De Havilland DH.82 Tiger Moth ■Br*' ID Elementaire Vlieger Opleiding Vele Hoogtepunten t '**h**r. In de tweede aflevering van deze rubriek, die elke vier weken zal verschijnen, laten we u graag weer kennis maken met een van de vele bijzondere vliegtuigtypen uit de collectie van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KLuHV), die op Gilze-Rijen zijn gestationeerd. - PAGINA 17 (EEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 21 JULI 2021 lA’d Koninklijke Max. snelheid: Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. DOOR BEN ULLINGS FOTO’S: BEN ULLINGS/ AVIATIONPHOTOS.NL - TENZU ANDERS VERMELD Uit November 2005 dateert deze opname, gemaakt tijdens groot onderhoud van de PH-TYG. Daarbij werden veel houten delen, waaronder ook de bovenkant van de romp, met groot vakmanschap helemaal vernieuwd. (Archief KLuHV). vloog op 26 oktober 1931. Uitein delijk werden 8.811 exemplaren gebouwd. In licentie werd het type geproduceerd in Canada, Noorwegen, Zweden Portugal, Australië en Nieuw-Zeeland. Nu nog steeds vliegen er vele exemplaren van het gracieu ze toestel over de hele wereld rond. Al in 1933 werden de eer ste Tiger Moths opgenomen in het Nederlandse register. In 1946 kreeg de KLu via de zo genaamde ’’Target One” - over eenkomst met de Engelsen, de beschikking over 56 ex-Royal Air Force exemplaren van de Tiger Moth Mk.ll versie. De KLu heeft deze vliegtuigen tot 1951 gebruikt bij de Elementaire Vlieger Op leiding (EVO) op de vliegbasis Woensdrecht.Je kan veilig stellen dat met behulp van deze toestel len belangrijke fundamenten zijn gelegd voor de hedendaags KLu. Nadat de DH.82s door de Fokker S.11 werden vervangen bleven er tot 1961 een aantal in gebruik bij dé zogenaamde basisvluch- ten. Inzetbaar voor allerlei zaken (lees: boodschappen), maar ook voor het slepen van zweefvliegtui gen. Voor hetzelfde doel hebben er tot eind 1962 in Nederlands Nieuw-Guinea ook twee ‘Tigers’ gevlogen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het type in die regio ook al in gebruik bij de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) te Soerabaja. In 1959 nam de MLD een viertal exemplaren over van de Luchtmacht, die toen als sle per werden gebruikt voor de op de bases Valkenburg en De Kooy aanwezige zweefvliegclubs. De Nationale Luchtvaart School (NLS) heeft lange tijd voor de KLu de Selectie Vlieger Opleiding (SVO) gedaan. Daartoe werden toestellen van de Luchtmacht opereren. Dat was lange tijd niet het geval. In 1989 vloog de PH-TYG nog rond in de RAF kleuren waarmee door de Luchtmacht aanvankelijk werd gevlogen. Later kregen de ‘Tigers' een beter zichtbare gele beschildering. voegd. Op de Gilze-Tiger is de Luchtmacht-registratie A-57 aan gebracht. Als was het een nieuw exemplaar! geleend, civiel geregistreerd en na afloop van het contract weer aan de KLu geretourneerd. fels waren ontstaan over de kwaliteit van een type aanhech- Luchtvaarticoon Martin Schröder achterin de PH-TYG op 6 juli 2013. De Tiger Moth wordt vanuit de achterste stoel bestuurd. Het ‘snoetje’ voor zijn gezicht dient om radiocommunicatie, bij alle wind die in het open toestel voorbij komt, mogelijk te maken. de staart een nest te bouwen. Ook zij voelden zich, net als vele anderen, helemaal thuis in de immer beminnelijke tweedekker! Max. gewicht: Vliegbereik: Plafond: Bemanning: In dienst KLu: In dienst KLuHV: In 1920 werd de Havilland Air craft Co. Ltd. opgericht. Als je alle vliegtuigtypen van deze bouwer wilt beschrijven heb je een dik boek nodig. Eén van de meest legendari- sche werd het Tiger Moth oplei- dingsvliegtuig, dat voor het eerst In de loop der tijd maakte de PH-TYG vele gedenkwaardige vluchten, waaronder meerdere met hoogwaardigheidsbekle ders binnen de Koninklijke Lucht macht. Heel bijzonder was die op 15 augustus 2009, toen hij werd gevlogen door oud marine-vlie- ger Ton Hendriks op de kop af 63(1) jaar, nadat hij met het type zijn allereerste opleidingsvlucht maakte. En op 6 juli 2013 maakte Martin Schröder er zijn allerlaatste vlucht als vlieger mee. Het slot stuk van een lange vliegercarrière. Uiteraard zijn er over de PH-TYG inmiddels meerdere anekdotes. Zo stond de kist rond de eeuw wisseling enige tijd aan de grond, omdat er in de vliegwereld twij- 835 kg 485 km 4150 mtr 2 56 toestellen 1 “De oude dame” wordt het vliegtuig in deze aflevering regel matig liefkozend genoemd. Een tweedekker uit 1939, die alles uitstraalt watje van een klassiek vliegtuig kan verwachten. De opstap voor de eerste naoorlogse vliegergeneratie van de Koninklijke Luchtmacht. Een onmisbaar onderdeel van de Historische Vlucht! De PH-TYG op een oktoberavond in 2017 door deelnemer Ellg Elbertsen in strakke formatie gevlogen vlak naast defoto-Cessna. Dankzij de gebruikte groothoek een bijzondere wijde blik over de Biesbosch als achtergrond. Een blik in de achterste cockpit van de Tiger Moth (Foto: Johan Lemmers) De Tiger Moth op de grasbaan op Gilze-Rijen. De slede onder de staart rust op het speciaal geconstrueerde ‘transportbakje’ waarmee het toestel kan worden verplaatst. De prachtige lijnen van de tweedekker extra geaccentueerd met een ondergaande zon als achtergrond. Zo zag de KLuHV Tiger Moth er uit kort na aankomst bij de SVGR (Foto: Klaas van der Ham). PH-TYG De Tiger Moth van de KLuHV kwam in 1939 in dienst van de Brit se Royal Air Force en werd in 1953 civiel geregistreerd. In 1976 kwam het bij de toenmalige Stichting Vliegsport Gilze-Rijen terecht. In 1986 kreeg het de Nederlandse registratie PH-TYG. Het is het enige toestel in de vloot waarmee alleen vanaf gras kan (en moet) worden geopereerd. In plaats van remmen en een staart - wiel is een metalen slede aange bracht, die over gras duidelijk be ter glijdt dan over het beton van de verharde banen van Gilze-Rij en. Om het toestel te verplaatsen is er een soort van ‘kommetje’ op wielen gemaakt, waarin die slede tingsbout. Dat was lang genoeg precies past. voor enkele koolmeesjes om in De A-56 was de laatste KLu Ti ger Moth, die indertijd aan de operationele vloot werd toege- i Technische gegevens Tiger Moth Motor:Gipsy Major I Motorvermogen:130 pk Spanwijdte:8,95 mtr j Lengte:7,32 mtr i Hoogte:2,67 mtr 175 km/u MACHT HISTORISCHE VLUCH L UCHTM A c h Gelukkig is het nu toegestaan om met civiele vliegtuigen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 17