Kern 75Actueel: investeren
in Spoorzone is duurzaam
NLGR Plantgoedactie 2022
Weggeefhoek Gilze en Rijen
heeft nu een eigen bus
Politiek
GEh
V
Perron station
Gilze en Rijen
Bereikbaarheid
Geluid
Risicovolle dekking
van tekorten
k
ZO'
inz<
me
65
gei
zei
zo
Pl
fel
or
in
nie
len
Mc
de
pui
bet
wo
WO
en
GRi
f
D66: FINANCIËLE POSITIE GEMEENTE HEEL ZORGELIJK
Helaas, het geld is op!
De afgelopen twee maanden stapelen de tekorten zich bij de zit de gemeente alsnog met de
gemeente op. Bij het project Spoorzone is er een overschrijding gebakken peren. Het echte pro-
van €15 miljoen. Ook de kosten van de sporthal De Tuintjes in bleem wordt inmiddels duidelijk:
Gilze vallen flink tegen (nieuwbouw: ruim €5 miljoen méér), de miljoenenreserves die er enke-
mede door stagnatie bij de gemeente. Deze extra kosten kun- le jaren geleden nog waren, zijn
nen niet meer gedekt worden uit de gemeentelijke reserves. Met weggesmolten als sneeuw voor
als gevolg dat lopende werkzaamheden in de knel gaan komen, de zon. Omdat er veel projecten
-^1
4
PAGINA)
EK
WEEKBLAD GILZE EN RUEN - WOENSDAG 16 FEBRUARI 2022
Vrouwtjesmerel met rups
Uw logo op deze bus? Dot kan!
Gele dovenetel
Wilde akelei
wijk Tussen de Leijen naar ver-
Station Gilze en Rijen
toetsen.
Kern 75 is zich ervan bewust
i
De bus is nu nog onherkenbaar,
maar binnenkort komt het logo
van stichting de Weggeefhoek
Gilze en Rijen er natuurlijk op te
staan. ”Er blijft nog veel ruimte
over aan de buitenzijde van de
bus en we vragen of (lokale) be
drijven hun logo/tekst daarop
laten plaatsen tegen een gepaste
vergoeding. Wij kunnen daarvan
de verzekering, onderhoud en
wegenbelasting van bekostigen.
Daarom zijn we op zoek naar be
drijven die hun reclame uiting op
Dat is nog niet alles: ook de nieu
we sporthal Margriethal in Rijen
wordt? ton duurder.
Nu de gemeentelijke schatkist
leeg is, is er paniek. Voor de re-
novatievariant van Achter de
te nestelen. Wij hebben gekozen
voor inheems groen. Biologisch
en lokaal gekweekt, zonder de
gifspuit. Bijen en hommels, de
vlinders en de merels kunnen er
veilig van snoepen.
Gilze en Rijen heeft al 159 jaar
-vanaf 1863- een station. Vanaf ca.
1993 zijn er al plannen om het sta
tionsgebied te herontwikkelen.
Anno 2022 hebben we de moge
lijkheid om deze plannen samen
met Provincie Noord Brabant, het
Rijk en ProRail te realiseren omdat
alle partijen inzien dat de heront-
wikkeling van de spoorzone Rijen
belangrijk is voor de toekomst.
Daarnaast hebben alle partijen
ingestemd om dit financieel te
ondersteunen.
Beemdooievaarsbek Gerani
um pratense, 2 x Smeerwortel
Symphytum officinale, 1 x Kleine
Pimpernel Sanguisorba minor, 1
x Sint Janskruid Hypericum per
foratum
met veilig iDeal te betalen. Ver
meldt dat bestelnummer bij je
betaling! Een bestelling is defini
tief als het verschuldigde bedrag
ketten gaan uitleveren. Die dati ge'cc
is nu nog niet exact bekend. Alt pa
kopers krijgen ruim van te vore
bericht hoe laat en waar zij hul
planten mogen ophalen.
Leuk, zo’n plantgoedactie. Pas
dat allemaal wel in mijn tuintje
Een terechte vraag en een dii
mee met het beslag op de ruimte
Per pakket moetje rekenen op
Frits van Vugt en Antonet Krol (D66) maken
andere keuzes, die financieel solide zijn
onze bus willen plaatsen. Natuur
lijk wordt u dan ook regelmatig
vernoemd op onze Facebook-
pagina en op onze website. Wilt
u uw logo of tekst op onze bus?
Laat het ons weten en wij vertel
len u alle mogelijkheden. U kunt
contact met ons opnemen via de
mail (weggeefhoekrijen@gmail.
com).’’
Meer info over Stichting De Weg
geefhoek Gilze en Rijen vindt u op
de website www.weggeefhoekrij-
en.nl.
De achteruitgang past helaas in
het algemeen beeld van ónze
natuur. De biodiversiteit neemt
af en daarmee het voedselaan
bod voor de merel. Plus het feit
dat ook de merel flink last heeft
gehad van een virusinfectie. Het
usutuvirus heeft huisgehouden
onder de populatie. De plant
goedactie van 2022 is een steun
tje in de rug voor de merels. NLGR
heeft twee pakketten samenge
steld met diverse vaste planten,
met besdragende struiken en
een fruitboompje. Ideaal voor
de merel als voedselbron en om
Het te smalle eilandperron is no-
Met het programma ’Hoogfre-
er
Onze bewoners langs het spoor
moeten tegen geluidsoverlast
worden beschermd, dit is wet-
contributie gaat dus pas in o»
2023. Maar vanzelfsprekend isditl
aanbod niet dwingend. Het .iel
maatschap van NLGR is en bljll
een eigen keuze. I
Voor beide sporthallen wil het
college van B&W alvast geld gaan
gebruiken dat feitelijk nog ver
diend moet worden. Dat is mo
gelijk omdat de nog te bouwen
Ge:
wo
kui
kaï
on
die
ve:
Ee,
we
wa
CC
vlc
let
[d<
Itt
kin
y
doende om de natuur dichtert I
te halen. Als de struiken moga
De ba
Groei
en br
houd
of Re
Bee
jog!
De i
lals
en Ri
Veilig
gang
Begin maart kunnen wij de pa. wee
pa
re |do
luBd'
de ce
wel e
den.
lek:
mede bepaalt of je wel of nielop cl
kunt meedoen. Het valt heeleJ®>rP
ft rd
inhe
a 1,5 m2. Dan heb je het overll|T7
tot 15 stoeptegels. Meer niet^w—
inzamelen van afval), of door te
trage uitvoering van projecten,
- terwijl de bouwkosten stegen
wachting €3 miljoen méér gaat (zoals Achter de Tuintjes),
opleveren aan de verkoopwaarde
telijk vastgelegd door de Rijks- gebied bij de Haansberg nadert
overheid. Met deze wetgeving
krijgt Gilze en Rijen de kans en de
financiële middelen om op een
goede manier aanwonenden te we op een belangrijk punt st<
beschermen tegen het geluid wat
afkomstig is vanaf het spoor.
heeft opgepakt om nieuwe hii
zen te bouwen voor onze b*
woners in Rijen-zuid. Ookgeq
het kansen om bijvoorbeeld K
van de grond. De gemeente gaat Nieuwbouw sporthal De
toekomstige winst alvast gebrui- Tuintjes weer uitgesteld
ken om huidige financiële pro
blemen op andere vlakken alvast
mee op te lossen. Eerder waar
schuwde D66 hier al voor. Want Tuintjes kon het college nog net
als de kosten voor plan Tussen het geld halen uit de verwachte dig toe aan vervanging omdat dit
de Leijen straks toch tegenvallen, opbrengst van Tussen de Leijen, onveilig is voor de reizigers die
Weggeefhoek Gilze en Rijen heeft sinds kort de beschikking over
een eigen bus. En daar zijn ze bij deze stichting erg blij mee.
Een wordvoerster vertelt: ”Zo kunnen wij onze leden nog beter
helpen. Want de meeste leden hebben geen auto. Zij kunnen
daarom geen aangeboden donaties als bijvoorbeeld een kast,
bankstel of bed afhalen bij een donateur. Vanaf deze week kan
dat voortaan wél! Voor een kleine vergoeding gaat een mede
werker van de weggeefhoek na aanvraag de donaties ophalen bij
de donateur en brengen naar onze 280 aangesloten gezinnen.”
bestellen kan ook. De exacte gang uitgroeien is wat ruimer plant» or'
van zaken vind je op onze site. Het aan te raden. Alle struiken en od|
bestelformulier volledig invullen de zoete kers mogen gesnoeil
en je krijgt een link met een uniek worden. Zo maak je je eigen stol
bestelnummer toegestuurd om je wilde tuin.
Er is een bijzonder extraatji
NLGR bestaat 15 jaar en wil dl
graag groen en bescheiden v/e,
ren. Elke koper krijgt desgewensl
is overgeboekt op de rekening het lidmaatschap van NLCSotoq
van NLGR. Eén bestelling per heel 2022 gratis aangeboden.q|
adres. Er zijn slechts 55 pakketten
A en 55 pakketten B beschikbaar.
Op op.
Het bestellen loopt via de site van
NLGR: natuurlijkgilzerijen.nl
Pakket B: Een fruitboompje en
zeven soorten vaste planten die
de tuin mooi opfleuren.
1 x Zoete kers Prunus avium,
2 x Kruipend Zenegroen Aju-
ga reptans, 2 x Gele Dovenetel
Lamiastrum galeobdolon, 2 x
Beemdooievaarsbek Geranium
pratense, 1 x Smeerwortel Symp- Dat kleine lapje grond verander
hytum officinale, 1 x Wilde Akelei op slag in jouw stukje oase voo
7 Aquila vulgaris, 1 x Blaassilene merels. De biodiversiteit in je tui
Silene vulgaris, 1 x Bijenkorfje gaat met sprongen omhoog. Eei
Prunella vulgaris heuse boosterprik voor de tui
en voor de merel. Een paar flink.
Via onze site (natuurlijkgilzerijen. bakken op het balkon zijn ookvd
nl) kun je inschrijven op pakket A
of op pakket B. Beide pakketten
Omdat de coalitie van Kern ’75, CDA, VVD en Gemeentebelang zijn geweest met financiële over-
de afgelopen jaren veel meer uit heeft gegeven dan er inkomsten schrijding (zoals het Omgekeerd
waren. Erg zorgelijk, vindt D66.
om
(ambtelijke) ABG-organisatie effi
ciënter te maken, we pleiten hier
k atjaren voor. De‘overhead’ervan het goederenvervoer toenemen,
is veel duurder dan elders. Het is
onacceptabel dat voorzieningen
i voor inwoners weer uitgesteld
I worden, omdat we binnen de
Pakket A: Drie struiken en zes
soorten vaste planten die de tuin
meer kleur en leven bieden.
1 x Egelantier Rosa rubiginosa, 1
x Sleedoorn Prunus spinosa, 1 x
Gewone vlier Sambucus nigra,
1 x Kruipend Zenegroen Aju-
ga reptans, 1 x Gele Dovenetel
Lamiastrum galeobdolon, 1 x
Alweer voor de elfde keer op rij organiseert NLGR (Natuur- en
Landschapsvereniging Gilze en Rijen) de plantgoedactie. Dit
keer met extra aandacht voor de merel. Een van onze meest al
gemene broedvogels. Bekend om zijn fraaie zwarte voorkomen
en om zijn melodieuze zang. Elk voorjaar mogen wij genieten van
de prachtige strofen die de merel over ons uitstrooit. Vanuit het
topje van een boom of bovenop de schoorsteen. De merel laat
weten dat hij er is. Maar wat voor de hele natuur geldt speelt
ook deze zwarte zanger parten. Vanaf 2016 is de merelstand met
ongeveer eenderde afgenomen.
om deze ontwikkelingen in j
Spoorzone te omarmen op eti
De huidige overweg zal dan nog manier dat Rijen zuid en noo
vaker gesloten zijn. Kern 75 vindt Vliegwiel optimaal verbonden blijven I
het belangrijk dat we kiezen voor Met een investering in de spoor- Witje meepraten en/of actief q
een veilige onderdoorgang die zone gaan andere gebieden op den in de politiek?Kern 75 no
gemeente verkeerde prioriteiten gebruikt kan worden voor zowel
stellen”. Voor meer informatie: voetgangers, fietsers, auto’s als
mailfractie@D66gilzerijen.nl hulpdiensten.
'f'
voor de nieuwbouwvariant lukt op de trein willen stappen. Men
dat niet. Tot ongenoegen van dient namelijk altijd het spoor
D66 wil het college de beslissing via een overweg te passeren om
over nieuwbouw van Achter de op het station te komen. Met de
Tuintjes uitstellen tot juli. Ge- nieuwe plannen krijgen we twee
volg: wéér langer wachten voor perrons aan de buitenkant.
de Gilzer sporters en nog hoge
re (bouw)kosten (geraamd op
3 ton). Antonet Krol en Frits van
Vugt van de D66-fractie:‘‘Beter is quent Spoorvervoer’ gaan
eindelijk eens de veel te dure nog meer intercity’s rijden op dit
traject. Daarnaast gaan er vier
sprinters per uur rijden en zal
Met een investering in de spoor-
termijn ook worden herontwik- je uit om contact op te neme^
keld. Een mooi voorbeeld is dat onze website, info@kern75.n
Leystromen de handschoen al onze fractieleden.
g**"*^- -