MIDZUID 1 UITVOERDERS GROENTEAM ^-Rii DA: bezoek aan Scouting Rijen Financiën tietsuriendelijke dorpskernen d| basisscholen zijn gelukkig al weer een tijdje opend. De leden van van de autotunnel bij het station. GKen Gilze en Rijen hebben kinderen van verschillende leeftijden Telkens heeft de coalitie gekozen el brengen ze naar school op de fiets of te voet. Iedere ochtend voor het huidige ontwerp waarbij ho tden we onze harten weer vast. De Hoofdstraat, Mariastraat de auto centraal staat. Keer op jir «I werkt voor iedereen E Goede Spoorzone onmisbaar voor toekomst Rijen 36-40 uur Wiek GPOEN GILZE EN RIJEN (GGR): Voor het onderhoud van het groen zoeken wij per direct versterking. Wilhelminakanaal Noord 3 Oosterhout www.midzuid.nl ril i Waardering *sprek Rondleiding en presentatie WATJIJ ONS TE BIEDEN HEBT - Je krijgt energie van het begeleiden en ontwikkelen van mensen - Je bent stressbestendig - Je bent een kei in plannen en coördineren - Je hebt kennis van het hoveniersvak - Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden - Je kan goed samenwerken - Je bent VCA-VOL en BHV gecertificeerd - Je bezit een rijbewijs B E - Je bent niet bang voor vieze veiligheidsschoenen WAT WIJ JOU BIEDEN Je komt te werken in een inspirerende en gezellige organisatie. Wij bieden je een goed salaris met goede arbeidsvoorwaarden. WERKT MIDZUID OOK VOOR JOU? Ben jij of ken jij dé uitvoerder die wij zoeken? Stuur vandaag nog je motivatiebrief en cv naar hrm@midzuid.nl of bel gerust naar Frits in 't Groen op 0162 374 000 voor meer informatie. MidZuid begeleidt als sociaal werkbedrijf inwoners uit de gemeenten Altena, Drimmelen, Geertruidenberg en Oosterhout die hulp nodig hebben op hun weg naar werk. Wij zijn er van overtuigd dat iedereen op zijn tempo en met de juiste ondersteuning en begeleiding kan werken. VVD GILZE EN RIJEN: Contact F PAGINA 13 ÉKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 FEBRUARI 2022 NA1 zo belangrijk is voor de toekomst ir dat met gevaar voor eigen leven bereikt moet worden. De aan passingen aan het kruispunt met de Stationsstraat hebben niet met iedereen. En als het aan de coalitie ligt, komt er een gevaar lijke autotunnel bij het station. programma en is opgenomen in het coalitieprogramma. En met het feit dat we inmiddels hon- Leystromen zoveel mogelijk hui zen bouwt en in bezit houdt. Via hen in gesprek zou gaan. We zijn blij te horen dat inmiddels een eerste gesprek heeft plaatsgevonden en dat in maart een vervolggesprek staat ingepland. De scouting hoopt dan een vollediger beeld te kunnen geven van de door hen gewenste aanpassingen en aanbouw. naar een duurzame en veilige ge meente. dan ook vastgelegd worden. Een nader punt dat verder uitgewerkt aan onze inwoners bij nieuw bouwprojecten. Op deze wijze kunnen we starters en doorstro mers een voorsprong geven om hier te blijven wonen. Gemeente belang is dan ook benieuwd hoe we deze regeling in onze gemeen te kunnen invoeren. Het CDA heeft grote waardering voor de open manier waarop de scouting alle partijen heeft geïnformeerd over de door hun gewenste verbouwing. We hopen dat er een goede op lossing wordt gevonden om ook de financiën rond te krijgen. Zowel Scouting Rijen als ook de scouting in Gilze spelen in onze gemeente net als de vele andere verenigingen een belangrijke rol voor onze jeugd! Wilt u reageren of hebt u andere op merkingen of vragen stuur dan een mailtje naar secretaris@cdagilzerijen. nl. Een kijkje op onze website kan na tuurlijk ook ga dan naar www.cda.nl/ noord-brabant/gilze-rijen voorzitter Hans Rutten is al vanaf het begin als raadslid betrokken bij dit project: “Dat Rijen de af- door de gunstige ligging tussen Breda en Tilburg en door het station. Voor veel mensen is dat een reden geweest om in Rijen te komen wonen. Je zit immers zo in Breda of Tilburg en studerende kinderen kunnen per trein makke lijk naar MBO, HBO of universiteit. En ook voor bedrijven die in Rijen reikbaar is, omdat we gekozen hebben voor een onderdoorgang waar alleen fietsers doorpassen en de brandweerauto niet." raamd is. Dat is grofweg driekwart van de kosten. In Gilze en Rijen dragen we ongeveer l/7e bij. Dat kan alleen omdat ook provincie en Rijk het belang van de Spoor- zone Rijen onderschrijven en er ook fors in investeren.” we hii nzebe >kge« =eldl* oadefl ■der dienden we over dit onder- wrP een motie in. De uitkomst toen dat de gemeente met Eerst kregen we een rondleiding door het gebouw. Daarbij werd meteen duidelijk waar de wensen liggen. Vernieuwing sanitair, her indeling van ruimtes, een ruimere keuken, betere toegankelijkheid en een duurzaamheidsslag. Aan sluitend kregen we een presen tatie waar nog verder inzichtelijk werd gemaakt hoe de verbou wing vorm zou kunnen krijgen. Tot slot maakten we een rondje om het gebouw om het plaatje compleet te krijgen. 2 vooi je tuil g.Eef] e tuil! ■flink: ok vo| iterb.i noge' lanter mooil ■noei n stuk| Pal lintje! m dl if niel relero uimte nop] verlt niet vustdi nt sta» ;n in<* opeö a nod1 zen. tie/ux* ’5nrfj n 75.nl inzet van inwoners, gemeente en met medewerking van defensie 6| woningen gebouwd. Wonin- contact op met één van onze raadsleden: Hans Rutten op 06- 22956693 en via hansrutten8@ attenderen? Stuur ons een bericht Iedere keer heeft Groen Gilze en op www.groengilzerijen.nl. Samen Rijen alternatieven aangeboden en vragen gesteld bij het ontwerp Lees meer over onze ideeën voor de toekomst in het nieuwe verkie- tebelang dat ook woonstichting zingsprogramma op onze web site: www.gemeentebelang.org Lijsttrekker Maud van der Meer en Maarten van Haperen, nummer 2 op de kieslijst voor de Sint- Annakapel in Molenschot se financiële investering vraagt. WD-fractievoorzitter Hans Rut ten: “Dit is geen project dat de gemeente alleen betaald. Het gmail.com, Ryan van Osch op 06- hele programma kost ongeveer 42624667 en via ryanvanosch@ 'erdwijnt het middenperron bij 80 miljoen, en als gemeente beta- gmail.com en Hans van Nistelrooij ke perrons aan de zijkant van het toekomst van Rijen essentieel is spoor. En ook de onderdoorgang dat we een veilige en toegankelij- voor lokaal autoverkeer, fietsers, voetgangers en hulpdiensten maakt onderdeel uit het pro gramma spoorzone. WD-raadslid Hans van Nistelrooij woont zelf in Rijen-Zuid: “Het is Het station Gilze-Rijen behouden. Daarom investeren we samen met Rijk en provincie in de spoorzone. •aatjil vil d< §4n voor starters, doorstromers, ?n vil vensi LmoJ en.l n o*| d isditl letlidl n blij Het is mooi om te zien dat er in onze gemeente de komende tijd nel veel gebouwd gaat worden. Zo worden er in Molenschot, door derden nieuwbouwwoningen, die gebouwd gaan worden in alle kernen, op de rit hebben staan kunnen we wel zeggen: missie volbracht! Het is wel een domper dat door de wooncrisis met de torenhoge bouwkosten, de schaarste en de hoge prijzen voor veel mensen het kopen van een huis een brug te ver is. Als gemeente hebben we weinig tot geen grip op deze financiële gevolgen. De betaal baarheid hangt af van de beleid- de prestatieafspraken moet dit smakers in Den Haag en banken. Door de lage rente, jubelton en andere maatregelen zijn huizen- wordt is het geven van voorrang prijzen opgedreven, terwijl kopers nu ook nog eens te maken krijgen met de gigantische inflatie. Als gemeente bieden we wel de starters-, duurzaamheids- en blijverslening aan. Deze leningen kunnen helpen om een huis te kopen, langer erin te blijven wo nen of te verduurzamen zodat je energierekening zo laag mogelijk wordt. Daarnaast wil Gemeen- ke Spoorzone krijgen.” Daarmee hebben we bijvoor beeld een veel betere deal dan de gemeente Nunspeet in Gel derland die ongeveer even groot is als Gilze en Rijen en ook een essentieel dat de brandweer op tunnel bij het station wil heb- tijd aan deze kant van het spoor ben. Hans Rutten: “In Nunspeet kan zijn als dat nodig is. Ik wil betaalt de gemeente 30 miljoen niet aan mijn mede-bewoners van de 41 miljoen die daar nu ge- hier in de straat of in de militai re wijk moeten uitleggen dat de brandweer te laat is om levens te EMEENTEBELANG: HUIZENCRISIS RAAKT IEDEREEN, DUS BOUWEN VOOR IEDEREEN Mooie bouwkansen in Molenschot van start ■et alleen starters en senioren hebben een passend huis nodig, Scereen hier tussenin heeft het ook moeilijk. Want bij gezins- Itbreiding of verhuizen voor je werk loopje ook vast. Doorstro- ling is daarom ook belangrijk. Gemeentebelang vindt dan ook lat ervoor iedereen gebouwd moet worden. w 30 januari verzorgde Scouting Rijen een interessante presentatie •er hun ’Droomverbouwing’. We schreven al eerder over deze wens. Ale politieke partijen waren daarvoor in twee rondes uitgenodigd. Het ®A was in de tweede ronde samen met D66 en de PvdA aan de beurt, •lidelijk is dat de scouting zelf een behoorlijk deel van het benodigde ■d bij elkaar kan brengen maar dat ze er daarmee nog niet zijn. h ee kinderen aan de hand brengt je terug naar het oude spelletje Fl >gger, waarbij een kikker een snelweg probeert over te steken. D auto lijkt de baas te zijn in alle vier de dorpen en veel wegen, 1 als de Mary Zeldenrustlaan, maar ook de Oranjestraat, Aalstraat ei Rielsebaan in Gilze, nodigen uit om ontzettend hard te rijden. Alfbouwersen mensen met een Brgvraag krijgen allemaal een plek binnen het plan. Gemeen- fbe/ang/s dan ook blij met deze «itw/kke/ing, zeker omdat het in verband met de vliegbasis niet makkelijk bouwen is in Mo lenschot. De ontwikkelingen in Mc rot passen ook goed bij woonvisie met als uitgangs punten vitale leefbare kernen, t^taalbaar wonen, duurzame wc i ngvoorraad en comfortabel wnen met aandacht voor zorg e| welzijn. Gemeentebelang is blij met deze woonvisie, omdat we hiermee innen zorgen dat iedereen fijn in wonen. Fijn wonen is wat ons betreft ook een woonwijk dje divers is opgebouwd en met Bel groen en klimaatadaptieve maatregelen. De woonvisie waar bij gebouwd gaat worden in alle kjrnen en voor alle doelgroepen vbeit voort uit ons verkiezings- De gemeenteraad van Gilze en Rijen buigt zich over het bestem mingsplan voor de Spoorzone in Rijen. Voor de VVD Gilze en Rijen een goed moment om stil ëmbrandtlaan in Rijen oversteken in de vroege ochtend met keer hebben we gesproken over te staan bij dit grote project dat de kinderen op de fiets, de bejaar- „7 den met een rollator of de min- van onze gemeente. WD-fractie- der-validen. Iedere keer werd er niets mee gedaan. Groen Gilze en Rijen is voor een veilige omgeving voor at deze inwoners. Wij pleiten gelopen jaren gegroeid is, komt voor volwaardige kruispunten, een snelheidslimiet van maximaal 30 km/h, fietsers voorrang geven en meer veilige oversteekplaat- voorkomen dat auto’s nog steeds sen maken voor voetgangers. Dat voorbij scheuren met 50 km/h. willen we met deze gemeente- De Venneweg en Uitvang zijn verkiezingen bereiken, zodat ie- veranderd in een snelfiets-race- dereen binnen onze vier dorpen baan dat gedeeld moet worden zich veilig kan voelen. Kent u nog meer onveilige verkeerssituaties in zitten, is de aanwezigheid van het onze gemeente waar u ons op wilt station onmisbaar om de juiste werknemers te vinden.” Hans vervolgt: “Maar een stati on in Rijen is geen vanzelfspre kendheid. Er rijden steeds meer treinen en het huidige station is onveilig. En doordat er meer trei nen rijden is de overweg Stations straat-Julianastraat ook steeds va ker dicht. Op deze manier is het centrum van Rijen steeds slechter redden in een noodgeval en dat bereikbaar voor de inwoners van het centrum met haar essentiële Rijen-Zuid. Er moet dus echt wat diensten moeilijker voor hen be- gebeuren. Vandaar het program ma om de spoorzone te verbete ren.” Wilt u ook met ons aan de slag Veel onderdelen Het programma Spoorzone is een voor onze vier dorpen? Of heeft Het programma Spoorzone kent omvangrijk project dat een for- u vragen of opmerkingen? Neem veel onderdelen. Zo komt er een tunnel bij de N631, wordt de snelfietsroute F58 tussen Breda en Tilburg ook aangelegd tussen het Rijense Station en Dorst en v< station Gilze-Rijen om plaats te maken voor veilige en toegankelij- De scouting heeft al flink ge spaard en contact gelegd met bijvoorbeeld Scouting Nederland en Jantje Beton. Zij willen mee denken en ook een bijdrage doen maar dat is het nog niet genoeg. In mei zullen we in de commissie Samenleving verder worden geïn formeerd over de opbrengst van de gesprekken tussen de scou ting en de gemeente. len we ongeveer 10 tot 15 miljoen op 06-20423087 en via h.van.nis- daaraan mee. Omdat het voor de telrooij@ziggo.nl. I Kijkje in de tentenopslag toont ruimtegebrek. Veiligheid voor fietsers en voet gangers stond bij de laatste ge- s pa1' «eenteverkiezingen vier jaar iatur geleden hoog op de lijst van alle i. Alli Brtijen. Elke partij vond dat de vore Brpskernen een maximumsnel- ij hu- Bid van 30 km/h moest krijgen en de centra moesten nu toch echt Kl eens autoluw gemaakt wor- dfen. Maar na vier jaar coalitiebe- leio voelen we ons juist onveiliger of> de fiets of te voet in en om het dprp: het Raadhuisplein is veran derd in een Nescar-racetrack, met Bhet midden een gemeentehuis

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2022 | | pagina 13