m
t
I
Open brief D66 aan gemeenteraad
en college van B&W van Tilburg
Gemeentelijke plannen
worden altijd duurder!
CDA: Code rood op de woningmarkt
leem nu geen definitief besluit
)ver Wijkevoort!
'W) <5
,s
IwB
Politiek
■Ml/
ÈS
3
te lopen!
:N
F
e gemeenteraad en het college
fractie van D66 in Gilze en Rijen,
Frits van Vugt en Antonet Krol
Jac Wouters,
raadslid CDA Gilze en Rijen
Gteen Ryen, 11 september 2020
L/t.-ontwik/ce/ingen in werklandschap Wijkevoort
l
:J
Sr,
n. 0°l
rrtel
stuursovereenkomst in 2018. We
zijn in gesprek met de provincie
om na te gaan of we ditvoor de
gemeente Gilze en Rijen kunnen
ondervangen zonder daarbij
de afgesproken bijdrage van
819.000,- te hoeven verhogen.
In het raadsvoorstel
voor wijziging van
het tracé brengen
wij u verder op de
hoogte van deze nog
lopende gesprekken.
GROEN GILZE EN RIJEN:
van het plan voor de snelfietsrou- miljoen spenderen aan de Spoor-
te geconstateerd dat de kosten zone.!.—--
naar verwachting hoger zullen en 10 miljoen investeren, maar
zijn dan wat we hadden geraamd dat bedrag is al met 0,5 miljoen
ten tijde van het sluiten van de be- gestegen.
'VDA G1LZE EN RIJEN INITIEERT OPEN BRIEF OVER WIJKEVOORT
-
PAGINA 9
JKBLAO G1LZE EN RIJEN - WOENSDAG 16 SEPTEMBER 2020
Geachte dames en heren,
MEVHE F/l/SBWi OVER De 6£N£RAAL NACZEKTUNHBl.
[Met vriendelijke groet,
Het is code rood op de Nederlandse woningmarkt. Het aanbod
>m;gl
ra
ke II. Genoeg te doen.
moeten we niet willen.
Vliegende Vennen vordert gestaag
Red Wijkevoort, stop de verdozingl.
I
•I
se'
uden
iath(
tag K
de besluitvorming uit te stellen
en een en ander in heroverweging
te nemen. Gelukkig wilden CDA,
Kern’75, Gemeentebelang en
Groen Gilze en Rijen deze open
Zichtbaar betrokken
De PvdA Gilze en Rijen is een par-
Dat gaat dan met
de tactiek van de
open-eind-financie-
ring: we verhogen
straks de gemeente
lijke belastingen wel.
biedt meer investeringsmogelijk
heden. De nood is inmiddels zo
Spoorzone wordt duurder
Raadsleden ontvingen voor de
vroegere Rabobank, hoek Raad-
huisplein-Schoutstraat, locatie De
Kring, Stationsplein-Laagstraat,
Vliegende Vennen Noord-Oost,
Centrumplan-Oost en tussen De
Leien. In Gilze betreft het Cen-
Anders wonen
Gilze en Rijen heeft een grote
Groen Gilze en Rijen is voorstan
der van versobering! Beheers de
mer te wonen) als enkele voor
beelden van deze woonbehoefte.
IgVI
ieef
Ne
1 01
°P
ten
op
osc
ns i
7 en
06-53254002, of via
de website gitzerijen.pvda.nl
Hoe zit dat in Gilze
en Rijen?
Er wordt in onze gemeente, mede
Daarnaast staan in onze gemeen
te diverse woningbouwprojecten
op stapel of zijn reeds in ontwikke
ling. In Rijen betreft dit achter de
lenirw
mda
n. hJ
i ingei
l’ï vel
lersJ
i val
e mol
idt VN
en.B
eri
rail
Snelfietsroute
wordt duurder
We zijn nog niet begonnen met
de aanleg van de snelfietsroute
en nu al blijkt dat we moeten bij
ingeschakeld als bij de Spoorzo-
ne en snelfietsroute-projecten.
i meer
dan voorzien. Groen Gilze en
Rijen verwacht dat er nog veel
verborgen kosten tijdens het
aanlegproces zichtbaar worden.
worden nodeloos geremd door
een verhuurdersheffing van
'er geen definitief besluit te
en over Wijkevoort, maar om
Wat moetje daar nu
van denken? In een
stukje tekst waar je
er bijna overheen
leest, wordt de fi
nanciële tegenvaller
meegenomen en
tegelijkertijd als nor
maal voorgesteld.
Verbetering van de spoorzone en
meebepalen over het eindresul
taat), een Knarrenhof vooroude
ren (wel zelfstandig wonen, maar
toch een bepaalde mate van be
scherming) en tiny houses (een
behoefte aan nieuwbouwwo- trend om goedkoper en duurza
ningen. In de komende jaren
moeten er honderden gebouwd
aangejaagd door CDA-wethouder worden. Projectontwikkelaars
Sandra Diepstraten - die is voor r
- nemen daarbij het grootste deel
wonen verantwoordelijk - geluk- voor hun rekening maar die bou-
kig stevig doorgebouwd.
Het CDA is blij dat Leystromen de
wijk Rijen-Zuid (beter bekend als
de militaire wijk) gaat renoveren.
Door toepassing van duurzaam-
heidswerkzaamheden (isolatie,
elektriciteits- en warmtebespa-
ring) kan de woonlastenstijging
voor bewoners beperkt blijven.
Ook worden binnenkort negen
sociale huurwoningen gebouwd
achter de marechausseekazerne
aan de Van Oldenbarneveldtlaan.
al een definitief besluit genomen worden over de toekomst van
Wijkevoort. Als de plannen doorgaan, verrijst er een bedrijven-
e open brief waarvan de tekst elders in dit Weekblad afgedrukt wikkelen van een bedrijventerrein
'bat roept een meerderheid van de gemeenteraad van Gilze en
ailfral
fonisq
i492l
Ofkijl
0fvol^ïPen brief op om op 21 septem-
agral1^ter geen definitief besluit te ne-
Rielle Doremalen: “Ik fiets
>raag door het open landschap
'an Wijkevoort, een uniek stukje
an de grens van onze gemeente.
aarom roep ik de gemeenteraad
in het college van Tilburg via de
aanleg van de snelfietsrou- belofte die politiek niets waard
te Breda-THburg- allemaal uitstekend voor de milieubewuste blijkt: ook wethouder Diepstra-
Rijenaren. Er is een begroting gemaakt. De raad stemt in, maar "~~A 1
- ■- niet rijk met de vleespotten van
houder Dols (CDA) verkondigde Babylon. Want dan mis je straks
steeds dat Gilze en Rijen niet de trein of word je door een stor
meer dan 10 miljoen voor haar dige snelfietser van je sokken ge-
kiezen kon nemen. Een dure reden.
Let belangstelling heeft onze fractie kennisgenomen van de ontwikkelingen van werklandschap Wij
Lort. Laten we voorop stellen dat Tilburg met dit duurzame concept van een bedrijventerrein
oor de logistiek-industriële sector, met een groene invulling en met grote ambities op het gebied
L klimaatadaptatie, een belangrijke stap zet in het oplossen van de achterliggende vraag naar een
Lelijk XXL-bedrijventerrein.
Lij begrijpen aan de andere kant best dat veel inwoners een zekere huiver hebben bij het verder
kerstenen’ van grotendeels landbouwgrond. Helaas hangt verstening samen met de maatschappelijk
Laag naar meer bouwgrond voor zowel woningen als bedrijventerreinen. Omdat iedereen nu eenmaal
Iten dak boven zijn/haar hoofd wil hebben, en er ook plekken moeten zijn om logistieke en industriële
undies onder te brengen, moet deze vraag gefaciliteerd worden. De vraag is volgens ons dus niet óf
iitmoet gebeuren, maar of dit op een zo verantwoord mogelijke manier gebeurt. Dat lijkt ons met
Wijkevoort het geval, waar gewerkt kan worden onder moderne omstandigheden met tegelijkertijd
een kwalitatieve verbetering van het landschap.
Wij stellen met tevredenheid vast dat er door de komst van Wijkevoort er ook een synergie kan ont
staan met ons bedrijventerrein Midden Brabant Poort, de logistieke mogelijkheden van het vliegveld
enGate2inRijen.
Als politieke partij in een buurgemeente zijn voor ons niet alleen de belangen m.b.t. werkgelegenheid
relevant, maar zeker ook de landschappelijke inpassing, waarbij wij vanuit onze naastgelegen kernen
Gilze en Hulten zeker ook kijken naar voldoende groen (“groene buffer’) en de recreatieve mogelijk
heden.
Op het gebied van duurzaamheid, klimaatadaptatie en vergroening zien wij dat uw gemeente belang
rijke verbeteringen toepast, en die juichen wij toe.
Toch hebben wij nog enkele wensen, waarvan wij hopen dat u deze meeneemt bij de uitwerking naar
een bestemmingsplan en uitvoeringplannen. Uiteraard met alle respect dat u als vertegenwoordigers
van Tilburg over uw eigen besluitvorming gaat. Maar omdat ook de belangen van onze inwoners op
het spel staan, willen wij u de volgende punten meegeven.
1. Bezie of de groene buffer vanaf de A58 tot voorbij Nerhoven niet wat breder kan.
2. U wilt bezien of het Wijckermeer, dat momenteel met een hekwerk is afgesloten, (deels) openbaar
kan worden. Wij willen er op aandringen omdat zeker te doen en de recreatieve functie zodanig te
versterken zodat dit meer straks een fijne plek is om te vertoeven en te zwemmen.
3. Wij hebben begrepen dat de Hultense weg behouden blijft, en dat daar geen vrachtverkeer toege
staan gaat worden. Wij willen met klem benadrukken dat dit een belangrijke fietsverbinding vormt
I tussen Gilze en de Reeshof, waar dagelijks veel scholieren en werkenden gebruik van maken. Ook
I het belang als recreatieve route zal toenemen als het Wijckermeer ontwikkeld is. Alle zorg graag voor
1 de veiligheid op dit'traject.
|lWij vragen ook aandacht voor de kwalitatieve uitwerking van de wandel- en fietspaden in en rond
hetWijckerbos.
15,/lak tegen het plangebied Wijkevoort liggen enkele belangrijke recreatieve bedrijven, zoals een cam-
I 0hg en een manege. Wij verzoeken u om de ontwikkeling ervan niet in de weg te staan - sterker nog:
b tebciliteren, zodat de recreatieve functie van ‘t gebied wordt versterkt.
Wij denken dat met bovenstaande punten uw plan nog beter wordt, zowel voor uw inwoners als voor
I de onze.
ilburl
in h
opd
Ogd
nRij
elijkh
jfferL
bredW^'ddels op de agenda van de Tilburgse raadsvergadering op
Path® sePtember geplaatst bij de ingekomen stukken.
ie“P«
(deel®een verdozing
66:®an Wijkevoort!
np|eM i^evoort ls een mooi gebied
verd®16* °Pen landschappen. Veel in-
mooWoners van Gilze en Rijen maken
rdt. Ween heerlijk fietstochtje of ko- brief mee ondertekenen; alleen
^HrlAn - i A zrx x4!4-
7ekal®an prachtige vergezichten.
-
■we®ari de Tilburgse D66- wethou- voor een definitieve
L staan er straks enorme do- Naast het feit dat het open land- peter@vonmeijenfeldt.com
schap van Wijkevoort door de
huidige plannen van Tilburg ver-
Spoortunnel en Snelfietsroute: Wat gaat het ons extra
kosten? bron: sjees.nl/snelfietsroutes/f58
ten (CDA) kan niet om de realiteit
heen. Wie een contract gaat teke
nen en even niet oplet, zadelt een
gemeenschap op met toekomsti
ge schulden. Overheidsprojecten
zijn niet exact te calculeren, zeker
raadsvergadering van 28 sep- niet als er zoveel partners worden
tember 2020 een korte memo:
‘Bestuurs-overeenkomst Over
lappen. In wollige ambtelijke taal wegen Rijen’. Daarin worden de Altijd kosten die projecten
wen vaak voor het bouwen en
kijken minder naar de behoef
te. Bij “Anders Wonen” staan de
woonwensen van initiatiefnemers
voorop. Daarom is het goed dat
de gemeente meekijkt, meedenkt
en een vinger aan de pols houdt.
bleem: er zijn te weinig huizen en er wordt te weinig bijgebouwd.
In het huidige tempo wordt de planning niet gehaald. We moe
ten handelen en wel nü.
Een gemeenteraad moet letten kosten! Reken je in Covidl9-tijd
op de financiële risico’s. Oud-wet-
Particulieren nemen daarbij
steeds vaker het heft in eigen
handen. Zo zijn er CPO-projec-
ten voor starters (dat is een vorm
van bouwen waarbij toekomsti-
deel, Wendel-Zuid, gronden aan ge bewoners zelf opdrachtgever
het Laarspad en De Wildschut, zijn voor een bouwproject en
Ook in Molenschot bestaan plan- daarmee in grote mate kunnen
groot dat het Rijk de inrichting nenvoorzorgwoningenenBloks-
van ons land gaat overnemen van
tij die zichtbaar betrokken is bij de provincies en gemeenten. Dat
alle inwoners van Gilze en Rijen.
Heeft u een vraag, klacht, idee of
wilt u iets anders kwijt?
Neem dan gerust contact op
met Marielle Doremalen,
ermado@live.nl 06-44213664, Pe
ter von Meijenfeldt,
wordt de raad voorbereid op die miljoenen opgesomd die de deel-
extra kosten: ‘Naastde tracéwijzi- nemende partijen denken nodig
ging hebben we met het uitwerken te hebben. Ze gaan in totaal 59
Maximaal zou Gilze en Rij- Er is bij voorbeeld nog geen enkel
technisch onderzoek uitgevoerd.
/ijcke®en er om te joggen, genietend voor D66 en WD gold dit niet
anders is dat als de plannen Niet het juiste moment
F Berend de Vries doorgaan, beslissing
Fnvan grootschalige bedrijven
|n is het mooie open landschap
p°rgoed verleden tijd. Om dit
f voorkomen schreef PvdA ge-
I^eenteraadslid Marielle Dore-
ten h®^alen een open brief gericht aan
;hedeWe"\
)ntwi®,anTilburg.
"de gemeenteraadsvergadering van Tilburg op 21 september loren zal gaan, wordt in de open
brief ook gesteld dat het niet het Woningcorporaties spelen een
juiste moment is om nu een be- belangrijke rol in de oplossing. Ze
6rrein voor grootschalige industriële en logistieke bedrijven. Via slissing te nemen voor het ont
hatroept een meerderheid'van de gemeenteraad van Gilze en voor grootschalige industriële en 1.000 per sociale huurwoning
jen op om de besluitvorming uit te stellen. Deze open brief is logistieke bedrijven. Wij zitten nu terwijl de vraag naar betaalbare centrumdeel en park-
immers in een economisch zeer huurwoningen groot is. Afschaf- trumplan ce™ru™ fa
onzekere periode en toekomst fing van die verhuurdersheffing
door de corona crisis. t- - - -
t' n
jaaai
W'-i