B
1
I
A
El
,W1
MM
b-
J 5
rW'
Is
I
1
I y
PAGINA 11
;EKBLAD G1LZE EN RIJEN - WOENSDAG 12 MEI 2021
(Alt
J
Een aantal leden van het onderhoudsteam aan het werk tijdens het monteren van een propeller na een motorwissel.
Een ‘close-up’ van “Sarinah” tijdens het opstarten van de motoren met een mooie herfstachtergrond.
en gedeelte van de cockpit van de B-25 (FotoJohan Lemmers)
«S Partner ondersteunt u niet alleen de stichting, maar heeft u »k regelmatig de gelegenheid de aetMtelten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen.
derlandse registratie PH-XXV. Na
een lange periode van uitgebreid
onderhoud ontving de Mitchell op
30 augustus 2012 zijn eerste Ne
derlandse Bewijs van Luchtwaar
digheid en ging het op 10 mei 2013
voor het eerst weer vliegen.
In de jaren daarna toonde de B-25
meermaals aan dat het een be
jaard vliegtuig is met ‘een pijntje
zoals bijvoorbeeld die op 5 mei
boven Wageningen.
e320
rddj
u ook regelmatig de gelegenheid
de activiteiten van dichtbij mee te
maken en zelfs ook om tegen een
Hg K zien 1700 paarden er ‘onverpakt’ uit! (FotoJohan Lemmers)
lerd na de aankoop veranderd
K IN320SQ, als eerbetoon aan het
^derlandse RAF squadron. Voor
gaand aan de Trans-Atlantische
hersteek was groot onderhoud
bdig, waaronder het vervangen
in een motor.
[p 25 mei 1990 werd de Mitchell
bord van Ijmuiden opgewacht
por een Douglas DC-3 van Dutch
Lkota Association en daar van- hier en een pijntje daar’. Zo werd
pan naar Eindhoven begeleid.
kt werd hef nieuwe thuis en de
litchell werd ondergebracht in de
Laf, de Stichting Duke of Brabant
Hr Force. (De luchtmacht van de
Hertog van Brabant). Luttele da-
Hn na
.Hen nieuwe beschildering gelijk
|Hn die van het toenmalig Royal
I Hr Force 320 (Dutch) Squadron.
I Honduit spectaculair was het ver-
bijvoorbeeld bij een routinecon
trole in de vleugelophanging
corrosievorming ontdekt. Dat
leidde tot een Verregaande aan
passing daarvan en enkele jaren
‘hangaar-arrest’ voor het vlieg-
aankomst kreeg de B-25 tuig. Bovendien liep ook nog eens
een motor interne schade op en
moest deze worden vervangen.
Dat is allemaal gelukt dankzij enke
le fijne sponsors, maar vooral ook
thijnen van de B-25 in de nieuwe de tomeloze en vakkundige inzet
B Squadron kleuren met de ML-
klL registratie N5-149, die in mei
699 werden aangebracht. Met
lame vanwege de bevallige af-
Foto’sBen Ullings/
aantrekkelijk tarief mee te vliegen aviationphotos.nl
1-25 werd vervangen door de Ne- met een van de toestellen. tenzij anders vermeld
en een grote mate van inventiviteit
van het KLuHV onderhoudsteam,
dat de bommenwerper onder zijn
hoede heeft. Zij hebben er voor
ïelding van Sarinah op de linker gezorgd dat de Mitchell ook dit
jorkant met de toevoeging ’’Pies- jaar weer in de lucht aanwezig kon
n’neer” ongeveer te vertalen in zijn bij belangrijke herdenkingen
Zilt u wat plezier, Meneer?”. Aan
andere kant staat ”De 2C’s” op
neus. Dit refereert aan de naam
irrie Cato van de vrouw van vlie- Technische gegevens
sr jan ’’Neus” dejongh, die het
Lestak ooit kreeg toegewezen in
lorlogstijd.
loor
[heil een zeer welkome en unieke
hst op talloze evenementen en
lok bij vele vliegende ‘saluten’ bij
herdenkingen, zoals bijvoorbeeld
loven de stranden van Norman-
hin 2015.
Duxford 7juli2006: Een onvergetelijke ontmoeting met vijf deelnemers aan de Doolittle Raid bij de KLuHV Mitchell. Inmiddels allemaal overleden.
Richard Cole (rechts op de foto) ais laatste op 9 april 2019.
Mitchell
Motor 2 x Wright R-2600 Cyclone
Motorvermogen:
de jaren heen was de Mit- 1.700pk per motor
Spanwijdte 20,50 mtr
Lengte 15,90 mtr
Hoogte 4,80 mtr
Max. snelheid 450 km/u
Max. gewicht 11.995 kg
Vliegbereik 2.400 km
Plafond 7.000 mtr
Bemanning 4-8 personen
In dienst KLu 290+ toestellen
In dienst KluHV 1
icht Nederlands
laarmate de tijd vorderde bleek
et onder dak houden van de Mit-
helleen steeds groter probleem.
Uiteindelijk werd daarvoor op Veel meer over de Stichting Ko-
füze-Rijen door de Luchtmacht ninklijke Luchtmacht Historische
ben definitieve oplossing gecre- Vlucht vindt u op de website
berd. In 2004 kreeg het toestel www.kluhv.nl. Daarop ook een link
lijn huidige plek in hangaar 408. naar details over het lidmaatschap
baartoe moest het wel volledig ge- van het Flying Partner programma,
r.tegreerd worden in de vloot en Als Flying Partner ondersteunt u
bedrijfsvoering van de KLuHV. Dat niet alleen de Stichting, maar heeft
peeg zijn beslag in 2010 en daar
mee eindigde ook het bestaan van
|e DBAF.
h Amerikaanse registratie van de
7»
A -'ll-
■■■xó.
C -
o,