CDA: Veiligheid topprioriteit bij nieuwe spoorwegonderdoorgang Als Zwerfafval Pakker help je mee aan een schoon Gilze en Rijen Spoortunnel Rijen: onveilig, fietsonvriendelijk en financieel drama! II O GEMEENTEBELANG: ZWERFAFVAL IS ERGERNIS NUMMER 1 te Groet elkaar met heel je hart D66: GEEN ENKELE REDEN OM ER AUTO’S OF BRANDWEER DOORHEEN TE LATEN GAAN Ivi Mee WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 26 MEI 2021 |Ef De spoorwegovergang moet straks een spoorwegonderdoorgang worden. lU IA ll b< 'i Ir «s Hartstichting r.3 st Nederland is tijdelijk een anderhalve meter maatschappij. Een knuffel, hand of boks zit er voorlopig niet in. Daarom leggen wij de hand op ons hart als groet. En groeten we je, op gepaste afstand, met heel ons hart. #hartegroet Treinverkeer neemt toe We praten al lang over de spoor tunnel die volgens het CDA hard nodig is. Steeds meer treinverkeer passeert Rijen en dat wordt in de toekomst nog meer. De spoor bomen zijn zoals iedereen weet regelmatig dicht en dat zal verder toenemen. Voetgangers, fietsers en automobilisten moeten veel geduld opbrengen. Niet iedereen is geduldig met onveilige situaties tot gevolg. Ingrijpend project We begrijpen dat dit grote project voor omwonenden heel ingrij pend is. Aan de zuidzijde moe ten huizen worden gesloopt om plaats te maken voor de onder doorgang en op andere plekken moet de bereikbaarheid goed ge- Helaas wordt er nog steeds veel afval op straat gegooid. Blikjes, flesjes, papier, verpakkingen en sinds corona, de mondkapjes. Het is dan ook eerst een kwestie van bewustwording: waarom doe je dat? Samen met de jeugd- gemeenteraad en scholen wor den leuke acties opgezet maar misschien herinner je ook nog de regeld worden. En niette vergeten de impact van het bouwen dat ze ker twee jaar in beslag zal nemen. Uiteindelijk moet een veilige on derdoorgang in combinatie met de hele omgeving zorgen voor een goed en groen leefklimaat voor alle inwoners. We bouwen deze onderdoorgang immers voor 50 jaar of langer. Hard nodig voor de verdere ontwikkeling van Rijen. Gedegen onderzoek, mooi plan Inmiddels zijn er twee grote on derzoeken afgerond. De brand weer heeft zich gericht op aanrij- tijden bij calamiteiten en Stichting Z op de toegankelijkheid en ge bruiksvriendelijkheid voor voet gangers, fietsers en mensen die wat leuks doen voor hun club of buurt. Daarnaast zijn er ook veel inwoners individueel aan de slag als ZAP-pers, Zwerfafval Pakkers. Deze inwoners wil de gemeente graag ondersteunen met ma teriaal zoals een knijper en een ring voor de vuilniszak. Ook haalt de gemeente graag je volle vuil niszak op zodat je die niet in de ondergrondse container hoeft te gooien. CDA, Gemeentebelang en VVD, willen er persé een auto-te-gast tunnel van maken, waar fietsers en auto’s samen door een smalle tunnelpijp moeten rijden. Om wonenden hebben daar al vaak hun grote zorgen over uitgespro ken. Ook volgens Veilig Verkeer Nederland leidt dat tot een le vensgevaarlijke situatie. De coa litiepartijen en CDA-wethouder Diepstraten blijven - tegen beter weten in - beweren dat het veilig kan. Frits van Vugt, fractievoorzitter van D66: “Bovendien is voor D66 de noodzaak van autoverkeer op die plek helemaal niet aan getoond. Integendeel, het blijkt dat voor de meeste verkeers deelnemers vanuit Rijen-Zuid een fietstunnel voldoende is. En voor automobilisten zijn er goede alternatieven: de huidige Maczek- tunnel en de nieuwe tunnel aan de Oosterhoutseweg. Voor ons is het onverantwoord nog eens een derde autotunnel door het cen trum aan te leggen, dat we juist als gemeente autoluw willen ma ken. Er daar willen we 11 woningen voor slopen? Belachelijk!” Geen oplossing voor te steile helling In het huidige plan (doorrijhoog- te 3,5 meter) komt de tunnel 6 meter dieper te liggen dan het ‘maaiveld’ aan de zuidzijde (Juli- anastraat). Volgens de landelijke richtlijnen die daarbij horen, is de ideale hellingshoek dan 2%. De nog net acceptabele grens als het steiler wordt is 3,5%. Omdat het college van B&W wil dat de brandweer er nog door kan, stelt men voor de nog steeds veel te steile hellingshoek (4% gemid deld) te nemen. Van Vugt: “Dat is onacceptabel voor ons. Naast dat ie onveilig is voor fietsers, komt er dan nog bij dat deze niet meer te ‘nemen’ is - tenzij men een e-bike heeft. Bovendien moet de tunnel- bak in de Julianastraat 42 meter langer, omdat Prorail en gemeen te in het verleden verkeerde bere keningen hebben gemaakt, waar men nu achter komt. De zoveelste blunder! En nog meer ongemak voor veel inwoners daar.” Het alternatief is: geen 3,5 maar 2,5 meter doorrijhoogte, met als gevolg dat de brandweer een al- minder mobiel zijn. Er ligt nu een mooi voorstel. Djl te hoge helling aan de zuidkantl is aangepast en de tunnel is diepl genoeg voor alle hulpdiensten! brandweer, ambulance en poll tie. Het CDA vindt deze veiligheidl heel belangrijk. De fietsers kunne! de helling makkelijker nemen el Rijen Zuid blijft goed bereikbaal voor de hulpdiensten. En omgei keerd inwoners van Rijen Zui:| kunnen voorzieningen in het eer I trum zowel te voet, met de tiet en de auto blijven bereiken. Ten slotte vinden we het belangrijk dal deze route onaantrekkelijk wordt gemaakt en verboden wordt voel doorgaand vrachtverkeer. Onze CDA- fractie hoort graag waar kansen en uitdagingen lig gen. Wilt u, wil jij met ons mee denken of aandachtspunten mee geven? Bel op 0616 316 102, mail naar fractievoorzitter@cdagilze rijen.nl of stuur een Facebookbe richtje naar @CDAGilzeRijen! De voorbereiding van de spoortunnel in Rijen komt in een nieu we fase. Nu recent de stichting ZET constateerde dat de beoogde tunnel echt niet te nemen is voor ‘gewone’ fietsers moest wet houder Diepstraten dan eindelijk in beweging komen. Nu mag ternatieve route gaat volgen. Dat® hoeft de tunnelbak veel minderl lang te worden, en het sctaJJ.1 erg veel in kosten. Het verscW kan oplopen tot 900.000 (ter wijl de kosten voor de gemeente al 2 miljoen boven de beloofde 10 miljoen zitten), en dan zijnrfd extra kosten van de verlengI tunnel voor de infrastructuur in I de Juliana straat nog niet eens 1 meegenomen. Van Vugt: “voor ons klip en klaar: wij willen de la gere doorgang en een acceptabe le hellingshoek.” In Pl S ■in. a; [blij liei lina fit |>P te r d g' c c g g V re Tc len |eg gee ru 2C2 rug lak. Mart he 21 Bes fr. te Óav loll pres De onderdoorgang bij dejulianastraat en Stationsstraat neemt steeds vastere vormen aan. Na verdere onderzoeken ligt er een goed voorstel waarin veiligheid de hoofdrol speelt. Daar is het CDA heel blij mee. Goed voor inwoners van heel Rijen en om streken, maar vooral voor onze dorpsgenoten van Rijen Zuid. In onze gemeente besteden we veel aandacht aan zwerfafval. In de commissie Ruimte is de aanpak zwerfafval geëvalueerd en ook in het komende jaar wordt zwerfafval zoveel mogelijk bestreden. Maar zolang mensen afval achteloos op straat blijven weggooien lijkt het soms een hopeloze missie. Gemeentebelang vindt een scho ne leefomgeving ook belangrijk. Daarom gaan ook leden van Ge- Gemeentebestuur blijft meentebelang aan de slag en geven we ons op om een gebied hangen in tunnelvisie Het college van B&W, gesteund te adopteren. Lijkt het je ook (tot op heden) door Kern ’75, wat om mee te helpen aan een schoon Gilze en Rijen? Geef je dan op bij de gemeente. “Want waar je woont, moet het goed zijn! “Meer info? Mail naar info@ gemeentebelang.org of kijk op Facebook. Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt ons bereiken per mail fractie@D66gilzerijen.nl En de brandweer dan? Voor de brandweer moet er so wieso een alternatieve route ge vonden worden om het westelijk deel van Rijen-zuid te bereiken. I En die is er gevonden, nl. viaB de overweg bij de Vincent vanp Goghstraat. D66 pleit ervoor om de tijdelijke route die er tijdens de bouw van de tunnel toch al zal komen, meteen de permanente te maken, zodat de brandweerL niet meer via de (nieuwe) tunnelK hoeft. De meeste kosten zijn darH. toch al gemaakt en de meerkos t ten zijn maar een schijntje verge- leken met de ‘winst’ bij de lagere tunnel. Ook blijven de opkomst- tijden bij brand nog ruim binnen de normen, dus het is ook bij een brandweercalamiteit een accep tabele oplossing. Van Vugt roept zijn mederaadste- den van de coalitiepartijen op om uit hun ‘tunnelvisie’ te komen en de voorliggende plannen van het college af te wijzen. En de gemeente heeft iets nieuws: het Zwerfafvalkompas. Dit is een app waar je als vrijwilli ger kunt aangeven waar je zwer fafval hebt geraapt en wat. Op deze manier kan de gemeente beter in kaart brengen waar veel of weinig afval ligt. Als het nodig is kunnen ze dan bijvoorbeeld een de raad kiezen: of een minder hoge tunneldoorgang (geen 3,5 afvalbak plaatsen of een schoon- maar 2,5 meter, zonder brandweer) of toch de hoge doorgang maakronde regelen. Dus als ZAP- houden, maar dan blijft de tunnel te steil, wordt in de Juliana- per of met je groep kun je zo nog straat 42 meter langer, en stijgen de kosten verder de pan uit. extra bijdragen aan een schone Voor D66 is het simpel: een 3e autotunnel voor Rijen op die plek omgeving. is helemaal niet nodig. Bovendien: te gevaarlijk, te duur, slecht voor Rijen en voor de omwonenden. Wij pleiten al 3 jaar voor een fietstunnel, dus volstaat een lagere doorgang. den. Maar met jouw hulp, alleen of met een groep, kunnen we veel sneller en nog meer gebieden van zwerfafval verlossen. In onze gemeente zijn al veel verenigingen, buurtverenigin gen en scholen aan de slag met het project Schoon Belonen. Te gen een vergoeding houden zij “hun” gebied zwerfafval vrij. En succesvolte statiegeldactie met met die vergoeding kunnen ze de blikjes en flesjes van afgelopen zomer. Ook de borden buiten de bebouwde kom helpen mee om sommige mensen erop te wijzen dat afvat op straat gooien gewoon belachelijk is. Maar afval is niet al leen ergerlijk om te zien het is ook gevaarlijk voor dieren. Ze raken erin verstrikt of eten het op met alle gevolgen van dien. Elke dag komt er wel wat bij en dat is ook voor de gemeente niet bij te hou- pagina; HMBMBBM Wethouder Ariane Zwarts bij een zwerfafval bord

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 8