We zien uit naar dit nieuwe jaar!
‘politie1
I
Vlucht
Historische
Koninklijke
RYAN STM-2
DR
too
j
F
EE
I
Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht
Historische Vlucht vindt u op de website iviviv.
kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het
lidmaatschap van het Flying Partner programma.
Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen de Stich
ting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de
activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook
om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met
een van de toestellen.
«©.•HWLWWT’IW’Wrs «aas»»
WEE
WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 6 JANUARI 2021
PAGINA
A A
Menasco C-4S ’Pirate’
DOC
6,90 mtr
2,25 mtr
196 kmu
BEN ULLINGS
Max. gewicht
829 kg
Een vliegend ‘statieportret’boven de Biesbosch (BU)
POLITIE GEMEENTE GILZE EN RIJEN
Blijf de komende weken ook
Wijkagent Eric van Dun
Technische gegevens Ryan
Motor
Motorvermogen
Spanwijdte
Lengte
Hoogte
Max. snelheid
150 pk
9,12 mtr
Als politie kijken we ook weer uit
naar een gezellig centrum, buur-
tactiviteiten, bruisende horeca,
festiviteiten, Luchtmachtdagen
en noem maar op kortom: een
bruisende gemeente Gilze en
Rijen. Of dit anno 2021 al weer
mogelijk gaat zijn weten we nu
nog niet. Maar probeer positief
te blijven in deze donkere dagen
in januari.
Oud en Nieuw
rustig verlopen
De Oud/Nieuwjaarsnacht heb
ben we achter ons gelaten. Het
is relatief rustig gebleven in de
Een aantal types uit de vloot van de Koninklij
ke Luchtmacht Historische Vlucht zijn inmid
dels al in beeld gebracht. Tot die vloot behoort
ook een authentiek toestel dat onderdeel is
geweest van de militaire luchtvaartgeschie
denis van voormalig Nederlands-lndië. Uniek
en een ‘plaatje’ om te zien! De Ryan STM-2.
Een fraai staaltje plaatwerk rond de
hoofdwielen van de STM-2 (JL)
gemeente Gilze en Rijen, wel
moesten agenten in actie ko
men in Gilze waar een vijftigtal
jongeren zich hadden verzameld.
Deze jongeren werden uit elkaar
gedreven, er werden geen aan
houdingen verricht.
Over deze nacht werd al maan
den gespeculeerd. Met het op
gelegde vuurwerkverbod vanuit
Den Haag hoopten we het aan
tal slachtoffers in Nederland te
beperken. En dat is gelukt. Het
aantal vuurwerkslachtoffer is
drastisch afgenomen, het vuur
werkverbod heeft hier zeker
aan bijgedragen. Toch werd er
te order van het Amerikaanse leger maar ook een
Nederlandse bestelling.
Getipt
Aan het eind van de jaren negentig kwam het toe
stel opnieuw in de verkoop. Deze informatie be
reikte luchtvaartenthousiast Gerben Tornij, die het
toenmalige KLuHV bestuur tipte. Dat nam meteen
actie en met steun van het Prins Bernhard Fonds,
het VSB Fonds en de Koninklijke Luchtmacht kon
de aankoop worden gerealiseerd. Martinair zorgde
voor de overtocht vanuit Seattle en aldus schoof in
de vroege ochtend van 25 februari 2002 op Schip
hol een pallet met daarop de Ryan uit het MD11
vrachtvliegtuig.
die opgeblazen zijn door zwaar
vuurwerk. Dit kost ieder jaar
weer veel geld, zinloos dus. Wij,
als wijkagenten, waren samen
met onze collega’s in de Nieuw
jaarsnacht aan het werk, ook wij
waren liever bij ons gezin en fa
milie gebleven. En natuurlijk zijn
er altijd mensen die dan riepen:
‘Had je maar geen agent moe
ten worden’. Natuurlijk dat is zo,
maar er zijn grenzen. Wij vragen
De aankomst op Schiphol 25 februari 2002
(Foto: Ben Ullings aviationphotos.nD
verlangen naar liefde en warmte,
een jaar van hoop.
Ook in het komende jaar zal
tweewekelijks in deze krant een
artikel blijven volgen vanuit de
politie. Artikelen over ons als
wijkagenten, over incidenten,
aanhoudingen, achtervolgin
gen. Artikelen over hetgeen op
dat moment speelt, over de hec-
tiek in de wereld. Wij vinden het
belangrijk dat u als burger weet
wat wij doen en wat er speelt in
de gemeente Gilze en Rijen.
Een blik in de achterste cockpit van de Ryan.
Niet geschikt voor overgewicht! (JU
Ontsnapt
In 1940 bestelden zowel de afdeling Militaire
Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-lndisch
Leger (ML-KNIL) als de Marine Luchtvaart Dienst
(MLD) het type. In totaal 108 stuks waaronder ook
een aantal dat met drijvers tot watervliegtuig kon
worden omgebouwd. In februari 1942, vlak voor
de capitulatie, werden 36 Ryans naar Australië ver
scheept met als doel daar de Nederlandse vliege-
ropleiding voort te zetten. Die opleiding werd uit
eindelijk in Amerika opnieuw op poten gezet en de
“gevluchte” Ryans werden daarom overgedragen
aan de Australische Luchtmacht. Daarbij was ook
het toestel van de MLD met de registratie S-16, dat
na de oorlog verkocht werd en toen belandde bij
een vliegschool in Hongkong. Een van de Noorse
aandeelhouders daarvan nam het vliegtuig mee
naar zijn geboorteland, maar hij vloog er daar
nauwelijks mee. Amerikaan Jim Bassett, indertijd
in dienst van de U.S. Air Force gestationeerd in
Noorwegen, kocht het toestel in 1963 en vloog er
in 1968 na restauratie voor het eerst weer mee in
zijn thuisland.
Opnieuw onder handen
Uiteraard was het toestel voor de aankoop goed
bekeken maar na aankomst op Gilze bleek een
uitgebreider onderhoud toch nodig en werd voor
een volledige restauratie gekozen. Daarbij werd het
toestel ’tot op de graat’ aangepakt door een klein
team van vrijwilligers en dat nam meerdere jaren
in beslag.
Zondagavond 10 juni 2012 vloog de vroegere S-16
voor het eerst weer. De voormalige eigenaar assis
teerde daarbij en maakte in de dagen daarna twee
KLuHV vliegers ’los’ op het in vele opzichten unieke
type. Met piloten van Bourgondische omvang is bij
het ontwerpen van de Ryan STM geenszins reke
ning gehouden. Het je in de toch wel erg krappe
plekken aan boord van het toestel manoeuvreren
is, zelfs voor een slanke vlieger niet echt gemak
kelijk!
Mathijs Labee
GILZE EN CHAAMSE BOSSEN
dan
om’
en T
mee
•Phf
«)p
Angelique van Geloven
RIJEN: OOST
Mirjam Verhoef
RIJEN: WEST
De E
Rije
die
Brat
Zt
heti
hjul
Ml
«aan
fenl
leR;
*roli
telijk
won
hart
H Daar
nem
'krijg!
lunc
»asd
the-
fooi
tertc
zwaar vuurwerk, wij vragen om
respect en geven respect terug.
Probeer dit nieuwe jaar positief
in te gaan in een jaar waarin we
De Amerikaan Tubal Claude Ryan zag op dertien
jarige leeftijd voor het eerst een vliegtuig, diende
twee jaar bij het Air Corps en begon daarna een
vliegschool. In 1926 ging hij vliegtuigen bouwen. Na
een conflict werd hij door zijn zakenpartner uitge
kocht. Het bedrijf behield zijn naam en werd be
roemd door de eerste Trans Atlantische vlucht van
Charles Lindbergh in de Ryan NYP met de naam
‘Spirit of St.Louis’.
In 1931 richtte hij een nieuw bedrijf op. Deze Ryan
Aeronautical Company werd de producent van
het STM lesvliegtuig. Dat kreeg niet alleen een gro-
Tijdens de landing op Gilze-Rijen na een van de eerste vluchten. Let op de
toen nog ‘kale’poten van het onderstel (Foto: Johan Lemmers)
nog genoeg ‘gestookt’ in onze
gemeente. We hoorden zo nu
en dan de harde knallen in de
wijken. Sommigen wensten ons
sterkte voor die nacht, anderen
hadden geen mening. Als politie
rekenden we op u als burger in
de gemeente. U was immers zelf
de verantwoordelijke, pak deze
verantwoording dan ook naar u
zelf, uw gezin, uw familie, uw bu
ren, uw vrienden en kennissen.
Blijf uw boeren verstand gebrui
ken, ook de komende weken. Op
diverse plekken in de gemeente
zijn toch vernielingen aangericht,
al zijn het maar de vuilnisbakken
Als politieteam Langstraat w<
sen wij u voor het nieuwe jL
12 maanden vreugde, 52 wekeiWet
plezier, 365 dagen succes, 8^as,<
uren gezondheid. Een gelukkig»
veilig nieuwjaar! I
LUCHTMACHT
alert, inbrekers proberen Hel
namelijk altijd en overal. Voorde
komende weken geldt weder®
om verdachte situaties te blijMCf1
melden via 112. Gaat u van hUisj
denk dan altijd aan het volgendej
- LICHTJE AAN - RAMEN DICHÏ'
DEUROPSLOT. Vergeet ook niet te te
om de post weg te halen bij de Jape
B T-
voordeur. I. -
Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u
niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen.
Het eerste krantenartikel van 2021 van politie Langstraat. We hebben een bewogen jaar achter de
rug, voor velen een jaar om snel te vergeten. De corona-pandemie zorgde voor verwarring, stress,
werkloosheid, ziekte en dood. Nog steeds zijn we niet van corona af en kwam er zelfs al een va
riant deze kant op. Maar er schijnt een lichtje aan de horizon, een vaccin dat uitkomst kan gaan
bieden. Belangrijk is wel om de gestelde regels op te blijven volgen in deze lockdown, niet alleen niet om bekogeld te worden met
voor uzelf maar ook voor de ander. De scholen zullen nog minimaal twee weken dicht blijven, het
is afwachten hoe het een en ander zal gaan lopen na 19 januari 2021.