Trein dendert door voor E» üepe spoortunnel bij station Rijen adscommissie ruimte vergadert over de aanpassingen aan de tunnel in de spoorzone racties komen niet nader tot elkaar omtrent ontwerp onderdoorgang ie Politiek CDA: Gilze en Rijen maakt werk van woningbouw en investeringen in het openbaar gebied S, VDA VRAAGT ZICH AF: ZITTEN COLLEGE EN COALITIE WEL OP HET GOEDE SPOOR 'i Voor brandweer wellicht betere oplossing mogelijk Inclusief ontwerpen Complex “Als een moeder met een vijfjarig lind achterop de fiets dan moet toppen kan ze onmogelijk vanuit tilstand verder omhoog fietsen. Breed draagvlak nodig voor de oplossing Inspanningsverplichting PAGINA 7 iKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021 Een soortgelijke onderdoorgang is de nieuwe fietstunnel in Tilburg Het CDA ziet dat het probleem eten )0R: WERNER VAN LOOY Het raadsvoorstel staat op de &W om te kiezen voor en ondertunneling van de spoorlijn bij om eer lijkt daarbij een andere oplossing mogelijk. spoorwegovergang Stationsstraat Julianastraat re tun en Ri angvi met ierd meel soji Deeid ebelan ■inwoners maakten gebruik hun inspreekrecht. De heer lder Ven betwijfelt of de po lk uitgaat van de juiste gege- Hij heeft zelf contact gehad •tde SWOV die wetenschappe- onderzoek uitvoert naar ver- jersveiligheid. Hij ziet een groot Laar ontstaan bij het kruispunt 'ige bedenking of vraag het ’^gevoorstel omarmden. Blijk- Hellingshoek Net als de heer van der Ven vindt de heer Van Dijk het hellingsper- centage van 4% te steil. Van Dijk heeft contact gehad met IPV Delft, specialist in het ontwerpen baar stonden voor hen de seinen vooraf al op groen. En speelt voor hen geen rol dat het onderzoek naar de technische en financiële haalbaarheid van de plannen pas later dit jaar beschikbaar komt. Het gaat hierbij onder meer om hydrologisch onderzoek dat es sentieel is omdat op de locatie van de tunnel een aardbreuk is die behoorlijk roet in het eten kan gooien. Voor de PvdA staat het sein daarom zeker nog niet op groen. Immers nu kiezen vóór het collegevoorstel beperkt on gewenst de latere oordeels- en besluitvorming door de raad. de tunnel, volgens Van der Ven. In de tunnel zou ook meer ruimte moeten worden ingecalculeerd voor fietsers: “Klimmende fiet sers schommelen meer. Met de huidige breedte is dat niet veilig.” halve minuut om te wachten op een lift en dan moetje aan de an dere kant nog een keer wachten.” iemand gewond raakt in de tun nel dan bij een brand wanneer de brandweer te laat is. GGR gaat ook voor de ondiepe variant. ners van de gemeente en in de raad een breed draagvlak bestaat voor het project. Doordat de sporen van coalitie en oppositie zo ver uiteen lopen, lijkt dit met het collegevoorstel uitgesloten. Dit kan van invloed worden op het verdere verloop. Bovendien staat nog geenszins vast dat de inwoners een on dertunneling in de voorgestelde vorm en functie wensen. Zichtbaar betrokken De PvdA Gilze en Rijen is een par tij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met Marielle Doremalen, ermado@ live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijen- feldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl van een voor de brandweer. Per jaar rukt de vrijwillige brandweer gemid- Ook in Rijen staat de komende jaren veel te gebeuren. Zo wordt de oude school van De Kring ver anderd in een gebied met een di versiteit aan woningen. We vinden het heel goed dat de oude gevel van de school gehandhaafd blijft. Restauratie van de militaire wijk in samengaan met ontwikkeling van een totaal nieuwe spoorzone met onderdoorgang onder het spoor zal bijdragen aan een blij vende goede, veilige verbinding tussen Rijen Zuid en Rijen Noord. De realisering van Centrumplan Oost komt steeds dichterbij, we wachten op het zetten van hand tekeningen. Met de herinrichting van het gebied Margriethal/Tropi cal met een nieuwe sporthal en appartementencomplex en met de bouw van 9 woningen op de marechausseelocatie wordt een langdurig proces afgerond. Ont wikkeling van de Kinlocatie aan de Rector Buijselstraat staat op de raadsagenda en met het project Boskamer nadert bouw in de Vlie gende Vennen voltooiing. Om aan de grote woningvraag te voldoen heeft Wethouder Diepstraten een eerste akkoord gesloten met Bal last Nedam en Leystromen voor de bouw van 77 woningen in het plan Tussen de Leijen waar uiteindelijk 370 woningen staan gepland. In Rijen Noordoost worden maatre gelen getroffen om overstromin gen te voorkomen, waarbij gelijk tijdig herinrichting van straten en openbaar groen wordt aangepakt. Dit alles maakt Rijen klaar voor de toekomst waarin het goed wonen en verblijven is. Voor een aantal partijen in de ge meenteraad gaan ontwikkelingen niet snel of niet goed genoeg. Het zijn vaak ook deze partijen die snel klaar staan met kritiek als publieke of private partijen veranderingen willen die hen niet aanstaan zonder zich daarbij in de materie te verdie pen. Als voorbeeld bijgevoegde foto van de Hondskoije aan de Ba- velseweg in Gilze, waarbij de parti culiere eigenaar tijdens veranderin gen veel over zich heen kreeg. Het CDA vindt dat het resultaat alleen maar verbetering heeft gebracht. Jac Wouters, Raadslid CDA macl or me /oei v e PvdA opteert voor een tunnel met een doorrijhoogte trorw Voor de PvdA staat de noodza kelijke brandweerzorg voor de bewoners van Rijen-Zuid en de vliegbasis niet ter discussie. Deze moet verzekerd zijn. Tijdens de aanleg van de tunnel zal de brandweer gedurende naar ver wachting 2 jaar gebruik maken van de spoorwegovergang bij de Vincent van Goghstraat. De heer Zijtstra vraagt de politiek om te werken vanuit een inclusief ontwerp, waarbij eerst aandacht aan mobiele mensen. De ruimte die daarna overblijft wordt toege- Boost Ruud van lersel van Kern75 staat even stil bij dit belangrijke mo ment in het dossier: “Er ligt een kans om de spoorzone en onze gemeente een boost te geven.” Van lersel wijst erop dat er voor het comfortabel kunnen fiet sen keuzes zijn gemaakt om het percentage van de hellingshoek omlaag te krijgen. “Mensen die moeite hebben met het bewe gen in dit gebied ondersteunen we met liften. Kern75 ziet dat juist als een middel om het gebied in clusief te maken voor iedereen.” Kern75 gaat voor de optie waarbij er ruimte is voor de brandweer. Hans Rutten van de VVD noemt het een complex dossier: “De 3$ <heid Etsers en auto’s kunnen dan ook hulpverleningsvoertuigen van Bbrandweer door de tunnel. De PvdA Gilze en Rijen vraagt zich of het college en de coalitiepartijen als voorstanders van een ïrgelijke diepe ondertunneling wel op het goede spoor zitten. van 5 meter. Deze is veiliger en comfortabeler voor fietsers en zal vena eet m tont h Biligheid en comfort e woe )Or fietsers staan ndie< >r discussie. :l plezi linke listot egba| dakWet de Constance Gerlingsstraat. Is het verkeer daar ophoopt De realisatie van een ondertun neling is wellicht het grootste en duurste project dat ooit is uitgevoerd door de gemeente. Volgens de PvdA is het daarom PvdA raadslid Peter von Meijen- gewenst dat er zowel bij de inwo- derdoorgang voor de brandweer te realiseren en toch fietsgemak te faciliteren is daarom het helling- Gemeentebelang kan zich daar- vlak verlengd. Om te ervaren hoe om ook vinden in een hellingsper- centage van 4%. De financiële ge- iin staat niet op ïoen voor de PvdA Pvallend was dat de vier co- litiepartijen Kern75, Gemeen- F ^B’e-ang. VVD en CDA zonder zullen auto’s stil komen te staan op het hellingvlak van de tunnel: wordt gegeven “Als een moeder met een vijfjarig kind achterop de fiets dan moet stoppen kan ze onmogelijk vanuit stilstand verder omhoog fietsen.” en realiseren van infrastructuren zoals viaducten: “Alleen geoefen de wielrenners en mensen met een elektrische fiets kunnen een helling van 4% nemen.” Van snel heid die wordt gemaakt bij het waarbij de fietser zich afdalen kan bij de klim geen ge bruik worden gemaakt vanwege De heer Vos vindt dat de in spanningsverplichting die de vrijwillige brandweer heeft naar de vliegbasis geen rechtvaardi ging moet zijn voor een duur dere tunnel die minder veilig is. Brandweer Rijen kan ook geen Terug naar de tekentafel opkomstgarantie geven. De luchtbasis heeft zelf een brand weerorganisatie die 24x7 paraat staat. Volgens Vos voldoet een taat een onderdoorgang komen in het stationsgebied van en. Voordat het ontwerp verder uitgewerkt kan worden et een beslissing worden genomen tussen twee mogelijke nario’s. Er is een optie waarbij de tunnel comfortabel wordt i doorheen te fietsen, zonder ruimte voor de brandweer. Het llege heeft voorkeur voor een diepere onderdoorgang waar jpdiensten doorheen kunnen, maar i - -- - - er zal moeten inspannen om de andere kant van het spoor bereiken. Op dinsdagavond 8 juni vergaderde de raadscom- het plateau van 17 meter onderin Ssie over het ontwerp-raadsvoorstel. Mensen met verminderde mobiliteit worden afhankelijke van een lift Cfoto: Gemeente Gilze en Rijen) dat voelt raadt wethouder Diep straten aan om een soortgelijke onderdoorgang uit te proberen. De dichtstbijzijnde is de nieuwe College fietstunnel bij het Stappegoorge- Vanuit het college zijn wethouder bied Ringbaan Zuid in Tilburg. Sandra Diepstraten en burge meester Derk Alssema aanwezig. Alssema richt zich op het belang agenda om te worden besproken optimale aanrijdroute tijdens de gemeenteraadsverga dering van 17 juni die je digitaal kunt bijwonen. Bezoek daarvoor deld vier tot vijf keer uit naar de gilzerijen.raadsinformatie.nl. Enkele weken geleden schreven we in dit weekblad over de woning- bouwontwikkeling in Gilze. Het Centrumplan, het parkdeel van het centrumplan, het Ruimte voor Ruimte project aan het Laarspad, nieuwbouw achter De Wildschut en aan De Wendel zijn samen goed voor 285 woningen in 2021 en 2022. Samen met ontwikkelingen in het openbaar gebied zoals reconstructie van het Bisschop de Vetplein, de Burgemeester Van Poppelstraat en de wijk Keienbijters verandert Gilze in een bouwput. Wel een bouwput waar Gilze mooier, met meer groen en wonen in een nog prettigere woonsfeer te voorschijn zal komen. Het is een inhaalslag voor het verleden, het kost wat, het geeft even overlast maar we krijgen er veel moois voor terug. Het CDA is blij zijn steentje te hebben kunnen bijdragen. plexe opgave in een gebied waar veel belangen spelen.” Er komt per kwartaal een financieel overzicht dat wethouder Diepstraten wil toelichten wanneer raadsleden en commissieleden vragen hebben, voor de hulpdiensten is opgelost Ze onderschrijft het belang dat en dat een hellingshoek van 4% onze gemeente aantrekkelijk moet acceptabel is. Maud van der Meer blijven voor fietsers. Om een on- van Gemeentebelang gaat uit van het rapport van de brandweer dat een diepere tunnel nodig is. feldt hierover: “het is een moeilij ke afweging omdat het gaat om de opkomsttijd van de brand weer in relatie tot de veiligheid van de verkeersdeelnemers in de tunnel. De iets langere rijtijd van de brandweer en het feit dat slechts incidenteel nodig is, weegt voor de PvdA niet op te gen de risico’s voor de fietsers in de tunnel. Daarom kiezen wij ervoor om de route via de Van Goghstraat ook later te handha ven. Bovendien is het een optie dat er een stalling komt van een blusvoertuig in Rijen-Zuid”. de commissiebehandeling van >t voorstel van het college richt te discussie zich vooral op de ervari iljgheid en het comfort voor de dsers en ander langzaam ver ier, Het voorstel van het college rat uit van een hellingpercenta- van de straten aan de zuid- en tordzijde van gemiddeld 4%. )wel de vier omwonenden die spraken en ook de drie oppo- 'epartijen PvdA, D66 en Groen I ize en Rijen betwijfelen of met I in dergelijke hellingpercentage I t doel wordt gehaald. Autover- Iier en langzaam verkeer zoals laten zich moeilijk men- ■n in een tunnel, laat staan als een hellingspercentage komt Be ruim boven de 3% uitkomt. iat. N Daarc itactg eze week vergadert de gemeenteraad over het voorstel van ■vanl et station in Rijen met een doorrijhoogte van 3,50 meter. Naast Ton van Gageldonk spreekt uit dat de PvdA een tunnel van 2,5 meter diep prima vindt. “We heb ben al twee diepe onderdoorgan- alternatieve aanrijdroute via Vin- gen. Het definitief maken van de cent van Goghstraat en Atalanta tijdelijke variant voor de brand- prima. Een tunnel tussen Karei weer is een prima oplossing.” Frits Doormanstraat en Rembrandt- van Vugt van D66 vindt dat het laan zou volgens hem een betere college terug naar de tekentafel optie zijn. moet. De tunnel wordt te steil en de kosten zullen fors boven de 10 miljoen uitkomen. D66 kiest voor een tunnel met een maximale hoogte van 2,5 meter en is ook voor het definitief maken van de de minder tijdelijke route zodat de brand weer niet door de tunnel hoeft, volgen moeten wel te dragen zijn. Dennis van Loenhout van Groen kend aan voetgangers en fietsers. Gilze Rijen acht de kans groter dat Als er dan nog ruimte over is kan gemotoriseerd verkeer worden ingepast. Zijlstra vindt het niet kunnen dat mensen met een rol- lator bij het nemen van de tunnel afhankelijk gaan zijn van liften: “Liften gaan gemiddeld zes keer per jaar in storing. Het kost ander- WD fractie is geenszins van plan vliegbasis. Een aanrijdroute via de om terug naar de tekentafel te tunnel is de snelste optie. gaan. Wij zien een verbetering en Wethouder Diepstraten dankt verfijning van het plan. We zien de insprekers en de fracties. “Dit dat we lager uitkomen met het is een voor onze gemeente com- hellingspercentage.” Jac Wouters van CDA vindt het ook geen pro ject om in een keer een klap op te geven.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 7