r Wat is er zoal besloten in de Geen grootschalige mestverwerking in onze gemeente gemeenteraad afgelopen week CDA: Centrale huisvesting ABG organisatie stap dichterbij! Jaarrekening gemeente en ABG: 2020 positief afgesloten T GGR blijft zich inzetten voor een veilige fietstunnel! Politiek A GROEN GILZE EN RIJEN: VEILIGHEID VOOROP KERN ’75 ACTUEEL >A VVD GILZE EN RIJEN: GEMEENTEBELANG: GILZE EN RIJEN IS EEN GEMEENTE IN BALANS Zorgen over het huidige project. A N lee em (n< 1st P let I Kn 1 4 ABG jaarrekening en begroting: met een positief resultaat van 4 ton, heeft de ambtelijke organisatie een prima pres tatie geleverd. Daar mogen we met recht trots op zijn in deze lastige Covid-19 tijden. De begroting is conform eer dere aangegeven kaders goedgekeurd. GGR stelt fietsers en voetgangers centraal WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 23 JUNI 2021 De financiën van de ABG-orga- nisatie, waar onze ambtenaren in dienst zijn, is dus vanzelfspre kend belangrijk voor het slagen van onze dienstverlening. Het jaar 2020 is afgesloten met een posi tief saldo van 400.000 euro. Ge meentebelang is van mening dat in een jaar waarin corona het leven heeft beheerst, dit een goed resul taat is. Ook de medewerkers van de ABG moesten zoveel mogelijk thuiswerken en fysieke projecten moesten worden doorgeschoven. Wij stellen vast dat ondanks deze grote hobbels de inzet hoog is ge weest en ook de resultaten naar tevredenheid zijn gehaald. Groot punt van zorg betreft de personele bezetting. Er zijn veel vacatures en het is heel moeilijk om aan erva ren personeel te komen. Dit geldt onder andere voor de terreinen van duurzaamheid en ruimtelijke ordening. Wij hebben ook onze zorg uitgesproken over de kosten van het ziekteverzuim. Het college In 2017 is door de Provincie beslo ten dat grootschalige mestver werking in Brabant gerealiseerd zouden moeten worden op be drijventerreinen van een zware categorie. Daarna is de discussie over welke plekken in Brabant het meest geschikt zijn voor mest- verwerkingsinstallaties van start gegaan met als doel in april 2021 afgerond te worden. De verwach ting was dat de Provinciale Staten in april de eerste stappen zouden zetten. Naar nu blijkt is de definitieve vaststelling van het plan-Mer Mest door Gedeputeerde Staten uit gesteld tot najaar 2021, gelijktijdig met het provinciale beleidskader Landbouw en Voeding. De provincie is al een poosje bezig met een procedure om mogelijke vestigingsplaatsen voor mestver- werkers vast te stellen. Die proce- Nu de meerderheid toch heeft gekozen voor de duurdere en onveiligere auto-fietstunnel kan het plan door. GGR blijft zich echter inzetten voor een veilige fietstunnel. Omdat het volgens Gemeentebe lang belangrijk is om goed voor de ABG-organisatie te blijven zorgen, hebben wij met goedkeu ring gereageerd op raadsvoorstel waarin onder andere werd aan gegeven dat een gedeelte van het positieve saldo gebruikt zal worden ten behoeve van verde re investeringen in het personeel en het opvangen van de gevolgen van corona. Dat we in de jaarstukken hebben kunnen lezen dat ook onze eigen gemeente het jaar afsluit met een positief saldo was wel een plezierige verrassing. We hadden namelijk in de tussenrapportage heeft verduidelijkt op welke actie ve en adequate manier de directie en het management hier mee be zig is. Voor de duidelijkheid moet gemeld worden dat het ziektever zuim 5,4% is en dat is lager dan het landelijk gemiddelde. dure zelf zorgt al voor veel ophef. De bouw van nieuwe mestverwer- kers stuit vaak op bezwaren van wege verwachte overlast. Sommige Brabantse gemeenten nemen overigens hier al een voor schot op. Daar heeft de politiek besloten dat grootschalige mest- verwerkers er niet welkom zijn. Tijdens de raadsvergadering van 17 juni 2021 werd een motie met deze strekking ook in onze raad unaniem aangenomen. WD raadslid Hans van Nistelrooij: “Ook wij als VVD Gilze en Rijen hebben deze motie mee inge diend. Ook wij vinden dat groot schalige mestverwerking niet past in onze gemeente. Onze industrie terreinen zijn er niet geschikt voor en als een geïsoleerde activiteit hoort het in het buitengebied niet thuis. Nog los van alle potentiële overlast en gezondheidsrisico’s Groen Gilze en Rijen vindt de ge kozen tunnel gevaarlijk. Auto’s en fietsers moetje niet gezamenlijk door een smalle en steile tunnel- bak laten rijden. Een tunnel die Huisvesting ABG ‘met oog op de toekomst’: de gemeenteraad heeft ingestemd met het advies om tot 2025 vanuit twee locaties te gaan werken. Daarna wordt vanuit één locatie gewerkt om meer efficiëntie te kunnen behalen en dus een be tere service aan te kunnen bieden voor onze inwoners en voor onze bedrijven. De gemeentebalie en de besturen van de drie gemeen ten blijven in hun eigen gemeente gehuisvest. Kern ’75 is blij met de genomen stappen door de drie ge meenteraden. Jaarstukken gemeente Gilze en Rijen: Financieel staan we er be ter voor mede door het positieve resultaat van 4 ton. Als gemeente behoren we tot de vijf goedkoopste gemeente van Nederland. De gro te ambities die wij als coalitiepartij hebben zijn- of komen in uitvoe ring. Daar zijn we trots op. Structuurvisie stedelijk gebied Gilze en Rijen en onderdoorgang Spoor- zone: de gemeenteraad heeft be sloten te gaan voor een tunnel met een hoogte van 3,5 meter waarbij het uitgangspunt is dat de gemid delde maximale hellingshoek 4% mag worden. We hebben een dui delijke opdracht aan de wethou der meegegeven om - als het kan maar een organisatie waar men sen werken die heel veel werk ver zetten voor onze drie gemeenten. Zonder hen was er voor de inwo ners geen dienstverlening, hadden wij als raden niets te doen en zou ook het college met de handen uitwijzen dat een tunnetbak daar überhaupt past. Bij de bouw van een tunnel mag je verwachten dat men vooraf rekening houdt met obstakels die men kent. De Gilze-Rijenbreuk is er daar ook een van. Wat kunnen de gevolgen zijn voor huizen uit het begin van de 20ste eeuw? Welke (financiële) risico’s zijn er? tegen de nadelen van de tunnel voor fietsers en voetgangers. Bovendien zijn er nog belangrijke onderzoeken uit te voeren. Wist u dat het noordelijke deel, het stuk tussen het spoor en de Constan ce Gerlingstraat, nog niet eens is onderzocht. Geen technische - dit percentage zo laag moge lijk te houden om verplaatsing door de tunnel zo comfortabel mogelijk te houden. Met deze keuze blijft Rijen Zuid en de vliegbasis goed en snel bereikbaar voor de brandweer en andere hulpdiensten. Bij een lagere onderdoorgang kan de brandweer niet meer door de tunnel en hier mee zouden de aanrijtijden langer worden. Kern ’75 is van mening dat Rijen Zuid te allen tijde goed bereik baar moet zijn voor brandweer en hulpdiensten. Daarnaast zijn wij van mening dat een hogere tunnel bijdraagt aan het verder aansterken van de relatie tussen Rijen Zuid en Rijen Noord. Fietsstroken Biestraat: wederom wordt onze gemeente een stuk vriendelijker voor de fietser en voetganger. Het plan - dat samen met omwonenden is gemaakt - kon op brede steun rekenen van de gemeenteraad. Kern ’75 heeft ter aanvulling nog een motie inge diend om de kruising bij de Ridder- straat-Biestraat mee te nemen in het ontwerp met als doel de krui sing nog veiliger in te richten. Deze is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Uitwerking volgt in het 4e kwartaal na overleg met om wonenden en deskundige adviezen. recht kunnen voor bijvoorbeeld de aanvraag van een rijbewijs of een andere afspraak. Ook het college, de raad en griffie blijven in iedere gemeente hun plek zichtbaar be houden. Hoe nu verder? De drie gemeen- Ruud van lersel, Martijn 8'1 Pieter van Laerhoven, en Corné Machielsen. Met ons meedenken otaB dachtspunten meegeven: u® op 0616 316 102, mail naar lraB tievoorzitter@cdagilzerijen.nl] stuur een Facebookberichtje ri @CDAGilzeRijen teraden hebben hun opmerking over de 15 uitgangspunten in iJ rapport “Met het oog op deta komst” meegegeven aan het iJ stuur van de ABG organisatie! de zomervakantie komt het ten! op de raadsagenda. Het CDA is van mening dat d besluitvorming over de uitgana punten in de eerste vergadering! het zomerreces plaats zal moetj vinden en dat verder uitstel nl wenselijk is. We vragen het b] stuur van de ABG organisatie dl ook nadrukkelijk om de vaarteij te houden. j het spoor overte steken. Bentin de fiets, dan wordt het niet veelt In ons betoog tijdens de raadsver gadering hebben we uitgebreid stil gestaan bij de vele zaken die we hebben bereikt in het afge lopen jaar. Het betreft hier grote projecten zoals centrumplan Gil ze, nieuwbouw voor basisschool de Wildschut en nieuwe hockey velden. Er zijn 30 km zones gerealiseerd, de gemeente heeft een nieuwe subsidie voor klimaatmaatre- gelen in eigen tuin en de jonge mantetzorgconsulent onder steunt jonge mantelzorgers in de gemeente. Mede door deze projecten kunnen wij inhoud blijven geven aan onze slogan: “Want waar je woont, moet het goed zijn.” ei d in ferr K p past dit niet in onze gemeente met 4 dorpen rond een luchtmachtba sis" Fractievoorzitter Hans Rutten vult nog aan: ”Wel is het zo dat wij mestverwerkingsinstallaties op het eigen bedrijf (passend bij de grootte van het bedrijf) niet willen uitsluiten. We hebben daar in onze gemeente ook al voorbeelden van.” Wel jammer dat de initiatief neemster van deze motie dit brede succes niet wist te vieren. Een van de medeondertekenaars moest hiervoor nog verantwoording afleggen. De VVD Gilze en Rijen is heel tevreden met deze brede steun en verwacht dat het college de motie dan ook uitvoert. Wilt u met ons aan de slag voor onze vier dorpen? Of heeft u vra gen of opmerkingen? Neem con tact op met één van onze raadsle den: Hans Rutten op 06-22956693 en via hansrutten8@gmail.com, Ryan van Osch op 06-42624667 en via ryanvanosch@gmail. com en Hans van Nistelrooij op 06-20423087 en via: h.van.nistelrooij@ziggo.nl dt adi r po lee pd POE En PU\ pn, h bnc por bn ad bnc k; por kni h°: pei troi EH |di rei it p: er >o la; kr' 0 m Lijkt het u leuk om mee te prat over deze diversiteit aan ondl werpen dan nodigt Kern ’75 ul om contact op te nemen via infl kern75.nl Wij zoeken inwoners! een positieve blik die hun steenl bij willen dragen aan onze mol gemeente deze nog mooidl maken. Motie grootschalige mestfabr ken: deze motie - mede ingedien door Kern ’75 - kreeg unanied steun in de gemeenteraad. Hid mee willen we een signaal afgev dat grootschalige mestfabriekl niet wenselijk zijn binnen on gemeentegrens. Binnen onze a De periode voor de zomer is standaard het moment om terug te blikken op het financiële wel en wee van onze gemeente en die van de ABG-organisatie. Gemeentebelang vindt een solide financiële basis erg belangrijk, want vanuit die basis kunnen we in onze gemeente bijvoorbeeld zorg leveren aan onze inwoners en projecten realiseren. misschien op papier ‘als veilig’ wordt bestempeld omdat in de tunnel maar 25 km/uur gereden mag worden. En wat is het be langrijkste argument vanuit de coalitie om toch die autotunnel te willen? Dat is de snellere aan rijdtijden van de brandweer naar Rijen-Zuid, maar vooral naar het onderzoeken die zouden kunnen vliegveld. Het klopt dat de brand weer via de tunnel iets sneller is dan nu, maar er zijn goede alter natieven mogelijk, zoals via Vin cent van Goghstraat en Maczek- tunnel. De brandweer gebruikt nu ook de Maczektunnel wanneer de spoorbomen bij de Julianastraat dicht zijn. Een iets snellere brand weer weegt in onze ogen niet op Namens defm van CDA Gilze en Rij®’1.:) Janet FrankemoBml Groen Gilze en Rijen wil een mooi en vooral veilig stationsgebied. Daarom willen wij een fietsers-voetgangerstunnel die minder steil is dan de geplande auto-fietstunnel en veel veiliger omdat je geen last hebt van auto’s. Afgelopen week stemde de raad over de nieuwe plannen rondom het stationsgebied. Daarin werd ook de keuze gemaakt over hoe diep de tunnel wordt en welke verkeersdeelnemers er gebruik van kunnen maken. Groen Gilze en Rijen en D66 diende nog een voorstel in om te kiezen voor de veiligere en minder diepe tunnel, maar de meerderheid stemde toch in met de diepe tunnel onder het spoor door, waar auto’s en fietsers over dezelfde weg rijden. tunnel moet fietsen, waarbij de; to’s vlak langs u heen rijden? Enh gaat een ouder met meefietses kinderen zich voelen? We moet juist hindernissen wegnemen® niet opwerpen. den gedwongen om tweemaal® lift te gebruiken, alleen maar |n - or ter. Hoe veilig en plezierig fietser het als u door een steile en sma e Een vijfde van alle mest die in Nederland wordt uitgepoept, komt uit Brabant. Dat is veel te veel om op de akkers uit te rij den. Vandaar dat Brabant al veel mestverwerkingsinstallaties heeft. Ze drogen de mest en maken er soms korrels van die een gewild exportproduct zijn. r r I |d( brii If De drie gemeenteraden van Alphen-Chaam, Baarle Nassau en Gilze Rijen hebben zich positief uitgesproken over de toekom stige huisvesting van onze ABG organisatie. Daar is het CDA heel blij mee. Eindelijk lijkt er duidelijkheid te komen. Eerst naar twee locaties en in 2025 één gezamenlijke huisvesting voor de ABG organisatie. Dat is het plan en dat is goed nieuws voor amb tenaren die dit al lang wensen. aan het einde van het jaar kun nen lezen dat het verwachtte resultaat 600.000 negatief zou worden. Dat het wel positief is geworden is met name te danken aan een grote bijdrage van het rijk ter compensatie van kosten rond om corona. De besteding van het positieve saldo heeft ook onze steun, het geld gaat naar pro jecten die lopen maar ook naar toekomstige duurzaamheids- projecten. Zonder ingrijpen door de inw ners gaat het project gewoon: als gepland door. Zelfs kundi insprekers wisten de partijen: voor de autotunnel stemden n te overtuigen. Steun ons om» het stationsgebied een mooi: vooral veilig gebied te maken./ iedereen.U kunt via onze webs Groengilzerijen.nl contact meto opnemen PAGINfcEi Een mooi stationsgebied is vooral ook een veilig stationsgebied, voor zowel voetgangers als fietsers. Ook de kwetsbare verkeersdeelnemers moeten zich er plezierig voelen. In het plan moeten ‘gewone’ voet gangers gebruik gaan maken van een steile trap, dat is al niet ideaal. Maar degenen die daar geen ge bruik van kunnen maken, bijvoor beeld mensen die vanwege een beperking in een rolstoel zitten, ie mand die vanwege een sportbles sure een aantal weken met krukken moet lopen, gezinnen met wandel wagens, opa’s en oma’s met rolla- tors of een scootmobiel: die wor- Opnieuw hebben we ons over een voldoet aan de eisen die het kan raadsvoorstel over de huisvesting toor-concept Het Nieuwe Werken van onze ABG organisatie gebo- stelt. Een plek waar men zich pret- gen. Niet zomaar een organisatie tig voelt en waar lijntjes kort zijn. Dat is goed voor onze ambtenaren maar ook voor ons allemaal. Zon der hen gebeurt er niets in onze gemeente. Het CDA vindt het een zeer belang rijk uitgangspunt dat de inwoners van iedere gemeente een eigen in de haren zitten. Kortom zij zijn fysieke plek behouden waar ze te- onmisbaar. Het CDA is van het begin af aan voorstander geweest van centrale huisvesting voor de ABG organisa tie Onze ambtenaren verdienen een plek die ook met het openbaar vervoer goed te bereiken is en die air en >n air iei m meente hebben we een aantBije voorbeelden van kleinschalig mestverwerkingsinstallaties v«kt onze lokale agrarische bedrijvig! op bedrijfsniveau, daar zijn 1 voorstander van. Motie huisvestingsverordenin doel was om eigen inwoners e der in aanmerking te laten kom voor een huurwoning in deeig gemeente. Kern ’75 hoort dit pn bleem regelmatig van onze inw ners en staat sympathiek achfl het idee om te kijken wat daaraj kunnen doen. Afgesproken is <1 we in oktober bijgepraat wordl door Leystromen hoe we dit vol kunnen geven.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 8