r
Wat is er zoal besloten in de
Geen grootschalige
mestverwerking in onze gemeente
gemeenteraad afgelopen week
CDA: Centrale huisvesting ABG
organisatie stap dichterbij!
Jaarrekening gemeente en ABG:
2020 positief afgesloten
T
GGR blijft zich inzetten voor een veilige fietstunnel!
Politiek
A
GROEN GILZE EN RIJEN: VEILIGHEID VOOROP
KERN ’75 ACTUEEL
>A
VVD GILZE EN RIJEN:
GEMEENTEBELANG: GILZE EN RIJEN
IS EEN GEMEENTE IN BALANS
Zorgen over het
huidige project.
A
N
lee
em
(n<
1st
P
let
I
Kn
1
4
ABG jaarrekening en begroting: met een positief resultaat
van 4 ton, heeft de ambtelijke organisatie een prima pres
tatie geleverd. Daar mogen we met recht trots op zijn in
deze lastige Covid-19 tijden. De begroting is conform eer
dere aangegeven kaders goedgekeurd.
GGR stelt fietsers en
voetgangers centraal
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 23 JUNI 2021
De financiën van de ABG-orga-
nisatie, waar onze ambtenaren
in dienst zijn, is dus vanzelfspre
kend belangrijk voor het slagen
van onze dienstverlening. Het jaar
2020 is afgesloten met een posi
tief saldo van 400.000 euro. Ge
meentebelang is van mening dat
in een jaar waarin corona het leven
heeft beheerst, dit een goed resul
taat is. Ook de medewerkers van
de ABG moesten zoveel mogelijk
thuiswerken en fysieke projecten
moesten worden doorgeschoven.
Wij stellen vast dat ondanks deze
grote hobbels de inzet hoog is ge
weest en ook de resultaten naar
tevredenheid zijn gehaald. Groot
punt van zorg betreft de personele
bezetting. Er zijn veel vacatures en
het is heel moeilijk om aan erva
ren personeel te komen. Dit geldt
onder andere voor de terreinen
van duurzaamheid en ruimtelijke
ordening. Wij hebben ook onze
zorg uitgesproken over de kosten
van het ziekteverzuim. Het college
In 2017 is door de Provincie beslo
ten dat grootschalige mestver
werking in Brabant gerealiseerd
zouden moeten worden op be
drijventerreinen van een zware
categorie. Daarna is de discussie
over welke plekken in Brabant het
meest geschikt zijn voor mest-
verwerkingsinstallaties van start
gegaan met als doel in april 2021
afgerond te worden. De verwach
ting was dat de Provinciale Staten
in april de eerste stappen zouden
zetten.
Naar nu blijkt is de definitieve
vaststelling van het plan-Mer Mest
door Gedeputeerde Staten uit
gesteld tot najaar 2021, gelijktijdig
met het provinciale beleidskader
Landbouw en Voeding.
De provincie is al een poosje bezig
met een procedure om mogelijke
vestigingsplaatsen voor mestver-
werkers vast te stellen. Die proce-
Nu de meerderheid toch heeft
gekozen voor de duurdere en
onveiligere auto-fietstunnel kan
het plan door. GGR blijft zich
echter inzetten voor een veilige
fietstunnel.
Omdat het volgens Gemeentebe
lang belangrijk is om goed voor
de ABG-organisatie te blijven
zorgen, hebben wij met goedkeu
ring gereageerd op raadsvoorstel
waarin onder andere werd aan
gegeven dat een gedeelte van
het positieve saldo gebruikt zal
worden ten behoeve van verde
re investeringen in het personeel
en het opvangen van de gevolgen
van corona.
Dat we in de jaarstukken hebben
kunnen lezen dat ook onze eigen
gemeente het jaar afsluit met
een positief saldo was wel een
plezierige verrassing. We hadden
namelijk in de tussenrapportage
heeft verduidelijkt op welke actie
ve en adequate manier de directie
en het management hier mee be
zig is. Voor de duidelijkheid moet
gemeld worden dat het ziektever
zuim 5,4% is en dat is lager dan het
landelijk gemiddelde.
dure zelf zorgt al voor veel ophef.
De bouw van nieuwe mestverwer-
kers stuit vaak op bezwaren van
wege verwachte overlast.
Sommige Brabantse gemeenten
nemen overigens hier al een voor
schot op. Daar heeft de politiek
besloten dat grootschalige mest-
verwerkers er niet welkom zijn.
Tijdens de raadsvergadering van
17 juni 2021 werd een motie met
deze strekking ook in onze raad
unaniem aangenomen.
WD raadslid Hans van Nistelrooij:
“Ook wij als VVD Gilze en Rijen
hebben deze motie mee inge
diend. Ook wij vinden dat groot
schalige mestverwerking niet past
in onze gemeente. Onze industrie
terreinen zijn er niet geschikt voor
en als een geïsoleerde activiteit
hoort het in het buitengebied niet
thuis. Nog los van alle potentiële
overlast en gezondheidsrisico’s
Groen Gilze en Rijen vindt de ge
kozen tunnel gevaarlijk. Auto’s en
fietsers moetje niet gezamenlijk
door een smalle en steile tunnel-
bak laten rijden. Een tunnel die
Huisvesting ABG ‘met oog op de
toekomst’: de gemeenteraad heeft
ingestemd met het advies om tot
2025 vanuit twee locaties te gaan
werken. Daarna wordt vanuit één
locatie gewerkt om meer efficiëntie
te kunnen behalen en dus een be
tere service aan te kunnen bieden
voor onze inwoners en voor onze
bedrijven. De gemeentebalie en
de besturen van de drie gemeen
ten blijven in hun eigen gemeente
gehuisvest. Kern ’75 is blij met de
genomen stappen door de drie ge
meenteraden.
Jaarstukken gemeente Gilze en
Rijen: Financieel staan we er be
ter voor mede door het positieve
resultaat van 4 ton. Als gemeente
behoren we tot de vijf goedkoopste
gemeente van Nederland. De gro
te ambities die wij als coalitiepartij
hebben zijn- of komen in uitvoe
ring. Daar zijn we trots op.
Structuurvisie stedelijk gebied Gilze
en Rijen en onderdoorgang Spoor-
zone: de gemeenteraad heeft be
sloten te gaan voor een tunnel met
een hoogte van 3,5 meter waarbij
het uitgangspunt is dat de gemid
delde maximale hellingshoek 4%
mag worden. We hebben een dui
delijke opdracht aan de wethou
der meegegeven om - als het kan
maar een organisatie waar men
sen werken die heel veel werk ver
zetten voor onze drie gemeenten.
Zonder hen was er voor de inwo
ners geen dienstverlening, hadden
wij als raden niets te doen en zou
ook het college met de handen
uitwijzen dat een tunnetbak daar
überhaupt past. Bij de bouw van
een tunnel mag je verwachten
dat men vooraf rekening houdt
met obstakels die men kent. De
Gilze-Rijenbreuk is er daar ook
een van. Wat kunnen de gevolgen
zijn voor huizen uit het begin van
de 20ste eeuw? Welke (financiële)
risico’s zijn er?
tegen de nadelen van de tunnel
voor fietsers en voetgangers.
Bovendien zijn er nog belangrijke
onderzoeken uit te voeren. Wist u
dat het noordelijke deel, het stuk
tussen het spoor en de Constan
ce Gerlingstraat, nog niet eens
is onderzocht. Geen technische
- dit percentage zo laag moge lijk te
houden om verplaatsing door de
tunnel zo comfortabel mogelijk te
houden. Met deze keuze blijft Rijen
Zuid en de vliegbasis goed en snel
bereikbaar voor de brandweer en
andere hulpdiensten. Bij een lagere
onderdoorgang kan de brandweer
niet meer door de tunnel en hier
mee zouden de aanrijtijden langer
worden. Kern ’75 is van mening dat
Rijen Zuid te allen tijde goed bereik
baar moet zijn voor brandweer en
hulpdiensten. Daarnaast zijn wij
van mening dat een hogere tunnel
bijdraagt aan het verder aansterken
van de relatie tussen Rijen Zuid en
Rijen Noord.
Fietsstroken Biestraat: wederom
wordt onze gemeente een stuk
vriendelijker voor de fietser en
voetganger. Het plan - dat samen
met omwonenden is gemaakt -
kon op brede steun rekenen van
de gemeenteraad. Kern ’75 heeft
ter aanvulling nog een motie inge
diend om de kruising bij de Ridder-
straat-Biestraat mee te nemen in
het ontwerp met als doel de krui
sing nog veiliger in te richten. Deze
is unaniem aangenomen door de
gemeenteraad. Uitwerking volgt in
het 4e kwartaal na overleg met om
wonenden en deskundige adviezen.
recht kunnen voor bijvoorbeeld de
aanvraag van een rijbewijs of een
andere afspraak. Ook het college,
de raad en griffie blijven in iedere
gemeente hun plek zichtbaar be
houden.
Hoe nu verder? De drie gemeen-
Ruud van lersel, Martijn 8'1
Pieter van Laerhoven,
en Corné Machielsen.
Met ons meedenken otaB
dachtspunten meegeven: u®
op 0616 316 102, mail naar lraB
tievoorzitter@cdagilzerijen.nl]
stuur een Facebookberichtje ri
@CDAGilzeRijen
teraden hebben hun opmerking
over de 15 uitgangspunten in iJ
rapport “Met het oog op deta
komst” meegegeven aan het iJ
stuur van de ABG organisatie!
de zomervakantie komt het ten!
op de raadsagenda.
Het CDA is van mening dat d
besluitvorming over de uitgana
punten in de eerste vergadering!
het zomerreces plaats zal moetj
vinden en dat verder uitstel nl
wenselijk is. We vragen het b]
stuur van de ABG organisatie dl
ook nadrukkelijk om de vaarteij
te houden. j
het spoor overte steken. Bentin
de fiets, dan wordt het niet veelt
In ons betoog tijdens de raadsver
gadering hebben we uitgebreid
stil gestaan bij de vele zaken die
we hebben bereikt in het afge
lopen jaar. Het betreft hier grote
projecten zoals centrumplan Gil
ze, nieuwbouw voor basisschool
de Wildschut en nieuwe hockey
velden.
Er zijn 30 km zones gerealiseerd,
de gemeente heeft een nieuwe
subsidie voor klimaatmaatre-
gelen in eigen tuin en de jonge
mantetzorgconsulent onder
steunt jonge mantelzorgers in
de gemeente. Mede door deze
projecten kunnen wij inhoud
blijven geven aan onze slogan:
“Want waar je woont, moet het
goed zijn.”
ei
d
in
ferr
K
p
past dit niet in onze gemeente met
4 dorpen rond een luchtmachtba
sis"
Fractievoorzitter Hans Rutten vult
nog aan: ”Wel is het zo dat wij
mestverwerkingsinstallaties op
het eigen bedrijf (passend bij de
grootte van het bedrijf) niet willen
uitsluiten. We hebben daar in onze
gemeente ook al voorbeelden
van.” Wel jammer dat de initiatief
neemster van deze motie dit brede
succes niet wist te vieren. Een van
de medeondertekenaars moest
hiervoor nog verantwoording
afleggen. De VVD Gilze en Rijen
is heel tevreden met deze brede
steun en verwacht dat het college
de motie dan ook uitvoert.
Wilt u met ons aan de slag voor
onze vier dorpen? Of heeft u vra
gen of opmerkingen? Neem con
tact op met één van onze raadsle
den: Hans Rutten op 06-22956693
en via hansrutten8@gmail.com,
Ryan van Osch op 06-42624667
en via ryanvanosch@gmail.
com en Hans van Nistelrooij op
06-20423087 en via:
h.van.nistelrooij@ziggo.nl
dt
adi
r
po
lee
pd
POE
En
PU\
pn,
h
bnc
por
bn
ad
bnc
k;
por
kni
h°:
pei
troi
EH
|di
rei
it
p:
er
>o
la;
kr'
0
m
Lijkt het u leuk om mee te prat
over deze diversiteit aan ondl
werpen dan nodigt Kern ’75 ul
om contact op te nemen via infl
kern75.nl Wij zoeken inwoners!
een positieve blik die hun steenl
bij willen dragen aan onze mol
gemeente deze nog mooidl
maken.
Motie grootschalige mestfabr
ken: deze motie - mede ingedien
door Kern ’75 - kreeg unanied
steun in de gemeenteraad. Hid
mee willen we een signaal afgev
dat grootschalige mestfabriekl
niet wenselijk zijn binnen on
gemeentegrens. Binnen onze a
De periode voor de zomer is standaard het moment om terug
te blikken op het financiële wel en wee van onze gemeente en
die van de ABG-organisatie. Gemeentebelang vindt een solide
financiële basis erg belangrijk, want vanuit die basis kunnen we
in onze gemeente bijvoorbeeld zorg leveren aan onze inwoners
en projecten realiseren.
misschien op papier ‘als veilig’
wordt bestempeld omdat in de
tunnel maar 25 km/uur gereden
mag worden. En wat is het be
langrijkste argument vanuit de
coalitie om toch die autotunnel
te willen? Dat is de snellere aan
rijdtijden van de brandweer naar
Rijen-Zuid, maar vooral naar het onderzoeken die zouden kunnen
vliegveld. Het klopt dat de brand
weer via de tunnel iets sneller is
dan nu, maar er zijn goede alter
natieven mogelijk, zoals via Vin
cent van Goghstraat en Maczek-
tunnel. De brandweer gebruikt nu
ook de Maczektunnel wanneer de
spoorbomen bij de Julianastraat
dicht zijn. Een iets snellere brand
weer weegt in onze ogen niet op
Namens defm
van CDA Gilze en Rij®’1.:)
Janet FrankemoBml
Groen Gilze en Rijen wil een mooi en vooral veilig stationsgebied.
Daarom willen wij een fietsers-voetgangerstunnel die minder
steil is dan de geplande auto-fietstunnel en veel veiliger omdat
je geen last hebt van auto’s. Afgelopen week stemde de raad over
de nieuwe plannen rondom het stationsgebied. Daarin werd
ook de keuze gemaakt over hoe diep de tunnel wordt en welke
verkeersdeelnemers er gebruik van kunnen maken. Groen Gilze
en Rijen en D66 diende nog een voorstel in om te kiezen voor de
veiligere en minder diepe tunnel, maar de meerderheid stemde
toch in met de diepe tunnel onder het spoor door, waar auto’s
en fietsers over dezelfde weg rijden.
tunnel moet fietsen, waarbij de;
to’s vlak langs u heen rijden? Enh
gaat een ouder met meefietses
kinderen zich voelen? We moet
juist hindernissen wegnemen®
niet opwerpen.
den gedwongen om tweemaal®
lift te gebruiken, alleen maar |n
-
or
ter. Hoe veilig en plezierig fietser
het als u door een steile en sma
e
Een vijfde van alle mest die in Nederland wordt uitgepoept,
komt uit Brabant. Dat is veel te veel om op de akkers uit te rij
den. Vandaar dat Brabant al veel mestverwerkingsinstallaties
heeft. Ze drogen de mest en maken er soms korrels van die een
gewild exportproduct zijn.
r
r
I
|d(
brii
If
De drie gemeenteraden van Alphen-Chaam, Baarle Nassau en
Gilze Rijen hebben zich positief uitgesproken over de toekom
stige huisvesting van onze ABG organisatie. Daar is het CDA heel
blij mee. Eindelijk lijkt er duidelijkheid te komen. Eerst naar
twee locaties en in 2025 één gezamenlijke huisvesting voor de
ABG organisatie. Dat is het plan en dat is goed nieuws voor amb
tenaren die dit al lang wensen.
aan het einde van het jaar kun
nen lezen dat het verwachtte
resultaat 600.000 negatief zou
worden. Dat het wel positief is
geworden is met name te danken
aan een grote bijdrage van het rijk
ter compensatie van kosten rond
om corona. De besteding van het
positieve saldo heeft ook onze
steun, het geld gaat naar pro
jecten die lopen maar ook naar
toekomstige duurzaamheids-
projecten.
Zonder ingrijpen door de inw
ners gaat het project gewoon:
als gepland door. Zelfs kundi
insprekers wisten de partijen:
voor de autotunnel stemden n
te overtuigen. Steun ons om»
het stationsgebied een mooi:
vooral veilig gebied te maken./
iedereen.U kunt via onze webs
Groengilzerijen.nl contact meto
opnemen
PAGINfcEi
Een mooi stationsgebied is vooral
ook een veilig stationsgebied, voor
zowel voetgangers als fietsers. Ook
de kwetsbare verkeersdeelnemers
moeten zich er plezierig voelen.
In het plan moeten ‘gewone’ voet
gangers gebruik gaan maken van
een steile trap, dat is al niet ideaal.
Maar degenen die daar geen ge
bruik van kunnen maken, bijvoor
beeld mensen die vanwege een
beperking in een rolstoel zitten, ie
mand die vanwege een sportbles
sure een aantal weken met krukken
moet lopen, gezinnen met wandel
wagens, opa’s en oma’s met rolla-
tors of een scootmobiel: die wor-
Opnieuw hebben we ons over een voldoet aan de eisen die het kan
raadsvoorstel over de huisvesting toor-concept Het Nieuwe Werken
van onze ABG organisatie gebo- stelt. Een plek waar men zich pret-
gen. Niet zomaar een organisatie tig voelt en waar lijntjes kort zijn.
Dat is goed voor onze ambtenaren
maar ook voor ons allemaal. Zon
der hen gebeurt er niets in onze
gemeente.
Het CDA vindt het een zeer belang
rijk uitgangspunt dat de inwoners
van iedere gemeente een eigen
in de haren zitten. Kortom zij zijn fysieke plek behouden waar ze te-
onmisbaar.
Het CDA is van het begin af aan
voorstander geweest van centrale
huisvesting voor de ABG organisa
tie Onze ambtenaren verdienen
een plek die ook met het openbaar
vervoer goed te bereiken is en die
air
en
>n
air
iei
m
meente hebben we een aantBije
voorbeelden van kleinschalig
mestverwerkingsinstallaties v«kt
onze lokale agrarische bedrijvig!
op bedrijfsniveau, daar zijn 1
voorstander van.
Motie huisvestingsverordenin
doel was om eigen inwoners e
der in aanmerking te laten kom
voor een huurwoning in deeig
gemeente. Kern ’75 hoort dit pn
bleem regelmatig van onze inw
ners en staat sympathiek achfl
het idee om te kijken wat daaraj
kunnen doen. Afgesproken is <1
we in oktober bijgepraat wordl
door Leystromen hoe we dit vol
kunnen geven.