Trein dendert door voor
E» üepe spoortunnel bij station Rijen
adscommissie ruimte vergadert over de aanpassingen aan de tunnel in de spoorzone
racties komen niet nader tot elkaar omtrent ontwerp onderdoorgang
ie
Politiek
CDA: Gilze en Rijen maakt werk
van woningbouw en investeringen
in het openbaar gebied
S,
VDA VRAAGT ZICH AF: ZITTEN COLLEGE EN COALITIE WEL OP HET GOEDE SPOOR
'i
Voor brandweer wellicht
betere oplossing mogelijk
Inclusief ontwerpen
Complex
“Als een moeder met een vijfjarig
lind achterop de fiets dan moet
toppen kan ze onmogelijk vanuit
tilstand verder omhoog fietsen.
Breed draagvlak nodig
voor de oplossing
Inspanningsverplichting
PAGINA 7
iKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021
Een soortgelijke onderdoorgang is de nieuwe fietstunnel in Tilburg
Het CDA ziet dat het probleem
eten
)0R: WERNER VAN LOOY
Het raadsvoorstel staat op de
&W om te kiezen voor en ondertunneling van de spoorlijn bij
om
eer lijkt daarbij een andere oplossing mogelijk.
spoorwegovergang Stationsstraat Julianastraat
re tun
en Ri
angvi
met
ierd
meel
soji
Deeid
ebelan
■inwoners maakten gebruik
hun inspreekrecht. De heer
lder Ven betwijfelt of de po
lk uitgaat van de juiste gege-
Hij heeft zelf contact gehad
•tde SWOV die wetenschappe-
onderzoek uitvoert naar ver-
jersveiligheid. Hij ziet een groot
Laar ontstaan bij het kruispunt
'ige bedenking of vraag het
’^gevoorstel omarmden. Blijk-
Hellingshoek
Net als de heer van der Ven vindt
de heer Van Dijk het hellingsper-
centage van 4% te steil. Van Dijk
heeft contact gehad met IPV
Delft, specialist in het ontwerpen
baar stonden voor hen de seinen
vooraf al op groen. En speelt voor
hen geen rol dat het onderzoek
naar de technische en financiële
haalbaarheid van de plannen pas
later dit jaar beschikbaar komt.
Het gaat hierbij onder meer om
hydrologisch onderzoek dat es
sentieel is omdat op de locatie
van de tunnel een aardbreuk is
die behoorlijk roet in het eten
kan gooien. Voor de PvdA staat
het sein daarom zeker nog niet
op groen. Immers nu kiezen vóór
het collegevoorstel beperkt on
gewenst de latere oordeels- en
besluitvorming door de raad.
de tunnel, volgens Van der Ven.
In de tunnel zou ook meer ruimte
moeten worden ingecalculeerd
voor fietsers: “Klimmende fiet
sers schommelen meer. Met de
huidige breedte is dat niet veilig.”
halve minuut om te wachten op
een lift en dan moetje aan de an
dere kant nog een keer wachten.”
iemand gewond raakt in de tun
nel dan bij een brand wanneer
de brandweer te laat is. GGR gaat
ook voor de ondiepe variant.
ners van de gemeente en in de
raad een breed draagvlak bestaat
voor het project.
Doordat de sporen van coalitie
en oppositie zo ver uiteen lopen,
lijkt dit met het collegevoorstel
uitgesloten. Dit kan van invloed
worden op het verdere verloop.
Bovendien staat nog geenszins
vast dat de inwoners een on
dertunneling in de voorgestelde
vorm en functie wensen.
Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een par
tij die zichtbaar betrokken is bij
alle inwoners van Gilze en Rijen.
Heeft u een vraag, klacht, idee of
wilt u iets anders kwijt? Neem dan
gerust contact op met
Marielle Doremalen, ermado@
live.nl 06-44213664, Peter von
Meijenfeldt, peter@vonmeijen-
feldt.com 06-53254002, of via de
website gilzerijen.pvda.nl
van een
voor de brandweer. Per jaar rukt
de vrijwillige brandweer gemid-
Ook in Rijen staat de komende
jaren veel te gebeuren. Zo wordt
de oude school van De Kring ver
anderd in een gebied met een di
versiteit aan woningen. We vinden
het heel goed dat de oude gevel
van de school gehandhaafd blijft.
Restauratie van de militaire wijk
in samengaan met ontwikkeling
van een totaal nieuwe spoorzone
met onderdoorgang onder het
spoor zal bijdragen aan een blij
vende goede, veilige verbinding
tussen Rijen Zuid en Rijen Noord.
De realisering van Centrumplan
Oost komt steeds dichterbij, we
wachten op het zetten van hand
tekeningen. Met de herinrichting
van het gebied Margriethal/Tropi
cal met een nieuwe sporthal en
appartementencomplex en met
de bouw van 9 woningen op de
marechausseelocatie wordt een
langdurig proces afgerond. Ont
wikkeling van de Kinlocatie aan
de Rector Buijselstraat staat op de
raadsagenda en met het project
Boskamer nadert bouw in de Vlie
gende Vennen voltooiing. Om aan
de grote woningvraag te voldoen
heeft Wethouder Diepstraten een
eerste akkoord gesloten met Bal
last Nedam en Leystromen voor de
bouw van 77 woningen in het plan
Tussen de Leijen waar uiteindelijk
370 woningen staan gepland. In
Rijen Noordoost worden maatre
gelen getroffen om overstromin
gen te voorkomen, waarbij gelijk
tijdig herinrichting van straten en
openbaar groen wordt aangepakt.
Dit alles maakt Rijen klaar voor de
toekomst waarin het goed wonen
en verblijven is.
Voor een aantal partijen in de ge
meenteraad gaan ontwikkelingen
niet snel of niet goed genoeg. Het
zijn vaak ook deze partijen die snel
klaar staan met kritiek als publieke
of private partijen veranderingen
willen die hen niet aanstaan zonder
zich daarbij in de materie te verdie
pen. Als voorbeeld bijgevoegde
foto van de Hondskoije aan de Ba-
velseweg in Gilze, waarbij de parti
culiere eigenaar tijdens veranderin
gen veel over zich heen kreeg. Het
CDA vindt dat het resultaat alleen
maar verbetering heeft gebracht.
Jac Wouters, Raadslid CDA
macl
or me
/oei v e PvdA opteert voor een tunnel met een doorrijhoogte
trorw
Voor de PvdA staat de noodza
kelijke brandweerzorg voor de
bewoners van Rijen-Zuid en de
vliegbasis niet ter discussie. Deze
moet verzekerd zijn. Tijdens
de aanleg van de tunnel zal de
brandweer gedurende naar ver
wachting 2 jaar gebruik maken
van de spoorwegovergang bij de
Vincent van Goghstraat.
De heer Zijtstra vraagt de politiek
om te werken vanuit een inclusief
ontwerp, waarbij eerst aandacht
aan
mobiele mensen. De ruimte die
daarna overblijft wordt toege-
Boost
Ruud van lersel van Kern75 staat
even stil bij dit belangrijke mo
ment in het dossier: “Er ligt een
kans om de spoorzone en onze
gemeente een boost te geven.”
Van lersel wijst erop dat er voor
het comfortabel kunnen fiet
sen keuzes zijn gemaakt om het
percentage van de hellingshoek
omlaag te krijgen. “Mensen die
moeite hebben met het bewe
gen in dit gebied ondersteunen
we met liften. Kern75 ziet dat juist
als een middel om het gebied in
clusief te maken voor iedereen.”
Kern75 gaat voor de optie waarbij
er ruimte is voor de brandweer.
Hans Rutten van de VVD noemt
het een complex dossier: “De
3$
<heid Etsers en auto’s kunnen dan ook hulpverleningsvoertuigen van
Bbrandweer door de tunnel. De PvdA Gilze en Rijen vraagt zich
of het college en de coalitiepartijen als voorstanders van een
ïrgelijke diepe ondertunneling wel op het goede spoor zitten.
van
5 meter. Deze is veiliger en comfortabeler voor fietsers en zal
vena
eet m
tont h Biligheid en comfort
e woe )Or fietsers staan
ndie< >r discussie.
:l plezi
linke
listot
egba|
dakWet de Constance Gerlingsstraat.
Is het verkeer daar ophoopt
De realisatie van een ondertun
neling is wellicht het grootste
en duurste project dat ooit is
uitgevoerd door de gemeente.
Volgens de PvdA is het daarom
PvdA raadslid Peter von Meijen- gewenst dat er zowel bij de inwo-
derdoorgang voor de brandweer
te realiseren en toch fietsgemak te
faciliteren is daarom het helling-
Gemeentebelang kan zich daar- vlak verlengd. Om te ervaren hoe
om ook vinden in een hellingsper-
centage van 4%. De financiële ge-
iin staat niet op
ïoen voor de PvdA
Pvallend was dat de vier co-
litiepartijen Kern75, Gemeen-
F ^B’e-ang. VVD en CDA zonder
zullen auto’s stil komen te staan
op het hellingvlak van de tunnel: wordt gegeven
“Als een moeder met een vijfjarig
kind achterop de fiets dan moet
stoppen kan ze onmogelijk vanuit
stilstand verder omhoog fietsen.”
en realiseren van infrastructuren
zoals viaducten: “Alleen geoefen
de wielrenners en mensen met
een elektrische fiets kunnen een
helling van 4% nemen.” Van snel
heid die wordt gemaakt bij het
waarbij de fietser zich afdalen kan bij de klim geen ge
bruik worden gemaakt vanwege
De heer Vos vindt dat de in
spanningsverplichting die de
vrijwillige brandweer heeft naar
de vliegbasis geen rechtvaardi
ging moet zijn voor een duur
dere tunnel die minder veilig is.
Brandweer Rijen kan ook geen Terug naar de tekentafel
opkomstgarantie geven. De
luchtbasis heeft zelf een brand
weerorganisatie die 24x7 paraat
staat. Volgens Vos voldoet een
taat een onderdoorgang komen in het stationsgebied van
en. Voordat het ontwerp verder uitgewerkt kan worden
et een beslissing worden genomen tussen twee mogelijke
nario’s. Er is een optie waarbij de tunnel comfortabel wordt
i doorheen te fietsen, zonder ruimte voor de brandweer. Het
llege heeft voorkeur voor een diepere onderdoorgang waar
jpdiensten doorheen kunnen, maar i - -- - -
er zal moeten inspannen om de andere kant van het spoor
bereiken. Op dinsdagavond 8 juni vergaderde de raadscom- het plateau van 17 meter onderin
Ssie over het ontwerp-raadsvoorstel.
Mensen met verminderde mobiliteit worden afhankelijke
van een lift Cfoto: Gemeente Gilze en Rijen)
dat voelt raadt wethouder Diep
straten aan om een soortgelijke
onderdoorgang uit te proberen.
De dichtstbijzijnde is de nieuwe
College fietstunnel bij het Stappegoorge-
Vanuit het college zijn wethouder bied Ringbaan Zuid in Tilburg.
Sandra Diepstraten en burge
meester Derk Alssema aanwezig.
Alssema richt zich op het belang agenda om te worden besproken
optimale aanrijdroute tijdens de gemeenteraadsverga
dering van 17 juni die je digitaal
kunt bijwonen. Bezoek daarvoor
deld vier tot vijf keer uit naar de gilzerijen.raadsinformatie.nl.
Enkele weken geleden schreven we in dit weekblad over de woning-
bouwontwikkeling in Gilze. Het Centrumplan, het parkdeel van het
centrumplan, het Ruimte voor Ruimte project aan het Laarspad,
nieuwbouw achter De Wildschut en aan De Wendel zijn samen goed
voor 285 woningen in 2021 en 2022. Samen met ontwikkelingen in het
openbaar gebied zoals reconstructie van het Bisschop de Vetplein,
de Burgemeester Van Poppelstraat en de wijk Keienbijters verandert
Gilze in een bouwput. Wel een bouwput waar Gilze mooier, met meer
groen en wonen in een nog prettigere woonsfeer te voorschijn zal
komen. Het is een inhaalslag voor het verleden, het kost wat, het
geeft even overlast maar we krijgen er veel moois voor terug. Het
CDA is blij zijn steentje te hebben kunnen bijdragen.
plexe opgave in een gebied waar
veel belangen spelen.” Er komt per
kwartaal een financieel overzicht
dat wethouder Diepstraten wil
toelichten wanneer raadsleden en
commissieleden vragen hebben,
voor de hulpdiensten is opgelost Ze onderschrijft het belang dat
en dat een hellingshoek van 4% onze gemeente aantrekkelijk moet
acceptabel is. Maud van der Meer blijven voor fietsers. Om een on-
van Gemeentebelang gaat uit van
het rapport van de brandweer
dat een diepere tunnel nodig is.
feldt hierover: “het is een moeilij
ke afweging omdat het gaat om
de opkomsttijd van de brand
weer in relatie tot de veiligheid
van de verkeersdeelnemers in
de tunnel. De iets langere rijtijd
van de brandweer en het feit
dat slechts incidenteel nodig is,
weegt voor de PvdA niet op te
gen de risico’s voor de fietsers
in de tunnel. Daarom kiezen wij
ervoor om de route via de Van
Goghstraat ook later te handha
ven. Bovendien is het een optie
dat er een stalling komt van een
blusvoertuig in Rijen-Zuid”.
de commissiebehandeling van
>t voorstel van het college richt
te discussie zich vooral op de
ervari iljgheid en het comfort voor de
dsers en ander langzaam ver
ier, Het voorstel van het college
rat uit van een hellingpercenta-
van de straten aan de zuid- en
tordzijde van gemiddeld 4%.
)wel de vier omwonenden die
spraken en ook de drie oppo-
'epartijen PvdA, D66 en Groen
I ize en Rijen betwijfelen of met
I in dergelijke hellingpercentage
I t doel wordt gehaald. Autover-
Iier en langzaam verkeer zoals
laten zich moeilijk men-
■n in een tunnel, laat staan als
een hellingspercentage komt
Be ruim boven de 3% uitkomt.
iat. N
Daarc
itactg eze week vergadert de gemeenteraad over het voorstel van
■vanl
et station in Rijen met een doorrijhoogte van 3,50 meter. Naast
Ton van Gageldonk spreekt uit
dat de PvdA een tunnel van 2,5
meter diep prima vindt. “We heb
ben al twee diepe onderdoorgan-
alternatieve aanrijdroute via Vin- gen. Het definitief maken van de
cent van Goghstraat en Atalanta tijdelijke variant voor de brand-
prima. Een tunnel tussen Karei weer is een prima oplossing.” Frits
Doormanstraat en Rembrandt- van Vugt van D66 vindt dat het
laan zou volgens hem een betere college terug naar de tekentafel
optie zijn. moet. De tunnel wordt te steil en
de kosten zullen fors boven de 10
miljoen uitkomen. D66 kiest voor
een tunnel met een maximale
hoogte van 2,5 meter en is ook
voor het definitief maken van de
de minder tijdelijke route zodat de brand
weer niet door de tunnel hoeft, volgen moeten wel te dragen zijn.
Dennis van Loenhout van Groen
kend aan voetgangers en fietsers. Gilze Rijen acht de kans groter dat
Als er dan nog ruimte over is kan
gemotoriseerd verkeer worden
ingepast. Zijlstra vindt het niet
kunnen dat mensen met een rol-
lator bij het nemen van de tunnel
afhankelijk gaan zijn van liften:
“Liften gaan gemiddeld zes keer
per jaar in storing. Het kost ander-
WD fractie is geenszins van plan vliegbasis. Een aanrijdroute via de
om terug naar de tekentafel te tunnel is de snelste optie.
gaan. Wij zien een verbetering en Wethouder Diepstraten dankt
verfijning van het plan. We zien de insprekers en de fracties. “Dit
dat we lager uitkomen met het is een voor onze gemeente com-
hellingspercentage.” Jac Wouters
van CDA vindt het ook geen pro
ject om in een keer een klap op
te geven.