Cessna 172P Skyhawk II Zonnebloem Rijen-Molenschot is weer van start! iKJSSfc a I t BIJ SIERTUIN DEN OVERKAENT TC Jonkie' In memoriam John Pelkmans ■urn Imet [taal |pa |n he ■m( Beer c ■tirr ■ojec lede Berer - PH-ABM Toch 'militair' Technische gegevens Cessna 172P PH-GRH- WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021 SU PAG» Hoe mooi kan het zijn: met "passie" je werk doen. j Vlucht Luchtmacht Koninkl1,ke Cessna 172P PH-GRH in het avondlicht boven de Chaamse bossen. leis c HJSsS'- i u We werden welkom geheten door Henk en hij vertelde ons hoe de tuin is ontstaan. Hij kocht in 1994 een maisveld van 8000 m2. Wat eerst een akkerland was, heeft hij DOOR BEN ULLINGS FOTO’S: BEN ULLINGS AVIATIONPHOTOS.NL CTENZIJ ANDERS VERMELD) Toen de Amerikaanse fabrikant begon met het ontwikkelen van dit ‘sportvliegtuig’ konden ze onmogelijk bevroeden wat voor legende het type zou blij ken te worden. Want het is niet alleen een prima toestel om fijn een rondje mee te gaan vliegen, maar ook nog eens uitstekend geschikt voor vliegopleidingen. De vooroorlogse geschiedenis van het mede door Clyde Ver non Cessna opgerichte vlieg tuigbouwer Cessna is nauwelijks van belang geweest. Maar dat veranderde. KluHVdeelnemer Ab Immerzaal was een tijdlang eigenaar van deze klassieke Cessna 172 versie, hier (in 2009) te zien boven het noordelijkste deel van Texel. De eerste naoorlogse succesvolle ontwerpen waren toestellen met een staartwiel, waarvan de romp was bekleed met metaal in plaats van het traditionele linnen. In 1956 werd een vierzits Cessna 170 ge modificeerd en voorzien van een neuswiel. Landen en starten met een neuswielvliegtuig is gemak kelijker dan wanneer dat een staartwiel heeft. In het laatste ge val is het achterste gedeelte van het toestel veel gevoeliger voor zijwind en dus operationeel ook sneller beperkt als de wind ver keerd staat. En op donderdag werden de gasten en vrijwilligers welkom geheten door Maria Klaassen, die lid is van het bestuur én van de activiteitencommissie van onze afdeling. Om twee uur was het haar beurt om iedereen welkom te heten. Op dinsdag was onze voorzitter, Ad Klaassen aanwezig. Hij was blij dat er eindelijk weer wat mogelijk was voor onze gasten, en heette dan ook iedereen van harte wel kom met de hoop dat er nog meer activiteiten mogelijk zullen zijn dit jaar, maar dat kan alleen als het RIVM het toe laat. in de tuin een van de grootste/ hoogste bomen van Europa, en er zijn prachtige waterpartijen. U leest het al, teveel om op te noemen. Wat ook het vermelden waard is, hij houdt dit alles alleen bij! Dus alle potplanten moeten in de winter naar binnen, de gazons, onkruid en snoeiwerk komt alle maal van zijn hand, dat noemen we "passie” hebben voor je tuin. Een kijkje in de cockpit van de PH-GRH met plezier gebruik van voor zijn “air-to-air” opnamen. Onder Europese regelgeving is de KLuHV (ook) gekwalificeerd als Approved Training Organization (ATO). Echter voor deze oplei ding- en oefenactiviteit mag geen gebruik gemaakt worden van de categorie waaronder historische vliegtuigen vallen. De ‘moderne’ Cessna is daarvoor wel volledig geschikt en vervult in dat kader ook een belangrijke rol! PH-GRH een ‘jonkie’ van slechts veertig jaar oud. Uiterst energiek Het is een prima toestel om bij voorbeeld gasten mee rond te vliegen tijdens evenementen, maar het wordt ook nog steeds is het nu nog steeds een vliegtuig met een chique uiterlijk. Mailen kan ook naar: zonnebloemrijen@hotmail.nl Heeft U een lichamelijke be perking en wilt U gast worden? Of heeft U een beetje tijd over en wilt U graag vrijwilliger zijn? Dat kan, meld U aan bij Ton Hese- mans 0161-223812 of bij Marie José Wagemakers 0161-226157. Om half vijf kwamen de eerste taxi’s de gasten weer ophalen en om vijf uur was iedereen huis waarts en de zeer geslaagde ac tiviteit ten einde. Een mooi begin na een hele tijd niets. Dat smaakt naar meer! We hebben op het terras een heerlijke kop koffie met warme appelflap gekregen. Die smaakte voortreffelijk. Daarna een rond leiding door Henk met uitgebreid uitleg over alle planten, bomen, bloemen enz. Na de rondleiding hebben de gasten en vrijwilligers op de terrassen nog gezellig bij gepraat onder het genot van een drankje. De huidige kleuren van PH-GRH zijn ontleend aan de Fokker 50, zoals die in dienst was van de KLu. Hier in een bijzondere formatie met de Beech D18S van de KLuHV Wij verliezen in John een betrokken en graag geziene medewerker en collega, met hart voor zijn werk en de inwoners van onze gemeenten. Wij gaan John missen. Diep bedroefd hebben wij kennis genomen van het overlijden van John Pelkmans. John werkte ruim 32 jaar bij de buitendienst van de gemeente Gilze en Rijen en later de ABG-organisatie. Onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden. Wij wensen hen veel sterkte met dit grote verlies. Een opname van de PH-GRH in de KLuHV hangaar tijdens een ‘grote beurt’. (Foto: Johan Lemmers) Bestuur, directie, management en medewerkers van de ABG-organisatie ondersteunt u niet alleen de Sticfi ting, maar heeft u ook regelmatil de gelegenheid de activiteiten val dichtbij mee te maken en zelfs oo om tegen een aantrekkelijk tarie mee te vliegen meteen van de toe stellen. Te midden van de echte oudjes in «rej dth ege de leer epe 1001 veel 43000+ De “Skyhawk”, zoals de 172 werd gedoopt, werd een immens suc ces. De militaire opleiding versie *^MÈ**r I ■ns. Kmn I f wc I '°1 IlSis leuwi mat puA ense De Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht (KluHV) be schikt ook over een tweetal vliegtuigtypen die niet met de Ne derlandse militaire luchtvaartgeschiedenis verbonden zijn geweest. ‘Vreemde eenden in de bijt’ dus in dat opzicht maar zeer zeker wel een nuttig bestanddeel van de vloot. De eerste daarvan komt in deze aflevering aan bod. ion PH-GRH in de eerste beschildering met op de staart nog het logo van de Stichting Vliegsport Gilze-Rijen. omgetoverd in een fantastische tuin. We zien er bamboebos, hosta’s in een grote diversiteit, en nog veel meer. Bij de entree staan de treurbeuken, en binnen ■•CT.’S-— HistoriscHE Er zijn over de jaren heen nogal wat discussies geweest over hoe gebruikt voor diverse opleidingen de Cessna 172P PH-GRH van de en examenvluchten. En de schrij- KluHV beschilderd zou moeten ver dezes maakt er regelmatig worden om hem beter te laten passen bij het historische militaire materieel in de KLuHV vloot. De verleiding was groot om er een Mescaline in een Amerikaans kleurenschema van te maken, maar uiteindelijk is dat niet ge beurd. Het toestel vliegt nu rond in een ‘VIP’ beschildering, die overeenkomt met de kleuren indertijd aangebracht op de, in middels uitgefaseerde, Fokker 50 vliegtuigen van de KLu. En zo Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. kreeg de naam “Mescaline”. Meer is het nu nog steeds een vliegtuig Veel meer over de Stichting Ko han 43.000 exemplaren werden met een chique uiterlijk. ninklijke Luchtmacht Historische er van de 172 varianten uiteinde- Vlucht vindt u op de website www. lijk gebouwd! In 1997 werd in een Jonkie' kluhv.nl. Daarop ook een link nieuwe fabriek te Independence Te midden van de echte oudjes in naar details over het lidmaat- (Kansas) aangevangen met de de vloot is de in 1981 gebouwde schap van het Flying Partner productie van de ‘New 172 Skyha- PH-GRH een ‘jonkie’ van slechts programma. Als Flying Partner wk’. Een nieuw vliegtuig met nieu- veertig jaar oud. Uiterst energiek we technologie en productieme- dus! In 1988 werd het vliegtuig thoden, voortbordurend op het aan de vloot toegevoegd. grote succes van zijn voorganger. En wat zijn we gelukkig, we mogen weer! Al is het maar minimaal. We hebben ons, i.v.m. corona, gesplitst. Op dinsdag 8 en donder dag 10 juni was het dan zover. De prachtige tuin Den Overkaent van Henk Goeijers was voor ons gevoel een mooie ambiance om weer even samen te zijn. Lekker buiten, samen genieten. Motor:Lycoming O-320-D2J Motorvermogen:160 pk Spanwijdte: 10,70 mtr Lengte:7,96 mtr Hoogte:2,47 mtr Max. snelheid:225 km/u Max. gewicht: 1088 kg Vliegbereik:812 km Plafond:3962 mtr Bemanning:1 3 passagiers) In dienst KLu:geen In dienst SKHV:1 lp*

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 8