Auster Mk. 3
1
E
v
Hi
Foto’s: Ben Ulllngs/aviatlonphotos.nl - tenzij anders vermeld
Technische gegevens Auster
a
e
I
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 31 MAART 2021
PAGINA
I
Vlucht
Historische
Luchtmacht
KONINKUIiKE
De KLuHV Auster tijdens opnamen “A bridge Too Far” (Archief KLuHV)
Begin maart stond de Auster zo in het ‘werkdok’ (JL)
In 1988 kort nadat het toestel weer op Gilze-Rijen terug was
Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u
niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen.
De ontwikkeling van de lange
reeks Auster vliegtuigen vindt
zijn oorsprong in de Verenig
de Staten. Daar ontwierp de
Brit Clarence Gilbert Taylor in
1931 zijn eerste toestel gevolgd
door meerdere succesvolle
producten. Het Taylorcraft C
type deed eind dertiger jaren
mee aan een uitschrijving van
de Britse Royal Air Force (RAF)
voor een ‘Vliegende Waar
nemingspost’ en van die, tot
Auster Mk.l gedoopte, versie
werden er 100 besteld. De ver
beterde Mk.3 met de toen veel
gebruikte Gipsy Major motor
maakte in september 1942 de
eerste vlucht.
vervoer in het nog te bevrijden
Nederland. Het ‘1316 CF’ werd
met o.a. een Mk.3 uitgerust. Na
de bevrijding van het zuiden van
Nederland werden in december
1944 toestellen geleverd, met als
bestemming het No. 6 (Dutch)
Auster Squadron. Tien toestel
len arriveerden uiteindelijk op
16 april 1945 op Gilze-Rijen. Kort
na de capitulatie werden ze over
het gehele land ingezet vanaf
een dertigtal grasbaantjes, die
met hulp van de genie waren
aangelegd. In totaal werden er
61 Austers aan de Nederlandse
strijdkrachten geleverd, waarvan
er 36 werden ingezet in voorma
lig Nederlands-lndië. Ook de Ma
rine Luchtvaartdienst gebruikte
er enkele, o.a. werden daarmee
starts en landingen op het vlieg
dekschip “Karei Doorman” uitge
voerd.
'Grote Beurt'
In de zomer van 2012 werd vast
gesteld dat de kist op meerdere
punten aan een ’grote beurt’
toe was. Dat gold zeker voor de
traditionele linnen bekleding. In
plaats daarvan wordt nu Ceco-
nite kunststof aangebracht, dat
veel duurzamer is. In februari 2013
even. Aan de tijdrovende klus
wordt door een klein team ge
werkt, omdat regulier onderhoud
Oisterwijk
Henk aan de Stegge kreeg lande
lijke bekendheid met zijn (”Tok
Tok") meubelfabriek Oisterwijk
en hield er enkele jaren ook een
oorlogsmuseum op na. Daarin
kreeg ook de PH-NGK een plekje.
Toen de meubelhandel achteruit
ging verkocht aan de Stegge de
toestellen weer aan de vorige ei
genaar. En zodoende verscheen
de PH-NGK in 1988 opnieuw in het
register en in de tucht. Begin 1997
kocht de Stichting Gilze-Rijen His
torical Flight de Auster. Dat kon
mede dankzij de ondersteuning
van Martinair en zijn toenmali
ge president-directeur Martin
Schröder, die in zijn beginjaren
als luchtvaartondernemer tallo
ze uren maakte op het type. Dat
was mede de reden waarom de
kist een jaar lang heeft rondgevlo
gen met het Martinair logo op de
neus en zo o.a. te zien was tijdens
de Luchtmacht open dag op Gil
ze-Rijen op 5 juli 1997.
Veel meer over de Stichting
Koninklijke Luchtmacht His
torische Vlucht vindt u op de
website www.kluhv.nl. Daarop
ook een link naar details over
Bemanning
In dienst KLu....
In dienst SKHV
De cockpit van de Auster: Met z’n tweeën alleen plek voor
slanke lichtgewicht personen! (Foto: Johan Lemmers)
het lidmaatschap van het Flying
Partner programma. Als Flying
Partner ondersteunt u niet alleen!
de Stichting, maar heeft u ookl
regelmatig de gelegenheid del
activiteiten van dichtbij mee tel
maken en zelfs ook om tegen eenl
aantrekkelijk tarief mee te vliegel
met een van de toestellen.
Het vliegtuig dat in deze editie wordt belicht heeft u al geruime tijd niet kunnen zien vliegen in
de omgeving van Gilze-Rijen. Want het ondergaat een zeer uitgebreid onderhoudsprogramma,
te vergelijken met het bouwen van een nieuwe toestel. Het is een type dat al heel lang met de
vliegbasis verbonden is geweest.
April 1945
Al tijdens de Tweede Wereld
oorlog werd de Auster uitge
kozen voor Nederlandse dienst.
In juli 1944 werd in Engeland de
1316 (Dutch) Communication
Flight opgericht als voorberei
ding op het te starten tucht-
2
61 toestellen
1
Sleepdiensten
Op 22 juli 1947 werd op Valken
burg begonnen met het opbou
wen van de voormalige Royal Air
Force Auster Mk. 3 (in een krat
vanuit Engeland gearriveerd).
Het kreeg de registratie R-18 en
vanaf 1949 verbleef het toestel al
enige tijd op Gilze-Rijen en heeft
daar toen ook al sleepdiensten
verricht voor de zweefvliegtui
gen van Gilzer Luchtvaartclub
“Illustrious”.
Later was het toestel, in dienst werd de PH-NGK de hangaar in-
van het 298 Squadron, tot aan het gereden en verblijft daar nog wel
einde van zijn militaire loopbaan
op 1 september 1954, merendeels
op Deelen aanwezig. In 1955 werd
het vliegtuig als PH-NGK geregis- in de hangars prioriteit heeft,
treerd en opereerde het o.a. als
reclamesleper.
In 1976 kocht Jack Thüring het
toestel. Hij was medeoprichter
van de SVGR en een van de grote
’motoren’ achter de opbouw van
wat nu de KLuHV is. In datzelfde
jaar vervulde het een rot in de film
“A Bridge too Far”, in een RAF be
schildering. Daarna kwam de kist
stil te staan en verviel ook het be
wijs van luchtwaardigheid.
MotorGipsy Major IF
Motorvermogen130 pk
Spanwijdte 10,97 m
Lengte7,13 m
Hoogte2,O3m
Max. snelheid203 km/u
Max. gewicht725 kg
Vliegbereik418 km
Plafond5500 m
Bij zonsondergang boven het Hollands Diep
■'/y os
Mei Martinair logo kort node aankoop