CDA: Veiligheid topprioriteit bij nieuwe spoorwegonderdoorgang
Als Zwerfafval Pakker help je mee
aan een schoon Gilze en Rijen
Spoortunnel Rijen:
onveilig, fietsonvriendelijk en
financieel drama!
II
O
GEMEENTEBELANG: ZWERFAFVAL IS ERGERNIS NUMMER 1
te
Groet
elkaar
met heel
je hart
D66: GEEN ENKELE REDEN OM ER AUTO’S OF BRANDWEER
DOORHEEN TE LATEN GAAN
Ivi
Mee
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 26 MEI 2021
|Ef
De spoorwegovergang moet straks een spoorwegonderdoorgang worden.
lU
IA
ll
b<
'i
Ir
«s
Hartstichting
r.3
st
Nederland is tijdelijk een anderhalve
meter maatschappij. Een knuffel, hand
of boks zit er voorlopig niet in. Daarom
leggen wij de hand op ons hart als groet.
En groeten we je, op gepaste afstand,
met heel ons hart.
#hartegroet
Treinverkeer neemt toe
We praten al lang over de spoor
tunnel die volgens het CDA hard
nodig is. Steeds meer treinverkeer
passeert Rijen en dat wordt in de
toekomst nog meer. De spoor
bomen zijn zoals iedereen weet
regelmatig dicht en dat zal verder
toenemen. Voetgangers, fietsers
en automobilisten moeten veel
geduld opbrengen. Niet iedereen
is geduldig met onveilige situaties
tot gevolg.
Ingrijpend project
We begrijpen dat dit grote project
voor omwonenden heel ingrij
pend is. Aan de zuidzijde moe
ten huizen worden gesloopt om
plaats te maken voor de onder
doorgang en op andere plekken
moet de bereikbaarheid goed ge-
Helaas wordt er nog steeds veel
afval op straat gegooid. Blikjes,
flesjes, papier, verpakkingen en
sinds corona, de mondkapjes.
Het is dan ook eerst een kwestie
van bewustwording: waarom
doe je dat? Samen met de jeugd-
gemeenteraad en scholen wor
den leuke acties opgezet maar
misschien herinner je ook nog de
regeld worden. En niette vergeten
de impact van het bouwen dat ze
ker twee jaar in beslag zal nemen.
Uiteindelijk moet een veilige on
derdoorgang in combinatie met
de hele omgeving zorgen voor
een goed en groen leefklimaat
voor alle inwoners. We bouwen
deze onderdoorgang immers
voor 50 jaar of langer. Hard nodig
voor de verdere ontwikkeling van
Rijen.
Gedegen onderzoek,
mooi plan
Inmiddels zijn er twee grote on
derzoeken afgerond. De brand
weer heeft zich gericht op aanrij-
tijden bij calamiteiten en Stichting
Z op de toegankelijkheid en ge
bruiksvriendelijkheid voor voet
gangers, fietsers en mensen die
wat leuks doen voor hun club of
buurt. Daarnaast zijn er ook veel
inwoners individueel aan de slag
als ZAP-pers, Zwerfafval Pakkers.
Deze inwoners wil de gemeente
graag ondersteunen met ma
teriaal zoals een knijper en een
ring voor de vuilniszak. Ook haalt
de gemeente graag je volle vuil
niszak op zodat je die niet in de
ondergrondse container hoeft te
gooien.
CDA, Gemeentebelang en VVD,
willen er persé een auto-te-gast
tunnel van maken, waar fietsers
en auto’s samen door een smalle
tunnelpijp moeten rijden. Om
wonenden hebben daar al vaak
hun grote zorgen over uitgespro
ken. Ook volgens Veilig Verkeer
Nederland leidt dat tot een le
vensgevaarlijke situatie. De coa
litiepartijen en CDA-wethouder
Diepstraten blijven - tegen beter
weten in - beweren dat het veilig
kan.
Frits van Vugt, fractievoorzitter
van D66: “Bovendien is voor D66
de noodzaak van autoverkeer
op die plek helemaal niet aan
getoond. Integendeel, het blijkt
dat voor de meeste verkeers
deelnemers vanuit Rijen-Zuid
een fietstunnel voldoende is. En
voor automobilisten zijn er goede
alternatieven: de huidige Maczek-
tunnel en de nieuwe tunnel aan
de Oosterhoutseweg. Voor ons is
het onverantwoord nog eens een
derde autotunnel door het cen
trum aan te leggen, dat we juist
als gemeente autoluw willen ma
ken. Er daar willen we 11 woningen
voor slopen? Belachelijk!”
Geen oplossing voor
te steile helling
In het huidige plan (doorrijhoog-
te 3,5 meter) komt de tunnel 6
meter dieper te liggen dan het
‘maaiveld’ aan de zuidzijde (Juli-
anastraat). Volgens de landelijke
richtlijnen die daarbij horen, is
de ideale hellingshoek dan 2%.
De nog net acceptabele grens als
het steiler wordt is 3,5%. Omdat
het college van B&W wil dat de
brandweer er nog door kan, stelt
men voor de nog steeds veel te
steile hellingshoek (4% gemid
deld) te nemen. Van Vugt: “Dat is
onacceptabel voor ons. Naast dat
ie onveilig is voor fietsers, komt er
dan nog bij dat deze niet meer te
‘nemen’ is - tenzij men een e-bike
heeft. Bovendien moet de tunnel-
bak in de Julianastraat 42 meter
langer, omdat Prorail en gemeen
te in het verleden verkeerde bere
keningen hebben gemaakt, waar
men nu achter komt. De zoveelste
blunder! En nog meer ongemak
voor veel inwoners daar.”
Het alternatief is: geen 3,5 maar
2,5 meter doorrijhoogte, met als
gevolg dat de brandweer een al-
minder mobiel zijn.
Er ligt nu een mooi voorstel. Djl
te hoge helling aan de zuidkantl
is aangepast en de tunnel is diepl
genoeg voor alle hulpdiensten!
brandweer, ambulance en poll
tie. Het CDA vindt deze veiligheidl
heel belangrijk. De fietsers kunne!
de helling makkelijker nemen el
Rijen Zuid blijft goed bereikbaal
voor de hulpdiensten. En omgei
keerd inwoners van Rijen Zui:|
kunnen voorzieningen in het eer I
trum zowel te voet, met de tiet
en de auto blijven bereiken. Ten
slotte vinden we het belangrijk dal
deze route onaantrekkelijk wordt
gemaakt en verboden wordt voel
doorgaand vrachtverkeer.
Onze CDA- fractie hoort graag
waar kansen en uitdagingen lig
gen. Wilt u, wil jij met ons mee
denken of aandachtspunten mee
geven? Bel op 0616 316 102, mail
naar fractievoorzitter@cdagilze
rijen.nl of stuur een Facebookbe
richtje naar @CDAGilzeRijen!
De voorbereiding van de spoortunnel in Rijen komt in een nieu
we fase. Nu recent de stichting ZET constateerde dat de beoogde
tunnel echt niet te nemen is voor ‘gewone’ fietsers moest wet
houder Diepstraten dan eindelijk in beweging komen. Nu mag
ternatieve route gaat volgen. Dat®
hoeft de tunnelbak veel minderl
lang te worden, en het sctaJJ.1
erg veel in kosten. Het verscW
kan oplopen tot 900.000 (ter
wijl de kosten voor de gemeente
al 2 miljoen boven de beloofde
10 miljoen zitten), en dan zijnrfd
extra kosten van de verlengI
tunnel voor de infrastructuur in I
de Juliana straat nog niet eens 1
meegenomen. Van Vugt: “voor
ons klip en klaar: wij willen de la
gere doorgang en een acceptabe
le hellingshoek.”
In
Pl
S
■in.
a;
[blij
liei
lina
fit
|>P
te r
d
g'
c
c
g
g
V
re
Tc
len
|eg
gee
ru
2C2
rug
lak.
Mart
he
21
Bes
fr.
te
Óav
loll
pres
De onderdoorgang bij dejulianastraat en Stationsstraat neemt
steeds vastere vormen aan. Na verdere onderzoeken ligt er een
goed voorstel waarin veiligheid de hoofdrol speelt. Daar is het
CDA heel blij mee. Goed voor inwoners van heel Rijen en om
streken, maar vooral voor onze dorpsgenoten van Rijen Zuid.
In onze gemeente besteden we veel aandacht aan zwerfafval.
In de commissie Ruimte is de aanpak zwerfafval geëvalueerd
en ook in het komende jaar wordt zwerfafval zoveel mogelijk
bestreden. Maar zolang mensen afval achteloos op straat blijven
weggooien lijkt het soms een hopeloze missie.
Gemeentebelang vindt een scho
ne leefomgeving ook belangrijk.
Daarom gaan ook leden van Ge- Gemeentebestuur blijft
meentebelang aan de slag en
geven we ons op om een gebied
hangen in tunnelvisie
Het college van B&W, gesteund
te adopteren. Lijkt het je ook (tot op heden) door Kern ’75,
wat om mee te helpen aan een
schoon Gilze en Rijen? Geef je
dan op bij de gemeente. “Want
waar je woont, moet het goed
zijn! “Meer info? Mail naar info@
gemeentebelang.org of kijk op
Facebook.
Heeft u vragen of opmerkingen?
U kunt ons bereiken per mail
fractie@D66gilzerijen.nl
En de brandweer dan?
Voor de brandweer moet er so
wieso een alternatieve route ge
vonden worden om het westelijk
deel van Rijen-zuid te bereiken. I
En die is er gevonden, nl. viaB
de overweg bij de Vincent vanp
Goghstraat. D66 pleit ervoor om
de tijdelijke route die er tijdens de
bouw van de tunnel toch al zal
komen, meteen de permanente
te maken, zodat de brandweerL
niet meer via de (nieuwe) tunnelK
hoeft. De meeste kosten zijn darH.
toch al gemaakt en de meerkos t
ten zijn maar een schijntje verge-
leken met de ‘winst’ bij de lagere
tunnel. Ook blijven de opkomst-
tijden bij brand nog ruim binnen
de normen, dus het is ook bij een
brandweercalamiteit een accep
tabele oplossing.
Van Vugt roept zijn mederaadste-
den van de coalitiepartijen op om
uit hun ‘tunnelvisie’ te komen en
de voorliggende plannen van het
college af te wijzen.
En de gemeente heeft iets
nieuws: het Zwerfafvalkompas.
Dit is een app waar je als vrijwilli
ger kunt aangeven waar je zwer
fafval hebt geraapt en wat. Op
deze manier kan de gemeente
beter in kaart brengen waar veel
of weinig afval ligt. Als het nodig is
kunnen ze dan bijvoorbeeld een de raad kiezen: of een minder hoge tunneldoorgang (geen 3,5
afvalbak plaatsen of een schoon- maar 2,5 meter, zonder brandweer) of toch de hoge doorgang
maakronde regelen. Dus als ZAP- houden, maar dan blijft de tunnel te steil, wordt in de Juliana-
per of met je groep kun je zo nog straat 42 meter langer, en stijgen de kosten verder de pan uit.
extra bijdragen aan een schone Voor D66 is het simpel: een 3e autotunnel voor Rijen op die plek
omgeving. is helemaal niet nodig. Bovendien: te gevaarlijk, te duur, slecht
voor Rijen en voor de omwonenden. Wij pleiten al 3 jaar voor
een fietstunnel, dus volstaat een lagere doorgang.
den. Maar met jouw hulp, alleen
of met een groep, kunnen we veel
sneller en nog meer gebieden van
zwerfafval verlossen.
In onze gemeente zijn al veel
verenigingen, buurtverenigin
gen en scholen aan de slag met
het project Schoon Belonen. Te
gen een vergoeding houden zij
“hun” gebied zwerfafval vrij. En
succesvolte statiegeldactie met met die vergoeding kunnen ze
de blikjes en flesjes van afgelopen
zomer. Ook de borden buiten de
bebouwde kom helpen mee om
sommige mensen erop te wijzen
dat afvat op straat gooien gewoon
belachelijk is. Maar afval is niet al
leen ergerlijk om te zien het is ook
gevaarlijk voor dieren. Ze raken
erin verstrikt of eten het op met
alle gevolgen van dien. Elke dag
komt er wel wat bij en dat is ook
voor de gemeente niet bij te hou-
pagina;
HMBMBBM
Wethouder Ariane Zwarts bij een zwerfafval bord