r unstindegemeente.nl i: 4 I Manon Ausems, De Verbinding Simon Woudwijk, Tijd, Totem II Peter Koks, Endless ‘KUNST MOET JE BELEVEN’ ‘KUNST BEURT MENSEN OP’ FOTOGRAFIE: PATRICIA MALLENS, PBB FOTOGRAFIE, RIJEN TEKST: MARLENE LUNTER, LITERAIR BUREAU MARLENE LUNTER, GILZE DEZE PAGINA IS U AANGEBODEN DOOR STICHTING CULTUURPLAATS EN DE JURY VAN DEZE VERKIEZING I.S.M. WEEKBLAD GILZE EN RIJEN. Kunstenaarschap Laagdrempelig De horizon verschuiven ‘IK WIL DE TOESCHOUWER TOT NADENKEN AANZETTEN’ Omdat er dit jaar slechts zes kunstwerken zijn in gediend, heeft de jury besloten haar stem te ont houden en alle inzendingen direct voor te leggen Glasmozaïekkunst Urnen Voorstudie Bauhaus Abstracte kunst n c n u kun -cc 1 1 I I I kan ietg. Insta Bs ku iervé rmc btz ken Iron: jn vi kerke pjkl por. eke i P br< ktc aan let si rlijkl ie or etw okt ron; 'ent, igla: sist oit Veranderend beeld Bewuster leven Voor de derde keer is er een verkiezing voor een nieuw kunstwerk in de gemeente Gilze en Rijen. Deze krijgtl komende zomer een plaats op de wisselsokkel op het He k Raadhuisplein in Rijen. In 2019 won Adriaan Seelen met zijn inzending ‘The day destroys the night' en afgelo pen jaar kwam ‘Ode aan BAUHAUS' van Peter Koks als winnaar uit de bus. Beide kunstenaars dingen ook dit jaar weer mee met een nieuwe inzending. Daarnaast hebben nog vier andere kunstenaars een eigen werk voorgedragen. Welk kunstwerk kiest u dit jaar? .1^-' 11 PAGINA! EKB WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 3 MAART 2021 Stem op het kunstwerk dat l Ze ziet graag meer kleur in het straatbeeld, vandaar haar keu ze voor een inzending met veel kleuren. ‘Met die kleuren wil ik de mensen ook lokken. Dat ze er gens iets zien glinsteren en erop af gaan. Dit kunstwerk is sterk genoeg om erop te klimmen en dat mag. Ik houd niet van kunst waar je niet aan mag komen. Kunst moetje beleven.’ Ausems volgde de lerarenop leiding tekenen en handvaar digheid in Zwolle. Ze had wel de kunstacademie willen doen, maar schrok terug voor het on zekere toekomstperspectief. Wat kun je met dat diploma? ‘Je kunt je dan wel kunstenaar noemen, maar ik denk dat het kunstenaarschap meer zit in de drang die iemand in zich heeft om iets te willen scheppen. Via een opleiding leer je natuurlijk wel de technieken en materialen te beheersen. Dat kan ook via de lerarenopleiding en dan heb je in ieder geval een diploma om les te geven.’ Kunst moet laagdrempelig zijn, vindt ze: ‘Een kunstwerk moet voor zichzelf spreken. Het moet zonder de kunstenaar kunnen en zonder de uitleg van een kunstkenner, leder mag er zijn eigen gedachten en voorstelling bij hebben. Natuurlijk heb ik als kunstenaar mijn ideeën, maar de kijkers hebben de vrijheid om er hun persoonlijke verhaal bij maken. Ik stuur mijn werk met plezier de wereld in, ik laat graag los.’ Het wiet is ook een symbool: ‘Doordat het veel betekenis sen kan dragen, geeft het het werk meerdere ladingen en die lading is afhankelijk van de toe schouwer. Een boeddhisten een fietsenmaker herkennen allebei het beeld, maar ze zien iets an ders vanwege hun verschillen de achtergrond. Dat geeft je als kunstenaar veel ruimte omdat een simpel gegeven veel bood schappen kan dragen. Ik heb zelf een bepaalde beleving, maar door de toeschouwer komt er een tweede beleving bij. Dat is de kracht van kunst: dat ene ob ject is net zoveel objecten als er toeschouwers zijn.’ Simon Woudwijk heeft het werk Tijd, Totem II ingediend, een sculptuur van cortenstaal. ‘Het wiel staat voor de tijd, voor dynamiek, voor de doorgaande beweging,’ vertelt hij. ‘De mens is geneigd de tijd te structureren. Hij wil tijd en tijdperken be grenzen en vastleggen. Het wiel is een verbeelding van die seg mentering.’ De technieken en materialen waar Woudwijk mee werkt zijn legio en van het een komt het ander. ‘Als ik begin heb ik wel Hij is als kunstschilder opgeleid, maar toen er voor een kunste naarstentoonstelling alleen beelden werden gevraagd, ging hij daarmee aan de gang. Hij schilderde al wachterfiguurtjes, die symboliseren hoe elk mens iets bewaakt in zijn leven. Dat kan een Porsche zijn, maar ook het nageslacht. De wachterfiguur tjes goot hij in brons. ‘Voor je het weet, ben je een paar stappen verder en ben je ineens beeld houwer.’ Hij heeft altijd plannen en is alweer onderweg naar een volgend station. Koks werkte 25 jaar in de ICT, dat lijkt een groot verschil met beeldhouwen. Hij zegt erover: ‘In de ICT krijg je allerlei problemen voor je kiezen die je op moet lossen en daar heb je creativiteit voor nodig. Dat sprak me aan. Die creativiteit moetje in je heb ben. Die creativiteit heb je ook nodig als je kunst maakt. Je loopt steeds tegen problemen aan die je op moet lossen.’ en in te dienen, honderd jaar ra de start van Bauhaus.’ Verbinding met elkaar Over de titel, De verbinding, heeft ze lang nagedacht: ‘Een titel moet uitnodigend zijn, juist ook voor mensen die geen verstand van kunst hebben. Hij verwijst naar de lijnen op de bol en op de sokkel die doorlopen. Ik hoop ook dat de mensen een verbinding aangaan met het kunstwerk en dat ze er elkaar ontmoeten en op die manier met elkaar verbonden raken.’ Tien jaar geleden werd ze gegre pen door de glasmozaïekkunst: ‘Er zijn zoveel mogelijkheden. Het begint al met het oneindig aantal kleuren en met de vele uitvoeringen van glas: glanzend, met een olieglans, mat, transpa rant, iriserend, bladgoud. Met een speciale tang knip ik het glas in de smalste reepjes. Voor een kunstwerk buiten kies ik gehard glas dat kan tegen zonlicht, tegen vorst, tegen regen. Het is niet ka pot te krijgen.’ Ze werkt ook in opdracht en maakt onder andere urnen. ‘Op die manier verbind ik leven en dood. Ik maak graag iets unieks voor iemand, het is een afsluiting van een leven. Als de nabestaan den zeggen dat het precies is ge worden wat ze bedoelden, dan ben ik heel gelukkig.’ Met veel liefde geeft ze work shops in onder andere penitenti aire inrichtingen, aan verslaafden en aan verstandelijk gehandicap ten. ‘Het doel is om die mensen een positieve ervaring te bieden.’ Peter Koks heeft Endless ingestuurd, een beeld van natuur steen dat hij in Frankrijk heeft gemaakt. ‘We waren daar met zes beeldhouwers aan het werk. Het thema was luchtfietsen, oneindig fantaseren. Ik heb dat in deze ronde vorm zonder einde uitgewerkt.’ Voor hij de eerste beitel in de steen zet, doet hij uitgebreid onderzoek. Hij vertrekt vanuit een schets en door dat eerst in het klein uit te proberen, in klei, steen of hout, onderzoekt hij wat de mogelijkheden zijn. ‘Is het technisch mogelijk om het idee in steen uit te voeren? Soms bedenk je iets en dan blijkt het bij de voorstudie te moeilijk om te maken. Dan denk ik: dat ga ik niet doen.’ Ook als hij wel doorzet, moet hij al werkend twijfel overwinnen. ‘Maar mijn innerlijke drijfveren geven me een niet te stoppen flow. Een vertrouwen dat het goed komt motiveert om door te gaan.’ Vanuit nieuwsgierigheid naar het materiaal en vanuit een grote passie wil hij een uniek beeld maken. Hij maakt abstracte werken. ‘Het wordt nooit een engeltje voor in de tuin. Ooit heb ik een liggend naakt gemaakt, maar dat is het enige figuratieve werk,’ vertelt hij. ‘Ik voel me aangetrokken tot ge ometrische vormen. Ik houd van rechte lijnen.’ In 2020 won hij Kunst in de ge meente met Ode aan Bauhaus. ‘In 1919 startte in Duitsland de kunstopleiding Bauhaus.’ Het werk dat daar werd gemaakt was strak van lijn en eenvoudig van vorm. ‘Dat was de reden voor mij om dit werk te maken Hij is er zich van bewust datje 1 met abstracte kunst veel van de kijker vraagt. ‘Maar ik maak de dingen voor mijzelf. Ik laat me niet leiden door wat de kijker er uiteindelijk van vindt. Als ik denk: dit zullen mensen wel leuk vin den, dit ga ik verkopen, dan vind ik datje niet goed bezig bent. Het moet uit jezelf komen. Je mag geen rekening houden met eventueel commercieel succes.’ rank tuur kori lit. D je g« Sn rr |USt rerk an d' kt fi feu Hij is gefascineerd door het ma teriaal: ‘Cortenstaal roest door de weersinvloeden, maar het roesten stopt na een aantal ja- ren. Het roest wordt de huid van het beeld en beschermt het als het ware. De kleur verandert van bruin, via oranje en goud naar rood. Het uiterlijk verandert dus en dat verwijst weer naar de voortgang van de tijd. Ik wil dat het proces en het materiaal tast baar blijven in het eindproduct. Vaak is dat verborgen. Zo heb je contact met wat er eerst was.’ Woudwijk noemt zichzelf een idealist. Hij hoopt de toeschou wers met zijn kunst tot naden- Altijd vol plannen ken aan te zetten: ‘Ik vertel een verhaal en hoop dat dat bij de mensen aankomt. En dan hoop ik weer dat de mensen bewuster met het leven omgaan, met hoe ze leven en wat ze doen. Dat ze betere afwegingen maken, bete re beslissingen nemen, voller in het leven staan. Meer genieten van simpele dingen.’ een groot plan, maar al werkend dient zich weer iets nieuws aan. Ik laat me daar op een bewuste manier door leiden en zo ont staan nieuwe werken.’ Hij is continu in ontwikkeling en staat steeds open om zijn hori zon te verschuiven. ‘Het gaat niet alleen om het eindproduct, ook de reis ernaartoe is belangrijk. Ik wil die weg bewust beleven. Soms maak je een omweg, ligt er een boom over de weg. Dan kom je op onbekend terrein uit.’ Manon Ausems heeft het mozaïekkunstwerk De verbinding ingestuurd. Ze doet mee omdat ze graag mensen in aanraking wil brengen met kunst. ‘Het mooie van dit project is dat het kunstwerk in de openbare ruimte komt te staan. Voor veel mensen is de drempel om naar een museum te gaan te hoog.’ Een rij kunstwerken ‘Kunst verrijkt de gemeente,' zegt hij. ‘De inwoners mogen trots zijn dat Gilze-Rijen deze wedstrijd organiseert. Het zijn maar vijf gemeenten in Nederland die dat doen en wij horen erbij. Kunst beurt mensen op. In bedrijven geeft het een fijne sfeer. Heerlijk als je bij zo’n bedrijf werkt.’ Koks opteert ervoor om de eerdere kunstwerken te laten staan. ‘Er is plaats voor een hele rij kunstwerken op het Raad huisplein. Dat zou een prachtig gezicht zijn.’ i II

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 6