I i Rijen Special Forces! Geen zorgen, wel alert blijven Energie Gilze Rijen en de wijkaanpak maken grote stappen... en wel op de weekmarkten in Gilze en in Rijen k uitzit! rxijen l duurzaam I betaalbaar vi I I GRONDWATER 1 evr Wie zijn wij en wat doen wij ook alweer? Zelf zien hoe het ervoor staat? Waarom doen we dit? Inlaten Energieadvies en wijkaanpak 1 (S Normaal VAN RIJENONTSPOORT OVER DE ONDERTUNNELING STATIONSSTRAAT - JULIANASTRAAT INGEZONDEN MENINGEN VAN DE LEZER «r l s- Word lid! PAGINA12 WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 JUNI 2021 Wij zijn 24 en 25 juni op de weekmarkt te vinden. lWip eens een tegel: Voorbeeld Tunnel Stationsstraat - Juhonastroat Plaatje van de actuele grondwaterstanden. r Energie Gilze Rijen is een organi- Hij studeerde fysische geografie in Utrecht, ging werken bij Rijks waterstaat, verkaste naar water schap De Dommel en werkt nu dus voor Brabantse Delta. "Mijn werk hier is operationeler, bij De Dommel gaf ik vooral advies, bij voorbeeld over het aan leggen van vispassages. Voor een ecoloog is De Dommel leuker, voor een hy droloog Brabantse Delta. Wij heb ben ook polders hè.” satie voor en door leden met als doel actief een bijdrage te leveren aan een klimaatneutraal, duur- ook allemaal te volgen. Gemeen ten hebben vaak ook nog hun eigen peilpunten.” Is het grondwaterpeil nu op orde? “Op orde is niet het goede woord, het is normaal voor de tijd van het jaar, dat wel.” zaam en energie-onafhankelijk Gil ze en Rijen. Wij richten ons op het lokaal produceren en leveren van duurzame energie en het realise ren van energiebesparing bij parti culieren, verenigingen, instellingen en ondernemers. Energie Gilze Rij en heeft zo’n 300 leden waarvan rond de 30 leden actief zijn. water verdampt natuurlijk en het kan gebeuren dat we van Rijkswa terstaat een verbod krijgen om er nog meer water uit te halen, omdat anders de scheepvaart in gevaar komt.” www.brabantsedelta.nl/grond- waterstanden Om de 3.50 meter doorrijdhoog- te van de tunnel te rechtvaardi gen heeft het college van B&W bedacht om twee routes met elkaar te vergelijken. Zodanig dat de route door tunnel het meest gunstigste uit het vergelijk zou ko men. Dat was niet zo eenvoudig, want het was aan de raadsleden al in 2019 door de Heer Kusters (landelijke brandweerspecialist) klip en klaar uitgelegd dat er vol doende alternatieven zijn om Rij en Zuid en de Vliegbasis tijdig te bereiken met de brandweer zon der het gebruik van een tunnel. Verzin een list zou B&W gedacht hebben. En dus heeft B&W een route vol met niet bestaande wegen verzonnen. Hoe dan zult u zeggen. Welnu, als toetsings- route had men een route via de Vincent van Gogh spoorwegover gang richting Zuid naar de Sport- laan, via de Atalanta en dan weer noord via de Dagpauwoog, het fietspad langs het spoor, en dan weer zuid via de Generaal van Geenstraat naar de Kareldoor- manstraat en dan zuid via de ju- lianastraat op naar de vliegbasis. Een toeristische route zullen we maar zeggen die B&W claimt ook tijdens de bouw van de tunnel Dan nog een gevoeligheidje. je zou denken dat brandweer routes moeten voldoen aan alle eisen die de overheid hieraan stelt.... Niet dus, de geplande tunnel door de Stationsstraat - ken. En jazeker deze heeft een langere rijtijd naar de basis dan door de Tunnel. High fives in het college de hogere doorrijdhoog- te is hiermee een aangetoonde noodzaak. Hier ontbrak nog net het publieksrondje om het Rem- brandptein. De vliegbasis wordt op hun wenken bediend. Lan gere aanrijden voor de militaire wijk, Hulten en Molenschot doen er kennelijk niet toe. We helpen bewoners in de wijk met warmtescans en energiead viezen. Voor veel voorkomende woningen in de wijk is of wordt een stappenplan gemaakt. In dit stappenplan staat beschreven hoe deze woning klimaatneu traal gemaakt kan worden. Het plan staat model voor elke soort gelijke woning, zodat ook andere huiseigenaren er hun voordeel mee kunnen doen. Naast woningeigenaren, gaan wij ook huurders helpen bij ener giebesparing. Woningcorporatie Leystromen is betrokken bij dit project zodat we samen op kun nen trekken voor de huurders in Gilze en Rijen. 4,20 meter zijn. B&W verzekeren ons echter dat de komende de cennia Rijen beschikt over een afwijkende brandweerwagen die past door de te plannen tunnel, net als de huidige bluswagen van Rijen. Pleisters plakken noemen wij dat bij RijenOntspoort nieuwe wijken, waaronder Molen schot, zullen dit jaar aansluiten bij die wijkgerichte aanpak. Maar goed, helemaal in orde zult u denken. Als een pleister het bloeden van de wond doet stoppen is dat precies het juiste effect. Wat is nu het probleem? De verwachte levensverwachting van een tunnel is veel langer dan dat de huidige blusauto van de gemeente meegaat. De verwach ting van brandweer Nederland is dat de toekomstige bluswagens hoger zullen zijn. In verband met de klimaatveranderingen en de daarbij horende natuurbranden denken de veiligheid regio’s dat er overgegaan moet worden op vier wiel aangedreven voertuigen. In ieder geval zullen deze moeten voldoen aan het bouwbesluit, dus lager zijn dan 4,2 meter en die worden collectief ingekocht Als B&W zijn woord houdt krijgt de brandweer Rijen dan gewoon een afwijkende blusauto die door de tunnel van 3,50 meter past, maar de bemanning moet dan wel speciaal getraind worden. Collega’s in andere gemeentes hebben dan ander materieel. Special Forces Rijen dus.... Ook het inzetten van rookmel ders voor woningen in Rijen Zuid is onderzocht om een sneller ont-j dekking van brand en dus kortere I opkomst tijden te realiseren lnB 2020 heeft RijenOntspoort datA 1 aangekaart bij B&W, toen en m’ nog steeds wimpelde de wethou der dat af als ‘Schijnveiligheid’. Even ter info; vanaf 2021 moet alle nieuwbouwwoning volgens het bouwbesluit rookmelders bevatten en per 2022 vooralle J woningen in Nederland. Dit om I even de kwaliteit van onderzoe-1 ken en deskundigheid en voorin- genomenheid van het college te duiden. Terwijl de overheid de lange ter mijn doelen formuleert en onze gemeente bezig is met de “tran sitie visie warmte” willen wij niet wachten. Wij willen onze dorps genoten helpen nu al de eerste stappen te maken. Zodat zij zelf de controle houden over hun energievoorziening en niet in een later stadium verrast worden door de overheidsplannen. Bent u geïnteresseerd? Help ons dan bij de wijkaanpak in uw wijk of word energieadviseur. Wij zor gen voor een geschikte cursus en u kunt daarna samen met ons bij dragen aan een klimaatneutraal, duurzaam en energie onafhanke lijk Gilze en Rijen! Wilt u nog meer informatie. Kijk dan op www.energiegilzerijen.nl U hoort het, RijenOntspoort is kritisch en houdt u op de hoog te http://rijenontspoort.nl Soms zijn ingrepen nodig, zeker bij hele warme zomers. Dat wordt allemaal gedaan vanuit de centra le regiekamer, waar vandaan ge malen, inlaten en stuwen worden aangestuurd. “De lange en hete zomer van 2018 spande tot nu toe wel de kroon, maar 2019 en 2020 mochten er ook zijn hoor. Normaal gesproken is de neerslag die ’s winters valt voldoende om het peil weer op orde te brengen, maar die vlieger ging toen niet op. We hebben toen echt alle zeilen bij moeten zetten om water het land in te krijgen. Dat halen we dan uit de rivieren, maar ook dat Een van de projecten die we in samenwerking met de gemeen te uitvoeren is de ‘wijkaanpak energiebesparing’. Momenteel werken we in vier wijken met deze wijkgerichte aanpak. Dit zijn Wolfsweide en Schildersbuurt in Rijen, Hofstad en Steenakkers in Gilze. Elke wijk heeft een wijk team, bestaande uit een energie- coach van Energie Gilze Rijen en enthousiaste wijkbewoners. Twee 9G fl 1 Zoiets zoals op de afbeelding hiernaast getoond is wordt het. U moet alleen de bomen aan de bo venzijde wegdenken, want daar is geen plek voor, de steile hellingen en een bocht moet u erbij denken want wij konden geen passende foto’s vinden op internet. Geen enkele gemeente bouwt name lijk zoiets: 6 meter breed en 5 tot 6 meter diep en geen plek voor aparte fiets en voetpaden, je zult als fietser maar een brandweer auto tegenkomen of gewoon twee tegenmoet komende au to’s.Volgens Veilig Verkeer Ne derland is dat in ieder geval geen goed plan maar ach wat weten die daarvan? Vooralsnog gloort er nog geen licht aan het einde van de tunnel. “Rijen Special Forces”, lees ik dat nu goed? Ja, ja als het aan de gemeenteraad ligt dan krijgen we een speciale brandweer- eenheid in de gemeente, met speciaal materieel, lees blusauto. Wat is de aanleiding? Welnu de geprojecteerde tunnel in de Ju- lianastraat - Stationsstraat, die is zoals u weet al te steil omdat men graag daar met de huidige brandweerwagen van 3.30mtr doorheen wil rijden. In plaats van een geschikte andere route voor brandweer te vinden en daarmee de tunnel minder diep en daardoor ook voor de gewone fietser toegankelijk maken, gaat men voor de diepe optie. Een prestige zaak van het college over de rug van de Rijenaar die veilig en comfortabel fietsend van noord naar zuid en omgekeerd wil rijden. Wij staan paraat om u te informeren over onze acties. Dus wilt u meer weten over energieadviezen, collectief inkopen, zon op eigen dak of hoe wij hele wijken helpen om de juiste stappen te zetten? Bezoek ons dan! Op donderdag 24 juni staan we in Rijen en vrijdag 25 juni in Gilze. Het waterschap peilt vanaf dik 100 plaatsen de stand van het grondwater met grote regelmaat. “Een aantal peilpunten is al voor zien van een sensor, waardoor we het peil continu kunnen checken. De punten waar dat nog niet het geval is, worden tweewekelijks met de hand gecontroleerd. Via onze website zijn die gegevens Urgentielijst “De risico’s van een te lage grond waterstand? Klei klinkt dan in en dat kan tot verzakkingen leiden van gebouwen en wegen. En de natuurgebieden krijgen er een enorme opdoffer van, die moe ten wij ook beschermen. En de als tijdelijke route te gaan gebrui- landbouw natuurlijk. Met die beroepsgroep wegen we de situ atie steeds af. We hanteren een urgentielijst. De weersverwach ting is onze leidraad, de grondwa terstand reageert wat langzamer natuurlijk. Bij een hele warme en lange zomer is het oppassen ge blazen, dat is logisch. Kijk dan uit met al die zwembadjes en sproei niet met drinkwater. De voorra den staan dan behoorlijk onder druk.” Schaf een regenton aan, wip eens een tegel (haal dat asfalt uit uw tuin). “Dat zijn dingen die we er zelf aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het regenwater naar de goeie plek gaat en niet in het Julianastraat heeft een 3,50 meter riool verdwijnt.” doorrijdhoogte zodat de huidige 3.30 hoge brandweerwagen past. Maar volgens het bouwbesluit van de overheid en bevestigd door, de voor de Brandweer be leidsbepalende Veiligheids Regio, moet de doorrijhoogte minimaal Elke inzender is verantwoordelijk voor de inhoud van zijn eigen stuk. Opname van ingezonden stukken bete kent niet dat de redactie het met de strekking van deze stukken eens is. Verder behoudt de redactie zich het recht voor ingezonden stukken verkort weer te geven. Anonieme stukken worden niet geplaatst. 2018 was wel het ergste jaar, voorlopig althans. Oh moeder, wat was het heet, soms wel 42 graden Celsius. Daar zijn wij Brabo’s niet bepaald op inge steld. En wij niet alleen, ook onze grond niet, ons land. Kijk, dat ze daar in midden-Spanje niet eens een wenkbrauw van optrekken begrijpen we wel, maar hé, wij zijn die gek van La Mancha niet hè. We zijn hier niet in Salamanca. Ons grondwater is er geen van een drooggeval len stuwmeer daar, maar soms scheelt het niet veel. Een ge sprek met Jeroen Tempelaars, adviseur Waterbeheer van wa terschap Brabantse Delta. We mogen onze toekomstige generaties niet belasten met de gevolgen van onze energie behoeften. Daarom willen we graag de samenleving binnen de gemeentegrenzen van Gilze en Rijen op een duurzame manier klimaatneutraal en energie-onaf hankelijk maken. ■<13 s

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 12