We zien uit naar dit nieuwe jaar! ‘politie1 I Vlucht Historische Koninklijke RYAN STM-2 DR too j F EE I Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website iviviv. kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen de Stich ting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. «©.•HWLWWT’IW’Wrs «aas»» WEE WEEKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 6 JANUARI 2021 PAGINA A A Menasco C-4S ’Pirate’ DOC 6,90 mtr 2,25 mtr 196 kmu BEN ULLINGS Max. gewicht 829 kg Een vliegend ‘statieportret’boven de Biesbosch (BU) POLITIE GEMEENTE GILZE EN RIJEN Blijf de komende weken ook Wijkagent Eric van Dun Technische gegevens Ryan Motor Motorvermogen Spanwijdte Lengte Hoogte Max. snelheid 150 pk 9,12 mtr Als politie kijken we ook weer uit naar een gezellig centrum, buur- tactiviteiten, bruisende horeca, festiviteiten, Luchtmachtdagen en noem maar op kortom: een bruisende gemeente Gilze en Rijen. Of dit anno 2021 al weer mogelijk gaat zijn weten we nu nog niet. Maar probeer positief te blijven in deze donkere dagen in januari. Oud en Nieuw rustig verlopen De Oud/Nieuwjaarsnacht heb ben we achter ons gelaten. Het is relatief rustig gebleven in de Een aantal types uit de vloot van de Koninklij ke Luchtmacht Historische Vlucht zijn inmid dels al in beeld gebracht. Tot die vloot behoort ook een authentiek toestel dat onderdeel is geweest van de militaire luchtvaartgeschie denis van voormalig Nederlands-lndië. Uniek en een ‘plaatje’ om te zien! De Ryan STM-2. Een fraai staaltje plaatwerk rond de hoofdwielen van de STM-2 (JL) gemeente Gilze en Rijen, wel moesten agenten in actie ko men in Gilze waar een vijftigtal jongeren zich hadden verzameld. Deze jongeren werden uit elkaar gedreven, er werden geen aan houdingen verricht. Over deze nacht werd al maan den gespeculeerd. Met het op gelegde vuurwerkverbod vanuit Den Haag hoopten we het aan tal slachtoffers in Nederland te beperken. En dat is gelukt. Het aantal vuurwerkslachtoffer is drastisch afgenomen, het vuur werkverbod heeft hier zeker aan bijgedragen. Toch werd er te order van het Amerikaanse leger maar ook een Nederlandse bestelling. Getipt Aan het eind van de jaren negentig kwam het toe stel opnieuw in de verkoop. Deze informatie be reikte luchtvaartenthousiast Gerben Tornij, die het toenmalige KLuHV bestuur tipte. Dat nam meteen actie en met steun van het Prins Bernhard Fonds, het VSB Fonds en de Koninklijke Luchtmacht kon de aankoop worden gerealiseerd. Martinair zorgde voor de overtocht vanuit Seattle en aldus schoof in de vroege ochtend van 25 februari 2002 op Schip hol een pallet met daarop de Ryan uit het MD11 vrachtvliegtuig. die opgeblazen zijn door zwaar vuurwerk. Dit kost ieder jaar weer veel geld, zinloos dus. Wij, als wijkagenten, waren samen met onze collega’s in de Nieuw jaarsnacht aan het werk, ook wij waren liever bij ons gezin en fa milie gebleven. En natuurlijk zijn er altijd mensen die dan riepen: ‘Had je maar geen agent moe ten worden’. Natuurlijk dat is zo, maar er zijn grenzen. Wij vragen De aankomst op Schiphol 25 februari 2002 (Foto: Ben Ullings aviationphotos.nD verlangen naar liefde en warmte, een jaar van hoop. Ook in het komende jaar zal tweewekelijks in deze krant een artikel blijven volgen vanuit de politie. Artikelen over ons als wijkagenten, over incidenten, aanhoudingen, achtervolgin gen. Artikelen over hetgeen op dat moment speelt, over de hec- tiek in de wereld. Wij vinden het belangrijk dat u als burger weet wat wij doen en wat er speelt in de gemeente Gilze en Rijen. Een blik in de achterste cockpit van de Ryan. Niet geschikt voor overgewicht! (JU Ontsnapt In 1940 bestelden zowel de afdeling Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-lndisch Leger (ML-KNIL) als de Marine Luchtvaart Dienst (MLD) het type. In totaal 108 stuks waaronder ook een aantal dat met drijvers tot watervliegtuig kon worden omgebouwd. In februari 1942, vlak voor de capitulatie, werden 36 Ryans naar Australië ver scheept met als doel daar de Nederlandse vliege- ropleiding voort te zetten. Die opleiding werd uit eindelijk in Amerika opnieuw op poten gezet en de “gevluchte” Ryans werden daarom overgedragen aan de Australische Luchtmacht. Daarbij was ook het toestel van de MLD met de registratie S-16, dat na de oorlog verkocht werd en toen belandde bij een vliegschool in Hongkong. Een van de Noorse aandeelhouders daarvan nam het vliegtuig mee naar zijn geboorteland, maar hij vloog er daar nauwelijks mee. Amerikaan Jim Bassett, indertijd in dienst van de U.S. Air Force gestationeerd in Noorwegen, kocht het toestel in 1963 en vloog er in 1968 na restauratie voor het eerst weer mee in zijn thuisland. Opnieuw onder handen Uiteraard was het toestel voor de aankoop goed bekeken maar na aankomst op Gilze bleek een uitgebreider onderhoud toch nodig en werd voor een volledige restauratie gekozen. Daarbij werd het toestel ’tot op de graat’ aangepakt door een klein team van vrijwilligers en dat nam meerdere jaren in beslag. Zondagavond 10 juni 2012 vloog de vroegere S-16 voor het eerst weer. De voormalige eigenaar assis teerde daarbij en maakte in de dagen daarna twee KLuHV vliegers ’los’ op het in vele opzichten unieke type. Met piloten van Bourgondische omvang is bij het ontwerpen van de Ryan STM geenszins reke ning gehouden. Het je in de toch wel erg krappe plekken aan boord van het toestel manoeuvreren is, zelfs voor een slanke vlieger niet echt gemak kelijk! Mathijs Labee GILZE EN CHAAMSE BOSSEN dan om’ en T mee •Phf «)p Angelique van Geloven RIJEN: OOST Mirjam Verhoef RIJEN: WEST De E Rije die Brat Zt heti hjul Ml «aan fenl leR; *roli telijk won hart H Daar nem 'krijg! lunc »asd the- fooi tertc zwaar vuurwerk, wij vragen om respect en geven respect terug. Probeer dit nieuwe jaar positief in te gaan in een jaar waarin we De Amerikaan Tubal Claude Ryan zag op dertien jarige leeftijd voor het eerst een vliegtuig, diende twee jaar bij het Air Corps en begon daarna een vliegschool. In 1926 ging hij vliegtuigen bouwen. Na een conflict werd hij door zijn zakenpartner uitge kocht. Het bedrijf behield zijn naam en werd be roemd door de eerste Trans Atlantische vlucht van Charles Lindbergh in de Ryan NYP met de naam ‘Spirit of St.Louis’. In 1931 richtte hij een nieuw bedrijf op. Deze Ryan Aeronautical Company werd de producent van het STM lesvliegtuig. Dat kreeg niet alleen een gro- Tijdens de landing op Gilze-Rijen na een van de eerste vluchten. Let op de toen nog ‘kale’poten van het onderstel (Foto: Johan Lemmers) nog genoeg ‘gestookt’ in onze gemeente. We hoorden zo nu en dan de harde knallen in de wijken. Sommigen wensten ons sterkte voor die nacht, anderen hadden geen mening. Als politie rekenden we op u als burger in de gemeente. U was immers zelf de verantwoordelijke, pak deze verantwoording dan ook naar u zelf, uw gezin, uw familie, uw bu ren, uw vrienden en kennissen. Blijf uw boeren verstand gebrui ken, ook de komende weken. Op diverse plekken in de gemeente zijn toch vernielingen aangericht, al zijn het maar de vuilnisbakken Als politieteam Langstraat w< sen wij u voor het nieuwe jL 12 maanden vreugde, 52 wekeiWet plezier, 365 dagen succes, 8^as,< uren gezondheid. Een gelukkig» veilig nieuwjaar! I LUCHTMACHT alert, inbrekers proberen Hel namelijk altijd en overal. Voorde komende weken geldt weder® om verdachte situaties te blijMCf1 melden via 112. Gaat u van hUisj denk dan altijd aan het volgendej - LICHTJE AAN - RAMEN DICHÏ' DEUROPSLOT. Vergeet ook niet te te om de post weg te halen bij de Jape B T- voordeur. I. - Veel meer over de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht vindt u op de website www.kluhv.nl. Daarop ook een link naar details over het lidmaatschap van het Flying Partner programma. Als Flying Partner ondersteunt u niet alleen de Stichting, maar heeft u ook regelmatig de gelegenheid de activiteiten van dichtbij mee te maken en zelfs ook om tegen een aantrekkelijk tarief mee te vliegen met een van de toestellen. Het eerste krantenartikel van 2021 van politie Langstraat. We hebben een bewogen jaar achter de rug, voor velen een jaar om snel te vergeten. De corona-pandemie zorgde voor verwarring, stress, werkloosheid, ziekte en dood. Nog steeds zijn we niet van corona af en kwam er zelfs al een va riant deze kant op. Maar er schijnt een lichtje aan de horizon, een vaccin dat uitkomst kan gaan bieden. Belangrijk is wel om de gestelde regels op te blijven volgen in deze lockdown, niet alleen niet om bekogeld te worden met voor uzelf maar ook voor de ander. De scholen zullen nog minimaal twee weken dicht blijven, het is afwachten hoe het een en ander zal gaan lopen na 19 januari 2021.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Gilze en Rijen - Weekblad Gilze-Rijen en Weekblad Gilze en Rijen samen | 2021 | | pagina 8