw. Daarbij werd
meteen duidelijk waar de wensen
liggen. Vernieuwing sanitair, her
indeling van ruimtes, een ruimere
keuken, betere toegankelijkheid
en een duurzaamheidsslag. Aan
sluitend kregen we een presen
tatie waar nog verder inzichtelijk
werd gemaakt hoe de verbou
wing vorm zou kunnen krijgen.
Tot slot maakten we een rondje
om het gebouw om het plaatje
compleet te krijgen.
2 vooi
je tuil
g.Eef]
e tuil!
■flink:
ok vo|
iterb.i
noge'
lanter
mooil
■noei
n stuk|
Pal
lintje!
m dl
if niel
relero
uimte
nop]
verlt
niet
vustdi
nt sta»
;n in<*
opeö
a nod1
zen.
tie/ux*
’5nrfj
n 75.nl
inzet van inwoners, gemeente en
met medewerking van defensie
6| woningen gebouwd. Wonin-
contact op met één van onze
raadsleden: Hans Rutten op 06-
22956693 en via hansrutten8@
attenderen? Stuur ons een bericht
Iedere keer heeft Groen Gilze en op www.groengilzerijen.nl. Samen
Rijen alternatieven aangeboden
en vragen gesteld bij het ontwerp
Lees meer over onze ideeën voor
de toekomst in het nieuwe verkie-
tebelang dat ook woonstichting zingsprogramma op onze web
site: www.gemeentebelang.org
Lijsttrekker Maud van der
Meer en Maarten van
Haperen, nummer 2 op
de kieslijst voor de Sint-
Annakapel in Molenschot
se financiële investering vraagt.
WD-fractievoorzitter Hans Rut
ten: “Dit is geen project dat de
gemeente alleen betaald. Het gmail.com, Ryan van Osch op 06-
hele programma kost ongeveer 42624667 en via ryanvanosch@
'erdwijnt het middenperron bij 80 miljoen, en als gemeente beta- gmail.com en Hans van Nistelrooij
ke perrons aan de zijkant van het toekomst van Rijen essentieel is
spoor. En ook de onderdoorgang dat we een veilige en toegankelij-
voor lokaal autoverkeer, fietsers,
voetgangers en hulpdiensten
maakt onderdeel uit het pro
gramma spoorzone.
WD-raadslid Hans van Nistelrooij
woont zelf in Rijen-Zuid: “Het is
Het station Gilze-Rijen behouden. Daarom investeren
we samen met Rijk en provincie in de spoorzone.
•aatjil
vil d< §4n voor starters, doorstromers,
?n vil
vensi
LmoJ
en.l
n o*|
d isditl
letlidl
n blij
Het is mooi om te zien dat er in
onze gemeente de komende tijd
nel veel gebouwd gaat worden.
Zo worden er in Molenschot, door derden nieuwbouwwoningen,
die gebouwd gaan worden in alle
kernen, op de rit hebben staan
kunnen we wel zeggen: missie
volbracht!
Het is wel een domper dat door
de wooncrisis met de torenhoge
bouwkosten, de schaarste en de
hoge prijzen voor veel mensen
het kopen van een huis een brug
te ver is. Als gemeente hebben
we weinig tot geen grip op deze
financiële gevolgen. De betaal
baarheid hangt af van de beleid- de prestatieafspraken moet dit
smakers in Den Haag en banken.
Door de lage rente, jubelton en
andere maatregelen zijn huizen- wordt is het geven van voorrang
prijzen opgedreven, terwijl kopers
nu ook nog eens te maken krijgen
met de gigantische inflatie.
Als gemeente bieden we wel de
starters-, duurzaamheids- en
blijverslening aan. Deze leningen
kunnen helpen om een huis te
kopen, langer erin te blijven wo
nen of te verduurzamen zodat je
energierekening zo laag mogelijk
wordt. Daarnaast wil Gemeen-
ke Spoorzone krijgen.”
Daarmee hebben we bijvoor
beeld een veel betere deal dan
de gemeente Nunspeet in Gel
derland die ongeveer even groot
is als Gilze en Rijen en ook een
essentieel dat de brandweer op tunnel bij het station wil heb-
tijd aan deze kant van het spoor ben. Hans Rutten: “In Nunspeet
kan zijn als dat nodig is. Ik wil betaalt de gemeente 30 miljoen
niet aan mijn mede-bewoners van de 41 miljoen die daar nu ge-
hier in de straat of in de militai
re wijk moeten uitleggen dat de
brandweer te laat is om levens te
EMEENTEBELANG: HUIZENCRISIS RAAKT IEDEREEN, DUS BOUWEN VOOR IEDEREEN
Mooie bouwkansen in Molenschot van start
■et alleen starters en senioren hebben een passend huis nodig,
Scereen hier tussenin heeft het ook moeilijk. Want bij gezins-
Itbreiding of verhuizen voor je werk loopje ook vast. Doorstro-
ling is daarom ook belangrijk. Gemeentebelang vindt dan ook
lat ervoor iedereen gebouwd moet worden.
w 30 januari verzorgde Scouting Rijen een interessante presentatie
•er hun ’Droomverbouwing’. We schreven al eerder over deze wens.
Ale politieke partijen waren daarvoor in twee rondes uitgenodigd. Het
®A was in de tweede ronde samen met D66 en de PvdA aan de beurt,
•lidelijk is dat de scouting zelf een behoorlijk deel van het benodigde
■d bij elkaar kan brengen maar dat ze er daarmee nog niet zijn.
h ee kinderen aan de hand brengt je terug naar het oude spelletje
Fl >gger, waarbij een kikker een snelweg probeert over te steken.
D auto lijkt de baas te zijn in alle vier de dorpen en veel wegen,
1 als de Mary Zeldenrustlaan, maar ook de Oranjestraat, Aalstraat
ei Rielsebaan in Gilze, nodigen uit om ontzettend hard te rijden.
Alfbouwersen mensen met een
Brgvraag krijgen allemaal een
plek binnen het plan. Gemeen-
fbe/ang/s dan ook blij met deze
«itw/kke/ing, zeker omdat het
in verband met de vliegbasis
niet makkelijk bouwen is in Mo
lenschot. De ontwikkelingen in
Mc rot passen ook goed bij
woonvisie met als uitgangs
punten vitale leefbare kernen,
t^taalbaar wonen, duurzame
wc i ngvoorraad en comfortabel
wnen met aandacht voor zorg
e| welzijn.
Gemeentebelang is blij met deze
woonvisie, omdat we hiermee
innen zorgen dat iedereen fijn
in wonen. Fijn wonen is wat
ons betreft ook een woonwijk
dje divers is opgebouwd en met
Bel groen en klimaatadaptieve
maatregelen. De woonvisie waar
bij gebouwd gaat worden in alle
kjrnen en voor alle doelgroepen
vbeit voort uit ons verkiezings-
De gemeenteraad van Gilze en
Rijen buigt zich over het bestem
mingsplan voor de Spoorzone
in Rijen. Voor de VVD Gilze en
Rijen een goed moment om stil
ëmbrandtlaan in Rijen oversteken in de vroege ochtend met keer hebben we gesproken over te staan bij dit grote project dat
de kinderen op de fiets, de bejaar- „7
den met een rollator of de min- van onze gemeente. WD-fractie-
der-validen. Iedere keer werd er
niets mee gedaan. Groen Gilze en
Rijen is voor een veilige omgeving
voor at deze inwoners. Wij pleiten gelopen jaren gegroeid is, komt
voor volwaardige kruispunten,
een snelheidslimiet van maximaal
30 km/h, fietsers voorrang geven
en meer veilige oversteekplaat-
voorkomen dat auto’s nog steeds sen maken voor voetgangers. Dat
voorbij scheuren met 50 km/h. willen we met deze gemeente-
De Venneweg en Uitvang zijn verkiezingen bereiken, zodat ie-
veranderd in een snelfiets-race- dereen binnen onze vier dorpen
baan dat gedeeld moet worden zich veilig kan voelen. Kent u nog
meer onveilige verkeerssituaties in zitten, is de aanwezigheid van het
onze gemeente waar u ons op wilt station onmisbaar om de juiste
werknemers te vinden.”
Hans vervolgt: “Maar een stati
on in Rijen is geen vanzelfspre
kendheid. Er rijden steeds meer
treinen en het huidige station is
onveilig. En doordat er meer trei
nen rijden is de overweg Stations
straat-Julianastraat ook steeds va
ker dicht. Op deze manier is het
centrum van Rijen steeds slechter redden in een noodgeval en dat
bereikbaar voor de inwoners van het centrum met haar essentiële
Rijen-Zuid. Er moet dus echt wat diensten moeilijker voor hen be-
gebeuren. Vandaar het program
ma om de spoorzone te verbete
ren.”
Wilt u ook met ons aan de slag
Veel onderdelen Het programma Spoorzone is een voor onze vier dorpen? Of heeft
Het programma Spoorzone kent omvangrijk project dat een for- u vragen of opmerkingen? Neem
veel onderdelen. Zo komt er
een tunnel bij de N631, wordt de
snelfietsroute F58 tussen Breda
en Tilburg ook aangelegd tussen
het Rijense Station en Dorst en
v<
station Gilze-Rijen om plaats te
maken voor veilige en toegankelij-
De scouting heeft al flink ge
spaard en contact gelegd met
bijvoorbeeld Scouting Nederland
en Jantje Beton. Zij willen mee
denken en ook een bijdrage doen
maar dat is het nog niet genoeg.
In mei zullen we in de commissie
Samenleving verder worden geïn
formeerd over de opbrengst van
de gesprekken tussen de scou
ting en de gemeente.
len we ongeveer 10 tot 15 miljoen op 06-20423087 en via h.van.nis-
daaraan mee. Omdat het voor de telrooij@ziggo.nl.
I Kijkje in de tentenopslag
toont ruimtegebrek.
Veiligheid voor fietsers en voet
gangers stond bij de laatste ge-
s pa1' «eenteverkiezingen vier jaar
iatur geleden hoog op de lijst van alle
i. Alli Brtijen. Elke partij vond dat de
vore Brpskernen een maximumsnel-
ij hu- Bid van 30 km/h moest krijgen en
de centra moesten nu toch echt
Kl eens autoluw gemaakt wor-
dfen. Maar na vier jaar coalitiebe-
leio voelen we ons juist onveiliger
of> de fiets of te voet in en om het
dprp: het Raadhuisplein is veran
derd in een Nescar-racetrack, met
Bhet midden een gemeentehuis