Cessna 172P Skyhawk II
Zonnebloem Rijen-Molenschot is weer van start!
iKJSSfc
a
I
t
BIJ SIERTUIN DEN OVERKAENT
TC
Jonkie'
In memoriam John Pelkmans
■urn
Imet
[taal
|pa
|n he
■m(
Beer c
■tirr
■ojec
lede
Berer
- PH-ABM
Toch 'militair'
Technische gegevens Cessna 172P
PH-GRH-
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021
SU
PAG»
Hoe mooi kan het zijn: met "passie" je werk doen.
j
Vlucht
Luchtmacht
Koninkl1,ke
Cessna 172P PH-GRH in het avondlicht boven de Chaamse bossen.
leis c
HJSsS'-
i
u
We werden welkom geheten door
Henk en hij vertelde ons hoe de
tuin is ontstaan. Hij kocht in 1994
een maisveld van 8000 m2. Wat
eerst een akkerland was, heeft hij
DOOR BEN ULLINGS
FOTO’S: BEN ULLINGS
AVIATIONPHOTOS.NL
CTENZIJ ANDERS VERMELD)
Toen de Amerikaanse fabrikant
begon met het ontwikkelen
van dit ‘sportvliegtuig’ konden
ze onmogelijk bevroeden wat
voor legende het type zou blij
ken te worden. Want het is niet
alleen een prima toestel om fijn
een rondje mee te gaan vliegen,
maar ook nog eens uitstekend
geschikt voor vliegopleidingen.
De vooroorlogse geschiedenis
van het mede door Clyde Ver
non Cessna opgerichte vlieg
tuigbouwer Cessna is nauwelijks
van belang geweest. Maar dat
veranderde.
KluHVdeelnemer Ab Immerzaal was een tijdlang eigenaar
van deze klassieke Cessna 172 versie, hier (in 2009)
te zien boven het noordelijkste deel van Texel.
De eerste naoorlogse succesvolle
ontwerpen waren toestellen met
een staartwiel, waarvan de romp
was bekleed met metaal in plaats
van het traditionele linnen. In 1956
werd een vierzits Cessna 170 ge
modificeerd en voorzien van een
neuswiel. Landen en starten met
een neuswielvliegtuig is gemak
kelijker dan wanneer dat een
staartwiel heeft. In het laatste ge
val is het achterste gedeelte van
het toestel veel gevoeliger voor
zijwind en dus operationeel ook
sneller beperkt als de wind ver
keerd staat.
En op donderdag werden de
gasten en vrijwilligers welkom
geheten door Maria Klaassen, die
lid is van het bestuur én van de
activiteitencommissie van onze
afdeling. Om twee uur was het
haar beurt om iedereen welkom
te heten.
Op dinsdag was onze voorzitter,
Ad Klaassen aanwezig. Hij was blij
dat er eindelijk weer wat mogelijk
was voor onze gasten, en heette
dan ook iedereen van harte wel
kom met de hoop dat er nog
meer activiteiten mogelijk zullen
zijn dit jaar, maar dat kan alleen
als het RIVM het toe laat.
in de tuin een van de grootste/
hoogste bomen van Europa, en
er zijn prachtige waterpartijen.
U leest het al, teveel om op te
noemen. Wat ook het vermelden
waard is, hij houdt dit alles alleen
bij! Dus alle potplanten moeten in
de winter naar binnen, de gazons,
onkruid en snoeiwerk komt alle
maal van zijn hand, dat noemen
we "passie” hebben voor je tuin.
Een kijkje in de cockpit
van de PH-GRH
met plezier gebruik van voor zijn
“air-to-air” opnamen.
Onder Europese regelgeving is de
KLuHV (ook) gekwalificeerd als
Approved Training Organization
(ATO). Echter voor deze oplei
ding- en oefenactiviteit mag geen
gebruik gemaakt worden van de
categorie waaronder historische
vliegtuigen vallen. De ‘moderne’
Cessna is daarvoor wel volledig
geschikt en vervult in dat kader
ook een belangrijke rol!
PH-GRH een ‘jonkie’ van slechts
veertig jaar oud. Uiterst energiek
Het is een prima toestel om bij
voorbeeld gasten mee rond te
vliegen tijdens evenementen,
maar het wordt ook nog steeds
is het nu nog steeds een vliegtuig
met een chique uiterlijk.
Mailen kan ook naar:
zonnebloemrijen@hotmail.nl
Heeft U een lichamelijke be
perking en wilt U gast worden?
Of heeft U een beetje tijd over en
wilt U graag vrijwilliger zijn?
Dat kan, meld U aan bij Ton Hese-
mans 0161-223812 of bij Marie José
Wagemakers 0161-226157.
Om half vijf kwamen de eerste
taxi’s de gasten weer ophalen en
om vijf uur was iedereen huis
waarts en de zeer geslaagde ac
tiviteit ten einde. Een mooi begin
na een hele tijd niets. Dat smaakt
naar meer!
We hebben op het terras een
heerlijke kop koffie met warme
appelflap gekregen. Die smaakte
voortreffelijk. Daarna een rond
leiding door Henk met uitgebreid
uitleg over alle planten, bomen,
bloemen enz. Na de rondleiding
hebben de gasten en vrijwilligers
op de terrassen nog gezellig bij
gepraat onder het genot van een
drankje.
De huidige kleuren van PH-GRH zijn ontleend aan de
Fokker 50, zoals die in dienst was van de KLu. Hier in een
bijzondere formatie met de Beech D18S van de KLuHV
Wij verliezen in John een betrokken en graag geziene
medewerker en collega, met hart voor zijn werk en de
inwoners van onze gemeenten. Wij gaan John missen.
Diep bedroefd hebben wij kennis genomen van het
overlijden van John Pelkmans.
John werkte ruim 32 jaar bij de buitendienst van de
gemeente Gilze en Rijen en later de ABG-organisatie.
Onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden.
Wij wensen hen veel sterkte met dit grote verlies.
Een opname van de PH-GRH in de KLuHV hangaar
tijdens een ‘grote beurt’. (Foto: Johan Lemmers)
Bestuur, directie, management en medewerkers
van de ABG-organisatie
ondersteunt u niet alleen de Sticfi
ting, maar heeft u ook regelmatil
de gelegenheid de activiteiten val
dichtbij mee te maken en zelfs oo
om tegen een aantrekkelijk tarie
mee te vliegen meteen van de toe
stellen.
Te midden van de echte oudjes in
«rej
dth
ege
de
leer
epe
1001
veel
43000+
De “Skyhawk”, zoals de 172 werd
gedoopt, werd een immens suc
ces. De militaire opleiding versie
*^MÈ**r
I
■ns.
Kmn
I
f wc
I '°1
IlSis
leuwi
mat
puA
ense
De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KluHV) be
schikt ook over een tweetal vliegtuigtypen die niet met de Ne
derlandse militaire luchtvaartgeschiedenis verbonden zijn
geweest. ‘Vreemde eenden in de bijt’ dus in dat opzicht maar
zeer zeker wel een nuttig bestanddeel van de vloot. De eerste
daarvan komt in deze aflevering aan bod.
ion
PH-GRH in de eerste beschildering met op de staart
nog het logo van de Stichting Vliegsport Gilze-Rijen.
omgetoverd in een fantastische
tuin. We zien er bamboebos,
hosta’s in een grote diversiteit,
en nog veel meer. Bij de entree
staan de treurbeuken, en binnen
■•CT.’S-—
HistoriscHE
Er zijn over de jaren heen nogal
wat discussies geweest over hoe gebruikt voor diverse opleidingen
de Cessna 172P PH-GRH van de en examenvluchten. En de schrij-
KluHV beschilderd zou moeten ver dezes maakt er regelmatig
worden om hem beter te laten
passen bij het historische militaire
materieel in de KLuHV vloot. De
verleiding was groot om er een
Mescaline in een Amerikaans
kleurenschema van te maken,
maar uiteindelijk is dat niet ge
beurd. Het toestel vliegt nu rond
in een ‘VIP’ beschildering, die
overeenkomt met de kleuren
indertijd aangebracht op de, in
middels uitgefaseerde, Fokker
50 vliegtuigen van de KLu. En zo
Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt
niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen.
kreeg de naam “Mescaline”. Meer is het nu nog steeds een vliegtuig Veel meer over de Stichting Ko
han 43.000 exemplaren werden met een chique uiterlijk. ninklijke Luchtmacht Historische
er van de 172 varianten uiteinde- Vlucht vindt u op de website www.
lijk gebouwd! In 1997 werd in een Jonkie' kluhv.nl. Daarop ook een link
nieuwe fabriek te Independence Te midden van de echte oudjes in naar details over het lidmaat-
(Kansas) aangevangen met de de vloot is de in 1981 gebouwde schap van het Flying Partner
productie van de ‘New 172 Skyha- PH-GRH een ‘jonkie’ van slechts programma. Als Flying Partner
wk’. Een nieuw vliegtuig met nieu- veertig jaar oud. Uiterst energiek
we technologie en productieme- dus! In 1988 werd het vliegtuig
thoden, voortbordurend op het aan de vloot toegevoegd.
grote succes van zijn voorganger.
En wat zijn we gelukkig, we mogen weer! Al is het maar minimaal.
We hebben ons, i.v.m. corona, gesplitst. Op dinsdag 8 en donder
dag 10 juni was het dan zover. De prachtige tuin Den Overkaent
van Henk Goeijers was voor ons gevoel een mooie ambiance om
weer even samen te zijn. Lekker buiten, samen genieten.
Motor:Lycoming O-320-D2J
Motorvermogen:160 pk
Spanwijdte: 10,70 mtr
Lengte:7,96 mtr
Hoogte:2,47 mtr
Max. snelheid:225 km/u
Max. gewicht: 1088 kg
Vliegbereik:812 km
Plafond:3962 mtr
Bemanning:1 3 passagiers)
In dienst KLu:geen
In dienst SKHV:1
lp*