V Molenheide EEN BEBOUWINGSGESCHIEDENIS VAN GILZE EN RIJEN - DEEL I <7 V- f, H-è-ï BK 1 11 I tl f b. 'Willekeurige ordelooze bebouwing' Het eerste uitbreidingsplan van 1935 KsSiliilbMMc 7 - Gilze en Rijen moesten naar elkaar toe groeien Heemkring r I- P rr su Sn PAGINA It WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 30 JUNI 2021 if ’Huizen zijn kruizen Rijen had het karakter van eenfabriekswijk TEKST: KEES VAN DER HEIJDEN FOTOREDACTIE: PIET WETERINGS In Gilze gaat de bebouwde geschiede nis al terug naar vóór het jaar 1000. Toen stond hier een versterkte hoeve die de ‘villa Gilisa’ heette. Dit Hof van Gilze was het centrum van de bezittingen van gravin vrouwe Hilsondis. In het jaar 992 schonk ze haar bezittingen aan de abdij van Thorn in Limburg. Het domein be stond uit een groep hoeven, waarvan er één het hoofdhof was. De centrale hoe ve heeft tussen de huidige kerk en de Heuvel gestaan. Hier kwamen vijf wegen samen en daar heeft Gilze zijn stervormi ge dorpsstructuur aan te danken. De be bouwing van Rijen is van recentere da tum. De naam Rijen wordt voor het eerst genoemd in een akte uit 1404 en zestig jaar later werd een kapel opgericht. Er moet in die tijd dus een gemeenschap zijn geweest. De dorpelingen bouwden er hun boerderijen langs de verbindings weg die over de zandrug liep van Gilze via Rijen naar Dongen. Deze weg werd - hoe kan het anders - de Hoogstraat genoemd. Het heidedorp Rijen kreeg zo haar lintvorm. In de eerste eeuwen breidden Gilze en Rijen zich maar heel geleidelijk uit langs de ster- en lintstruc- tuur. De groei binnen het boerenbedrijf was beperkt; een toename van het in wonersaantal vroeg immers om meer te bebouwen gronden. Pas vanaf 1870, toen Gilze ongeveer 1900 en Rijen plus minus 650 inwoners telde, ging de be volking groeien. Dit viel samen met de opkomst van het leerlooiersambacht; de bestaansmogelijkheden namen toe. Na de eeuwwisseling versnelde de groei toen de opkomende fabrieksnijverheid om meer arbeidskrachten vroeg. In de negentiende eeuw heersten de liberale principes die iedere vorm van ingrijpen door de overheid belemmer den. De woningbouw werd volledig overgelaten aan het particuliere initia tief. Dit leidde in Gilze en Rijen tot een mengeling van woningen en bedrijven. De leerlooiers hadden de gewoonte om hun leerlooierij achter de woning te bouwen. Zolang het nog een klein bedrijf was gaf het geen problemen, maar naar mate ze uitgroeiden tot fabriekscom plexen kregen de dorpen het karakter van fabriekswijken. Vooral in Rijen kwam door de groei van de leerfabrieken de woonfunctie onder zware druk te staan. Rijen breidde zich uit in de richting van Dongen en vormde zo een lint van on geveer twee kilometer. De stedenbouw kundige Alphons Siebers kwalificeerde de ontwikkeling van de gemeente Gilze en Rijen dan ook treffend als een “wille keurige ordelooze bebouwing”. Woningwet van 1901 Met de Woningwet van 1901 kregen de Tussen 1920 en 1933 nam de bevolking van Gilze en Rijen in minder dan 15 jaar met bijna 50% toe van 5500 naar 8100 inwoners. De grootste groei was in Rijen omdat de industrie zich daar, vanwege de gunstige ligging aan de spoorlijn, sterker uitbreidde dan in Gilze. De ge meente kon de ongebreidelde groei van woningen en fabrieken niet langer op z’n beloop laten en besloot tot in grijpen. Ze was niet verplicht tot het op stellen van een uitbreidingsplan, maar had een vooruitziende blik. Gezien de ontwikkelingen verwachtte burgemees ter Sweens snel zo’n plan nodig te heb ben. In 1934 werd hiervoor Ir. Alphons Siebers uit Rotterdam in de hand geno men. De intentie van zijn plan was een uitbreiding van Gilze naar het noorden. Hier was woningbouw gedacht, een tweede rooms-katholieke parochie en nieuwe centrumvoorzieningen. Rijen moest zich vooral vanuit de Rijensche Dijk (de huidige julianastraat) en de Haansberg naar het zuiden uitstrekken, dus richting Gilze. Daarnaast was aan de oostkant een marktplein voorzien met enkele aansluitende straten - Pas toor Oomenstraat en Kloosterstraat - met bouwstroken. De gemeente ont plooide hiertoe activiteiten, zoals aan koop en bouwrijp maken van grond en uitgeven van bouwkavels. De bouw zelf kwam voor rekening van particul lieren. Er verrezen zo beeldbepalende] woningen van de hand van de Rijense architect Ad Aarts. va Cf zc bi g( v; Eerste Wereldoorlog. Na de afbouw van deze subsidies gaf de gemeente, over eenkomstig het regeringsbeleid, weer voorrang aan particuliere bouw. In 1937 werden deze sociale huurwoningen, die een ernstig exploitatietekort opleverden, overgedragen aan het door de gemeente Gilze en Rijen opgerichte Woningbedrijf. Woningvereniging “Sint jozef” werd op geheven. Volgens het Gilse gemeente raadslid Verster bevestigden de cijfers de destijds geldende opvatting: “huizen zijn kruizen”. Er staan verschillende uit- en inbreidingsplannen op stapel in de gemeente voor de komende jaren. Maar hoe ontwikkelde de bebouwing van Gilze en Rijen zich eigenlijk? De structuur van een dorp werd vooral door het landschap bepaald. Mensen gingen daar wonen waar ze veilig waren voor het water, maar het tegelijkertijd in hun nabijheid hadden. Ze zochten de hoogtes in het landschap op. Zo is Gilze ontstaan op een zandplateau ten westen van het beekdal dat door de Grote Ley is gevormd. In Rijen vestigde de eerste bewoners zich op een zandrug die van noordwest naar zuidoost liep. gemeenten meer middelen voor het re guleren van de woningbouw. Er kwam een bouwverordening, een mogelijk heid tot onbewoonbaarverklaring en een gemeente met meer dan 10.000 inwoners moest een uitbreidings- en bestemmingsplan opstellen. Maar de kern van de wet was dat de vrije markt werking in tact zou blijven. De overheid regelde nadrukkelijk niet zelf de volks huisvesting. Om aan de toenemende vraag naar huurwoningen te voldoen, realiseerde de N.V. Elektronische Werk- tuigenfabriek in Rijen (de voorloper van Ericsson Telefoonmaatschappij) de eer ste woningen voor haar personeel. Zij bouwde in de jaren 1909 en 1910 twaalf woningen aan de Rijense Dijk (de huidi ge Julianastraat), waaronder een rij van tien aaneengesloten arbeiderswonin gen. In 1915 en 1920 bouwden de Leder- fabriek Noord-Brabant en de fa. Mallens en Co. ieder een rij arbeiderswoningen aan de Haansbergseweg en in de Wii- helminastraat. De Woningwet voorzag ook in leningen die gemeenten konden geven aan woningbouwverenigingen. Zo ontstond in 1915 Woningvereniging “Sint Jozef” in Rijen. Die bouwde in 1920 dertig huurwoningen in de Pastoor Gillisstraat en latere Schepenstraat en acht grotere woningen in de Heistraat. In Gilze realiseerde de gemeente twin tig huurwoningen in de nieuw aan gelegde Steenakkerstraat (de huidige Burgemeester van Poppelstraat). Deze bouwactiviteiten waren het gevolg van een kortstondige, maar omvangrijke, financiële steunverlening door de over heid in de woningbouw direct na de Ericssonhuizen aan de Rijense Dijk (later Julianastraat) in Rijen, 1916 Gilze en Rijen moesten volgens het plan van Siebers dichter bij elkaar komen te liggen. In de uitbreiding van Gilze naar het noorden was plaats voor een nieuw gemeentehuis, dat in 1938 op Nerhoveni verrees. Het raadhuis kwam hiermee één kilometer dichter bij Rijen te staan. Ook kwam er aan de oostkant van de Rijense Dijk (de weg van Gilze naar Rij en) een nieuw vliegveld voor de burger luchtvaart. Dit vliegveld ‘Nerhoven’ was daarvoor beter geschikt dan de oude uit 1910 daterende vliegstrook ‘Molen heide’, die ten westen van de weg lag en steeds meer voor militaire vluchten werd benut. Met een door het rijk ver leende subsidie om de werkloosheid te bestrijden werd in de werkverschaffing met de aanleg begonnen. Rijen was tot dan toe vooral naar Dongen toe ge groeid en nauwelijks richting Gilze. Dit kwam door de ligging van de spoorlijn waardoor Rijen-zuid van de rest van het dorp werd afgescheiden. Siebers wilde dit doorbreken, maar hij zag ook in dat beide kernen te ver uiteen lagen om volledig naar elkaar te groeien. Bo vendien werd de stedenbouwkundigs bij zijn plan gehinderd door de aange troffen situatie; hij kon met name var Rijen geen gaaf geheel meer maken Het uitbreidingsplan werd in juli 19^-1 aan de bevolking voorgelegd. De belan genvereniging ‘Gilze Vooruit’ wasvoord verbolgen over de uitbreiding van Wl dorp naar het noorden en vreesde datI daarmee het oude centrum aan betel kenis zou verliezen. In Rijen zagen eenl aantal protesterende inwoners oncd aanvoering van raadslid Soeterboe' h i t d*-"'"** j i—---- V' Marktplein (later Burgemeester Sweensplein) in Rijen, 1939 r bh ii c Raadhuis en watertoren op Nerhoven in Gilze, 1939

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 10