Auster Mk. 3 1 E v Hi Foto’s: Ben Ulllngs/aviatlonphotos.nl - tenzij anders vermeld Technische gegevens Auster a e I WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 31 MAART 2021 PAGINA I Vlucht Historische Luchtmacht KONINKUIiKE De KLuHV Auster tijdens opnamen “A bridge Too Far” (Archief KLuHV) Begin maart stond de Auster zo in het ‘werkdok’ (JL) In 1988 kort nadat het toestel weer op Gilze-Rijen terug was Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. De ontwikkeling van de lange reeks Auster vliegtuigen vindt zijn oorsprong in de Verenig de Staten. Daar ontwierp de Brit Clarence Gilbert Taylor in 1931 zijn eerste toestel gevolgd door meerdere succesvolle producten. Het Taylorcraft C type deed eind dertiger jaren mee aan een uitschrijving van de Britse Royal Air Force (RAF) voor een ‘Vliegende Waar nemingspost’ en van die, tot Auster Mk.l gedoopte, versie werden er 100 besteld. De ver beterde Mk.3 met de toen veel gebruikte Gipsy Major motor maakte in september 1942 de eerste vlucht. vervoer in het nog te bevrijden Nederland. Het ‘1316 CF’ werd met o.a. een Mk.3 uitgerust. Na de bevrijding van het zuiden van Nederland werden in december 1944 toestellen geleverd, met als bestemming het No. 6 (Dutch) Auster Squadron. Tien toestel len arriveerden uiteindelijk op 16 april 1945 op Gilze-Rijen. Kort na de capitulatie werden ze over het gehele land ingezet vanaf een dertigtal grasbaantjes, die met hulp van de genie waren aangelegd. In totaal werden er 61 Austers aan de Nederlandse strijdkrachten geleverd, waarvan er 36 werden ingezet in voorma lig Nederlands-lndië. Ook de Ma rine Luchtvaartdienst gebruikte er enkele, o.a. werden daarmee starts en landingen op het vlieg dekschip “Karei Doorman” uitge voerd. 'Grote Beurt' In de zomer van 2012 werd vast gesteld dat de kist op meerdere punten aan een ’grote beurt’ toe was. Dat gold zeker voor de traditionele linnen bekleding. In plaats daarvan wordt nu Ceco- nite kunststof aangebracht, dat veel duurzamer is. In februari 2013 even. Aan de tijdrovende klus wordt door een klein team ge werkt, omdat regulier onderhoud Oisterwijk Henk aan de Stegge kreeg lande lijke bekendheid met zijn (”Tok Tok") meubelfabriek Oisterwijk en hield er enkele jaren ook een oorlogsmuseum op na. Daarin kreeg ook de PH-NGK een plekje. Toen de meubelhandel achteruit ging verkocht aan de Stegge de toestellen weer aan de vorige ei genaar. En zodoende verscheen de PH-NGK in 1988 opnieuw in het register en in de tucht. Begin 1997 kocht de Stichting Gilze-Rijen His torical Flight de Auster. Dat kon mede dankzij de ondersteuning van Martinair en zijn toenmali ge president-directeur Martin Schröder, die in zijn beginjaren als luchtvaartondernemer tallo ze uren maakte op het type. Dat was mede de reden waarom de kist een jaar lang heeft rondgevlo gen met het Martinair logo op de neus en zo o.a. te zien was tijdens de Luchtmacht open dag op Gil ze-Rijen op 5 juli 1997. Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht His torische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over Bemanning In dienst KLu.... In dienst SKHV De cockpit van de Auster: Met z’n tweeën alleen plek voor slanke lichtgewicht personen! (Foto: Johan Lemmers) het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen! de Stichting, maar heeft u ookl regelmatig de gelegenheid del activiteiten van dichtbij mee tel maken en zelfs ook om tegen eenl aantrekkelijk tarief mee te vliegel met een van de toestellen. Het vliegtuig dat in deze editie wordt belicht heeft u al geruime tijd niet kunnen zien vliegen in de omgeving van Gilze-Rijen. Want het ondergaat een zeer uitgebreid onderhoudsprogramma, te vergelijken met het bouwen van een nieuwe toestel. Het is een type dat al heel lang met de vliegbasis verbonden is geweest. April 1945 Al tijdens de Tweede Wereld oorlog werd de Auster uitge kozen voor Nederlandse dienst. In juli 1944 werd in Engeland de 1316 (Dutch) Communication Flight opgericht als voorberei ding op het te starten tucht- 2 61 toestellen 1 Sleepdiensten Op 22 juli 1947 werd op Valken burg begonnen met het opbou wen van de voormalige Royal Air Force Auster Mk. 3 (in een krat vanuit Engeland gearriveerd). Het kreeg de registratie R-18 en vanaf 1949 verbleef het toestel al enige tijd op Gilze-Rijen en heeft daar toen ook al sleepdiensten verricht voor de zweefvliegtui gen van Gilzer Luchtvaartclub “Illustrious”. Later was het toestel, in dienst werd de PH-NGK de hangaar in- van het 298 Squadron, tot aan het gereden en verblijft daar nog wel einde van zijn militaire loopbaan op 1 september 1954, merendeels op Deelen aanwezig. In 1955 werd het vliegtuig als PH-NGK geregis- in de hangars prioriteit heeft, treerd en opereerde het o.a. als reclamesleper. In 1976 kocht Jack Thüring het toestel. Hij was medeoprichter van de SVGR en een van de grote ’motoren’ achter de opbouw van wat nu de KLuHV is. In datzelfde jaar vervulde het een rot in de film “A Bridge too Far”, in een RAF be schildering. Daarna kwam de kist stil te staan en verviel ook het be wijs van luchtwaardigheid. MotorGipsy Major IF Motorvermogen130 pk Spanwijdte 10,97 m Lengte7,13 m Hoogte2,O3m Max. snelheid203 km/u Max. gewicht725 kg Vliegbereik418 km Plafond5500 m Bij zonsondergang boven het Hollands Diep ■'/y os Mei Martinair logo kort node aankoop

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 8