I
i
Rijen Special Forces!
Geen zorgen, wel alert blijven
Energie Gilze Rijen en de wijkaanpak maken grote stappen...
en wel op de weekmarkten in Gilze en in Rijen
k
uitzit! rxijen
l duurzaam I betaalbaar
vi
I
I
GRONDWATER
1
evr
Wie zijn wij en wat
doen wij ook alweer?
Zelf zien hoe het
ervoor staat?
Waarom doen we dit?
Inlaten
Energieadvies en
wijkaanpak
1
(S
Normaal
VAN RIJENONTSPOORT OVER DE ONDERTUNNELING
STATIONSSTRAAT - JULIANASTRAAT
INGEZONDEN
MENINGEN
VAN DE LEZER
«r
l s-
Word lid!
PAGINA12
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021
Wij zijn 24 en 25 juni op de weekmarkt te vinden.
lWip eens een tegel:
Voorbeeld Tunnel Stationsstraat - Juhonastroat
Plaatje van de actuele grondwaterstanden.
r
Energie Gilze Rijen is een organi-
Hij studeerde fysische geografie
in Utrecht, ging werken bij Rijks
waterstaat, verkaste naar water
schap De Dommel en werkt nu
dus voor Brabantse Delta. "Mijn
werk hier is operationeler, bij De
Dommel gaf ik vooral advies, bij
voorbeeld over het aan leggen van
vispassages. Voor een ecoloog is
De Dommel leuker, voor een hy
droloog Brabantse Delta. Wij heb
ben ook polders hè.”
satie voor en door leden met als
doel actief een bijdrage te leveren
aan een klimaatneutraal, duur-
ook allemaal te volgen. Gemeen
ten hebben vaak ook nog hun
eigen peilpunten.”
Is het grondwaterpeil nu op
orde? “Op orde is niet het goede
woord, het is normaal voor de tijd
van het jaar, dat wel.”
zaam en energie-onafhankelijk Gil
ze en Rijen. Wij richten ons op het
lokaal produceren en leveren van
duurzame energie en het realise
ren van energiebesparing bij parti
culieren, verenigingen, instellingen
en ondernemers. Energie Gilze Rij
en heeft zo’n 300 leden waarvan
rond de 30 leden actief zijn.
water verdampt natuurlijk en het
kan gebeuren dat we van Rijkswa
terstaat een verbod krijgen om
er nog meer water uit te halen,
omdat anders de scheepvaart in
gevaar komt.”
www.brabantsedelta.nl/grond-
waterstanden
Om de 3.50 meter doorrijdhoog-
te van de tunnel te rechtvaardi
gen heeft het college van B&W
bedacht om twee routes met
elkaar te vergelijken. Zodanig dat
de route door tunnel het meest
gunstigste uit het vergelijk zou ko
men. Dat was niet zo eenvoudig,
want het was aan de raadsleden
al in 2019 door de Heer Kusters
(landelijke brandweerspecialist)
klip en klaar uitgelegd dat er vol
doende alternatieven zijn om Rij
en Zuid en de Vliegbasis tijdig te
bereiken met de brandweer zon
der het gebruik van een tunnel.
Verzin een list zou B&W gedacht
hebben. En dus heeft B&W een
route vol met niet bestaande
wegen verzonnen. Hoe dan zult
u zeggen. Welnu, als toetsings-
route had men een route via de
Vincent van Gogh spoorwegover
gang richting Zuid naar de Sport-
laan, via de Atalanta en dan weer
noord via de Dagpauwoog, het
fietspad langs het spoor, en dan
weer zuid via de Generaal van
Geenstraat naar de Kareldoor-
manstraat en dan zuid via de ju-
lianastraat op naar de vliegbasis.
Een toeristische route zullen we
maar zeggen die B&W claimt ook
tijdens de bouw van de tunnel
Dan nog een gevoeligheidje.
je zou denken dat brandweer
routes moeten voldoen aan alle
eisen die de overheid hieraan
stelt.... Niet dus, de geplande
tunnel door de Stationsstraat -
ken. En jazeker deze heeft een
langere rijtijd naar de basis dan
door de Tunnel. High fives in het
college de hogere doorrijdhoog-
te is hiermee een aangetoonde
noodzaak. Hier ontbrak nog net
het publieksrondje om het Rem-
brandptein. De vliegbasis wordt
op hun wenken bediend. Lan
gere aanrijden voor de militaire
wijk, Hulten en Molenschot doen
er kennelijk niet toe.
We helpen bewoners in de wijk
met warmtescans en energiead
viezen. Voor veel voorkomende
woningen in de wijk is of wordt
een stappenplan gemaakt. In dit
stappenplan staat beschreven
hoe deze woning klimaatneu
traal gemaakt kan worden. Het
plan staat model voor elke soort
gelijke woning, zodat ook andere
huiseigenaren er hun voordeel
mee kunnen doen.
Naast woningeigenaren, gaan wij
ook huurders helpen bij ener
giebesparing. Woningcorporatie
Leystromen is betrokken bij dit
project zodat we samen op kun
nen trekken voor de huurders in
Gilze en Rijen.
4,20 meter zijn. B&W verzekeren
ons echter dat de komende de
cennia Rijen beschikt over een
afwijkende brandweerwagen die
past door de te plannen tunnel,
net als de huidige bluswagen van
Rijen. Pleisters plakken noemen
wij dat bij RijenOntspoort
nieuwe wijken, waaronder Molen
schot, zullen dit jaar aansluiten bij
die wijkgerichte aanpak.
Maar goed, helemaal in orde
zult u denken. Als een pleister
het bloeden van de wond doet
stoppen is dat precies het juiste
effect. Wat is nu het probleem?
De verwachte levensverwachting
van een tunnel is veel langer dan
dat de huidige blusauto van de
gemeente meegaat. De verwach
ting van brandweer Nederland is
dat de toekomstige bluswagens
hoger zullen zijn. In verband met
de klimaatveranderingen en de
daarbij horende natuurbranden
denken de veiligheid regio’s dat
er overgegaan moet worden op
vier wiel aangedreven voertuigen.
In ieder geval zullen deze moeten
voldoen aan het bouwbesluit,
dus lager zijn dan 4,2 meter en die
worden collectief ingekocht
Als B&W zijn woord houdt krijgt
de brandweer Rijen dan gewoon
een afwijkende blusauto die door
de tunnel van 3,50 meter past,
maar de bemanning moet dan
wel speciaal getraind worden.
Collega’s in andere gemeentes
hebben dan ander materieel.
Special Forces Rijen dus....
Ook het inzetten van rookmel
ders voor woningen in Rijen Zuid
is onderzocht om een sneller ont-j
dekking van brand en dus kortere I
opkomst tijden te realiseren lnB
2020 heeft RijenOntspoort datA 1
aangekaart bij B&W, toen en m’
nog steeds wimpelde de wethou
der dat af als ‘Schijnveiligheid’.
Even ter info; vanaf 2021 moet
alle nieuwbouwwoning volgens
het bouwbesluit rookmelders
bevatten en per 2022 vooralle J
woningen in Nederland. Dit om I
even de kwaliteit van onderzoe-1
ken en deskundigheid en voorin-
genomenheid van het college te
duiden.
Terwijl de overheid de lange ter
mijn doelen formuleert en onze
gemeente bezig is met de “tran
sitie visie warmte” willen wij niet
wachten. Wij willen onze dorps
genoten helpen nu al de eerste
stappen te maken. Zodat zij zelf
de controle houden over hun
energievoorziening en niet in
een later stadium verrast worden
door de overheidsplannen.
Bent u geïnteresseerd? Help ons
dan bij de wijkaanpak in uw wijk
of word energieadviseur. Wij zor
gen voor een geschikte cursus en
u kunt daarna samen met ons bij
dragen aan een klimaatneutraal,
duurzaam en energie onafhanke
lijk Gilze en Rijen!
Wilt u nog meer informatie. Kijk
dan op www.energiegilzerijen.nl
U hoort het, RijenOntspoort is
kritisch en houdt u op de hoog
te
http://rijenontspoort.nl
Soms zijn ingrepen nodig, zeker
bij hele warme zomers. Dat wordt
allemaal gedaan vanuit de centra
le regiekamer, waar vandaan ge
malen, inlaten en stuwen worden
aangestuurd. “De lange en hete
zomer van 2018 spande tot nu
toe wel de kroon, maar 2019 en
2020 mochten er ook zijn hoor.
Normaal gesproken is de neerslag
die ’s winters valt voldoende om
het peil weer op orde te brengen,
maar die vlieger ging toen niet op.
We hebben toen echt alle zeilen
bij moeten zetten om water het
land in te krijgen. Dat halen we
dan uit de rivieren, maar ook dat
Een van de projecten die we in
samenwerking met de gemeen
te uitvoeren is de ‘wijkaanpak
energiebesparing’. Momenteel
werken we in vier wijken met
deze wijkgerichte aanpak. Dit zijn
Wolfsweide en Schildersbuurt
in Rijen, Hofstad en Steenakkers
in Gilze. Elke wijk heeft een wijk
team, bestaande uit een energie-
coach van Energie Gilze Rijen en
enthousiaste wijkbewoners. Twee
9G
fl
1
Zoiets zoals op de afbeelding
hiernaast getoond is wordt het. U
moet alleen de bomen aan de bo
venzijde wegdenken, want daar is
geen plek voor, de steile hellingen
en een bocht moet u erbij denken
want wij konden geen passende
foto’s vinden op internet. Geen
enkele gemeente bouwt name
lijk zoiets: 6 meter breed en 5 tot
6 meter diep en geen plek voor
aparte fiets en voetpaden, je zult
als fietser maar een brandweer
auto tegenkomen of gewoon
twee tegenmoet komende au
to’s.Volgens Veilig Verkeer Ne
derland is dat in ieder geval geen
goed plan maar ach wat weten
die daarvan? Vooralsnog gloort
er nog geen licht aan het einde
van de tunnel.
“Rijen Special Forces”, lees ik dat nu goed? Ja, ja als het aan
de gemeenteraad ligt dan krijgen we een speciale brandweer-
eenheid in de gemeente, met speciaal materieel, lees blusauto.
Wat is de aanleiding? Welnu de geprojecteerde tunnel in de Ju-
lianastraat - Stationsstraat, die is zoals u weet al te steil omdat
men graag daar met de huidige brandweerwagen van 3.30mtr
doorheen wil rijden. In plaats van een geschikte andere route
voor brandweer te vinden en daarmee de tunnel minder diep en
daardoor ook voor de gewone fietser toegankelijk maken, gaat
men voor de diepe optie. Een prestige zaak van het college over
de rug van de Rijenaar die veilig en comfortabel fietsend van
noord naar zuid en omgekeerd wil rijden.
Wij staan paraat om u te informeren over onze acties. Dus wilt
u meer weten over energieadviezen, collectief inkopen, zon op
eigen dak of hoe wij hele wijken helpen om de juiste stappen te
zetten? Bezoek ons dan! Op donderdag 24 juni staan we in Rijen
en vrijdag 25 juni in Gilze.
Het waterschap peilt vanaf dik
100 plaatsen de stand van het
grondwater met grote regelmaat.
“Een aantal peilpunten is al voor
zien van een sensor, waardoor we
het peil continu kunnen checken.
De punten waar dat nog niet het
geval is, worden tweewekelijks
met de hand gecontroleerd. Via
onze website zijn die gegevens
Urgentielijst
“De risico’s van een te lage grond
waterstand? Klei klinkt dan in en
dat kan tot verzakkingen leiden
van gebouwen en wegen. En de
natuurgebieden krijgen er een
enorme opdoffer van, die moe
ten wij ook beschermen. En de als tijdelijke route te gaan gebrui-
landbouw natuurlijk. Met die
beroepsgroep wegen we de situ
atie steeds af. We hanteren een
urgentielijst. De weersverwach
ting is onze leidraad, de grondwa
terstand reageert wat langzamer
natuurlijk. Bij een hele warme en
lange zomer is het oppassen ge
blazen, dat is logisch. Kijk dan uit
met al die zwembadjes en sproei
niet met drinkwater. De voorra
den staan dan behoorlijk onder
druk.”
Schaf een regenton aan, wip eens
een tegel (haal dat asfalt uit uw
tuin). “Dat zijn dingen die we er
zelf aan kunnen doen om ervoor
te zorgen dat het regenwater naar
de goeie plek gaat en niet in het Julianastraat heeft een 3,50 meter
riool verdwijnt.” doorrijdhoogte zodat de huidige
3.30 hoge brandweerwagen past.
Maar volgens het bouwbesluit
van de overheid en bevestigd
door, de voor de Brandweer be
leidsbepalende Veiligheids Regio,
moet de doorrijhoogte minimaal
Elke inzender is verantwoordelijk
voor de inhoud van zijn eigen stuk.
Opname van ingezonden stukken bete
kent niet dat de redactie het
met de strekking van deze stukken eens
is. Verder behoudt de redactie zich het
recht voor ingezonden
stukken verkort weer te geven.
Anonieme stukken worden
niet geplaatst.
2018 was wel het ergste jaar,
voorlopig althans. Oh moeder,
wat was het heet, soms wel 42
graden Celsius. Daar zijn wij
Brabo’s niet bepaald op inge
steld. En wij niet alleen, ook
onze grond niet, ons land. Kijk,
dat ze daar in midden-Spanje
niet eens een wenkbrauw van
optrekken begrijpen we wel,
maar hé, wij zijn die gek van La
Mancha niet hè. We zijn hier niet
in Salamanca. Ons grondwater
is er geen van een drooggeval
len stuwmeer daar, maar soms
scheelt het niet veel. Een ge
sprek met Jeroen Tempelaars,
adviseur Waterbeheer van wa
terschap Brabantse Delta.
We mogen onze toekomstige
generaties niet belasten met
de gevolgen van onze energie
behoeften. Daarom willen we
graag de samenleving binnen de
gemeentegrenzen van Gilze en
Rijen op een duurzame manier
klimaatneutraal en energie-onaf
hankelijk maken.
■<13
s