B 1 I A El ,W1 MM b- J 5 rW' Is I 1 I y PAGINA 11 ;EKBLAD G1LZE EN RIJEN - WOENSDAG 12 MEI 2021 (Alt J Een aantal leden van het onderhoudsteam aan het werk tijdens het monteren van een propeller na een motorwissel. Een ‘close-up’ van “Sarinah” tijdens het opstarten van de motoren met een mooie herfstachtergrond. en gedeelte van de cockpit van de B-25 (FotoJohan Lemmers) «S Partner ondersteunt u niet alleen de stichting, maar heeft u »k regelmatig de gelegenheid de aetMtelten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. derlandse registratie PH-XXV. Na een lange periode van uitgebreid onderhoud ontving de Mitchell op 30 augustus 2012 zijn eerste Ne derlandse Bewijs van Luchtwaar digheid en ging het op 10 mei 2013 voor het eerst weer vliegen. In de jaren daarna toonde de B-25 meermaals aan dat het een be jaard vliegtuig is met ‘een pijntje zoals bijvoorbeeld die op 5 mei boven Wageningen. e320 rddj u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een Hg K zien 1700 paarden er ‘onverpakt’ uit! (FotoJohan Lemmers) lerd na de aankoop veranderd K IN320SQ, als eerbetoon aan het ^derlandse RAF squadron. Voor gaand aan de Trans-Atlantische hersteek was groot onderhoud bdig, waaronder het vervangen in een motor. [p 25 mei 1990 werd de Mitchell bord van Ijmuiden opgewacht por een Douglas DC-3 van Dutch Lkota Association en daar van- hier en een pijntje daar’. Zo werd pan naar Eindhoven begeleid. kt werd hef nieuwe thuis en de litchell werd ondergebracht in de Laf, de Stichting Duke of Brabant Hr Force. (De luchtmacht van de Hertog van Brabant). Luttele da- Hn na .Hen nieuwe beschildering gelijk |Hn die van het toenmalig Royal I Hr Force 320 (Dutch) Squadron. I Honduit spectaculair was het ver- bijvoorbeeld bij een routinecon trole in de vleugelophanging corrosievorming ontdekt. Dat leidde tot een Verregaande aan passing daarvan en enkele jaren ‘hangaar-arrest’ voor het vlieg- aankomst kreeg de B-25 tuig. Bovendien liep ook nog eens een motor interne schade op en moest deze worden vervangen. Dat is allemaal gelukt dankzij enke le fijne sponsors, maar vooral ook thijnen van de B-25 in de nieuwe de tomeloze en vakkundige inzet B Squadron kleuren met de ML- klL registratie N5-149, die in mei 699 werden aangebracht. Met lame vanwege de bevallige af- Foto’sBen Ullings/ aantrekkelijk tarief mee te vliegen aviationphotos.nl 1-25 werd vervangen door de Ne- met een van de toestellen. tenzij anders vermeld en een grote mate van inventiviteit van het KLuHV onderhoudsteam, dat de bommenwerper onder zijn hoede heeft. Zij hebben er voor ïelding van Sarinah op de linker gezorgd dat de Mitchell ook dit jorkant met de toevoeging ’’Pies- jaar weer in de lucht aanwezig kon n’neer” ongeveer te vertalen in zijn bij belangrijke herdenkingen Zilt u wat plezier, Meneer?”. Aan andere kant staat ”De 2C’s” op neus. Dit refereert aan de naam irrie Cato van de vrouw van vlie- Technische gegevens sr jan ’’Neus” dejongh, die het Lestak ooit kreeg toegewezen in lorlogstijd. loor [heil een zeer welkome en unieke hst op talloze evenementen en lok bij vele vliegende ‘saluten’ bij herdenkingen, zoals bijvoorbeeld loven de stranden van Norman- hin 2015. Duxford 7juli2006: Een onvergetelijke ontmoeting met vijf deelnemers aan de Doolittle Raid bij de KLuHV Mitchell. Inmiddels allemaal overleden. Richard Cole (rechts op de foto) ais laatste op 9 april 2019. Mitchell Motor 2 x Wright R-2600 Cyclone Motorvermogen: de jaren heen was de Mit- 1.700pk per motor Spanwijdte 20,50 mtr Lengte 15,90 mtr Hoogte 4,80 mtr Max. snelheid 450 km/u Max. gewicht 11.995 kg Vliegbereik 2.400 km Plafond 7.000 mtr Bemanning 4-8 personen In dienst KLu 290+ toestellen In dienst KluHV 1 icht Nederlands laarmate de tijd vorderde bleek et onder dak houden van de Mit- helleen steeds groter probleem. Uiteindelijk werd daarvoor op Veel meer over de Stichting Ko- füze-Rijen door de Luchtmacht ninklijke Luchtmacht Historische ben definitieve oplossing gecre- Vlucht vindt u op de website berd. In 2004 kreeg het toestel www.kluhv.nl. Daarop ook een link lijn huidige plek in hangaar 408. naar details over het lidmaatschap baartoe moest het wel volledig ge- van het Flying Partner programma, r.tegreerd worden in de vloot en Als Flying Partner ondersteunt u bedrijfsvoering van de KLuHV. Dat niet alleen de Stichting, maar heeft peeg zijn beslag in 2010 en daar mee eindigde ook het bestaan van |e DBAF. h Amerikaanse registratie van de 7» A -'ll- ■■■xó. C - o,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 11