e Rijense esdoorn
staat in het zonnetje
F Noorse rode esdoorn staat er nog steeds. Die titel stond op woensdag 22 april boven een artikel
P Weekblad Gilze Rijen. De kruin van de boom liet toen een vol rood bladerdek zien, waardoor
luidelijk zichtbaar was waarom de boom RODE esdoorn heet. De bladeren zijn immers niet groen,
Paar rood. Zeven maanden later, in november, zijn er geen bladeren te zien. Toch staat de boom
Met zonnetje, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar...voor hoe lang? Het centrumplan Rijen-Oost
F in ontwikkeling. Getracht wordt om de boom te behouden, maar wat is de stand van zaken?
pn bomenrapport schept enige duidelijkheid.
WEEK VAN RESPECT
IAAR hoe lang blijft hij nog in het centrum?
'5
F
Iedereen gelijk
Corona
PAGINA 13
EKBLAD GILZE EN RIJEN - WOENSDAG 18 NOVEMBER 2020
GIN:
i
)R MARLENE LUNTER
Selfie van de burgemeester met de kinderen
Burgemeester in de klas (foto Lisanne Swolfs)
De kinderen aan de slag (foto Lisanne Swolfs)
DOOR BRIGITTE LAURIJSEN
f
De Noorse rode esdoorn staat in het zonnetje, (foto's: Brigitte)
ple kaart
hgele kaart,’ roept een van de
peren. ‘Precies,’ zegt Alssema.
p gele kaart. En wat doet de
leper? Hij begint op me te schel-
|n. Ik zeg: nu moetje even dim-
F? je hebt al een gele kaart...’
F kinderen schuiven naar het
pitje van hun stoel. ‘Nog een
kaart,’ roept een meisje,
perdaad, en wat gebeurt er
p?’ De kinderen zijn het eens:
f keeper moet eruit.
peidsrechter
kinderen hebben nauwelijks
lige notie van de Week van Res-
Ict, maar Alssema weet hun
pacht als een volleerd onder-
berte vangen met een treffen-
lanekdote. ‘Ik ben al tien jaar
huisrechter bij het voetbal,’
bekt hij van wal. De kinderen
bieten rechtop. ‘Nu doe ik het
|t meer zo vaak, maar voor ik
fgemeester werd wel. Ik moest
peen wedstrijd fluiten, en na
Intig minuten gaat een spe-
In zijn eentje op het doel af,
Iteeper komt eruit. Het werd
mnend. Ik hol mee natuurlijk
pekeeper gaat flink in de fout.’
L 22 kinderen van groep 6-7-8
pen na de pauze hijgend bin-
L. De meesten hebben mee-
[daan aan een potje voetbal,
lerkracht Lisanne Swolfs laat ze
In handen ontsmetten. Derk
kema stapt binnen, de hand
bestoken, niet om die van
lolfs te schudden, maar om ze
ontsmetten. Als alle kinderen
ten, introduceert ze hem. ‘Wie
lit mij?’ vraagt hij aan de kinde-
p. Ongeveer de helft steekt de
Mop.‘Veel mensen noemen
nog de nieuwe burgemeester,’
Et hij. ‘Maar na ruim 200 dagen
km ik mezelf gewoon de bur-
pieester.’
Hoogste boom
‘Dat werd geen leuke wedstrijd
meer. Ik kon niks meer goed
doen,’ vervolgt Alssema. ‘Na
afloop kwam de trainer van de
tegenpartij op me af en zei: weet
je wat ze met jou moeten doen?
Ophangen aan de hoogste
boom.’ Hij stopt even. De kinde
ren kijken hem met grote ogen
aan. Hij vertelt dat hij zo aange
slagen was dat hij in de kleedka
mer zijn kleren in de prullenbak
gooide. Maar na het douchen
haalde hij ze er weer uit. ‘Ik laat
mijn plezier niet bederven,’ zegt
hij. ‘Maar... wat heeft dit met res
pect te maken?’
Respect?
De kinderen zijn het er snel over
eens: iemand uitschelden of lelijke
dingen toewensen heeft helemaal
niks met respect te maken. Een van
de jongens noemt het maken van
overtredingen zelfs respectloos
naar de tegenstander toe en dat
je daar sorry voor moet zeggen.
De aanvoerder draagt een band
met ‘respect’ erop. ‘En de trainer
moet het goede voorbeeld geven.’
Complimenten
Alssema nodigt de kinderen uit
om in groepjes woorden op te
schrijven die met respect te ma
ken hebben. Ze noteren woorden
als accepteren, er voor elkaar zijn,
sorry zeggen, elkaar helpen, naar
elkaar luisteren, de ander probe
ren te begrijpen, gelijkwaardig
zijn, complimenten geven.
Ja, het is soms moeilijk om sorry
te zeggen, weten de meeste kin
deren. ‘Maar het lucht wel op,’
zegt een van hen.
‘Wie geeft er wel eens een com
pliment?’ vraagt Alssema. De
helft van de kinderen steekt een
hand op. ‘En wie krijgt ze graag?’
Nu gaan alle handen de lucht in.
‘We krijgen ze allemaal zo graag,
dus geef meer complimenten.’
De boom ziet er weliswaar niet
meer zo levendig uit als voor
heen, maar hij is de afgelopen
jaren wel onderhouden. Dat was
immers vanaf 2017 het plan: de
boom gereed maken voor even
tuele verplaatsing. Het is overi
gens ook mogelijk dat de boom
in het centrum blijft. Hij staat op
het ontwerp, maar zekerheid is er
nog niet.
na-maatregelen heeft met res
pect te maken.
Over de Noorse rode esdoorn in
het centrum van Rijen is al veel
gezegd en ook al veel geschreven.
Nu echter enkele weken geleden
de handtekeningen zijn gezet
onder het koopcontract van de
grond en het ontwerp voor het
centrumplan in beeld is gebracht
en aan het publiek is gepresen
teerd, rijst de vraag: hoe is het
met de boom? Op de avond van
de ondertekening zag de boom
er in de sombere weersomstan
digheden - bewolkt en kort voor
de eerste regendruppels vielen -
troosteloos uit.
Troosteloos?
Zou die troosteloosheid alleen
door de slechte weersomstan
digheden zijn veroorzaakt of was
er meer aan de hand? De geruch
ten die onder inwoners de ronde
doen - de gemeente heeft de
boom vergiftigd - worden nog op
dezelfde avond ontkracht.
Alssema zelf, opgegroeid in Zee
land, had zich verheugd op car
naval, een feest dat hij nog nooit
heeft meegemaakt, tot verbazing
van de kinderen. En komend jaar
gaat hij het dus ook niet meema
ken.
Burgemeester zijn
Tot slot vraagt een van de kinde
ren waarom hij burgemeester wil
zijn. ‘Omdat ik me wil inzetten
voor de mensen en graag men-
Werkzaamheden
Vanaf 2017 is veel werk verzet.
De Nationale Bomenbank, die
de boom onderhoudt, heeft de
wortels rondom de boom doel
bewust doorgezaagd om de kluit
met de wortels kleiner te maken.
Daardoor ontstonden haarwor
tels aan de rand van het overge
bleven wortelpakket die het op
nemen van vocht en voedsel op
de nieuwe plantplaats gemakke
lijker zouden kunnen maken,
De boom werd ook gesnoeid,
zodat de hoeveelheid wortels en
de takken boven de grond met
elkaar in balans zouden zijn. De
zijkant van de kluit is ingepakt met
antiworteidoek om te voorkomen
dat de boom zich weer vast zou
wortelen. Eigenlijk staat de boom
nu in een soort ‘bloempot’.
Hoe nu verder?
Navraag bij de gemeente leert dat
de Bomenbank heeft geadviseerd
om de boom in het komende jaar
te verplanten of het worteldoek
- de ‘bloempot’ -te verwijderen.
De gemeente Gitze en Rijen en
de ontwikkelaar betrekken dit
advies van de Bomenbank bij de
voorbereidingen in de komende
periode.
Stand van zaken
Op de meeste recente rapporta
ge staat niet alleen welke werk
zaamheden zijn verricht, maar
ook wat de stand van zaken van
de boom op dat moment was.
De boom is tijdens de nazorg
bemest, het bodemvocht is ge
controleerd, er is dood hout ver
wijderd en er is water gegeven.
Bij ‘Opmerking’ staat in de nazor-
grapportage ‘Afgestorven takken
in de kroon aanwezig’. Bij ‘Condi
tie’ staat ‘Matig’. Matig, dat klinkt
niet best, maar het klinkt in ieder
geval beter dan ‘Troosteloos’.
Doordat de esdoorn nog altijd
groeit, begint de bloempot na
melijk te klein te worden en dat
is niet goed voor de boom. Wan
neer het worteldoek wordt ver
wijderd kan de boom weer meer
wortels maken en zich herstellen.
sen met verschillende meningen
bij elkaar breng.’
‘En hoe word je burgemeester?’
‘Je wordt door de koning be
noemd.’ Alssema laat op zijn ta
blet de brief van de koning zien.
De kinderen bekijken hem met
interesse.
De vorige jeugdburgemeester,
Björn Storm, zat in deze klas. De
functie is nog vacant. Wie weet,
komt zijn opvolger ook weer van
de Sint-Annaschool.
te. De laatste nazorgrapportage
dateert van 11 september 2020.
Verzorging
Tot zo ver de voorbereiding. Nu
informatie over de verzorging. De
Noorse rode esdoorn heeft van
af 2017 drie keer per jaar nazorg
gehad. Deze nazorg werd verricht
door de Nationale Bomenbank,
een bedrijf dat - de naam zegt het
al - in bomen is gespecialiseerd.
De nazorg bestond en bestaat uit
water geven, controleren van de
toestand van de boom, bemes
ting en het verwijderen van dood
hout. De Bomenbank rapporteert
hierover telkens aan de gemeen-
Lige week was het de Week van Respect, een bewustwordings-
mpagne die de Respect Foundation sinds 2006 organiseert.
Ik Alssema, onze burgemeester, gaf op de Sint-Annaschool
Molenschot een gastles over het onderwerp.
Alssema haalt nog wat voorbeel
den uit de politiek aan, waar de
kinderen goed van op de hoogte
zijn: ze zijn het er over eens dat
president Trump zich respect
loos gedraagt, maar ook op Biden
hebben ze wel wat aan te merken.
Ze vinden ook dat je iedereen
gelijk moet behandelen, of hij of
zij nu verliefd is op iemand van
hetzelfde geslacht of een ander
geloof heeft, dat mag niets uit
maken.
Ook het opvolgen van de coro-
Alssema praat met de klas ook
over corona. De meeste kinde
ren missen de dingen die nu niet
kunnen, zoals sportwedstrijden
en verjaardagsfeestjes. Maar ze
beseffen dat het voor de volwas
senen anders is. De juf vindt het
duidelijk moeilijker dan de leerlin
gen. ‘Gelukkig denken de kinde
ren mee en ze letten goed op of ik
op tijd mijn mondmasker op doe.’
GILZE&RIJEN
fimiMWif.'
1