I ■H bouw articul alende Rjjense1 Woningwetwoningen Bronnen: www.heemkringmolen- heide.nl; tijdmachinegilzerijen.nl; uiujw.anderetijden.nl; www.canonso- ciaalwerk.eu; Een andere geschiede nis van Gilze en Rijen; Rijen: Ontstaan, Groei, Ontwikkeling; Gilze Duizend *e Tweede Wereldoorlog Is spelbreker De BURGEMEESTER Ivan GILZE EN RIJEN maakt bekend, dat het ont werp van het plan VAN UTBRHD1NG, in uitvoeri ge kaarten uitgewerkt, ter secretarie dezer gemeente, voor een ieder ter inzage lligt van 8 Juli 1935 tot cn met 5 Augustus 1935 en dart I belanghebbenden vóór 6 Augustus 1935 hun bezwa- I ren tegen het ontwerp kun nen inbrengers bij den ge meenteraad. 23143 I Gilze c.a., 6 Juli 1935. De Burgemeester voor- i noemd, I J. SWEENS. PLAN VAN UIT- T Jpg PAGINA 11 3IIMA10 Het Plein (later Bisschap de Vetplein] in Gilze, ca. 1930 Uitbreidingswijk 'Vijf Eiken’in Rijen in aanbouw, ca 1960 'Militaire wijk’ in Rijen, ca 1959 N nagenoeg stil. Woningnood werd volksvijand hr. 1 en vele jonge gezinnen moesten bij familie inwonen. Staat- singrijpen in de huizenbouw werd nu niet langer meer gezien als een crisis maatregel, zoals voor de oorlog. Het was zonneklaar dat de gemeente zelf woningen moest gaan bouwen. Hier voor waren nieuwe uitbreidingsplan nen nodig, maar die moesten nog hele maal worden voorbereid. In 1952 werd het eerste naoorlogse plan aan de ge meenteraad voorgelegd. In Gilze stond nieuwe bebouwing rond de oude kern geprojecteerd. Daarnaast kon beschei den gebouwd worden in Nerhoven- -zuid. Dit mocht niet leiden tot te veel verspreiding; het typische karakter van ‘sterdorp’ moest behouden blijven. De raad stemde zonder veel discussie met de Gilse plannen in. Het ontwerpplan voor Rijen deed meer stof opwaaien. Hierin koos B en W voor een zuidelijke uitbreiding en borduurde nog voort op het plan van 1935. Ten westen van de julianastraat waren bijna duizend woningen gepland én het nieuwe ge meentehuis. De Rijense raadsleden meenden dat dit een gemiste kans was om tot een voor het dorp zo gewenst centrum te komen. Zij verwierpen het ‘Plan Zuid’ en opteerden voor een ‘Plan West’, tussen de Hoofdstraat en de Oosterhoutse weg. Ten zuiden van de spoorlijn kwamen wel woningen voor gezinnen van militairen die op de vlieg basis werkten; een gebied dat al gauw ‘de militaire wijk’ werd genoemd. In tussen werd het centrum van Gilze her bouwd. Op Het Plein (later omgedoopt tot Bisschep De Vetplein) kwam meer ruimte voor het verkeer. Tot frustra tie van Rijense raadsleden werden er aan Gilze meer huizen toebedeeld. Zo kocht de gemeente gronden aan voor woningbouw tussen de Nieuwstraat en de Burgemeester van Poppelstraat. Dat Rijen achterbleef was volgens burge meester Van Mierlo nu eenmaal het gevolg van het eerder afgewezen uit breidingsplan. Hierdoor stagneerde de bouw in Rijen in het begin van de jaren vijftig en bleef het bij kleinere aantallen huizen in bestaande straten en aan nieuwe tussenstraten ten oosten van de Stationsstraat en de Hoofdstraat. Om de ergste nood te ledigen waren de wederopbouwwoningen in Gilze en Riien klein en sommigen daarvan werden zelfs nog in tweeën gesplitst; de zogenaamde duplexwoningen. Hoewel de woningnood in Rijen het meest nijpend was, kwam er in de voorziening van de behoefte pas ver andering met de realisatie van het in 1954 vastgestelde plan ‘Vijf Eiken’ aan de westzijde van het dorp. Hier wer den naast woningen ook het nieuwe gemeentehuis, een nieuwe kerk, een bejaardenhuis en een schoolgebouw gepland. Zo kwam de bouw eindelijk op stoom en het gemeentelijk Wo ningbedrijf bouwde, met geld van het Rijk, woningwetwoningen die gebon den waren aan strenge normen tot op het niveau van de keukenkastjes. Het aantal te bouwen woningen was steeds afhankelijk van het jaarlijkse contingent dat de provincie aan de gemeentes toewees. De hoeveelheid woningwetwoningen in Gilze en Rijen nam toe van 70 in 1945 naar bijna 800 in 1959. Om meer huizen te bouwen voor industriepersoneel van buiten, werd door vijf ondernemers uit Rijen opnieuw een initiatief genomen tot de oprichting van een woningbouwver eniging. Deze stichting begon in 1964 met haar eerste project van negentien premiewoningen en kreeg gaandeweg steeds meer betekenis. De gemeente besloot haar volledige huizen bezit aan de woningstichting (de voorloper van het huidige Leystromen) over te dra gen. Dit werd in 1970 voltooid waarna het gemeentelijk Woningbedrijf kon worden opgeheven. Grote veranderingen na 1960 Vanaf 1960 werden de mogelijkheden groter en volgden de maatregelen op het gebied van de ruimtelijke ordening elkaar snel op. In Rijen werd het plan ‘Vijf Eiken’ in verschillende fases vol tooid. Daarna volgde de uitbreiding ten oosten van het dorpslint. Eerst het plan ‘Wolfsweide’, dat tussen 1974 en 1990 in etappes werd uitgevoerd. Hier na kwam het gebied ‘Vliegende Ven nen’ op de tekentafel dat momenteel zijn voltooiing nadert. Ten zuiden van de spoorlijn, aansluitend aan de ‘Mi litaire wijk’, werd in de jaren negentig villawijk ‘De Grote Spie’ gerealiseerd. Hier was 25 jaar aan touwtrekken voor af gegaan. Voor dit plan moesten de door de Duitsers gebouwde woningen in de ‘Siedlung’, op één na, wijken. In Gilze ging men verder met het opvullen van de ruimtes tussen de wegen die in stervorm naar het centrum toeliepen. Zo kwamen respectievelijk de plannen ‘Hofstad’, ‘Steenakkers’, ‘Strijpakkers’ en ‘De Laars’ tot uitvoering. En dan hebben we het nog niet eens over de vele inbreidingen waarbij voormalige fabrieken, die in Rijen vaak jarenlang een gapend gat achterlieten, plaats maakten voor woningen. tiviteiten. In Molenschot kwam het tot een echte uitbreidingswijk ten westen van de Schoolstraat en ten zuiden van de Kapelstraat. Hutten moest zich te vreden stellen met verspreid in het dorp liggende bouwkavels. In de jaren daarna werd de discussie over wo ningbouw in de kleinste kerkdorpen van de gemeente vooral bepaald door geluids- en stankcirkels. Dit zorgde voor uitstel en vaak afstel van nieuwe woningbouwplannen. Toen het minis terie van Defensie de geluidshinderzo- nering aanpaste, kwam er ruimte. In Molenschot kon na vijftien jaar weer gebouwd worden. Er ontstond in de jaren negentig een woonwijkje tus sen de Veenstraat en de Broekstraat. In Hulten werden er woningen langs de Oude Baan en het Kerkhofpad (nu Gerardus Majellastraat) gebouwd. In de afgelopen jaren kreeg Molenschot nog nieuwe huizen in het ‘Blokske’ aan de Veenstraat en heeft Hulten met de locatie ‘Eikenveld’ uiteindelijk ook zijn eigen uitbreidingswijkje gekregen. De komende jaren voorzien de pro jecten ‘Tussen de Leijen’ in Rijen en ‘Laarspad’ en ‘Wendel-zuid’ in Gilze, in een verdere uitbreiding van beide kernen. Ook in het centrum van deze dorpen, aan de spoorzone en met ver schillende inbreidingsprojecten, wor den de volgende stappen gezet. Maar de geschiedenis lijkt zich te herhalen. Hoewel om andere redenen, is er ook nu weer een gebrek aan woningen. De nieuwe plannen komen maar lang zaam tegemoet aan de vele behoeften. Net als hun grootouders na de oorlog, moet de huidige generatie woningzoe kers geduld hebben. 'e Duitsers voegden de vliegstrook Molenheide’ en het nieuwe vliegveld lerhoven’ al direct da de inval samen Jt één van de grootste operationele Ifegvelden in West-Europa. Het vlieg- Hd stond bekend onder de naam liegerhorst Gilze-Rijen’. Hierdoor erd de Rijense Dijk als verbindings- eg tussen de dorpen Gilze en Rijen gesloten. De terugtrekkende Duitsers [liezen in 1944 het nieuwe raadhuis en ^watertoren op Nerhoven op. Van de ■tentie uit het vooroorlogse uitbrei dingsplan kwam niets meer terecht. De Nederlandse luchtmacht nam na de oorlog het militaire vliegveld in ge bruik. Gilze en Rijen bleven definitief gescheiden. Sterker nog: de afstand van kerk tot kerk nam toe van vijf naar pegen kilometer. Niet iedereen was paar rouwig om. IEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 30 JUNI 2021 Dagblad van Noord- Brabant, 08-07-1935 Molenschot en Hulten blijven achter Direct na de oorlog wilde het gemeen tebestuur het landelijke karakter van Molenschot en Hulten niet aahtasten. Van het aantal woningenwetwoningen, dat doör de provincie aan de gemeen te werd toebedeeld, kwam er niet één in Hulten of Molenschot terecht. Ook de particuliere woningbouw werd vaak geblokkeerd omdat het aan een uitbreidingsplan ontbrak. Dit leidde middenjaren zestig tot heftige discus sies in de gemeenteraad. Raadsleden uit Molenschot verweten het gemeen tebestuur “grove nalatigheid” en von den dat B en W te weinig deed om de terugloop van de bevolking tegen te gaan. Dit was volgens burgemeester Van Mierlo te wijten aan de vermin dering van de agrarische beroepsbe volking en woningbouw was hiervoor niet de oplossing. Bovendien vond de burgemeester “dat er na de oorlog waarachtig wet iets dringenders te doen was in de gemeente”. Ook voor Hulten ontbrak een uitbreidingsplan. Beide dorpen moesten het doen met het plan uit 1935! De bevolking van Mo lenschot en Hulten nam toen zelf het initiatief om tot bestemmingsplannen voor hun dorpen te komen. Eindjaren zeventig startten er eindelijk bouwac- iet plan >mente Ize naar n nieuw ïrhoven liermee e staan, van de laar Rij- burger den’ was le oude ‘Molen weg lag luchten rijk ver sheid te chaffing was tot toe ge- iilze. Dit poorlijn est van Siebers zag ooi :n lagen den. Bo- kundige aange- ime van maken juli 193S e belan- is vooralj van hel escie dal in bete- gen eet 's onder' terboei Wederopbouw da 1945 ging de aandacht uit naar het herstel van de oorlogsschade en naar pet nijpende tekort aan woningen door pe sterk groeiende bevolking. Aan de rote vraag kon maar langzaam wor sen voldaan. Het dorpshart van Gilze pg er jarenlang verwoest bij. Als het karei waaide “dan kroop het stof in je boord en deed pijn aan je ogen”. De woningbouw lag tussen 1945 en 1948 leen heil in een marktplein achter de lerk. Zij pleitten voor het opschuiven [an het plein zodat daarmee een nieuw lentrum tussen het station en de kerk lou worden gerealiseerd. De Rijense foorstellen haalden het niet en de Gilse bezwaarmakers werden geholpen door |e ontwikkelingen tijdens de Tweede fereldoorlog. UU'f, lij O' -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 11