L Gi(ze en Rijen I ■Bk cultuurplaats Frank van der Loo Adriaan Seelen, Jos Brok, ‘HET WERK MOET GEZIEN WORDEN’ http://www.kunsti neerden/ De Ovatie Endlessness IV ‘IK MAAK GRAAG IETS WAT ER NOG NIET IS’ De Tulp ‘MIJN BEELDEN MOETEN VRAGEN OPROEPEN’ Vl PAG INA 7 Dekblad gilze en rijen - woensdag 3 maart 2021 NAS thraag in Gilze en Rijen ziet! rra gemeente 1 in- >nt- gen iunt ook de afgebeelde l-code scannen. daders hebben ermee gevoet bald. Er bleef alleen een ronde bol over.’ Brons is wel diefstalgevoeliger. Zo werden er ooit twee beelden gestolen van een expositie. ‘Dat gaf me een flinke knauw. Ik kon een halfjaar niet meer werken, vond het zinloos als het toch ge jat zou worden.’ Kwetsbaar Veel kritiek kreeg hij te verduren met een beeld dat hij voor de Rabobank in Udenhout maakte: twee mensen die elkaar vasthou den en naar achteren hangen. ‘Mijn idee was: ze hebben elkaar nodig om in balans te blijven, net zoals de bank haar klanten. Maar veel toeschouwers hadden er seksuele gedachten bij. Alles wat iemand over een kunstwerk zegt, zegt meer over die persoon zelf dan over het werk.’ Als kunstenaar stel je je kwets baar op: ‘Je kunt het nooit ieder een naar de zin maken, maar ik ga me niet aanpassen, ik ga nie mand pleasen. Ik wil dicht bij mezelf blijven.’ Gezien worden In deze tijd is het wat exposities betreft erg rustig. ‘Tegenwoor dig kun je wel je werk online presenteren. Binnen tien minu ten krijg je reacties van over heel de wereld. In een galerie komen misschien 200 mensen kijken, online zien soms wel 3000 men sen het. Daar doe ik het voor: dat het werk gezien wordt. Lovende reacties zijn fijn, maar van nega tieve kritiek lig ik niet wakker.’ Hij hoopt ook met zijn werk iets na te laten: ‘Kunst kan de eeu wen doorstaan.’ Daarnaast wil hij zichzelf steeds overtreffen. ‘Eigenlijk wil ik dat elk werk be ter is dan het vorige. Dat kan na tuurlijk niet, maar ik wil wel een stijgende lijn laten zien. Dan is het de moeite waard.’ Een diepe snaar Hij werkt het liefst non-figuratief: ‘Op de academie heb ik veel por tretten en modellen getekend en geboetseerd, maar na die perio de heb ik me hier niet meer mee Inspiratie vindt hij al jarenlang in de geometrische patronen die hij ooit op een reis door India ontdekte. ‘Die geometrie, geba seerd op bijvoorbeeld zes- en achthoeken, vind ik ongelooflijk boeiend. Zo’n patroon kun je in alle richtingen tot in het onein dige voortzetten. Endlessness is in een flow ontstaan. Ik kan het proces niet eens navertellen. Er zit weken werk in. Doordat ik klei ne afwijkingen in de geometrie toelaat, blijft het werk levendig en speels.’ Bewust proces Als hij iets ziet of hoort wat hem verbaast, brengt dat zijn creativi teit op gang. ‘Dat proces moetje kunnen sturen, want kunst ma ken is een bewuste activiteit. Het heeft niet altijd iets met toeval te maken, met verf tegen de muur smijten. Dan zou iedereen kun stenaar zijn. Aanleg is de basis, maar voor de rest is het vooral werken en vaak opnieuw begin nen.’ bezig gehouden. Ik wil nieuwe beelden maken, beelden die nog niet gekend zijn. Een kopie van een bestaande werkelijkheid voegt daar niets aan toe.’ Abstract werk wordt vaak als ontoegankelijk gezien. ‘Maar geometrie en symmetrie raakt toch bij veel mensen een dieper liggende snaar,’ vertelt hij. ‘Het wordt herkend en als esthetisch ervaren. Ik merk dat veel mensen het waarderen.’ Met één been in de kunst In zijn jeugd wilde hij graag naar de filmacademie, maar na de afwijzing ging hij naar de sociale academie waar hij met een film afstudeerde. Daarna bleef hij aan het studeren: de laboratorium- school, boekhoudopleidingen, bestuurskunde. ‘Ik ben altijd een mens van de geest geweest,’ zegt hij. ‘Het lichaam is maar een voertuig.’ Wel stond hij altijd met één been in de kunstwereld en nu zelfs met twee. ‘Ik heb altijd geëxperimenteerd met beelden, eerst met hout, la ter met metaal en marmer. Net zo breed als mijn opleiding is, zo schiet ik ook in mijn werk van de ene naar de andere kant.’ ‘Ik ben aan het experimenteren geslagen. Eerst maakte ik plas tieken. Toen bedacht ik dat ik er bloemen mee kon uitbeelden. Dat was een doorbraak. Ik maak graag iets dat dicht bij de men sen staatje hebt de ideologische discussie: moet kunst elitair en duur zijn of heel toegankelijk en bereikbaar? Ik zit aan de kant van de bereikbaarheid.’ Duurzaamheid ‘Het leuke is, ik had alleen een buis, een klem en een hamer nodig om de tulp te maken. De buizen zijn duurzaam materiaal. Beeldhouwen in marmer is ei genlijk een destructief proces. Er vliegen stukken af en als je pech hebt een hele hoek. Dan kun je het marmer wel weggooi en. Deze tulp kan ik zo uit elkaar halen en dan zijn de buizen weer bruikbaar. Als het geplaatst wordt, moet ik de koppelingen vastlassen. Dat doe ik niet graag, want het is juist zo leuk dat het dynamisch is. Maar als ik het niet vast las, is er de eerste de beste dag al een ander beeld van ge maakt.’ JUW rijgt het met elo-l als dit tast rerk zegt zijn :rijd vijf dat tnst ven irlijk ■n meet af aan heeft hij er be wust voor gekozen figuratief te werken: ‘Toen ik afstudeerde Ban de academie was ik de enige Bet figuratief werk. Het was een B'e uitdaging om me staande te B.den in een groep met ande- Bdeeën. Gelukkig was er één Beent die ook figuratief werk je anders had ik het misschien ■et gered. Ik werd er eigenwijs B standvastig van. Daar heb ik B kunstenaar nog steeds ple- ■ervan.’ Toevallig moment ‘Endlessness is een uitsnede uit een groter geheel, het verbeeldt onze plek op de tijdspiraal,’ ver telt hij. ‘Wij zijn een klein deel van de geschiedenis, een wille keurige uitsnede, een toevallig moment.’ Titels zijn belangrijk voor hem: ‘Door het werk een titel te geven probeer je contact te krijgen met je publiek. Een goede titel moet dan vooral vragen oproepen en niet beschrijven watje al ziet.’ Het ambacht Al vijfentwintig jaar geeft hij cur sussen. ‘Ik deel alles met mijn cursisten. Ik leg uit hoe ik zelf werk, welke oplossingen ik be denk voor problemen die ik te genkom. Ik heb geen geheimen. Zo leer ik ze het beeldhouwen in steen. Maar het kunstenaar schap vergt meer: je moet ook iets nieuws kunnen toevoegen.’ Omdat de cursussen nu stillig gen, kan hij veel tijd aan zijn eigen werk besteden. Ambacht vindt hij van het groot ste belang en hij werkt met steen, een traditioneel materiaal. ‘Maar met dit traditionele materiaal wil ik toch vernieuwend werken,’ zegt hij. ‘Geen flauwe beelden maken. Ze moeten ergens over gaan. Mijn beelden moeten vra gen oproepen, moeten de kijker op een ander been zetten. De openbare ruimte Het kunstwerk dat wint, komt in de openbare ruimte. ‘Dat is de mooiste ruimte die er is,’ vindt Brok, je komt er mensen tegen die je niet kent. Dat maakt die ruimte spannend. Ik vind dat je er geen rare beelden neer moet zetten of beelden die shockeren, het is immers de gemeenschap pelijke ruimte waar iedereen komt.’ Hij wil met zijn kunst een verhaal vertellen. ‘Ik wil graag iets maken wat er nog niet is en ik wil dat la ten zien. Ik heb mijn hele leven met die missie rondgelopen. Ik ben nu met korstmossen bezig. Dat zijn hele kleine plantjes, maar als je goed kijkt, zie je hoe mooi ze zijn. Ik zoek graag uit hoe iets in elkaar zit, hoe het werkt en hoe ik dat om kan zetten in een versimpelde vorm. Ondertussen heb ik een leeftijd bereikt dat je je wat bescheidener moet opstel len, maar ik wil nog steeds mijn werk laten zien.’ de iten iele iad- htig ur- net en, der tjei ide de 1 me :r er »nk: vin- dnd »nt. 1. Je met :es.' rank van der Loo heeft De ovatie, een bronzen beeld, inge tuurd. ‘In het verleden werkten beeldhouwers vaak met al- korieën, ze beeldden een abstract onderwerp in een figuur it. Dat doe ik ook met dit werk. Het is een beeld uit een serie je gebaseerd is op het thema ‘vreugde’.’ Beeldhouwer Adriaan Seelen heeft een beeld van natuursteen ingezonden van ruim twee meter hoog: Endlessness. Het lijkt alsof het werk uit losse blokken is samengesteld, maar het is uit massieve stukken steen gehouwen. Jos Brok heeft het werk De tulp ingestuurd. Het is gemaakt van steigerbuizen en koppelingen. ‘Ik ben toevallig met dit mate riaal aan de slag gegaan, omdat hier in de buurt een handel in steigerbuizen zit. Het is prachtig materiaal voor in de bouw, maar om er kunst van te maken, daar heeft misschien nog nooit iemand aan gedacht.’ h de inwoners van de gemeente Gilze en Rijen, h u te helpen bij het maken van een keuze, zijn e kunstenaars geïnterviewd. Zo heeft u meer in- rmatie over de maker en het werk. U kunt tot en Bt zondag 21 maart 2021 uw stem uitbrengen via: bpwww.kunstindegemeente/gemeenten/gil- [•enrijen/genomineerden/ tons Pjn voorkeur gaat uit naar het [erken in brons. ‘Ik ken de mo flijkheden van brons door en Por. De technische en artis- kke mogelijkheden zijn breed, [brons kun je twee figuren p de handen op elkaar laten pn, dan kan niet met steen, p steen heb je eerder de mo- flijkheid datje het kapot slaat, ponzekerheid draag je over op F werk.’ r°k belangrijk is het feit dat een pnzen beeld alle weersele- pnten kan trotseren en er wei- fglast is van vandalisme. ‘Van F stenen beeld is bijvoorbeeld l0|t de kop afgeslagen en de op school na school in de vrije tijd r'ï r 1 -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 7